Möte 2024-09-23
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
2
Hemställan till Transportstyrelsen om att avinrätta fastigheten Gävle Överhärde 63:1 såsom flygplats - Återremitterat ärende
Kommunfullmäktige beslutade den 17 juni 2024 (§ 2) att återremittera ärendet i vilket kommunstyrelsen föreslår fullmäktige besluta att hos Transpoststyrelsen hemställa att fastigheten Gävle Överhärde 63:1 ska avinrättas såsom flygplats. Återremissen fick följande motivering: att uppdra till kommunstyrelsen att göra en konsekvensanalys som undersöker hur nedläggningen av Rörbergs flygplats kommer att påverka berörda aktörer, som till exempel närliggande kommuner, Region Gävleborg och blåljusverksamhet, och eventuella kommersiella intressen, som branschaktörer inom flyg, genom ett remissförfarande inför beslut i kommunfullmäktige. Styrelsens bedömning Vid genomgång av remissvaren kan styrelsen konstatera att majoriteten av remissinstanserna inte kommer att påverkan direkt av ett avinrättande av fastigheten Gävle Överhärde 63:1 såsom flygplats. Flygplatsen har inte kunnat användas för instrumentflygning sedan år 2016. I övrigt saknar flygplatsen nödvändiga tillstånd för instrumentflygning och den typ av teknisk infrastruktur som möjliggör sådan flygning. Även om flygplatsen formellt sett avinrättas konstaterar styrelsen att ett luftfartyg i första hand ska använda en inrättad flygplats. Luftfartslagen medger emellertid, enligt 6 kap. 2 § andra stycket, att start och landning i begränsad omfattning får ske på ett land- eller vattenområde som inte särskilt har inrättats för ett sådant ändamål. Det betyder att förekomsten av lufttrafik per automatik inte blir förbjuden på fastigheten även om markområdet, i juridisk bemärkelse, inte längre är inrättat för detta ändamål (flygplats). Någon anmälningsplikt torde i det fallet inte heller föreligga (jfr. 4 kap. 5 § miljöprövningsförordningen). Vid en samlad bedömning av inkomna remissvar finner styrelsen inte skäl att återkalla eller ändra sitt tidigare beslut. Inkomna remissvar överlämnas därför till fullmäktige för beslut i sak.
Bilagor
-
209kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
973kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
691kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
-
Alla Sveriges kommuner ska enligt lagen om kommunal energiplanering (1977:439) ha en aktuell Energiplan som beskriver tillförsel, distribution och användning av energi. Gävle kommuns Energiplan kompletterar även kommunens miljöstrategiska program. Planen utgår från de mål i miljöstrategiska programmet som berör energiområdet och planen beskriver hur dessa mål ska uppnås.
I Energiplanen ingår frågor om effektivare energianvändning, ökad andel fossilfri energi och ökad produktion av förnybar energi. Energiplanen hanterar de delar av transportområdet som berör förnybar drivmedelsproduktion och infrastruktur för tankställen och laddningsplatser för förnybara drivmedel.
Energiplanen fokuserar på följande områden:
- Framtidens elbehov
- Förnybar energiproduktion
- Fjärrvärme för uppvärmning
- Effektkapacitet
- Elnät och effektuttag
- Energilagring
- Effektiv användning av energi
- Reduktion av fossila bränslen och el för uppvärmning
- Reduktion av fossila bränslen för transporter
- Risk och sårbarhet
Sektorer, bolag och förbund erbjöds att delta i framtagandet av Energiplanen. Styrgruppen bildades med representanter från Livsmiljö Gävle, Styrning och stöd Övergripande planering, Gävle drift och service, Gavlegårdarna och Gävle Energi.
Energiplanen hanteras inom ekonomisk ram för respektive bolag och sektor men där vissa innovativa åtgärder kan finansieras med externa medel.
Minoritetsåterremiss från Kommunfullmäktige
På kommunfullmäktiges sammanträde 2024-06-17 beslutades att minoritetsåterremittera förslaget till energiplan.
Återremissen motiverade enligt följande:En energiplan bör redovisa behovet av energi och hur energibehovet ska tillgodoses inom kommunens geografiska område med ett långsiktigt perspektiv - det anser vi att föreslagen energiplan inte gör. Därtill saknar energiplanen målsättningar kring att skapa förutsättningar för fossilfri energiproduktion i form av små modulära kärnkraftsreaktorer. Skrivelserna som öppnar för en utbyggnad av det kommunala högriskprojektet Gästrike Ekogas AB är ett exempel på delar som bör strykas. Energifrågan är viktig och långsiktig bör behandlas därefter. Vi efterlyser en bred parlamentarisk diskussion kring hur Gävle kommuns energibehov ska tillgodoses på kort och lång sikt. Vi kan inte ställa oss bakom denna partipolitiska inlaga.
Svar på minoritetsåterremissen:
- När det gäller elbehovet i framtiden beskrivs det i stycke 4.2 ”Framtidens elbehov” och när det gäller energiproduktion (el) beskrivs det i stycke 4.3. Fjärrvärme för uppvärmning beskrivs i stycke 4.4. Vidare beskrivs effektkapacitet och effektuttag (el) i stycke 4.5.
- Det nationella arbete som just nu pågår kring nybyggnation av kärnkraftverk är just ett nationellt arbete för staten och nationella aktörer. Var och i vilken form nya reaktorer kommer att byggas är ännu i ett så pass tidigt stadium att denna Energiplan inte kan förhålla sig till vad det kan innebära för Gävle. Oavsett produktionsslag och energiform bör Energiplanen uppdateras om förutsättningarna ändras väsentligt.
- Det finns ett mål om ökad försäljning av lokalt producerad biogas i kommunens miljöstrategiska program (MSP) och därför beskrivs detta även i energiplanen.
- Målen i MSP är uttryckt både som fossilfria och förnybara därför finns båda begreppen med i energiplanen.
- Beredningen av Energiplanen har inkluderat såväl hela den kommunala organisationen som externa aktörer. Politiskt har alla partier dels kunnat delta i remissomgången, dels har ärendet beretts vid ett flertal tillfällen i kommunstyrelsens Samhällsbyggnadsutskott. Remissomgången inkluderade även vad alla politiska nämnder, styrelser och bolag i kommunen ansåg.
Bilagor
-
213kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
636kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
Kommunfullmäktige ska anta riktlinjer för bostadsförsörjningen under varje mandatperiod, enligt 1 § tredje stycket lagen (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar. Riktlinjer för bostadsförsörjning är ett vägledande dokument som utgör ett stöd till kommunens arbete med planläggning och bostadsplanering.
Gävle kommuns riktlinjer för bostadsförsörjning består av tre delar:
Del 1 – Riktlinjer för bostadsförsörjning 2024. Detta är huvuddokumentet som föreslår:
- Ett riktvärde om att cirka 350 bostäder årligen bör tillföras bostadsbeståndet
- Planberedskap om minst 1400 bostäder
- Fem övergripande mål för bostadsförsörjningen
Del 2 – Handlingsplan för bostadsförsörjning. Denna handlingsplan föreslår:
- Aktiviteter, ansvarsfördelning samt tidplan
Del 3 – Bostadsförsörjningsanalys. Denna analys ligger till grund för Del 1 och Del 2 och grundas framförallt på:
- WSP - Bostadsförsörjningsanalys 2022.
- Evidens – Tillväxt, bostadsbyggande och mark för verksamhetslokaler 2022.
- Evidens – Bostadsmarknaden i Gävle 2022.
- Evidens – Bostadspriser, markpris och marknadsdjup 2023.
Del 2 och del 3 blev antagen och godkänd i kommunstyrelsen, 2024-06-04 §116. Del 1 blev återremitterad i kommunfullmäktige 2024-06-17 §16 till kommunstyrelsen.
Vid ett antagande ersätts nu gällande riktlinjer för bostadsförsörjning, DNR 17KS258.
Minoritetsåterremiss från Kommunfullmäktige
Del 1 återremitterades då det önskades att fördelningen mellan flerbostadshus och småhus blir det omvända. Samt att fördelningen mellan bostadsbyggande mellan fem kilometerstaden och landsbygden måste förändras.
Svar på minoritetsåterremissen
Riktlinjernas fördelning mellan flerbostadshus och småhus grundar sig på flertalet analyser som genomförts som styrs av bland annat styrränta, marknadsdjup, förutsättningar till egen bostad, kostnad för exploatering, socioekonomiska och klimatrelaterade faktorer. För att bättre stämma överens med kommunplanens ambitionsnivå så har dessutom redan procentfördelningen för småhus justerats och ökat från tidigare ca 25% till förslagets 33%.
Vilka kommundelscentrum eller stadsområden som ska få nya bostäder regleras inte i riktlinjer för bostadsförsörjning. Detta är frågor för både översiktsplanen, planeringsriktlinjer för Gävle växer och utbyggnadsplanen.
Bilagor
-
205kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
852kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
En aktiv markpolitik möjliggör för Gävle kommun att kunna möta framtidens utmaningar med att tillgodose behovet av mark för framtida bebyggelse såsom för bostäder, arbetsplatser, verksamheter, infrastruktur, skolor, omsorg och andra samhällsviktiga funktioner. Näringslivets behov av att växa och att nyetablera i Gävle kommun ställer krav på att kommunen kan möta behoven med ett medvetet markinnehav.
Markinnehavet är också en förutsättning för utveckling till förmån för kultur och idrott såsom för grönstruktur och rekreationsområden.
Syftet med ”Markstrategi Gävle kommun” är att tydliggöra inriktning för hantering av kommunens befintliga markinnehav, förvaltning och upplåtelser, men även för hantering och prioritering kopplat till markförvärv och marköverlåtelse.
Markstrategin ska utgöra ett stöd för tjänstepersonsorganisationen avseende hanteringen av mark.
Minoritetsåterremiss från Kommunfullmäktige
På kommunfullmäktiges sammanträde 2024-06-17 beslutades att minoritetsåterremittera förslaget till markstrategi.
Det yrkas att förslaget måste omarbetas i bredare politisk förankring och att kommunen behöver se över sitt ägande av skogsmark samt belysa vikten av att fler äganderätter till småhus byggs.
Svar på minoritetsåterremissen
Markstrategin behandlar kommunens ägande av mark på en övergripande nivå. Kommunens ägande av skogsmark och förvaltning av skog på en mer detaljerad nivå hanteras i kommunens skogspolicy (Dnr 15KS570). Den fysiska planeringen av kommunens mark och vilken typ av byggnation som ska ske på en plats hanteras i kommunens Översiktsplan och i Planeringsriktlinjer för Gävle växer (Dnr 18KS43) samt i detaljplanearbetet.
Bilagor
-
184kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade den 5 december 2022 § 6 att betala ut partistöd till samtliga partier som finns representerade i fullmäktige för år 2022. Enligt 4 kap. 31 § KL ska beslut om partistöd innehålla krav på att mottagaren av partistödet årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att stödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin (Jfr. 4 kap. 29 § 1 st KL). Redovisningen ska avse perioden 1 januari-31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång.
Redovisning av partistöd för år 2023 ska därmed ha inkommit till fullmäktige senast den 30 juni 2024. Samtliga partier som finns representerade i fullmäktige har lämnat in redovisning inom uppsatt tid.
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
387kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
311kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
424kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
271kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
-
Inför varje mandatperiod tillsätter kommunfullmäktige en kommitté i syfte att se över den politiska organisationen i Gävle kommun (POG). Kommittén, som utgör en fullmäktigeberedning, har till syfte att bereda den kommande politiska organisationen inför mandatperioden 2026–2030. För att underlätta kommitténs arbete har styrelsen tagit fram förslag till direktiv. Utifrån direktivet har kommittén sedan att föreslå nödvändiga förändringar.
Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Förutsättningarna för att bedriva ekonomiskt hållbar elnätsverksamhet har över tid försämrats. Försämringarna orsakas av ökade krav i lagar, förordningar och förskrifter inom elnätsområdet samt en ökad komplexitet i att bedriva elnätsverksamhet som konsekvens av det utökade regelverket. Dessa förändringars yttersta konsekvens är att kostnaderna för att bedriva verksamheten ökar. Till de ökade kostnaderna kommer minskade intäktsmöjligheter genom de begränsningar som löpande införs i den verksamhets- och intäktsreglering som finns för elnätsverksamheter.
För att hantera de nya kraven samt ökade kostnaderna och minskade intäkter i kombination med ett ökat investeringsbehov krävs skalfördelar. Med skalfördelar förstås i detta sammanhang att ett elnät behöver en större kundbas att fördela sina nödvändiga kostnader på för att upprätthålla en hållbar verksamhet och ekonomi över tid. Ett större elnätsbolag är också en förutsättning för att kunna attrahera och behålla de kompetenser som krävs för att bedriva elnätsverksamhet i framtiden.
Styrelserna i Hofors Elverk AB och Gävle Energi Elnät AB (”Gävle Energi Elnät”) har sedan årsskiftet bedrivit ett gemensamt projekt, PEG - Projekt Elnät Gästrikland (”Projektet”), i syfte att under år 2024 fastställa möjligheten till en närmare samverkan mellan Hofors Elverk AB och Gävle Energi Elnät AB för att tillsammans möta framtiden på ett bättre sätt.
Gävle Stadshus beslutade på styrelsemöten den 19 juni och 21 augusti att bifalla Gävle Energis att godkänna upprättade handlingar av Gävle Energis med anledning av förvärvet av Hofors Elverk AB.
Enligt gällande företagspolicy ska kommunfullmäktige fatta beslut av ärenden som är principiellt viktiga frågor eller annat som är av större vikt. Sådana frågor kan bland annat vara större investeringar, bildande, förvärv och avyttring av dotterbolag utöver att kommunfullmäktige ska godkänna förändringar i bolagsordningar.
Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
850kb Ladda ner dokument
-
906kb Ladda ner dokument
-
650kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle Vatten AB har lämnat ett förslag på ändringar av VA-taxans nivå, vilket ligger i deras uppdrag som VA-huvudman. Kommunfullmäktige beslutar om nivån för VA-taxan. Detta ärende omfattar enbart brukningsavgiften och inte förändring av Gävle kommuns nivå för anläggningsavgift.
För att skapa tydlighet och stabilitet föreslås beslut fattas om höjning med 15 procent vardera för år 2025, 2026 samt 2027
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
445kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
769kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike återvinnare har överlämnat ett förslag till avfallstaxa för Gävle, Hofors, Ockelbo, Sandviken och Älvkarleby kommun för kommande år, i enlighet med beslutad förbundsordning. Avfallstaxan ska beslutas av medlemskommunernas kommunfullmäktige.
Avfallstaxan höjs inte med automatik eller med något index, utan justeras bara efter beslut i alla medlemskommuners kommunfullmäktige.
Förbundet har inför år 2025 inga behov av att höja taxeintäkterna som helhet. Därför föreslås netto inga ökade taxeintäkter och inga justeringar av ordinarie abonnemangsavgifter föreslås. Däremot görs vissa justeringar som både minskar och ökar taxeintäkterna, men som netto beräknas ta ut varandra. Miljöstyrningen av avgifterna är fortfarande i fokus och förbundet har de senaste åren haft en medveten stark miljöstyrning där det ska löna sig att sortera bra och minska på avfallet.
Andra typer av miljöstyrning handlar om att minska på onödiga transporter samt att även arbetsmiljöfrågor för chaufförer är i fokus. Tilläggstjänster för till exempel extrahämtningar och tilläggstjänster inom slam och fett har sett över och taxor har slagits ihop samt justerats upp för bättre kostnadstäckning. Självkostnadsprincipen är grunden för avgifterna i avfallstaxan som ska ge de intäkter som behövs för att utföra det kommunala ansvaret för avfall i enlighet med 15 kap. Miljöbalken.
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
792kb Ladda ner dokument
-
502kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike återvinnare har lyft ett ärende angående förändrade lokala föreskrifter. Gästrike återvinnare ansvarar enligt förbundsordning för att ta fram förslag till avfallsföreskrifter som ska vara gemensamma för Gävle, Hofors, Ockelbo, Sandviken och Älvkarleby kommuner. Beslut om lokala föreskrifter fattas av kommunfullmäktige i respektive kommun.
Gästrike återvinnare har tagit fram ett förslag till reviderade avfallsföreskrifter utifrån att avfallslagstiftningen har ändrats och nya regler har tillkommit. I och med revideringen har det även gjorts en översyn av andra delar i föreskrifterna som till exempel lagstöd och definitioner utifrån ändringar i miljöbalken och avfallsförordningen.
Förslaget har ställts ut för allmänhetens granskning och skickats på remiss till berörda under februari och mars 2024. Vissa ändringar har därefter gjorts, se bilaga samrådsredogörelse för sammanställning av remissvaren samt bemötande av synpunkter.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
498kb Ladda ner dokument
-
357kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med detaljplanen är att utveckla Gavlehov till en ny blandad stadsdel med både bostäder, arenor, kommersiell och offentlig service. Gavlehov Östra kommer att bidra med olika typer av bostäder, radhus och lägenheter samt en förskola. Granskning av detaljplanen har genomförts under perioden 27 november 2023 – 12 januari 2024. Efter granskningen har användningen B – Bostäder tagits bort från kvarteret för parkeringshuset efter önskemål från Gästrike Vatten. Bestämmelsen Endast småhus har tagits bort i kvarteret i mitten vid den centrala parken, vilket även öppnar upp för annan typ av bebyggelse som ex. en gruppbostad som efterfrågas av Välfärd Gävle. I övrigt har redaktionella ändringar utförts samt förtydliganden främst i avsnittet Teknisk försörjning. Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt med den kommunomfattande översiktsplanen för Gävle kommun. Planen handläggs enligt reglerna för utökat förfarande, plan- och bygglagen 5 kap 7§.
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
531kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
232kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
-
15
Motion från Vänsterpartiet (V) - Obligatorisk utbildning i Hjärt- och lungräddning för personal i skola, barnomsorg, vård och omsorg
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde 20230327, dnr. 23KS159, väckte Maritha Johansson, Vänsterpartiet, rubricerad motion. Motionen remitterades till Omvårdnadsnämnden och Utbildningsnämnden för beredning.?
Motionären föreslår att 1) all personal anställd i Gävle kommun som i sin yrkesutövning har ansvar för vård, omsorg och tillsyn för andra personer får utbildning i första hjälpen och hjärt- lungräddning, och 2) att utbildningen kontinuerligt följs upp med repetitioner så att all personal känner trygghet i att deras kunskaper är uppdaterade.
Kompetens inom hjärt- och lungräddning är viktigt för Gävle kommuns medarbetare. Som framgår av inkomna yttranden från både Omvårdnadsnämnden och Utbildningsnämnden pågår redan rutinbaserad fortbildning på området för medarbetare inom Sektor Välfärd och Sektor Utbildning. Detta innefattar bland annat utbildning av nyanställda, erbjuda utbildningen regelbundet och rutiner för att följa upp kunskaperna genom repetitioner.
Eftersom både Omvårdnadsnämnden och Utbildningsnämnden uttalat att motionens avsikt redan är en del av ordinarie verksamhet, bör motionen anses vara besvarad.Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
367kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
51kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde 20230529 § 23KS237 väckte Anna Cullfors, Vänsterpartiet, rubricerad motion. Motionen remitterades till Samhällsbyggnadsnämnden för beredning.
Utlåtande
Motionären föreslår att Gävle Kommun tar initiativ till ett arbete som syftar till att göra Strömsundet farbart för småbåtar och kanoter.
Att öppna upp Strömsundet för resande med kanot och båt skulle vara positivt för frilufts- och fritidslivet. Som framgår av Samhällsbyggnadsnämndens svar är farbarheten för kanoter och båtar något som Gävle kommun arbetat för och försökt hitta en lösning på. Samtidigt måste en prioritering av Strömsundet ställas mot andra investeringar och åtgärder inom just Samhällsbyggnadsnämndens ansvarsområden, samt att allmänhetens nytta behöver vägas mot kostnaderna. Att lyfta ut en enskild åtgärd vore olyckligt. Speciellt i det väldigt ansträngda ekonomiska läge som Gävle kommun befinner sig i.
Eftersom Samhällsbyggnadsnämnden uttalat att de avser att inkludera farbarheten i Strömsundet i kommande investeringsplanering bör motionen anses vara besvarad.Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde 20230619 § 23KS237 väckte Åsa Karlsson, Vänsterpartiet, rubricerad motion. Motionen remitterades till Samhällsbyggnadsnämnden & Kultur- och fritidsnämnden för beredning. Samhällsbyggnadsnämmden avstod från att svara då motionens förslag inte låg inom deras ansvarsområde. Inte heller Kultur- och fritidsnämnden avser att de har mandat att initiera motionens förslag.
Motionären föreslår att Gävle Kommun undersöker möjligheterna att erbjuda kommunens innevånare stöd av Odlings-PT.
Det finns många positiva effekter för såväl individer som samhället av småskalig odling. Att odla egen mat är positivt för både miljö och hälsa. Med många som har lärt sig odlingens ädla konst stärks också samhällets resiliens vid katastrofer.
Som motionären poängterar är det inom civilsamhället som fortbildning och förkovring i olika ämnen bäst omhändertas. Om exempelvis ett studieförbund skulle vilja starta en kurs i odling och genom den erbjuda deltagarna en ”odlings-PT” finns det färdiga strukturer och stödmodeller. Att kommunen självt skulle initiera och starta kurser som studieförbunden själva inte efterfrågat vore olyckligt. Folkbildning ter sig allra bäst när den utgår från människors engagemang och intressen, inte kommunfullmäktiges önskemål.Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 26 september 2022 (§ 22) väckte Maritha Johansson (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Utbildningsnämnden.
Motionären har ett antal yrkanden som har det gemensamt att de på olika sätt handlar om mat och matmiljöer i kommunens skolmatsalar. Motionären föreslår att kommunen ska göra en hel översyn av matsalar, matmiljö, bullernivå, kontinuitet och ökad närvaro av vuxna i matmiljön för att skapa lugn och trivsel. Vidare föreslår motionären att tjänstgöringsgraderna ska utökas, att arbetet för att minska matsvinnet ska utökas, att yoghurt eller fil alltid ska finnas som ett alternativ i matsalen, att pensionärer ska ges möjlighet att äta på kommunens skolor samt att Gävle kommun ska låta personer som är i arbetsmarknadspolitiska åtgärder arbeta i matsalarna för att öka närvaron av vuxna.
I det yttrande som antagits av Utbildningsnämnden så beskriver Utbildningsnämnden hur verksamheterna arbetar med de områden som lyfts fram genom yrkanden i motionen. I yttrandet beskrivs det att arbete för att skapa lugn och trivsel i matsalarna redan pågår, exempelvis genom att man ser över hur miljön är utformad och att personal finns närvarande och äter pedagogiska måltider. Det pågår även ett arbete för att minska matsvinnet inom Utbildning Gävles verksamheter, exempelvis har kockarna erbjudits fortbildning för att minska matsvinnet. Utbildningsnämnden anser inte att yoghurt eller fil kan anses som ett näringsmässigt fullgott alternativ till skolmaten. Vad gäller tjänstgöringsgraderna skriver Utbildningsnämnden att när tjänster upphandlas så är det upp till leverantören att bemanna för att klara av ställda krav. Möjligheten för lärlingsplatser finns reglerat i kostavtalet.Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
-
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 26 september 2022, vid § 22, väckte Helene Åkerlind (L) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Enheten för social hållbarhet vid sektor Styrning och stöd och Funktionsrättsrådet.
Motionären föreslår att det skyndsamt tas fram en kommunövergripande färdplan för funktionsrätts- och tillgänglighetsfrågor. Detta med anledning av att det behövs bättre struktur och systematik för att arbetet med funktionsrättsfrågor ska vara hållbart i kommunen, vilket det sociala hållbarhetsprogrammet vid tillfället inte uppfyller då det inte finns tydliga, lämpliga och mätbara mål för tillgänglighetsarbetet.
Funktionsrättsrådet ser i sitt yttrande till motionen positivt på att Gävle kommun inrättar en specifik färdplan, och beskriver det som att det definitivt behövs ”en kommunövergripande plan/strategi med mätbara mål och tydlig ansvarsfördelning mellan kommunala nämnder, förvaltningar och bolag (…)”. Funktionsrättsrådet framhåller utöver detta att skapandet av en sådan färdplan måste göras i samverkan med funktionsrättsrådet.
I det yttrande som inkommit från Enheten för social hållbarhet, beskrivs att arbetet med funktionsrätt och tillgänglighet regleras i bland annat Gävle kommuns program för Social hållbarhet, och därtill följs upp bland annat i det sociala hållbarhetsbokslutet. Arbetet pågår fortsatt med en pågående nulägesanalys utifrån Gävle kommuns program för social hållbarhet och SKR:s positionspapper Funktionshinder och delaktighet. Därutöver återfinns i 2024 års kommunplan målnedbrytningen ”personer med funktionsnedsättning ska ha större inflytande över frågor som berör dem” som en del av det kommunövergripande målet ”trygghet, sammanhållning och en välfärd att lita på i hela kommunen”.
Kommunstyrelsen menar att den typ av tydliga, lämpliga och mätbara mål som efterfrågas är tillgängliga via de mål, målnedbrytningar och indikatorer som redovisas i det sociala hållbarhetsbokslutet för funktionsrätts- och tillgänglighetsfrågor, och att det nu pågående översynsarbetet har som syfte att just finna de förbättringar som krävs inom området.Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 30 oktober 2023 § 16 väckte Julia Söderström (M) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Utbildningsnämnden.
Motionären yrkar att Gävle kommun ska avsätta och öronmärka ekonomiska medel för skolor och förskolor med syfte att de ska bjuda in hjälporganisationer som ägnar sig åt en spridning av kunskap om hederskultur för att utbilda såväl elever som lärare, att Gävle kommun inför en obligatorisk och lärande föreläsning om hederskultur och dess problematik på samtliga kommunala skolor inför varje nytt läsår samt att Gävle kommun starkt uppmuntrar friskolor att arrangera samma föreläsning om hederskultur för dess lärare och elever.
I det yttrande som antagits av Utbildningsnämnden ställer de sig positiva till motionärens idé om att öka kunskapen kring hederskulturer för elever och lärare. Yttrandet beskriver hur Utbildning Gävle redan har idag ett etablerat samarbete med ”Shanazi hjältar” och med Region Gävleborg i frågor om hedersrelaterat våld samt prevention av kvinnlig könsstympning. Shanazi hjältar finns på SKR:s hemsida som ett lärande och gott exempel hur man kan arbeta kring hedersfrågor och flera av skolorna i Gävle kommun använder sig av hjältarnas kompetenser. Dessutom har Elevhälsans kuratorer och skolsköterskor kompetens inom området hederskulturer och kan rikta utbildningsinsatser i ämnet. Utbildningsnämnden lyfter vidare att det är en del av läroplanen i såväl grundskolan som gymnasieskolan att arbeta med frågor kopplade till hedersrelaterat våld och förtryck. Att som huvudman införa en återkommande, generell och obligatorisk föreläsning, enligt motionärens yrkande, är dock inte förenligt med skollagen då ett sådant beslut faller under rektors ansvar. Sådana föreläsningar måste i så fall beslutas av respektive rektor. Shanazi hjältar vänder sig redan idag till fristående skolor med sina insatser och Utbildningsnämnden går inte in i fristående skolors inre arbete.Bilagor
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-12-14, § 32, väckte Pekka Seitola (M), rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
I motionen föreslås att kommunfullmäktige uppdrar åt samhällsbyggnadsnämnden att möjliggöra för andra aktörer än Gävle kommun att ta fram egna förslag till detaljplaner. Motionären menar att kommunen bör införa privat initiativrätt för detaljplaneläggning där bland annat en enskild byggherre eller fastighetsägare själv ska kunna genomföra en del av arbetet med att ta fram detaljplaner. Planarbetet menar man då ska ske i snabbare takt och sett till helheten blir byggnationstiden kortare.
Den politisk majoriteten Samling För Gävle anser, likt bedömningen från sektor Livsmiljö Gävle att det inte är lämpligt att andra aktörer ska ges privat initiativrätt. Detta främst utifrån att stora delar av planprocessen innebär myndighetsutövning och kräver opartisk avvägning mellan enskilda och allmänna intressen. Däremot, likt nuvarande rutiner, anser sektorn att planintressenten fortsatt ska medverka i framtagandet av underlag i delar av planprocessen och även medverka i så kallade byggherreplaner om så bedöms lämpligt.
Utifrån det faktum att Gävle kommun har av Byggföretagen och Fastighetsägarna blivit utnämnd som den snabbaste och mest effektiva i Sverige när det gäller att handlägga plan- och bygglovsärenden, anser vi också att en förändring i strukturen för detaljplanehanteringen, enligt motionärens förslag, kan riskera att vi inte upprätthåller samma effektivitet i vårt arbete som vi har idag.Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
422kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 20 februari 2023 (§ 17) väckte Eva-Marja Andersson (M) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Omvårdnadsnämnden.
Motionären beskriver hur Omvårdnadsnämnden under våren 2020 beslutade att avveckla 39 platser på kortidsenheten Bergmästaren för att ställa om från korttidsvistelse till hemtagningsteam vid utskrivning från slutenvård vid sjukhuset. Motionären yrkar på att korttidsplatserna ska återinföras.
I det yttrande som antagits av Omvårdnadsnämnden beskrivs att i den utredning från hösten 2022 (som även motionären hänvisar till) visades behov av förtydligande runt de inrättade resursplatserna med inrättande av rutin som beskrev kriterier och handläggning av resursplatserna. I nämnda utredning framkom också behovet av att ha tillgång till korttidsplatser, dock inget behov av en korttidsenhet. Vidare beskrivs i yttrandet att det i dagsläget finns sex stycken korttidsplatser till förfogande, uppdelade på vård- och omsorgsboendena Vallongården och Forellplan. I yttrandet beskriver Omvårdnadsnämnden vidare att en utvärdering i september 2023 visade att berörda verksamheter bedömde att de sex resursplatserna varit tillräckliga och att kriterierna är funktionella. Den sammantagna bedömningen är således är att de sex korttidsplatser som idag finns är tillfyllest och att behovet av korttidsplatser generellt sett kan tillgodoses genom dessa.
Yttrandet berör även de hemtagningsteam som motionären önskar bör utvecklas. I yttrandet beskrivs att ett projekt tidigare initierats avseende möjligheten att utveckla ett hemtagningsteam. Detta projekt lades på is då man såg att behovet redan tillgodosågs genom befintliga resurser samt genom samverkan mellan biståndshandläggare, hemtjänstutförare och hemsjukvård. Således arbetar man inte med hemtagningsteam i dagsläget och bedömningen är att det inte heller finns ett sådant behov.Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
794kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
71kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
45kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-