Hoppa över navigering
  • Lokal: Förvaltningshuset

    Datum: 3 juni 

    Förslag: Bengt Nises (M)

  •   2

    Fastställande av föredragningslista

  • Beredning har ägt rum onsdag 27 maj 2025 kl. 09:00-11:33 med ordförande Anders Ekman (C), 1:e vice ordförande Elin Lundgren (S), 2:e vice ordförande Mikael Brodin (M), sektorchef Eva Jackson, nämndsamordnare Anette Paulsen samt föredragande tjänstepersoner.

  •   4

    Föregående protokoll

  • Delårsrapport 1 år 2025 omfattar sammanställning av nämndens väsentligaste händelser, strategiska mål och det ekonomiska resultatet per årets första tertial. Rapporten är upprättad utifrån sektor Styrning och stöds anvisningar.

  • Verksamhetsplan för år 2025 med utblick år 2026–2028 för samhällsbyggnadsnämnden har upprättats enligt Styrning och stöds anvisningar och bygger på Kommunplan med årsbudget 2025 och utblick 2026–2028 enligt beslut i Kommunfullmäktige 2024.

    I kommunplanen framgår det att alla nämnder behöver ta fram relevanta jämförelsetal och ekonomimål, detta komplettas i delår 1 i nämndens tidigare beslutade verksamhetsplan för 2025 under punkt 3.

  • I den kommunplan som har beslutats för innevarande år finns en översikt över de ekonomiska ramarna för nämnderna under de kommande åren. Trots att de ekonomiska förutsättningarna för nämnderna i stort sett redan är fastställda, ges nämnderna möjlighet att utveckla och beskriva möjliga strategier för att uppnå en balanserad ekonomi. Nämnderna har därmed möjlighet att lämna kommentarer på de preliminära ekonomiska ramar som har beslutats i kommunplanen för år 2025.

    Med tanke på de ekonomiska förutsättningar som gäller, innehåller de preliminära ramarna krav på kostnadsreduceringar. Den politiska majoriteten vill att nämnderna ska fokusera på strukturförändringar, förändrat utförande och förändringar som inte påverkar kunder och brukare.

    Nämnden ska beskriva;

    Vad gör nämnden för att klara sig inom ram 2026

    Finns det nya förutsättningar som kan påverka detta arbete

  • Sverigedemokraterna har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse: 

    Sveriges kommuner är enligt lag skyldiga till att utföra och ansvara för många viktiga samhällsfunktioner till exempel skola, barnomsorg, äldreomsorg, socialtjänst, krisberedskap, plan- och byggfrågor. Allt detta är obligatoriskt och kan inte väljas bort.

    Men en kommun erbjuder även verksamheter och tjänster som inte är lagstadgade.

    Vi ser ett stort behov av att dessa frivilliga tjänster som utförs i vår kommun tydliggörs för nämndens förtroendevalda.

    Förslag till beslut: 

    1. Att förvaltningen får i uppdrag att framta en utförlig sammanställning över icke lagstadgad verksamhet inom Samhällsbyggnadsnämndens verksamheter.

    2. Att denna sammanställning presenteras för nämnden så snart som möjligt, dock senast vid Samhällsbyggnadsnämndens sammanträde i september 2025.

     

  • 1. Sektorchefen informerar

    2. Allmän information från ledamöter 

    3 Stadsvandring i centrum – historia och nutid kl. 13.00, Brita Bugge och Lena Boox.

  • Gavlegårdarna har inkommit med en ansökan om planbesked för fastigheten Norra Åbyggeby 2:28 m.fl.. I planbeskedet redovisas en önskan om att justera gällande detaljplan för att tillskapa mer ändamålsenliga byggrätter för ny villabebyggelse med tillhörande komplementbyggnader och stall samt att på del av fastigheten skapa en byggrätt som möjliggör en gruppbostad. Planbeskedet är ett samarbete mellan fastighetsägaren och Gavlegårdarna där överenskommelse finns att efterfrågat planarbete ska drivas av Gavlegårdarna.

