Möte 2022-12-12
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Enligt gällande bolagsordningar ska kommunfullmäktige i Gävle godkänna ändringar i bolagsordningarna för de kommunala bolagen. Respektive bolag ska även på bolagsstämma besluta om ny godkänd bolagsordning. Extra bolagsstämma kommer att hållas i nära anslutning till detta godkännande av kommunfullmäktige.
Styrelse:
Nuvarande bolagsordningar i Gävle Stadshus AB, Gävle Hamn AB och Gävle Parkeringsservice har en begränsning av maxantalet av antalet styrelseledamöter till sju ordinarie ledamöter. Analys visar att det finns ett behov av att utöka antalet styrelseledamöter i dessa bolag från sju ledamöter till nio ledamöter. Antalet styrelsesuppleanter ska vara oförändrat.
Bolagen Gävle Energi AB, AB Gavlegårdarna och Gavlefastigheter Gävle kommun AB har i nuvarande bolagsordningar ett maximalt antal styrelseledamöter på nio ordinarie ledamöter vilket innebär att denna justering inte behöver göras i dessa bolag.Lekmannarevisorer
Enligt beslut i kommunfullmäktige den 26 september 2022, 22KS253; framgår att antalet lekmannarevisorer ska vara ”kommunen har så många revisorer att samtliga partier, som finns representerade i fullmäktige, har en revisor och att antalet revisorer blir udda”. Det innebär att bolagsordningarna för Gävle Stadshus AB, Gävle Energi AB, AB Gavlegårdarna, Gavlefastigheter Gävle kommun AB, Gävle Hamn AB och Gävle Parkeringsservice behöver ändras så att antalet lekmannarevisorer kan uppgå till nio stycken lekmannarevisorer.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
453kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
453kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
371kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
342kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
-
Det tidigare reglementet är daterat och den interna kontrollen har varit koncentrerat framför allt på riskvärdering och kontrollaktiviteter. Den nya riktlinjen ger förutsättningar för nämnder och bolag att arbeta med intern kontroll och styrning enligt COSO ramverket på ett mer heltäckande sätt. Den nya riktlinjen utgår från alla komponenter inom COSO (Committe of sponsoring Organizations of the Treadway Comission) som är en välkänd modell gällande intern styrning och kontroll.
- Styr-och kontrollmiljö
- Riskvärdering
- Kontrollaktiviteter
- Information och kommunikation
- Utvärdering och uppföljning
Den nya riktlinjen innebär att nämndernas och bolagens styr-och kontrollmiljö, som bl.a. består av styrdokument, processer och systemstöd ska beskrivas. Dessutom betonas att det ska finnas rutiner för informationshantering och kommunikation. Detta säkerställer en bredare beskrivning av nämndernas och bolagens verksamhet och tillförsäkrar en intern styrning och kontroll som ger en rimlig försäkran om uppnåendet av mål som rör verksamheten, rapportering och följsamhet gentemot lagar och regler.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
2020 gav Nätverk Välfärd Länsledning i uppdrag att arbeta fram en Välfärdsstrategi som ska ersätta de så kallade gemensamma utgångspunkterna som är de övergripande överenskommelserna för samverkan mellan Region Gävleborg och länets kommuner inom välfärdsområdet. Strategin ska således stödja samverkan på länsnivå, och ska inte ersätta eller komplettera lokala styrdokument.
Strategin ska ge en överordnad inriktning och struktur av samverkansarbete inom välfärdsområdet för att nå målen för välfärden. Strategin ska stödja i att göra gemensamma prioriteringar för vår samverkan inom välfärdsområdet. Strategin ska också stödja Nätverk Välfärd att kunna fastställa gemensamma mål inom prioriterade områden. Baserat på Välfärdsstrategin ska Länsledning ta fram årliga handlingsplaner för samverkan för att omsätta strategin i konkreta åtgärder.
Region Gävleborg som innehar rollen som ordförande för Nätverk Välfärd har nu överlämnat strategin till respektive kommun att hantera. Handlingen inkom till Gävle kommun 29 juni 2022.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
471kb Ladda ner dokument
-
393kb Ladda ner dokument
-
377kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
378kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
14
Uppdatering av taxa inom miljöbalken, strålskyddslagen samt Lag om skydd mot internationella hot mot människors hälsa
En översyn av taxedokumenten har skett inom verksamheten miljö-och hälsa. Ändringarna är till största del av administrativ karaktär. Ändringar har skett i dokumenten i och med lagändringar.
Ändringar har också skett gällande avgifter, detta för att skapa en större tydlighet internt samt ut mot verksamheterna.
Vissa verksamheter ha gått från att ha fasta avgifter till att nu få timavgifter. Detta gäller verksamheter där det kan variera mycket i tid beroende på typ av verksamhet. Med en fast avgift har vi tidigare debiterat för både fler och färre timmar än vi faktiskt lagt på ärendet. Timavgift möjliggör för oss att ta betalt för den faktiska tid som ärendet tar. (timtaxa 1188 kr)
Vissa verksamheter med fasta avgifter har även fått en ändrad avgift. I samtliga fall innebär det en lägre avgift. Detta gäller de verksamheter där vi av erfarenhet märkt att den årliga avgift vi tar ut inte motsvarar tillsynsbehovet
Det ändringar som har skett i dokumenten kommer till en liten del påverka finansieringen inom verksamheten. Konsekvensen för företagen är liten, avgifterna blir i de flesta fall lägre samt tydligare.
Enligt Livsmiljö Gävle så har ingen jämförelsetabell tagits fram i just denna uppdatering, då det rör en mängd olika objekt. Ändringarna är till största del av administrativ karaktär på grund av lagändringar. Vissa verksamheter med fasta avgifter har fått en ändrad avgift. I samtliga fall innebär det en lägre avgift.
Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
663kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och fritidsnämnden har den 27 september 2022 väckt ärende om att revidera reglemente för kultur- och fritidsnämnden. Några ändringar har gjorts i reglementet enligt följande:
Ett tillägg i 1.8 där det lyfts fram att nämnden ansvarar även för idrottsanläggning inte bara bad.
För att kunna ge bidrag direkt till fria kulturutövare och ateljéstöd behöver reglementet ändras. Under tidigare år har kultur- och fritid gett bidrag till ateljéstöd genom att ge pengarna till en förening som i sin tur delar ut pengar till fria konstnärer som ansöker om ateljéstöd. För att minska byråkratin önskar man nu dela ut bidrag direkt till de fria konstnärerna därav förändringen i reglementet.
Reglementet i kapitel 1 har även ändrat ordningsföljden i punkterna för att få en bättre läsbarhet, samt fått små redaktionella ändringar. Styrning och stöd inget att erinra om förslaget.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
16
Avsägelser samt fyllnadsval 2022
-
19
Interpellation från Moderaterna (M) - Särskilt begåvade elever
-
20
Nya motioner
-
21
Nya interpellationer