Möte 2024-03-25
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
2
Information från Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) - Fullmäktige och revisionen.
-
Vid Kommunfullmäktiges beslut 2023-11-27 gällande Kommunplan 2024, dnr23KS40, gavs Kommunstyrelsen i uppdrag att återkomma med beslutsförslag nr 5 ”samt ge förvaltningen i uppdrag att återkomma med förslag på mätbara indikatorer där dessa saknas innan arbetet startar med delårsrapport 1”
Under första delen av 2024 har ett arbete skett i förvaltningen i samarbete med styrande majoritet. Det har nu resulterat i mätbara indikatorer på i stort sett alla målnedbrytningar.
Nu påbörjas planeringen för att följa upp Kommunplanen i och med delårsrapportering I, per 30 april.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
I Gävle kommun är det Gävle Vatten AB som är huvudman för VA-kollektivet enligt beslut i kommunfullmäktige i samband med bilandet av Gästrike Vatten-koncernen.
Kommun drabbades den 17-18 augusti 2021 av ett omfattande skyfall med efterföljande översvämningar som orsakade stora skador på fastigheter inom Gävle Vattens verksamhetsområde. Ansvarsfördelningen för dessa skador har ännu inte kunnat fastställas och omfattande utredningar pågår. Erfarenheter från andra kommuner i landet vid likande händelse visar att VA-huvudmannen bär del av ansvaret.
Gävle Vatten har i tidigare bokslut avsatt 250 mnkr i bolagets räkenskaper för beräknande kostnader, vilket varit en preliminärschablonberäkning efter bästa förmåga, för eventuella skadeståndsanspråk som kan komma att ställas mot bolaget. Efter årets ytterligare reservering på 150 mnkr har nu bolaget totalt reserverat 400 mnkr som avsättning i bokslutet per 2023-12-31.
Kapitel 25 i Aktiebolagslagen reglerar vilka åtgärder ett bolag ska företa när det finns skäl att anta att bolagets egna kapital kommer att understiga hälften av det registrerade aktiekapitalet. För att säkerställa bolagets egna kapital behöver kommunen tillskjuta kapital till samma nivå som avsättning uppgår till för att inte en obeståndssituation skall uppstå i bolaget.
Gävle Vatten redovisar år 2023 ett resultat efter finansiella poster på -152 mnkr om inte ett driftsbolag erhålls på 150 mnkr Efter erhållet bidrag uppgår bolagets egna kapital till 81 mnkr vilket innebär att obeståndssituationen upphör.
Enligt Vattentjänstlagen 34 § anges hur VA-avgifternas belopp ska beräknas och hur avgifterna skall betalas. Under löpande år får inte det totala avgiftsuttaget överstiga de kostnader som är nödvändiga för att ordna och driva VA-anläggningen. Taxan för 2023är beslutad 2022 av kommunfullmäktige och inrymmer inte en marginal för dessa kostnader, som är att betrakta som extraordinära. Det finns inte någor juridiskt hinder mot att VA-verksamheten helt eller delvis finansieras med skattemedel. I och med detta ställningstagande att ge ett driftsbidrag till Gävle Vatten blir inte kommande VA-konsumenter drabbade av kostnader för en redan inträffad händelse.
Ärendebeskrivning
Gävle Vatten är ett helägt dotterbolag till Gästrike Vatten som Gävle kommun äger till 60%. Bolaget är huvudman för kommunens VA-kollektiv och äger VA-anläggningarna i kommunen. Genom upprättat aktieägaravtal innehar Gävle kommun bestämmande inflytande över bolaget.I Vattentjänstlagen 34§ framgår hur VA-avgifternas belopp ska beräknas och hur avgifter ska betalas. Det totala avgiftsuttaget får inte överstiga kostnaderna som är nödvändiga för att ordna och driva VA-anläggningen och fördelningen skall vara skälig och rättvis för kunden. Det innebär att verksamheten inte får drivas så en väsentlig vinst uppstår och om det sker ett väsentligt överuttag ska huvudmannen betala tillbaka pengarna till VA-kollektivet inom tre år från det att överuttaget skett. Motsatt gäller om ett underskott skett i verksamheten, då skall VA-kollektivet återställa detta inom tre år. Enligt bolagets budget för år 2023 beräknas omsättningen uppgå till 251 mnkr vilket innebär att det beräknade skadeståndsanspråket på bolaget inte är realistiskt att taxera ut på VA-kollektivet i närtid, även om tidsperioden skulle beräknas på 6-8 år mot lagstadgade 3 år. I och med detta ställningstagande blir inte kommande VA-konsumenter drabbade av kostnader avseende en redan inträffad händelse.
