Möte 2020-11-30
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Bilagor
-
254kb Ladda ner dokument
-
589kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
380kb Ladda ner dokument
-
572kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut om Kommunplan med årsbudget 2021 och utblick 2022 – 2024 med ekonomiska ramar, avkastningskrav, kommunövergripande mål, ägardirektiv och uppdrag kommer att fattas av Kommunfullmäktige i november 2020. När beslut om kommunplan fattas före november månad innehåller beslutet om Kommunplan även beslut om skattesats för kommande år. Med anledning av detta, 11 kap, 8 §, KL, föreslår kommunstyrelsen om beslut av skattesats för år 2021.
Skattesatsen föreslås oförändrad från år 2020.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
337kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
930kb Ladda ner dokument
-
18mb Ladda ner dokument
-
476kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun står inför ett allt svårare ekonomiskt läge och arbetar med effektiviserings- och åtgärdsplaner för att möta upp detta. Samtliga nämnder behöver därför genomlysa sina verksamheter och vidta lämpliga åtgärder.
Samhällsbyggnadsnämnden har därför tittat på olika alternativ för hur upplägget av 65+ kortet skulle kunna justeras för att minska kostnaden för Gävle kommun men samtidigt behålla servicen gentemot medborgarna. Nämndens förslag är att en årlig kortavgift på 280 kr ska tas ut för 65+ kortet.
Kostnaden för 65+ kortet uppgår idag till ca 7,5 miljoner kronor per år, att ta ut en en administrativ kostnad på 280 kronor per år skulle innebära att kostnaden halveras.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
336kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunallagen ställer krav på kommunen att besluta om medelsförvaltning av pensionsmedel. Detta krav bör tolkas som att Kommunfullmäktige skall fatta beslut om hur det likvidöverskott som uppkommer vid upparbetande av pensionsskuld skall hanteras.
Gävle kommun har per 31 augusti 2020 ett samlat pensionsåtagande på 2 090 mnkr. Av denna skuld återfinns 580 mnkr som avsättning i Gävle kommuns balansräkning och 1 510 mnkr är beskriven som en ansvarsförbindelse.
Pensionsskulden och ansvarsförbindelsen motsvarar ett ansvar från kommunens sida att rymma dess kostnader i kommunens driftskostnader samt att säkerställa tillgång på kapital för utbetalningar av pensioner.
Enligt tidigare beslut av kommunfullmäktige skall bolaget Kommungaranti Skandinavien Försäkrings AB (KSFAB) likvideras. 20200520 utbetalades 734 mnkr till Gävle kommun, som en del av likvidering, i och med att dotterbolaget Kommun Garanti Reinsurance S.A. såldes.
Gävle kommun skall besluta om hantering av pensionsskulden och ansvarsförbindelsen samt eventuellt besluta om särskild medelsförvaltning av kapital för kommande pensionsutbetalningar.
Det finns ett flertal sätt att hantera när en kostnad uppkommer, men där betalningen sker vid ett senare tillfälle. Vilket är fallet när det gäller pensionskostnader och pensionsskuld.
- Betala bort skulden (dvs ingen skuld med motsvarande tillgång)
- Återinvestera uppkommen likvid (pga uppbyggnad av skuld) i egna fasta tillgångar (i praktiken egna fastigheter och aktier i egna bolag)
- Investera i egna placeringstillgångar
- Avsättning till stiftelseBilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
811kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle Energi AB avser att, i samverkan med Sandviken Energi AB, projektera och bygga en sammanbindande fjärrvärmeledning mellan fjärrvärmenäten i Sandviken och Gävle.
Möjligheten att koppla samman fjärrvärmenäten i Gävle och Sandviken har utretts ett flertal gånger genom åren. Den senaste utredningen har skett under drygt ett år och har aktualiserats av Sandviken Energis behov av att ersätta sitt befintliga kraftvärmeverk med en ny produktionslösning.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
För att få en effektivare hantering av kommunkoncernens finansfunktion föreslås införandet av en utbyggd internbank. Internbankens uppdrag är att ansvara för Gävle kommunkoncerns kapitalförsörjning och hantera kommunkoncernens finansiella flöden i syfte att uppnå samordningsfördelar och bästa möjliga villkor med en övergripande finansiell riskhantering. Internbanken representerar kommunkoncernen när det gäller finansiella transaktioner mot den externa marknaden. Internbanken jobbar löpande med att säkra kommunkoncernens långsiktiga tillgång till ändamålsenlig finansiering med låg risk till marknadsmässiga villkor. Vidare ska internbanken löpande upprätta finansrapporter för uppföljning och intern kontroll av att finanspolicy och riktlinjer efterlevs.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2018 startade Kommuninvest Ekonomisk förening (Föreningen) och Kommuninvest i Sverige AB (Bolaget) en utredning kring kapitalbehov, kapitalisering och kapitalmål. Med antaganden om kommunernas och regionernas investeringsbehov, Kommuninvests egen utlåningsprognos och ett antagande om en viss successiv ökning av antalet medlemmar, så beslutade föreningsstämman om ändringar för att möjliggöra Kommuninvests fortsatta kapitalisering och uppnå de krav som de regulativa myndigheterna har på kravet av att hålla kapital mot risken för alltför låg bruttosoliditet.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden har väckt ett ärende i kommunfullmäktige då detaljplanen anses vara av principiell beskaffenhet. Detaljplanens syfte är att möjliggöra för ny bostadsbebyggelse, ca 400 bostäder, längs Sätrahöjdens västra sida i östra delen av Sätra. Planområdet består av tre delområden, kv. Skrindan (Sätra 57:1), kv. Trillan (Sätra 60:1 och del av 60:2), kv. Kärran (del av Sätra 60:2) samt kringliggande lokalgator.
Kommunstyrelsen har i inget att tillägga från samhällsbyggnadsnämndens förslag till beslut.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
22mb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
-
Under året har det pågått ett arbete med att se över reglementena för samtliga nämnder i Gävle kommun. Revideringsarbetet har i huvudsak inriktats på att förtydliga vissa delar vad gäller nämndernas verksamhetsområde och vissa mindre justeringar av redaktionell art. Ändringarna av reglementena innebär inte att någon nämnd har fått ett nytt uppdrag, utan enbart att nämndernas uppdrag i vissa delar förtydligas. Under arbetet har nämnderna fått inkomma med synpunkter på sina respektive reglementen. Dessa synpunkter har legat till grund för revideringsarbetet.
Övriga nämnders reglementen är fortfarande under revideringsarbete.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunplan 2019 gavs Gävle Stadshus AB i uppdrag av Fullmäktige att utreda affärsrelationerna mellan Gavlia AB och Samhällsbyggnadsnämnden. En extern utredning utförd av Svefa AB genomlyste verksamheten och redovisades under 2019. Inga beslut togs utifrån utredningen och det då gällande avtalet för skötsel av allmän mark mellan Samhällsbyggnadsnämnden och Gavle Drift och Service AB förlängdes ett år.
Med anledning av detta har en fortsatt översyn av arbetssätt och organisation för förenkling av ansvar, verksamhet och utförande av stadens skötsel på allmän plats genomförts under året.
Stadens skötsel på allmän plats, som är en del av Samhällsbyggnadsnämndens ansvar enligt gällande reglemente, upphandlas genom avtal. Upphandling, avtal och uppföljning hanteras på nämndens uppdrag av sektor Livsmiljö.
Till största del utförs tjänsterna på avtal med privata underleverantörer och en mindre del sköts genom avtal med Gavlia AB.
Anledningen till att en del hanteras genom Gavlia AB (i dotterbolaget Gavle Drift och Service AB) beror på att det i samband med att före detta Markbyggarna flyttades från primärkommunen till Gavlia AB, även följde med en del av arbetsuppgifterna inom skötsel av allmän plats.
Gavle Drift och Service AB utför sedan detta uppdrag både genom att i sin tur upphandla underentreprenörer och till en del utföra uppgifterna med egen personal.
Gävle kommun behöver ständigt se över sina processer, metoder och arbetssätt för att nyttja både ekonomiska och personella resurser på bästa sätt.
I samband med att upphandling av bland annat vinterväghållning för säsongen 2021-2022 nu ska påbörjas finns det anledning att fullfölja arbetet utifrån uppdraget 2019.
Kommundirektören föreslår därför att beslut tas om att renodla aktuella processer inom kommunkoncernen. Förslaget innebär en tydlighet av kedjorna för ansvar, upphandling, beställningar och extrabeställningar, ekonomi, administration, kontroller och uppföljningar. Förslaget leder till rakare och tydligare processer, mindre intern administration och en mer direkt kontakt mellan ansvarig nämnd och utförare av tjänsterna. Livsmiljö Gävle får därmed alltså på nämndens uppdrag direktansvar för hela kedjan för att ta hand om allmän plats; från planering till genomförande.
Förslaget innebär att Samhällsbyggnadsnämnden att inte längre kan upphandla tjänster för stadens skötsel på allmän mark av eller genom Gavle Drift och Service AB. De delarna ska istället, som huvuddelen av stadens skötsel på allmän plats, hanteras direkt av Samhällsbyggnadsnämnden (sektor Livsmiljö).
Som en följd av föreslagen verksamhetsövergång föreslås därför också att de medarbetare inom Gavle Drift och Service AB som idag arbetar inom ramen för avtalet mellan Samhällsbyggnadsnämnden och Gavle Drift och Service AB erbjuds anställning i Gävle kommun med placering i sektor Livsmiljö.
Inom Gavle Drift och Service AB berörs cirka 25 medarbetare.
Ekonomi
Omställningskostnader vid Gavle Drift och Service AB respektive Samhällsbyggnadsnämnden samt eventuella nyinvesteringar i maskiner och material skall rymmas inom ram för kommunplan 2021.
Genomförandetidpunkt
Genomförande föreslås till 2021-05-01 då vintersäsongens arbete beräknas fullgjorda.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen i Gävle Vatten AB har lämnat in en begäran Gävle Vatten AB om tillskott av eget kapital enligt styrelsebeslut 2020-11-04 på 45 mnkr då bolaget står inför stora investeringar under de kommande 10 åren och kommunens tillväxt i kombination med ett underhållsbehov genererar ökade verksamhetskostnader.
För att säkerställa ett eget kapital på sikt görs bedömningen att 45 mnkr behövs för att säkerställa det egna kapitalet i bolaget.
Enligt gällande redovisningsregler är det inte möjligt att redovisa ett underskott i VA-verksamheten som tillgång i balansräkningen då en fordran på avgiftskollektivet inte uppfyller definitionen av tillgång enligt redovisningsreglerna i K3 enligt punkterna 2.12 och 2.18.
Att ett underskott inte kan balanseras beror på att bolagets Va-taxa inte beslutas av bolaget utan av Gävle kommunfullmäktige. Bolaget kan inte heller påverka avgiftskollektivets förbrukning av VA-tjänster så att det genererar ett inflöde av resurser i form av avgifter.
Det innebär att ett underskott inte kan balanseras mellan verksamhetsåren på likartat sätt som överuttag i VA-verksamheten skall skuldföras i balansräkningen Den så kallade självkostnadsprincipen i 30½ Va-lagen innebär en legal förpliktelse för VA-bolaget att gottgöra avgiftskollektivet för överuttag av VA-avgifter med ett utflöde av resurserna som följd.
Gävle Vattens egna kapital är i dagsläget enligt bolagets bedömning inte tillräckligt stort för att hantera större svängningar i resultatet på grund av oplanerade driftshändelser i kombination med bolagets kommande stora investeringsbehov enligt kommunens tillväxtstrategi.
I redovisningen i Gävle kommun är detta inte att betrakta som ett driftsbidrag då bolaget självt skall finansiera sina kostnader över tid vilket framgår av upprättad budget åren 2021 - 2024. Tillskottet skall betraktas som säkerhet för de åtaganden som Gävle Vatten har och skall inte heller redovisas som en kostnad i kommunen.Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen har inkommit och uppnått 50 röster. Yttranden över e-petition har inkommit från Avdelningen Övergripande planering, Styrning och stöd.
I E-petitionen föreslås att Gävle kommun ska utlysa klimatnödläge och ta fram en klimatomställnings- och fortbildningsplan samt fyra andra förslag med koppling till huvudförslaget. Förslagen innebär att kommunen ska ta fram en klimatomställningsplan för att göra sin del för att nå målet i Parisavtalet, ska kontakta företag, organisationer och offentliga organisationer för att de ska utarbeta planer för att minska sina utsläpp i motsvarande grad, avyttrar eventuella innehav i fossilutvinningsföretag om kommunen har sådana innehav genom sparande i fonder samt gör ett kontinuerligt informations- och utbildningsarbete i dialog med studieförbund, näringsliv och skola riktat till elever och kommunens invånare.
2013 antogs Gävle kommuns Miljöstrategiska program som inneburit ett strukturerat, ambitiöst och framgångsrikt arbete för klimat- och miljöomställning lokalt. Efter ett brett dialogarbete reviderades och uppdaterades det miljöstrategiska programmet genom beslut i kommunfullmäktige under 2020. En ambitionshöjning i det nya programmet är att målet nu är att Gävle ska vara klimatneutralt senast 2035. Att Gävle kommun ska vara en hållbar och klimatneutral plats är även ett av de fem kommunövergripande målen under mandatperioden.
Den medeltemperaturhöjning på jorden som människan är skyldig till och de konsekvenser klimatförändringarna får är en akut fråga. Både för att möta de klimat- och miljöproblem som märks nu och de som går att undvika i framtiden genom ett aktivt arbete för att minska utsläppen och ställa om samhället i en hållbar riktning. Majoriteten delar förslagsställarens uppfattning att läget är akut för att möta klimatutmaningen och klimat- och miljöarbetet är därför högt prioriterat inom kommunkoncernen.
Gävle kommun ska ta sitt ansvar i de delar kommunen har rådighet för att möjliggöra för invånare, näringsliv, föreningsliv och kommunkoncernen att ställa om och ha goda förutsättningar att vara klimatneutrala. Utifrån det arbete som genomförs kontinuerligt är bedömningen att kommunen agerar för att göra sin del för att bidra till att Sverige uppfyller sina åtaganden enligt Parisavtalet och behandlar klimatfrågan som den ödesfråga den faktiskt är.
Konkret kommer det nya miljöstrategiska programmet att följas av en klimatfärdplan som till sitt innehåll motsvarar den klimat- och fortbildningsplan som föreslås i E-petitionen. I klimatfärdplanen kommer det även finnas med insatser med koppling till både utbildning, folkbildning och dialog med samhällets olika aktörer för att möta utmaningarna tillsammans och kunna möjliggöra ett klimatneutralt Gävle. Ett exempel på hur bildningen sker inom kommunens verksamheter idag är Lärande för hållbar utveckling i grundskola och gymnasieskola, det ordinarie arbetet enligt läroplanen samt certifieringen Grön flagg inom förskolan.
Med denna bakgrund föreslås att E-petitionen besvaras.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-03-30, §29, väckte Jan Myléus (KD) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
I motionen föreslås att de områden söder om Gavleån som idag ligger inom den röda parkeringszonen ändras till den gula parkeringszonen. Enligt den parkeringspolicy som är antagen i kommunfullmäktige är målet att parkeringen i centrum ska bidra till en god tillgänglighet och i första hand till besökare. Idag tenderar parkeringarna i den gula zoner att i högre grad användas av de som arbetar i centrum vilket gör att omsättningen på parkeringar blir lägre där än i den röda parkeringszonen där priset är högre. Att genomföra förändringen som föreslås i motionen riskerar därmed att försämra tillgången till parkeringar i direkt närhet till service och handel på Södra Kungsgatan för besökare och kunder. För att värna och prioritera tillgängligheten till parkeringar för den som besöker centrum föreslås att motionen avslås.Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
-
17
Politikers frågor
-
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-