Hoppa över navigering
  • Lokal: Förvaltningshuset

    Datum: 28 oktober

    Förslag: Christer Larsson (SD)

  •   2

    Fastställande av föredragningslista

  • Beredning har ägt rum onsdag 8 oktober 2025 kl. 09:00-12:16 med ordförande Anders Ekman (C), 1:e vice ordförande Elin Lundgren (S), 2:e vice ordförande Mikael Brodin (M), sektorchef Eva Jackson, nämndsamordnare Anette Paulsen samt föredragande tjänstepersoner.

  •   4

    Föregående protokoll

  • Den 4 juli 2025 inkom en anmälan om störning till Gävle kommun. Eftersom ärendet bedömts vara ett jävsärende överlämnades det därefter till Västra Gästriklands samhällsbyggnadsförvaltning (VGS) för vidare handläggning den 11 juli 2025. Klagomålet avsåg buller och lukt från strutsar och grisar på fastigheten Norra Åbyggebyvägen 12, samt ljud från elstängsel.

    Handläggningen har omfattat kommunicering med både klagande och djurägare, kompletteringar av uppgifter (bilder, filmer, ljudinspelningar), platsbesök den 14 augusti 2025 samt flera kontakter via telefon och e-post. Vid inspektion konstaterades att emuerna endast fanns tillfälligt på plats och skulle flyttas, grisarna hade redan sålts och luktproblem bedöms därmed som avslutade. Ljud från stängslet hördes på klagandes filmer men inte vid inspektionen och har bedömts vara tillfälligt.

    Under handläggningen har följande moment genomförts:

    • Kommunicering har skett med både klagande och djurägare. Klagande har vid upprepade tillfällen kompletterat ärendet med foton, filmer, ljudinspelningar samt uppgifter om ytterligare problem såsom elstängsel på servitutsväg, risk för nedfallande träd och rymmande djur.
    • Djurägarna har bemött klagomålen och framfört att grisarna sålts redan innan de nåddes av ärendet och att de bedömer anmälan som obefogad. Beträffande elstängslet uppgav de att en lös knut orsakat knäppande ljud i juni men att detta åtgärdades omgående.
    • Platsbesök genomfördes den 14 augusti 2025 av två miljöinspektörer. Vid besöket konstaterades att strutsar inte fanns på plats men däremot emuer, vilka uppgavs vara tillfälliga och på väg till ny ägare. Ljudet från emuerna upplevdes som svagt och kortvarigt. Grisarna fanns inte längre på fastigheten. Ljud från stängslet kunde inte konstateras vid inspektionstillfället.

    Efter en samlad bedömning finner förvaltningen att de störningar som anmälts – buller, lukt samt ljud från stängsel – varit av tillfällig och ringa karaktär. Djuren som gett upphov till störningarna har flyttats eller avyttrats, och elstängslet bedöms inte orsaka varaktiga olägenheter. Därmed föreligger inte tillräckliga skäl för åtgärder enligt miljöbalken.

  • Månadsrapport till nämnd september 2025 omfattar resultatet per september månad och årsprognos för samhällsbyggnadsnämnden.

  • Informationshanteringsplanen ska vara ett hjälpmedel för den som framställer och arkiverar handlingarna. Planen bygger på en inventering av handlingar samt beslut om vad som ska bevaras och vad som ska gallras, samt gallringsfrister.

    Myndigheternas arkiv är en del av det nationella kulturarvet. Arkiven ska bevaras, hållas ordnade och vårdas så att de tillgodoser

    1. rätten att ta del av allmänna handlingar,

    2. behovet av information för rättskipningen och förvaltningen, och

    3. forskningens behov. (3 § arkivlagen)

    Dokumentet skall vara lättläst och tydliggöra var man hittar respektive arkiv.

    Årets upplaga av informationshanteringsplanen har främst uppdaterats gällande:

    • kapitel 12, 13 och 14, som rör miljöskydd, hälsoskydd och livsmedel samt
    • kapitel 8, 10 och 11, som rör markförvaltning, exploateringsprojekt, investeringsprojekt och myndighetsutövning.

