Möte 2025-11-19
-
Lokal: Förvaltningshuset
Datum: 25 november
Förslag: Mikael Brodin (M)
-
2
Fastställande av föredragningslista
-
Beredning har ägt rum onsdag 5 november 2025 kl. 10:00-13:45 med ordförande Anders Ekman (C), 1:e vice ordförande Elin Lundgren (S), 2:e vice ordförande Mikael Brodin (M), sektorchef Eva Jackson, nämndsamordnare Anette Paulsen samt föredragande tjänstepersoner.
-
4
Föregående protokoll
-
E-petitionen #394934 Pehr Löflings bro (25KS385) har inkommit till Gävle kommun. Enligt kommunstyrelsens delegationsordning 1:6 (19ks493) har kommunstyrelsen delegerat ansvaret att remittera en e-petition till kommunsekreteraren som remitterar till rätt nämnd. E-petition #394934 – Pehr Löflings bro har remitterats till samhällsbyggnadsnämnden.
E-petitionen föreslår att man byter namn på nuvarande Tolvfors bron till Pehr Löflings bro.
Motivet för namnändringen är för att stärka värdet av Tolvfors bruk som historisk plats och att bron mellan Tolvfors och den botaniska trädgården Valls hage, ges namn efter Carl von Linnés lärjunge Pehr Löfling som föddes
på Tolvfors 1729.Livsmiljö Gävles bedömning och motivering
Byggnads- och miljönämnden fattade ett beslut 2013-09-18 § 218 om namn på ny bro som skulle gå mellan Gävle sjukhus till Valls hage.År 2014-12-10 fanns ett medborgarförslag om prövning av namnet Pehr Löflings bro. Byggnads- och miljönämnden beslutade då att inte ompröva namnbeslutet Pehr Löflings bro. Beslut 2014-12-10, § 320.
Att byta namn på Tolvfors bron som är ett vedertaget namn och välkänt namn av allmänhet och räddningstjänst är inte förenligt med God ortnamnssed. Hänsynsparagrafen i kulturmiljölagens 1 kap 4§ God ortnamnssed stadgas att man i kommunal verksamhet inte ska ändra hävdvunna namn utan starka skäl.
-
Månadsrapport till nämnd oktober 2025 omfattar resultatet per oktober månad och årsprognos för samhällsbyggnadsnämnden.
-
Kommunfullmäktige har för samtliga nedan angivna taxor beslutat att Samhällsbyggnadsnämnden för varje kalenderår får besluta att höja de fasta avgifterna och timavgifterna med en procentsats som motsvarar de tolv senaste månadernas förändring i prisindex för kommunal verksamhet (PKV). Basmånad för varje kalenderårs indexuppräkning är oktober månad året före avgiftsåret.
PKV används av kommuner som underlag vid beräkning av kostnadernas utveckling i fasta löner och priser. Sveriges kommuner och regioner (SKR) publicerar löpande ett prisindex över kommunernas kostnadsutveckling. Det är detta prisindex som används i SKR:s egna beräkningar och beskrivning av sektorns kostnadsutveckling. PKV tas fram genom att priserna för löner, material och tjänster samt köpt verksamhet viktas till ett genomsnittligt pris.
PKV för oktober 2025 är 0,7 % vilket ger följande uppräkning i taxorna för år 2026:
Område
Nuvarande timavgift (kr)
Ny timavgift (kr)
Miljöbalken och strålskyddslagen
1 371
1 381
Livsmedelstaxa – planerad offentlig kontroll
1 342
1 351
Livsmedelstaxa – registrering, uppföljande kontroll, klagomål
1 275
1 284
Bygglovstaxa
1 450
1 460
Plantaxa – tidsersättning i planärende
1 193
1 201
Kart och mät
1 382
1 392
GIS
916
922
Fasta avgifter baserade på timavgiften justeras i motsvarande mån.
-
Samhällsbyggnadsnämnden ska välja en ersättare till Kommunala pensionärsrådet, då en plats är vakant efter Hans Södergren (SD). Då platsen tillfaller oppositionen har förslag tagits fram av Mikael Brodin (M), andra vice ordförande. Förslaget är att välja Christoffer Larsson Othén (SD).
Nämnden representeras sedan tidigare även av Anders Ekman (C), som är ordinarie ledamot i rådet.
-
Gävle kommun är medlemmar i Östra Sveriges Luftvårdsförbund som är en ideell förening och bildades 1992 av 14 kommuner i Stockholms län. Förbundet har 73 medlemmar varav 62 är kommuner.
Samhällsbyggnadsnämnden ska välja en ersättare till Östra Sveriges luftvårdsförbunds styrelse, då en plats är vakant efter Stefan Pettersson (V). Då platsen tillfaller oppositionen har förslag tagits fram av Mikael Brodin (M), andra vice ordförande. Förslaget är att välja Åsa Norling (SD).
Nämnden representeras sedan tidigare även av Per Lagheim (S), som är ordinarie ledamot i styrelsen.
-
1. Sektorchefen informerar
2. Allmän information från ledamöter
-
Information om ändringar av tillämpningsanvisningar färdtjänst
Föredragande: Oscar Olsén och Linnéa Björkholts
-
Förslagsställaren föreslår kollektivtrafik till Eskön. Med anledning att det är ungefär en mil till närmsta hållplats, området har gått från fritidshusområde till permanentboende och avsaknaden av kollektivtrafik innebär stora svårigheter för boende utan bil, särskilt för barn och äldre. En kollektivtrafikförbindelse till Eskön skulle enligt förslagsställaren öka tillgängligheten för besökare att stärka lokal turism och näringsliv.
Gävle kommun ansvarar för busshållplatserna och skolbusstrafiken och Region Gävleborg ansvarar för utökning och indragning av busslinjenätet. Det innebär i det här fallet att ansvaret för ett förbättrat linjenät till Eskön ligger hos Region Gävleborg. Som medborgare finns möjlighet att lämna synpunkter om linjedragningar till Region Gävleborg via deras Regionens hemsida https://www.regiongavleborg.se/politik/tyck-till-och-paverka/Medborgarforslag/
För kännedom erbjuder X-Trafik, Region Gävleborg Närtrafik som är ett komplement till den ordinarie kollektivtrafiken för de som vill resa från adresser som ligger mer än två kilometer från en busshållplats. Trafiken är anropsstyrd och körs med taxi efter olika ”linjer” som alla har egna tidtabeller med cirkatider. Du som resenär blir upphämtad vid din adress. Betalas resan direkt till föraren med kontanter eller kontokort är priset högre än om biljetten köps i förväg i X-trafiks app som mobilbiljett. Inga andra biljetter gäller vid resa med närtrafik och det är inte möjlighet att betala med reskassa ombord.
Gävle kommun ansvarar för att skicka detta förslag vidare till Regionen då det inkommit till kommunen som ett medborgarförslag
Samhällsbyggnadsnämnden beslutar att avslå e-petitionen med hänvisning till att Region Gävleborg ansvarar för linjedragningar och det är möjligt att lämna medborgarförslag till Regionen.
-
Moderaterna beskriver i sitt initiativärende att Gävle Strand är ett område med mycket fotgängartrafik, där många människor rör sig till och från arbetsplatser, bostäder och rekreationsområden. Då det saknas markerade övergångsställen på Gävle Strand beskriver de det som otydligt för var gående som säkrast kan korsa gatorna. Vilket fortsatt då kan leda till osäkra situationer och ökad risk för olyckor.
Förslaget är att tydligt markera för var det är lämpligt att korsa gator skapar en tryggare miljö för fotgängare vid befintliga farthinder. Detta skulle då höja trafiksäkerheten utan behov av större infrastrukturförändringar. Åtgärden beskrivs som kostnadseffektiv och bidra till en mer effektiv användning av den befintliga trafikmiljön. Åtgärden beskrivs också kunna främja ökad gångtrafik och därmed bidra till en mer hållbar trafikmiljö.
På Gävle Strand har kommunen sedan Gävle Strand började byggas ut tagit beslutet att det ska vara upphöjda passager som täcker hela Stuvaregatans bredd för att minska på hastigheterna och inte få någon trafik som passerar förbi på sidan av ett annat typ av farthinder. Farthindren/passagerna har ett markmaterial som skiljer sig åt mot ordinarie asfaltsbeläggning vilket bedöms vara en tillräckligt för att tydliggöra för fordonstrafik på Stuvaregatan. Detta leder till att som gående blir det tydligt för var denne ska passera Stuvaregatan. Det är god sikt samt bra belysning utmed gatan vilket bedöms vara tillräckliga åtgärder. På övriga gator görs samma bedömning att det inte finns behov av markerade övergångsställen.
Tekniska har tagit fram två nya trafikmätningar för Stuvaregatan intill nybyggda Kv. Orient väster samt öster om upphöjda passager visar att det under en veckas tid mellan datumen 2025-10-21 – 2025-10-28 var 1129 passager per dygn i snitt. Hastigheten på Stuvaregatan var i snitt 25 km/tim.
