Möte 2023-12-11
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
3
Fyllnadsval av revisor
-
I april 2021 gjordes anpassningar av svensk lagstiftning efter att EU:s nya kontrollförordning 2017/625 trätt i kraft. Då infördes bland annat det nya begreppet annan offentlig verksamhet i svensk rätt och efterhandsdebitering av livsmedelskontroll gjordes obligatorisk.
Kommunerna måste börja tillämpa de nya reglerna för debitering senast den 1 januari 2024. Förslag till ny taxa bifogas. Två olika avgifter föreslås även fortsättningsvis. En avgift där alla verksamheter kollektivt delar på reskostnaden. En lägre avgift, utan reskostnad, är tänkt att tillämpas vid uppföljande kontroll och motiverade klagomål, varvid avgiften debiteras även för restiden. På så sätt får verksamheter som inte sköter sig bära hela kostnaden för det extra arbete som de orsakar.
En översyn av timavgiftens storlek har gjorts i samband med att förslaget har arbetats fram. I bilaga 1 och 2 framgår hur avgifterna har räknats fram baserat på 2022 års faktiska kostnader, uppräknade med Prisindex för kommunal verksamhet (PKV) oktober 2022 och PKV oktober 2023. Förslaget innebär även att medge samhällsbyggnadsnämnden rätt att årligen justera taxan i enlighet med PKV.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 4 kap. 29 § KL får kommuner ge politiska partier ekonomiskt bidrag och annat stöd (partistöd). Syftet är att stärka deras ställning i den kommunala demokratin. Stödet får endast ges till politiska partier som är representerade i fullmäktige och som är juridiska personer. Huruvida partiet är representerat i fullmäktige regleras i 14 kap. vallagen. Partiet är representerat om man fått ett mandat för vilket en vald ledamot är fastställd.
Vidare föreskriver 4 kap. 30 § KL att kommunen ska besluta om omfattningen och formerna för partistödet (ett s.k. partistödsreglemente). Fullmäktige har tidigare antagit regler om kommunalt partistöd.
Det ankommer på fullmäktige att minst en gång per år besluta om att partistöd ska betalas ut. Beslut om partistöd ska, enligt 4 kap. 31 § 1 st. KL, innehålla krav på att mottagaren av partistödet årligen lämnar in en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin.
Redovisningen ska avse perioden 1 januari till och med 31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång. Utöver redovisningen ska partiet utse en särskild granskare med uppdrag att upprätta en granskningsrapport. Av granskningsrapporten ska följa om partiets redovisning ger en rättvisande bild av hur partistödet har använts. Om redovisning och granskningsrapport enligt 4 kap. 31 § 2 st. KL inte lämnas in inom föreskriven tid utbetalas inget stöd för nästkommande år.
Samtliga partier har lämnat in sin redovisning och granskningsrapport avseende partistöd för år 2023 i rätt tid. Något hinder mot utbetalning av nytt partistöd för år 2024 föreligger därför inte.
Partistödets storlek år 2024
Partistödet består av 2 delar. Beräkningar som avser prisbasbelopp beräknas på beloppet före det år stödet avser (för 2023: 52 500kr). Del 1 är ett fast stöd som är lika stort som prisbasbeloppet. Del 2 är ett mandatstyrt stöd. Det mandatstyrda beloppet fås fram genom att multiplicera antalet ordinarie mandat i fullmäktige med 1,1 prisbasbelopp (för 2022 är 1,1 prisbasbelopp 53 1300kr).
Formeln för att räkna ut partistödets storlek år är då
Prisbasbelopp + (1,1 prisbasbelopp * antalet mandat i fullmäktige)
Totalt partistöd kommer då att fördelas enligt följande:
- Arbetarpartiet-Socialdemokraterna 1 265 250 kr (21 mandat).
- Centerpartiet 225 750 kr (3 mandat).
- Liberalerna 225 750 kr (3 mandat)
- Kristdemokraterna 225 750 kr (3 mandat)
- Miljöpartiet de gröna 225 750 kr (3 mandat)
- Moderaterna 861 000 kr (14 mandat)
- Sverigedemokraterna 803 250 kr (13 mandat)
- Vänsterpartiet 341 250 kr (5 mandat)
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
Med stöd av kommunstyrelsens reglemente att tillvarata kommunens intressen vid bolags- och föreningsstämmor och andra liknande sammanträden i de företag som kommunen helt eller delvis äger eller annars har intresse i, föreligger förslag att utse kommunens ombud till bolagsstämmor. Val av ombud till bolags- och föreningsstämmor 2024
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Gavlefastigheter Gävle kommun AB är ett kommunalt bolag som ägs av Gävle Stadshus AB och äger ett dotterbolag, Gavlia, som i sin tur äger dotterbolaget Gavle Drift & Service AB som bedriver drift- och servicetjänster inom fastighetsområdet samt ansvarar för Gävle kommuns fordonspark och möbelpool. Gavlia AB har ingen verksamhet eller anställda i bolaget.