    För området gäller fördjupad översiktsplan för Gävle stad 2025 och området är utpekat för bostäder (Å.B.7). Gällande detaljplan är från 2010 och anger bostäder (friliggande villor) med hästanknytning. Det finns ännu inga bostäder uppförda men fastighetsägarens ambition är nu att påbörja en exploatering av området. Strandskyddet är idag upphävt för kvartersmarken inom gällande detaljplan. I närheten av aktuell detaljplan finns riksintresse för naturvård samt Natura 2000-område.

    Sammantaget är Livsmiljö positiva till att genom ändring av befintlig detaljplan pröva möjligheten att justera befintlig detaljplans byggrätter och se över förutsättningarna att tillskapa en gruppbostad inom ett av bebyggelsekvarteren.

  • Syftet med detaljplanen är att omvandla f.d. Mejeritomten till stadskvarter med ny blandad bebyggelse som stärker den urbana upplevelsen längs Södra Kungsgatan. Syftet är också att skydda befintlig kontorsbyggnad som har höga kulturmiljövärden.

    Planområdet får en bred användning för att skapa ett funktionsblandat område som kan variera innehåll över tid. Planområdet är planlagt för centrum, bostäder, vård, verksamheter och gymnasium.

    Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • Planens syfte är att tillåta bostadsbebyggelse inom fastigheten som går i linje med områdets kulturhistoriska värden. Strandskyddet upphävs inom kvartersmark för bostäder. Anläggningar och byggnader kopplade till båt- och strandliv tillåts nere vid stranden.

    Granskning av detaljplanen har genomförts under perioden 28 februari – 17 mars 2025. Detaljplanen har tidigare varit ute på samråd under perioden 3 juni – 26 juni 2024.

    Huvudsakliga inkomna synpunkter har rört strandskydd. Synpunkter kvarstår kring byggrätt för bastu, möjlighet för mindre bryggor i vattenområdet och bedömning av hemfridszon.

    Kommunen har under planarbetet utrett vad som är lagligen uppfört och inte, bedömt hur de befintliga anläggningarna ska hanteras samt format byggrätter utifrån platsens förutsättningar.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planens syfte är att möjliggöra för utökad byggrätt för skolverksamhet, säkerställa befintliga byggnaders och grönytors kulturmiljövärden samt anpassa tillkommande bebyggelses utformning till befintliga värden. Planen syftar även till att möjliggöra rivning av befintlig byggnad, reglera allmän plats samt säkerställa ytor för friyta och dagvattenhantering

    Detaljplanen har varit på granskning under perioden 13 december 2024 – 25 januari 2025. Huvudsakliga synpunkter har berört eventuell påverkan av buller samt bevarande av träd. Kommunens bedömning är att bullerpåverkan från trafik inte kommer att förstärkas genom att bullret skulle reflekteras från tillkommande husfasader. Byggrätterna för tillkommande hus är placerade på avstånd från Valbogatan och vegetationsklädd mark kommer att finnas mellan byggnaderna och gatan, vilken är bullerdämpande jämfört med hårdgjord mark. Gällande träd inom kvartersmark reglerar detaljplanen krav på marklov för några av de större träden vid Borgarskolan. Övriga träd i området regleras inte på grund av på deras ålder eller vitalitet. Då planområdet är för skolverksamhet och utemiljön även är skolgård är behovet stort av att behålla och stärka de gröna värden som finns, vilket även är fastighetsägarens intention. Endast redaktionella ändringar har skett i planbeskrivningen efter granskningen.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Syftet med ändringen av detaljplanen är att öka byggrätten för fastigheten Sätra 50:1 för att möjliggöra en uppbyggnad av en nedbrunnen radhuslänga.

    Ärendet handläggs som en ändring av befintlig plan.

    Byggrätten i den befintliga planen överskreds redan när området byggdes på 1970-talet detta har gjort att bygglov inte har kunnat beviljas för uppbyggnad av den radhuslänga som 2023 brann ner. Den nya byggrätten innefattar alla befintliga byggnader inklusive den nedbrunna byggnaden inom fastigheten, vilken gör alla byggnader inom fastigheten blir planenliga.

