Möte 2021-03-29
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Bilagor
-
276kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
387kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunens investeringar år 2020 uppgår till 224,8. Detta ger en positiv budgetavvikelse med 98,4 mnkr. Totalt föreslås ombudgeteringar och omdisponeringar som ökar 2021 års investeringsanslag med 27,3 mnkr. Därutöver ombudgeteras 44,6 mnkr av budgetöverskotten till år 2022 eller senare.
För fastighetsbolaget Gavlefastigheter i Gävle kommun AB redovisas investeringar, riktade mot kommunal verksamhet, med 352,7 mnkr år 2020. Det innebär en positiv budgetavvikelse med 117,4 mnkr. Investeringsanslagen för år 2021 föreslås utökas med 43,2 mnkr genom ombudgeteringar/omdisponeringar. Därutöver ombudgeteras 74,2 mnkr till år 2022 eller senare, varav 71,6 mnkr inom planperioden 2022-2024.
För bostadsbolaget AB Gavlegårdarna redovisas investeringar riktade mot den kommunal verksamhet, med 22,3 mnkr år 2020. Det innebär en negativ budgetavvikelse med 8,8 mnkr. Investeringsanslagen för år 2021 föreslås utökas med 10 mnkr genom ombudgeteringar/omdisponeringar.
Gävle Vatten AB har under år 2020 investerat för 232,9 mnkr, vilket innebär en negativ budgetavvikelse med 57,9 mnkr. Investeringsanslagen för år 2021-2024 föreslås vara oförändrad.Budget för exploateringsprojektet Engesberg behöver utökas med investeringsram på 5,5 mnkr för byggnation av ersättningsbyggnader för Engesbergs camping i form av en servicebyggand och två stugor för uthyrning.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
271kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Finanspolicyn utgör ett övergripande ramverk för den finansiella hanteringen inom Gävle kommunkoncern.
Kommunfullmäktige fattade 2020-12-14 beslut om utbyggd internbank (20KS337). Beslutet om utbyggd internbank skapar ett behov att revidera finanspolicyn. Den reviderade finanspolicyn ökar fokuset på hållbarhet samt effektivare skuldhantering inom kommunkoncernen. Ökad finansiell samverkan inom kommunkoncernen är av vikt för att dessa mål ska uppfyllas. Som ett led i ökad samverkan skapas ett finansråd.
Finanspolicyn är övergripande, därför behövs i senare skede en mer detaljerad instruktion för internbank och finansråd som beslutas av Kommunstyrelsen.
Kommunen och bolagen ska agera som en ansvarsfull aktör på finansmarknaden. Kommunkoncernens finansverksamhet ska harmonisera med kommunens övergripande strategi för miljömål och social hållbarhet. Kommunens kapitalanskaffning är den del av finansverksamheten som har störst omfattning och därmed störst möjlighet att påverka genom hållbar upplåning, t. ex. Gröna Lån. Om kommunen har överskott av kapital att placera, ska även dessa vara hållbara och ansvarsfulla.
Skuldhanteringen ska minimera upplåningskostnaderna och trygga finansieringen för kommunen och dess bolag på såväl lång som kort sikt. Kommunkoncernens upplåning sköts centralt av internbanken och beslut om upplåning samt finansiell riskhantering sker i samråd med bolagen i finansrådet. Den gemensamma externa skuldportföljen ska hanteras enligt riktlinjer i denna policy. Respektive bolags totala upplåning sker via nyttjande av deras respektive checkkredit på koncernkontot. Checkkontolimiten baseras på Kommunfullmäktiges årligen beslutade lånevolymer.
Den utbyggda internbanken kommer under 2021 och därefter, genom ökad finansiell samverkan, finansiera kommunkoncernen mer hållbart än tidigare. Effektivare låneadministration är en annan tydlig effekt av utbyggd internbank då de kommunala bolagen under tertial 2-2021 omvandlar sina respektive lån till krediter i koncernkontot.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
280kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Visit Hälsingland Gästrikland AB bildades 2014 som ett gemensamt utvecklingsbolag i syfte att utveckla Gävleborgs och respektive tilltänkt parts besöksnäring.
Efter förslag från dåvarande näringslivs- och arbetsmarknadsnämnden beslutade kommunfullmäktige i Gävle kommun i december 2015 att Gävle kommun skulle inträda som delägare i bolaget med 25 %. Bolaget har idag fyra delägare.
Bolaget har under en följd av år haft såväl verksamhetsmässiga som ekonomiska problem.
Vid ägarsamråd den 25 november 2020 konstaterades bl a att region Gävleborg inte längre kommer att finansiera en fortsättning av projektarbetet inom bolaget, att förutsättningarna för fortsatt verksamhet och inriktning förändrats och att det inte längre finns behov av ett fortsatt gemensamt ägande av bolaget.
Mot bakgrund av vad sålunda anförts föreslås kommunfullmäktige besluta att Gävle kommun är positiv till en avveckling av bolaget. Under avvecklingen kan ett antal frågor behöva hanteras vad gäller bla avtal och gemensamt ägd infrastruktur. Dessa frågor hanteras lämpligen av kommunstyrelsen och i de delar som innebär ren verkställighet på tjänstemannanivå.Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra centrumfunktioner såsom bibliotek, samlingslokaler, café och handel inom kvarteret Gefle Vapen. Detaljplanen syftar även till att reglera in delar av omkringliggande gator som allmän plats med kommunalt huvudmannaskap.
Planområdet ligger centralt i Gävle samt inom riksintresseområde för kulturmiljövården Gävle Stad. Bebyggelsen inom planområdet ska samspela väl med platsens kulturhistoriska värden och representera en hög arkitektonisk kvalitet. Detaljplanen syftar till att säkerställa att tillkommande bebyggelse inom planområdet inte påverkar omgivande bebyggelse/konstruktioner/anläggningar negativt till följd av markarbeten/grundläggning. Detaljplanens genomförande ska representera ett robust och långsiktigt hållbart byggande. Inom planområdet avses strandskydd upphävas för mark som saknar betydelse för strandskyddets syfte.
Detaljplanen handläggs enligt reglerna för utökat förfarande, plan- och bygglagen 5 kap 7§.Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
411kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden har väckt detaljplanen till kommunfullmäktige för antagande. Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för nya bostäder intill befintligt bostadsområde i Hille. Planförslaget innebär att cirka 10 lägenheter kan uppföras inom området. Ambitionen med förtätningen är att nytillkommen bebyggelse ska harmoniera med befintlig bebyggelse och landskapsbild genom att tillvarata områdets höga kulturmiljövärden.
Detaljplanen har handlagts enligt utökat förfarande, plan- och bygglagen 5 kap. 7§. Detta eftersom översiktsplanen innehåller restriktioner för nybebyggelse inom ett område som har bedömts ha ett mycket högt kulturhistoriskt värde.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
999kb Ladda ner dokument
-
454kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-02-24, §24, väckte Måns Montell (M) rubricerad motion. Yttranden över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden, AB Gavlegårdarna och Näringslivsavdelningen, Styrning och stöd.
I motionen föreslås att bostadsförturen som togs bort 1 januari 2020 ska återinföras och att återinförandet ska ske i dialog med näringslivet kring kriterierna och processen. I de yttranden som finns över motionen beskrivs skälen för att den dåvarande bostadsförturen för bristyrken togs bort. I sammanhanget är det dock relevant att nämna att ansökan om förtur av medicinska skäl eller social utsatthet fortsatt finns kvar.
Förtur i bostadskön på grund av arbete erbjuds idag av inte fler än 35 procent av landets kommuner och de kommuner som erbjuder bostadsförtur på denna grund är i de allra flesta fall kommuner som till sin storlek är befolkningsmässigt mycket mindre än Gävle kommun. Bland de kommuner som de senaste åren rankats högt på Svenskt Näringslivs kommunrankning av företagsklimatet så erbjuder i princip ingen av dessa kommuner en särskild näringslivsförtur.
En förutsättning för att överhuvudtaget erbjuda förturer är att kunna hantera dem med så korta handläggningstider som möjligt, och därmed resursmässigt prioritera insatsen framför andra serviceinsatser för att underlätta för näringslivet. Ett skäl till att näringslivsförturen togs bort var att det bedömdes ge en låg nytta och effekt, i förhållande till den administration och resurser som insatsen kräver. Ett exempel på det är att många av de som erbjudits förtur tackar nej till den bostad som finns att tillgå och löser boende på egen hand. Mellan 2016–2019 minskade till och med ansökningarna om bostadsförtur för bristyrken.
Näringslivsavdelningen konstaterar i sitt yttrande att näringslivsförturen inte varit avgörande för någon ny företagsetablering i kommunen, men mer kan ha en betydelse i rekryteringsprocesser för enskilda företag. Det finns också en svårighet i att utforma tydliga regler som träffar reella bristyrken, då de regler som var baserade på Arbetsförmedlingens definition av bristyrken missade andra bristyrken som inte anmälts till dem. Sannolikt är det svårt att utforma en annan och mer restriktiv avgränsning, även om nya regler tas fram.
Grundproblemet är dock, vilket Gavlegårdarna lyfter i sitt yttrande, den rådande bostadsbristen som finns såväl i Gävle kommun som i majoriteten av Sveriges kommuner. Även om det byggs nya bostäder i hög takt i kommunen idag så har vårt kommunala bostadsbolag få vakanser. För den som inte har lång kötid bakom sig eller saknar ekonomiska möjligheter att köpa en bostad är det svårt att ta sig in på bostadsmarknaden, oavsett om du redan bor i Gävle idag eller om du flyttar in. När det finns få lediga bostäder att hyra och olika typer av förturer så gör även bostadsbristen i sig att det är än viktigare att prioritera vilka typer av förturer som kommunen ska erbjuda.
I kommunstyrelsens näringslivsutskott pågår ett övergripande utvecklingsarbete kring kommunens arbete med etableringsprocessen. I den genomlysning som sker ingår också dialog med näringslivet kring företagens behov. I det arbetet behöver olika insatser vägas mot varandra så att det kommunen lägger resurser på också ger störst nytta för att arbetsgivare lokalt eller som vill etablera sig ska få tag på de kompetenser de behöver. Majoriteten ser med denna bakgrund inte att den tidigare förturen ska återinföras. Om någon annan form av mer restriktiv förtur ska tas fram ingår redan i den genomlysning som pågår. Men Majoriteten är inte beredda att låsa fast oss i prioriterade insatser innan det pågående arbetet har färdigställts i dialog med näringslivet.Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
328kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
53kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-