Möte 2021-09-27
-
1
Upprop, val av justerare/justeringsdatum
-
Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
512kb Ladda ner dokument
-
367kb Ladda ner dokument
-
-
3
Ekonomiska incitament för lokal nytta vid vindkraftetableringar, Gävle kommuns viljeinriktning - utveckling med bygdemedel
Till skillnad från vattenkraften bygger bygdemedel kopplade till vindkraftsetableringar på frivilliga överenskommelser med vindkraftprojektören. Idag är det vanligt att bygdemedel kopplat till vindkraftsetableringar ges på frivillig basis. De förekommer i olika varianter och utformningar, både i vad ersättningen baseras på och i vad som räknas till bygden som får ta del av medlen.
Frågan om eventuella bygdemedel kan inte ställas som krav i samband med kommunens prövning av ett ärende, däremot kan kommunen uttala en generell viljeinriktning om behovet av ekonomiska incitament för lokal nytta vid vindkraftsetableringar.
Ett förslag till viljeinriktning har utarbetats, se bilaga.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och fritidsnämnden har den 25 maj 2021 väckt ärende om att revidera reglemente för kultur- och fritidsnämnden (KFN). Då flera författningar har upphävts har KFN sett ett behov av att uppdatera reglementet. Samtidigt har man gjort några få redaktionella ändringar för att få ett enhetligt underlag. I övrigt har Styrning och stöd inget att erinra om förslaget.
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden har den 26 maj 2021 väckt ärende om att revidera reglemente för samhällsbyggnadsnämnden. Då flera författningar har upphävts har samhällsbyggnadsnämnden sett ett behov av att uppdatera reglementet. Samtidigt har man gjort några få redaktionella ändringar för att få ett enhetligt underlag. Styrning och stöd har inget att erinra om förslaget.
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden har tagit fram en mobilitetsnorm i syfte att ersätta Parkeringstal för cykel och bil, som är kommunens nu gällande parkeringsnorm. Vid kommunfullmäktiges möte den 21 juni 2021 (§10) återremitterades ärendet genom en minoritetsåterremiss med motiveringen att effekterna av de olika mobilitetslösningarna inte är tillräckligt utredda.
Ärendet har efter minoritetsåterremissen kompletterats med en särskild utredning avseende vilka effekter de olika mobilitetslösningarna har, som Livsmiljö Gävle beställt av konsultföretaget Trivector.
Den nya parkeringsnormen, genom detta beslut mobilitetsnormen, anger på vilket sätt en fastighets behov av tillgänglighet kan lösas genom att specificera värden för antal parkeringsplatser per byggnadsyta, tillgång till bilpool, kollektivtrafik eller cykel.
Plan- och bygglagen reglerar att kommuner ska ange specifika mått på hur tillgängligheten ska lösas med parkeringsplatser (därför det tidigare namnet parkeringsnorm).
Utifrån fastighetsägarens egna intresse kan tillgängligheten lösas via andra former av mobilitetsåtgärder. Exakt hur många färre parkeringsplatser som då kan byggas, har tidigare byggt på olika antaganden och projektspecifika bedömningar.
Det nya förslaget till mobilitetsnorm ger en tydligare och mer evidensbaserad handledning och stöd vid bedömningen om parkeringsplatsernas antal vid nybyggnation, i de fall fastighetsägaren eller byggherren önskar arbeta med att lösa tillgängligheten med mobilitetsåtgärder istället för enbart parkeringsplatser för bil (se bilaga PM från Trivector daterat 23 augusti 2021)
Observera att Mobilitetsnormen enbart behandlar parkering på fastighetsmark, och inte allmän plats (gatuparkering). Därtill gäller normen enbart ny- och ombyggnation, vilket utgör en mycket liten del av det totala fastighetsbeståndet i kommunen.
Mobilitetsnormen syftar därmed även till att kunna ge boende i fastigheterna en ökad valfrihet av mobilitet. Detta sker genom att fastighetsägarna via parkeringsavtal med Gävle kommun, får möjlighet att erbjuda flera olika mobilitetslösningar utöver den egna bilen. Det ger även utrymme för ett ökat företagande när flera olika mobilitetsaktörer anlitas för att tillhandahålla de efterfrågade mobilitetstjänsterna.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsnämnden väckte den 24 februari 2021 ärendet om införandet av avgifter för den som ansöker om godkännande av att starta eller utöka fristående förskola. Den 13 april beslutade kommunstyrelsen att ärendet ska återremitteras med en tydligare ekonomisk kalkyl samt beskrivningar gällande Utbildning Gävles handläggningstider rörande dessa avgifter.
Beräkningar har gjorts utifrån ett normalfall av arbetstid som använts vid varje ansökan som även har presenterats för utbildningsnämnden. Kostnaden överstiger den föreslagna avgiften. Däremot ska avgiften i paritet med vad Skolinspektionen och andra jämförbara kommuner har för avgifter. I underlaget inkommit från Utbildning Gävle förtydligas handläggningstiden och kostnadsperspektivet ytterligare.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 21 juni 2021, §6, beslutades att återremittera ärendet om Näringslivsprogram 2021–2025.
Motiven till minoritetsåterremissen var i huvudsak följande. Programmet saknar en klar inriktning med konkreta initiativ, tydliga åtgärden och att alla mål är mätbara. Vidare att privata skolor och privata utförare inom omvårdnad och socialtjänst samt intresseorganisationer inom andra branscher borde erbjudas möjlighet att svara som remissinstanser. Därutöver yrkades att ett antal förslag på ändringar skulle beaktas under återremissförfarandet, se bifogat protokoll från kommunfullmäktiges sammanträde.
Näringslivsprogrammet ska visa vad näringslivet i Gävle kommun behöver. Näringslivsprogrammet är framtaget av kommunen och näringslivet tillsammans. Programmet sträcker sig över fem år och pekar tydligt ut fyra strategiska målområden med mätbara mål. Under programmets genomförandetid ska målområdena brytas ned i aktiviteter. I Gävle kommun har alla sektorer och bolag inom kommunkoncernen ansvar för att bryta ned programmet i sina verksamhetsplaner och ta fram konkreta aktiviteter som bidrar till målet om ett förbättrat företagsklimat. Aktiviteter som kan ändras eller läggas till beroende på aktuellt läge i verksamheter och näringsliv. Arbetet koordineras genom kommundirektörens ledningsgrupp. För att uppnå programmets mål behöver också näringslivet och andra berörda aktörer bidra i de delar som kommunen inte kan påverka. Därför läggs aktiviteter/handlingsplan (hur) inte in i programmet. Arbetet kommer däremot följas upp under programperioden så att alla kan ta del av de aktiviteter som görs för att bidra till måluppfyllelse.
Efter beslut i Näringslivs- och upphandlingsutskottet gick Näringslivsprogram 2021–2025 på remiss till följande instanser: kommunens nämnder, kommunala bolagsstyrelser samt gemensamma kommunalförbund, politiska partier representerade i Gävle kommunfullmäktige, Gävle företagarföreningar, Företagarna Gävle, Svenskt Näringsliv Gävleborg, Fastighetsägarna MittNord, Mellansvenska Handelskammaren, LRF Gävleborg, Movexum, FPX, Gävle Citysamverkan, Marknadsplats Gävle och Högskolan i Gävle.
Remissen gick till en relativt stor grupp av externa instanser med fokus på aktörer med lokal eller regional organisatorisk förankring. Exempelvis gick remissen till Svenskt Näringsliv Gävleborg som genom sina verksamheter samlar olika branschintressen inom länet, såsom Byggföretagen med regional förankring i Gävleborg men även lokala företagskontakter inom andra branschområden.
Vad avser yrkandet om att ett antal förslag på ändringar beaktas under återremissförfarandet faller de till stor del inom ramen för aktiviteter och åtgärder som ska planeras och genomföras på sektorer och bolag, som en konsekvens av programmets strategiska fokusområden. Dessutom nämns fler av yrkanden redan i programmet, men på annan plats och med andra ordalydelser.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
645kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har beslutat att Gävle ska vara klimatneutralt till 2035. I MSP 2.0 (miljöstrategiskt program 2.0, antaget av kommunfullmäktige i mars 2020) är det målet ett av tre centrala delar. Klimatfärdplanen identifierar vilka åtgärder som är nödvändiga för att klimatmålet ska nås. Klimatfärdplanen anger inriktningen på det fortsatta arbetet där identifierade åtgärder kommer utredas och lyftas fram till beslut kontinuerligt.
Framtagandet av klimatfärdplanen har pågått under 2020.
Under våren 2020 har politiker och tjänstemän inom Gävle kommunkoncern involverats i olika workshoppar för att identifiera åtgärder som ska leda till att klimatmålet nås. En rapport beställdes också av ett konsultbolag för att kartlägga vilka möjliga åtgärder kommunen skulle kunna vidta. Alla framtagna åtgärder har bearbetats och kompletterats ihop med en konsult, och ytterligare stämts av med särskilt berörda sektorer och bolag.
Förslag till klimatfärdplan har varit ute på remiss under tiden 201222-210331.
Remissen har skickats ut till Gävle kommuns nämnder, bolagsstyrelser, politiska partierna, mellansvenska handelskammaren, svenskt näringsliv, Gävles företagarföreningar, Biodriv Mitt samt lokala naturskyddsorganisationer.
Efter remisstidens slut har inkomna synpunkter sammanställts och tagits i beaktande. Synpunkterna har bidragit till att utveckla klimatfärdplanen att omfatta den bredd av kompetens som finns i och utanför kommunkoncernen för att nå ett klimatneutralt Gävle.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
248kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Gästrike återvinnare har tillsammans med Gävle, Sandviken, Ockelbo, Hofors och Älvkarleby kommuner tagit fram förslag till nya Kretsloppsplaner för kommunerna. Kretsloppsplanerna har varit på remiss till kommunkoncernerna samt till andra myndigheter, organisationer, näringsliv och allmänhet.
En sammanställning av Gävle kommuns sektorer, bolag och förbunds remiss-svar togs fram under våren 2021. Gävle kommuns sammanställda remiss-svar för Kretsloppsplanen för Gävle kommun har godkänts i Samhällsbyggnadsutskottet. Därefter har Gästrike återvinnare bearbetat remiss-svaren och nu tagit fram en slutlig version till Kretsloppsplan för Gävle kommun. Remiss-svaret från Gävle kommun var sammantaget positivt till att anta planen. Beskrivning av inkomna synpunkter under remissen finns i bilaga 7 ”Samrådsredogörelse”, som togs fram efter remiss-tiden av Gästrike återvinnare.
Till Kretsloppsplanen hör 8 bilagor samt en Inspirationsbank med förslag på åtgärder (se https://www.kretsloppsplangavleborg.se/inspirationsbank-44843629)
Enligt 6 kap. 3 § miljöbalken ska en kommun som upprättar en plan som krävs i lag eller annan författning göra en strategisk miljöbedömning om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan. Kretsloppsplanen innehåller inga beslut som innebär etablering eller ombyggnation av anläggningar som kan ge negativa miljökonsekvenser. Planen kommer få i huvudsak positiva konsekvenser för hållbarhet. Därför föreslår Gästrike återvinnare att kommunerna gör bedömningen att genomförandet av planen inte kommer medföra en betydande miljöpåverkan. Planens förväntade konsekvenser beskrivs i bilaga 1 Konsekvensbeskrivning. Underlaget för bedömningen att Kretsloppsplanen inte kommer att medföra betydande miljöpåverkan finns på sid 4-5 i bilaga 1 ”Konsekvensbeskrivning av Kretsloppsplanen”.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
517kb Ladda ner dokument
-
819kb Ladda ner dokument
-
365kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
339kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike återvinnare har lämnat ett förslag för taxa för år 2022.
