Möte 2025-12-10
-
Lokal: Förvaltningshuset
Datum: 16 december
Förslag: Christoffer Larsson Othén (SD)
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Beredning har ägt rum onsdag 26 november 2025 kl. 9:00-14:54 med ordförande Anders Ekman (C), 1:e vice ordförande Elin Lundgren (S), sektorchef Eva Jackson, nämndsamordnare Anette Paulsen samt föredragande tjänstepersoner.
-
4
Föregående protokoll
-
Sedan den 1 januari 2015 har Gävle kommun uppdragit åt Gävle Parkeringsservice AB att ansvara för offentligrättslig parkeringsövervakning i Gävle kommun. Gävle Parkeringsservice AB har även givits i uppdrag att utöva parkeringsverksamhet på viss kommunal kvartersmark och utföra uppdrag enligt lagen och förordningen om flyttning av fordon.
Kommunfullmäktige i Gävle kommun beslutade den 17 februari 2025 att uppdra åt samhällsbyggnadsnämnden att utforma ett tydligt serviceuppdrag för parkeringens ordnande avseende parkeringstjänster utifrån perspektiven trafiksäkerhet, framkomlighet och tillgänglighet. Kommunfullmäktige beslutade även att uppdra åt samhällsbyggnadsnämnden och Gävle Parkeringsservice AB att avtala om tjänsteomfång utifrån en ersättningsmodell där bolaget får ersättning baserat på utförd service baserad på de behov kommunen har definierat.
Det nya avtalet om parkeringsövervakning samlar parkeringsverksamheten både avseende allmän plats och kommunalt ägd kvartersmark och därmed förenlig verksamhet såsom flyttning av fordon och bolagets tillhandahållande av service och kundtjänst.
Det nya avtalet om parkeringsövervakning ska gälla från och med den 1 januari 2026.
I och med att det nya avtalet ingås behöver samtliga nu gällande avtal mellan parterna hävas. De aktuella avtalen föreslås gälla fram till och med den 31 december 2025, därefter hävs de och det nya avtalet ska börja gälla.
-
Månadsrapport till nämnd november 2025 omfattar resultatet per november månad och årsprognos för samhällsbyggnadsnämnden.
-
utgångspunkt från Kommunplan 2026 som fastställdes av Kommunfullmäktige i oktober 2025.
I Kommunplan 2026 finns inget generellt effektiviseringskrav för verksamheterna inom samhällsbyggnadsnämnden. Däremot har inte medel tillförts för alla nya ökade kostnader, främst implementerings- och licenskostnader för nya verksamhetssystem och generellt ökade IT-kostnader. En risk finns även att de förändringar som genomförts i plan- och bygglagen påverkar nämndens ekonomi, men det är svårt att förutsäga hur.
På grund av detta kommer nämnden behöva genomföra effektiviseringar även i år för att få en ekonomi i balans. Tidigare år har nämnden antagit handlingsplaner med specifika politiska beslut för att säkerställa en ekonomi i balans. Nämnden har inte antagit någon sådan handlingsplan för 2026. I stället finns förutsättningar för förvaltningen att genom interna effektiviseringar klara de tilldelade ramarna.
Detta förfarande medför till sin natur större osäkerheter, eftersom det är svårt att i förväg veta om interna effektiviseringar får avsedd effekt. Risken att budget inte hålls blir därmed större i år än tidigare år, och det blir därför viktigt för nämnden att följa hur prognosen utvecklar sig under året.
-
Bifogad attestförteckning med beslutsattestanter och dess ersättare är upprättad i enlighet med attestreglemente (dnr 18K118-2) antaget av kommunfullmäktige samt tillämpningsanvisningar för attestreglementet (dnr xx) antaget av kommunstyrelsen. Beslutsattesträtten är knuten på personnivå/namn och ansvarskod. Namngiven ersättare får enbart attestera då ordinarie beslutsattestant är frånvarande.
Syftet med attestreglementet och dess tillämpningsanvisningar är att dessa ska säkerställa en god kontroll av alla ekonomiska transaktioner, undvika oavsiktliga eller avsiktliga fel och oegentligheter samt bidra till en fullständig och rättvisande redovisning.
Attestförteckningen kan komma att uppdateras under verksamhetsåret då förändringar sker. Beslut under året tas av sektorchef Eva Jackson. Ändringar under året går löpande upp till nämnd.
