Möte 2019-06-17
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
2
Anmälningar för kännedom
-
Bilagor
-
Gävle kommun exploaterar områdena Hemlingby och Lindbacka till förmån för bostäder och Gävle Vatten AB har byggt ut den kommunala VA-anläggningen. För VA-verksamheten är det av stor vikt att ett verksamhetsområde i enlighet med lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV) finns beslutat som redovisar det geografiska område som Gävle Vatten AB ska hantera som verksamhetsområde.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
513kb Ladda ner dokument
-
522kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för Gävle Vatten AB har lämnat förslag på ökade brukningsavgifter för åren 2020-2022 enligt bilaga 2-4. Anledningen är ökade kapitalkostnader som ökar avsevärt under kommande år. De ökade kostnaderna beror främst på omfattande investeringar i ett nytt vatten- och reningsverk samt en fortsatt hög tillväxt genom exploateringar.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
-
Inköp Gävleborg är ett kommunalförbund med direktion. I sådana kommunalförbund med förbundsdirektion skall revisorerna avge en revisionsberättelse till var och en av förbundsmedlemmarnas fullmäktige (9 kap. 20 § KL).
Av de kommunalförbund Gävle kommun är medlem i är Inköp Gävleborg och Gästrike Räddningstjänstförbund organiserade med direktion. Gästrike Återvinnare är organiserade med eget fullmäktige.
Inköp Gävleborg redovisar för räkenskapsåret ett resultat på 4179 tkr. Förbundets revisorer tillstyrker att årsredovisningen godkänns och att förbundsdirektionen beviljas ansvarsfrihet för räkenskapsåret.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
311kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike räddningstjänstförbund är ett kommunalförbund med direktion. I sådana kommunalförbund med förbundsdirektion skall revisorerna avge en revisionsberättelse till var och en av förbundsmedlemmarnas fullmäktige (9. kap 20 § KL).
Av de kommunalförbund Gävle kommun är medlem i är Inköp Gävleborg och Gästrike Räddningstjänstförbund organiserade med direktion. Gästrike Återvinnare är organiserade med eget fullmäktige.
Gästrike räddningstjänstförbund revisorer bedömer att årsredovisningen i allt väsentligt uppfyller kraven på rättvisande räkenskaper och är upprättad enligt god redovisningssed, Revisorerna tillstyrker att årsredovisningen godkänns och att förbundsdirektionen beviljas ansvarsfrihet för räkenskapsåret.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
472kb Ladda ner dokument
-
741kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd har sammanställt Delårsrapport 1 2019.
Beslut fattades under kommunstyrelsens möte 20190509 om att kommunstyrelsen kommer att utöva en förstärkt uppsiktsroll gentemot de tre nämnder som visar på en obalans i ekonomin nämligen; Socialnämnden, Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden och Omvårdnadsnämnden. Att avsätta 1 mnkr från centralt avsatta budgetmedel (omställningsarbete mm) till sektor styrning och stöd för att i samråd med sektor välfärd finansiera eventuella konsultinsatser avseende ovanstående samt att frågan om behov av fördjupad utredning om eventuella övergripande åtgärder som kan behöva vidtas för en ekonomi i balans inför 2020 återkommer vid hantering av delår 1.
Som stöd till uppdragen att återredovisa konkreta effektiviserings- och kostnadsbesparande åtgärder finns tidigare beslut om att till kommundirektören delegera rätten att fatta beslut om samtliga nämnders enskilda inhyrningar av verksamhetslokaler på kort sikt samt att uppdra till kommundirektören att genomföra en utredning av kommunens samlade lokalresursbehov på lång sikt med återredovisning till kommunstyrelsen för ställningstagande i sak.
Prognostiserat underskott för Samhällsbyggnadsnämnden (pga av snöröjning och halkbekämpning) medför inga beslut om korrigerande åtgärder inom nämnden utan betraktas som icke strukturellt och därmed isolerad för 2019.
Exklusive det förväntade ekonomiska utfallet för socialnämndens, omvårdnadsnämndens, arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden och samhällsbyggnadsnämnden prognostiseras nämndernas (och finansförvaltningens) resultat överstiga budget.
Uppföljning av politiska uppdrag för 2019 redovisas i separat bilaga.Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
828kb Ladda ner dokument
-
265kb Ladda ner dokument
-
-
Nuvarande riktlinje gäller att motverka mutor och bestickning för Gävle kommunkoncern. Begreppet ”bestickning” finns inte längre som ett juridiskt begrepp, vilket har bytts mot givande av muta. Handel med inflytande läggs in i riktlinjen och rutinen.
Förslag är att dela upp riktlinjen till en riktlinje, med tillhörande rutin som även behandlar jäv. Syftet är att underlätta för chefer och medarbetare att undvika och motverka mutor, samt hur chefer och medarbetare ska agera om misstankar förekommer.
Förslag är att särskilja på riktlinje för medarbetare i Gävle kommun och förtroendevalda, som i nuvarande form är sammanslaget. Riktlinje för förtroendevalda tas fram och är i pågående remissberedning.
Arbetet med revidering av riktlinje har genomförts genom beredning i koncernens HR-chefsnätverksgrupp, samt genom remissrunda till kommunens helägda bolag.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
424kb Ladda ner dokument
-
E-posthandling tillhörande yttrande från Kristdemokraterna Gävle angående riktlinje jäv och muta.pdf221kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med att nuvarande Medarbetarpolicy arbetades fram under 2018 inleddes ett arbete att revidera tillhörande riktlinjer.
Ett område i policyn är Arbetsmiljö och syftet med att revidera och uppdatera dagens riktlinje för området är att tydliggöra ramar och vägledning för genomförande av arbetsmiljöarbete i Gävle kommunkoncern.
Till riktlinjen utformas särskild rutin för tillämpning inom området, vilket Gävle kommun respektive bolag ansvarar för att beskriva utifrån sina respektive organisationers förutsättningar och genomförande.
Arbetet med revidering av riktlinje har genomförts genom beredning i koncernens HR-chefsnätverksgrupp, samt genom remissrunda till kommunens helägda bolag.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
319kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med att nuvarande Medarbetarpolicy arbetades fram under 2018 inleddes ett arbete att revidera tillhörande riktlinjer.
Ett område i policyn är Lön och syftet med att uppdatera och revidera dagens riktlinje för området är att tydliggöra ramar och vägledning för genomförande av lönebildning i Gävle kommunkoncern.
Till riktlinjen utformas särskild rutin för tillämpning av Lönebildning, vilket Gävle kommun respektive bolag ansvarar för att beskriva utifrån sina respektive organisationers förutsättningar och genomförande.
Arbetet med revidering av riktlinje har genomförts genom beredning i koncernens HR-chefsnätverksgrupp, samt genom remissrunda till kommunens helägda bolag.Kommunstyrelsen beslutade ett förslag på revidering under punkt 2.1. Tillägget är inlagt i den justerade riktlinjen.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
21kb Ladda ner dokument
-
245kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med att nuvarande Medarbetarpolicy arbetades fram under 2018 inleddes ett arbete att revidera tillhörande riktlinjer.
Ett område i policyn är Kompetens och syftet med att utforma riktlinje för Kompetensförsörjning är att tydliggöra ramar och vägledning för genomförande av kompetensförsörjning i Gävle kommunkoncern.
Till riktlinjen utformas särskild rutin för tillämpning inom området, vilket Gävle kommun respektive bolag ansvarar för att beskriva utifrån sina respektive organisationers förutsättningar och genomförande.
Arbetet med revidering av riktlinje har genomförts genom beredning i koncernens HR-chefsnätverksgrupp, samt genom remissrunda till kommunens helägda bolag.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
265kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2018 arbetades ett förslag på medarbetarerbjudande för Gävle kommunkoncern fram, på uppdrag av Personalutskottet och Kommunplanen, med olika erbjudanden inom områden som Hälsa, Utveckling och Hållbarhet.
Ett förslag som presenterades var cykel som förmånserbjudande. Arbetsgivarutskottet har nu föreslagit att lyfta förslaget till beslut till Kommunstyrelsen.
Förslaget är att arbetsgivaren erbjuder medarbetare att hyra, leasa eller köpa en cykel mot bruttolöneavdrag. Förslag är att erbjudandet ska kunna erbjuda olika typer av cyklar och i olika prisnivåer; exempelvis vanlig cykel, elcykel och lådcykel. Att cykla främjar både hälsa och miljö.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
14
Ombudgetering och omdisponering av investeringsanslag och Exploateringsbudget 2019 och Exploateringsbudget 2020-2023
Under år 2019 kommer Kommunplan att beslutas av Kommunfullmäktige november.
Kommunens investeringar, inklusive investeringar hos de kommunala bolagen som riktas mot den kommunala skattefinansierade verksamheten, uppgår till 1 074,4 mnkr inklusive exploateringsverksamhet. Totalt föreslås ombudgeteringar och omdisponeringar som minskar 2019 års investeringsanslag med 88,9 mnkr. 2019 års investeringsbudget uppgår då till 985,5 mnkr. I beslutet ingår omdisponeringar av investeringsanslag från år 2019 till 2020
För Gävle Vatten AB föreslås tidigare beslutad budget stå fast.Ordförande lade fram en ytterligare att-sats under kommunstyrelsen som gäller rörde sig att godkänna ytterligare 10 000 tkr i investeringsanslag för år 2019 för Gavlefastigheter Gävle kommun AB för att genomföra en ersättningsinvestering åt Gästrike Räddningstjänst vad gäller övningsplats och station. De beräkningar som finns i underlagen är exklusive detta investeringsanslag.
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
26kb Ladda ner dokument
-
-
15
Aktieägartillskott till Gävle Stadshus AB för vidareförmedling till Gavlefastigheter Gävle kommun AB för investeringar 2019
Bakgrund.
