Hoppa över navigering
  • Lokal: Förvaltningshuset

    Datum: 30 september 

    Förslag: Mikael Brodin (M)

  •   2

    Fastställande av föredragningslista

  • Beredning har ägt rum onsdag 10 september 2025 kl. 09:00-12:12 med ordförande Anders Ekman (C), 1:e vice ordförande Elin Lundgren (S), 2:e vice ordförande Mikael Brodin (M), sektorchef Eva Jackson, nämndsamordnare Anette Paulsen samt föredragande tjänstepersoner.

  •   4

    Föregående protokoll

  • Delårsrapport 2 år 2025 omfattar sammanställning av nämndens väsentligaste händelser, strategiska mål och det ekonomiska resultatet per den sista augusti 2025. Rapporten är upprättad utifrån sektor Styrning och stöds anvisningar.

  • Kommunrevisionen ansvarar för att granska verksamhet, intern kontroll och ekonomistyrning samt att pröva om verksamheten bedrivits enligt fullmäktiges uppdrag och mål samt de lagar och föreskrifter som gäller för verksamheten. Revisionskontoret har granskat verksamhet och intern kontroll och PwC har granskat ekonomistyrning. Granskningsrapporterna godkändes av revisorerna den 24 april 2025. I de två rapporterna framgår granskningsresultaten. Med anledning av det som framkommer i granskningsrapporterna vill revisorerna enligt missiv (Dnr: 24REK13) ha Samhällsbyggnadsnämndens kommentarer till de brister som noterats och de rekommendationer som rapporterna innehåller. Revisorerna önskar ett yttrande från nämnden senast den 30 september 2025.

    Yttrande
    Revisionen har i granskningen för år 2024 bedömt verksamhet (målstyrning och måluppfyllelse) och intern kontroll samt ekonomistyrning. Som ett komplement till detta har revisionen också utfört två fördjupade granskningar; vinterväghållning och avtalshantering.

    Verksamhet och intern kontroll

    Revisionen har bedömt nämndens verksamhet (målstyrning och måluppfyllelse) som ändamålsenlig och att den interna kontrollen är tillräcklig. Bedömningen visar också en förbättring jämfört med föregående år genom att nämnden har konkretiserat vad som ska genomföras under året och det finns en tydligare koppling genom att samtliga mål (målnedbrytningar) har prioriterade aktiviteter.

    Revisionen har lämnat följande framåtsyftande rekommendationer till nämnden för att utveckla verksamhet och intern kontroll:

    ·         I det fortsatta arbetet bör nämnden överväga att formulera indikatorer för övriga mål (målnedbrytningar) för en kvantitativ uppföljning.

    ·         I det kommande arbetet är det viktigt att nämnden fortsätter vidta åtgärder om det befaras att mål (målnedbrytningar) inte kommer uppnås.

    ·         Nämnden bör i större utsträckning involveras i framtagande av plan för intern styrning och kontroll, utifrån nämndens ansvar för den interna kontrollen.

    Samhällsbyggnadsnämndens kommentar - Verksamhet och intern kontroll

    Samhällsbyggnadsnämnden strävar efter att tillämpa tillitsbaserad ledning och styrning. Det motiverar att nämnden, för närvarande, inte avser att tillföra ytterligare indikatorer.

    Samhällsbyggnadsnämnden har under år 2025 reviderat sin rutin för intern kontroll och avser att öka nämndens involvering genom att involvera presidiet (ordförande, 1:e vice ordförande samt 2:e vice ordförande) i framtagandet av internkontrollplanen för år 2026.

    Samhällsbyggnadsnämnden bedömer vidare att det, utifrån revisionens rekommendationer år 2021, vidtagits lämpliga och tillräckliga åtgärder inom nämndens ansvarsområde avseende avtalshantering. Se särskilt yttrande kopplat till granskningsrapport avtalshantering (Diarienummer: 25SBN165).

    Ekonomistyrning

    Revisionen bedömer, utifrån sin grundläggande granskning, att nämnden inte helt har säkerställt att verksamheten sköts på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt. Revisionens bedömning är kopplat till vinterväghållningens resultat.

    Revisionen har i sin grundläggande granskning, lämnat följande rekommendationer till nämnden för att utveckla verksamheten:
    - Säkerställ att det sker ett systematiskt åtgärdsarbete för att säkerställa att verksamheten bedrivs inom den av fullmäktige tilldelade ramen.
    - Säkerställ att det finns en tydlig spårbarhet till vidtagna åtgärder och att de åtgärder som vidtas är tillräckliga för att nå en ekonomi i balans.

    Revisionen har år 2024 även genomfört en fördjupad granskning kopplat till vinterväghållning där nämndens arbete med åtgärder kommenteras närmare.