Utöver attestförteckningen ger nämnden delegation att bevilja/attestera arbetstid i Lönesystemet Personec- Bokning vik pool, till enheten Bemanning och rekrytering inom sektor styrning och stöd. Ca 20 stycken HR administratörer samt gruppchefer inom denna enhet attesterar frånvaro och övertid för vikarier som har sin anställning inom Bemannings- och rekryteringsenheten men som dagligdags arbetar i olika nämnder. Kostnaden belastar den nämnd där arbetet utförs men HR administratörerna har härmed rätt att attestera frånvaro samt övertid på andra beslutsattestanters ansvar. Attesträtten begränsas till att enbart gälla för attest av vikariers tid i Personec-Bokning vik pool.
Nämnden ger delegation att bevilja/attestera avvikelser för timvikarier som bokats via TimeCare vikpool till ca 12 lönekonsulter på HR service inom sektor styrning och stöd. Innan lönekörning kontrollerar lönekonsulterna att löneposter är rättregistrerade för medarbetare på samtliga nämnder och vid eventuella fel rättas det och attesteras av lönekonsulterna.
-
Intern styrning och kontroll är en viktig del av nämndens systematiska kvalitetsarbete, då den intern styrningen och kontrollen är centrala delar av verksamhets - och ekonomistyrningen och omfattar alla system, processer och rutiner.
Nämnden har beaktat och lyssnat in revisionens synpunkter i Grundläggande granskning 2024 men beslutat att nämndens presidium har arbetat fram internkontroll planen för 2026.
-
Verksamhetsplan för år 2026 med utblick år 2027–2029 för samhällsbyggnadsnämnden har upprättats enligt Styrning och stöds anvisningar och bygger på Kommunplan med årsbudget 2026 och utblick 2027–2029 enligt beslut i Kommunfullmäktige 2025.
Nämnden har övervägt, men beslutat, att inte följa revisonens rekommendationer i Grundläggande granskning 2024 om att formulera indikatorer för samtliga mål och målnedbrytningar.
-
Av Gemensamt reglemente för kommunstyrelse och nämnder i Gävle kommun framgår bland annat av § 37 att:
En handling, exempelvis ett avtal, en skrivelse eller annan rättshandling, som behöver undertecknas ska undertecknas av nämndens ordförande eller, vid förfall, vice ordförande. Beslut som fattas med stöd av delegation samt skrivelser, avtal och andra handlingar som upprättas med anledning därav undertecknas av den som fattat beslutet och, i förekommande fall, kontrasigneras av den som utses därtill.
-
Riksdagen fattade den 22 oktober beslut om att anta regeringens förslag om ändringar i PBL. Ändringarna börjar gälla den 1 december 2025.
Förslagen innebär att antalet åtgärder som kan utföras utan krav på bygglov och som kan tillåtas utan hinder i detaljplan och områdesbestämmelser utökas, i syfte att både skapa fler bostäder och öka fastighetsägares möjligheter att bestämma över hur den egna fastigheten ska utvecklas.
Vidare föreslås att lovplikten blir områdesdifferentierad. Fler och större åtgärder ska kunna vidtas utan lov i områden som inte omfattas av en detaljplan, exempelvis nybyggnad av komplementbyggnader och komplementbostadshus. Krav på lov föreslås dock gälla nära gräns, inom områden som är av riksintresse för totalförsvaret och inom särskilt värdefulla områden.
Ändringarna i delegationsordningen är framförallt formella mot bakgrund av lagändringen. I och med lagändringen har delegation överlämnats till bygglovshandläggare och tillsynshandläggare i ärenden om att besluta om att avslå en ansökan om lov eller ge negativt förhandsbesked i det fall åtgärden som avses inte kan medges på grund av att medgivande saknas från ansvarig myndighet. Detta gäller ärenden där Försvarsmakten eller MSB ska underrättas enligt 9 kap. 80 § PBL. Vidare har delegation överlämnats till markförvaltare, trafikingenjör och gatuingenjör i ärenden om att besluta att ge grannemedgivande i de fall kommunen är huvudman för allmän plats.