Inför 2022 föreslås inga ändringar av befintliga taxor och avgifter. Däremot föreslås två tillägg i avfallstaxan för 2022. Det första tillägget med anledning av att det framkommit att några bestämmelser som tidigare har stått med i de lokala föreskrifterna bättre hör hemma i avfallstaxan.
Det andra tillägget med anledning av ny förordning om kommunalt ansvar för returpapper som träder i kraft 1 januari 2022.
Beskrivningarna går att hitta i bifogad beslutshandling.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
659kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen övertog arbetsgivarfrågorna från 1 januari 2019 och samtliga medarbetare anställdes från samma tidpunkt i Kommunstyrelseförvaltningen. De personalhandlingar som finns i personakten till hör den nämnd och myndighet som upprättat dem även om de sorterar i en och samma personakt. Det gäller samtliga handlingar upprättade före 1 januari 2019.
Gävle kommun arbetar sedan en tid tillbaka med digitalisering av våra personalhandlingar för ökad effektivitet och tillgänglighet. En förutsättning för att det ska kunna ske är att Kommunstyrelsen först övertar samtliga personalhandlingar. Det kan ske genom att kommunfullmäktige beslutar om att kommunstyrelsen ska överta samtliga personalhandlingar. Det beslutet är en förutsättning för att kommunstyrelsen ska kunna besluta om gallring av fysiska handlingar och att de ska ersättas av ett digitalt arkiv.Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2021-06-21, §39, väckte Jan Myléus (KD) rubricerad motion.
I motionen föreslår motionären att Gävle kommuns tre strategiska program, Sociala hållbarhetsprogrammet, Näringslivsprogrammet och Miljöstrategiska programmet ska ersättas med ett hållbarhetsprogram.
Idag finns det ett systematiskt arbete i hela kommunkoncernen med de tre strategiska programmen. De utmaningar eller målkonflikter som av olika skäl kan finnas med att implementera programmen i olika verksamheter kommer inte att minska för att de tre programmen ersätts av ett program.
Miljöstrategiska programmet reviderades 2020 och nya uppdaterade Näringslivsprogrammet är framtaget för beslut. I båda processerna med att revidera programmen har näringsliv, civilsamhälle, medborgare och medarbetare involverats. Det sociala hållbarhetsprogrammet gäller fram till 2023 och kommer därmed vara föremål för en revidering kommande mandatperiod. För att nå hög måluppfyllelse i programmen och skapa ett Gävle som är socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbart krävs ett fortsatt fokus på implementering och finansiering av insatser kopplade till de strategiska programmen, inte nya administrativa processer med att slå samman befintliga program.
Av dessa skäl föreslår Majoriteten att motionen avslås.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
28kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-09-23, §20, väckte Jan Myléus (KD) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
Parkering på lastzoner kan vara en metod för att frigöra gatuparkering, men det är inte oproblematiskt. Dels finns en oro att regelefterlevnaden blir låg och då försvårar för centrumhandel och restauranger att få varor levererade även de tider då de framförallt behöver ytan, vilket är syftet med lastzonerna. Det är även av stor vikt att användningen av parkeringshusen i centrala Gävle ökar framför gatuparkering för dem som har behov av att använda bilen. Detta då tillgången till parkeringsplatser i parkeringshusen är god. Oavsett hur möjligheten ser ut att parkera på lastzoner så kommer det fortsatt råda stor konkurrens om utrymmet i det offentliga rummet i centrala Gävle då staden fortsätter att växa, och därmed också om den befintliga gatuparkeringen.
I den parkeringspolicy som antagits av kommunfullmäktige finns samutnyttjade av lastplatser på kvällar och helger med som ett förslag. I yttrandet över motionen konstateras att parkeringspolicyn inte behöver revideras för att införa parkering på lastplatser utan det kan ske via bestämmelser i de lokala trafikföreskrifterna för respektive lastplats.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
499kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-06-15, §27, väckte Niclas Bornegrim (M) rubricerad motion. Yttranden över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden och Gävle Parkeringsservice.