Nuvarande bolagsstruktur skapades i och med att kommunens verksamhet Markbyggarna bolagiserades år 2014. Markbyggarna Gävle kommun AB bytte år 2017 namn till Gavle Drift & Service AB.
Fördelarna med nuvarande bolagsstruktur har minskat efter att Gävle kommuns avtal om skötsel på allmän mark och vinterväghållning sades upp och den delen av verksamheten återgick i kommunal regi 2021-05-01.
Målet med fusionerna och verksamhetsövergången är att moderbolaget Gavlefastigheter Gävle kommun AB ska bli ett bolag med fokus på kärnverksamheten i enlighet med ägardirektivet. Verksamhetsövergången planeras att vara verkställd 2024-05-01. Fusionerna av bolagen verkställs när Bolagsverket fattat beslut om verkställighet vilket antas genomföras under maj eller juni månad. Enligt gällande företagspolicy ska kommunfullmäktige ta ställning i principiellt viktiga frågor som är av vikt vilken avyttring av dotterbolag, ändrad koncernstruktur och verksamhetsövergång är att anse
Gävle Stadshus AB:s styrelse har på styrelsemötet den 18 oktober 2023 godkänt att bolagen fusioneras med moderbolaget.
Gavlefastigheter Gävle kommun AB ska slutrapportera till Gävle Stadshus AB när verksamhetsövergång och fusion är avslutade.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
879kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Gävle kommuns Trafikstrategi är målet att en tredjedel av kommunens lokala resor ska ske med gång eller kollektivtrafik år 2030. Detta mål är också viktigt för att Gävle kommun ska uppnå klimat-neutralitet 2030. Sedan målet om ökad andel kollektivtrafik sattes, har kollektivtrafikandelen pendlat inom spannet 16-23 % (av det motor-iserade resandet).
Det saknas en sammanhållen plan för hur en utveckling av kollektiv-trafiken ska kunna göras på ett optimalt sätt. Denna kollektivtrafik-strategi med tillhörande övergripande handlingsplan är ett redskap som på ett strukturerat sätt ska vara till hjälp i det årliga arbete som sker i regi av Samhällsbyggnadsnämnden. Kollektivtrafikstrategin är också ett viktigt underlag i samverkan med Region Gävleborg och de upphandlade trafikföretagen.
Tillsättning av personella resurser och nödvändiga investeringar för kommunala ansvar sker i den årliga budgeteringen inom Livsmiljö Gävle och beslutas av Samhällsbyggnadsnämnden. Beroende på genomförande av åtgärder och uppföljning av dessa kan innehållet i den övergripande handlingsplanen behöva justeras under perioden fram till 2030. En sådan revidering av den övergripande handlingsplanen kan göras inom SBN:s mandat och behöver inte beslutas av KF.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
524kb Ladda ner dokument
-
26kb Ladda ner dokument
-
530kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Idag finns en möjlighet att genomföra borgerlig vigsel i Gävle Stadshuset. Vigslarna utförs av vigselförrättare som utsetts av Länsstyrelsen i Gävleborg och vigseln administreras av Gävle kommun. I samband med vigseln tas idag ut en avgift om 500 kronor. Denna avgift har legat fast sedan år 2010 och täcker inte de faktiska kostnaderna.
I en generell översyn av kostnader inom Styrning och stöd, beslutades att granska om vigslar skulle kunna utföras till självkostnadspris. Frågan om vigselförfarandet och till den kopplade kostnader för Gävle kommun har därför utretts inom Administrativa avdelningen. Kostnaden består av olika delar. Ett arvode samt arbetsgivaravgifter till vigselförrättaren utgör merparten. Arvodet beräknas som 1% av Arvodet för ledamöter i riksdagen. År 2023 uppgick detta till 730 kr per vigsel. Kostnaden för arbetsinsatsen av handläggare uppskattas till cirka 140 kronor per vigsel. Till sist tillkommer vissa mindre administrativa kostnader för utskrifter och lokalkostnader etcetera. Den avgift som tas ut idag täcker en del av kostnaderna. I nuläget (åren 2000-2024) finns en kostnadstäckning på 44%-41%, övriga kostnader betalas av Administrativa avdelningen. Den avgift som tas ut behöver i nuläget uppgå till 1200 kronor för att täcka kostanden för vigseln.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Varje år fastställer kommunfullmäktige en verksamhetsplan. I år innehåller den en
kort tidsplan för principiellt viktiga beslut under året, sammanträdesdatum och
plats för sammanträden, tidpunkter för fullmäktigeberedning.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
397kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
276kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-