-
1. Sektorchefen informerar
2. Allmän information från ledamöter
-
Riktlinjer för skolskjuts och elevresor samt Riktlinjer för resor till omsorg
Föredragande: Elin Westrin, Sofie Eidem
-
Vänsterpartiet har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse:
Samhällsbyggnadsnämndens budget ser ut att landa i ett överskott i år. Min tanke är att det kan ge en möjlighet att testa fri kollektivtrafik för grupperna barn/ ungdomar och pensionärer. Förslaget är att nämnden tar ett samtal med X-trafik om kostnaden för fri kollektivtrafik under två veckor i samband med årets jul- och nyårshelger. Kostnaden kan röra sig runt de 2 miljoner kronor vi borde kunna avsätta i årets budget. De två veckorna kan ge ett underlag för kostnader och utnyttjande av kostnadsfri kollektivtrafik, vilket vi kan dra nytta av i fortsatt planering. Att öka resandet med kollektivtrafiken och minska privatbilism är ett viktigt inslag för att minska våra CO2 utsläpp. Flera länder har som en konsekvens av detta infört minskade biljettpriser och på flera håll har man också kostnadsfri kollektivtrafik på lokal eller regional nivå. Irland har kostnadsfri kollektivtrafik över hela landet för alla över 66 år. som bor i republiken.
-
Vänsterpartiet har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse:
Gävle och Paris har faktiskt likheter. Båda städerna har ett vackert vattendrag som rinner genom staden. Vi kan enkelt förstärka likheten genom att i Gävle knyta an till Paris bokförsäljningstradition genom att tillåta bokförsäljning längs Gavleåns södra kant, vi tänker oss en sträcka utanför Kulturhuset Agnes. Genom att erbjuda bokläsande och boksamlande Gävlebor en möjlighet att kostnadsfritt på utsedda datum ha bokförsäljning, knyter vi an till Kulturhuset och bidrar till mer människor i rörelse. Idag sker försäljning av begagnade böcker till stor del på Internet, men ökande portokostnader har gjort det dyrt att skicka böcker. En fysisk bokmarknad har därför alla chanser att uppmärksammas och uppskattas. Jag föreslår att Samhällsbyggnadsnämnden tillsammans med berörda tjänstemän tar fram ett förslag som gör det möjligt att ha kostnadsfri bokförsäljning utanför Agnes
-
E-petitionen Ny cykelväg mellan Bomhus och Furuvik inkom 25-06-20 till Gävle kommun. Styrning och stöd Gävle har skickat förslaget till samhällsbyggnadsnämnden för beslut.
Förslagsställaren föreslår att en ny cykelväg byggs mellan Bomhus och Furuvik längs väg 533. Det skulle underlätta för de som vill cykla till, Vårvik, Furuvik och Harnäs, särskilt med barn och unga då trafiksituationen upplevs som osäker.
Trafikverket är väghållare för väg 533. Anläggande av ny cykelväg längs sträckan beslutas, planeras och finansieras av Trafikverket och Region Gävleborg. Gävle kommun har lyft behovet av ny cykelväg längs sträckan till Region Gävleborg inför revidering av Länstransportplanen.
Gävle kommun har ett pågående investeringsprojekt som bland annat syftar till att anlägga ny gång- och cykelbana läng del av väg 533 (Furuviksvägen), mellan Korsnäsvägen och Sikviksvägen. Åtgärden planeras färdigställas år 2026. Arbetet kan påbörjas när detaljplanen vunnit laga kraft och kommunen övertagit den statliga delen av väg 533. Trafikverkets beslut om överlämnande av del av väg 533 väntas komma i början av 2026.
Livsmiljö Gävle anser E-petitionen besvarad utifrån att Gävle kommun har ett pågående investeringsprojekt för del av väg 533 samt att behovet av ny cykelväg lyfts till Region Gävleborg.
-
Yttrande kring översynen av den nationella skogspolitiken.
-
Moderaterna har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse:
Många vägsamfälligheter i Gävle kommun ansvarar själva för snöröjning och vinterväghållning på enskilda vägar. Dessa kostnader har ökat betydligt under senare år och påverkar direkt kommunens invånare.
