Möte 2024-11-20
-
Lokal: Förvaltningshuset
Datum: 28 november
Förslag: Stefan Pettersson (V) -
2
Fastställande av föredragningslista
-
Beredning har ägt rum onsdag 6 november 2024 kl. 9.00-13.45 med ordförande Anders Ekman (C), 1:e vice ordförande Elin Lundgren (S), 2:e vice ordförande Mikael Brodin (M), sektorchef Eva Jackson, nämndsamordnare Anette Paulsen samt föredragande tjänstepersoner.
-
4
Föregående protokoll
-
1. Sektorchef Eva Jackson
2. Allmän information från ledamöter
-
Kl. 11:00-12:00.
-
Månadsrapport till nämnd oktober 2024 omfattar resultatet per oktober månad och årsprognos för samhällsbyggnadsnämnden.
-
Budgetförutsättningar
Gävle kommun har en fortsatt ansträngd ekonomi. Samtliga nämnder kommer att behöva bidra med besparingar för att vi ska klara kommunens ekonomiska mål.
I majoritetens förslag till kommunplan har därför samtliga nämnder fått sin ram minskad med 1% i budget för 2025, samt i utblick för 2026 och 2027. För samhällsbyggnadsnämnden innebär det att en årlig besparing om 4,2 mnkr måste göras. Kommunstyrelsen föreslås få ett större sparbeting än övriga nämnder, på 2% per år 2026 och 2027.
I förslaget till kommunplan ingår även en ytterligare minskning med 40 mnkr ovanpå de redan beslutade 100 mnkr för nämndens investeringsram fördelat över åren 2025 – 2027. Kraftiga neddragningar i kommunstyrelsens exploateringsportfölj föreslås också.
Sektorn bedömer att budgeten för bostadsanpassningsbidrag behöver öka med 0,8 mnkr, baserat på att vi ser en trend mot fler och dyrare utbetalningar av stödet. Bostadsanpassningen gjorde på grund av detta ett negativt resultat under 2023 och prognosen är även negativ för 2024.
Konjunkturanpassning
Samtidigt som kommunbidraget minskar så minskar även efterfrågan på våra mer konjunkturkänsliga tjänster, främst inom bygg och miljö. Under 2023 och 2024 har sektorn genomfört en anpassning av personalstyrkan för att den ska vara i nivå med efterfrågan, vilket den nu bedöms vara. Skulle efterfrågan minska ytterligare kommer ytterligare anpassning av organisationen krävas för att hålla budget.
Den kostnadsminskningar som genomförts i och med konjunkturanpassningen av verksamheten som gjorts kan dock inte räknas som en besparing i denna handlingsplan, eftersom de enbart väger upp minskade intäkter.
Föreslagna åtgärder för 2025
Eftersom de beställningar som görs till sektorn via nämndens investeringsportfölj och kommunstyrelsens exploateringsportfölj minskar är det möjligt att minska personalbudget med 3,5 mnkr.
Under 2024 beslutade kommunfullmäktige att höja plantaxan, för att ge kostnadstäckning för alla de resurser som krävs i planarbetet. Den ekonomiska effekten av det beslutet kommer stegvis, och 2025 förväntas det ge ökade intäkter om 0,4 mnkr.
Bygg och miljö föreslås spara de 0,8 mnkr som behövs till ökade kostnader för bostadsanpassningsbidrag genom intern effektivisering inom verksamheten.
För en budget i balans krävs ytterligare 0,3 mnkr i besparingar. Hur dessa ska ske kommer att behöva preciseras i ytterligare beslut i framtiden.
Sammanlagt ger detta förutsättningar för att nämnden ska kunna lägga en budget i balans för 2025.
Utblick
Ytterligare politiska beslut kommer att krävas för att hantera sparkraven under 2026, då nämndens kommunbidrag minskar med ytterligare 4,2 mnkr. För att beslut ska hinna få ekonomisk effekt i tid är det viktigt att nämnden beslutar om åtgärder för 2026 tidigt under 2025, under årets första halva.
