Möte 2021-10-25
-
1
Upprop, val av justerare/justeringsdatum
-
Bilagor
-
305kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
308kb Ladda ner dokument
-
343kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
613kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
613kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Gästrike återvinnare har tillsammans med Gävle, Sandviken, Ockelbo, Hofors och Älvkarleby kommuner tagit fram förslag till nya Kretsloppsplaner för kommunerna. Kretsloppsplanerna har varit på remiss till kommunkoncernerna samt till andra myndigheter, organisationer, näringsliv och allmänhet.
En sammanställning av Gävle kommuns sektorer, bolag och förbunds remiss-svar togs fram under våren 2021. Gävle kommuns sammanställda remiss-svar för Kretsloppsplanen för Gävle kommun har godkänts i Samhällsbyggnadsutskottet. Därefter har Gästrike återvinnare bearbetat remiss-svaren och nu tagit fram en slutlig version till Kretsloppsplan för Gävle kommun. Remiss-svaret från Gävle kommun var sammantaget positivt till att anta planen. Beskrivning av inkomna synpunkter under remissen finns i bilaga 7 ”Samrådsredogörelse”, som togs fram efter remiss-tiden av Gästrike återvinnare.
Till Kretsloppsplanen hör 8 bilagor samt en Inspirationsbank med förslag på åtgärder (se https://www.kretsloppsplangavleborg.se/inspirationsbank-44843629)
Enligt 6 kap. 3 § miljöbalken ska en kommun som upprättar en plan som krävs i lag eller annan författning göra en strategisk miljöbedömning om genomförandet av planen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan. Kretsloppsplanen innehåller inga beslut som innebär etablering eller ombyggnation av anläggningar som kan ge negativa miljökonsekvenser. Planen kommer få i huvudsak positiva konsekvenser för hållbarhet. Därför föreslår Gästrike återvinnare att kommunerna gör bedömningen att genomförandet av planen inte kommer medföra en betydande miljöpåverkan. Planens förväntade konsekvenser beskrivs i bilaga 1 Konsekvensbeskrivning. Underlaget för bedömningen att Kretsloppsplanen inte kommer att medföra betydande miljöpåverkan finns på sid 4-5 i bilaga 1 ”Konsekvensbeskrivning av Kretsloppsplanen”.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
339kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
517kb Ladda ner dokument
-
819kb Ladda ner dokument
-
365kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike återvinnare har lämnat ett förslag för taxa för år 2022.
Inför 2022 föreslås inga ändringar av befintliga taxor och avgifter. Däremot föreslås två tillägg i avfallstaxan för 2022. Det första tillägget med anledning av att det framkommit att några bestämmelser som tidigare har stått med i de lokala föreskrifterna bättre hör hemma i avfallstaxan.
Det andra tillägget med anledning av ny förordning om kommunalt ansvar för returpapper som träder i kraft 1 januari 2022.
Beskrivningarna går att hitta i bifogad beslutshandling.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
659kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen övertog arbetsgivarfrågorna från 1 januari 2019 och samtliga medarbetare anställdes från samma tidpunkt i Kommunstyrelseförvaltningen. De personalhandlingar som finns i personakten till hör den nämnd och myndighet som upprättat dem även om de sorterar i en och samma personakt. Det gäller samtliga handlingar upprättade före 1 januari 2019.
Gävle kommun arbetar sedan en tid tillbaka med digitalisering av våra personalhandlingar för ökad effektivitet och tillgänglighet. En förutsättning för att det ska kunna ske är att Kommunstyrelsen först övertar samtliga personalhandlingar. Det kan ske genom att kommunfullmäktige beslutar om att kommunstyrelsen ska överta samtliga personalhandlingar. Det beslutet är en förutsättning för att kommunstyrelsen ska kunna besluta om gallring av fysiska handlingar och att de ska ersättas av ett digitalt arkiv.Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd har sammanställt delårsrapport 2 2021.
Delårsrapporten redovisar nämnderna, kommunens och de helägda bolagens ekonomiska resultat för perioden januari tom augusti och resultatprognos, genomförda investeringar och investeringsprognos för helåret samt återredovisning av verksamheten i relation till kommunfullmäktiges mål och uppdrag.
Intressebolag och kommunalförbund ingår i den sammanställda redovisningen för kommunkoncernen, men de upprättar ej separata verksamhetsrapporter.
Vidare kommenteras de finansiella målen, kommunkoncernens skuldportfölj samt balanskravet.
Gävle Kommun redovisar ett ekonomiskt överskott per 31 augusti på 397 mnkr samt prognos för helåret på 190,3 mnkr, 35,9 mnkr lägre än budget. Nämnderna prognostiserar ett underskott (exklusive exploateringsresultat och realisationsvinster) på 30,5 mnkr.
Gävle Stadshuskoncern redovisar ett överskott på 333,2 mnkr, samt en prognos för helåret på 376,1 mnkr. Per 31 augusti är 36 mnkr reserverat för kostnader i och med skyfallet 18 augusti. Detta belopp kommer att revideras.
Gävle Vatten redovisar en förlust på 228,3 mnkr och en prognos på ett underskott på 235,5 mnkr. Nödvändiga beslut för att säkra bolagets finansiella ställning kommer att fattas före årets slut. Därmed fastställs var kostnaden skall belastas i koncernen.
Kommunstyrelsen beslutade 20210316 (21ks§29) att bevilja anställda i Gävle kommun, 3 extra lediga dagar för återhämtning. Kostnaden för dessa dagar ska rymmas inom ramen för Kommunstyrelsens Coronareserv, med beslut om omfördelning till berörda nämnder i samband med beslut om delårsrapport II. Ramtilldelning sker till nämnder vilka prognostiserar underskott och som har haft vikariekostnader för ersättning för personal som tar ut sina återhämtningsdagar. Under perioden 1/1–31/8 har 11 766 dagar för återhämtning tagits ut, vilket motsvarar ca 61% av det totala beräknade möjliga uttaget. Med en uppräkning på ytterligare 4 månader motsvarande hälften av redan uttagna dagar utökas ramarna för AFN med 1,5 mnkr, ON 1,3 mnkr samt SN med 0,2 mnkr.
I delårsrapporten prognostiserar Samhällsbyggnadsnämnden, Socialnämnden, Omvårdnadsnämnden samt Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden prognoser med negativa utfall. Även Kultur- och Fritidsnämnden samt Överförmyndarnämnden redovisa relativt sett mindre negativa avvikelser. Inför 2022 hanteras alla nämnders ekonomiska förutsättningar genom beslut om ramar i kommunplan 2022. För 2021 tillförs Socialnämnden, Omvårdnadsnämnden samt Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden utökade ramar utifrån redovisade behov. Detta med hänsyn till ändrade externa förutsättningar och kraftig påverkan på verksamheterna pga Coronapandemin. Samhällsbyggnadsnämndens prognostiserade underskott utvärderas senast i och med årsbokslutet, främst då en större del av underskottet förklaras med förväntat ökade kostnader inom vinterväghållning.
Tidigare har beslut fattats kring omfördelning av utföraransvar. I och med denna rapportering omfördelas kommunbidrag mellan nämnder för att motsvara omfördelningen av ansvar.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Varje kommun ska enligt vallagen delas in i geografiska röstningsområden (valdistrikt). Kommunen ska se över indelningen året närmast före det år då ordinarie val till riksdagen skall hållas.
Valnämnden har tagit fram ett förslag på ny indelning av valdistrikt inför 2022 års val för beslut i Kommunfullmäktige och slutgiltigt beslut av länsstyrelsen Gävleborg.