Bakgrunden är att i en kraftigt växande kommun som Gävle kommun uppstår investeringsbehov i verksamhetslokaler, skolor, förskolor, mm för den kommunala verksamheten. Ifall kommunen organiserat ägande och förvaltning av verksamhetsfastigheter i primärkommunen uppkommer investeringsbehovet i kommunen. För Gävle kommuns del sker investeringar, ägande och förvaltning av kommunens verksamhetsfastigheter i Gavlefastigheter Gävle kommun AB.
Gävle kommun har ett långsiktigt resultatmål på 2% av skatteintäkterna delvis för att skapa likvida medel för att enligt kommunfullmäktiges finansiella mål, kunna självfinansiera investeringar mot den skattefinansierade verksamheten till 76 procent över en femårsperiod. Kommunen skapar därmed likvida medel för att möjliggöra investeringar utan alltför omfattande extern upplåning. Dock har primärkommunen relativt måttliga investeringsnivåer eftersom merparten av de ökade investeringarna mot den skattefinansierade verksamheten sker i Gavlefastigheter Gävle kommun AB. Av totalt prognostiserade skattefinansierade investeringar 2019 på 933,4 mnkr avser 498,5 mnkr kommunrelaterade investeringar i Gavlefastigheter Gävle kommun AB.
Detta förhållande medför att kommunen över tid succesivt ökar sina likvida medel (placerade på koncernkonto) medan Gavlefastigheter Gävle kommun AB över tid succesivt ökar sin externa upplåning. Detta medför för internbankfunktionen i kommunen en dubbel riskhantering, den ökande skuldportföljens ränterisker, refinansieringsrisker mm ska hanteras enligt finanspolicyn, samtidigt som en ökad likviditet medför en ökad riskhantering av de finansiella tillgångarna enligt finanspolicyn.
De finansiella tillgångarna, de likvida medlen på koncernkontot, uppgår i kommunen per april 2019 till 533,9 mnkr, och med dagens lågräntemiljö ger dessa ingen avkastning. För närvarande får kommunen betala för negativ ränta för innestående medel på koncernkontot.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
16
Årlig uppräkning av avgifter 2019 - Ansöknings- och tillsynsavgifter mm. för serveringstillstånd, tobak, folköl, receptfria läkemedel samt elektroniska cigaretter
Socialnämnden har väckt två ärenden i fullmäktige. Den 27 februari 2019, § 40, beslutade nämnden att föreslå fullmäktige att anta nya avgifter enligt lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter (nedan kallad den nya tobakslagen). I korthet innebär den nya lagstiftningen att ett skriftligt tillstånd krävs för att få sälja tobak och att ansökningsprocessen förses med ansökningsavgifter. Socialnämnden föreslår också höjda tillsynsavgifter samt förslag på höjda avgifter vid ansökan om serveringstillstånd.
Socialnämnden har den 26 mars, § 74, beslutat att återkalla delegation avseende lag om elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare (2017:425). Återkallelsen gäller från och med den 1 juli 2019. Nämnden valde att underställa detta till fullmäktige för beslut. Eftersom lagen upphör finner fullmäktige inte skäl att återkalla delegation.
I anledning av nya tobakslagen behöver socialnämndens reglemente ändras. Delar av den gamla tobakslagen kommer äga fortsatt tillämplighet enligt övergångsbestämmelserna till den nya tobakslagen. Ändringen innebär att socialnämnden också svarar för uppgifterna enligt den nya tobakslagen.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
505kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
308kb Ladda ner dokument
-
-
Detaljplanen syftar till att möjliggöra ett verksamhetsområde för energiintensiva verksamheter med fokus på IT och kommunikation som kan dra nytta av närheten till elkraft i ställverket Stackbo/Ängsberg.
Detaljplanen syftar även till att säkerställa att de höga naturvärdena inom fastigheten Överhärde 63:1 kan värnas och förstärkas samt samexistera med verksamhetsområdet.
Detaljplan Överhärde 63:1 m.fl., Rörbergs flygplats (18SBN344) har varit ute på samråd under perioden 25 februari – 18 mars 2019 och på granskning under perioden 15 april – 15 maj 2019. Kommunstyrelsens Samhällsbyggnadsutskott beslutade 24 april 2019 att antagandet av detaljplanen ska ske i Kommunfullmäktige.
Under granskning och samråd har det kommit in ett antal synpunkter. Många av dessa handlar om att det är olämpligt att lägga ner flygverksamheten med hänvisning till brand-, ambulansflyg, samt privata och kommersiella intressen. Arbetet med att ta fram detaljplan ska inte pröva det utan istället pröva områdets lämplighet som verksamhetsområde.
Kommunfullmäktiges beslut att avveckla det kommunala bolaget Gävle flygplats AB (16KS432) har varit en förutsättning i detaljplanearbetet. Synpunkter om att flygplatsen ska vara kvar ger därför inga förändringar i planhandlingarna.
De justeringar som gjorts i planhandlingarna efter granskningen är redaktionella förändringar och handlar om justering av formalia, korrigeringar av ordval samt förtydligande av illustration rörande strandskydd. Allt detta bidrar till att underlätta förståelsen av planbeskrivningens lydelse.
Utöver detta har vi också förtydligat att samråd ska ske med räddningstjänst och ledningsägare i samband med frågor som rör respektive parts verksamhetsområde. På plankartan har endast formalia justerats, inga gränser eller planbestämmelser har förändrats efter genomförd granskning.
Vi gör bedömningen att de synpunkter som inkommit under samråd och granskning bemötts och tillgodosetts.
Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.
Planen handläggs enligt reglerna för utökat förfarande, plan- och bygglagen 5 kap 7§.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
824kb Ladda ner dokument
-
585kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2018-06- 18 §26, väckte Tord Fredriksen (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Näringslivs- och arbetsmarknadsnämnden.
Motionären föreslår att kommunen inför cykeltaxi som sommarjobb för unga som då kan framföra cykeltaxi inom den centrala staden till ett självkostnadspris. Näringslivs- och arbetsmarknadsnämnden konstaterar i sitt yttrande att den form av cykeltaxi som föreslås i motionen inte är möjlig då det inte faller inom kommunens kompetensområde med taxiverksamhet.
En avgiftsfri cykeltaxiverksamhet skulle däremot vara lagligt möjligt att tillhandahålla men behöver då vägas mot andra insatser för ungas arbetslivserfarenhet samt andra områden och arbetsplatser där kommunen idag har behov av sommarvikarier eller erbjuder sommarjobbsgaranti för alla elever mellan årskurs 2 och 3 på gymnasiet. Förslaget till beslut i detta fall blir därför avslag på motionen.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2017-02-20, §13, väckte Richard Carlsson (SD) och Mattias Eriksson Falk (SD) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från säkerhetsavdelningen samt ett kompletterande yttrande från densamma med anledning av ny lagstiftning.
Motionärerna föreslår att kommunen ska ta fram lämpliga stråk för kameraövervakning tillsammans med Polismyndigheten och andra verksamma i Gävle centrum för att sedan ansöka om kameraövervakning hos Länsstyrelsen.
Säkerhetsavdelningen konstaterar i sitt kompletterande yttrande att ny lagstiftning kring kameraövervakning och tillståndsgivning har kommit på plats under 2018 efter att motionen inkom. Den nya kamerabevakningslagen innebär att kravet på tillstånd för kameraövervakning nu enbart gäller för myndighet eller annan som utför uppgift av allmänt intresse och att det är Datainspektionen som är tillsyns- och tillståndsmyndighet. För att få tillstånd krävs att platsen som ska bevakas är brottsutsatt, förebyggande av brott/olycka, avbryta pågående brott eller finnas risk för någons liv, hälsa, trygghet och egendom. Säkerhetsavdelningen gör bedömningen att tillstånd för kameraövervakning inte ges i ett generellt och övergripande brottsförebyggande syfte.
Säkerhetsavdelningen beskriver vidare att enligt forskningen bedöms kameraövervakning ha mer effekt på planerad brottslighet och egendomsbrott än för våldsbrott och tillfällesstyrda brott. Därför bör kameraövervakning kompletteras av andra insatser i det offentliga rummet för faktiskt ökad trygghet.
Majoriteten utesluter inte att ansöka om utökad kameraövervakning på platser eller stråk i city eller andra delar av kommunen för att förebygga brott där det identifierats att behov av detta finns. Den nya lagstiftningen innebär att möjligheterna att använda sig av kameraövervakning för trygghetsskapande- och brottsförebyggande insatser har ökat. Dialog förs regelbundet med Polisen om trygghetsarbetet och samordning av åtgärder när behov uppstår.
Majoriteten arbetar för att kommunens övergripande, förebyggande och strategiska arbete med trygghetsfrågorna ska stärkas, därför har Majoriteten initierat ett arbete som nu ska starta med framtagandet av trygghetsplaner, med konkreta insatser för alla stads- och kommundelar utifrån de lokala behoven.
Arbetet med att identifiera platser och stråk där tillstånd för kameraövervakning i brottsförebyggande syfte sannolikt skulle ges och vara önskvärt behöver genomföras inom ramen för arbetet med trygghetsplanerna. Det är därför för tidigt att säga om det är just på platser och stråk i city som ökad kameraövervakning är aktuellt, om det snarare är aktuellt på andra platser i kommunen eller om helt andra åtgärder skulle göra störst skillnad.
Det är också viktigt för att bli framgångsrika i arbetet med en tryggare kommun att en insats med kameraövervakning kan bedömas och användas tillsammans med andra insatser för att åstadkomma minskad utsatthet för brott och ökad känsla av trygghet på gator och torg. Därav föreslås motionen besvarad med hänsyn till inkomna yttranden och detta utlåtande.Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2018-06-18 §26, väckte Tord Fredriksen (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Ekonomiavdelningen, Styrning och stöd.
I det yttrande över motionen som inkommit från Ekonomiavdelningen informeras att Sodexo inte är intresserade av att sälja fastigheten och bedömer att de själva har behov utav byggnaden också kommande avtalsperiod. Förslag till beslut är därmed att motionen avslås.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2018-11-26 §12, väckte Tord Fredriksen och Charlotta Lagnander rubricerad motion.
Ett samordnat yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden och Kultur- och fritidsnämnden.
Motionärerna föreslår att ytan i Fjärran Höjder-skogen som idag utgör en förfallen och övervuxen boulebana ska iordningsställas med en aktivitetsyta för barn och ungdomar som också kan nyttjas av skolor och förskolor i området.
Samhällsbyggnadsnämnden och Kultur- och fritidsnämnden ställer sig positiva till att Livsmiljö Gävle gör en förstudie inför en framtida investering för att förnya platsens användning. I yttrandet framgår flera olika tänkbara användningsområden för platsen, utegym, spontanidrottsplats, naturinspirerad lek- och grillplats, hundrastgård, återställande till skogs- eller parkmark eller odlingsmark. Förstudien är nödvändig för att fastställa vilka behov som finns och föra dialog med aktörer i området. De olika förslagen behöver utredas innan ett slutligt förslag på användning och investeringsbeslut kan fattas.
Majoriteten stödjer inriktningen att en förstudie av en ny användning av platsen ska genomföras. Platsen är igenomvuxen och kan upplevas som otrygg, det är därför nödvändigt att säkerställa att platsen kan nyttjas på ett mycket bättre sätt av de boende i området än idag. Motionärernas intentioner är att platsen specifikt ska ha ett innehåll som riktar sig till barn och ungdomar. Förstudien behöver dock först genomföras innan vi kan fastställa den slutliga användningen. Det är därför för tidigt att besluta om det slutligen kommer bli ett innehåll för barn- och ungdomar eller ett innehåll som möter andra viktiga värden för en trivsam utemiljö i vår kommun. Med denna bakgrund och det yttrande som inkommit föreslås att motionen anses besvarad.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2017-02-20 §13, väckte Roger Persson, Inger Schörling, Peter Hansson och Helene Börjesson rubricerad motion. Yttranden över motionen har inkommit från Övergripande planering Styrning och stöd, Gävle Energi, Gästrike Vatten och Gästrike Återvinnare.
Motionärerna föreslår att anställda i strategiska befattningar inom kommunen ges god kunskap i cirkulär ekonomi och dess effekter samt att alla förtroendevalda i kommunen genomgår en grundläggande utbildning i ämnet utifrån politisk styrning. Syftet skulle vara att genom detta kunna växla upp kommunens arbete för att uppnå en mer cirkulär ekonomi.
Motionen berör ett angeläget ämne som har en tydlig koppling till det miljöstrategiska programmet som just nu är under revidering. I de yttranden som inkommit beskrivs hur respektive verksamhet arbetar i en hållbar riktning. I yttrandet från Övergripande planering påtalas att två av områdena i det miljöstrategiska programmet, Information och utbildning samt Konsumtion och avfall har en tydlig koppling till arbetet med en mer cirkulär ekonomi. Gävle kommun deltar också i Region Gävleborgs förstudie om vilka delar av den cirkulära ekonomin som är mest relevanta för Gävleborg.
Inför mandatperioden 2019-2022 har ett arbete påbörjats och slutförts för att utveckla och fastställa utbildningsblock för förtroendevalda i kommunen. Basutbildningar under mandatperioden som ska genomföras i kommunfullmäktige eller i respektive nämnd och bolagsstyrelse. De utbildningar för anställda och förtroendevalda som föreslås i motionen behöver därför samordnas och vägas gentemot de utbildningar som redan är planerade i de nya utbildningsblocken samt de utbildningsinsatser som kommunens medarbetare genomgår. En annan avvägning är vilka specifika befattningar, nämnder och bolag där de utbildningar som motionärerna föreslår skulle vara önskvärt.
I Majoriteten i Gävles politiska plattform betonas vikten av målet Gävle kommun som en klimatneutral plats 2035 och fortsatt höga klimat- och miljöambitioner. Gävle ska fortsätta vara en av Sveriges bästa miljökommuner och i det är utvecklingen av en mer cirkulär ekonomi en viktig del. Det miljöstrategiska programmet är kommunens viktigaste verktyg för att styra mot en hållbar utveckling och minskat klimatavtryck, därför behöver också avvägningarna kring önskvärda och ändamålsenliga utbildningsinsatser bedömas under revideringen av det miljöstrategiska programmet. Motionen föreslås därför att besvaras med anledning av inkomna yttranden och detta utlåtande.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
-
Den 16 februari 2017 inkom medborgarförslaget ”Gävle kommun bör byta namn till Gävle stad. ”
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen får fullmäktige avskriva en motion eller ett medborgarförslag från vidare handläggning om beredningen inte har kunnat avslutas inom ett år från det att motionen eller medborgarförslaget väcktes.
Eftersom beredningen inte har kunnat avslutas inom ett år ska medborgarförslaget avskrivas från vidare handläggning.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
-
Den 6 december 2016 inkom medborgarförslaget ”Placera bocken på en förankrad ponton mitt i ån. ”
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen får fullmäktige avskriva en motion eller ett medborgarförslag från vidare handläggning om beredningen inte har kunnat avslutas inom ett år från det att motionen eller medborgarförslaget väcktes.
Eftersom beredningen inte har kunnat avslutas inom ett år ska medborgarförslaget avskrivas från vidare handläggning.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
-
26
Medborgarförslag - Riv upp Byggnads- och miljönämndens beslut den 2011-09-28, att anta detaljplan del av Vallbacken 2:5. Gustavsplan
Den 12 september 2017 inkom medborgarförslaget ”Riv upp Byggnads- och miljönämndens beslut den 2011-09-28, att anta detaljplan del av Vallbacken 2:5. Gustavsplan. ”
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen får fullmäktige avskriva en motion eller ett medborgarförslag från vidare handläggning om beredningen inte har kunnat avslutas inom ett år från det att motionen eller medborgarförslaget väcktes.
Eftersom beredningen inte har kunnat avslutas inom ett år ska medborgarförslaget avskrivas från vidare handläggning.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Den 29 november 2017 inkom medborgarförslaget ”Medborgarförslag återinsätts för fortsatt beredning.”
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen får fullmäktige avskriva en motion eller ett medborgarförslag från vidare handläggning om beredningen inte har kunnat avslutas inom ett år från det att motionen eller medborgarförslaget väcktes.
Eftersom beredningen inte har kunnat avslutas inom ett år ska medborgarförslaget avskrivas från vidare handläggning.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
28
Medborgarförslag - Låt Gävle kommun eller Gävle Energi AB bli ägare till kraftverken i Testeboån (Strömsbro och Oslättfors)
Den 12 december 2015 inkom medborgarförslaget ” Låt Gävle kommun eller Gävle Energi AB bli ägare till kraftverken i Testeboån (Strömsbro och Oslättfors).”
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen får fullmäktige avskriva en motion eller ett medborgarförslag från vidare handläggning om beredningen inte har kunnat avslutas inom ett år från det att motionen eller medborgarförslaget väcktes.
Eftersom beredningen inte har kunnat avslutas inom ett år ska medborgarförslaget avskrivas från vidare handläggning.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
29
Medborgarförslag - Gävle kommun bör köpa ut det nedersta kraftverket i Testeboån (Strömsbro kraftverk) och efter rivning av denna återställa vandringsvägen för lax och havsöring
Den 13 oktober 2015 inkom medborgarförslaget ” Gävle kommun bör köpa ut det nedersta kraftverket i Testeboån (Strömsbro kraftverk) och efter rivning av denna återställa vandringsvägen för lax och havsöring.”
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen får fullmäktige avskriva en motion eller ett medborgarförslag från vidare handläggning om beredningen inte har kunnat avslutas inom ett år från det att motionen eller medborgarförslaget väcktes.
Eftersom beredningen inte har kunnat avslutas inom ett år ska medborgarförslaget avskrivas från vidare handläggning.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
30
Medborgarförslag - Etablera en fond där engagerade medborgare kan söka stöd för att genomföra projekt som stöder kommunens Vision 2025
Den 7 juni 2016 inkom medborgarförslaget ” Etablera en fond där engagerade medborgarekan söka stöd för att genomföra projekt som stöder kommunens Vision 2025 .”
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen får fullmäktige avskriva en motion eller ett medborgarförslag från vidare handläggning om beredningen inte har kunnat avslutas inom ett år från det att motionen eller medborgarförslaget väcktes.
Eftersom beredningen inte har kunnat avslutas inom ett år ska medborgarförslaget avskrivas från vidare handläggning.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
-
Den 20 april 2017 inkom medborgarförslaget ” Miljöaspekter vid rustandet av Valbobadet .”
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen får fullmäktige avskriva en motion eller ett medborgarförslag från vidare handläggning om beredningen inte har kunnat avslutas inom ett år från det att motionen eller medborgarförslaget väcktes.
Eftersom beredningen inte har kunnat avslutas inom ett år ska medborgarförslaget avskrivas från vidare handläggning.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
-
Den 10 maj 2017 inkom medborgarförslaget ”Medborgarförslag - Stor julmarknad i Boulongern.”
Enligt 5 kap. 35 § kommunallagen får fullmäktige avskriva en motion eller ett medborgarförslag från vidare handläggning om beredningen inte har kunnat avslutas inom ett år från det att motionen eller medborgarförslaget väcktes.
Eftersom beredningen inte har kunnat avslutas inom ett år ska medborgarförslaget avskrivas från vidare handläggning.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 28 november 2015, §37, väcktes rubricerat medborgarförslag. Yttrande över medborgarförslaget har inkommit från Övergripande planering, Styrning och stöd.
Sedan Gavlevallen byggdes och Strömvallen inte längre används som arena för allsvensk fotboll har det funnits flera diskussioner och idéer för hur en ny användning av Strömvallenområdet skulle kunna se ut. I yttrandet som inkommit från Övergripande planering konstateras att kommunstyrelsen i september 2017 valde att gå vidare med att ge ett planeringsuppdrag för att möjliggöra att området istället används för att bygga bostäder. Förslagsställaren vill specifikt se att ett trygghetsboende byggs på platsen, men det uppdrag som gavs under 2017 från kommunstyrelsen berör inte i detalj om just ett trygghetsboende som boendeform är aktuellt om bostäder skulle bli det nya användningsområdet för marken.
För att förändra användningen av Strömvallenområdet krävs att arbetet fortgår med en ny detaljplan, något som kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott vid flera tillfällen har valt att inte prioritera framför andra samhällsbyggnadsprojekt i den växande kommun som Gävle är. 2018 beslutades att i väntan på att en ny detaljplan tas fram, öppna upp Strömvallen igen för fotbollsverksamhet genom en föreningssamverkan mellan flera fotbollsföreningar. Avtal skrevs på ett år i mars 2018, ett avtal som nyligen förlängdes med tre år. Det innebär att under de närmsta åren är det inte aktuellt att förändra Strömvallens användningsområde. De medborgarförslag som inkommit med förslag på andra användningsområden för marken kommer att beaktas i en framtida process med en ny detaljplan.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2015-11-23, §37, väcktes rubricerat medborgarförslag. Yttrande över medborgarförslaget har inkommit från Övergripande planering, Styrning och stöd.
Sedan Gavlevallen byggdes och Strömvallen inte längre används som arena för allsvensk fotboll har det funnits flera diskussioner och idéer för hur en ny användning av Strömvallenområdet skulle kunna se ut. Förslagsställaren föreslår i korthet att Strömvallen blir ”Gävle Garden” med blomster- och konstinstallationer och att ett hotell byggs på platsen samt en byggnad som bygger ihop Konserthuset med Strömvallenområdet.
I yttrandet som inkommit från Övergripande planering konstateras att kommunstyrelsen i september 2017 valde att gå vidare med att ge ett planeringsuppdrag för att möjliggöra att området istället används för att bygga bostäder. För att förändra användningen av Strömvallenområdet krävs att arbetet fortgår med en ny detaljplan, något som kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott sedan vid flera tillfällen valt att inte prioritera framför andra samhällsbyggnadsprojekt i den växande kommun som Gävle är.
2018 beslutades att i väntan på att en ny detaljplan tas fram, öppna upp Strömvallen igen för fotbollsverksamhet genom en föreningssamverkan mellan flera fotbollsföreningar. Avtal skrevs på ett år i mars 2018, ett avtal som nyligen förlängdes med tre år. Det innebär att under de närmsta åren är det inte aktuellt att förändra Strömvallens användningsområde. De medborgarförslag som inkommit med förslag på andra användningsområden för marken kommer att beaktas i en framtida process med en ny detaljplan.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
35
Medborgarförslag - Sätt ett filttak över Strömvallen för att förlänga tränings- och spelsäsongen för fotboll under vinterhalvåret
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2016-02-22, §16, väcktes rubricerat medborgarförslag. Yttrande över medborgarförslaget har inkommit från Övergripande planering, Styrning och stöd.
Förslagsställaren vill se att ett filttak sätts upp över Strömvallen för att möjliggöra användning av Strömvallen också vintertid och därmed förlänga tränings- och spelsäsongen för fotboll.
Sedan Gavlevallen byggdes och Strömvallen inte längre används som arena för allsvensk fotboll har det funnits flera diskussioner och idéer för hur en ny användning av Strömvallenområdet skulle kunna se ut. I yttrandet som inkommit från Övergripande planering konstateras att kommunstyrelsen i september 2017 valde att gå vidare med att ge ett planeringsuppdrag för att möjliggöra att området istället används för bostäder framför idrottsverksamhet. För att förändra användningen av Strömvallenområdet krävs att arbetet fortgår med en ny detaljplan, något som kommunstyrelsens samhällsbyggnadsutskott sedan vid flera tillfällen valt att inte prioritera framför andra samhällsbyggnadsprojekt i den växande kommun som Gävle är-
2018 beslutades att i väntan på att en ny detaljplan tas fram, öppna upp Strömvallen igen för fotbollsverksamhet genom en föreningssamverkan mellan flera fotbollsföreningar. Avtal skrevs på ett år i mars 2018, ett avtal som nyligen förlängdes med tre år. Det innebär att under de närmsta åren är det inte aktuellt att förändra Strömvallens användningsområde.
Majoriteten är positiva till att Strömvallen nu används för fotbollsverksamhet innan en ny detaljplaneprocess har kommit igång, men det är i dagsläget inte möjligt att ge besked om när en ny detaljplaneprocess kommer att kunna prioriteras. En investering i ett filttak kräver nya politiska investeringsbeslut för Strömvallen som inte finns i nuvarande investeringsplan. Då frågan om Strömvallenområdets användning i framtiden ännu inte är klarlagd, samtidigt som medborgarförslaget innebär nya investeringar i Strömvallen som inte är prioriterade är förslaget att medborgarförslaget avslås.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2016-02-22, §16, väcktes rubricerat medborgarförslag. Yttrande över medborgarförslaget har inkommit från Social hållbarhet, Styrning och stöd.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2017-12-11 §38a, väcktes rubricerat medborgarförslag. Yttrande över medborgarförslaget har inkommit från administrativa avdelningen, Styrning och stöd. Då ett likartat medborgarförslag hanterats 2012 tillkommer underlaget som då låg till grund för beslut att avslå det dåvarande medborgarförslaget. Utöver detta har ett uppdaterat yttrande har också inhämtats från Länsmuseet Gävleborg.
Förslagsställaren föreslår att Gävle kommun tillsammans med andra kulturinstitutioner och arkiv ska utreda möjligheten att inrätta ett nytt stadsmuseum där Gävles historia och stadsutveckling lyfts fram. Förslagsställaren menar också att digitaliseringens möjligheter är intressant att använda sig av i arbetet med ett nytt stadsmuseum.
Det konstateras i det yttrande som inkommit att i Länsmuseets tre grundutställningar har Gävles historia en framskjuten roll, dock har Länsmuseet efter sin ombyggnation i högre grad betonat sin roll som Länsmuseum i sina utställningar. Det är dock viktigt att påpeka att länsmuseets nya kulturhistoriska basutställning inte är färdig och att nya sektioner kommer öppna under 2019 och 2020 där Gävles historia inom handel, sjöfart, arbete och industri kommer att ges utrymme.
Enligt den gällande överenskommelsen mellan Gävle kommun och Region Gävleborg (dåvarande Landstinget Gävleborg) ska regionen ansvara för museiverksamheten. Majoriteten ser inte orsak att ompröva den överenskommelsen och bygga upp en ny kulturinstitution i Gävle kommun. I yttrandet från Länsmuseet konstateras att förutom resursmässiga invändningar mot uppbyggnaden av en ny kulturinstitution så finns så pass stora samlingar på Länsmuseet av Gävles historia i olika former, att det är svårt att överhuvudtaget kunna utveckla en ny verksamhet helt utan dessa resurser.
Gävles långa historia och stadsutveckling ska vara tillgängligt att ta del av för såväl invånarna i vår kommun som för de som besöker vår stad. Att stärka möjligheten till bildning och kunskap om Gävles historia, inte minst genom digitalisering av kulturarvet är intressant att arbeta vidare med. Länsmuseet lyfter fram att delar av konstsamlingen har en tydlig Gävleprofil och att det som inte finns utställt går att ta del av i ”Digitalt museum”.
Majoriteten är inte beredda att ställa sig bakom att bygga upp en helt ny museiverksamhet i Gävle. Däremot finns viktiga intentioner i medborgarförslaget som betonar tillgången till Gävles historia, något som kommer stärkas igen när Länsmuseets kulturhistoriska basutställning är helt utbyggd. Att utveckla arbetet med digitalisering av kulturarvet samt samarbete mellan kommunen och Länsmuseet i olika former är intressanta ingångar att inkludera i arbetet med kommunens nya kulturpolitiska program och i det nya kultur- och bildningscentret. Vilka båda är och kommer föregås av medborgardialoger under 2019. Sammanfattningsvis kan konstateras att medborgarförslagets intentioner kommer att övervägas i arbetet med det nya kultur- och bildningscentret och i det kulturpolitiska programmet, men med tillägget att Majoriteten inte ser att det är aktuellt resursmässigt att bygga upp en helt ny kulturinstitution.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2017-02-20 §15, väcktes rubricerat medborgarförslag. Yttrande över medborgarförslaget har inkommit från Social hållbarhet, Styrning och stöd.
Förslagsställaren vill att Gävle kommun går med i Kompis Sverige för att skapa möten, matcha ihop nya och etablerade svenskar med varandra och därigenom stärka integrationen och bygga relationer mellan människor.
Medborgarförslagets övergripande syfte – att bidra till en fortsatt stärkt etablering och integration är angeläget. Att göra insatser för att människor med olika bakgrund, ålder och funktionsförmåga möts, bygga relationer och skapa inkludering går i linje med Gävle kommuns sociala hållbarhetsprogram.
Föreningslivet och Gävle kommun erbjuder mötesplatser och insatser i olika former som möjliggör för möten, relationsbyggande samt språk- och samhällsorientering för den enskilde. Gävle kommun är också delaktiga i länsprojektet Frivillig Gävleborg. Att fortsätta utveckla arbetet med insatser för etablering och inkludering utifrån dagens behov ska ske inom kommunen och i nära samverkan med föreningslivet. Bedömningen är dock att Kompis Sveriges verksamhet liknar insatser som redan idag erbjuds i olika former av det lokala föreningslivet eller kommunen. Förslag är därmed att medborgarförslaget avslås mot denna bakgrund.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
-
44
Interpellation från Sverigedemokraterna (SD) - Hur ska kommunen göra för att säkerställa information och kontaktuppgifter på hemsidan angående hedersvåld?
-
46
Nya motioner