Med bakgrund av farthindrens utformning och trafikmängder och dess hastighet har Gävle kommun beslutat att det inte är aktuellt att måla upp övergångsställe då det inte förbättrar trafiksäkerheten ytterligare utan är en framkomlighetsåtgärd och skulle kunna leda till en falsk säkerhet.
Gällande olycksstatistik för Gävle Strand har det skett olyckor i trafiken men inte något som är kopplat till passagerna.
-
Fastighetsägaren till Hemlingby 52:14 har inkommit med ansökan om planbesked om att utöka byggrätten inom fastigheten eftersom byggrätten inom detaljplanen är förbrukad. Inom fastigheten finns idag en bilhandlare (Audi). Fastighetsägaren önskar pröva möjligheten att utöka byggrätten från 6000 kvm bruttoarea till 8000 kvm bruttoarea (nuvarande behov plus mindre framtida buffert).
Utbyggnad planeras framför allt av den norra byggnaden samt avfallsbyggnad. Ytterligare mark planeras inte att hårdgöras.
För området gäller fördjupad översiktsplan Gävle stad 2025 som pekar ut området för nya verksamheter (J.V.1) i form av externhandel. Gällande detaljplan är från 2016 och anger handel. Området omfattas av strandskydd som är upphävt i gällande detaljplan.
Livsmiljö Gävle är positiva till föreslagen utveckling på platsen. Nuvarande in- och utfarter till fastigheten föreslås ligga kvar i samma läge så att trafiksäkerheten inte påverkas på intilliggande gator. Det är dock lämpligt att i kommande detaljplanearbete begränsa markanvändningen Handel till att enbart omfatta skrymmande varor, på det sättet minskas risken att planändringen på sikt genererar stor ökning av trafikflöden till handelsområdet. Initialt bedöms prövningen av ärendet kunna genomföras som en ändring av detaljplan i stället för helt ny detaljplan.
-
Planens syfte är att bebygga fastigheten Markheden 4:55 med ny bostadsbebyggelse som kan ersätta äldre bostadsbebyggelse. Omgivande gator samt naturmark säkerställs som allmän platsmark.
Planen har varit ute på samråd under perioden 28 mars – 25 april 2025. Huvudsakliga synpunkter berörde reglering av buller, den geotekniska utredningen, föreslagen dagvattenhantering samt föreslagen trafiklösning. Efter samrådet tillkom reglering av buller för uteplats. I övrigt reviderades både den geoteknisk utredningen samt dagvattenutredningen utifrån inkomna synpunkter.
Under perioden 12 – 26 september var planen på granskning. Huvudsakliga synpunkter berörde reglering av genomsläpplig mark samt påverkan vid ledningar, båda synpunkterna lyftes även under samrådet. Efter granskningen har enbart redaktionella justeringar skett i planhandlingarna.
Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.
Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.
-
17
XX, XX - Beslut om antagande
-
Ändring av detaljplan för Hedesunda Prästbord 4:23, Gamleområdet antogs av Samhällsbyggnadsnämnden 2025-08-27. Mark- och miljödomstolen har förelagt kommunen att inkomma med yttrande över det som står i överklagan och särskilt ange vilka ändringar i detaljplanen som gjorts.
Kommunen bemöter domstolens föreläggande genom att beskriva bakgrunden till bedömningarna och det som legat till grund för ställningstaganden i den ändrade detaljplanen. Kommunen beskriver också vilka ändringar som gjorts i underliggande detaljplan.
-
Kart, Mät och GIS
Kart-, mät- och GIS-verksamheten har idag en gemensam taxa för uppdrag. I den taxan ingår mätutrustning, bilar osv. Från och med 1 januari 2026 föreslås en särskild taxa för GIS uppdrag. Timtaxan bygger på SKR:s taxemodell.Bygglov
Bygglovstaxan måste hållas aktuell för att uppfylla självkostnadsprincipen och för att säkerställa egenfinansieringsgraden. Att analysera avgiftsnivåerna och följa upp dem i förhållande till kostnader för handläggning behöver därför göras en gång varje år. Taxan behöver även justeras utifrån de lagändringar som föreslås börja gälla från 1 december 2025.De avgifter som beskrivs i detta beslutsförslag är avgifter före den årliga indexuppräkningen som beslutas av samhällsbyggnadsnämnden.
Se nämndsyttrande för fullständig motivering och fullständiga handlingar.