    Gavlegårdarna ämnar att bygga upp radhuslängan i samma utförande som tidigare och den omkringliggande radhusbebyggelsen.

    Planändringen har varit ute på samråd 21 feb – 14 april 2025 och på granskning 19 april – 9 maj 2025. De yttranden som inkommit har varit utan erinran.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Detaljplanen för Oppala 2;7, Västerrönningen antogs av Samhällsbyggnadsnämnden 28 augusti 2024. Den 5 maj 2025 beslutade Mark- och miljödomstolen att upphäva samhällsbyggnadsnämndens beslut att anta detaljplanen.

    Anledningen till upphävandet var att det inte framgår av trafikutredningen att det är möjligt att bredda väg Västerrönningen ytterligare eller att det är möjligt för Räddningstjänsten att använda den mark som finns utanför vägbanan i dess nuvarande utformning under vinterförhållanden. Domstolen anser därför att detaljplanen inte säkerställer en godtagbar framkomlighet för större räddningsfordon till detaljplaneområdet. Detaljplanen kan därför inte anses vara utformad med skälig hänsyn till befintliga bebyggelse-, äganderätts- och fastighetsförhållanden i detta avseende.

    Kommunen yrkar att mark- och miljööverdomstolen meddelar prövningstillstånd.

    1. I första hand yrkar kommunen att mark- och miljööverdomstolen ska upphäva mark- och miljödomstolens avgörande och fastställa samhällsbyggnadsnämndens beslut om att anta detaljplan för Oppala 2:7, Västerrönningen i Gävle kommun.
    2. I andra hand yrkar kommunen att mark- och miljööverdomstolen ska upphäva mark- och miljödomstolens avgörande och återförvisa målet till mark- och miljödomstolen för förnyad prövning.
    3. I tredje hand yrkar kommunen på att mark- och miljööverdomstolen ska ändra detaljplanen, Oppala 2:7, Västerrönningen i Gävle kommun, genom att kommunen lämnar medgivande att ändra i planbeskrivningen enligt 13 kap. 17 § andra stycket plan- och bygglag (2010:900) (PBL). Kommunen lämnar medgivande att ändra på följande sätt.
    • I planbeskrivningen under rubriken ”Gatustruktur, gatumiljö och angöring”, sidan 31, andra stycket andra meningen byta ut 2,8–6,0 meter till 3,3–6,0 meter.
    • I planbeskrivningen under rubriken ”Gatustruktur, gatumiljö och angöring”, sidan 31, andra stycket femte meningen byta ut 2,8 meter till 3,3 meter.
    • I den del som gäller planbeskrivning under rubriken Gator och trafik, sista stycket, om att lägga till texten i kompletterande trafikutredning avsnitt 3.4 och 3.4.1, från den 22 maj 2025, se bilaga 5.
    1. I fjärde hand yrkar kommunen på att ärendet ska återförvisas till kommunen för ändring i den del som gäller planbeskrivningen under rubriken Gator och trafik.

     

  •   16

    Bygglov för tillbyggnad av enbostadshus med inglasad altan

  •   17

    XX – Åtgärdsföreläggande ovårdad byggnad

  • Inom fastigheten Norr 2:1 (fastigheten) vilken ägs av Gävle kommun har byggherren Bozlak Gastropub AB (Berk Bozlak) ansökt om tidsbegränsade bygglov för Café- samt Restaurangverksamhet. Genom delegationsbeslut 2025-05-16, beviljades bygglov och startbesked för respektive verksamhet.

    Det är i ärendet ostridigt att byggnationen av Cafébyggnaden och Restaurangbyggnaden påbörjades innan några bygglov och startbesked hade beviljats. Byggnationen av dessa byggnader påbörjades redan under april månad 2025.

    Det är vidare ostridigt att byggnationen av Satellitbaren har påbörjats innan den tidpunkt som angetts i startbeskedet om är åtgärden får påbörjas, d.v.s. innan verkställandetiden passerat. Byggnationen påbörjades 2025-05-20 vilket är bekräftat av byggherren.

