Möte 2018-02-19
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
a Anmälan om ny ledamot/ersättare i kommunfullmäktige
b Anmälan om beslutade medborgarförslag i övriga nämnder
c Rapport om ej verkställda beslut enlig Socialtjänstlagen - Kvartal 2017, dnr 17KS9-6
-
Gävle kommun föreslås ha höga ambitioner avseende bostadsförsörjningen för att tillgodose behovet för dem som har högt ställda förväntningar på sitt boende avseende läge, kvalitét och hållbarhet mm och för dem för vilka kommunen har ett bostadssocialt ansvar. Huvudmålet för bostadsförsörjningen i Gävle kommun föreslås vara att; minst 800 nya bostäder ska tillföras bostadsbeståndet årligen. Nu gällande bostadsförsörjningsprogram antogs av kommunfullmäktige 2013-02-18, § 7, Dnr 12KS316 och reviderades 2016-04-25, § 9, Dnr 16KS89. Enligt kommunplanen för 2017 har kommunstyrelsen fått uppdraget att ”revidera bostadsförsörjningsprogrammet för att bättre motsvara utvecklingen och de reella behoven.” Ett förslag till riktlinjer har upprättats under våren 2017. Samråd har skett med Älvkarleby, Sandviken, Söderhamn, Hofors och Ockelbo kommuner samt länsstyrelsen och Region Gävleborg. Politiska partier, intresseorganisationer, företag på Gävles bostadsmarknad med flera har, enligt beslut i kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott 2017-06-12, § 27, getts tillfälle att yttra sig över förslaget. Ett tjugotal yttranden har lämnats in. En workshop, med föreslagna riktlinjer som tema, genomfördes 2017-09-08. Många värdefulla synpunkter, som inkommit, har påverkat innehåll och utformning. Riktlinjerna är framtagna enligt de krav som ställs i lagen om kommunernas bostadsförsörjningsansvar och grundar sig bl. a på en analys av: 1. Kommunens demografiska utveckling 2. Efterfrågan på bostäder 3. Bostadsbehovet för särskilda grupper 4. Bostadsmarknaden.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Näringsliv och – arbetsmarknadsnämnden beslutade 2017-11-16 att föreslå kommunfullmäktige ge Näringsliv- och arbetsmarknad i uppdrag att fortsätta med internationell feriepraktik under 2018 med samma förutsättningar som tidigare år. Ett sådant beslut går emot kommunfullmäktiges beslut om budget för 2018.
Näringsliv & arbetsmarknad Gävle gör bedömningen att om internationell feriepraktik upphör sker en besparing om ca 275 tkr per år. Eftersom det finns personalkostnader direkt kopplade till internationell feriepraktik är det möjligt att inte hela besparingen kan tillgodoräknas under 2018.
Näringsliv & arbetsmarknad Gävle gör bedömningen att det är möjligt att fortsätta med internationell feriepraktik inom ramen för den medelstilldelning som görs i budgeten för år 2018 och genomföra den beslutade effektiviseringen.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
442kb Ladda ner dokument
-
-
Vid ägarforum för Ostkustbanan 2015 AB den 27 april 2017 i Gävle, redovisades förslag till nya styrdokument för bolaget. Ändringarna handlar främst om formalia och att få till mer ändamålsenliga skrivningar i förhållande till bolagets uppdrag. Ägarforum föranledde inga ändringar av förslaget till styrdokumentens nya utformning där även ägardirektiv tillkommit utifrån skrivningar i tidigare aktieägaravtal. De nya styrdokumenten behöver nu bekräftas av bolagets samtliga ägare och har nu sänds ut för formellt antagande av respektive ägares politiska organisation.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
317kb Ladda ner dokument
-
500kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med programmet är att klarlägga kommunens mål för området och utreda planeringsförutsättningar för kommande detaljplaner så att en fysisk helhet klarläggs på kort och lång sikt. Programmet ska möjliggöra att Kungsbäcksområdet utvecklas till en blandstad med både bostäder och icke störande verksamheter och service som på sikt blir en naturlig del av centrala Gävle. Området ska andas innovation och hållbarhet. Programmet har varit ute på samråd under perioden 18 oktober till 13 november 2017 och har reviderats efter avvägning av inkomna synpunkter enligt samrådsredogörelsen. Programmet möjliggör en utveckling av den centrala staden med 1100-1500 nya bostäder och 38 000 kvadratmeter lokaler för både högskolan och näringslivet.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
-
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 27 april 2015, §11, väckte Helene Åkerlind (L) denna motion. Vid Kommunfullmäktigesammanträdet den 19 juni 2017, beslutades att Gävle kommun ska lämna Inköp Gävleborg och att upphandlingsverksamheten ska organiseras i egen regi. Under processen med uppbyggnad av upphandling i egen regi kommer de frågor som motionären föreslår att väckas och diskuteras. Ny upphandlings-policy och nya former för att presentera kommunens upphandlingar och ingångna avtal kommer att behöva skapas. Ett arbete där fullmäktigeledamöterna under de följande åren kommer att ges möjlighet att både följa och påverka.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 28 september 2015, §13, väckte Helene Åkerlind (L), Per-Åke Fredriksson (L), Kjell Helling (L), Evelyn Klöverstedt (L) och Lena Ödeen (L) denna motion. Motionärerna tar upp en aktuell fråga kring arbetsformer och beredningsstöd. Det politiska landskapet kräver att samtliga förslag ges både beredningsstöd och att de kvalitetssäkras. Vid de senaste årens antagande av kommunplan med årsbudget har detta behov synliggjorts. Då motionärernas yrkanden berör de politiska arbetsformerna så hänskjuts motionen, för att hanteras, i sin helhet av den parlamentariska utredningen Politisk Organisation i Gävle, POG, som tillsattes vid kommunfullmäktige den 30 oktober 2017.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
10
Motion (SD) - Installera automatiska varnings- och detekteringssystem vid övergångsställen vid förskolor och skolor
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 24 oktober 2016 § 23, väckte Mattias Eriksson (SD) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Utbildningsnämnden, Samhällsbyggnadsnämnden och Tillgänglighetsrådet.
I yttrandena har det framkommit att översyn av trafiksäkerheten och arbetet med trafikutredningar kring våra skolor idag är kopplat till då ombyggnationer eller verksamhetsförändringar som sker vid den enskilda skolan. I en stad som växer kan närliggande byggnationer samt förändringar i andra verksamheter i skolans närhet påverka trafiksituationen. Det är därför viktigt med en ständigt pågående och aktuell dialog i vilket översyn av trafiksäkerheten vid samtliga skolor sker regelbundet, allt för att stärka det förebyggande trafiksäkerhetsarbetet.
Nämnderna tar i sina yttrande upp vikten av att varje enskilt övergångställe bör studeras separat och lämpligaste åtgärd bör genomföras för att åstadkomma den mest trafiksäkra lösningen. I vissa fall kan det bli aktuellt med de system som motionären föreslår, i andra kan den bästa lösningen vara en annan.
Tillgänglighetsrådet ger i sitt yttrande bifall till motionen, samt tar även upp vikten av att övergångsställen är anpassade utifrån de tillgänglighetsrekommendationer som finns.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-