I flera andra kommuner i Sverige finns modeller där vägsamfälligheter kan ansluta till kommunens upphandlade entreprenörsavtal genom så kallade påhängsavtal. Det innebär att föreningar ges möjlighet att anlita samma entreprenör till en rimlig och redan förhandlad prisnivå, utan att kommunen själv agerar tjänsteleverantör. Modellen bidrar också till större transparens på marknaden, möjliggör effektivare samordning av snöröjning i närområden och skapar stordriftsfördelar som ger mer rimliga prisnivåer för föreningarna. Allt detta samtidigt som konkurrensneutraliteten bibehålls.
Med anledning av ovanstående yrkar vi att Samhällsbyggnadsnämnden beslutar:
att uppdra åt Livsmiljö Gävle att utreda möjligheterna för kommunens vägsamfälligheter att ansluta till kommunens upphandlade vinterväghållningsentreprenader genom så kallade påhängsavtal, samt
att Livsmiljö Gävle redovisar utredningens resultat till samhällsbyggnadsnämnden, inklusive en genomgång av förutsättningar, eventuella hinder samt förslag på hur modellen med påhängsavtal kan tillämpas i Gävle kommun.
-
Det har inkommit en E-petition om ett önskemål att efter Brynäs IF:s fantastiska säsong i SHL måla övergångsställen i Brynäs IF:s färger vid Monitor ERP Arena samt i stadsdelen Brynäs.
Livsmiljö Gävle föreslår att Samhällsbyggnadsnämnden avslår e-petitionen med hänvisning till förslaget saknar stöd i Vägmärkesförordning (2007:90).
-
Avgäldsregleringar sker årligen för tomträtter, vars avgäldsperioder löper ut. År 2027 skall avgälden regleras för 190 st. tomträtter, vilket motsvarar ca 14 % av Gävle kommuns tomträttsupplåtelser.
Enligt jordabalkens 13 kap 11 § skall avgälden grundas på det värde marken har vid tidpunkten för omprövningen. Enligt praxis bestäms avgälden som en avkastning på ett bedömt marknadsvärde för marken efter pågående markanvändning.
Enligt tidigare beslut i Samhällsbyggnadsnämnden är avgäldsräntan för Gävle kommuns tomträtter för bostäder 3,00 % för 10-åriga avgäldsperioder, och 3,25 % för 20-åriga avgäldsperioder samt för kommersiella tomträtter (industri, handel och kontor).
Under våren 2025 har Högsta domstolen avgjort ett tomträttsärende avseende bostäder (flerbostadshus) i Stockholm. Gävle kommun gör bedömningen att domen kommer leda till generellt lägre avgäldsräntor framöver. Därav föreslår vi att avgälderna som ska omregleras från och med år 2027 grundas på en avgäldsränta på 2,5% för 10-åriga avgäldsperioder och 2,7% för 20-åriga avgäldperioder.
-
En bättre organisering av fastighetsbildningsverksamheten (SOU 2025:98)
Föredragande: Karin Linjer
-
23
Del av Hille 3:26, Hillevallsvägen - Beslut om planbesked och planuppdrag
-
Gävle kommun äger fastigheten där Engesbergs camping ligger och arrenderar bl.a. ut mark för campingändamål till en verksamhetsutövare. Enheten Planering och Analys, Livsmiljö Gävle, tog under 2023 fram en intern utredning för Engesbergsviken med campingområdet omfattande inventering av nuläge och förslag på utveckling av området.
Den interna utredningen är omfattande och pekar bl.a. på åtgärder som kräver ändring av gällande detaljplan. Det mest tidskritiska behovet är en ny detaljplan för byggnaderna kring campingens servicecentrum eftersom de är uppförda med tidsbegränsade bygglov (dvs det saknas säkrad byggrätt i gällande detaljplan).
Utifrån behovet av ny planläggning av Engesbergs camping och dess omgivningar har Samhällsbyggnadsutskottet godkänt beställning av uppdrag för ny detaljplan vid Engesbergs camping och havsbad (25KS411, 2025-09-25). Uppdraget i sin helhet omfattar ”att ansöka om ny detaljplan för området som ska möjliggöra permanent servicebyggnad, en säker och effektiv trafiklösning, parkeringar för campingen och havsbadet, toaletter för havsbadets gäster, restaurang, stugor för övernattning, handel och kaj för turistbåtstrafik samt inlastning av fisk.”
