Möte 2018-09-24
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Medarbetarpolicyn är ett förslag på revidering av nuvarande Personalpolicy. Kommunledningskontorets HR-avdelning har haft uppdrag att ta fram förslag på uppdatering av gällande Personalpolicy. Avsikten är att uppdatera policyn, så den möter dagens och framtidens behov som arbetsgivare, samt bidrar till tydlighet i förutsättningar och förväntningar för arbetsgivararbetet. Medarbetarpolicyn utgör grund för koncernens arbete för att vara en attraktiv arbetsgivare.
För att stödja arbetet med att förverkliga Medarbetarpolicyns olika delar finns sedan tillhörande riktlinjer, handlingsplaner och andra stöddokument; riktlinjer för arbetsmiljö och hälsa, likabehandlingsplan, rehabilitering, arbete mot riskbruk och skadligt bruk, rökfri arbetstid och chef- och ledarskap. Vidare förtydligar plattformen för arbetsgivarvarumärket arbetet, likaså vår värdegrund och vision 2025, samt samverkansavtalet för Gävle kommun (FAS). Riktlinjer, handlingsplaner och andra stöddokument kan komma att förändras, kompletteras där så behov uppstår. Policyn i sin tur paketeras och kommuniceras efter beslut, på sätt som visar hela koncernen och som gör den lättillgänglig.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
654kb Ladda ner dokument
-
494kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
665kb Ladda ner dokument
-
263kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
400kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
Yttrande tillhörande 18KS58-5 Näringslivs- och arbetsmarknadsnämndes protokollsutdrag 2018-03-12.pdf359kb Ladda ner dokument
-
659kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunplan 2018 skall Gävle Hamn AB uppdras att överta ansvaret för reinvesteringar, underhåll och drift av de offentliga kajerna från Samhällsbyggnadsförvaltningen. I samband med kommunfullmäktiges beslut 2017-11-17 § 222 om tilläggsbudget, beslutades även att inför ett övertagande av de offentliga kajanläggningarna skall ett ändrat huvudmannaskap närmare utredas. Utredningen är nu genomförd av Gävle Hamn AB i samråd med Samhällsbyggnadsförvaltningen.
Gävle Hamn AB konstaterar att ett överförande av ansvaret för kommunens offentliga kajanläggningar sannolikt av formella skäl ej kan genomföras. Vidare bedöms det tveksamt att ändra huvudmannaskapet eftersom det minskar kommunens rådighet över kajområdena och på ett otydligt sätt påverkar dess förvaltning.
Samhällsbyggnad beskriver det sammanfattningsvis att om detta skulle verkställas, skulle det ekonomiska risktagandet vara stort och även i övrigt överväger nackdelarna de eventuella fördelar som finns genom att överlåta de aktuella kajerna i centrala Gävle till Gävle Hamn AB.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
736kb Ladda ner dokument
-
740kb Ladda ner dokument
-
-
Inköp Gävleborg är ett kommunalförbund med direktion. I sådana kommunalförbund ska enligt kommunallagen revisorerna avge revisionsberättelse till varje förbundsmedlems fullmäktige. Revision hos kommunalförbund med eget fullmäktige görs däremot internt i förbundet på samma sätt som i en kommun.
Av de kommunalförbund Gävle kommun är medlem i är Inköp Gävleborg och Gästrike Räddningstjänstförbund organiserade med direktion. Gästrike Återvinnare är organiserade med eget fullmäktige.
Inköp Gävleborg redovisar för räkenskapsåret ett resultat på 2 451 (3 581) tkr. I årsredovisningen redogörs för måluppfyllelse avseende olika perspektiv. Av totalt tio mål är fyra mål uppfyllda, gröna, och sex av målen delvis uppfyllda, gula.
Förbundets revisorer tillstyrker att årsredovisningen godkänns och att förbundsdirektionen beviljas ansvarsfrihet.Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
409kb Ladda ner dokument
-
-
Miljöstrategiska programmet antogs av Kommunfullmäktige i juni 2013. I programmet står det att Gävle kommun behöver ta fram en kostpolicy. Kostpolicyn förväntas kunna bli ett verktyg för att minska matsvinn, öka andelen ekologiskt, och säkerställa matens kvalitet.
Visionen är att Gävle Kommun ska vara en av Sveriges bästa miljökommuner. Det arbetet innefattar att arbeta med maten påverkan på miljön och skapa ett gemensamt förhållningssätt. Nyckelbegrepp för matens miljöpåverkan är kvalitet och ekologisk hållbarhet.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
567kb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
443kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
938kb Ladda ner dokument
-
810kb Ladda ner dokument
-
799kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade 2017-12-11 § 11 om reviderade avgifter inom Omvårdnadsnämndens verksamhet. Efter revideringen har nämnden konstaterat att avgiften i vissa fall framstod som oskälig. Nämnden föreslår därför en revidering av taxan avseende avgift vid tillfällig vistelse samt ett tillägg i taxan som rör desserter som kan väljas som tillval till matdistribution. Underlag och motiv framgår av underlagen från omvårdnadsnämnden.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
-
Miljöstrategiska programmet antogs av Kommunfullmäktige i juni 2013. Sedan september 2013 finns det en antagen resepolicy. En revidering av den resepolicyn presenteras i detta ärende tillsammans med den årliga uppföljningen av resepolicyn som presenteras för Kommunstyrelsen.
Revideringen innefattar nya inslag och tydligare skrivningar för att underlätta implementeringen och nyttjandet av resepolicyn.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
753kb Ladda ner dokument
-
290kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med dagvattenpolicyn är att utveckla en långsiktigt hållbar dagvatten-hantering i Gävle kommun, avseende såväl ett kvalitets- som ett kvantitets-perspektiv. Policyn med kompletterande riktlinjer (tas fram under våren 2018), ger ramar och vägledning för hur dagvatten ska hanteras inom kommunen.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
313kb Ladda ner dokument
-
913kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
702kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
11
Revidering av tillsyns- och ansökningsavgifter m.m. för serveringstillstånd, folköl, e-cigaretter, tobak och receptfria läkemedel
Kommunfullmäktige beslutade 2018-06-18 om en reviderad taxa för tillsyn- och ansökningsavgifter för alkoholservering.
Ärendet bereddes under våren av Socialnämnden. I samband med beredningen lyftes frågan om rörliga avgifter för alkoholservering ut och lämnades på remiss till berörda näringsidkare. Kommunfullmäktiges beslut innehöll således inga belopp för den rörliga tillsynsavgiften.
Socialnämnden föreslår nu att fullmäktige beslutar om reviderade avgifter där även den rörliga tillsynsavgiften ingår. Taxan innebär förutom en justering av avgiftsnivåerna även en justering av konstruktionen. Detta genom en övergång från att basera den rörliga tillsynsavgiften på försäljningen av alkohol i kronor, till att enligt förslaget istället basera avgiften på den volym av alkohol som serveringsstället har sålt. Motivet till en volymbaserad taxa är alkoholens skadeverkningar som ska vara det viktiga för kommunens tillsyn, inte vilken ekonomisk förtjänst serveringsstället har på sin försäljning. Förslagen avgift ger en starkare koppling mellan alkoholens risker för skadeverkningar och tillsynsavgiftens storlek.
Förslaget har i mars/april 2018 remitterats till 157 krögare med serveringstillstånd i Gävle kommun. Totalt 14 krögare har svarat på remissen, och av dessa är 1 negativ, 4 vare sig positiva eller negativa, och 9 positiva till förslaget.
Serveringsställena säljer olika mycket alkohol och nuvarande avgifter bygger på en indelning i avgiftsnivåer i ett flertal trappsteg. Tanken med förslaget är att ha samma antal avgiftsnivåer som idag och ungefär samma antal serveringsställen per avgiftsnivå. Det kommer dock ske förändringar för vissa enskilda serveringsställen som kan få ökad eller minskad taxa med det nya förslaget eftersom man kan hamna i annan avgiftsnivå än i det tidigare systemet. Detta är en avsedd effekt i enlighet med tanken att ställen med hög risk betalar högre avgift än de med mindre risker då de ger anledning till högre tillsynsfrekvens.
Socialnämnden har den 22 maj 2018 beslutat att föreslå att kommunfullmäktige antar förslaget. Den rörliga tillsynsavgiften förslås gälla från och med den 1 januari 2019.
Socialnämndens förslag innebär ett tillägg av § 5 i bifogad förteckning av fastställda avgifter där också tariffindelningen framgår.