    Varför ska en byggsanktionsavgift tas ut?

    Av 9 kap. 2 § plan- och bygglagen (2010:900), PBL, framgår att det krävs bygglov för att uppför en ny byggnad. De aktuella byggnaderna kräver bygglov, något undantag från lovplikten föreligger inte. Att påbörja en åtgärd som kräver lov utan startbesked är förbjudet enligt 10 kap. 3 § PBL. Om någon bryter mot denna bestämmelse ska nämnden enligt 11 kap. 51 § PBL ta ut en särskild avgift (byggsanktionsavgift). Av samma lagrum framgår vidare att en byggsanktionsavgift även ska tas ut om någon bryter mot en bestämmelse i plan- och byggförordningen (2011:338), PBF. En byggsanktionsavgift ska tas ut även om överträdelsen inte har skett uppsåtligen eller av oaktsamhet. Det är alltså fråga om ett strikt ansvar enligt 11 kap. 53 §§ PBL. Närmare bestämmelser om byggsanktionsavgifter finns i 9 kap. PBF.

    Av 9 kap. 3 a § PBF framgår att om en byggsanktionsavgift ska tas ut p.g.a. att den avgiftsskyldige har påbörjat en åtgärd innan den tidpunkt som byggnadsnämnden enligt 10 kap. 42 § 6 PBL i ett startbesked har angett att åtgärden får påbörjas, ska avgiften bestämmas till hälften.

    Trots att Cafébyggnaden samt Restaurangbyggnaden kräver bygglov, har de påbörjats och även uppförts innan något bygglov eller startbesked beviljats. Det föreligger därmed grund för uttag av byggsanktionsavgift för dessa överträdelser.

    Eftersom byggnationen av Satellitbaren har påbörjats efter det att bygglov och startbesked beviljats men innan den tidpunkt som framgår av startbeskedet föreligger även grund för uttag av byggsanktionsavgift för denna överträdelse.

    Av 9 kap. 1 § PBF framgår att en byggsanktionsavgift enligt 11 kap. PBL ska tas ut för de överträdelser och med det belopp som anges i 9 kap. PBF. Det föreligger inga skäl till att avgiften inte ska tas ut eller att den ska sättas ned med stöd av 11 kap. 53, 55 - 56 eller 53 a §§ PBL. Byggsanktionsavgiften kommer att tas ut av byggherren vilken även har fått tillfälle att yttra sig inom fem år från överträdelserna enligt 11 kap. 57 och 58 §§ PBL.

    Café- och Restaurangbyggnad:

    En byggsanktionsavgift om 233 671 kr för Cafébyggnaden + 286 473 kr för Restaurangbyggnaden = 520 144 kr kommer att tas ut av byggherren Bozlak Gastropub AB (Berk Bozlak) med stöd av 11 kap. 51 § PBL.

    Samhällsbyggnadsnämnden beslutar att byggsanktionsavgiften ska vara fullt inbetald senast 2028-08-31.

    Byggherren ansvarar för inbetalningen av byggsanktionsavgiften då endast en faktura skickas ut. Det är önskvärt att inbetalning sker kontinuerligt p.g.a. den långa avbetalningsplanen om ca tre år.

    Satellitbar:

    En byggsanktionsavgift om 7 452 kr för Satellitbaren kommer att tas ut av byggherren Bozlak Gastropub AB (Berk Bozlak) med stöd av 11 kap. 51 § PBL.

    Samhällsbyggnadsnämnden beslutar att byggsanktionsavgiften ska betalas senast 2025-09-30.

    För fullständig utredning samt motivering till beslutet utöver det som framgår ovan se Nämndsyttrande med dnr BOB-2025-360 daterat 2025-05-20 (Satellitbar) och Nämndsyttrande med dnr BOB-2025 daterat 2025-05-07 (Café- och Restaurangbyggnad) med tillhörande underlag, vilket motsvarar nämndens dnr 25SBN152-17

  • Förslagsställaren föreslår en upprustning av Bomhus centrum. Åtgärden är lovvärd men kommunen äger endast tillfartsvägen. AB Gavlegårdarna är fastighetsägare till Bomhus centrum.

    Förslaget har redovisats för Gavlegårdarna AB som kommer att se över gällande skötsel – och underhållsrutiner för Bomhus centrum. Angående skulpturen ”Glipan" av Hans Limbus Tjörneryd, 1991, placerad utanför Folkets hus, är tanken att den med tiden ska brytas ned, den ska alltså rosta, tidens gång ska synas och kommer således inte att åtgärdas.

     

  • E-petitionen #299000 - Parkeringsmöjligheter Södra Hemlingborg har inkommit till Gävle kommun under 2024. Kommunstyrelsen har remitterat e-petitionen till samhällsbyggnadsnämnden för slutgiltigt beslut.

    I e-petitionen beskriver förslagsställaren parkeringssituationen i Södra Hemlingborg som problematisk för boende, besökare och de som arbetar i området. Vid Hemlingborg är de många olika grupper som ska samnyttja parkering, bland annat de olika verksamheternas personal, besökare av boende och aktiva i föreningar som nyttjar idrottshallen.

    Förslagsställaren föreslår att Gävle kommun ser över möjligheten att bygga en allmän parkeringsplats alternativt parkeringshus i området Södra Hemlingby.

    Det är fastighetsägarnas ansvar att ordna parkering för boende, personal och besökare. Detta är i enlighet med plan- och bygglagen samt Gävle kommuns riktlinjer sedan 1988. I Södra Hemlingby har Gävle kommun ordnat parkeringsplatser vid lekparken. I övrigt är det privata fastighetsägare inklusive de kommunala bolagen Gavlegårdarna och Gavlefastigheter som ansvarar.

    Området bygger på en idé om att parkering ordnas bostadsnära inom respektive fastighet. En samlad infartsparkering skulle kunna vara en bra lösning i ett liknande område om avsikten var att ordna en centraliserad lösning för att minska biltrafiken inom området, men det bedöms inte rimligt att tillföra något liknande här.

    Fastighetsägarna bör reglera sina parkeringar på ett sätt som ger en effektiv markanvändning och möjliggör samnyttjande. Det kan uppnås genom exempelvis avgift och flytande parkeringar, d.v.s. att parkeringsplatser inte reserveras för en enskild användare.

    E-petitionen fokuserar på situationen vid Hemlingborg. Gavlefastigheter, som är fastighetsägare, meddelar att situationen har blivit bättre. Beläggningen på parkeringarna upplevs som hög men de har inte fått in några nya klagomål från verksamheten den senaste tiden. De tar idag inte någon avgift på sina platser, däremot krävs tillstånd för att använda parkeringarna för personal och servicefordon.

    De parkeringar som Gävle kommun har i anslutning till lekparken är idag tidsreglerade till max 1 h. Ett annat alternativ kan vara att avgiftsbelägga parkeringarna så de kan användas mer flexibelt. Det ger också mer motiv till Gavlefastigheter att avgiftsbelägga sina platser eftersom de brukar följa avgiften på gata.

    Sammanfattat anser Livsmiljö Gävle att samhällsbyggnadsnämnden ska avslå e-petitionen. Den initiala bedömningen från Livsmiljö är att det inte finns tillräckligt med underlag för att bygga parkeringshus, men andra möjliga lösningar kan studeras vidare. Ansvaret ska dock fortsatt tillhöra respektive fastighetsägare. Livsmiljö har inte för avsikt att bygga några nya allmänna parkeringar, däremot kan privata fastighetsägare stöttas i att utveckla sina bestånd.

  • E-petitionen Säker cykelbar väg mellan Bomhus - Furuvik inkom 24-04-29 till Gävle kommun. Styrning och stöd Gävle har skickat förslaget till samhällsbyggnadsnämnden för beslut.