Eftersom uppdraget är relativt omfattande och det finns tidsaspekt att förhålla sig till avseende de tillfälliga byggloven har Gävle kommun, Övergripande planering, valt att i ett första steg ansöka om detaljplaneändring för delen som omfattar campingens servicecentrum och dess byggrätter, byggrättens omfattning bedöms initialt till ca 850 kvm för kontor, handel och restaurang. Övriga önskemål för tex åtgärder kring trafik och kajanläggning i beställningen kommer att hanteras i en separat ansökan om detaljplan vid ett senare skede.
Aktuellt område är utpekat för camping och utveckling av turism inom gällande fördjupad översiktsplan för Norrlandet (2012).
Livsmiljö Gävle bedömer att aktuell förfrågan innebär en lämplig markanvändning för området. Förändring av den gällande detaljplanen skapar legala förutsättningar för fortsatt campingverksamhet inom området. Det kan konstateras att både den fördjupade översiktsplanen och gällande detaljplan stödjer campingverksamhet på platsen och Livsmiljö Gävle bedömer att det även fortsättningsvis är en lämplig plats för utveckling av camping- och turismfunktioner.
-
25
Bönan 4:19, Gråbergsvägen 20 - Beslut om samråd och granskning
-
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra byggnation av ett nytt gruppboende. Planområdet ligger på del av fastigheten Järvsta 16:5 i Bomhus. Planen omfattar även de befintliga flerfamiljshusen som ligger intill på fastigheten Björsjö 44:1, som idag ej omfattas av detaljplan.
Bakgrunden till förslaget är att det i Gävle kommun finns en brist på gruppbostäder och det finns ett långsiktigt behov av fler gruppbostäder. Marken ägs av kommunen, och Gavlegårdarna har tilldelats markanvisning för projektet.
Planområdet ligger söder om Pukslagarvägen, cirka fem kilometer sydväst om Gävle centrum, och omfattar drygt en hektar. Den del som ska bebyggas är idag skog, medan den andra delen redan är bebyggd med flerfamiljshus i tre våningar.
Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas.
Planen är förenlig med gällande översiktsplan.
-
Planens syfte är att skapa förutsättningar för skola, kontor och bostad och att möjliggöra tillbyggnad och utveckling av befintlig skola. Detaljplanen syftar också till att skydda platsens kulturhistoriska värden, anpassa ny bebyggelse till värdena och till att möjliggöra en hållbar dagvattenhantering.
Planförslaget innebär i huvudsak en bekräftelse av pågående markanvändning, där ytor som idag används för skolans verksamhet planläggs som kvartersmark för skola. Detaljplanen innebär också att Åbyggeby skola kan byggas till för fler elever och att skolfastigheten kan utökas för att inrymma verksamhetens behov avseende friyta, parkering, varutransporter och teknisk försörjning. Dessutom planläggs området för kontorsändamål, för att bredda möjliga användningar av lokalerna i framtiden. Två mindre ytor planläggs för bostadsändamål utan byggrätt, vilka avses regleras till bostadsfastigheter i anslutning till ytorna.
Samråd av detaljplanen genomfördes under perioden 4 – 25 februari. Huvudsakliga synpunkter under samrådet var kopplade till platsens kulturhistoriska värden och sannolikhet för fornlämningar i området samt önskemål om mindre justeringar och tydliggöranden i planhandlingen. Åtgärder som skett efter samrådet är att arkeologisk utredning steg 1 och 2 har tagits fram, som påträffat en övrig kulturhistorisk lämning i norra delen av planområdet. Inga justeringar av planförslaget eller ytterligare arkeologiska åtgärder har bedömts vara nödvändiga. Vissa bestämmelser kopplade till de kulturhistoriska värdena har justerats och möjlig markanvändning närmast en granne i öster har reviderats i syfte att möjliggöra en ny fastighetsgräns mellan en privatbostad och skolan. Byggrätten för planerad tillbyggnad har minskats något och avsnittet Utemiljö och friyta har justerats. I övrigt har endast redaktionella justeringar genomförts.
Under granskningen som genomfördes under perioden 6 – 31 oktober 2025 har inga direkta synpunkter inkommit på planförslaget. Länsstyrelsen bekräftar att man efter genomförda fornlämningsutredningar inte har några ytterligare synpunkter och Gävle Energi tydliggör att befintlig elanslutning kan behöva flyttas till följd av tillbyggnaden, vilket bekostas av exploatör. I övrigt har inga synpunkter inkommit. Efter granskningen har endast mindre redaktionella justeringar gjorts på plankartan.
Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.
Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.
-
Planens syfte är att möjliggöra en kombination av centrum och bostadsändamål samtidigt som bebyggelsens utformning anpassas till den befintliga miljön och byggnadens kulturmiljövärden. Planen syftar också till att säkerställa goda utemiljöer för de boende. Värdefulla träd ska bevaras.
Detaljplanen var ute på samråd 28 april – 19 maj 2025. Huvudsakliga synpunkter:
- Kommunen ska förtydliga vilka möjligheter som finns att uppfylla gällande krav kring uteplatser.
- Det vore fördelaktigt om någon med antikvarisk kompetens är med i kommande processer.
- Föroreningsrisken ska beaktas gällande schaktningsarbeten samt ska riktlinjer kopplat till utsläpp av avloppsvatten förtydligas.
- Exploatören bör tillämpa en gemensamhetslösning för avfallshantering.
- Vid en eventuell effektökning ska ingen kostnad för marksanering hamna på Gävle Energi.
Huvudsakliga revideringar:
- Planbeskrivningen har kompletterats med information om bullerskärmars utförande.
- Detaljplanen har kompletterats med varsamhetsbestämmelser och en utformningsbestämmelse för fasader. Syftet har kompletterats med att bebyggelsens utformning ska anpassas till byggnadens kulturmiljövärden.
- Information om riktlinjer för utsläpp av avloppsvatten, och att uppmärksamhet ska tas vid schaktningsarbeten har tillkommit.
Detaljplanen var ute på granskning 23 oktober - 13 november 2025. Huvudsakliga synpunkter var:
- Länsstyrelsen bedömer att detaljplanen överensstämmer med översiktsplanen och har inget att tillägga i fråga om hur planförslaget tillgodoser statliga eller andra allmänna intressen.
- Gästrike Återvinnare önskar förtydliganden i planbeskrivningen kring backningsmoment.
- Gävle vatten önskar att planbeskrivningen ska redovisa att föroreningar inte förekommer och att planområdet inte ligger på Valboåsens höjdrygg.
Huvudsakliga revideringar efter granskningen är av redaktionell karaktär.
Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.
Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.”
Då exploatör avser att anlägga färre antal parkeringsplatser för bil än vad som anges i kommunens mobilitetsnorm för parkering har ett avtal om parkeringslösning upprättas mellan fastighetsägaren och kommunen. Avtalet säkerställer att mobilitetsåtgärder blir av samt konsekvenser om åtaganden i avtalet inte följs.
-
Trafikverket har tagit fram ett förslag till järnvägsplan för nytt dubbelspår för Ostkustbanan. Planförslaget innebär markanspråk inom flera områden där det finns gällande detaljplaner mellan Gävle C och Tolvforsskogen. En framtida järnvägsfastighet i enlighet med järnvägsplanen får inte strida mot detaljplaner. Trafikverket begär därför Gävle kommuns bedömning av om järnvägsplanens åtgärder överensstämmer med detaljplanerna, om vissa intrång kan betraktas som mindre avvikelse samt om någon detaljplan behöver ändras eller upphävas.
Efter genomgång av underlagen bedömer Gävle kommun att järnvägsplanen kan genomföras utifrån gällande detaljplaner. De avvikelser som förekommer är av begränsad omfattning och motverkar inte planernas syften. Flera av de detaljplaner som Trafikverket bedömer som berörda har redan upphävts.
-
1. Handlingsplan för högre kundnöjdhet inom plan- och byggprocessen
Föredragande: Ulrica Olsson
2. Särskilt värdefulla områden enligt nya plan och bygglagen
Föredragande: Ulrica Olsson, Anna Tengqvist
3. Överklagan – Detaljplan för Lund 9:2, Lundbyvägen 22
Föredragande: Johanna Sundqvist
4. Granskning – Detaljplan för Tolvforsskogen, nytt verksamhetsområde södra delen
Föredragande: Kevin Bergdahl
-
Ärendet gäller bygglov för tillbyggnad av radhus på fastigheten FRIDHEM 23:1, som ligger inom detaljplanelagt område. Tillbyggnader avser en byggnadsarea om 406 kvadratmeter.