Förslaget innebär att de allra flesta valdistrikt lämnas oförändrade från 2018. Vissa justeringar föreslås för att bland annat uppnå jämnare storlek av distrikten i Sätra och Söder. Justeringarna framgår i beslutsunderlaget.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
26mb Ladda ner dokument
-
25mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
25mb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade den 9 december 2019 § 5 att betala ut partistöd till samtliga partier som finns representerade i fullmäktige för år 2020. Enligt 4 kap. 31 § KL ska beslut om partistöd innehålla krav på att mottagaren av partistödet årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att stödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin (Jfr. 4 kap. 29 § 1 st KL). Redovisningen ska avse perioden 1 januari-31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång. Redovisning av partistöd för år 2020 ska därmed ha inkommit till fullmäktige senast den 30 juni 2021. Samtliga partier som finns representerade i fullmäktige har lämnat in sin redovisning i rätt tid.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
267kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
476kb Ladda ner dokument
-
370kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
329kb Ladda ner dokument
-
408kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
-
Styrning och stöd har tagit förslag till sammanträdesdagar för Kommunfullmäktige år 2022:
21 februari, 28 mars, 23 maj, 20 juni, 26 september, 31 oktober, 28 november och 12 december.
Kommunfullmäktiges sammanträden börjar kl. 09:00 och pågår som längst till 17:00. Sammanträdena 20 juni och 12 december kommer vid behov ej ha sluttid kl 17.00.Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun har i samverkan med Trafikverket och Region Gävleborg tagit fram ett program för detaljplan för Gävle Västra. Alla tre parter ställer sig bakom program för detaljplan som en inriktning för det fortsatta arbetet med järnvägsplan, vägplaner och detaljplaner inom programmets avgränsning.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
141mb Ladda ner dokument
-
141mb Ladda ner dokument
-
-
13
Ställningstagande till föreslagen användning av avgränsat geografiskt område, Utposten 2, enligt 16 kap. 4 § Miljöbalk (1998:808)
Beslut om tillstånd för att få anlägga vindkraft åligger domstol att fatta. Tillstånd kan endast ges om kommunen tillstyrker föreslagen användning av utpekat geografiskt område enligt 16 kap. 4 § Miljöbalken.
Översiktsplan för Gävle kommun år 2030 hänvisar till kommunens inställning till havsbaserad vindkraft såsom positiv om det inryms inom riksintresse för vindbruk. Den geografiska avgränsningen för Utposten 2 inryms inom riksintresse för vindbruk.
Omställning till ett fossilfritt samhälle ställer krav på att fossilfritt producerad energi finns att tillgå. Anläggningen Utposten 2 förväntas producera cirka 1,8 kWh/år. Detta kan jämföras med vad som krävs för att värma upp ca 100 000 villor per år eller en årsförbrukning för 750 000 elbilar per år.Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
74mb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
-
14
Ställningstagande till föreslagen användning av avgränsat geografiskt område, Storgrundet, enligt 16 kap. 4 § Miljöbalk (1998:808)
Beslut om tillstånd för att få anlägga vindkraft åligger domstol att fatta. Tillstånd kan endast ges om kommunen tillstyrker föreslagen användning av utpekat geografiskt område enligt 16 kap. 4 § Miljöbalken.
Översiktsplan för Gävle kommun år 2030 hänvisar till kommunens inställning till havsbaserad vindkraft såsom positiv om det inryms inom utpekat område riksintresse för vindbruk. Den geografiska avgränsningen för Storgrundet inryms inom riksintresse för vindbruk avseende del av utbyggnadsområde som berör Gävle kommun.
Den förväntade årliga produktionen beräknas uppgå till cirka 3 000–3 500 GWh, vilket motsvarar elförbrukningen för upp till cirka 700 000 hushåll. Beräkning avser villor utan elvärme.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
322kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
-
I Kommunplanen för Gävle kommun med årsbudget 2020 och utblick 2021–2023 uppdras kommunstyrelsen ”att understödja så att minst ett IOP (idéburet offentligt partnerskap) avtal tecknas under år 2020 inom Gävle kommun”. Kopplat till detta uppdrag har kommunstyrelsen tagit fram riktlinjer för idéburet offentligt partnerskap – IOP. Till riktlinjerna har det också tagits fram en juridisk vägledning.
Under de senaste åren har arbete med offentligt idéburet partnerskap utvecklats. Gävle kommuns nämnder och styrelser kan ingå idéburet offentligt partnerskap (IOP) där riktlinjen kan användas som stöd i arbetet.
Syftet med IOP är att skapa långsiktiga och fleråriga samarbeten med idéburna organisationer. Följande punkter är utmärkande för ett idéburet offentligt partnerskap inom offentligt finansierad välfärdsverksamhet:
- Partnerskapet är ett samarbete mellan en eller flera offentliga aktörer och en eller flera idéburna aktörer i välfärden.
- Det syftar till att uppnå ett gemensamt allmännyttigt mål.
- Såväl den offentliga som den idéburna aktören bidrar med resurser.
Arbetet med utformning av IOP finns bland annat beskrivet via Upphandlingsmyndigheten samt SKR (Sveriges kommuner och regioner).
Nämnden eller styrelsen inom Gävle kommun ska kontrollera att den idéburna organisationen bedrivs på ett sätt som är överensstämmande med demokratiska principer, vara inkluderande, jämställt, och inte diskriminerande.
Remissförfarande
Under våren 2021 begärde kommunstyrelsen in yttrande i rubricerat ärende från Samhällsbyggnadsnämnden, Kultur- och fritidsnämnden, Överförmyndarnämnden, Utbildningsnämnden, Socialnämnden, Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden och Omvårdnadsnämnden.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
269kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
Sedan år 2019, då den första riktlinjen för kompetensförsörjning beslutades inom detta område, har formerna för arbetssätt kring kompetensförsörjning utvecklats. Vi föreslår därför denna revidering som består av en mer konkret och tydligare beskrivning av arbetssätt för kompetensförsörjningsarbetets huvudsakliga frågeställningar.
Arbetet med revidering av riktlinjen har genomförts genom beredning i koncernens HR-nätverksgrupp och genom remissrunda till kommunens helägda bolag och kommunförbund.Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
300kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2021-06-21, §39, väckte Jan Myléus (KD) rubricerad motion.
I motionen föreslår motionären att Gävle kommuns tre strategiska program, Sociala hållbarhetsprogrammet, Näringslivsprogrammet och Miljöstrategiska programmet ska ersättas med ett hållbarhetsprogram.
Idag finns det ett systematiskt arbete i hela kommunkoncernen med de tre strategiska programmen. De utmaningar eller målkonflikter som av olika skäl kan finnas med att implementera programmen i olika verksamheter kommer inte att minska för att de tre programmen ersätts av ett program.
Miljöstrategiska programmet reviderades 2020 och nya uppdaterade Näringslivsprogrammet är framtaget för beslut. I båda processerna med att revidera programmen har näringsliv, civilsamhälle, medborgare och medarbetare involverats. Det sociala hållbarhetsprogrammet gäller fram till 2023 och kommer därmed vara föremål för en revidering kommande mandatperiod. För att nå hög måluppfyllelse i programmen och skapa ett Gävle som är socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbart krävs ett fortsatt fokus på implementering och finansiering av insatser kopplade till de strategiska programmen, inte nya administrativa processer med att slå samman befintliga program.