Parkering på lastzoner kan vara en metod för att frigöra gatuparkering, men det är inte oproblematiskt. Dels finns en oro att regelefterlevnaden blir låg och då försvårar för centrumhandel och restauranger att få varor levererade även de tider då de framförallt behöver ytan, vilket är syftet med lastzonerna. Det är även av stor vikt att användningen av parkeringshusen i centrala Gävle ökar framför gatuparkering för dem som har behov av att använda bilen. Detta då tillgången till parkeringsplatser i parkeringshusen är god. Oavsett hur möjligheten ser ut att parkera på lastzoner så kommer det fortsatt råda stor konkurrens om utrymmet i det offentliga rummet i centrala Gävle då staden fortsätter att växa, och därmed också om den befintliga gatuparkeringen.
I den parkeringspolicy som antagits av kommunfullmäktige finns samutnyttjade av lastplatser på kvällar och helger med som ett förslag. Gävle parkeringsservice beskriver vidare i sitt yttrande hur samutnyttjande av parkeringsplatser sker på olika sätt redan idag. Användningen av respektive rastplats styrs av bestämmelserna i de lokala trafikföreskrifterna och därmed krävs inget ytterligare beslut i kommunfullmäktige för parkering på lastzoner.Bilagor
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-09-28, §23, väckte Margareta Larsson (M) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Utbildningsnämnden.
Utbildningsnämnden konstaterar i sitt yttrande att det inte finns en entydig och precis definition av särskild begåvning, då det varierar mellan olika forskare och sakkunniga. Det finns heller inte någon strikt vedertagen gräns för vad som ska anses som särskild begåvning. Däremot uppskattar praxis och forskning att andelen med särskild begåvning handlar om ca 2–10 procent. Utbildningsnämnden beskriver vidare att särskilt begåvade inte är en homogen grupp, utan har olika individuella behov socialt och kognitivt.
Enligt skollagen (2010:800) 3 kap 3 § ska alla barn och elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. De elever som lätt når kunskapskraven ska utmanas med hjälp av ledning och stimulans för att nå ännu längre i sin utveckling.
Vägledning och stödmaterial har tagits fram hos Skolverket för att möjliggöra kompetensutveckling och kunskap för pedagoger i förskola och skola. Både när det gäller att kunna uppmärksamma särbegåvade elever och möta elevernas behov. Tillsammans med ett antal kommuner har SKR tagit fram en handlingsplan som också kan ge viktig vägledning för medarbetare i förskola och skola.
I motionen ges en rad förslag när det gäller skolans arbete med särbegåvade elever. Utbildningsnämnden menar att skolans uppdrag är tydligt när det gäller ansvaret för att alla elever ska stimuleras och stödjas för att kunna utvecklas så långt det är möjligt utifrån sina förutsättningar. I nämndens yttrande konstateras även att det finns stöd och vägledning framtagen för att pedagoger och lärare ska ges kunskap och kompetensutveckling där det finns behov. Bedömningen är därför att delar av motionens förslag bör besvaras eller avslås.
Nämnden bedömer vidare att Sektor Utbildning ska ges i uppdrag att kartlägga fortbildningsbehovet hos medarbetare inom förskola och skola, under förutsättning att uppdraget till Utbildning Gävle specificeras enligt Utbildningsnämndens förslag. Förslag till beslut är därmed att att-sats ett bifalls under förutsättning att kartläggningen genomförs utifrån de handlingsplaner för särskilt begåvade barn och elever som tagits fram av Skolverket respektive SKR. Detta för att säkerställa att kunskap och handlingsstöd finns på varje förskola och skola och att fler insatser kan vidtas utifrån det lokala fortbildningsbehovet.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
29kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
47kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument