Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Upprop, val av justerare/justeringstid
Under år 2024 initierade Gävlebygdens Flygklubb (nedan kallad föreningen) en namninsamling i syfte att få till stånd en folkomröstning. Bakgrunden var fullmäktiges beslut om att hos Transportstyrelsen hemställa om att fastigheten Gävle Överhärde 63:1 ska avinrättas såsom flygplats (Kommunfullmäktiges beslut § 2 per den 23 september 2024, ärendenummer 24KS139). Den 21 januari 2025 lämnade föreningen in namninsamlingen i syfte att väcka ett s.k. folkinitiativ (ärendenummer 25KS61). I mars beslutade kommunstyrelsen om föreskrifter för granskning av folkinitiativ (Kommunstyrelsens beslut § 53 per den 11 mars 2025, ärendenummer 25KS63). Syftet med föreskrifterna var att lämna närmare bestämmelser om hur ett folkinitiativ ska granskas och hur vissa bestämmelser i kommunallagen ska förstås.
Gävle kommun genomförde en direktupphandling i syfte att låta en extern aktör granska namninsamlingen. Den externa aktören, KPMG, skulle utreda hur och i vilken omfattning underskrifterna uppfyller de formkrav som finns angivna i kommunallagen. KPMG skulle också ta ställning till hur många underskrifter som de facto fanns och förklara varje underskrift för giltig eller ogiltig. KPMG överlämnade sin rapport i juni.
KPMGs granskning visar följande. Totalt finns det 11 221 underskrifter. Av dessa bedöms 3 162 underskrifter vara ogiltiga. Den vanligaste orsaken är att en underskrift brister i formellt hänseende, till exempel att personnumret inte är fullständigt. Enligt granskningen är 7 875 underskrifter giltiga.
I juli 2025 lämnade föreningen in ytterligare namnlistor till kommunen. Enligt mediala uppgifter kan det finns 600 namnunderskrifter i dessa namnlistor. Frågan är hur dessa underskrifter ska beaktas i ljuset av att folkinitiativet lämnades in i januari 2025. Enligt styrelsens bedömning utgår kommunallagen från att ett folkinitiativ lämnas in vid ett och samma tillfälle. Detta bekräftas också i ett rättsfall vari det uttalas att en kommun inte har någon skyldighet att beakta kompletteringar av ett folkinitiativ. I avsaknad av andra beslut saknas det skäl att frångå den utgångspunkt som kommunallagen utgår ifrån: Ett folkinitiativ lämnas in vid ett och samma tillfälle. Det framgår implicit av 8 kap. 2 § andra stycket KL. Mot denna bakgrund anser styrelsen att den komplettering som lämnades in i juli 2025 inte ska beaktas som en del av folkinitiativet.
En förutsättning för att det överhuvudtaget ska föreligga ett folkinitiativ är att minst tio procent av de röstberättigande i kommunen har skrivit under initiativet och att dessa underskrifter i övrigt uppfyller de formkrav som finns angivna i bestämmelsen. Hur många som är röstberättigade i kommunen varierar över tid. Den senaste statistiska uppgiften från Valmyndigheten publicerades den 1 mars 2025. Enligt myndigheten fanns 82 530 röstberättigade i kommunen detta datum. Tio procent av 82 530 är 8 253. Eftersom antalet giltiga underskrifter understiger 10 procent av de röstberättigade i kommunen anser styrelsen att det inte finns något folkinitiativ i formell mening. Det saknas därför förutsättningar att pröva ärendet i sak. Folkinitiativet ska därför avvisas.
Bilagor
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden har väckt ett ärende till kommunfullmäktige gällande avgiftshanteringen för barn och unga med särskild service i enlighet med LSS 9§ punkt 6 och 8. Den 18 juni hanterades ärendet av kommunfullmäktige som i sin tur återremitterade ärendet till kommunstyrelsen med hjälp av en minoritetsåterremiss.
Återremissgrunder och förvaltningens svar
Motiveringarna återremiss var följande:
"I yttrandet från Funktionsrätt Gävle gällande ändrade avgifter för barn och unga enligt LSS framkommer flera värdefulla synpunkter. Sverigedemokraterna anser att dessa inte har beaktats i tillräcklig omfattning i det liggande förslaget. Det är särskilt angeläget att noggrant pröva konsekvenserna av att införa kostnader för aktiviteter, då det riskerar att slå hårt mot en redan utsatt grupp." samt
“Ärendet bör omarbetas så att det tar funktionsrättsrörelsens skriftliga kritik, som finns bifogat till handlingarna, i beaktande”.
I nuvarande förslag finns det inga nya tillägg att för kostnader gällande aktiviteter. Gemensamma aktiviteter är kostnadsfria precis som tidigare men enskilda aktiviteter kan även fortsättningsvis tillkomma vara vid en extra kostnad. Enskilda kostnader som exempelvis entréavgifter kommer den enskilda vårdnadshavaren betala själv, men transporter och personalkostnader kommer fortsättningsvis vara avgiftsfria. Beslutsförslaget förtydligas därför genom att ta bort bisatsen ”samt att vårdnadshavare skall stå för kostnader för aktiviteter” då beslutsförslaget inte föreslår förändringar gällande kostnader för aktiviteter.
Funktionsrätt Gävle skriver i sitt yttrande att ”Tidigare avgift med 35 kronor för halv dag och 70 kronor för heldag är så mycket bättre för oss brukare än att blanda in en massa olika beräkningsgrunder och olika intervaller för olika åldrar. Det behövs tydliga beslut med kronor och ören, och få nivåer och intervaller så att det inte blir skapar möjlighet till olika tolkningar och otydligheter.”
Anledningen till att avgifterna i förslaget differentieras är att livsmedelskostnaderna också varierar beroende på ålder, vilket även Konsumentverkets beräkningar tar hänsyn till. Däremot är det en viktig princip med tydliga beslut och att framtida beslut av kommande avgiftsförändringar ska också innehålla tydliga beslutade avgifter, även om de bygger på Konsumentverkets beräkningar.
Beslutsförslag för barnboende
För barn och unga på boende med särskild service enligt LSS 9 § 8 tar Gävle kommun idag inte ut någon avgift av vårdnadshavare för mat och hyra fram till barnet/ungdomen flyttar till annan boendeform.
Nytt förslag är att avgiften för hyra för bostad i särskilt boende per månad uppgår till en tolftedel av 0,5539 prisbasbelopp. Det är det högsta beloppet som anges i enlighet med Socialtjänstlagen 8 kap. 5§ punkt 2. För år 2025 är prisbasbeloppet 58 800 kr vilket innebär en hyra på 2714 kr/mån. Den nya avgiften gäller från och med 1 juli personen fyller 19 år.
Avgift för kost utgår från Konsumentverkets beräkning (kolumnen 18-30 år och äter alla måltider förutom lunch på boendet), vilket uppgår till 3040 kr/månad för år 2025. Avgiften per dag fastställs då till 101 kr per dag.
Beslutsförslag för korttidsboende
Gävle kommun tar idag ut en avgift för mat och aktiviteter för vistelse på boende enligt LSS 9 § punkt 6. Avgiften är 35:-/halvdygn och 70:-/heldygn och senast uppräknat 2021.
Enligt det nya beslutet ska LSS-insatsen fortsatt vara avgiftsfri men kostnader för mat debiteras vårdnadshavare varje månad. Debiteringen utgår från Konsumentverkets beräkning för livsmedelskostnader utifrån ålder. Beräkningen utgår från beräkningen enligt normalkost och kolumnen ” All mat lagas hemma utom lunch vardagar”. Totalsumman divideras med 30 och multipliceras med antalet dygn att debitera.
Taxan för år 2025 är således
6–11 mån 24kr/dag
1 år 30 kr/dag
2–5 år 41 kr/dag
6-9 år 61 kr/dag
10-13 år 77 kr/dag
14-17 år 92 kr/dag
18 år 101 kr/dag
Dagtaxan multipliceras med antalet dagar som ska debiteras för.
Framtida avgiftsberäkning
Kommunfullmäktige delegerar även rätten att besluta om nya taxor för måltider på korttidsboende för barn och unga till arbetsmarknads-och funktionsrättnämnden i enlighet med Konsumentverkets modell för kommande år.Det förutsätter att taxan innehåller tydliga bestämmelser för hur avgifterna ska beräknas.
Bilagor
Gästrike Återvinnares dotterbolag Gästrike Återvinnare Utveckling AB äger en 9,9% av aktierna i Gästrike Avfallshantering AB 556191-0729. Resterande aktier ägs av PreZero Recycling AB som är ett dotterbolag till PreZero Sverige AB.
Kommunalförbundets delägande i bolaget innebär ett antal kommunalrättsliga statsstödsrättsliga, upphandlingsrättsliga och konkurrensrättsliga utmaningar för de båda ägarna.
Direktionen i kommunalförbundet Gästrike Återvinnare beslutade den 27 mars 2025 att föreslå Gästrike Återvinnare Utveckling AB att sälja sina aktier i Gästrike Avfallshantering AB i enlighet med tecknad avsiktsförklaring mellan parterna förutsatt att försäljningen godkänns av medlemskommunernas fullmäktige.
Bilagor
Kommunalförbundet Gästrike återvinnare tar årligen fram ett nytt förslag till avfallstaxa för kommande år. Förslaget bygger på självkostnadsprincipen. Avgifterna i avfallstaxan ska ge kommunalförbundet de intäkter som behövs för att utföra det kommunala ansvaret för avfall enligt 15 kap. Miljöbalken som bland annat är hämtning av kommunalt avfall, driva återvinningscentraler för mottagning av grovavfall och farligt avfall, tömning av slam från enskilda avlopp och fettavskiljare och allmänt informationsarbete.
Bifogade handlingar är de förslag som antagit efter förbundsdirektionens reviderade förslag. Förslaget innehåller inga indexeringar.
Bilagor
Gävle Vatten AB:s uppdrag som VA-huvudman ingår att bereda och lämna förslag på ändringar av VA-taxans nivå. Kommunfullmäktige i Gävle beslutar om nivån för VA-taxan. Gävle Vatten AB föreslår beslut om höjning med 15 procent vardera för år 2026 samt 2027.
Bilagor
Det är kommunens skyldighet enligt 6 § vattentjänstlagen att snarast se till att ett blivande eller befintligt bebyggelseområde i ett större sammanhang får vatten eller avlopp (vattentjänster) om det finns behov med hänsyn till hälsa eller miljö. Kommunen ska bestämma det verksamhetsområde inom vilket vattentjänsten eller vattentjänsterna behöver ordnas.
Verksamhetsområde för VA är ett geografiskt avgränsat område. VA-huvudmannen är skyldig att skyndsamt och så länge behov finns ordna med den vattentjänst eller de vattentjänster som verksamhetsområdet avser. Fastighetsägaren har motsvarande rätt att försörjas av den allmänna VA-anläggningen och är avgiftsskyldig för vattentjänsterna inom verksamhetsområdet där fastigheten ligger.
I Gävle Vatten AB:s uppdrag som VA-huvudman ingår att lämna förslag på ändringar av verksamhetsområdet för VA inom Gävle kommun för beslut i Kommunfullmäktige.
VA-situationen i Åbyggeby kräver en bättre VA-försörjning för att uppfylla rådande miljö- och hälsoskyddskrav. Samhällsbyggnadsnämnden i Gävle beslutade 2019-02-20 att kriterierna i §6 Lag om allmänna vattentjänster (LAV) är uppfyllda för området och att Åbyggeby därmed har ett behov av allmän försörjning av dricksvatten och spillvatten. (Dnr 19SBN25)
Tidplan för utbyggnad av allmänt VA till Åbyggeby styrs av Gävle kommuns Utbyggnads- och anslutningsplan för kommunalt VA i omvandlingsområden som kommunstyrelsen i Gävle beslutat om (nu i Gävle kommuns Vattentjänstplan). Tidplanen påverkas även av Mark- och miljödomstolens beslut att Gävle kommun senast den 31 december 2025 ska ordna allmän dricks- och spillvattenanläggning för Åbyggeby.
Förberedelse för och utbyggnad av allmänt VA har skett i enlighet med utbyggnads- och anslutningsplanen för VA för Åbyggeby sedan 2020. Då utbyggnaden i stora delar av området närmar sig slutförandet och anslutning till VA kan ske behöver verksamhetsområdet för VA utvidgas. Viss justering av befintligt verksamhetsområde i anslutning till omvandlingsområdet har skett för att spegla den faktiska verkligheten av anslutna fastigheter (se 25KS291-3).
Bilagor
För att stärka kontrollen och höja säkerheten har riksdagen beslutat om förändringar i lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (LBE). Lagändringen träder i kraft den 15 juli 2025.
Gästrike Räddningstjänst kommer att vara mottagare av anmälningar enligt den nya bestämmelsen och kommer därmed att utföra handläggning och uppföljning inom ramen för tillsynsansvaret. För att möjliggöra avgiftsuttag för detta arbete har en ny taxa tagits fram ”Anmälan vid användning av explosiva varor eller förvaring av explosiva varor i flyttbart förråd”. Handläggningstiden beräknas till 30 minuter. Avgiften per anmälan enligt 18 a § LBE uppgår till 647 kronor.
Den nya taxan är konstruerad i enlighet med självkostnadsprincipen. I enlighet med tidigare fattat beslut av kommunfullmäktige (2022-11-28 §5) så medges Gästrike räddningstjänst att den nya taxan kan årligen indexeras enligt PKV.
Bilagor
Pingeltorps förskolas kök ska byggas om och anpassas till verksamhetens behov. Nuvarande kök är för litet och köksutrustningen har nått sin tekniska livslängd och behöver därför bytas ut.
Projektets omfattning har utökats under program- och projekteringsfasen med bland annat en mindre utbyggnad för att få till bra lösningar för kökspersonalen, ombyggnation av personalrum samt byte av fettavskiljare och tillhörande markarbeten kopplat till VA.
Projektet gick ut på upphandling våren 2025 men anbuden visade sig ligga högre än beslutad budget. Anbudskalkyl Pingeltorp förskola, köksrust daterad 2025-06-26, är bilagd beslutshandling.
Budgeterad ram i projektet är 7,5 mnkr men anbudskalkylen landade på 12 mnkr. Tillkommande kostnader förknippade till vintersäsong kan eventuellt uppstå då byggstart blir förskjuten i tiden. Därför äskas ytterligare 1 mnkr i investeringsmedel utöver bilagd anbudskalkyl, det vill säga totalt 13 mnkr.
Projektet behöver ett beslut i särskild ordning för att kunna genomföras. Verksamheten är evakuerad och byggstart är planerat till september 2025 med färdigställande höstterminen 2026.
Ny upphandling planeras göras i augusti.
Bilagor
De strategiska programmen är idag en del i Gävle kommuns styrning för att integrera framför allt de sociala, näringslivspolitiska och miljömässiga målen i hela kommunkoncernen utifrån politiska ambitioner.
Näringslivsprogrammet ska visa vad näringslivet i Gävle kommun behöver. Programmets målområden är?vad som krävs för att Gävle ska vara en företagsplats där företag kan växa och utvecklas, dit nya företag lockas och där nya företag startas.
Nuvarande Näringslivsprogram beslutades av Kommunfullmäktige att gälla för åren 2021-2025. En genomlysning av programmet har gjorts och de områden som aktualiserats är:
- Gävle Växer
- Indikatorer
- Styrmodell
Den aktualiserade versionen av Gävles näringslivsprogram träder i kraft när beslutet är taget i kommunfullmäktige.
Bilagor
Kommunfullmäktige beslutade den 11 december 2023 § 5 att betala ut partistöd till samtliga partier som finns representerade i fullmäktige för år 2024. Enligt 4 kap. 31 § KL ska beslut om partistöd innehålla krav på att mottagaren av partistödet årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att stödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin (Jfr. 4 kap. 29 § 1 st KL). Redovisningen ska avse perioden 1 januari-31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång.
Redovisning av partistöd för år 2024 ska därmed ha inkommit till fullmäktige senast den 30 juni 2025. Samtliga partier som finns representerade i fullmäktige har lämnat in redovisning inom uppsatt tid.
Bilagor
Sedan den ryska invasionen 2022 står ukrainska kommuner inför stora utmaningar och samarbeten med europeiska städer har blivit allt viktigare. Ett 40-tal svenska kommuner har idag samverkansavtal med ukrainska kommuner.
Gävle har fått en förfrågan om samarbete från Brovary, en kommun i Kievregionen, då det finns tidigare erfarenheter av samarbete inom avfallshantering mellan Brovary och Gästrike Återvinnare.
Samarbetet föreslås inledas med en Avsiktsförklaring - Letter of Intent för att utveckla utbyten och identifiera områden för samarbete, med avsikt att i nästa steg ingå ett Partnerskapsavtal. Kommunerna avser tillsammans söka externa medel för utbyten och samarbete och organisera samarbetet genom en gemensam styrgrupp.
Bilagor
Styrning och stöd har upprättat ett förslag till sammanträdesdatum för Kommunstyrelsen och Kommunfullmäktige för år 2026. Förslaget utgår från föregående års mötesstruktur, med undantag för en justering som innebär ett sammanträde i juni månad i stället för två. Denna förändring har samordnats med ekonomiavdelningen. Avstämning har även skett med övrig nämndsadministration. Kommunfullmäktige utgår i september, då det nya fullmäktige ännu inte tillträtt.
Kommunfullmäktiges sammanträden börjar kl. 09:00 och pågår som längst till kl. 17:00 på sammanträdesdagen. Sammanträdena 15 juni och 14 december kommer vid behov ej ha sluttid kl. 17:00.
Bilagor
Avsägelser samt fyllnadsval 2025
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde 2023-09-25 väckte Emelie Taimi (M) och Julia Söderström (M) rubricerad motion med följande yrkande: - Att riktlinjerna för serveringstillstånd justeras så att restauranger och serveringsställen kan beviljas serveringstillstånd fram till 04.00 samt - Att serveringstid på uteservering kan beviljas fram till 02.00
Riktlinjerna anger idag serveringstid fram till som längst kl. 03.00 och då bara tidsbegränsat ett år i taget. Tillstånd för stadigvarande servering, det vill säga utan slutdatum, medges i dagens riktlinjer till kl. 02.00. Rent formellt finns inget hinder för att redan idag medge serveringstid till klockan 04.00 i ett enskilt ärende. De kommunala riktlinjerna begränsar inte nämndens beslut på samma sätt som lagregler gör. Men eftersom riktlinjernas syfte bland annat är att göra det lättare att förutse om en ansökan kan bifallas och att kommunen ska behandla ansökningar om serveringstillstånd på ett likvärdigt sätt, är det inte önskvärt att nämnden gör avsteg från riktlinjerna annat än i undantagsfall. Motionen rör just ändring i riktlinjerna, och inte i linje med rådande inriktning.
Kroglivet och utskänkningen är ett sådant område vilket inbegriper ordning och säkerhet där Polisen agerar både genom tillsyn enligt Alkohollagen och genom direkta ingripanden. Inte sällan nyttjas också ordningsvakter i syfte att upprätthålla ordningen och säkerheten på uppdrag av ägaren och som förordnas av Polisen. När det gäller frågan om längre öppettider, anser Lokalpolisområde Gästrikland att enbart förlängda öppettider inte bedöms gynna ordningen och säkerheten i kroglivet. Polisen har därför fortsatt uppfattningen att det allmänt sett får anses vara klarlagt att sen servering av alkohol på restaurang leder till förhållandevis högre berusningsgrad hos gästerna än vad servering under tidigare öppethållande ger. De tta ökar risken för konflikter mellan personer på och i omedelbar anslutning till serveringsstället (SOU 2009:22 s. 208). Det torde även genom utredningar och myndighetsrapporter vara klarlagt att det finns ett samband mellan sena serveringstider och ökade risker för berusningsskador, våldshandlingar och störande av ordning på allmänna platser (SOU 2009:22 s. 206 ff.). Sammantaget är det Lokalpolisområde Gästriklands uppfattning att nuvarande tillämpning för serveringstider i Gävle kommun bör bibehållas.
Kommunen måste som tillståndsmyndighet i varje enskilt fall bedöma riskerna för olägenheter i samband med en utsträckning av serveringstiden. Polismyndighets och miljöförvaltnings yttranden och inställning skall alltid tillmätas stor betydelse vid bestämmande av serveringstider. Detta gäller inte minst vid prövning av ansökningar om tillstånd till servering efter klockan 01.00."
I Gävle kommun beviljas som regel serveringstid utomhus inom normaltiden för serveringstillstånd, det vill säga mellan 11.00-01.00. Kommunen gör dock en individuell prövning i alla ansökningsärenden. Serveringstiden för uteservering kan komma att begränsas i förhållande till serveringstid inomhus. Detta sker främst i de fall där verksamhet på uteserveringen riskerar att störa närboende. Således kan serveringstid på uteservering redan idag beviljas fram till 02:00 utan att det utgör en konflikt med riktlinjerna.
Bilagor
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 30 oktober 2023, §16b, väckte William Elofsson, Pekka Seitola och Margareta Larsson (M) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
Motionärerna föreslår att Gävle kommun utreder möjligheten att införa en maxtaxa för färdtjänst inom kommunen. Motionärerna argumenterar för att det skulle öka tillgängligheten och den ekonomiska tryggheten för personer med funktionsnedsättningar som är beroende av färdtjänst.
Att införa maxtaxa skulle innebära sänkta resekostnader och därmed ökad mobilitet för vissa av kommunens färdtjänstkunder. 19 procent av kunderna skulle påverkas om ett tak sattes på 700 kr/månaden. Det vore en tydligt positiv och önskvärd effekt av förslaget, för de färdtjänstkunder som reser mest.
Förslaget är också förenat med kostnader, vilka blir extra påtagliga i och med det rådande, tuffa ekonomiska läget. Till att börja med innebär förslaget en direkt kostnad i form av intäktsbortfall. En maxtaxa om 700 kr/månad bedöms medföra ökade kostnader på 1,2 miljoner kr årligen, under antagande att det inte leder till ökat resande.
En maxtaxa skulle dock sannolikt leda till ökat resande bland de som slagit i kostnadstaket. Hur stort detta resande skulle bli är svårt att bedöma, men det skulle vara förknippat med en avsevärd ytterligare kostnad för kommunen.
Samtliga kommuner i länet, inklusive Gävle, har ingått ett samarbetsavtal om anropsstyrd trafik med Region Gävleborg. Avtalet innebär bland annat att samma taxa ska tillämpas i alla kommuner. För att kunna inför maxtaxa i färdtjänsten skulle Gävle kommun behöva säga upp samarbetsavtalet. Att själv ta över alla de uppgifter som idag samordnas via Region Gävleborg skulle innebära en ytterligare ökning av administrativa kostnader.
Redan idag finns vissa möjligheter att få ytterligare ersättning för reskostnader med färdtjänst. Den som behöver färdtjänst för att ta sig till och från arbete kan ansöka om ett speciellt tillstånd som täcker arbetsresor för en fast månadskostnad på samma nivå som X-Trafiks 30-dagarsbiljett. Försäkringskassan kan också ge ersättning för vissa kostnader som uppstår på grund en funktionsnedsättning.
Behandling efter återremiss
Fullmäktige beslutade 2024-11-25 om minoritetsåterremiss med motiveringen: ”Innan beslut om motionen fattas av kommunfullmäktige bör den sändas till Pensionärsrådet och Funktionsrättsrådet för att ge dessa organ chansen att yttra sig över förslaget.”
Frågan behandlades på funktionsrättsrådet 2025-04-10. Funktionsrätt Gävle inkom med ett skriftligt yttrande, i vilket man var positiv till förslaget. Man framhåller särskilt färdtjänstens betydelse för att personer med funktionsnedsättning ska kunna vara delaktiga i samhället.
På pensionärsrådet 2025-04-24 informerades om motionerna och organisationerna som finns representerade i rådet erbjöds möjligheten att yttra sig skriftligt. Ingen av organisationerna har i dagsläget inkommit med ett skriftligt yttrande.
Sammanfattande bedömning
Färdtjänsten är en viktig del av kollektivtrafiken. En maxtaxa skulle vara positivt för de som reser mycket med färdtjänsten men har begränsad betalningsförmåga. Samtidigt är den förknippade med kostnader. I rådande ekonomiska läge har kommunen inte möjlighet att bära dessa kostnader. Vidare utredning och utformning av en maxtaxa bör inte göras när det saknas finansiering för ett införande. Motionen bör därför avslås.
Bilagor
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 16 december 2024, §34, väckte Richard Carlsson, Elizabeth Puhls och Wanja Delén rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
Motionärerna föreslår att uppdra åt samhällsbyggnadsnämnden att placera informationsskyltar vid samtliga kommunala lekparker. Skyltarna ska innehålla lekparkens namn och adress samt kontaktuppgifter vid felanmälningar och olycksfall.
Av nämndens yttrande framgår det att det redan pågår ett arbete med att sätta upp skyltar med den efterfrågade informationen. I skrivande stund finns skyltar på sexton lekplatser, och kommer succesivt att sättas upp på resterande lekplatser. Klisterdekaler med samma information finns även på soptunnor på merparten av de kommunala lekplatserna. Motionen bör därmed anses besvarad.
Bilagor
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 23 september 2024, §31, väckte Fredrik Åberg-Jönsson och Maritha Johansson rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden. De organisationer som finns representerade i funktionsrättsrådet och pensionärsrådet har också givits möjlighet att yttra sig. Funktionsrätt Gävle har inkommit med ett yttrande.
Motionen innehåller sju förslag på förändringar i färdtjänsten, och yrkar ”att kommunen i den mån det går fattar beslut och i övrigt för en tydlig dialog med regionen” om dessa. Förändringarna gås igenom en och en här nedanför.
1. Avskaffa hårdare regler vid upprepade avbokningar: Upprepade avbokningar är enbart skäl till återkallande av tillstånd om det sker systematiskt och i syfte att missbruka systemet. Tillstånd återkallas inte för misstag eller missförstånd.
Tillämpningen är alltså i linje med vad motionärerna önskar, och ingen ytterligare åtgärd behövs.
2. Införande av maxtaxa/högkostnadsskydd: Ett liknande förslag utreddes inom ramen för behandlingen av en annan motion (dnr 23KS430). I svaret på den motionen blev slutsatsen:
Färdtjänsten är en viktig del av kollektivtrafiken. En maxtaxa skulle vara positivt för de som reser mycket med färdtjänsten men har begränsad betalningsförmåga. Samtidigt är den förknippade med kostnader. I rådande ekonomiska läge har kommunen inte möjlighet att bära dessa kostnader.
För fördjupat resonemang hänvisas till det ärendet.
3. Tiden för bokning och avbokning ändras från 90 minuter till 30 minuter: Förslaget skulle kräva dialog med övriga kommuner och regionen för att införas. Förändringen skulle vara kostnadsdrivande och är därför inte aktuell i nuläget.
4. Införande av en resegaranti vid betydande försening, och fakturera inte kund för bomresor: En resegaranti vore en rimlig service till kund, och som motionärerna påpekar finns det redan i den ordinarie kollektivtrafiken. Frågan kommer att lyftas i dialog med regionen och de andra kommunerna.
Kommunen fakturerade för bomresor under ett halvår under 2023. Detta fungerade dåligt, och har därför avskaffats. Det finns inga planer på att återinföra fakturering av bomresor.
5. Införa månadsvis fakturering: I dagsläget betalar färdtjänstkunder egenavgiften i samband med resan. Detta är likadant i alla kommuner i länet, och en förändring skulle behöva genomföras gemensamt.
Samlad fakturering månadsvis skulle innebära ökade administrativa kostnader som måste bäras av antingen kommunen eller kunden.
6. Resor inom annan kommun sker genom betalningsförbindelse mellan Gävle kommun: I dagsläget får färdtjänstkunder från Gävleborg som vill nyttja färdtjänst utanför länet boka en privat taxi, och sedan begära ersättning för halva kostnaden i efterhand.
Motionärerna uppmanar kommunen att ”på ett enkelt sätt avtala med taxibolag i andra kommuner”. Detta vore administrativt dyrt och komplext, eftersom det inte finns något nationellt system som kommunen kan ansluta sig till.
7. Upphandla fler taxibolag att köra färdtjänst: De flesta av dygnets timmar finns tillräckligt med bilar i systemet. I peaktid vid arbetsdagens början och slut kan brist dock uppstå. Regionen är väl medveten om detta problem. Det är dock inte trivialt att hitta fler bolag att sluta avtal med utan att sänka krav på förare eller fordon.
Givet detta bör punkt 1, 4 och 7 besvaras och punkt 2, 3, 5 och 6 avslås.
Bilagor
Interpellation från Moderaterna (M) - Främjande av gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker
Interpellation från Moderaterna (M) - Personuppgifter
Interpellation från Moderaterna (M) - Parkeringsköp och parkeringshus
Interpellation från Moderaterna (M) - Avfallshantering och återvinning
Interpellation Moderaterna (M) - Andersberg
Interpellation från Sverigedemokraterna (SD) - Det försämrade företagsklimatet i Gävle
Interpellation från Moderaterna (M) - Kvinnliga förebilder i socioekonomiskt utsatta stadsdelar - vad görs?
Interpellation från Vänsterpartiet (V) - Boende och omvårdnad
Interpellation från Vänsterpartiet (V) - Studentmössor
Nya motioner
Nya interpellationer