Möte 2024-02-19
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
- Det viktigaste EU-valet någonsin – vad handlar det om och vad står på spel? Björn Kjellström, Europaparlamentets kontor i Sverige
- Lokala förberedelser inför Europaparlamentsvalet, Linda Löfvenius och Karl Nässén, Gävle kommuns valsamordnare
-
4
Fyllnadsval av revisor
-
Kommunens ansvar inom samhällets krishanteringssystem regleras i Lag (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap. Ett oljeläckage till havs med olja som når land är en risk och en sårbarhet som finns i Gävle kommun. En oljeskyddsplan är en kommunal sårbarhetsreducerande och riskhanterande krisberedskapsåtgärd inriktat mot när ett oljeläckage till havs redan har inträffat.
Ett förslag till ny oljeskyddsplan har framtagits, med avsikt att ersätta tidigare Oljeskyddsplan (19ks430). Planen har främst uppdaterats med innebörden av ny lagstiftning, införandet av civilförsvarsområden och tillförts bilagor med prioriterade geografiska skyddsområden.
Oljeskyddsplanen har remitterats till Samhällsbyggnadsnämnden och Jävsnämnden. Gästrike räddningstjänst, Gävle Hamn, Gästrike återvinnare och Länsstyrelsen har också getts möjlighet att yttra sig. Samtliga yttranden är beaktade.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
771kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
684kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lag (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap, ska kommunen med beaktande av risk- och sårbarhetsanalysen (som fastställdes i kommunfullmäktige 25 september 2023), för varje ny mandatperiod fastställa en plan för hur de ska hantera extraordinära händelser. Den senaste Plan för hantering av extraordinära händelser togs fram 2018–2019.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
624kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd, ekonomiavdelningen stämmer av nämnder och styrelses upprättade internbudgetar för år 2024 mot förutsättningarna i den av Kommunfullmäktige fastställda Kommunplanen för år 2024.
Ärendet innehåller en beskrivning kring förändrade kommunbidrag samt förslag på finansiering.
Enligt beslut om Kommunplan dnr 23ks40 är ekonomidirektören bemyndigad att inom ram omfördela centrala anslag till nämnderna avseende kompensation för ökade hyres- och kapitaltjänstkostnader till följd av färdigställda investeringar.
Informationen avser fattade beslut på delegation.
Kommunstyrelsen informeras om att ekonomidirektören på delegation har fattat beslut om
att kompensation för helårseffekt av kapitaltjänstkostnad och hyra för färdigställda investeringar under 2023 ger ökat kommunbidrag med totalt 48 841 tkr, fördelat enligt följande: Kommunstyrelsen 643 tkr, Samhällsbyggnadsnämnden 899 tkr, Kultur och fritidsnämnden 4 577 tkr, Utbildningsnämnd 30 875 tkr, Arbetsmarknad och funktionsrättsnämd 283 tkr, Socialnämnd 73 tkr samt Omvårdnadsnämnd med 11 491 tkr. Finansiering sker genom omfördelning av centralt avsatta medel för ökade kapitaltjänstkostnader och hyreskostnader.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Ombudgetering av investeringsmedel 2023 som ej upparbetats till 2024 eller senare. Syftet är att total beslutad investeringsbudget för ett projekt inte skall förändras som följd av avvikelser från årsbudgeten.
I och med beslut om Pott för konstnärlig gestaltning där medel avsätts till en konstpott från de investeringsprojekt som genererar 1 % till konst omdisponeras medel från Samhällsbyggnadsnämnden till Kultur och fritidsnämnden 2024 med 337 tkr.
I och med beslut att Omsorgsboendet i Hemlingborg skall ägas av Gavlefastigheter AB överförs beslutad investeringsbudget om 210 mnkr för projektet från AB Gavlegårdarnas investeringsbudget till Gavlefastigheters investeringsbudget.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
308kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade den 27 november 2023, §5, om Kommunplan med års bodget 2024 och utblick 2025-2027.
Gävle Vatten AB har, efter beslutet i kommunfullmäktige, inkommit med förändringar i bolagets resultatbudget för år 2024 efter beslut i bolagets styrelse. Det innebär att kommunfullmäktige måste fatta nytt beslut om ny koncernbudget för år 2024 då resultatet ändrats för kommunkoncernen på grund av den nya budgeten för Gävle Vatten AB.
I budgeten för Gävle Vatten har intäkterna minskat med 3 mnkr och räntekostnaderna ökat med 4 mnkr vilket innebär en resultatförsämring med 7 mnkr. Samma resultateffekt uppstår i Gävle kommuns sammanställda koncernbudget. Det innebär att budgeterad förlust i Gävle kommunkoncern för år 2024 ökar från minus (-)93 mnkr till minus (-)100 mnkr.
Då kostnadsförändringen på balansräkningen redovisas mot skuld taxekollektivet så innebär den ändrade resultaträkningen ingen förändring på balansräkningen.
Den ändrade budgeten innebär ingen förändring av kommunkoncernens finansiella nyckeltal.
Den ändrade budgeten innebär även förändringar i Not 1 Verksamhetens intäkter.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige i Gävle fattade i 25 september 2023 beslut om höjd brukningsavgift för VA i enlighet med förslag från Gävle Vatten AB:s styrelse.
I samband med att de nya avgifterna skulle läggas in i Gästrike Vattens debiteringssystem uppdagades ett skrivfel. Den rörliga avgiften för vattenförsörjning (40 % av total avgift per kbm) har skrivits för spillvattenförsörjning (60 % av total avgift per kbm) och tvärtom. Procentsatserna för fördelning följer § 12.2 i beslutad Taxa för Gästrike Vatten.
Huvuddelen av kunderna i Gävle kommun, 97 %, är anslutna till såväl vatten som spillvatten och berörs inte av skrivfelet.
Bilagor
-
Avgiften för 65+kortet föreslås att höjas från 280 kronor till 400 kronor per år. Region Gävleborg, X-Trafik, höjde biljettpriserna för 65+kortet i september och en ny höjning blir 1 februari år 2024.
Förändringen innebär att:
- Stadsbusstrafiken ökar från 16,37 (augusti 2023) till 20,72 (februari 2024) kronor per resa
- Landsbygdstrafiken ökar från 24,35 (augusti 2023) till 30,16 (februari 2024) kronor per resa
Det innebär att Gävle kommuns kostnader för kortet förväntas öka med 1,5 miljon kronor om resandet är det samma som prognosen för år 2023. För att klara av den ökade kostnaden behöver Samhällsbyggnadsnämnden öka kortavgiften till 400 kronor per år, vilket beräknar öka intäkterna med 0,8 miljoner om antalet kortanvändare är på samma nivå som år 2023.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
359kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
Samhällsbyggnadsnämnden och jävsnämnden har väckt ärendet om ny taxa för tillsyn överavfallshanering i fritidsbåtshamn.
Genom en ändring av lagen (1980:424) om åtgärder mot förorening från fartyg (LÅFF) ska kommunerna sedan 1 maj 2023 bedriva tillsyn över att vissa fritidbåtshamnar har möjlighet att ta emot avfall enligt regelverket. Kommunen ska även godkänna de avfallshanteringsplaner som fritidsbåtshamnarna har skyldighet att upprätta. Eftersom det är ett nytt uppdrag behöver kommunens reglemente ses över och vid behov uppdateras.Parallellt föreslår undertecknad att Samhällsbyggnadsnämnden redan nu lämnar förslag till kommunfullmäktige om hur taxan för det nya myndighetsområdet bör vara utformad.
Kommunen kan med stöd av bemyndigande i 6 kap. 8 § LÅFF anta föreskrifter om taxa för arbete som utförs med stöd av lagen. Avgifter kan tas ut för tillsyn enligt 6 kap. 5 a § LÅFF och för godkännande av planer enligt 3 kap. 9 § LÅFF.
I Gävle kommun är det Samhällsbyggnadsnämnden som svarar för tillsynen över avfallshantering i fritidsbåtshamnar enligt vad som anges nedan. I förekommande fall är det Jävsnämnden som svarar för sådan prövning och tillsyn då Samhällsbyggnadsnämnden inte får utöva sådan myndighetsutövning gentemot verksamhet och sådana objekt som Samhällsbyggnadsnämnden själv bedriver. Med nämnden nedan avses Samhällsbyggnadsnämnden eller i förekommande fall Jävsnämnden. I 8 § nedan anges däremot Samhällsbyggnadsnämnden då det är endast den nämnden som får besluta om höjning av avgift enligt den paragrafen.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
16kb Ladda ner dokument
-
-
13
Justering av bygglovstaxan samt att flytta taxan för kart, mät och GIS till ett eget taxedokument
Samhällsbyggnadsnämnden har väckt et ärende till kommunfullmäktige gällande att justera bygglovstaxan samt att flytta taxan för kart, mät och GIS till ett eget taxedokument. De taxeförändringar som föreslås genomföra är både höjningar och sänkningar för att de ska bättre spegla självfinansieringsprincipen.
Däremot kommer en rabatt införas i taxan gällande fasadändringar i form av solenergianläggningar. Det är i första hand en klimatfrämjande åtgärd, men delar av avgiften behöver i så fall finansieras med hjälp av skattemedel. Enligt de beskrivningar som görs från samhällsbyggnadsnämndens förvaltning så kommer att Gävles avgifter ligga något lägre än 7-stads nätverket med undantag för vissa ärendetyper.
Taxan för de produkter och tjänster som tillhandahålls av kommunens kart-, mät- och GIS till ett eget taxedokument eftersom de används inte bara i bygglovsärenden utan även rörande detaljplaner och miljöärenden.
Avgifterna som ligger till grund för dessa taxor ska fortsatt kunna indexeras av samhällsbyggnadsnämnden i enlighet med prisindex för kommunal verksamhet (PKV).
För att beslutet ska hinna vinna laga kraft föreslås att taxorna ska börja gälla från och med 1 april 2024.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
-
311kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
313kb Ladda ner dokument
-
-
Beslutad budget i kommunplan är 435 mnkr och beräknade investeringskostnad uppgår numera till 460 mnkr. Nytt budgetbeslut behövs därför till projektet innebärande att en utökad budget måste beslutas av kommunfullmäktige.
Styrelsen för Gävle Stadshus AB beslutade 2023-12-13 att föreslå kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige att utöka investeringsbudgeten för Agnes kulturhus upp till 460 mnkr.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med att beslut om en ny arbetsordning för kommunfullmäktige den 27 mars kom det även överens om att en utvärdering ska göras av den nya arbetsordningen. Utvärderingen har gjorts av kommunfullmäktiges presidium samt respektive partis gruppledare. Utvärderingen har kommit fram till att arbetsordningen har fyllt sitt syfte. Den enda invändningen mot innehållet av arbetsordningen är att förtydliga talarordningen gällande motioner och interpellationer. Detta har förtydligats i arbetsordningen.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde 2023-06-19, under § 25, väckte Jan-Olof Andersson (V) rubricerad motion.
Motionären har helt rätt i att lösningar som gynnar återbruk av byggmaterial är något som skulle ge såväl samhällsekonomiska som miljömässiga fördelar. Förutom att minska mängden byggmaterial som måste nyproduceras skulle också ett ökat utbud av billigare byggmaterial ge fler möjligheten att köpa byggmaterial. I andra kommuner finns lyckade exempel, som i Göteborg där det både finns privata aktörer och en kommunal inom ramen för återvinningshanteringen.
Den svåra frågan är hur en återbruksmarknad med byggmaterial ska organiseras. Framförallt i en ekonomiskt svår tid kan inte kommunen åta sig nya stora utgifter. Samtidigt är det viktigt att näringslivet är involverat så att återbrukat material både görs tillgängligt och nyttjas där det är möjligt.
I slutet av 2023 lanserades Gävle Klimatavtal. Klimatavtalet är en kraftsamling där lokala företag, föreningar, högskola och offentliga verksamheter samverkar inom klimatdriven affärs- och verksamhetsutveckling. Inom ramen för klimatavtalet har näringslivet visat intresse för just återbruk av byggmaterial och en arbetsgrupp har skapats. Då klimatavtalet precis upprättats och arbetsgrupperna håller på att starta upp är det för tidigt att fastslå vad som är möjligt och hur olika lösningar kan se ut.
Att låsa hanteringen till att återbrukandet måste ske i kommunal regi och hur bemanningen ska ske är i dagsläget för tidigt. Samling för Gävle har samma ambitioner som motionären men vill möjliggöra fler sätt att uppnå dem och anser därför att motionen bör anses vara besvarad.Bilagor
-
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 20 juni 2022, §30a, väckte Mattias Eriksson Falk, Mikael Forsberg och Richard Carlsson (SD) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från sektor Styrning och stöd. Motionärerna föreslår att fysiska kommunala serviceenheter ska införas i kommunen så att Gävles landsbygdsinvånare lättare kan komma i kontakt med kommunal service samt få tillgång till exempelvis dator och internetuppkoppling. Motionärerna argumenterar för att det här skulle stärka den kommunala organisationens anseende i fler delar av kommunen.
Sektorns yttrande tydliggör en del av den kommunala service som finns idag, såväl fysisk som digital. Men också det arbete som pågår för att göra servicen till kommuninvånare mer tillgänglig. Däribland möjligheten till utökad digital hjälp vid nästa upphandling av kontaktcenterplattform. Vidare går även ett antal ärenden att hantera via e-tjänster. Ett exempel är den nyligen lanserade e-tjänsten för bygglov där individer kan lämna in, följa och ha dialog med sin handläggare om sina ärenden. Sedan 2020 har Gävle även avtal med lokala företag, ex. mackar och mataffär, i lokala centrum på Gävles landsbygder, så kallade servicepunkter. Företaget får en ersättning i utbyte mot att de tillåter vissa tjänster. Dels behöver de åta sig att tillhandahålla fikahörna och information, men även ett urval av andra tjänster, exempelvis: trådlöst Wi-Fi, internetuppkopplad dator med skrivare och packning, iordningställande och hemkörning av varor. Motionärerna föreslår även att serviceenheterna ska bemannas kvällstid, vilket inte är en service vi tillhandahåller i någon del av kommunen och skulle generera stora kostnadsökningar.
Införandet av serviceenheterna skulle inte erbjuda våra medborgare några nya förutsättningar, utöver en fysisk plats för kundtjänstärenden, vilket vi ser i all annan verksamhet övergår till ett mer digitalt format. Vi vill fortsätta vår digitaliseringsresa, då vi ser att tillgängliggörandet via e-tjänster och en god kundtjänst ger högre mervärde till fler delar av kommunen, än fysiskt inrättade kundtjänster i vissa av våra orter.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
41kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor