Möte 2025-06-16
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Sektor styrning och stöd har sammanställt delårsrapport 1 2025 för kommunen och de kommunala bolagen.
Delårsrapporten redovisar nämnderna, kommunens och de helägda bolagens ekonomiska resultat och resultatprognos, investeringar och prognos för helåret samt. Verksamhetsuppföljning sker på nämnds och bolagsnivå.
Sammanställd redovisning samt beskrivning av verksamhet och måluppfyllelse på kommun och kommunkoncernnivå kommer att återrapporteras i delårsrapport 2.
Gävle kommunkoncern prognostiserar ett resultat på 523,6 mnkr för år 2025 jämfört med budgeterat överskott på 470,9 mnkr, vilket är en positiv avvikelse på 52,7 mnkr. Både kommun och de kommunala bolagen beräknar ett bättre årsresultat mot budget.
Enligt årsprognos ser kommunen ut att klara 3 av 4 finansiella mål i jämförelse med budget för 2025, däremot klarar inte kommunen ännu de långsiktiga målen för en stark finansiell ställning i prognosen. Nettokostnaderna ska inte öka snabbare än skatteintäkter och statsbidrag. För att nå ett överskottsmål på 1 procent, ska nettokostnaderna vara 1 procent lägre än skatteintäkter och generella bidrag. I samband med delårsrapport 1 redovisar kommunen en helårsprognos som visar att verksamhetens nettokostnader utgör -0,5 procent av skatter och generella bidrag, vilket är 0,2 procent högre än budgeterat.
Ett stort underskott 2024 gör att den finansiella ställningen tillfälligt är under 50 procent, vilket innebär att nämnderna behöver anpassa sina kostnader. Budgeten för 2025 visar en finansiell ställning på 46,8 procent, som förväntas öka till över 50 procent från 2026.
I samband med delårsrapport 1 redovisar kommunen en andel av justerat eget kapital som andel av skatter och bidrag på 48,6 procent, vilket är 1,8 procent högre än budgeterat. Den positiva prognosen beror främst på lägre pensionskostnader.
Finansnettot är också högre än budgeterat medan exploateringsresultatet är lägre på grund av minskade försäljningsintäkter.
Kommunens totala resultat för perioden är 55,7 miljoner kronor och prognosen för året är ett överskott på 211,2 miljoner kronor, vilket är 34,3 miljoner kronor högre än det budgeterade resultatet på 176,9 miljoner kronor.
Nämnderna visar en bättre prognos än budget, där prognosen är 132,5 miljoner kronor jämfört med budgeten på 84,7 miljoner kronor, vilket är 47,8 miljoner kronor bättre. Utbildningsnämnden, Socialnämnden och Omvårdnadsnämnden visar stora överskott, medan Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden drar ner prognosen med ett förväntat underskott.
Preliminärt balanskravsresultat visar prognosen på ett positivt resultat på 205,3 mnkr i förhållande till budgeterat resultat på 176,9 mnkr där reservering till medel till resultatreserv är 98,9 mnkr.
Det finns tidigare avsättningar till resultatutjämningsreserven som uppgår till 79,1 mnkr.
Gävle kommun har inga gamla underskott som ska återställas i enlighet med balanskravet.
Samtliga bolag inom Gävle stadshuskoncernen prognostiserar ett överskott för 2025.
Delårsrapport 1, politisk skrivning
Socialtjänsten ska enligt den nya Socialtjänstlagen, som träder i kraft 1 juli 2025, ställa om sitt arbete till mer förebyggande, tillgängliga, tillitsskapande, jämställda och kunskapsbaserade arbetssätt. För att få full effekt av nya Socialtjänstlagens intentioner och för att möta samhällets alla utmaningar mer framgångsrikt ska det förebyggande, tillgängliga, tillitsskapande, jämställda och kunskapsbaserade förhållningssättet råda i alla delar av kommunen och alla nämnder ska ha dessa perspektiv i fokus när man utformar sina verksamheter.
Möjligheten att kunna omfördela ekonomiska resurser till mer förebyggande insatser i hela kommunen, bygger i det korta perspektivet främst på att Socialnämnden lyckas med den omställning som pågår för fullt; omställning att gå från dyra externa placeringar som inte ger varaktiga och positiva resultat, till mer av egen öppenvård och en framgångsrik omställning till nya Socialtjänstlagens förebyggande perspektiv. Socialnämnden bygger nu ut den egna öppenvården och för detta finns specialdestinerade statsbidrag.
Att förskolan ges ännu bättre förutsättningar är ett viktigt förebyggande perspektiv. Att minska barngruppernas storlek är en investering i barnens välmående, utveckling och trygghet och det skulle innebära att såväl barn som lärare får en bättre arbetsmiljö. Det skulle dessutom förbereda barnen för grundskoletiden på ett ännu bättre sätt.
En viktig del av kommunens arbetsgivarpolitik är att möjliggöra för personer med funktionsnedsättning att få anställning i hela vår kommunkoncern. Idag organiseras en stor del av arbetet inom Arbetsmarknads-och funktionsrättsnämnden. Nämnden redovisar underskott kopplat till denna verksamhet. Bedömningen är att övriga verksamhetsdelar inom nämndens ansvarsområde inte kan bära det underskott som nämnden redovisar. Kommunfullmäktige behöver därför tydliggöra en långsiktigt hållbar organisering och finansiering för att nå målet att 2% av kommunens arbeten ska ges till personer med funktionsnedsättning via någon form av trygghetsanställning och att nödvändig handledarersättning inkluderas i detta.
Rörelsen, att gå från reaktivt till förebyggande, från icke värdeskapande eller inte längre nödvändiga resurser inom ett område, till att skapa ekonomiskt utrymme för omprioritering till värdeskapande inom ett annat område, behöver bli konkret beskriven så att såväl nämnder som kommunfullmäktige kan styra och omprioritera. Även ledningsstruktur, ekonomistyrning och samverkansforum i Gävle kommun behöver utvecklas för att politiken ur ett helhetsperspektiv ska kunna prioritera framgångsrikt. För att inte bara jämföra sig ekonomiskt med sitt egna utfall behöver nämndernas verksamhetskostnader sättas i jämförelse med referenskostnadsavvikelser i kommungruppen R9, vilket kommunfullmäktige redan fattat beslut om.
Andra sätt att kunna omprioritera resurser till mer förebyggande och värdeskapande insatser, är att minimera fusk och välfärdsbrott i hela kommunkoncernen, liksom att föra människor från försörjningsstöd till arbete.
Bilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunplan med årsbudget 2026 och plan 2027–2029 beslutas enligt plan av Kommunfullmäktige i november månad. För att säkerställa en god framförhållning för planering av investeringsverksamheten kommer exploaterings- och investeringsbudgeten för 2026 med plan för 2027–2029 att beslutas i Kommunfullmäktige i juni. Underlaget till investeringsbudget har delgivits Finansutskottet i mars och april.
Exploatering- och investeringsverksamheten i Gävle kommun har en omfattande investeringsredovisning. För exploatering ingår också driftredovisning samt intäktsredovisning. Nettoexploateringen påvisar om exploateringsverksamheten är finansierad av skattekollektivet, eller till fullo av exploateringsintäkter från tomtförsäljning, eller exploateringsersättning och medfinansieringsersättning.
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
340kb Ladda ner dokument
-
280kb Ladda ner dokument
-
-
I Gävle kommuns brottsförebyggande strategi (beslutad av kommunfullmäktige 250217,
dir nr; 24KS345) anges att kommunfullmäktige skall besluta om brottsförebyggande prioriteringsområden för det brottsförebyggande arbete som kommunen skall bedriva enligt Lag (2023:196) om kommuners ansvar för brottförebyggande arbete.
De beslutade prioriteringsområdena utgör den övergripande inriktningen för arbetet i Gävle kommuns samverkansråd för brottsförebyggande arbete [SAMBA] och är styrande i framtagandet av kommunens brottsförebyggande åtgärdspaket som beslutas av kommunstyrelsen.
De föreslagna prioriteringsområden har identifierats i kommunens lägesbild över den lokala brottslighetens utveckling och utmaningar och bedöms vara av särskild stor vikt att arbeta med för att förhindra en framtida ökning av brottslighet i Gävle kommun - både på kort och lång sikt. De föreslagna prioriteringsområden är identifierade via en samlad bedömning av den lokala brottslighetens statistiska nivåer samt en analys av denna, statistiskt dolda brottstrender och brottsfenomen med lokal och/eller nationell förankring, koppling mellan olika brottsfenomen och en riskanalys av gemensamma långsiktiga konsekvenser, en analys av bakomliggande/angränsande orsaker och påverkansfaktorer.
De föreslagna prioriteringsområdena för Gävle kommuns brottsförebyggande arbete är:- organiserad brottslighet – med underområden rekrytering & ekonomisk brottslighet
- hemlöshet och narkotikarelaterad livsstilskriminalitet
- otrygghet och försvagad social kontroll
- Våld mot kvinnor
På kommunfullmäktiges sammanträde 2025-03-31 beslutades att återremittera ärendet enligt återremissyrkandet nedan (dir. nr 25KS147):
Bilagor
-
176kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
Gävle Hamns styrelse beslutade den 16 april 2025 om att begära utökad investeringsbudget för år 2025 på grund av nya kundförhandlingar samt att ett utökat investeringsbehov finns på grund av att bolaget numera är ett skyddsobjekt.
Gävle Stadshus ABs styrelse beslutade den 21 maj 2025 att tillstyrka styrelsens beslut och att lämna ärendet vidare till kommunstyrelsen för beslut i kommunfullmäktige.
Beslutad investeringsbudget enligt gällande kommunplan för år 2025 är 68,4 mnkr och tillkommande investeringsbehov uppgår till 13,4 mnkr, det vill säga ett totalt investeringsbehov på 81,8 mnkr. Kommunfullmäktige fastställer den totala investeringsbudgeten medan Gävle Stadshus styrelse fastställer budgeten på objektsnivå.
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna bedömer sammantaget att direktionen i Gästrike Räddningstjänstförbund har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt.
Revisorerna bedömer att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande.
Revisorerna bedömer att direktionens interna kontroll i stort har varit tillräcklig. Förbättringsområden noteras i den interna kontrollen rörande rutiner och ansvar kopplat till det hälsofrämjande arbetet.
Revisorerna bedömer sammantaget att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål och verksamhetsmål för god ekonomisk hushållning som direktionen har uppställt i budget 2024.
Revisorerna tillstyrker att respektive fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för direktionen samt de enskilda ledamöterna i densamma.
Revisionen har utförts av sakkunnigt biträde, PWC.
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
388kb Ladda ner dokument
-
352kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
581kb Ladda ner dokument
-
529kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike Återvinnare är ett kommunalförbund med direktion. I enlighet med 9 kap. 13§ kommunallagen ska revisorerna lämna en revisionsberättelse till var och en av förbundsmedlemmarnas fullmäktige. Av det följer också att fullmäktige ska senast utgången av juni månad beslut om ansvarsfrihet kan beviljas eller inte.
Revisorerna för Gästrike Återvinnare har bedömt att direktionen för Gästrike återvinnare
- har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredställande sätt,
- att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande,
- att den interna kontrollen är tillräcklig
- att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de fastställda finansiella målen och verksamhetsmålen för god
Revisorerna tillstyrker att respektive fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för direktionen och de enskilda ledamöterna i direktionen.
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
951kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
815kb Ladda ner dokument
-
Enligt lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser 26 § framkommer det att en revisionsberättelse ska lämnas till förbundsmedlemmarna samt att de ska var för sig pröva om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet och om skadeståndstalan ska väckas.
Som underlag för Kommunfullmäktiges ställningstagande i frågan finns, utöver årsredovisningen, även den förtroendevalda revisorns revisionsberättelse, revisionsberättelse utförd av KPMG, grundläggande granskning samt granskningsrapport av god ekonomisk hushållning samt av årsredovisningen utförd av PwC och på uppdrag av den förtroendevalde revisorn.Båda revisorsparter tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för räkenskapsåret samt att årsredovisningen har upprättats i enlighet med lagen om kommunal bokföring.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
600kb Ladda ner dokument
-
521kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommuns miljöstrategiska programmet följs årligen upp genom ett Miljöbokslut. Miljöbokslutet ska användas som diskussionsunderlag för fortsatt planering för måluppfyllelse och genomförande av programmet.
Miljöbokslutet innehåller:
- indikatorer som följs för att visa om målen är på väg att nås
- en beskrivning av åtgärder som genomförts under året för att bidra till måluppfyllelse
- en fördjupad målanalys
Statistik för indikator har inhämtats från utsedda personer inom kommunkoncernen och i nationella uppföljningssystem.
Åtgärder som genomförts under året har rapporterats in från kommunkoncernens verksamheter.
Målanalyser har genomförts i samarbete med representanter från kommunkoncernen och miljöstrategiska enheten.9 mål har utvecklats positivt och 2 mål har utvecklats negativt jämfört med miljöbokslut för 2023.
Detta miljöbokslut gäller för år 2024.
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden har väckt ett ärende till kommunfullmäktige gällande avgiftshanteringen för barn och unga med särskild service i enlighet med LSS 9§ punkt 6 och 8.
Sektor Välfärd har sett ett behov av översyn och systematik i avgiftshanteringen avseende avgiften för mat och aktiviteter i korttidsboende i enlighet med LSS 9§ punkt 6, samt avgiften för mat och hyra i boende med särskild service för barn och unga i enlighet med LSS 9§ punkt 8.Barnboende
För barn och unga på boende med särskild service enligt LSS 9 § 8 tar Gävle kommun idag inte ut någon avgift av vårdnadshavare för mat och hyra fram till barnet/ungdomen flyttar till annan boendeform.
Nytt förslag är att avgiften för hyra för bostad i särskilt boende per månad uppgår till en tolftedel av 0,5539 prisbasbelopp. Det är det högsta beloppet som anges i enlighet med Socialtjänstlagen 8 kap. 5§ punkt 2. För år 2025 är prisbasbeloppet 58 800 kr vilket innebär en hyra på 2714 kr/mån. Den nya avgiften gäller från och med 1 juli personen fyller 19 år.
Avgift för kost utgår från Konsumentverkets beräkning (kolumnen 18-30 år och äter alla måltider förutom lunch på boendet), vilket uppgår till 3040 kr/månad för år 2025. Avgiften per dag fastställs då till 101 kr per dag.Korttidsboende
Gävle kommun tar idag ut en avgift för mat och aktiviteter för vistelse på boende enligt LSS 9 § punkt 6. Avgiften är 35:-/halvdygn och 70:-/heldygn och senast uppräknat 2021.
Enligt det nya beslutet ska LSS-insatsen vara avgiftsfri men kostnader för mat debiteras vårdnadshavare varje månad. Debiteringen utgår från Konsumentverkets beräkning för livsmedelskostnader utifrån ålder. Beräkningen utgår från beräkningen enligt normalkost och kolumnen ” All mat lagas hemma utom lunch vardagar”. Totalsumman divideras med 30 och multipliceras med antalet dygn att debitera.
Taxan för år 2025 är således
6–11 mån 24kr/dag
1 år 30 kr/dag
2–5 år 41 kr/dag
6-9 år 61 kr/dag
10-13 år 77 kr/dag
14-17 år 92 kr/dag
18 år 101 kr/dag
Dagtaxan multipliceras med antalet dagar som ska debiteras.
Kommunfullmäktige delegerar även rätten att besluta om nya avgifter för måltider på korttidsboende för barn och unga till arbetsmarknads-och funktionsrättnämnden i enlighet med Konsumentverkets modell för kommande år.
Bilagor
-
193kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
656kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet gäller ett uppdrag i kommunplanen 2023: ”12. Kommunstyrelsen uppdras att med befintliga resurser tillsammans med Lantbrukarnas Riksförbund och livsmedelsproducenter ta fram en lokalt anpassad färd- och handlingsplan för att främja samt skapa förbättrade förutsättningar för lokal livsmedelsproduktion.”
Under slutet av 2024 skedde en överlämning av ägarskap av kommunplaneuppdrag från Näringslivsavdelningen till Övergripande planering. Arbetet har letts av miljöstrategiska enheten, med stöd av en arbetsgrupp som bestått av representanter från enheten för säkerhet och beredskap, näringslivsenheten, inköps- och upphandlingsenheten och internationella kontoret.
Medskick från politiken till arbetsgruppen var att se över om Gävle kommun kan anta "Gävleborgs handlingsplan för Sveriges livsmedelsstrategi” som sin egen samt återrapportering av uppdraget ska ske innan sommaren 2025.
En kartläggning har genomförts och arbetsgruppen har även tagit del av rapporter med regional livsmedelsstatisk och haft nära samarbete med LRF, Region Gävleborg och Länsstyrelsen.
Utifrån det underlaget har arbetsgruppen kommit fram till följande:
- Kartläggningen visar att det arbetas med ett flertal åtgärder redan nu som står med i handlingsplanen men det saknas ett samlat grepp och samordning.
- Framtagna rapporter och statistik visar att Gävle kommuns nuvarane produktion av livsmedel är låg och även möjlighet till förädling är låg.
- Ett antagande av den regionala handlingsplanen bidrar till att få ett mer samlat grepp och utveckla ett mer tvärsektoriellt arbete internt inom kommunen och ökad samverkan regionalt då vi får ett gemensamt dokument att samarbeta kring.
- Då de övergripande målen i handlingsplanen är ökad livsmedelproduktion och ökad sysselsättning föreslås att Näringslivsavdelningen ansvarar att samordna genomförandet.
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
22mb Ladda ner dokument
-
316kb Ladda ner dokument
-
Gävle kommun har som mål att vara klimatneutralt år 2030. En av Gävles största utmaningar för att nå det målet är dagens transporter. Samordnad masshantering är i klimatfärdplanen utpekat som en prioriterad åtgärd för att nå målet om klimatneutralitet. Riktlinjer för masshantering bryter ner målen i det miljöstrategiska programmet och klimatfärdplanen inom ämnesområdet masshantering.
Riktlinjerna lyfter tre mål och utgör ett stöd för den kommunala verksamheten att arbeta hållbart med massor. Målen i riktlinjerna är;
- En resurseffektiv och cirkulär hantering av massor
- Minskade transporter och klimatutsläpp
- Integrera masshanteringsriktlinjerna i dagens planerings- och exploateringsprocess
Som stöd för att uppnå målen i riktlinjerna så upprättas en handlingsplan där åtgärder och ansvar föreslås. Handlingsplanen styrs på tjänstemannanivå.
I uppdraget ingick att ta fram en förstudie för organisation, drift och lokalisering av ett masslogistikcenter. Förstudien landade i slutsatsen att i nuläget finns inte behov av att upprätta ett nytt masslogistikcenter. Istället föreslås att nyttja befintlig kapacitet hos det privata näringslivets anläggningar. Förstudien visar på nyttorna med att samordna rena massor från de interna projekten.
Ekonomiska konsekvenser
Godkännande av riktlinjerna innebär inte några direkta ekonomiska konsekvenser.
Nästa steg i arbetet med en samordnad och strukturerad hantering av massor innebär att organisation för arbetet behöver finnas, en masskoordineringsfunktion. Den funktionen har lämpligen sin placering under inom Tekniska avdelningen, sektor Livsmiljö.
Uppskattad tid för en sådan funktion är ca 500h/år i ett inledande skede för att sedan eventuellt minska i takt med att ett nytt arbetssätt integrerats i linjearbetet. Det bör hanteras i ett eget ärende med stöd av beslutade riktlinjer för masshantering.
Bilagor
-
182kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
I december 2017 tecknades ett avtal mellan staten, Gävle kommun och Region Gävleborg för att främja bostadsbyggande och hållbar stadsutveckling inom Näringen.
Nyhamn ska ge plats för över 1000 bostäder och lokaler för olika typer av service. Visionen för området är att skapa en levande, hållbar stadsdel med mötesplatser, barnvänliga kvarter och hållbara transporter. Planprogrammet är flexibelt för att kunna utvecklas under lång tid. Genom försäljning av framtida byggrätter kan intäkter användas för att sanera föroreningar, stärka kajer, bygga ut infrastruktur och parker samtidigt som området säkerställs mot klimatförändringar.
Visionen och den flexibla markanvändningskartan är grundläggande, till den finns inriktningsmål och riktlinjer. Program för detaljplan är inte juridiskt bindande utan ett vägledande visionsdokument avseende framtida mark-och vattenanvändning.
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
24mb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
292kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
337kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
972kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
51kb Ladda ner dokument
-
-
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 25 mars 2024, §17b, väckte Richard Carlsson, Elizabeth Puhls och Wanja Delén (SD) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från utbildningsnämnden. Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige ska uppdra åt utbildningsnämnden att utreda kommuninvånares behov av, och förutsättningarna för ett tillskapande av ”nattisplatser” i Gävle kommuns ytterområden. Motionärerna argumenterar för att detta skulle underlätta för vårdnadshavare som jobbar utanför traditionella kontorstider i kommunens ytterområden. I utbildningsnämndens yttrande framgår att Nattis Gävle är belägen i centrala Gävle för att möjliggöra tillgång till verksamheten med olika trafikslag oavsett var i kommunen bostadsadressen är. Vidare framgår att information finns och dialog sker med vårdnadshavare i behov av omsorg under obekväm arbetstid. Till detta konstateras att ur ett ekonomiskt hänseende att verksamhetsformen är konstnadskrävande och att mindre enheter skulle vara än mer kostnadskrävande med anledning av exempelvis schematekniska åtgärder relaterat till bland annat regler om dygnsvila. Under de rådande ekonomiska förutsättningarna bedömer därmed nämnden att det saknas möjlighet att, utöver den redan planerade förändringen av Nattis Gävle, tillskapa ytterligare enheter i kommunens ytterområden
Bilagor
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde 2023-09-25 väckte Emelie Taimi (M) och Julia Söderström (M) rubricerad motion med följande yrkande: - Att riktlinjerna för serveringstillstånd justeras så att restauranger och serveringsställen kan beviljas serveringstillstånd fram till 04.00 samt - Att serveringstid på uteservering kan beviljas fram till 02.00
Riktlinjerna anger idag serveringstid fram till som längst kl. 03.00 och då bara tidsbegränsat ett år i taget. Tillstånd för stadigvarande servering, det vill säga utan slutdatum, medges i dagens riktlinjer till kl. 02.00. Rent formellt finns inget hinder för att redan idag medge serveringstid till klockan 04.00 i ett enskilt ärende. De kommunala riktlinjerna begränsar inte nämndens beslut på samma sätt som lagregler gör. Men eftersom riktlinjernas syfte bland annat är att göra det lättare att förutse om en ansökan kan bifallas och att kommunen ska behandla ansökningar om serveringstillstånd på ett likvärdigt sätt, är det inte önskvärt att nämnden gör avsteg från riktlinjerna annat än i undantagsfall. Motionen rör just ändring i riktlinjerna, och inte i linje med rådande inriktning.
Kroglivet och utskänkningen är ett sådant område vilket inbegriper ordning och säkerhet där Polisen agerar både genom tillsyn enligt Alkohollagen och genom direkta ingripanden. Inte sällan nyttjas också ordningsvakter i syfte att upprätthålla ordningen och säkerheten på uppdrag av ägaren och som förordnas av Polisen. När det gäller frågan om längre öppettider, anser Lokalpolisområde Gästrikland att enbart förlängda öppettider inte bedöms gynna ordningen och säkerheten i kroglivet. Polisen har därför fortsatt uppfattningen att det allmänt sett får anses vara klarlagt att sen servering av alkohol på restaurang leder till förhållandevis högre berusningsgrad hos gästerna än vad servering under tidigare öppethållande ger. De tta ökar risken för konflikter mellan personer på och i omedelbar anslutning till serveringsstället (SOU 2009:22 s. 208). Det torde även genom utredningar och myndighetsrapporter vara klarlagt att det finns ett samband mellan sena serveringstider och ökade risker för berusningsskador, våldshandlingar och störande av ordning på allmänna platser (SOU 2009:22 s. 206 ff.). Sammantaget är det Lokalpolisområde Gästriklands uppfattning att nuvarande tillämpning för serveringstider i Gävle kommun bör bibehållas.
Kommunen måste som tillståndsmyndighet i varje enskilt fall bedöma riskerna för olägenheter i samband med en utsträckning av serveringstiden. Polismyndighets och miljöförvaltnings yttranden och inställning skall alltid tillmätas stor betydelse vid bestämmande av serveringstider. Detta gäller inte minst vid prövning av ansökningar om tillstånd till servering efter klockan 01.00."
I Gävle kommun beviljas som regel serveringstid utomhus inom normaltiden för serveringstillstånd, det vill säga mellan 11.00-01.00. Kommunen gör dock en individuell prövning i alla ansökningsärenden. Serveringstiden för uteservering kan komma att begränsas i förhållande till serveringstid inomhus. Detta sker främst i de fall där verksamhet på uteserveringen riskerar att störa närboende. Således kan serveringstid på uteservering redan idag beviljas fram till 02:00 utan att det utgör en konflikt med riktlinjerna.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
838kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
29kb Ladda ner dokument
-
-
36
Interpellation från Moderaterna (M) - Främjande av gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker
-
37
Interpellation från Moderaterna (M) - Personuppgifter
-
Bilagor
-
47kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-