Möte 2025-12-15
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Ärendet finns beskrivet i det underlag som presenterades inför kommunfullmäktiges sammanträde den 24 november 2025.
Vid sammanträdet återremitterades ärendet genom en minoritetsåterremiss med följande motivering; ”Gävle kommuns miljöstrategiska program behöver vara i linje med såväl Sveriges som EUs ambitiösa klimat- och miljöpolitik. Sveriges nationella mål är att vara klimatneutralt till 2045, samma mål bör gälla för Gävle kommun. Annars finns det betydande risk att dyra och ineffektiva klimatåtgärder sjösätts. Därtill används både begreppen fossilfri och förnyelsebar i programmet, texten bör harmoniseras och begreppet fossilfri bör användas. Därför behöver förslaget omarbetas i detta syfte”.
Inför kommunfullmäktiges återupptagande av ärendet görs följande nedanstående tillägg.
Angående målsättningar för ett klimatneutralt Gävle så ligger nuvarande målår i det miljöstrategiska programmet (2035) i linje med det kommunövergripande målet ”En ekologisk hållbar och klimatneutral kommun” som återfinns i Kommunplan 2026 och beslutades av Kommunfullmäktige 2025-10-27, vilket fastslår att ”Gävle ska fortsatt vara ett hållbart föredöme och strävar mot klimatneutralitet till år 2030”. Att i det miljöstrategiska programmet anta ett målår som inte går i linje med kommunplanen riskerar att skapa förvirring bland medborgare och näringsliv kring Gävle kommuns ambitioner i klimatarbetet.
Gävle kommuns målsättning om klimatneutralitet 2035 går även i linje med de åtaganden Gävle kommun har bundit sig till inom Viable Cities (klimatkontrakt beslutat av Kommunstyrelsen 2024-12-03, Diarienummer: 21KS484) och Net Zero Cities (åtagande signerat av Kommunstyrelsens ordförande 2024-03-14). Att i det miljöstrategiska programmet anta ett målår som inte går i linje med dessa åtaganden riskerar att minska Gävle kommuns anseende inom EUs klimatarbete, påverka bilden av Gävle kommun som ett föredöme, och sannolikt minska möjligheterna att erhålla externa bidrag som Gävle kommun hittills har erhållit på grund av sin medverkan i Viable Cities och Net Zero Cities. På grund av det senare riskerar klimatomställningen att i förlängningen bli dyrare för skattebetalarna i Gävle om målsättningen om klimatneutralitet 2035 skjuts fram eller tas bort.
År 2023 fick kommunstyrelsen ett uppdrag i kommunplanen: ”Kommunstyrelsen uppdras inrätta ett klimat och miljödialogforum för näringsliv, föreningsliv och akademi.” Som ett svar på detta uppdrag startades Gävle klimatavtal upp år 2023. Idag finns 93 deltagande företag som arbetar mot den gemensamma missionen att de tillsammans tar en ledarroll i att bygga en klimatneutral kommun till år 2030. Om Gävle kommun skulle välja att flytta fram målsättningen till att gå i linje med de nationella målen faller den gemensamma missionen i Gävle klimatavtal med företagen, vilket skulle vara negativt både för klimatet och näringslivsutvecklingen i Gävle kommun.
Kopplat till elenergi har begreppet fossilfri används i det aktualiserade programmet. Anledningen till att skrivningarna kopplade till hållbara drivmedel fortsatt behöver benämnas som förnyelsebar är att förnyelsebara drivmedel är den vanliga benämningen för exempelvis biodiesel, etanol och vätgas. Det är även svårt att föreställa sig ett drivmedel som är fossilfritt men inte förnybart. Att använda vedertagna begrepp för hållbara drivmedel underlättar förståelsen av programmet såväl internt i den kommunala organisationen som externt hos företag, myndigheter och invånare.
Med detta resonemang föreslås inga ändringar av det aktualiserade miljöstrategiska programmet.
Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
I Gävle Energi-koncernen har det sedan mars 2025 pågått förstudie med syfte att analysera förutsättningarna för att samordna Affärsområde Energiproduktion och Affärsområde Fjärrvärme.
Förstudien är nu färdigställd och den 25 september beslutade Gävle Energi ABs respektive Gävle Kraftvärme ABs styrelse att genomföra sammanslagningen enligt utredningens förslag.
Den 22 oktober 2025 beslutade Gävle Stadshus styrelse att föreslå kommunstyrelsen att föreslå kommunfullmäktige att godkänna sammanslagning av Affärsområde Energiproduktion och Affärsområde Fjärrvärme.
Kommunfullmäktige har det yttersta ansvaret för kommunens bolag och ska ta ställning i principiellt viktiga frågor eller annat som är av större vikt avseende bolagen. Denna verksamhetsöverlåtelse innebär att väsentliga värden av materiella anläggningstillgångar och avskrivningar utöver plan överförs från Gävle Energi AB till Gävle Kraftvärme AB enligt upprättat beslutsunderlag.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
519kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle Energisystem AB ägs av Gävle Energi AB till 95% samt av Söderhamns Nära AB till 5%. Önskemål finns att införa suppleanter i styrelsen för bolaget vilket innebär att bolagsordningen och aktieägaravtal behöver ändras.
Kommunfullmäktige i Gävle utser styrelsesuppleanter till bolaget men enligt nuvarande bolagsordning kan inte valda personer registreras som styrelsesuppleanter hos Bolagsverket.
Då bolaget är ett kommunalt bolag beslutar kommunfullmäktige om styrelseledamöter och styrelsesuppleanter vilka sedan anmäls på bolagets bolagsstämma.Samtliga ägarbolags styrelser har godkänt föreslagna ändringar i bolagsordning och aktieägaravtal.
Beslut behövs av båda ägarkommunerna, det vill säga Gävle kommuns och Söderhamns kommuns kommunfullmäktige då Söderhamns Nära AB är ett kommunalt bolag.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Vid kommunfullmäktige den 27 oktober 2025 beslutades att Gästrike Ekogas får möjlighet att bli ett helägt dotterbolag till Gästrike Återvinnare, 25KS354, genom att Gästrike Återvinnare får förvärva 49% av aktierna i Gästrike Ekogas från Gävle Energi AB från och med den 1 januari 2026.
Som en följd av ägarförändringen måste Gästrike Ekogas ABs bolagsordning ändras då den innehåller paragrafer som ger Gävle kommun beslutanderätt som efter ägarförändringen ska upphävas. Ändringar i bolagsordningen ska efter ägarskiftet beslutas av Gästrike Återvinnares direktion.
I de övriga ägarkommunernas respektive kommunfullmäktige pågår förnärvande beslut om ägarförändringen och samtliga ägarkommuner måste godkänna förändringen för att ägarförändringen ska kunna ske vilket innebär att först då kan ändring av bolagsordningen ske.
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
339kb Ladda ner dokument
-
-
Klintbergsparkens förskola är en pågående investering hos Gavlefastigheter GK AB på uppdrag från Gävle kommun. Då kommunfullmäktige tidigare tagit beslut om ursprunglig budget i kommunplanen måste beslut även fattas av reviderad budget.
Enligt gällande kommunplan för år 2026 är budgeten för objektet 81 mnkr och upprättad prognos visar på kostnadsfördyringar vilket innebär att objektets investeringsbudget behöver revideras till 110 mnkr.
Den tidigare Klintbergsgårdens förskola som låg på platsen har rivits och ersätts med nybyggnation som även har utökad kapacitet för att ta emot de barn som idag går på Nynäsparkens förskola och möjliggöra nattisverksamhet.
Orsaken till kostnadsfördyringen är att projektets totalentreprenör, Prenova, sommaren 2025 gick i konkurs och Gavlefastigheter har därmed varit tvungna att upphandla en ny byggentreprenör, Sehed
Styrelsen för Gavlefastigheter GK AB har 2025-10-21fattat beslut om utökad budget på 110 mnkr.
Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
308kb Ladda ner dokument
-
784kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har totalt utbetalat 400 mnkr i driftsbidrag till Gävle Vatten AB med anledning av skyfallet i Gävle kommun den 17-18 augusti 2021. Driftsbidragen är beslutade i två omgångar; 250 mnkr 2021-12-13 med diarienummer 21KS486 och 150 mnkr 2024-03-25 med diarienummer 24KS120.
Enligt kommunfullmäktiges beslut ska Gävle Vattens kostnader årligen följas upp av kommunfullmäktige på årets sista sammanträde respektive kalenderår under perioden 2021-2030 samt att en slutlig redovisning ska ske efter år 2031, dock senast 2031-05-31. Visar den slutliga sammanställningen att bolagets kostnader inte uppgått till utbetalt driftsbidrag ska Gävle Vatten återbetala mellanskillnaden. Driftbidraget är beräknat enligt schablonbelopp på underlag från Gävle Vatten AB.
Gävle Vatten prognos är att skadeståndskravet fortsatt ligger på 400 mnkr och under år 2024 och 2025 har utbetalningar skett motsvarande 100 mnkr. Det innebär att cirka 300 mnkr kvarstår av gjord avsättning i bolaget. Se bilaga 2 Balansräkning -Avsättningar
Antalet skadeärenden som inkommit till Gävle Vatten AB är oförändrat, totalt cirka 2 000 skadeärenden.
Bolaget har under året fortsatt dialog med berörde försäkringsbolag, via Advokatfirman Åberg & Co som företräder Gävle Vatten AB.
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
508kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
309kb Ladda ner dokument
-
-
På kommunfullmäktige den 16:e juni 2025 gavs kommunstyrelsen i uppdrag att under 2025 ta fram ett underlag som redovisar vilka åtgärder, förändringar och vilken finansiering som krävs för att uppfylla målet ”Ett klimatneutralt Gävle 2030”.
Kommunstyrelsen och avdelningen Övergripande planering har arbetat fram en rapport som beskriver Gävle kommuns klimatmål med utfall och prognoser, styrkor och utmaningar i utfört arbete och behov framåt av strategiska val, organisation och finansiering.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Inför kommunplan 2026 har 4 indikatorer setts över och justerats under det kommunövergripande målet om ” Trygghet, sammanhållning och en välfärd att lita på i hela kommunen, där två målnedbrytningars indikatorer har ändrats.
Dessa indikatorer visade sig vara otydliga och svåra att följa upp, vilket medför att en ändring behöver göras redan för uppföljningen av Kommunplan 2025.
Revideringen påverkar indikatorer under det kommunövergripande målet; Trygghet, sammanhållning och en välfärd att lita på i hela kommunen, där två målnedbrytningars indikatorer har ändrats
Syftet är att säkerställa att uppföljningen blir möjlig, tydlig och relevant.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
-
10
Antagande av Kommunala föreskrifter om användning av den allmänna vatten- och avloppsanläggningen
Allmänna bestämmelser för användandet av vatten- och avloppsanläggning (ABVA) för Gästrike Vatten koncernen reglerar idag VA-huvudmannens och VA-abonnentens (fastighetsägare) rättigheter och skyldigheter gentemot varandra. Gästrike vatten AB ska enligt ägardirektivet lämna förslag på gemensamma bestämmelser för användandet av den allmänna VA-anläggningen till Gävle Kommun. För att harmonisera med lagstiftningen byts nu namnet från ABVA till KFVA – Kommunala Föreskrifter om användningen av den allmänna VA-anläggningen.
I liggande förslag av KFVA har några tillägg och förtydliganden skett men i sak sker endast små förändringar för kunderna (jämfört med den av kommunfullmäktige tidigare beslutade ABVA). Föreslagna förändringar är sammanfattade i bilaga 2.
Gävle Kommun och Gästrike Vatten kommer fortsatt utreda eventuella tillägg till KFVA i ett gemensamt samverkansprojekt. Samverkansprojektet fokuserar på ansvar och roller, med fokus på dagvatten, inom koncernen.
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
702kb Ladda ner dokument
-
253kb Ladda ner dokument
-
490kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har tillsatt en kommitté i syfte att se över den politiska organisationen i Gävle kommun (POG). Kommittén har bestått av två ledamöter från respektive parti som är representerade i kommunfullmäktige. POG kommittén har bjudit in både politiker och tjänstepersoner i syfte att få ett bredare beslutsunderlag. Kommittén remitterade också ut sitt remissförslag i slutet av juni 2025 till bland andra samtliga nämnder, de politiska partierna, kommunala råden och de kommunala bolagen för synpunkter.
I den bifogade kommittéberättelse framkommer kommitténs samlade förslag och bakgrunden till dessa förslag. Kommittén föreslår att vuxenutbildningen och anpassad vuxenutbildning och dess medarbetare flyttas från sektor Välfärd till sektor Utbildning från 1 januari 2027.
Kommittén föreslår också att nämnden Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden ska avvecklas och nämndens ansvar ska överföras till andra nämnder, att en ny nämnd med namnet Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden ska inrättas, att Utbildningsnämnden byter namn till Förskole- och grundskolenämnden samt att Omvårdnadsnämnden ska byta namn till Stöd- och omsorgsnämnden. För att det ska ske så krävs det att reglementena revideras för den kommande mandatperioden. Kommittén föreslår också att reglementena ska förtydligas så att det framgår att respektive nämnd har ett arbetsmiljöansvar för de medarbetare som arbetar inom den verksamhet som nämnden ansvarar för. Nya reglementen bör antas under våren 2026 så att de finns på plats innan det nya fullmäktige tillträder i oktober 2026.
Kommittéberättelsen föreslår också att kommunstyrelsen ska ges i uppdrag att etablera tydligare processer och rutiner för rapportering och återrapportering till nämnderna, samt att en tydligare rollfördelning ska utarbetas. Kommunstyrelsen ska även regelbundet tillhandahålla arbetsmiljöutbildningar utifrån detta syfte.
I övrigt föreslår kommittéberättelse att kommunstyrelsen ska ge kommundirektören i uppdrag att implementera gemensamma benämningar inom sektorsorganisationerna, att ta fram ett förslag till en ny benämning på sektor Styrning och Stöd sam att göra en översyn av arbetsfördelningen mellan Styrning och Stöd och sektor Livsmiljö gällande delar av samhällsbyggnadsprocessen.
En enig kommitté står bakom denna berättelse och lämnar därmed över den till kommunstyrelse och kommunfullmäktige för fortsatt hantering.
Bilagor
-
188kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
27kb Ladda ner dokument
-
35kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
En arvodeskommitté med parlamentarisk representation har tillsatts av kommunstyrelsen där David Berggren (S) valts som ordförande och har bestått av en ledamot från respektive parti representerad i kommunfullmäktige. Arvodeskommitténs förslag bedöms sammantaget inte innebära några ökade arvodeskostnader, jämfört med nuvarande arvodesbestämmelser, annat än den höjning som sker genom den indexering av arvodena som följer utifrån den årliga höjningen av riksdagsarvodet.
I huvudsak kan kommitténs förslag sammanfattas till att de i stort utgår ifrån nuvarande arvodesbestämmelser med tillhörande tillämpningsanvisningar. Dessa två dokument föreslår kommittén, med ett antal justeringar och förtydliganden, att de slås samman i ett sammanhållet dokument. Några mer konkreta förslag som kan nämnas är att arvodeskommittén föreslår ett nytt arvodesintervall, för sammanträden upp till två timmar, med en ny lägre arvodesnivå, på 1,25 % av ett riksdagsarvode. Vad gäller socialnämnden föreslår arvodeskommittén ett fast månadsarvode för socialnämndens ordförande och förste vice ordförande beträffande beredskapsuppdrag i stället för nuvarande rörliga dygnsarvode för beredskapsuppdrag i socialnämnden. Dessutom föreslås ett fast månadsarvode för uppdraget som ordförande i socialnämndens myndighets- och individutskott. Nuvarande fasta månadsarvode för ersättare i socialnämndens individ- och myndighetsutskott föreslås att avskaffas och ersättarna erhåller sammanträdesarvode vid de utskottssammanträden som de deltar vid.
Riktlinjen gäller för kommunen och dess nämnder. Arvodeskommittén har ändå föreslagit bestämmelser för de bolag som ligger inom GSAB koncernen. För att dessa bestämmelser ska vara bindande så krävs det ett beslut av respektive bolagsstämma.
Arvodeskommittén har även uppmärksammat frågan om pensioner för förtroendevalda. Kommunstyrelsen har beslutet (2025-02-04 §27) om att anta bestämmelser om omställningsstöd och pension för förtroendevalda utifrån SKR:s förslag till reviderade bestämmelser om omställningsstöd och pension till förtroendevalda (OPF-KR25).
Arvodeskommittén är av uppfattningen att en förtroendevald som väljs till ett uppdrag i primärkommunen såväl som i ett kommunalt bolag borde ha likvärdiga förmåner med avseende på exempelvis omställningsstöd och pensionsförmåner men har inte tagit fram ett förslag på hur det ska gå till. Arvodeskommittén vill ändå uppmärksamma kommunstyrelsen på den nämnda problematiken och samtidigt uppmana kommunstyrelsen att närmare utreda frågan om pensioner och omställningsstöd för likvärdighet för förtroendevalda inom kommunkoncernen inför beredningen av kommande pensionsreglemente.
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
647kb Ladda ner dokument
-
-
Kart, Mät och GIS Kart-, mät- och GIS-verksamheten har idag en gemensam taxa för uppdrag. I den taxan ingår mätutrustning, bilar osv. Från och med 1 januari 2026 föreslås en särskild taxa för GIS uppdrag. Timtaxan bygger på SKR:s taxemodell. Bygglov Bygglovstaxan måste hållas aktuell för att uppfylla självkostnadsprincipen och för att säkerställa egenfinansieringsgraden. Att analysera avgiftsnivåerna och följa upp dem i förhållande till kostnader för handläggning behöver därför göras en gång varje år. Taxan behöver även justeras utifrån de lagändringar som föreslås börja gälla från 1 december 2025. De avgifter som beskrivs i detta beslutsförslag är avgifter före den årliga indexuppräkningen som beslutas av samhällsbyggnadsnämnden. Se nämndsyttrande för fullständig motivering och fullständiga handlingar.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
309kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
308kb Ladda ner dokument
-
-
Med stöd av kommunstyrelsens reglemente att tillvarata kommunens intressen vid bolags- och föreningsstämmor och andra liknande sammanträden i de företag som kommunen helt eller delvis äger eller annars har intresse i, föreligger förslag att utse kommunens ombud till bolagsstämmor. Val av ombud till bolags- och föreningsstämmor 2026.
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Varje år fastställer kommunfullmäktige en verksamhetsplan. I år innehåller den en
kort tidsplan för principiellt viktiga beslut under året, sammanträdesdatum och
plats för sammanträden, tidpunkter för fullmäktigeberedning.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
51kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
454kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
48kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
24
Interpellation från Sverigedemokraterna (SD) - Hemmasittare
-
25
Interpellation från Vänsterpartiet (V) - Simkunnighet