Det finns inget juridiskt hinder mot att VA-verksamheten helt eller delvis finansieras med skattemedel och skattefinansiering brukar bara ske som tillfälliga åtgärder och i undantagsfall. Gävle Vattens VA-taxa beslutas årligen av kommunfullmäktige i Gävle kommun och gällande taxa täcker inte de extraordinära kostnader som bolaget drabbats av med anledning av skyfallet med efterföljande översvämningar.
Gävle kommun föreslås att utbetala ett driftsbidrag till bolaget på 150 mnkr, vilket är det schablonbelopp bolaget beräknar skadeanspråken kan uppgå till enligt kända förutsättningar vid skrivelsens upprättande. Totalt har då Gävle kommun utbetalat 400 mnkr i driftsbidrag till bolaget på grund av skyfallet.
Moduleringar pågår per verksamhetsområde i kommunen för att utreda ansvarsgränsen mellan VA-kollektivet och kommunen. Erfarenhet från andra kommuner visar att den totala skaderegleringstiden kan uppgå till cirka fem år, beroende på det stora antalet skador samt handläggningstider hos motpartens försäkringsbolag. Nya anmälningar av skador kommer fortfarande in till bolaget och så beräknas även ske under 2024.
Då driftsbidraget är schablonberäknat föreslås att en årlig avstämning upprättas och att redovisa på sista kommunfullmäktige möte respektive kalenderår. Har inte bolaget inte nyttjat hela driftsbidraget vid den slutliga avstämningen skall återbetalning ske till Gävle kommun. Den slutliga avstämningen skall vara upprättad senast 2031-05-31. Visar de årliga avstämningarna att schablonberäkningen inte täcker samtliga bolagets kostnader har bolaget rätt att återkomma med ytterligare förfrågan om kompletterande driftsbidrag. Driftsbidraget benämns som preliminärt för att inte en eventuell återbetalning skall strida mot Vattentjänstelagens regler för över/underuttag. Inom Gävle kommun skall kostnaden för driftsbidraget belasta kommunstyrelsens resultat för 2023. Kostnaden särredovisad som en extraordinär kostnad.
Gävle kommun redovisar för år 2023 ett negativt resultat och i balanskravsutredningen som upprättas i årsbokslutet ska inte detta driftsbidrag medräknas då kostnaden är att betrakta som synnerliga skäl. Enligt kommunallagens balanskravsbestämmelse ska ett negativt balanskravsresultat återställas inom tre år. Undantag finns, så kallade synnerliga skäl. En grund för att åberopa synnerliga skäl är att kommunen har en stark finansiell ställning. Vid ett negativt balanskravsresultat på grund av ovan beslutat driftsbidrag till Gävle Vatten, bör synnerliga skäl kunna åberopas då händelsen med skyfallet och efterföljande översvämning är att betrakta som en extraordinär händelse. Konsekvensen blir då att det negativa balanskravsresultatet ej kommer att behöva återställas i kommande budgetar.
Driftsbidraget skall vara reglerat innan 30 april 2024 via utställd faktura från Gävle Vatten märkt med fakturatext ”Driftsbidrag 2 avseende skyfall Gävle kommun 17-18 augusti 2021”.
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen i AB Gavlegårdarna har vi vid styrelesmöte 1 mars 2024 beslutat om ändrad budget för år 2024.
Beslutet innebär att AB Gavlegårdarna budgeterar för ett resultat på +82 mnkr jämfört med i Kommunplan beslutad budget på +100 mnkr. Genom nytt beslut uppdateras budgeten med ökade intäkter maa genomförd hyresförhandling och ökade intäkter från bredbands-och kabel-TV-distribution, ökade kostnader i form av snöröjning, vakanser, vattentaxa, räntekostnader och möjlighet till ökat utrymme för planerat underhåll.
Budgeten för investeringar och balansräkningen kvarstår enligt tidigare beslut
Bolaget uppnår fortsatt ägardirektivet om avkastning på eget kapital över tid över 3,5%.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har ett övergripande ansvar för kommunkoncernens förvaltning och ekonomi samt för beredning av kommunfullmäktiges beslut. Kommunfullmäktige har det yttersta ansvaret för kommunens företag och ska enligt gällande företagspolicy bland annat fatta beslut av större vikt. Styrelsen i Gävle Stadshus AB har rollen som koncernstyrelse och Gävle Parkeringsservice AB är ett helägt dotterbolag till Gävle Stadshus AB.
Gävle Parkeringsservice har per 1 januari 2023 ett eget kapital på 24,9 mnkr. Redovisat resultat efter finansiella poster för år 2023 är en förlust på 32,3 mnkr. Under året har mobilitetshuset Pralinen vid Godisfabriken tagits i drift och beläggningen i mobilitetshuset har varit lägre än kalkylerat. Enligt Bokföringsnämndens allmänna råd för större företag, K3, ska företag årligen pröva om nedskrivningsbehov finns på en tillgång. Denna prövning har visat att Gävle Parkeringsservice måste skriva ner värdet på mobilitetshuset med 36 mnkr.
Då bolagets egna kapital inte är tillräckligt stort för att hantera en nedskrivningskostnad på 36 mnkr måste bolaget erhålla ett aktieägartillskott på 31 mnkr från ägaren Gävle Stadshus AB. Detta för att inte bolaget ska hamna i en situation där kontrollbalansräkning måste upprättas samt med ett tvingande krav att återställa det egna kapitalet inom 8 månader.
Enligt av kommunfullmäktige beslutad företagspolicy och ägardirektiv för Gävle Stadshus AB ska bolaget bland annat besluta om givande och tagande av koncernbidrag, aktieägartillskott och utdelning samt åstadkomma en optimal användning av gemensamma resurser.
Gävle Stadshus AB beslutade på styrelsemötet den 7 februari 2024 att moderbolaget ska lämna ett aktieägartillskott på 31 mnkr till Gävle Parkeringsservice AB för att dotterbolagets egna kapital inte ska vara förbrukat. Efter erhållet koncernbidrag har då Gävle Parkeringsservice 32,1 mnkr i eget kapital.
Effekterna i Gävle Stadshus AB blir att värdet på aktierna i Gävle Parkeringsservice AB ökar med 31 mnkr vilket innebär att moderbolaget får ett nedskrivningsbehov på 31 mnkr, då bokfört värde på aktierna är högre än substansvärdet på aktierna.
Sedan tidigare har moderbolaget en möjlighet att återta gjord nedskrivning på aktierna i Gavlefastigheter i Gävle kommun AB på totalt 43,4 mnkr. I årets bokslut har därför 31 mnkr återtagits av den tidigare nedskrivningen. Det innebär att ingen resultateffekt sker i moderbolaget med anledning av lämnat aktieägartillskott på 31 mnkr.
En kommuns möjlighet att lämna ägartillskott till ett företag är begränsat för att inte lämnade ägartillskott ska ge ett eller flera företag en fördel i förhållande till övriga aktörer till marknaden. Detta regleras i EU:s statsstödsregler och omfattar stat, kommun och regioner.
Då Gävle Stadshus AB har finansiella möjligheter att självt finansiera ägartillskottet har styrelsen valt att inte ställa en förfrågan till Gävle kommun om ägartillskott för täckande av denna förlust.
Styrelsen i Gävle Stadshus AB vill däremot att kommunfullmäktige tillstyrker detta beslut, då styrelsen bedömer att detta är att betrakta som ett principiellt beslut enligt gällande företagspolicy.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
392kb Ladda ner dokument
-
508kb Ladda ner dokument
-
-
7
Hemställan till Transportstyrelsen om att avinrätta fastigheten Gävle Överhärde 63:1 såsom flygplats
För att bringa klarhet i vilka faktiska förutsättningar som råder, vilka krav och handlingsvägar som finns för Gävle flygplats, så har WSP som oberoende part, på uppdrag av Gävle kommun utrett flygplatsens tekniska utformning och befintliga förhållanden, nödvändig organisation, kompetens och ekonomiska resurser och möjligheten till samexistens mellan andra verksamheter och flygverksamhet inom området.
Utredningen är nu klar och den konstaterar att flygverksamhet inte kan samexistera med flera befintliga utvecklingsplaner. Vattenfall arbetar med en koncessionsansökan för en elledningsdragning över del av flygplatsområdet och flera solcellsföretag har visat intresse för etablering inom flygplatsområdet. Inget av detta går, enligt utredningen, att kombinera med flygverksamhet i någon del av området. Gävle kommun behöver därför välja väg mellan att fortsätta tillåta flygverksamhet eller att arbeta vidare med befintliga planer för att förstärka elförsörjningen och möta företagens behov av mer el.
Med anledning av detta föreslår kommunstyrelsen att föreslå kommunfullmäktige att hos Transportstyrelsen hemställa om att avinrätta flygplatsen inom markområdet på fastigheten Gävle Överhärde 63:1.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
304kb Ladda ner dokument
-
909kb Ladda ner dokument
-
429kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-