Fastigheten får enligt gällande detaljplan bebyggas med en fjärdedel av fastighetens area, vilket i detta fall är en byggrätt om 1 246 kvadratmeter. Idag är fastigheten bebyggd med 1 659 kvadratmeter enligt Gävle kommuns kartunderlag, vilket är ca 33 % mer än tillåten byggnadsarea. Planerade tillbyggnader i form av skärmtak överskrider därmed byggrätten i sin helhet, och det skulle medföra att byggrätten överskrids med ca 65 %. Sökta åtgärder strider därmed mot gällande detaljplan.
-
Ärendet gäller bygglov för fasadändring på fastigheten VÄSTER 31:1, som ligger inom detaljplanelagt område. Ansökan omfattar Heliga trefaldighet kyrka och följande åtgärder avses utföras:
- Träfönster i torn och lanternin målas om i kulör NCS S 7020-80R (Mörk bränd terra).
- Lanternin och klockplan och ny fasadputs i kulör NCS S 1515-Y30R (Varmgul).
- Ny sockelputs i kulör NCS S 4020-Y70R (Liknar Gävle sandsten).
- Järnfönster i kulör NCS S 8502-Y (En mörkt gråsvart).
-
35
Redovisning av anmälningsärenden 2025
-
Samhällsbyggnadsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med Samhällsbyggnadsnämndens delegeringsordning, dnr 24SBN302. Dessa beslut ska redovisas till Samhällsbyggnadsnämnden. Redovisningen innebär inte att Samhällsbyggnadsnämnden omprövar eller fastställer besluten. Däremot får Samhällsbyggnadsnämnden återta lämnad delegation eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.
Anmälan av beslut fattade enligt beviljad delegation gäller: Delegeringsbeslut avseende färdtjänst, oktober, Delegeringsbeslut avseende Riksfärdtjänst, oktober, Delegeringsbeslut avseende Parkeringstillstånd för rörelsehindrade, oktober, Delegationsbeslut avseende skolskjuts & elevresor, oktober, Delegationsbeslut om samråd och granskning sant betydande miljöpåverkan av detaljplan Varva 4:33, Delegationsbeslut miljö & hälsa november, Delegationsbeslut bygglov november, Delegationsbeslut bostadsförtur november, Delegationsbeslut bostadsanpassningsbidrag november, Delegationsbeslut avseende färdtjänst, november, Delegationsbeslut avseende riksfärdtjänst, november, Delegationsbeslut avseende parkeringstillstånd för rörelsehindrade, november, Delegationsbeslut avseende skolskjuts och elevresor, november.
Besluten är förtecknade i separat lista. Listan finns som bilaga till protokollet.
-
Sedan den 1 januari 2015 har Gävle kommun uppdragit åt Gävle Parkeringsservice AB att ansvara för offentligrättslig parkeringsövervakning i Gävle kommun. Gävle Parkeringsservice AB har även givits i uppdrag att utöva parkeringsverksamhet på viss kommunal kvartersmark och utföra uppdrag enligt lagen och förordningen om flyttning av fordon.
Kommunfullmäktige i Gävle kommun beslutade den 17 februari 2025 att uppdra åt samhällsbyggnadsnämnden att utforma ett tydligt serviceuppdrag för parkeringens ordnande avseende parkeringstjänster utifrån perspektiven trafiksäkerhet, framkomlighet och tillgänglighet. Kommunfullmäktige beslutade även att uppdra åt samhällsbyggnadsnämnden och Gävle Parkeringsservice AB att avtala om tjänsteomfång utifrån en ersättningsmodell där bolaget får ersättning baserat på utförd service baserad på de behov kommunen har definierat.
Det nya avtalet om parkeringsövervakning samlar parkeringsverksamheten både avseende allmän plats och kommunalt ägd kvartersmark och därmed förenlig verksamhet såsom flyttning av fordon och bolagets tillhandahållande av service och kundtjänst.
Det nya avtalet om parkeringsövervakning ska gälla från och med den 1 januari 2026.
I och med att det nya avtalet ingås behöver samtliga nu gällande avtal mellan parterna hävas. De aktuella avtalen föreslås gälla fram till och med den 31 december 2025, därefter hävs de och det nya avtalet ska börja gälla.