Fullmäktige beslutade i samband med de tidigare riktlinjerna att socialnämnden får justera avgifterna enligt fastställt index. Rätten att årligen justera avgifter gäller även de rörliga avgifterna.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Partistöd betalas ut till politiska partier med mandat i kommunfullmäktige i enlighet med kommunallagen 4 kap §§ 29-32 samt beslut av KF 2014-12-15 § 13 och KF 2017-12-11 § 13. Partier som fått stöd utbetalat ska senast sex månader efter årets utgång lämna en redovisning till kommunfullmäktige. Av redovisningen ska det framgå hur stödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin. Till granskningen ska det fogas ett intyg från en av partiet utsedd granskare om att redovisningen är rättvisande. Den redovisning som nu föreligger avser perioden 1 januari–31 december 2017. Samtliga partier i fullmäktige som har fått stöd utbetalat har lämnat in en redovisning i rätt tid. Att en redovisning har kommit in är en förutsättning för att stöd ska betalas ut nästkommande år.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
512kb Ladda ner dokument
-
465kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
461kb Ladda ner dokument
-
467kb Ladda ner dokument
-
845kb Ladda ner dokument
-
261kb Ladda ner dokument
-
713kb Ladda ner dokument
-
-
Det här är en fråga om en enklare modifiering av regler för kommunalt partistöd i Gävle kommun. Främsta förändringen av reglerna handlar om att ansökan ska komma in senast det år bidraget lämnas. I övrigt har inget ändrats i sak. Det har även skett ändringar av laghänvisningar med tanke på den nya kommunallagen. Regler för bidrag till de politiska ungdomsorganisationernas lokala verksamhet har lämnats oförändrade.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Visit Hälsingland Gästrikland AB (VHGAB) bildades 2014 som ett gemensamt utvecklingsbolag i syfte att utveckla Gävleborgs och respektive parts besöksnäring. Utgångspunkten är att varje kommun i Gävleborg ska beredas tillträde till bolaget. Gävle kommun inträdde som delägare i december 2015.
Söderhamns kommun har nu beslutat att hemställa om delägarskap i bolaget. Bolaget styrelse har beslutat att förfrågan om delägarskap och nyemission ska skickas till nuvarande ägare för ställningstagande. Samtidigt har förslag till nytt aktieägaravtal upprättats.
Gävle kommun har politisk representation från näringslivs- och arbetsmarknadsnämnden i styrelsen och från tjänstemannahåll hanteras bolaget av näringslivsenheten. Under 2019 övergår ansvaret för näringslivsfrågor till kommunstyrelsen och det kan då finnas anledning för kommunstyrelsen att initiera en översyn av bolagets syfte och mål samt förutsättningarna för en långsiktigt hållbar finansiering av bolaget.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 25 september 2017, § 28 a, väckte Tord Fredriksen (V) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Omvårdnadsnämnden och Kommunala pensionärsrådet.
I yttrandet har det framkommit att hemsjukvårdens organisation under 2017 justerats för att få färre samverkanspartners. Detta bidrar till att skapa förutsättningar för ett patientsäkert, personcentrerat teamarbete samt ger likartade förutsättningar för kund/ patient oavsett utförare. Dokumentation sker separat inom de olika verksamhetsområdena utifrån gällande lagstiftning. Utan samtycke från den enskilde kunden så ska sekretesslagstiftningen tillämpas vid muntlig och skriftlig informationsöverföring. Detta kan uppfattas som ett administrativt merarbete och är också en förklaring till att samverkan inte alltid är så enkelt.
Den kommunala hälso- och sjukvården kräver enligt lagar och författningar kompetens som sjuksköterska, arbetsterapeut eller sjukgymnast/fysioterapeut. Dessa yrkeskategorier har formell kompetens för sina respektive hälso- och sjukvårdsuppgifter och får överlåta en arbetsuppgift/delegera till en annan person endast då det är förenligt med god och säker vård. Den som beslutar om vilka arbetsuppgifter som får delegeras inom den kommunala hälso- och sjukvården är Medicinskt ansvarig sjuksköterska, MAS. En delegering av en arbetsuppgift är personlig och är inget som kan ske med tvång utan får endast ske frivilligt. Den personal inom hemtjänsten som mottager en delegering gör det personligen och utöver sitt ordinarie ansvarsområde.
Hemtjänst/hjälp i hemmet är behovsprövade insatser enligt Socialtjänstlagen och bedrivs inom Omvårdnad Gävle av både egenregi och av externa utförare. Oavsett om hemtjänst drivs i egenregi eller av extern utförare så ska samma förvaltningsövergripande riktlinjer och rutiner följas. I förfrågningsunderlaget som reglerar kraven på hemtjänstutförarna i LOV systemet anges bland annat att utförarens personal skall ha adekvat utbildning och/eller tillräcklig kompetens som är lämpligt för uppdraget.
