Möte 2018-10-29
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
2
Val av ordförande, förste vice ordförande och andre vice ordförande i Kommunfullmäktige för tiden 29.10.2018– 14.10.2022
-
Bilagor
-
990kb Ladda ner dokument
-
641kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
595kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
Kommunledningskontoret har sammanställt Delårsrapport 2 2018.
Gävle Kommun redovisar ett ekonomiskt överskott per 31 augusti på 215,9 mnkr samt prognos för helåret på 156,2 mnkr, 13,1 mnkr lägre än budget. Främst Samhällsbyggnadsnämndens, Socialnämndens och Omvårdnadsnämndens prognostiserade underskott för 2018 behöver beaktas inför 2019 och i relation till beslutad Kommunplan 2019.
Underskottet för Samhällsbyggnadsnämnden är av engångskaraktär pga en snörik vinter.
Socialnämnden har ett underskott, som med under året vidtagna åtgärder samt planerade åtgärder visar att nämnden har en budget i balans under 2019.
Omvårdnadsnämndens underskott är främst relaterat till större behov av omsorg, men även den varma sommaren samt behov av inhyrning av personal pga svårigheter att rekrytera har lett till högre kostnader. Volymkonsekvenserna kommer att hanteras i budget inför 2019 och övriga fördyringar förväntas bli hanterade inom nämnden till 2019.
Gävle Stadshuskoncern redovisar ett överskott på 606,3 mnkr, samt en prognos för helåret på 697,6 mnkr. Det är realisationsvinsten vid fastighetsförsäljning hos AB Gavlegårdarna som utgör den främsta positiva resultatposten.
Delårsrapport 2 omfattar perioden januari - augusti samt helårsprognos för kommunens nämnder, helägda bolag och Gävle Vatten. Intressebolag och kommunalförbund ingår i den sammanställda redovisningen för kommunkoncernen, men de upprättar ej separata verksamhetsrapporter. Delårsrapporten innehåller uppföljning av kommunövergripande mål, indikatorer, nämnds- och bolagsmål, uppdrag till nämnderna och bolagen, uppföljning av resultat och finansiell ställning, driftbudget, investeringsbudget samt årsprognos för kommunen, nämnder och bolag. Vidare kommenteras de finansiella målen, kommunkoncernens skuldportfölj samt balanskravet.Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
1017kb Ladda ner dokument
-
-
6
Kommuninvest Borgensförbindelse, regressavtal och avtal om medlemmarnas ansvar för Kommuninvests motpartsexponeringar avseende derivat
Från Kommuninvest har skrivelse inkommit angående borgensförbindelse, regressavtal, och avtal om medlemmarnas ansvar för Kommuninvests motpartsexponeringar avseende derivat. Föreningens upplånings- och utlåningsverksamhet bedrivs i det av Föreningen helägda dotterbolaget Kommuninvest i Sverige AB. För att Kommuninvest i sin upplåning ska få bästa möjliga kreditvillkor på lånemarknaden återfinns i Föreningens stadgar som villkor för medlemskap, att samtliga medlemmar enligt separat tecknad borgensförbindelse ska ansvara solidariskt såsom för egen skuld för Kommuninvests samtliga förpliktelser. Samtliga medlemmar har tecknat borgensförbindelse.
Gävle kommun utfärdade sin borgensförbindelse den 7 maj 1993 och har bekräftat densamma genom beslut av Kommunfullmäktige den 26 oktober 2009. Ett borgensåtagande är enligt lag endast giltigt i tio år från den dag då åtagandet ingicks, alternativt från den dag då borgensåtagandet bekräftats genom beslut av kommunfullmäktige. Giltighetstiden för Gävle kommun borgensåtaganden kommer således inom kort att löpa ut.
För att underlätta för medlemmarna har beslutats att tillämpa ett gemensamt förfarande för samtliga bekräftelser och att Regressavtalet och Garantiavtalet således ska bekräftas i samband med borgensförbindelsen. På så sätt måste endast en bekräftelse göras, som omfattar såväl borgensförbindelsen som avtalen.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
-
En genomgång av kommunkoncernens Pensionspolicy, med tillhörande riktlinjer för pensionsfrågor för medarbetare i Gävle kommun och riktlinje avseende bestämmelser om omställningsstöd och pensioner till förtroendevalda (OPF), har genomförts med syfte att
göra dem tydligare och läsvänliga
tydliggöra och uppdatera till nuvarande arbetssätt och rutiner
säkerställa att gjorda förändringar inom pensionsområdet omfattas i underlagenBilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
696kb Ladda ner dokument
-
640kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade den 16 december 2013 att inrätta en gemensam nämnd för samverkan inom företagshälsovård mellan dåvarande Landstinget Gävleborg och Gävle kommun.
Nuvarande parter är sedan tidigare överens om att erbjuda ytterligare kommuner i Gävleborgs län att ansluta sig till nämnden.
Hofors och Söderhamns kommun har nu intresse att delta i den gemensamma nämnden.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
573kb Ladda ner dokument
-
-
Diskrimineringsombudsmannen, DO, har genomfört en större tillsynsinsats riktad mot kommuner och landsting avseende arbetsgivarens riktlinjer och rutiner för att förhindra trakasserier, sexuella trakasserier och repressalier.
Utifrån DOs svar till Gävle kommun har riktlinje för kommunkoncernen reviderats avseende –
• Komplettering av information om förbud mot repressalier samt förtydligande kring sexuella trakasserier.
• Förtydligat tillvägagångssättet då trakasserier/kränkning inträffat, tydliggjort chefens utredningsansvar, förtydligat om vikten av bedömning av bakomliggande orsaker samt frågeställningar att diskutera på APT.Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
10
Avsägelser samt fyllnadsval år 2018
-
11
Allmänhetens och politikers frågor
-
Bilagor