    Samhällsbyggnadsnämndens kommentar Ekonomistyrning

    Samhällsbyggnadsnämnden anser att nämndens ekonomistyrning är lämplig, systematisk och spårbar och bedömer att tillräckliga åtgärder vidtagits inom området. Se vidare i särskilt yttrande kopplat till granskningsrapport vinterväghållning (Diarienummer: 25SBN164).

    Sammanfattande kommentar

    Samhällsbyggnadsnämnden ser sammanfattningsvis positivt på att revisionen noterat nämndens förbättringsarbete och att revisionen bedömt att verksamheten är ändamålsenlig och att den interna kontrollen är tillräcklig. Samhällsbyggnadsnämnden noterar vidare att revisionen i sin slutliga revisionsberättelse (Dnr:24REK36) till Kommunfullmäktige tillstyrkt att fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för Samhällsbyggnadsnämnden.

     

     

     

  • Granskningen av vinterväghållningen har initierats på grund av 2024 års budgetavvikelse. Granskningen beskriver att samhällsbyggnadsnämnden inte helt bedriver en ändamålsenlig vinterväghållning.

    Samhällsbyggnadsnämnden anser att revisionens granskning av vinterväghållning saknar förståelse för den unika verksamheten och dess förutsättningar. Granskningen saknar också en beskrivning av den historiska hanteringen av budgeten, förutsättningar i och med redan tecknade avtal och redan vidtagna åtgärder. Granskningen beskriver också felaktigt att det finns brister i underlag och pris kopplat till fakturahantering.

    Samhällsbyggnadsnämnden har vidtagit lämpliga och tillräckliga åtgärder inom området vinterväghållning utifrån de idag gällande avtalen samt initierat förändringar och samordning inför kommande upphandling av vinterväghållning inom koncernen.

    Bakgrund

    PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Gävle kommun genomfört en granskning av vinterväghållningen. Granskningens syfte har varit att bedöma om samhällsbyggnadsnämnden bedriver ett ändamålsenligt arbete avseende vinterväghållning.

    Utifrån genomförd granskning är deras samlade bedömning att samhällsbyggnadsnämnden inte helt bedriver ett ändamålsenligt arbete avseende vinterväghållning. Efter genomförd granskning lämnas följande rekommendationer till samhällsbyggnadsnämnden:

    ·       Överväga att ta fram mål och riktlinjer med fokus på vinterväghållning.

    ·       Säkerställa att tillräckliga åtgärder vidtas vid behov för att uppnå en budget i balans.

    ·       Stärka den interna kontrollen gällande utbetalningar.

    ·       Riskbedöma vinterväghållning och eventuellt ha med området i den interna kontrollen.

    Synpunkter på granskningen

    Verksamheten har identifierat brister i granskningen

    ·       Rapporten nämner endast kortfattat väder som en påverkande faktor men borde tydliggjort att detta är en unik verksamhet som är helt väderberoende och kan inte likställas med andra verksamheter som är mer förutsägbara och kan planeras till stor del och därmed budgeteras.

    ·       Rapporten saknar en beskrivning och resonemang kring nämndens ansvar för trafiksäkerhet i egenskap av väghållare för det kommunala vägnätet. Det borde tydlig framgå att detta är ett lagkrav att säkerställa att vägar är i ett säkert och funktionsdugligt skick genom att ansvara för snöröjning, saltning och sandning vid vinterväglag för att upprätthålla trafiksäkerheten.

    ·       Rapporten saknar en bakgrundsbeskrivning till hur budgeten hanterats tidigare år med bland annat en snöfond samt vidtagna åtgärder kopplat till inflation.

    ·       Rapporten lyfter inte tydligt de av nämnden beslutade riktlinjerna utkallningskriterierna (snödjup och åtgärdstider) som är de styrande riktlinjerna för verksamheten.

    ·       Rapporterna beskriver inte de gällande avtalen och hur de reglerar kostnader och åtgärder.

    ·       Rapporten nämner inte de av verksamheten dokumenterade rutinerna och processerna som finns i sektorns kvalitetsledningssystem Canea samt de rutiner och uppföljningsaktiviteter som är reglerade i respektive avtal med entreprenör.

    ·       Rapporten beskriver inte verksamhetens arbetsprocess med veckovisa avstämningsmöten med entreprenör inför åtgärder som i sin tur utgör underlag för fakturering.

    ·       Rapporten beskriver också felaktigt att det finns brister i underlag och pris kopplat till fakturahantering. PwC hade inte tillgång till rätt prislistor vid första tillfället men fick kompletteringar samt en genomgång av när avtal och index justeras under året. Så sammanfattningsvis var pris och underlag korrekta.

    ·       Rapporten nämner inte alla de vidtagna åtgärderna som verksamheten lyft fram, så som återhållsamhet i åtgärder (snöbortforsling) samt en justering(utökning) av budget för att bättre matcha dagens kostnader. Inte heller beaktas de av verksamheten redan initierade åtgärden till gemensam upphandling med bolagen och dess bedömda framtida effekter av egen utkallning, systematisk fakturering utifrån GPS-registrerade körsträckor och geografisk samordning.