    Miljö och hälsa har gjort ett stort arbete med att precisera vilka handlingar som ska arkiveras var.

    2026 implementerar Gävle kommun nya ärendehanteringssystemet Dynasty, som ersätter Platina. I och med bytet av ärendehanteringssystem bör informationshanteringsplanen bli processinriktad och följa den klassificeringsstruktur som finns för ärenden i Dynasty.

     

  • Hösten 2024 fattade kommunfullmäktige beslut om att inleda en översyn av den politiska organisationen inför kommande mandatperiod (2026–2030). Kommittén har tagit fram ett förslag som sammanfattas i en Kommittéberättelse. Texten består av en genomgång av kommitténs utgångspunkter och uppdrag samt de överväganden som sedan legat till grund till de konkreta förslag som kommittén föreslår som förändring i den politiska organisationen av Gävle kommun. Kommittéberättelsen har varit sänd på internremiss under sommaren och hösten till berörda instanser. Senast den 31 oktober 2025 önskas eventuella synpunkter/svar.

    Bedömning

    Samverkan mellan nämnder och sektorer

    Kommittén har föreslagit att den myndighetsutövning som rör serveringstillstånd ska föras över från socialnämnden till samhällsbyggnadsnämnden. Nämnden ställer sig positiv till förslaget och föreslår att även tillsyn över försäljning av tobaksprodukter, e-cigaretter, tobaksfria nikotinprodukter och receptfria läkemedel ska föras över på samma sätt.

    Samordning är sedan några år tillbaka genomförd inom förvaltningen i och med att de tjänstepersoner som arbetar med dessa områden är organiserade vid samma enhet vid sektor Livsmiljö Gävle. Genom att myndighetsutövningen samordnas till en och samma nämnd; Samhällsbyggnadsnämnden, så fullföljs samordningen även politiskt. Med den förändringen följer också ett behov av att revidera berörda nämnders reglementen samt flytt av budgetram från Socialnämnden till Samhällsbyggnadsnämnden. Samordningsförslaget kan också vara en åtgärd som leder i positiv riktning sett till företagsklimatet.

    Kommittén har också konstaterat att det fortfarande finns andra områden där den politiska organisationen och förvaltningsorganisationen inte fullt ut speglar varandra. Kommittén framhåller vikten av att i så hög utsträckning som möjligt eftersträva en organisatorisk spegling mellan politik och förvaltning och att detta bedöms som en strategiskt viktig fråga som bör belysas vidare inom förvaltningsorganisationen under kommande mandatperiod. Här vill Samhällsbyggnadsnämnden lyfta fram att ett kundperspektiv behöver följa med vid bedömningen av lämplig organisatorisk tillhörighet.

    Samhällsbyggnadsnämnden ställer sig positiv till ökad samverkan och samarbete mellan sektorerna och delar kommitténs uppfattning om att gemensamma organisationsbenämningar samt även tjänstetitlar kan underlätta i arbetet. Nämnden vill därför upplysa om att ett sådant arbete redan pågår och det drivs av IT-enheten i projektform.

    Uppdraget som förtroendevald

    För Samhällsbyggnadsnämndens räkning är en ökad politisk samordning i samhällsbyggnadsprocessen önskvärd. En ökad samordning och informationsöverföring mellan nämnder som är involverade i den strategiska och operativa fysiska samhällsplaneringen kan vara möjliggörande åtgärder. Beredningsprocesser inför nämnd är vidare viktiga att hålla tydliga och transparenta.