Sektorn jobbar ständigt med att effektivisera verksamheten. Några pågående utredningar förtjänar att lyftas särskilt här, då de har potential att bidra till nämndens sparkrav för 2027:
Koncerngemensam drift: Just nu pågår planeringen mellan GK, ABK och GFAB av koncerngemensam upphandling av områdesvis vinterväghållning i syfte att möjliggöra en trygg, säker och framkomlig resa för våra medborgare. Upphandlingen ger positiva effekter på miljö, ekonomi och krishantering genom minskade transporter och gemensam beredskap och styrning. Upphandlingen förväntas genomföras under 2025 för att möjliggöra en driftstart säsongen 2026/27.
Översyn av utförande i egen regi: Säsongen 2024/25 utförs vinterväghållningen av prioriterade gång- och cykelstråk i egen regi i syfte att höja kvalitén och minska kostnader. Det är en del av verkställandet av nämndens ekonomiska handlingsplan för 2024. I framtiden finns potential för ytterligare besparingar genom att se över om viss drift och mindre investeringar kan genomföras i egen regi.
-
Livsmiljö Gävle lämnar följande förslag på sammanträdesdagar för år 2025.
29 januari, 19 februari, 26 mars, 23 april, 27 maj, 18 juni, 27 augusti, 24 september, 22 oktober, 19 november, 10 december.
Förslaget grundar sig i en dialog med övriga sektorer inom kommunen. Huvudprincipen är att kommunens nämndsammanträden förläggs i slutet på varje månad och att kommunstyrelsen har sina sammanträden andra veckan i månaden. Med denna huvudprincip ges nämnden en möjlighet att ha sina möten innan underlag lämnas in till Ekonomi, Styrning och stöd, för vidare hantering.
Ordförandeberedning hålls på onsdagar två veckor innan nämnden sammanträder.
Samhällsbyggnadsnämndens sammanträden startar kl. 09.00 och pågår som längst till kl. 17.00.
-
Kommunfullmäktige har för samtliga nedan angivna taxor beslutat att Samhällsbyggnadsnämnden för varje kalenderår får besluta att höja de fasta avgifterna och timtaxorna med en procentsats som motsvarar de tolv senaste månadernas förändring i prisindex för kommunal verksamhet (PKV). Basmånad för varje kalenderårs indexuppräkning är oktober månad året före avgiftsåret.
PKV används av kommuner som underlag vid beräkning av kostnadernas utveckling i fasta löner och priser. Sveriges kommuner och regioner (SKR) publicerar löpande ett prisindex över kommunernas kostnadsutveckling. Det är detta prisindex som används i SKR:s egna beräkningar och beskrivning av sektorns kostnadsutveckling. PKV tas fram genom att priserna för löner, material och tjänster samt köpt verksamhet viktas till ett genomsnittligt pris.
PKV för oktober 2024 är 4,6 % vilket ger följande uppräkning i taxorna för år 2025:
· Timtaxan inom miljöbalkens och strålskyddslagens områden
höjs från 1311 kr till 1371 kr.
· Timtaxan i taxa för tillsyn enligt lagen om åtgärder mot förorening från fartyg
höjs från 1311 kr till 1371 kr.
· Timtaxan i livsmedelstaxan för planerad offentlig kontroll höjs från 1283 kr till 1342 kr.
· Timtaxan i livsmedelstaxan för registrering, uppföljande kontroll och utredning av klagomål höjs från 1219 kr till 1275 kr.
· Timtaxan i bygglovstaxan höjs från 1386 kr till 1450 kr.
· Timtaxan i taxa för kart, mät och GIS höjs från 1321 kr till 1382 kr.
· Timtaxan i plantaxan höjs från 1141 kr till 1193 kr.
Fasta avgifter baserade på timtaxan justeras i motsvarande mån.
-
Taxan inom miljöbalken har reviderats för att förtydliga att taxan innefattar både marknadskontroll samt tillsyn. Även vissa språkliga förändringar har skett.
Taxan för avfallshantering i småbåtshamn har nu knutits till miljötaxan samt reviderats gällande OB-beräkning.
Föreslagna taxeändringar berör i förkommande fall även jävsnämnden. Enligt 5 kapitlet 26 § kommunallagen ska ett ärende, innan det avgörs av fullmäktige, ha beretts antingen av en nämnd vars verksamhetsområde ärendet berör eller av en fullmäktigeberedning. Samhällsbyggnadsnämnden föreslår därför att fullmäktige bereder ärendet för jävsnämndens räkning, så att beslut för båda nämnderna kan ske vid samma tidpunkt.
-
Regeringen tillsatte sommaren 2022 en särskild utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk. Utredningens uppdrag var att föreslå en organisation för effektiv samordning och operativ kontroll, hur fuskkontrollen ska finansieras, hur utbytet av information mellan berörda myndigheter ska utvecklas och ökas samt föreslå en särskild ekonomisk sanktion som återspeglar vinsten av fusket, om det bedöms lämpligt.
Samhällsbyggnadsnämnden i Gävle kommun har nu lämnats möjlighet att ge synpunkter på remissen.Samhällsbyggnadsnämnden ser positivt på den remissen som upprättats. Livsmedelsbedrägerier drabbar både konsumenter och företag.
Arbetet med kontroll av fusk tar mycket tid från den övriga livsmedelskontrollen i kommunerna samt kräver en specialkunskap inom området.
Att ansvaret för att utföra planerad fuskkontroll flyttas
till Jordbruksverket, Kemikalieinspektionen och Livsmedelsverket ser nämnden positivt på. Det skapar möjligheter att bygga upp en personalstyrka som både är specialiserad och tillräckligt stor samt har den beredskap och de resurser som krävs för att utföra den särskilda typ av kontroll som planerad fuskkontroll är.
Sanktioner som syftar till att förhindra och minska fusk och välfärdsbrott är positivt för näringslivet.
-
Översikt av skolskjutsriktlinjer
Föredragande: Elin Westrin, Jessica Croft
-
Avgäldsregleringar sker årligen för tomträtter, vars avgäldsperioder löper ut.
År 2026 skall avgälden regleras för 41 st tomträtter, vilket motsvarar ca 3 % av
Gävle kommuns tomträttsupplåtelser.
Enligt jordabalkens 13 kap 11 § skall avgälden grundas på det värde marken har
vid tidpunkten för omprövningen. Enligt praxis bestäms avgälden som en
avkastning på ett bedömt marknadsvärde för marken efter pågående
markanvändning.
Enligt tidigare beslut i Samhällsbyggnadsnämnden är avgäldsräntan för Gävle
kommuns tomträtter för bostäder 3,00 % för 10-åriga avgäldsperioder, och 3,25 %
för 20-åriga avgäldsperioder samt för kommersiella tomträtter (industri, handel
och kontor). Enligt rättspraxis finns inget stöd för högre ränta än 3 % oavsett
ändamål varför vi föreslår att räntan sänks till 3% för alla tioåriga avgälder. -
Svar på initiativärende - utredning om extern hantering av torghandel
Föredragande: Kristina Witkowski
-
Det har tillkommit ny verksamhet i vid Stenstorpsvägen/Björkebäcksvägen i Forsbacka och tung trafik förväntas att öka. Det finns en oro om att trafiken ska ledas fel och hamna i byn.
I berört område planeras det för en ny detaljplan, men de nya väg/vägarnas sträckning är inte ännu bestämt. Då detaljplanen ännu inte är vunnit laga kraft kan namnberedningen inte ta fram några namnförslag för de väg/vägar som kommer att tillkomma.
Då det finns ett stort behov av ett vägnamn på den befintliga vägen föreslår namnberedningen att namnsätta den befintliga vägen med en observation om att den kan tänkas ges ett nytt vägnamn när berörd detaljplan har vunnit laga kraft.
Namnberedningen föreslår namnförslagen Terminalvägen på den befintliga infartsvägen.
Namnförslaget har skickats på remiss till Räddningstjänsten som godkänner namnförslaget.
-
1. Förstudie för ”Testverksamhet Södra Kungsgatan”
Föredragande: Rasmus Klingstedt, Adam Asplund
2. Information om handlingsplan för trafiksäkerhet och framkomlighet
Föredragande: Jakob Rönnberg
3. Trafiksituation Ersbo
Föredragande: Jakob Rönnberg
-
Vänsterpartiet har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse:
En rad e-petitioner på Samhällsbyggnadsnämndens möte 241023 berör de övergångsställen som finns respektive INTE finns. Detta är uppenbarligen något som engagerar och som människor har åsikter om. För att vi ska kunna ha en helhetsbild och kunna fatta välgrundade beslut, föreslår jag
att nämnden gör en översyn av befintliga övergångsställen i Gävle Kommun
att nämnden i samband med detta även ser över förekomsten av cykelöverfarter
att en bedömning av behovet av nya/ flyttade/ överflödiga övergångsställen och cykelöverfarter därefter görs.
-
Ärendet handlar om en justering av boendeparkeringsavgiften i Gävle kommun till följd av de nya avgifterna för parkering som beslutades i samhällsbyggnadsnämnden 2024-09-25 (24SBN250).
För att genomföra en justering av boendeparkeringsavgiften som är ändamålsenlig utifrån de nya parkeringsavgifterna som beslutats i vit, blå och gul zon behöver högsta möjliga avgift för boendeparkering höjas. Tekniska föreslår kommunfullmäktige att högsta möjliga avgift för boendeparkeringstillstånd höjs från dagens 750 kr per 30 dagar till 1200 kr per 30 dagar. Observera att en höjning av högsta möjliga avgift per automatik inte innebär att avgiften måste höjas.
-
Förslagsställaren lyfter fram att en plats på Forsbyvägen där många passerar på väg till och från Coop samt många barn som passerar på väg till och från skolan. Nämnd passage ligger även vid en busshållplats där bussen många gånger skymmer sikten för trafikanter och gångtrafikanter. Förslagsställaren lyfter fram att det är en raksträcka där många bilar kör fort. Ett övergångsställe skulle göra övergången säkrare.
Planering och analys har under 2023 genomfört ett arbete med handlingsplan för trafiksäkerhet och framkomlighet där denna nämnda passage är med som förslag till att bli ett hastighetsreglerat övergångsställe och byggs år 2024.
-
Förslagsställaren lyfter fram att vid Vändkretsens nordvästra del går en gång/cykelväg Agnesbergsstigen mellan OKQ8 och Brf Fridhemsgläntan.
Den nämnda passagen används frekvent av gående och cyklister och förslagsställaren ser gärna att trafiksäkerheten borde förbättras för den nämna passagen som idag inte är reglerat som ett övergångsställe eller har någon extra belysning, farthinder eller skyltning. Någon av de nämnda åtgärderna ser förslagsställaren att ha med som framtida åtgärd.
Det föreslagna önskemålet om ett övergångsställe över Vändkretsen är något som lagts in i Gävle kommuns lista över önskemål om framtida åtgärder kopplat till passager för fortsatt utredning.
-
Information om investeringsplanen inför beslut i december
Föredragande: Tomas Lindeborg
-
Gävle Kraftvärme AB önskar förvärva markområde som de idag arrenderar av Gävle kommun. Ytan ska användas för bränslelagring (flis) vid Johannes kraftvärmeverk. Innan försäljning av mark kan genomföras behöver området detaljplaneläggas. Ett intentionsavtal gällande försäljning av mark finns mellan parterna.
Orsaken till ett större ytbehov för bränslehantering invid kraftvärmeverket grundar sig i skärpta krav gällande brandskyddsåtgärder, samt att rådande världsmarknadsläge kan leda till bränslebrist och därigenom ett utökat behov av ytor att lagra bränsle under längre tid.
Aktuellt område saknar idag detaljplan. Den för området tidigare gällande fördjupad översiktsplan (FÖP Ersbo- Skogmur) är upphävd i och med beslut om planeringsstrategi 2024. I översiktsplan för Gävle kommun är området utpekat som strategiskt område för bebyggelseutveckling och utredningsområde för verksamheter. Föreslagen verksamhet bedöms ha stöd i nu gällande översiktsplan. Ytan är idag ianspråktagen av Gävle kraftvärme som bränslelagring/upplag och har även tidigare fungerat som upplag för massor etc. i privat regi.
Med anledning av bland annat genomförd anmälan om utökad bränsleyta enligt miljöbalken så har ett flertal underlagsutredningar för utökad bränslehantering inom området upprättats. Bland annat finns PM rörande geoteknik (innehåller också en översyn av markföroreningar) och dagvattenutredning (innehåller också tankar runt brandvatten). I anmälan finns också en översyn av påverkan från buller, masshantering, påverkan från damm och riskbedömning rörande brand.
Sammantaget är Livsmiljö Gävle positiva till föreslagen planläggning. I kommande planarbete finns dock frågeställningar att hantera vidare. De utredningar som idag tagits fram för bland annat tidigare förstudie och tillståndsprövning enligt miljöbalken är bra att ha som stöd i fortsatt arbete men behöver viss justering och omarbetning för att fungera som underlag för fortsatt prövning.
-
24
XX, XX - Planbesked och planuppdrag
-
25
XX, XX - Planbesked och planuppdrag
-
Fastighetsägaren till Sätra 156:1 har inkommit med en ansökan om planbesked för att möjliggöra tillbyggnad av utkragande och inglasade entréer på befintlig byggnad, samt förse del av byggnaden med skärmtak över bland annat kajer för inlastning. Åtgärderna tillåts inte i nu gällande detaljplan varför en planändring är nödvändig.
Fastigheten ska utvecklas för hotellverksamhet på ovanvåningen av befintlig byggnad. Önskad användning är förenlig med gällande detaljplan, men för att få en fungerande verksamhet behövs också vissa tillbyggnader på byggnaden som inte ryms inom detaljplanens byggrätt. Nya entrépartier behöver byggas på byggnadens västra sida, ut mot befintlig parkeringsyta, och skärmtak över bland annat inlastningsfunktioner behöver uppföras på byggnadens östra sida.
Sammantaget gör Livsmiljö Gävle bedömningen att aktuell förfrågan är lämplig att hantera vidare i ett planarbete. Området har särskilda förutsättningar när det gäller bland annat grundvattenskydd som kräver stor hänsyn. Initial beredning och dialog med Gävle vatten visar däremot på att föreslagna förändringar på platsen är av en mindre karaktär och bedöms möjliga att genomföra utan att det får negativa konsekvenser på frågor kopplade till skydd av vattentäkt.
-
Fastighetsägaren Hantverksfastigheter i Gävle AB har ansökt om planbesked för att ersätta befintlig småindustri och bebygga fastigheten Brynäs 26:9 med i huvudsak bostäder, men även lokaler och förskola är föreslaget i inkommen ansökan. Förslaget omfattar ett kringbyggt kvarter med varierad höjd från 4-6 våningar. Parkering föreslås i markplan under upphöjd gård inne i kvarteret inom fastigheten. Enligt inkommet förslag ligger exploateringens omfattning på ca 14 000 kvadratmeter bruttoarea ovan mark för bostäder, förskola och lokaler. Förslaget omfattar ca 100 nya bostäder.
För området gäller den fördjupande översiktsplanen (FÖP) för Norra Brynäs som antogs i juni 2020. FÖP:en anger för aktuell fastighet en markanvändning med funktionsblandad bebyggelse och området pekas ut som lämplig placering av en ny förskola i stadsdelen. FÖP Norra Brynäs innehåller flera planeringsriktlinjer som är tänkt att styra omvandlingen av området från industriverksamheter till en centralt belägen stadsdel för boende, service och arbetsplatser. Riktlinjer i FÖP:en som har bäring på detta projekt är bl.a. markanvändning, utbyggnad/ombyggnad av allmän plats, exploateringsgrad och våningshöjder, gestaltning, hantering av översvämningsrisker, anpassning till befintlig kulturmiljö, närhet till och utveckling av stadsdelens grönstruktur och behovet av offentlig service i en växande stad.
om en följd av att kunna hantera omvandlingen av stadsdelen Norra Brynäs, utbyggnad av allmän plats och fastställande av de ekonomiska riktlinjerna för ett genomförande av FÖP Norra Brynäs har en genomförandestrategi tagits fram för FÖP:ens område. Denna genomförandestrategi fastställer utbyggnadsordning av allmän plats och därmed även till stor del utbyggnadsmöjligheten av kvartersmarken inom stadsdelen. Den aktuella fastigheten Brynäs 26:9 ligger inom ett område där allmän plats planeras att byggas ut i den tredje etappen av genomförandet av FÖP:ens geografiska område. För att takta utbyggnaden av allmän plats och de funktionsblandade kvarteren bedöms det i dagsläget att detaljplanearbetet för denna fastighet kan påbörjas under 2033. Utifrån den aspekten görs därför bedömningen att det i detta läge endast är lämpligt att gå vidare med ett planbesked och avvakta ett uppdrag och uppstart av planarbetet till dess att kommunens planerade genomförande av FÖP:ens intentioner nått fram till planerad utbyggnadsetapp som aktuell fastighet omfattas av.
Sammantaget bedömer Livsmiljö Gävle att inkommen ansökan om planbesked följer intentionerna i den fördjupande översiktsplanen för Norra Brynäs och att föreslagen utveckling av fastigheten i stort är lämplig på platsen. Vid ett kommande planarbete behöver kvarterets innehåll, markanvändning, och volymer studeras vidare samtidigt som angivna underlagsutredningar behöver tas fram för att bedöma lämpligheten för bostäder m.m. inom fastigheten. Fortsatt arbete med projektet behöver även samordnas i tid med utbyggnad av allmän plats och förhålla sig till etapputbyggnad i enlighet med antagen genomförandestrategi. Det är därför lämpligt att endast ta beslut om planbesked i dagsläget och avvakta beslut om planuppdrag tills kommunens planerade utbyggnad av allmän plats aktualiseras för den tredje etappen i utbyggnadsordningen enligt genomförandestrategin för Norra Brynäs.
-
Planens syfte är att möjliggöra för ett nytt bostadsområde med radhus eller parhus. Den nya bebyggelsens placering och utformning ska knyta an till platsen och omgivande bebyggelse. Bostadsområdet ska innehålla grönytor som både säkerställer grönstrukturvärden, möjliggör ekologiska kopplingar genom området samt ger ytor för rekreation och lek. Grönytorna rymmer också ytor för hantering av större regn.
Detaljplanen var på samråd under perioden 4 juni-4 juli 2024. De huvudsakliga synpunkterna var följande:
- Hälsa och säkerhet (buller, geoteknik), ska lösas på ett tillfredsställande sätt. I annat fall kan Länsstyrelsen komma att pröva kommunens beslut att anta detaljplanen.
- Området hamnar inom tertiär zon för vattentäkten. Viktigt att under byggnation skydda grundvattnet.
- Markanvändningen är känslig och inte normalkänslig.
- Bra att kompletterande utredningar görs. Dispens kan krävas. Viktigt att behålla grönskan intill ravinen.
- Säkerställ träd/grönområden för den historiska förankringen.
- Fridlysta arter kan behöva identifieras, beskrivas och bedömas senare.
- Positivt om planen säkerställer småskalighet och grönstruktur.
- Området används som och behövs framöver som strövområde.
- Skogen fungerar som en avgränsning. Den tar bort ljud och är bra för barnen.
- Förtydliga ansvarsfördelningen gällande dagvattenhanteringen.
- Förtydliga påverkan på yt- och grundvattenstatus.
- Systemhandling/skiss för hur vatten-, spillvatten- och dagvattenledningsnät inne i planområdet ska utformas om det blir aktuellt med fler än en fastighet och behövs innan granskning.
- Då det inte finns kapacitetsbrist behöver beskrivningen om behov av fördröjning revideras. Motiveringen behöver baseras på behov utifrån vattenkvalitet och grundvattenbildning.
- Durovägen är en liten gata med tung trafik och klarar inte mer trafik.
- Det har varit mycket byggnationer i Hagaström på kort tid.
Huvudsakliga ändringar efter samråd har varit följande:
Plankarta:- Ett u-område har införts på plankartan i väster med syftet att kunna avdela dagvatten västerut.
- U-området intill E1 har flyttats väster ut för att ge plats för träd.
- Bestämmelse m1 har ersatts med f2 för att skapa en större flexibilitet kring val av bulleråtgärd.
- Byggrätten har utökats till 250m2 inom två ytor för korsmarken för att rymma tänkta funktioner.
Planbeskrivning:
- Bullerutredningen har reviderats och planbeskrivningen har förtydligats.
- Avsnittet ”Risk, erosion, ras och skred” har kompletterats.
- Avsnitt om grundvatten och vattenskyddsområde har reviderats.
- Markanvändningen ändras från normalkänslig till känslig.
- Kompletterats med att det är lämpligt att jättebalsamin avlägsnas innan annat arbete påbörjas.
- Kompletterats med resultatet av fågel- och fladdermusinventeringarna. Även beskrivs hur planförslaget tar hänsyn till resultaten samt konsekvenser av detta.
- Kompletterats med att det är den part som initierar åtgärder kring ledningar som ska bekosta dem.
- Under ”Tekniska frågor” och Ekonomiska frågor” skrivs att om fastigheten styckas av i flera fastigheter ansvarar Gävle Vatten för att bygga ut VA-anläggning samt upprätta förbindelsepunkt till varje ny fastighet.
- Under ”Hydrologiska förhållande” beskrivs att planområdet hamnar inom tertiär zon med de reviderade skyddszonerna för vattentäkten. Det beskrivs även att det viktigt att vidta försiktighetsåtgärder för att skydda grundvattnet mot utsläpp, spill och läckage.
- Ansvarsfördelningen gällande dagvattenhantering har förtydligats.
- Påverkan på yt- och grundvattenstatus har förtydligats.
- Avsnittet "Biltrafik" har kompletterats med information om hur stor trafikökning som kan väntas av exploateringen.
-
Syftet med detaljplanen är att skapa byggrätt för en sjökrog med konferens- och övernattningsmöjligheter med utsikt ut mot havet. Området är utpekat som ett s.k. LiS-område för verksamhetsändamål i Översiktsplan Gävle kommun 2030. Syftet med LiS-områden är att skapa landsbygdsutveckling i strandnära lägen och själva utpekandet innebär en möjlighet att använda ytterligare ett särskilt skäl för att ge dispens från strandskyddet.
Detaljplanen har varit ute på granskning under perioden 6 september – 7 oktober 2024. Länsstyrelsen framför att ett antagande av detaljplanen kan komma att prövas av Länsstyrelsen då den strider mot strandskyddsbestämmelserna då exploateringen inte tar tillräcklig hänsyn till de marina värdena. Gävle Energi framför att de behöver ett E-område (område för teknisk anläggning) för ny nätstation/transformator. Boende framför fortsatt oro kring trafik och påverkan på miljön. Det har även inkommit positiva synpunkter från boende på att planerna innebär en positiv utveckling för ön och att föreslagen verksamhet kompletterar den befintliga småbåtshamnen på ett bra sätt.
Efter en första granskning har gästbryggan tagit bort ur förslaget för att tillmötesgå Länsstyrelsen synpunkter angående ökad båttrafik bryggan skulle medföra. Förtydligande har gjorts kring sjöbodarnas utseende och den fria passagen längs stranden. Ett E-område för transformator har även lagts in på plankartan. Syftet har reviderats så att behovet av havsutsikt framgår samt så har MKB:n reviderats med anledning av att bryggan utgått ur planförslaget.
Eftersom att dessa ändringar är väsentliga så kommer en andra granskning att behöva genomföras.
-
30
XX, XX - Beslut om antagande
-
Planens syfte är att skapa ett bostadsområde med fristående en- och tvåbostadshus (villor). Ytor för teknisk anläggning, dagvattenhantering, natur och gångväg säkerställs. Marknivåer (plushöjder) inom Fönsterlavsvägen och Silverlavsvägen försvårar utbyggnad av Järvstagläntan etapp 1 och de tas därför bort.
Granskning av detaljplanen har genomförts under perioden 20 juni – 18 juli 2024. Detaljplanen har tidigare varit ute på samråd under perioden 29 maj – 19 juni 2023.
Under samråd och granskning har huvudsakliga synpunkter inkommit om:
- Gång- och cykelväg
- Trafiksäkerhet vid väg 76 och kollektivtrafik
- Dagvatten och skyfall
- Hushöjder
- Underlag kring höjdsättning och bullerberäkningar
- Lekytor
Efter samrådet har dagvattenutredningen uppdaterats. Planhandlingarna har reviderats kopplat till regleringar av hushöjder, placering, dagvatten och gemensamma ytor.
Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.
Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.
-
Södertull 20:6 m.fl. Kv Bilan (fd Mejeritomten), inriktningsförändring inom ramen för befintligt uppdrag
Föredragande: Petter Jonegård
-
33
XX - Rättelseföreläggande
-
Ärendet gäller tidsbegränsat bygglov för inglasad tillbyggnad med tillhörande skärmtak på fastigheten SÖDER 38:4 (egentligen SÖDER 2:3 – Södermalmstorg), som ligger inom detaljplanelagt område. Åtgärden avser en byggnadsarea om 46,2 kvadratmeter. Denna inglasning kommer att kompletteras med en uteservering om 41,8 kvadratmeter öppenarea med öppningsbart jalusitak under sommarmånaderna varje år.
Planförhållanden
Den aktuella ansökan gäller ett område som omfattas av en detaljplan, som vann laga kraft 1955-11-25.
Ansökan strider mot detaljplanen då åtgärden utförs på Södermalmstorg som har beteckningen gata i gällande detaljplan.
Sammanfattande bedömning
Den sökta åtgärden strider mot gällande detaljplan.
En byggnad som är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt får enligt 8 kap. 13 § PBL inte förvanskas.
Åtgärden är inte förenlig med varsamhetskravet i 8 kap. 17 § PBL och strider mot förvanskningsförbudet i 8 kap. 13 § PBL.
Ansökan om bygglov ska därför avslås.
-
Ärendet gäller bygglov för nybyggnad av flerbostadshus med förråd på fastigheten HEMLINGBY 20:3, som ligger inom detaljplanelagt område. Ärendet omfattar även ett rivningslov för befintligt enbostadshus samt komplementbyggnader. Nybyggnationen avser ett SOL-Boende med 20 lägenheter samt ett förråd med en sammanlagd bruttoarea om 1220 kvadratmeter.
-
Åtgärderna är tänkta att utföras på fastigheten FORSBACKA 3:72, som ligger inom detaljplanelagt område.
Ärendet gäller bygglov för nybyggnad av radhus, carport och miljöhus. Ärendet omfattar även ändrad använding och fasadändring av befintlig byggnad på fastigheten.
1. Nybyggnationen av radhuslängor med tillhörande carport och är förenlig med detaljplanens bestämmelser.
2. Fasadändringen av befintlig byggnad strider mot detaljplanens syfte samt dess varsamhets- och skyddsbestämmelser.
Den sökta fasadändringen för den befintliga byggnaden strider mot gällande detaljplan och avvikelsen kan, inte godtas med stöd av 9 kap. 31 b eller c § PBL trots att vi bedömer att vissa åtgärder hade kunnat prövats som en liten avvikelse. Insättning av glasade fönsterdörrar med spröjs är inte förenligt med detaljplanens syfte, varsamhetskravet i 8 kap. 17 § PBL eller förvanskningsförbudet i 8 kap. 13 § PBL då de på ett betydande sätt förändrar byggnadens uttryck av att vara en enkel industribyggnad.
-
37
Initiativärende från Moderaterna (M) - angående Gävles färdtjänsttillstånd
-
38
Redovisning av anmälningsärenden 2024
-
Samhällsbyggnadsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med Samhällsbyggnadsnämndens delegeringsordning, dnr 24SBN302. Dessa beslut ska redovisas till Samhällsbyggnadsnämnden. Redovisningen innebär inte att Samhällsbyggnadsnämnden omprövar eller fastställer besluten. Däremot får Samhällsbyggnadsnämnden återta lämnad delegation eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.
Anmälan av beslut fattade enligt beviljad delegation gäller: Brådskande ordförandebeslut - ansökan till arrendenämnden, Delegeringstillstånd avseende Parkeringstillstånd för rörelsehindrade, Delegationsbeslut avseende skolskjuts och elevresor oktober 2024, Yttrande Alborga 17:4 Omställning av skogsmark till industrimark samråd-12:6, Delegationsbeslut avseende färdtjänst, Delegationsbeslut avseende riksfärdtjänst, Delegationsbeslut miljö & hälsa oktober 2024, Delegationsbeslut bostadsförturer september, Delegationsbeslut bostadsförturer oktober 2024, Delegationsbeslut bostadsanpassningsbidrag oktober, Delegationsbeslut bygglov oktober.
Besluten är förtecknade i separat lista. Listan finns som bilaga till protokollet.