-
23
XX, XX, Uttag av byggsanktionsavgift för installation av eldstad
-
Information om ändringar i PBL
Föredragande: Anna Tengqvist
-
Moderaterna har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse:
Många vägsamfälligheter i Gävle kommun ansvarar själva för snöröjning och vinterväghållning på enskilda vägar. Dessa kostnader har ökat betydligt under senare år och påverkar direkt kommunens invånare.
I flera andra kommuner i Sverige finns modeller där vägsamfälligheter kan ansluta till kommunens upphandlade entreprenörsavtal genom så kallade påhängsavtal. Det innebär att föreningar ges möjlighet att anlita samma entreprenör till en rimlig och redan förhandlad prisnivå, utan att kommunen själv agerar tjänsteleverantör. Modellen bidrar också till större transparens på marknaden, möjliggör effektivare samordning av snöröjning i närområden och skapar stordriftsfördelar som ger mer rimliga prisnivåer för föreningarna. Allt detta samtidigt som konkurrensneutraliteten bibehålls.
Med anledning av ovanstående yrkar vi att Samhällsbyggnadsnämnden beslutar:
att uppdra åt Livsmiljö Gävle att utreda möjligheterna för kommunens vägsamfälligheter att ansluta till kommunens upphandlade vinterväghållningsentreprenader genom så kallade påhängsavtal, samt
att Livsmiljö Gävle redovisar utredningens resultat till samhällsbyggnadsnämnden, inklusive en genomgång av förutsättningar, eventuella hinder samt förslag på hur modellen med påhängsavtal kan tillämpas i Gävle kommun.
-
1. Överklagan – Detaljplan för Lund 9:2, Lundbyvägen 22
Föredragande: Johanna Sundqvist
2. Granskning – Detaljplan för Tolvforsskogen, nytt verksamhetsområde södra delen
Föredragande: Kevin Bergdahl
-
Vänsterpartiet har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse:
Samhällsbyggnadsnämndens budget ser ut att landa i ett överskott i år. Min tanke är att det kan ge en möjlighet att testa fri kollektivtrafik för grupperna barn/ ungdomar och pensionärer. Förslaget är att nämnden tar ett samtal med X-trafik om kostnaden för fri kollektivtrafik under två veckor i samband med årets jul- och nyårshelger. Kostnaden kan röra sig runt de 2 miljoner kronor vi borde kunna avsätta i årets budget. De två veckorna kan ge ett underlag för kostnader och utnyttjande av kostnadsfri kollektivtrafik, vilket vi kan dra nytta av i fortsatt planering. Att öka resandet med kollektivtrafiken och minska privatbilism är ett viktigt inslag för att minska våra CO2 utsläpp. Flera länder har som en konsekvens av detta infört minskade biljettpriser och på flera håll har man också kostnadsfri kollektivtrafik på lokal eller regional nivå. Irland har kostnadsfri kollektivtrafik över hela landet för alla över 66 år. som bor i republiken.
-
Vänsterpartiet har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse:
Gävle och Paris har faktiskt likheter. Båda städerna har ett vackert vattendrag som rinner genom staden. Vi kan enkelt förstärka likheten genom att i Gävle knyta an till Paris bokförsäljningstradition genom att tillåta bokförsäljning längs Gavleåns södra kant, vi tänker oss en sträcka utanför Kulturhuset Agnes. Genom att erbjuda bokläsande och boksamlande Gävlebor en möjlighet att kostnadsfritt på utsedda datum ha bokförsäljning, knyter vi an till Kulturhuset och bidrar till mer människor i rörelse. Idag sker försäljning av begagnade böcker till stor del på Internet, men ökande portokostnader har gjort det dyrt att skicka böcker. En fysisk bokmarknad har därför alla chanser att uppmärksammas och uppskattas. Jag föreslår att Samhällsbyggnadsnämnden tillsammans med berörda tjänstemän tar fram ett förslag som gör det möjligt att ha kostnadsfri bokförsäljning utanför Agnes
-
29
Redovisning av anmälningsärenden 2025
-
Samhällsbyggnadsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med Samhällsbyggnadsnämndens delegeringsordning, dnr 24SBN302. Dessa beslut ska redovisas till Samhällsbyggnadsnämnden. Redovisningen innebär inte att Samhällsbyggnadsnämnden omprövar eller fastställer besluten. Däremot får Samhällsbyggnadsnämnden återta lämnad delegation eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.
Anmälan av beslut fattade enligt beviljad delegation gäller: Delegationsbeslut miljö & hälsa oktober. Delegationsbeslut bygglov oktober, Delegationsbeslut bostadsförtur oktober, Delegationsbeslut bostadsanpassningsbidrag oktober.
Besluten är förtecknade i separat lista. Listan finns som bilaga till protokollet.