    Förslagsställaren föreslår att det byggs en cykelväg mellan Bomhus och Furuvik eftersom det upplevs som farligt att cykla på vägen i dagsläget. Det finns ingen plats för cyklisten när mötet blir med den tunga trafiken eller andra bilister som inte håller hastigheten.

    Samhällsbyggnadsnämnden anser e-petitionen besvarad utifrån att det redan tagits fram en förstudie för åtgärden samt initierats ett projekt som återfinns i investeringsplanen. Åtgärden planeras vara klar år 2026. Arbetet startar så snart detaljplanen har vunnit laga kraft och Gävle kommun har tagit över den statliga delen av sträckan fram till Gamla Sikviksvägen.

  • 1. Norra Strandgatan

    Föredragande: Jakob Rönnberg, Johnny Rudberg

    2. Utredning Gamla Bönavägen  

    Föredragande: Lisa Hjälsten och Maria Uusitalo

     

  • Boulognerbadet statusrapportering från projektet och tillståndsprocessen etapp 3B

    Föredragande: Maria Dahlgren, Elisabeth Österberg

  • Gävle är en kuststad med flera havsnära bostäder och besöksmål. I Gävle finns möjlighet till ett aktivt liv och en stimulerande fritid med varierande aktiviteter och upplevelser inom kultur, idrott och friluftsliv.

    Inom kommunen finns flertalet småbåtsleder. Kommunen ansvarar för några av dessa leder vilket innebär ansvar för utprickning och underhåll av leden. I övrigt sköts lederna av ideella krafter, i många fall föreningar.

    För att kusten ska utvecklas måste den vara tillgänglig för besökare. Det ska vara lätt att ta sig till och från kusten både från land och vatten. Det finns flera platser med höga natur- och kulturvärden att besöka längs kusten.

    Gävle kommun stävar efter att vara en attraktiv kommun som erbjuder att rikt friluftsliv. Inom kommunen finns flertalet fritidfarleder som förvaltas av föreningslivet. Det är Gävle kommuns vilja att småbåtsleder fortsättningsvis skall kunna användas och hållas öppna.

    Syftet med dessa riktlinjer är att i den mån av tillgång på ekonomiska medel stödja föreningar med ekonomiskt stöd för drift och underhåll av fritidsfarleder för småbåtar.

     

  • 1. Utgående avtal leasing toaletter

    Föredragande: Johan Larsson

    2. Skogsskötsel

    Föredragande: Stefan Olsson

  •   26

    Redovisning av anmälningsärenden 2025

  • Samhällsbyggnadsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med Samhällsbyggnadsnämndens delegeringsordning, dnr 24SBN302. Dessa beslut ska redovisas till Samhällsbyggnadsnämnden. Redovisningen innebär inte att Samhällsbyggnadsnämnden omprövar eller fastställer besluten. Däremot får Samhällsbyggnadsnämnden återta lämnad delegation eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.

    Anmälan av beslut fattade enligt beviljad delegation gäller: Delegationsbeslut bostadsförturer mars, Delegationsbeslut om samråd och granskning samt betydande miljöpåverkan av detaljplan, Flyttade cyklar april 2025, Redigera opersonlig referens i Unit 4 ERP och Proceedo, ärendenummer 314487, Delegationsbeslut miljö & hälsa mars 2025, Delegationsbeslut miljö & hälsa april 2025, Delegationsbeslut avseende skolskjuts och elevresor april 2025, Delegeringsbeslut avseende färdtjänst april 2025, Delegeringsbeslut avseende riksfärdtjänst april 2025, Delegeringsbeslut avseende parkeringstillstånd för rörelsehindrade april 2025, Lokala trafikföreskrifter april 2025, Dispenser från Lokala trafikföreskrifter och trafikförordningen april 2025, Hantera behörigheter, ny användare, i Unit 4 och Proceedo, ärendenummer 315589, Delegationsbeslut bygglov april, Delegationsbeslut bostadsanpassningsbidrag april, Delegationsbeslut bostadsförturer april.

    Besluten är förtecknade i separat lista. Listan finns som bilaga till protokollet.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.