Kommunala Pensionärsrådet har tagit del av motionen och ställer sig bakom Omvårdnadsnämndens yttrande och har inget ytterligare att tillägga.Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
17
Motion (V) - Förbättra informationen från utförare av Gävle kommuns hemtjänst till medborgarna (V)
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 25 september 2017, § 28 b, väckte Tord Fredriksen (V) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Omvårdnadsnämnden och Kommunala pensionärsrådet.
Motionären lyfter i sin motion betydelsen av att omsorgstagare behöver en förbättrad information som stärker möjligheten till medvetna val av hemtjänstutförare. För att underlätta för den enskilde kunden i valsituationen är informationsbladen om de valbara hemtjänstutförarna sedan LOV införandet utformade på ett standardiserat sätt. Där anges bland annat antalet anställda, personalens utbildning, om det finns kollektivavtal, inriktning och profil mm.
Motionären föreslår att informationen om hemtjänstutförarna ska vara tillgänglig och anpassad. Information om valfrihetsystemet och om respektive utförare finns tillgängligt på Gävle kommuns webbplats (gavle.se) och i tryckta informationsblad. I kontakten med biståndshandläggaren får kunden samtliga informationsblad för respektive utförare inför sitt val. Kunden kan även få muntlig information av biståndshandläggaren eller via Gävle kommuns kundtjänst.
Vid behov kan tolk anlitas.
För den som behöver ta del av informationen på annat språk finns en översättningsfunktion på webbplatsen. Det finns en särskilt anpassad webbsida med förenklad text så att översättningen blir så korrekt som möjligt. En folder som beskriver valfrihetsystemet och information om att välja och byta utförare finns översatt på arabiska, engelska, finsk, persiska och somaliska.
Det finns även möjlighet på webbplatsen att få informationen uppläst.
Samtlig information som finns om valfrihetssystemet och hemtjänstutförarna på kommunens webbplats och i trycksaker uppdateras löpande då Omvårdnad Gävle har ansvar för att det ska finnas korrekt information om samtliga utförare i valfrihetssystemet.
Omvårdnad Gävle har sedan hösten 2016 deltagit i projektet ”analys och visualisering” som drivs av ekonomiavdelningen på kommunledningskontoret. I ett delprojekt, ”Stratsys medborgarportal”, har man arbetat med en förbättrad information till medborgarna om kvalitetsnivån på de verksamheter som kommunen tillhandahåller. I slutet av oktober 2017 beslutade kommunledningskontoret att delprojektet skulle avslutas som projekt och överlämnas till linjefunktionerna Ekonomi och Kommunikation på kommunledningskontoret.
Kommunikationsavdelningen ska i huvudsak inrikta sig på arbetet med hur information kommuniceras till medborgarna via gavle.se.
Ekonomiavdelningen, i samarbete med berörda förvaltningar, ska arbeta med vad som kommuniceras, främst till den del som avser olika nyckeltal/kvalitetsmått. Bedömningen är att uppdraget med att erbjuda tillgänglig och anpassad information till medborgarna ryms inom det uppdrag som kommunikationsavdelningen på kommunledningskontoret har fått.
Motionären föreslår även att informationen om hemtjänstutförarna skall omfatta ett antal definierade mått.
Det kan konstateras att ungefär en tredjedel av måtten ingår bland de mått som tagits fram i anslutning till det ovan beskrivna delprojektet ”Stratsys medborgarportal” och som kommer att publiceras på gavle.se.
När det gäller övriga mått är bedömningen att några kan läggas till på listan av de som kommer publiceras på gavle.se. Vissa mått är dock inte lämpliga. Exempelvis förekommer det endast undantagsvis att sjuksköterskor är anställda inom hemtjänsten, då den kompetens som efterfrågas i hemtjänsten är undersköterskans. Därför är måttet ”andel sjuksköterskor av antalet anställd personal” olämpligt att redovisa. Vidare finns exempel på föreslagna mått som skulle innebära att ytterligare undersökningar av hemtjänstkundernas uppfattningar, än de som idag görs i Socialstyrelsens regi, måste genomföras. Exempelvis tillfrågas inte hemtjänstkunderna, i den befintliga enkätundersökningen, specifikt om hur man upplever kontinuiteten i mötet med hemtjänstpersonalen.
Kommunala Pensionärsrådet har tagit del av motionen och ställer sig bakom Omvårdnadsnämndens yttrande och har inget ytterligare att tillägga.Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
56kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 25 september 2017, § 28 c, väckte Tord Fredriksen (V) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Omvårdnadsnämnden och Kommunala pensionärsrådet.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
19
Allmänhetens och politikers frågor
-
21
Nya interpellationer