    Sektorerna

    Samhällsbyggnadsnämnden ser inte behov av att ändra namn på sektor Styrning och stöd (som ofta benämns med förkortningen SG) och ser inte heller någon överhängande risk med att sektorns namn kommer sammanblandas med den nya nämnden; Stöd- och omsorgsnämnden (som föreslås förkortas SON). Myndighetsutövningen mot kund hanteras av den nya nämnden, SON. Sektorerna tar del av intern styrning och stöd vilket ligger under KS. Sektorernas namn är inarbetade sedan år 2019, det vill säga under sju års tid, och den implementeringen bör respekteras och därmed vidmakthållas.

    Nämnderna ska ha arbetsmiljöansvar

    Förändringen avseende arbetsmiljöfrågor får förstås såsom att Kommunstyrelsen även fortsatt behåller och äger arbetsgivaransvaret vilket synliggörs genom arbetsgivarpolitiska beslut samt i egenskap av anställande myndighet.

    Nämnden vill betona vikten av att HR-styrprocessen arbetar igenom och tydliggör definitioner och innehåll och förklaring av begreppen:

    -       Arbetsgivaransvaret för Kommunstyrelsen som uppfattas omfatta begreppen arbetsgivarpolitik, arbetsgivaransvar, anställningsmyndighet samt

    -       Arbetsmiljöansvaret

     Skillnaden mellan nämndernas och förvaltningens ansvar bör beskrivas samt vad   och hur ansvar i detta kan delegeras. Detta görs lämpligen i respektive nämnds reglemente samt i det gemensamma reglementet. Ett dokument såsom till exempel en FAQ, med frågor och svar, eller motsvarande får gärna utformas som ett klargörande komplement till reglementena.

    Strategiska program

    Samhällsbyggnadsnämnden ställer sig positiv till målsättningen med att uppnå en Kommunkoncerngemensam tydligare styrning kopplad till kommunens övergripande strategiska program. En koppling till den kommunövergripande översiktsplanen bör också säkras i detta. Som en del i detta bör programmen omarbetas i syfte att samordnas i sin utformning så de kan utgöra motsvarande underlag för samordning och prioritering av årliga aktiviteter i koncernens (nämndernas, bolagens samt förbundens) verksamhetsplanering. En utveckling av strukturen i det stödsystem, Stratsys, som idag används i verksamhetsplaneringsarbetet kan tillämpas i syfte att vara administrativt stödjande. Vidare kan en portföljstyrningsmodell med tillhörande forum och styrgrupper vara möjliggörande i arbetet.

  • Livsmiljö Gävle lämnar följande förslag på sammanträdesdagar för år 2026.

    28 januari, 25 februari, 25 mars, 29 april, 27 maj, 17 juni, 26 augusti, 23 september, 21 oktober, 18 november, 9 december.

    Förslaget grundar sig i en dialog med övriga sektorer inom kommunen. Huvudprincipen är att kommunens nämndsammanträden förläggs i slutet på varje månad och att kommunstyrelsen har sina sammanträden andra veckan i månaden. Med denna huvudprincip ges nämnden en möjlighet att ha sina möten innan underlag lämnas in till Ekonomi, Styrning och stöd, för vidare hantering.

    Ordförandeberedning hålls på onsdagar två veckor innan nämnden sammanträder.

    Samhällsbyggnadsnämndens sammanträden startar kl. 09.00 och pågår som längst till kl. 17.00.

  • 1. Sektorchefen informerar

    2. Allmän information från ledamöter 

    3. Power Bi, Carina Busk Ottosson

     

  • Föredragande: Susanne Laurin, Anna Hedqvist

  • Skolskjuts och Färdtjänst, Beslutsprocessen

    Föredragande: Sofie Eidem och Oscar Olsén

  • Moderaterna har inkommit med ett initiativärende med följande lydelse: 

    Elsparkcyklar har blivit ett populärt och miljövänligt transportalternativ i städer runt om i Sverige. Även i Gävle har användningen ökat, men det finns idag brist på tydliga parkeringsplatser i kransområden och på centrala stråk. Det leder till oordnad parkering, trängsel på trottoarer och klagomål från invånare och näringsidkare.

    Genom tydlig reglering och samarbete med tjänsteleverantörer går det att skapa säkra och tydliga parkeringszoner, utan att påverka framkomligheten för fotgängare.

    Exempelvis har städer som Stockholm, Malmö och Uppsala lyckats kombinera reglerade parkeringszoner i samarbete med e.x. Voi och Lime, vilket har förbättrat ordning och ökat acceptansen hos allmänheten.

    Med anledning av ovanstående yrkar vi att Samhällsbyggnadsnämnden beslutar:

    att    uppdra till Livsmiljö Gävle att kartlägga behovet av parkeringsplatser för elsparkcyklar i kommunens kransområden och centrala stråk.

    att    kartläggningen genomförs i samråd med de företag som tillhandahåller elsparkcykeltjänster i Gävle kommun.

  • Magasinsområdet

    Föredragande: Peter von Reedtz

  •   15

    XX, XX - Beslut om planbesked och planuppdrag

  • Planens syfte är att möjliggöra ett bostadsområde med friliggande en- och tvåbostadshus, att skydda naturvärden samt ge plats för allmänheten att röra sig igenom området. Bebyggelsen anpassas i höjd, utformning och placering för att skapa en lantlig karaktär och minimera påverkan på naturvärden och landskapsbilden. Uppförande och grundläggning av huvudbyggnad påverkas av närhet till Dalälven. Transformatorstation, tekniska anläggningar och avloppsanläggning behövs i bostadsområdet.

    Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas. Kommunens bedömning var från början att ett genomförande av planen kunde innebära en betydande miljöpåverkan och att en miljökonsekvensbeskrivning skulle upprättas i samband med detaljplanen. Kommunen bedömde att det var etableringen av båtbryggor som gav en risk för betydande miljöpåverkan och att endast etablering av bostäder inte skulle ge en betydande miljöpåverkan.

    Med anledningen av Länsstyrelsens yttrande togs bryggorna bort ur planförslaget. Eftersom det var brygganläggningen som motiverade behovet av en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) är kommunens ställningstagande att detaljplanen inte längre medför en betydande miljöpåverkan.

    Beslutet att detaljplanen inte medför en betydande miljöpåverkan motiveras av att följande frågor bedöms kunna behandlas inom ramen för planbeskrivningen

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • Syfte är att säkerställa riksintresset för kulturmiljö där äldre sommarvillor är tongivande. Befintliga kulturvärden i byggnader och bebyggelsemiljön skyddas genom planbestämmelser där byggnadernas placering, material, färg, utformning och relation till vattnet är av betydelse.

    Nya mindre byggrätter tillåts i enlighet med den fördjupade översiktsplanen för Norrlandet och gestaltningsprogram Norrlandet.

    Planen säkerställer också kustleden samt en av dess målpunkter, bevarandet av ett skogsområde med skyddsvärda träd samt skyddsvärda träd på kvartersmark. Planen stärker och möjliggör en god hantering av dagvatten.

    Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas.

    Detaljplanen ska fungera styrande i frågor om lov och lantmäteriförrättningar.

    Huvudmannaskapet för allmän platsmark ska följa tidigare antagna principer och vara unison med övrig närtida planläggning i närområdet. Kommunen är huvudman för allmän plats som är planlagd som natur samt Bönavägen planlagd som väg.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • Planens syfte är att utöka byggrätten och möjliggöra för kontor och forskningscentrum samt att anpassa ny bebyggelse i placering och utformning till platsens natur- och kulturmiljövärden.

    Planförslaget innebär att ett forskningscentrum kan skapas med plats för både kontor, laboratorium och verkstad. Den nya byggnaden som ersätter en äldre lada ska genom medvetna materialval och enkel utformning efterlikna en komplementbyggnad och en utveckling av platsen ska anpassas till bebyggelsemiljön och de kulturhistoriska värden som finns bevarade här.

    Planförslaget innebär en justering av fastighetsgränser som ger värdefulla tallar ett stärkt skydd. Samtidigt behöver andra träd med mindre värde avverkas för att ge plats för ny bebyggelse, dagvattenhantering och parkeringar. Genom planförslaget upphävs strandskyddet inom kvartersmark och återinförs inom delar av den allmänna plats som idag är planlagd för kontorsändamål.

    Sammantaget innebär planförslaget att platsen kan utvecklas och levandegöras. Kultur- och naturvärden bevaras och förstärks samtidigt som vissa värden går förlorade.

    Planens genomförande bedöms inte medföra sådan betydande miljöpåverkan att miljökonsekvensbeskrivning enlig PBL 4:34 ska upprättas. En utveckling av fastigheten kräver däremot en hög medvetenhet om platsens förutsättningar när det gäller kulturmiljövärden, naturvärden, geoteknik och dagvattenhantering. Frågor som rör platsens förutsättningar och värden har hanterats inom ramen för planarbetet.

    Planen är förenlig med gällande översiktsplan.

  • Syftet med detaljplanen är möjliggöra för nya bostäder i form av parhus eller villor och skapa förutsättningar för ett naturnära bostadsområde med närhet till Gävle centrum. Exploatören avser att uppföra 10 parhus (totalt 20 bostäder) som är orienterade runt en ny gata och gemensam gård. Arkitekturen förhåller sig fritt till övrig bebyggelse i byn Lund och skapar en tydlig enklav inne i skogen, bakom radbyn längs vägen. Detaljplanen säkerställer ytor för dagvattenhantering och hanterar hälso- och säkerhetsaspekter såsom förorenad mark.

    Detaljplanen har varit ute på samråd under perioden 30 oktober – 20 november 2024. Granskning av detaljplanen har genomförts under perioden 20 maj – 3 juni 2025.

    Huvudsakliga inkomna synpunkter under samrådet har rört dagvatten, ökad trafik, Lundbyvägens standard, ny väg från Hagaströmsvägen, påverkan på områdets karaktär samt kapacitet på vatten- och avlopp. Efter samrådet har mindre justeringar och förtydliganden gjorts i plankarta och planbeskrivning. E-området utökades för att möjliggöra för både transformatorstation och eventuell pumpstation för avlopp. Nya trafikmätningar gjordes på Lundbyvägen och trafikutredning och PM Vägteknik reviderades. Planbeskrivningen förtydligas gällande avtal, kostnader och gemensamhetsanläggningar. Planbeskrivningen kompletteras med information gällande att det inte föreligger några kapacitetsproblem i vatten- eller spillvattenledningsnätet.

    Förändringarna är dock inte så stora att det påverkar omfattningen av planförslaget. De inkomna synpunkterna kvarstår därmed.

    Under granskningen meddelade Länsstyrelsen att ett antagande inte kommer prövas. Närboende inkom igen med synpunkter berörande, trafik, dagvatten, föroreningar, ny väg från Hagaströmsvägen eller Lundbyslingan. Efter granskningen har redaktionella ändringar i planhandlingarna gjorts. Avsnittet Dagvatten har förtydligats genom illustrationer och text. Plankartan har reviderats med att områden för dike och gemensamhetsanläggning har utökats i västra och norra planområdesgränsen.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för standardförfarande, plan- och bygglagen 5 kap 6§.

  • Planens syfte är att möjliggöra för en ny järnväg med station och tillhörande funktioner samt säkerställa passager och utveckling av området kring stationsläget.

    Detaljplanen har varit utställd för samråd under perioden 17 juni – 30 augusti 2024. Allmänheten och sakägare bjöds in till ett samrådsmöte den 18 juni 2024. Huvudsakliga synpunkter från remissinstanser under samrådet berörde samordningsfrågor mellan Trafikverket, kommunala bolag och kommunens exploateringsprojekt. Huvudsakliga frågor från privatpersoner berörde framtida bullerpåverkan för närboende, kompensation för grönområden som försvinner, behov av goda gång- och cykelpassager samt ifrågasättande om behovet av en till station och hur detta förslag samspelar med kommunens hållbarhetsmål.

    Åtgärder efter samråd var justeringar av gränser utifrån fortsatt samarbete med Trafikverkets järnvägsplan samt kommunens projektering av allmän plats. Utformningsbestämmelser infördes även för nya byggnader vid stationsläget och omformulerades för byggrätt inom parkeringsändamål för att samspela med befintliga kulturmiljövärden och ge området en harmonierande utformning.

    Granskning av detaljplanen har genomförts under perioden 28 april – 5 juni 2025. Huvudsakliga synpunkter från remissinstanser berörde samordning mellan Trafikverkets järnvägsplan samt kommunens detaljplan och exploateringsprojekt. Huvudsakliga frågor från privatpersoner berörde ifrågasättande om behovet av en till station samt trafikfrågor som påverkan på Tolvforsbron och gång- och cykelpassager.

    Åtgärder efter granskningen är mindre justeringar av gränser utifrån fortsatt samarbete med Trafikverkets järnvägsplan samt redaktionella ändringar i planbeskrivning och miljökonsekvensbeskrivning.

    Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.

    Planen handläggs enligt reglerna för utökat förfarande, plan- och bygglagen 5 kap 7§.

  • 1. Information inför granskning - Del av Hedesunda-Ön 8:6, Östra Sandsnäs  

    Föredragande: Sara Bylund

    2. Överklagan – Ändring av detaljplan för Hedesunda Prästbord 4:23, Gamleområdet

    Föredragande: Johanna Van der Kaaij

  • Ärendet gäller bygglov för radhus och förråd på fastigheten SÄTRA 50:1, som ligger inom detaljplanelagt område. Åtgärden avser en bruttoarea om 1357 kvadratmeter och öppenarea om 161 kvadratmeter.

  •   23

    Redovisning av anmälningsärenden 2025

  • Samhällsbyggnadsnämnden har överlåtit sin beslutanderätt till ordförande och tjänstemän i enlighet med Samhällsbyggnadsnämndens delegeringsordning, dnr 24SBN302. Dessa beslut ska redovisas till Samhällsbyggnadsnämnden. Redovisningen innebär inte att Samhällsbyggnadsnämnden omprövar eller fastställer besluten. Däremot får Samhällsbyggnadsnämnden återta lämnad delegation eller föregripa ett beslut i ett enskilt ärende av den som fått beslutanderätten genom att själv ta över ärendet och fatta beslut.

    Anmälan av beslut fattade enligt beviljad delegation gäller: Ansökan om särskild handräckning, fartyget Midgaard (SFE-4136), Brådskande ordförandebeslut - Beslut om skolskjuts i ärende 412552, Brådskande ordförandebeslut - Beslut om skolskjuts i ärende 406137, Brådskande ordförandebeslut - Beslut om skolskjuts i ärende 397397, Brådskande ordförandebeslut - Beslut i ärende gällande elevresa , ärendenummer 395573, Delegationsbeslut - Brådskande ordförandebeslut - Beslut om skolskjuts i ärende 47976, Delegationsbeslut - Brådskande ordförandebeslut - Beslut om skolskjuts i ärende 41324, Delegationsbeslut: Lokala trafikföreskrifter september 2025, Delegeringsbeslut avseende Riksfärdtjänst september 2025, Delegeringsbeslut avseende Färdtjänst september 2025, Delegationsbeslut avseende Parkeringstillstånd för rörelsehindrade september 2025, Delegationsbeslut avseende Skolskjuts och elevresor september 2025, Brådskande ordförandebeslut - Beslut om att begära anstånd Hedesunda Prästbord 4:23, Gävle Kommun, Delegationsbeslut miljö och hälsa september 2025, Delegationsbeslut bygglov september, Delegationsbeslut bostadsförtur september, Delegationsbeslut bostadsanpassningsbidrag september. 

    Besluten är förtecknade i separat lista. Listan finns som bilaga till protokollet.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.