Av dessa skäl föreslår Majoriteten att motionen avslås.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
28kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-09-23, §20, väckte Jan Myléus (KD) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
Parkering på lastzoner kan vara en metod för att frigöra gatuparkering, men det är inte oproblematiskt. Dels finns en oro att regelefterlevnaden blir låg och då försvårar för centrumhandel och restauranger att få varor levererade även de tider då de framförallt behöver ytan, vilket är syftet med lastzonerna. Det är även av stor vikt att användningen av parkeringshusen i centrala Gävle ökar framför gatuparkering för dem som har behov av att använda bilen. Detta då tillgången till parkeringsplatser i parkeringshusen är god. Oavsett hur möjligheten ser ut att parkera på lastzoner så kommer det fortsatt råda stor konkurrens om utrymmet i det offentliga rummet i centrala Gävle då staden fortsätter att växa, och därmed också om den befintliga gatuparkeringen.
I den parkeringspolicy som antagits av kommunfullmäktige finns samutnyttjade av lastplatser på kvällar och helger med som ett förslag. I yttrandet över motionen konstateras att parkeringspolicyn inte behöver revideras för att införa parkering på lastplatser utan det kan ske via bestämmelser i de lokala trafikföreskrifterna för respektive lastplats.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
499kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-06-15, §27, väckte Niclas Bornegrim (M) rubricerad motion. Yttranden över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden och Gävle Parkeringsservice.
Parkering på lastzoner kan vara en metod för att frigöra gatuparkering, men det är inte oproblematiskt. Dels finns en oro att regelefterlevnaden blir låg och då försvårar för centrumhandel och restauranger att få varor levererade även de tider då de framförallt behöver ytan, vilket är syftet med lastzonerna. Det är även av stor vikt att användningen av parkeringshusen i centrala Gävle ökar framför gatuparkering för dem som har behov av att använda bilen. Detta då tillgången till parkeringsplatser i parkeringshusen är god. Oavsett hur möjligheten ser ut att parkera på lastzoner så kommer det fortsatt råda stor konkurrens om utrymmet i det offentliga rummet i centrala Gävle då staden fortsätter att växa, och därmed också om den befintliga gatuparkeringen.
I den parkeringspolicy som antagits av kommunfullmäktige finns samutnyttjade av lastplatser på kvällar och helger med som ett förslag. Gävle parkeringsservice beskriver vidare i sitt yttrande hur samutnyttjande av parkeringsplatser sker på olika sätt redan idag. Användningen av respektive rastplats styrs av bestämmelserna i de lokala trafikföreskrifterna och därmed krävs inget ytterligare beslut i kommunfullmäktige för parkering på lastzoner.Bilagor
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-09-28, §23, väckte Margareta Larsson (M) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Utbildningsnämnden.
Utbildningsnämnden konstaterar i sitt yttrande att det inte finns en entydig och precis definition av särskild begåvning, då det varierar mellan olika forskare och sakkunniga. Det finns heller inte någon strikt vedertagen gräns för vad som ska anses som särskild begåvning. Däremot uppskattar praxis och forskning att andelen med särskild begåvning handlar om ca 2–10 procent. Utbildningsnämnden beskriver vidare att särskilt begåvade inte är en homogen grupp, utan har olika individuella behov socialt och kognitivt.
Enligt skollagen (2010:800) 3 kap 3 § ska alla barn och elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. De elever som lätt når kunskapskraven ska utmanas med hjälp av ledning och stimulans för att nå ännu längre i sin utveckling.
Vägledning och stödmaterial har tagits fram hos Skolverket för att möjliggöra kompetensutveckling och kunskap för pedagoger i förskola och skola. Både när det gäller att kunna uppmärksamma särbegåvade elever och möta elevernas behov. Tillsammans med ett antal kommuner har SKR tagit fram en handlingsplan som också kan ge viktig vägledning för medarbetare i förskola och skola.
I motionen ges en rad förslag när det gäller skolans arbete med särbegåvade elever. Utbildningsnämnden menar att skolans uppdrag är tydligt när det gäller ansvaret för att alla elever ska stimuleras och stödjas för att kunna utvecklas så långt det är möjligt utifrån sina förutsättningar. I nämndens yttrande konstateras även att det finns stöd och vägledning framtagen för att pedagoger och lärare ska ges kunskap och kompetensutveckling där det finns behov. Bedömningen är därför att delar av motionens förslag bör besvaras eller avlås.
Nämnden bedömer vidare att Sektor Utbildning ska ges i uppdrag att kartlägga fortbildningsbehovet hos medarbetare inom förskola och skola, under förutsättning att uppdraget till Utbildning Gävle specificeras enligt Utbildningsnämndens förslag. Förslag till beslut är därmed att att-sats ett bifalls under förutsättning att kartläggningen genomförs utifrån de handlingsplaner för särskilt begåvade barn och elever som tagits fram av Skolverket respektive SKR. Detta för att säkerställa att kunskap och handlingsstöd finns på varje förskola och skola och att fler insatser kan vidtas utifrån det lokala fortbildningsbehovet.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-06-15, §27, väckte Eva Marja Andersson (M) rubricerad motion. Yttranden över motionen har inkommit från Socialnämnden och enheten för Social hållbarhet, Styrning och stöd.
Våld i nära relationer är ett stort samhällsproblem och motionen berör därför ett viktigt område som också är högt politiskt prioriterat genom det pågående arbetet för en kommun fri från våld. I motionen föreslås att Gävle kommun ska inleda en process för myndighetssamverkan enligt de modeller som finns i Eskilstuna och Strängnäs där också samlokalisering ingår.
Enheten för Social hållbarhet lyfter i sitt yttrande vikten av myndighetssamverkan för att det ska ske ett framgångsrikt arbete för hela kedjan från ett brett våldsförebyggande arbete till att upptäcka, ge stöd och skydd till våldsutsatta, liksom behandling för våldsutövare. Även i Gävle kommun sker denna myndighetssamverkan, men inte helt i den form som föreslås i motionen.
Både Socialnämnden och Enheten för Social hållbarhet beskriver i sina yttranden resultaten av de utvärderingar som genomförts av den typ av modell som används i Eskilstuna och Strängnäs. Brottsförebyggande rådet, BRÅ har tidigare utvärderat Koncept Karin i Malmö, en samverkansmodell där Socialtjänst och Polis är samlokaliserade med varandra och samverkar med andra berörda aktörer och myndigheter. BRÅ:s bedömning var att de våldsutsatta upplevde ett bra bemötande från medarbetarna i en målgruppsanpassad fysisk miljö. Samtidigt visade utvärderingen också att få erbjöds stödsamtal och det ökade inte andelen våldsutsatta som deltog i polisutredningar. Uppklaringen av brott låg något lägre än inom Polismyndighetens ordinarie verksamhet och även om myndighetsaktörerna samverkade mer med varandra så påverkade det inte hur samverkan fungerade i sig. I utvärderingen lyfts till exempel att det fortfarande uppstod parallella utredningsprocesser mellan Socialtjänst och Polis trots samlokaliseringen.
Sammanfattningsvis var det svårt att bedöma nyttan av konceptet jämfört med andra arbetssätt då slutsatsen var att det fanns värdefulla komponenter i Koncept Karin kopplat till socialsekreterarens roll, samtidigt som behovet hos våldsutsatta av det mer långtgående stödet inte tillgodosetts.
Sedan Socialnämnden inkom med sitt yttrande över motionen har en översyn genomförts inom individ- och familjeomsorgen och en ny våldsenhet som samlar kommunens kompetenser har nyligen startats upp inom Socialtjänsten. Syftet med den nya enheten är att erbjuda våldsutsatta individer och familjer ett mer systematiskt, tydligt, tryggare och säkrare stöd som är mer sammanhållet än tidigare och med mer individanpassade insatser. Innan beslut fattas om exakt vilka ytterligare metoder eller modeller som Gävle kommun ska initiera med andra aktörer inom ramen för En kommun fri från våld bör därför den nya enheten få möjlighet att formera sig och arbeta.
Majoriteten utesluter inte att en samverkans- och samlokaliseringsmodell enligt den som föreslås i motionen, alternativt någon annan modell som bedöms som framgångsrik kan införas i framtiden. Men bedömer i dagsläget att det är viktigt att säkerställa de egna nya arbetsformerna som syftar till kvalitetsutveckling inom Socialtjänsten. Ett viktigt perspektiv är dessutom att den bästa kunskapen och idéerna om metodutveckling i verksamheten finns hos professionen och det behöver fortsatt tas tillvara i arbetet för en kommun fri från våld.Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
327kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-09-28, §23, väckte Eva Marja Andersson (M) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Socialnämnden.
Det digitala verktyget SES, samarbete efter skilsmässa riktar sig till föräldrar och barn för att hantera de svårigheter som en skilsmässa eller separation ofta innebär. I Sverige är Helsingborg den första kommunen som implementerat delar av verktyget inom ramen för en gemensam upphandling där även andra skånska kommuner ingår. I upphandlingen var SES den enda produkt på marknaden som då motsvarade kommunens kravspecifikation. SES innebär en årlig kostnad bestående av en årsavgift och en licensavgift baserad på antalet kommuninvånare.
Socialnämnden beskriver i sitt yttrande över motionen att innan något beslut fattas om att upphandla den typ av digitalt verktyg som SES är ett exempel på, så behövs ett mer digert beslutsmaterial. SES implementerades i Helsingborg under 2021 och Sektor välfärd avser följa arbetet för att ta del av de erfarenheter som kommunen samlar på sig och de utvärderingar som tas fram.
Då SES innebär en betydande investering och en årlig kostnad så behöver insatsen också bedömas av professionen inom Socialtjänsten i förhållande till andra förebyggande insatser som riktar sig till föräldrar, barn och familjer i den typ av kris som en separation kan utgöra. Professionens bedömning av vilka insatser som bör prioriteras för att möjliggöra en fortsatt kvalitetsutveckling inom Socialtjänsten ska också få vara vägledande i vilka nya metoder och verktyg som ska implementeras.Bilagor
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2021-02-22, §18, väckte Tord Fredriksen (V) rubricerad motion.
Vid allvarliga samhällsstörningar genomförs alltid en övergripande utvärdering av krisledningsorganisationen och kommunens krishantering enligt kommunens riktlinjer för extraordinära händelser i fredstid. Dit hör Coronapandemin som är den största hälsokris i modern tid som drabbat vårt samhälle. Under pandemin har en aktiv krishantering skett i alla delar av kommunens organisation, utifrån olika verksamheters ansvar och roller. För att få en samordnad och likvärdig utvärdering av kommunkoncernens krishantering på plats beslutade en enig kommunstyrelse i juni 2021 att tillsätta en extern utvärdering av coronahanteringen i alla kommunens nämnder och bolag. Inför upphandlingen av extern konsult tillsattes en parlamentarisk grupp där alla politiska partier var representerade och gavs möjlighet att ta fram frågeställningar till utvärderingen.
Den övergripande externa utvärderingen kommer presenteras under hösten 2021 och enskilda nämnder som särskilt påverkats av pandemin förväntas genomföra en fördjupad utvärdering utifrån sin verksamhet. Den nationella Coronakommissionens delbetänkande, Äldreomsorgen under pandemin utgör även den ett viktigt underlag för både utvärdering, lärdom och utvecklingsarbete. Det kommande delbetänkandet och slutbetänkandet som Coronakommissionen kommer att presentera är också av stort intresse för utvärdering i de delar som berör kommunens ansvarsområden.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
29kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
27kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
-
36
Interpellation från Vänsterpartiet (V) - Rapatac AB:s allaktivitetshall och förskola i Sätra
-
41
Interpellation från Moderaterna (M) - Gävle behöver fler poliser
-
42
Interpellation från Moderaterna (M) - Gävle behöver ett bättre företagsklimat
-
44
Nya motioner