    Förslag på hantering av rekommendationerna

    Verksamheten bedömer att lämpliga och tillräckliga åtgärder har vidtagits för samtliga rekommendationer

    ·       Överväga att ta fram mål och riktlinjer med fokus på vinterväghållning.                                     Här finns redan de av nämnden beslutade utkallningskriterierna.

    ·       Säkerställa att tillräckliga åtgärder vidtas vid behov för att uppnå en budget i balans.  Verksamheten har vidtagit åtgärder kontinuerligt i dialog med nämnden.

    o   Återhållsamhet i åtgärder (snöbortforsling)

    o   Gemensam upphandling med bolagen

    o   GC-prio i egen regi

    o   Justering(utökning) av budget

    Målsättningen är att i snitt mätt över ett antal år hålla budget. Enskilda år kommer fortsatt avvika i både positiv och negativ riktning, givet vädrets oförutsägbarhet. Att helt eliminera de avvikelserna är omöjligt, som att under snörika och/eller varierande väderår inte kunna vidta åtgärder kan leda till stora brister i trafiksäkerhet och försvåra framkomligheten och därmed orsaka fara för allmänheten.

    ·       Stärka den interna kontrollen gällande utbetalningar.

    Då det inte fanns några brister i underlaget eller pris anser vi att nuvarande omfattning av kontroll på utbetalningar får anses som tillräcklig.

    ·       Riskbedöma vinterväghållning och eventuellt ha med området i den interna kontrollen.

    Varje månad med undantag för januari och juli lämnas en ekonomisk prognos i den ordinarie ekonomirapporteringen som sedan delges nämnd. Prognosen är en riskbedömning då den beskriver hur mycket av budgeten för vinterväghållningen som är upparbetad samt en tro om framtida väder och ekonomiskt utfall(årsprognos).

  • Sammanfattning

    Samhällsbyggnadsnämnden har vidtagit lämpliga och tillräckliga åtgärder inom området avtalshantering utifrån PwC:s granskning av avtalshantering från år 2021.

    Bakgrund

    PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Gävle kommun genomfört en uppföljande granskning av avtalshantering. Granskningens syfte har varit att bedöma om granskade nämnder och styrelsen vidtagit tillräckliga åtgärder med anledning av den bedömning och de åtgärdsförslag som lämnats i 2021 års granskning.

    Utifrån genomförd granskning är den samlade bedömning att granskade nämnder och styrelsen inte helt har vidtagit tillräckliga åtgärder med anledning av den bedömning och de åtgärdsförslag som tidigare lämnats.

    Sammantaget bedömer PwC att nämnderna delvis har vidtagit åtgärder utifrån noterade brister i tidigare genomförd granskning. Genomförd uppföljning visar att nämnderna har vidtagit åtgärder men att det kvarstår brister främst avseende uppföljning och utbildning. Den uppföljande granskningen visar att nämndernas delegationsordningar har reviderats och innehåller förtydligade bestämmelser kring inköp och upphandling. Brister har noterats kopplat till systematiska kontroller för att säkerställa att inköp inte sker utanför avtal. Inga åtgärder kopplat till att begränsa antalet beställare och inköpare samt att sätta beloppsgränser har genomförts. I granskningen har däremot framkommit att införande av e-handelssystem har skett, vilket bedöms begränsa möjligheten för medarbetare att göra köp utanför avtal.

    Efter genomförd uppföljande granskning lämnas följande rekommendationer till nämnderna:

    • Initiera ett arbete kring samverkan mellan nämnderna och kommunstyrelsen för att tillse att systematiska kontroller av inköp och avtalstrohet sker även på nämndsnivå.
    • Tillse att roll- och ansvarsfördelningen kontinuerligt följs upp och utvärderas inom respektive verksamhet för att säkerställa att de implementeras effektivt och att eventuella ytterligare justeringar görs vid behov.
    • Se över om behov föreligger att fastställa beloppsgränser för olika attestroller. Detta i syfte att förstärka den interna kontrollen kopplat till inköp med stora värden.

    Vidtagna åtgärder

    Samhällsbyggnadsnämnden har vidtagit åtgärder utifrån noterade brister i tidigare genomförd granskning. Följande åtgärder har nämnden vidtagit:

    • Sektorn genomför systematisk uppföljning av avtalstrohet genom internkontroller. Processer, styrande dokument och stödjande dokument säkerställer en fungerande styrning och kontrollmiljö. Nämnden gör systematiska kontroller av inköp och avtalstrohet genom internkontrollen.
    • Nämnden har reviderad delegeringsordningen på så sätt att det tydligt framgår roll- och ansvarsfördelning gällande avtalshantering. Roll- och ansvarsfördelningen följs upp och utvärderas löpande intern, genom verksamhetsutveckling och internkontroll.
    • Sektor Livsmiljö tagit fram lärarledd utbildning inom området inköp och upphandling. Utbildningen leds av sektorns inköpssamordnare.

    Slutligen anser sektor Livsmiljö att beslut om att fastställa beloppsgränser för olika attestroller är en kommunövergripande fråga som sektor Styrning och stöd äger.

    Bedömning

    Nämnden bedömer att lämpliga och tillräckliga åtgärder har vidtagit inom nämndens ansvarsområde.

     

  • 1. Sektorchefen informerar

    2. Allmän information från ledamöter 

     

  • Naturvårdsverket och klimat- och näringsdepartementet har tagit fram förslag till ändringar i direktivet om luftkvalitet samt tagit fram nya regler om rättslig prövning och skadestånd.

    Det har gjorts förtydliganden av lagstiftningen och kraven för upprättande av åtgärdsprogram vid överskridande av gränsvärden. Det ställs även krav på uppföljning och revidering.

    Införande av sanktioner för kommunerna om man inte upprättar ett åtgärdsprogram.

    Nya regler för rättslig prövning och skadestånd

    Införande av rätt till skadestånd ges om skada uppstår efter att en miljökvalitetsnorm har överskridits och kommunen inte har upprättat ett åtgärdsprogram. Utöver det ska kommunen också pröva antal och placering av mätstation vilket också ska kunna överklagas av medborgarna.

    Förslaget och promemorian resonerar väl kring de val som de har gjort. Vi tycker att det är bra att lagstiftning och krav som ska ställas på kommunen och vad de innebär. Utifrån de krav som finns i direktivet på att sanktioner ska införas så tycker vi att naturvårdsverket har gjort en rimlig avvägning för vad som skulle kunna leda till ett föreläggande med vite.
     

  • Gävle kommuns lokala trafikföreskrift med stöd av 10 kap. 1 § andra stycket 16 och 3 § första stycket trafikförordningen (1998:1276) innebär följande. Att datumparkering gäller inom angivet område mellan klockan 00.00-08.00 under tiden 1 oktober till 15 maj.

    På uppdrag av samhällsbyggnadsnämnden enligt beslut i september 2024 (24SBN250) har Livsmiljö Gävle utrett möjliga förändringar av bestämmelsen om datumparkering.

    Förslaget som tagits fram är att datumparkeringen ska börja gälla från 1 november. Tiden på dygnet justeras till att gälla från klockan 00.00-06.00. Justeringen ska börja gälla den 30 september 2025.

    Förslaget har förankrats med de entreprenörer som utför snöröjning, sopning, löv- och sandupptagning. Bedömningen är att justeringen har ingen eller liten risk för negativ påverkan på kvaliteten av driftuppdragen.

    Dialog om förslaget har genomförts med Gävle parkeringsservice, Gävle Citysamverkan och fastighetsägarna av de större parkeringshusen i centrala Gävle. Förslaget möttes utan invändningar.

    Justering av datumparkering enligt förslaget är en lättnad i parkeringsregleringen och något som ökar tillgängligheten på parkering tidigt på morgonen i centrala Gävle. Att enbart justera datumparkeringen utan att justera tid för avgift är att se som en utökad subventionering av parkeringssystemet då en större del av parkeringsbeståndet omvandlas till avgiftsfri parkering två timmar extra per dygn. Exempelvis för område med röd taxa skulle det innebära att det är möjligt att parkera avgiftsfritt kl. 06 till 09, för att sedan lösa biljett kl. 09 till 11 med max två timmar parkering. Särskilt i röd zon där efterfrågan är som högst för besöksparkering riskerar detta att medföra en lägre tillgänglighet till parkering för besökare.

    Att enbart justera datumparkeringen enligt förslag ovan är en åtgärd som främst främjar arbetspendlare. Åtgärden bedöms försvåra uppfyllandet av kommunens mål för hållbart resande och parkeringspolicyns inriktning att prioritera besökare till stadskärnan. Minskad tillgång på gatumarksparkering för besökare och ökad tillgänglighet för bilpendlare bedöms sammantaget kunna bidra till ökad söktrafik och högre trafikbelastning i centrum.

    För att motverka dessa negativa effekter och fortsatt prioritera besökare till stadskärnan, samtidigt som kommunens övergripande mål om hållbart resande främjas, föreslås att tiden för avgift på gatumarksparkering justeras. Genom att tidigarelägga avgiftstidens start på vardagar till klockan 07.00 minskar risken för ökad långtidsparkering och omsättningen på parkeringsplatserna kan fortsatt vara hög, vilket gör det lättare för besökare att hitta lediga platser under hela dagen. Det bedöms även minska söktrafiken och därmed bidra till en mer tillgänglig, attraktiv och hållbar stadskärna.

    Ingen justering i tiden för avgift föreslås på lördagar och dag innan helgdag. Tid för avgift föreslås justeras enligt tabell nedan.

    Zon

    Nuläge - vardagar

    Förslag - vardagar

    Vit taxa

    09.00-18.00

    07.00-18.00

    Blå taxa

    09.00-18.00

    07.00-18.00

    Gul taxa

    09.00-18.00

    07.00-18.00

    Röd taxa

    09.00-19.00

    07.00-19.00

     

  • Gävle kommun har ett pågående investeringsprojekt GC Furuviksvägen etapp 1 som avser utbyggnad av ny gång- och cykelbana längs Furuviksvägen och Korsnäsvägen. Trafikverket är i dagsläget väghållare för Furuviksvägen (väg 533), sträckan Korsnäsvägen-väg 76. Det innebär att Gävle kommun i dagsläget inte har rådighet över sträckan Korsnäsvägen-Sikviksvägen som projektet omfattar.

    För att Gävle kommun ska få rådighet och kunna bygga längs denna sträcka har dialog förts med Trafikverket om att ändra väghållarskapet till Gävle kommun på den sträcka av Furuviksvägen (väg 533) som projektet omfattar. Genom det blir Gävle kommun väghållare och får rådighet över sträckan.

    Beslut om ändrat väghållaransvar enligt § 25 Väglagen (1971:948) eller 2 § Vägförordningen (2012:707) fattas av Trafikverket. Trafikverket är väghållare till dess att Trafikverkets beslut om ändrat väghållaransvar för ovan nämnda vägsträckor har vunnit laga kraft. Förändring av väghållarskapet sker genom Trafikverkets förändringsprocess.

    Processen sträcker sig från att behovet om ändrat väghållarskap uppkommer till att vägen övergått till ny väghållare. Under processen tas ett avtal fram mellan parterna med. Avtalets syfte är att skapa en gemensam intention för Furuviksvägen (väg 533) och är ett underlagsmaterial i beslutsprocessen hos Trafikverket. Förändringsprocessen i sin helhet kan beskrivas enligt steg nedan:

    1. Intention till förändrat väghållarskap – avtalet.
    2. Ärende om förändrat väghållarskap – Trafikverkets fortsatta process.
    3. Beslut om överlåtande av väg – Beslut fattas av Trafikverket, Juridik och planprövning.

    Efter avtalet är beslutat tas ett protokoll fram av Trafikverket och Livsmiljö Gävle över de gatu- och väganordningar som lämnas över där det behövs åtgärder för att särskilja dem mellan väghållarna. Kostnader för att särskilja anläggningar fördelas på parterna utifrån vem som blir ägare till anläggningen. Eftersom Livsmiljö Gävle planerar att bygga om avsedd vägsträcka lämnas vägen över från Trafikverket i befintligt skick.

  • Moderaterna har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse:

    Södra Kungsgatan är en central gata i Gävle med stor trafik och behov av parkering för såväl boende som besökare och verksamheter. Den nuvarande utformningen av parkeringsplatserna innehåller mellanrum mellan rutorna som resulterar i outnyttjad yta. Detta innebär en ineffektiv användning av kommunens befintliga infrastruktur.

    Genom att optimera utrymmet kan fler fordon parkeras utan att påverka framkomligheten eller säkerheten, vilket leder till en effektivare användning av kommunens infrastruktur. Genom att ta bort mellanrummen mellan parkeringsrutorna kan antalet parkeringsplatser på Södra Kungsgatan öka utan att det krävs stora investeringar eller omfattande fysiska förändringar. Detta förbättrar tillgängligheten för boende, besökare och verksamheter i området, vilket kan bidra till minskad parkeringsstress och därmed även minska trafik som uppstår i samband med parkeringssökning. Eftersom åtgärden främst innebär en ommålning och justering av befintliga markeringar bedöms den vara en kostnadseffektiv lösning för att bättre nyttja den befintliga infrastrukturen.

    Med anledning av ovanstående yrkar vi att Samhällsbyggnadsnämnden beslutar:

    att uppdra Livsmiljö Gävle att ta bort mellanrummen mellan parkeringsrutorna på Södra Kungsgatan, genom ommålning av parkeringsplatserna för att maximera antalet parkeringsplatser inom befintlig yta.

  • Moderaterna har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse:

    Gävle Strand är ett område med mycket fotgängartrafik, där många människor rör sig till och från arbetsplatser, bostäder och rekreationsområden. I nuläget saknas i regel markerade övergångställen på Gävle Strand, vilket gör att det är otydligt för gående var det är säkrast att korsa bilvägar. Detta kan leda till osäkra situationer och ökad risk för olyckor.

    Att tydligt markera var det är lämpligt att korsa bilvägar skapar en tryggare miljö för fotgängare. Genom att anlägga övergångställen vid befintliga farthinder blir det tydligt och säkert för gående att korsa vägen, vilket höjer trafiksäkerheten utan behov av större infrastrukturförändringar. Åtgärden bidrar till en mer effektiv användning av kommunens befintliga trafikmiljö och är kostnadseffektiv eftersom det främst handlar om målning och skyltning. Detta kan även främja ökad gångtrafik och därmed bidra till en mer hållbar trafikmiljö.

    Med anledning av ovanstående yrkar vi att Samhällsbyggnadsnämnden beslutar:

    att uppdra Livsmiljö Gävle att förbättra trafiksäkerheten för gående på Gävle Strand genom att anlägga markerade övergångsställen vid utvalda befintliga farthinder.

  • Information om avtal elsparkcyklar

    Föredragande: Stefan Erixon

  • Moderaterna har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse:

    I Gävle kommuns arbete för att främja hållbara resor uppmuntras invånarna att välja cykel och andra miljövänliga transportmedel. Ett viktigt inslag i detta är möjligheten att hyra elsparkcyklar, vilket underlättar korta resor och bidrar till ett mer hållbart resande.

    I dagsläget finns endast ett företag som innehar ensamrätt att hyra ut elsparkcyklar i kommunen. Detta begränsar konkurrensen på marknaden, vilket i förlängningen riskerar att leda till högre kostnader för användarna, sämre kvalitet och minskad tillgänglighet. Genom att tillåta flera aktörer att erbjuda elsparkcykeluthyrning ökar valmöjligheterna och tillgängligheten för kommuninvånarna. Detta stödjer Gävle kommuns ambitioner att nå sina klimat- och trafikmål.

    Med anledning av ovanstående yrkar vi att Samhällsbyggnadsnämnden beslutar:

    att uppdra Livsmiljö Gävle att inte förlänga det nuvarande avtalet med det enda uthyrningsföretaget,

    att uppdra Livsmiljö Gävle att kommande upphandling av elsparkcykeltjänster ska möjliggöra minst två aktörer på marknaden.

  • Moderaterna har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse: 

    Elsparkcyklar har blivit ett populärt och miljövänligt transportalternativ i städer runt om i Sverige. Även i Gävle har användningen ökat, men det finns idag brist på tydliga parkeringsplatser i kransområden och på centrala stråk. Det leder till oordnad parkering, trängsel på trottoarer och klagomål från invånare och näringsidkare.

    Genom tydlig reglering och samarbete med tjänsteleverantörer går det att skapa säkra och tydliga parkeringszoner, utan att påverka framkomligheten för fotgängare.

    Exempelvis har städer som Stockholm, Malmö och Uppsala lyckats kombinera reglerade parkeringszoner i samarbete med e.x. Voi och Lime, vilket har förbättrat ordning och ökat acceptansen hos allmänheten.

    Med anledning av ovanstående yrkar vi att Samhällsbyggnadsnämnden beslutar:

    att    uppdra till Livsmiljö Gävle att kartlägga behovet av parkeringsplatser för elsparkcyklar i kommunens kransområden och centrala stråk.

    att    kartläggningen genomförs i samråd med de företag som tillhandahåller elsparkcykeltjänster i Gävle kommun.

  • E-petitionen Rondell Skånbergsleden/Sätrahöjden inkom 2025-06-08 till Gävle kommun. Styrning och stöd Gävle har skickat förslaget till samhällsbyggnadsnämnden för beslut.

    Förslagsställaren föreslår att en cirkulationsplats byggs i korsningen Skånbergsleden/Sätrahöjden.

    Samhällsbyggnadsnämnden anser e-petitionen besvarad utifrån att Livsmiljö Gävle kommun arbetar med frågan i det pågående exploateringsprojektet Gävle västra. En cirkulationsplats i korsningspunkten har utretts inom projektet och planeras att byggas i samband med att ny bro ska byggas och få nytt läge längre västerut. Ersättning av befintlig Skånbergsbro med bro i nytt läge och ombyggnation av korsningspunkten är en konsekvens av Trafikverkets utbyggnad av Ostkustbanan och Bergslagsbanan.

    Samverkansavtal mellan Gävle kommun och Trafikverket för Skånbergsbron ombyggnad har tagits fram. Åtgärden finansieras av Trafikverket under förutsättningen att järnvägsplanerna för nya Ostkustbanan och Bergslagsbanan får laga kraft samt att Trafikverket erhåller byggstartsbeslut från regeringen. Enligt nuvarande tidplan ska byggnation av ny bro och ny cirkulationsplats genomföras 2031–2032.

  • E-petitionen 24KS348 inkom 25-04-10 till Gävle kommun. Styrning och stöd Gävle har skickat förslaget till samhällsbyggnadsnämnden för beslut.

    Förslagsställaren föreslår att nya motorvägshållplatser byggs i anslutning till E16 vid Trafikplats Forsbacka. Förslaget motiveras utifrån att det nu pågår byggarbeten i direkt anslutning då fjärrvärmeledningar grävs ned i anslutning till trafikplatsen.

    E16 och trafikplats Forsbacka är Trafikverkets väg och är en nationell stamväg. Det är Trafikverket som är ansvariga att planera, finansiera och bygga en sådan lösning. Det finns inga planer på en sådan åtgärd i nuläget.

    Sammanfattat anser Livsmiljö Gävle anser att samhällsbyggnadsnämnden ska avslå förslaget eftersom åtgärden ligger under Trafikverkets ansvar.

  • E-petitionens förslag är att på ett lösningsorienterat sätt utreda frågan om skärgårdstrafik, med fokus på samarbeten med näringslivet och stopp på flera platser längs med kusten.

    Gävle kommun ser positivt på skärgårdstrafik. Att kommunen beslutat att upphöra med finansieringen för Limöbåten ska inte förstås som att kommunen motsätter sig båttrafik. Det innebär bara att kommunen inte kommer vara huvudman och stå för finansieringen av reguljär båttrafik, vilket inte heller är vad som föreslås i e-petitionen. I Gävle finns en stark besöksnäring med många kreativa entreprenörer, och kommunen vill bejaka initiativ därifrån.

    Som syftet med en utredning beskrivs skulle det vara att hitta en fungerande affärsmodell för skärgårdstrafik som sker i samverkan mellan olika näringslivsaktörer. I ett sådant arbete bör kommunen ha en stöttande snarare än en ledande roll. Kommunen bistår gärna med kompetens, resurser och kontakter inom vårt verksamhetsområde om det finns intressenter som vill utreda frågan.

    E-petitionen bör därmed anses besvarad.

     

  • Dubbdäcksförbud på Hälsingegatan

    Föredragande: Gustav Flodmark

  • Investeringsplan 2025 – återkoppling

    Föredragande: Tomas Lindeborg

  • Stadsdelslyftet har diskuterat med olika verksamheter i Andersberg angående namn på aktivitetsytan. Ett önskemål är att namnet är väderrelaterande såsom många namn är namnsatta efter i Andersberg

    Namnberedningen föreslår namnet Solparken på aktivitetsytan. Namnet anknyter till det som i folkmun kallas Solgrytan.

    Namnförslaget har skickats på remiss till Räddningstjänsten som godkänner namnförslaget.

  • Stavningen i beslut Dnr: 24SBN346, beslutsdatum 2024-10-23, §245, är felaktig. Korrekt stavning ska vara Flottarestigen.

  • Livsmedelsverkets granskning av Livsmedelstillsyn

    Föredragande Patrik Gustavsson

  •   26

    XX, XX - Beslut om samråd och granskning

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Detaljplanen har varit på samråd under perioden 25 april – 16 maj 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit. Plangränsen har justerats.

    Detaljplanen har varit på granskning under perioden 10 – 24 juni 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Detaljplanen har varit på samråd under perioden 25 april – 16 maj 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen har varit på granskning under perioden 10 – 24 juni 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Detaljplanen har varit på samråd under perioden 25 april – 16 maj 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen har varit på granskning under perioden 10 – 24 juni 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Detaljplanen har varit på samråd under perioden 25 april – 16 juni 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit. Plangränsen har justerats.

    Detaljplanen har varit på granskning under perioden 10 – 24 juni 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Detaljplanen har varit på samråd under perioden 25 april – 16 maj 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen har varit på granskning under perioden 10 – 24 juni 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Detaljplanen har varit på samråd under perioden 25 april – 16 maj 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen har varit på granskning under perioden 10 – 24 juni 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Detaljplanen har varit på samråd under perioden 25 april – 16 maj 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen har varit på granskning under perioden 10 – 24 juni 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Detaljplanen har varit på samråd under perioden 25 april – 16 maj 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen har varit på granskning under perioden 10 – 24 juni 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Detaljplanen har varit på samråd under perioden 25 april – 16 maj 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen har varit på granskning under perioden 10 – 24 juni 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Detaljplanen har varit på samråd under perioden 25 april – 16 maj 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen har varit på granskning under perioden 10 – 24 juni 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit. Redaktionella revideringar har gjorts.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Detaljplanen har varit på samråd under perioden 25 april – 16 maj 2025. Synpunkt om att tydliggöra behovet av servitut för vägtrafik inom järnvägsanläggning inkom från Trafikverket, vilket infördes i planbeskrivningen.

    Detaljplanen har varit på granskning under perioden 10 – 24 juni 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av vägplan.

    Detaljplanen har varit på samråd under perioden 25 april – 16 maj 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen har varit på granskning under perioden 10 – 24 juni 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit. Redaktionella revideringar har gjorts.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan och vägplan.

    Detaljplanen har varit på samråd under perioden 25 april – 16 maj 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen har varit på granskning under perioden 10 – 24 juni 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit. Redaktionella revideringar har gjorts.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

     

     

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan och vägplan.

    Detaljplanen har varit på samråd under perioden 25 april – 16 maj 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen har varit på granskning under perioden 10 – 24 juni 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit. Redaktionella revideringar har gjorts.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av ny vägplan.

    Detaljplanen har varit på samråd under perioden 25 april – 16 maj 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen har varit på granskning under perioden 10 – 24 juni 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan och ny vägplan.

    Detaljplanen har varit på samråd under perioden 25 april – 16 maj 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen har varit på granskning under perioden 10 – 24 juni 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planens syfte är att upphäva del av stadsplanen för att möjliggöra genomförandet av järnvägsplan för nya Ostkustbanan.

    Detaljplanen har varit på samråd under perioden 25 april – 16 maj 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit. Plangräns har justerats.

    Detaljplanen har varit på granskning under perioden 10 – 24 juni 2025. Inga synpunkter med erinran har inkommit.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  •   44

    XX, XX - Beslut om antagande

  • Planens syfte är att ändra markanvändning till bostad för befintligt hus, att möjliggöra för ytterligare bostäder i ett befintligt bostadsområde samt att möjliggöra för pumphus för växtbevattning. Detaljplanen säkerställer även en allmän fri passage närmast Gavleån.

    Granskning av detaljplanen har genomförts under perioden 2 juni – 16 juni 2025. Detaljplanen har tidigare varit ute på samråd under perioden 18 december 2023 – 29 januari 2024.

    Inkomna synpunkter har i huvudsak rört strandskydd, dagvatten, avfallshantering, geoteknik, buller, trafik, pumphus för bevattning samt utformning av byggnader.

    Under planprocessen har den fria passagen vid Gavleån breddats, byggrätt för bostadshus minskats och skjutits närmare Blekevägen, byggrätt för pumphus har lagts till, planbestämmelser kopplat till buller och hantering av skyfall och dagvatten har tillkommit samt att ett exploateringsavtal har upprättats.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Ärendet gäller bygglov för flerbostadshus på fastigheten BRYNÄS 19:21, som ligger inom detaljplanelagt område. Flerbostadshusen har totalt 93 lägenheter fördelat på 1-5 rum och kök. Åtgärden avser en bruttoarea om 8502 kvadratmeter.

    Åtgärden strider mot detaljplanen då balkongerna har fått en bredd på 1,3 m fritt till räcke. Åtgärden avviker mot reglerna i detaljplanen då vissa balkonger skjuter ut cirka 1,4 meter över kryssmark och allmän platsmark.

    Aktuell avvikelse från detaljplanen inte är en sådan liten avvikelse som kan godtas enligt 9 kap. 31 b § då åtgärden inte bedöms vara förenlig med planens uttalade syfte, balkongerna minskar ljusinsläppet till den gemensamma bostadsgården i kvarteret som ska bli viktiga gröna rum för dem boende.

    För fullständig utredning samt motivering till beslutet utöver, det som framgår ovan se Nämndsyttrande med dnr BOB-2025-719 daterat 2025-09-12, med tillhörande underlag, vilket motsvarar nämndens dnr 25SBN63

  •   47

    Bygglov för fasadändring av enbostadshus – 25SBN301

  • Ärendet gäller bygglov för nybyggnad av tre flerbostadshus och återvinningsrum på fastigheten MARKHEDEN 4:54, som ligger inom detaljplanelagt område. Åtgärden avser en bruttoarea om c a 6100 kvadratmeter.

  •   49

    XX, XX, Uttag av byggsanktionsavgift och avslut

  •   50

    Redovisning av anmälningsärenden 2025

  • Samhällsbyggnadsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med Samhällsbyggnadsnämndens delegeringsordning, dnr 24SBN302. Dessa beslut ska redovisas till Samhällsbyggnadsnämnden. Redovisningen innebär inte att Samhällsbyggnadsnämnden omprövar eller fastställer besluten. Däremot får Samhällsbyggnadsnämnden återta lämnad delegation eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.

    Anmälan av beslut fattade enligt beviljad delegation gäller: Personuppgiftsbiträdesavtal, Brådskande ordförandebeslut - Harnäs 6:6 förbud att fortsätta arbete gällande nybyggnad av enbostadshus, Delegationsbeslut avseende färdtjänst - augusti, Delegeringsbeslut avseende Riksfärdtjänst, augusti, Delegeringsbeslut avseende Parkeringstillstånd för rörelsehindrade, augusti, Delegationsbeslut avseende skolskjuts & elevresor, augusti, Delegationsbeslut miljö och hälsa augusti, Tillfälliga fartgupp 2025 tillstånd under perioderna 2025 och 2026, Delegationsbeslut bostadsanpassningsbidrag augusti, Delegationsbeslut bostadsförtur augusti, Delegationsbeslut bygglov augusti. 

    Besluten är förtecknade i separat lista. Listan finns som bilaga till protokollet.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.