Möte 2023-09-25
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Bilagor
-
Kommunens ansvar inom samhällets krishanteringssystem regleras i lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap. I lagen föreskrivs att kommuner ska analysera vilka extraordinära händelser i fredstid som kan inträffa i kommunen och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet av arbetet ska värderas och sammanställas i en risk- och sårbarhetsanalys, en gång per mandatperiod.
Analysen ska sammanställas i enlighet med de punkter som anges i Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps allmänna råd om kommuners och landstings risk- och sårbarhetsanalyser (MSBFS 2015:5) och resultatet av analysen rapporteras till länsstyrelsen senast 31 oktober under mandatperiodens första år. Analysen ska följas upp årligen och uppföljningen rapporteras till Länsstyrelsen Gävleborg.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
286kb Ladda ner dokument
-
406kb Ladda ner dokument
-
311kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade den 29 november 2022 § 5 att betala ut partistöd till samtliga partier som finns representerade i fullmäktige för år 2022. Enligt 4 kap. 31 § KL ska beslut om partistöd innehålla krav på att mottagaren av partistödet årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att stödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin (Jfr. 4 kap. 29 § 1 st KL). Redovisningen ska avse perioden 1 januari-31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång.
Redovisning av partistöd för år 2022 ska därmed ha inkommit till fullmäktige senast den 30 juni 2023. Samtliga partier som finns representerade i fullmäktige har lämnat in redovisning inom uppsatt tid.
Kommunstyrelsen tillägger från tidigare tjänsteskrivelse även att Sverigedemokraternas granskningsrapport, 21KS374-33, finns inne och är en del av beslutsunderlaget.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
448kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
275kb Ladda ner dokument
-
493kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
279kb Ladda ner dokument
-
319kb Ladda ner dokument
-
317kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike återvinnare har inkommit med ett nytt förslag till avfallstaxor för år 2024.
Till år 2024 är förslaget att justera grundavgiften som inte har justerats sedan 2018. Grundavgiften ska täcka kostnaderna för återvinningscentraler, hantering av farligt avfall, kundservice, planering och övergripande gemensamma kostnader och behöver balanseras upp i jämförelse med hämtningsavgifterna.
Jämförelser har gjorts med övriga kommuner i Sverige för att se hur avgifterna för hushåll i småhus, flerbostad, fritidshus och verksamheter skiljer sig åt och utifrån det justerat för att få till en bättre balans mellan avgifter och bostadstyper.
Miljöstyrningen av avgifterna är fortfarande i fokus och förbundet har de senaste åren haft en medveten stark miljöstyrning. Hushållen kan välja mellan olika abonnemang och olika storlekar på kärl och hämtningsintervall vilket gör att det går att påverka kostnaderna. Det är dyrt att slänga restavfall, medan det är kostnadsfritt att sortera ut matavfall. Mängderna med restavfall går ner något och att efterfrågan på fler matavfallskärl ökar.
Från och med år 2024 blir även insamlingen av förpackningar kostnadsfri vilket gynnar sorteringen och sänker kostnaderna än mera.
Avfallstaxan består av många olika taxor och de ska för sin kategori vara kostnadstäckande, vilket därmed ger olika justeringar som kan avvika från snittet.
Till år 2024 får förbundet ansvar vad gäller insamling av förpackningar av papper, plast, glas och metall, som tidigare har varit ett producentansvar. Även regler kring obligatorisk utsortering av matavfall börjar gälla år 2024. Avfallstaxan höjs inte med anledning av dessa nya ansvar och regler, däremot kompletteras avfallstaxan med nya taxor och tillhörande allmänna bestämmelser.
Beslut om avfallstaxan för 2024 fastställs av respektive medlemskommuns kommunfullmäktige under hösten 2023. Ny taxa för 2024 börjar gälla från 1 januari 2024.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
366kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
637kb Ladda ner dokument
-
-
I Gävle Vatten AB:s uppdrag ingår det att bereda och lämna förslag på ändringar av VA-taxans nivå. Gävle Vatten AB:s styrelse beslutade den 17 april 2023 att föreslå kommunfullmäktige att höja VA-taxans brukningsavgift i enlighet med bifogad bilaga. VA-verksamheten är helt avgiftsfinansierad och föreslagen höjning av taxan är nödvändig för att täcka kostnadsökningar för att inte behöva sänka kvaliteten på nuvarande dricksvatten- och avloppsrening.
Översyn har gjorts för att dämpa kostnader och därmed behovet av intäkter. Ändå är det svårt att påverka kostnaderna under 2023-2024, främst är det kostnader föranlett av omvärldsläget med ökad inflation, räntenivåer och elpriser som ökar. Kostnaderna påverkas även av ökade lagkrav och indexökningar i befintliga leverantörsavtal samt kostnadsökningar i nya upphandlingar.
Föreslagen höjning av brukningsavgiften innebär en höjning på 15%, förslaget innebär att fasta och rörliga parametrar i taxan ökar i princip lika procentuellt. Preliminär bedömning är att en årlig höjd taxejustering i storleksordningen 10 % per år kommer att krävas under åren 2025-2030.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
389kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
635kb Ladda ner dokument
-
-
Den 14 juni 2023 beslutade samhällsbyggnadsnämnden att godkänna reviderad plantaxa och överlämna ärendet till kommunfullmäktige för antagande. Syftet med den reviderade plantaxan är att öka intäktsgraden gällande planbesked, detaljplaner och områdesbestämmelser för att finansiera ytterligare tjänster som medverkar i planprocessen.
Enligt tidigare inriktningsbeslut i fullmäktige ska kostnadstäckningsgraden inom planverksamheten vara 75 %. Planavgiften ska med andra ord täcka 75 % av nedlagd kostnad. Den del som idag finansieras via plantaxan är de kostnader som är kopplade till medverkande kompetenser inom Planenheten på sektor Livsmiljö Gävle. Utöver dessa så medverkar även vissa andra kompetenser inom sektorn med detaljplanering. De är idag helt kommunbidragsfinansierade. För att fler verksamheter inom Livsmiljö med koppling till detaljplanering ska täckas av plantaxan föreslås en justering av den.
Tidsersättning
I ärenden där planavtal tecknas och som understiger sammanlagt 800 m² BTA + OPA eller där annan nytta erhålls som inte kan beräknas utifrån BTA eller OPA tillämpas timtaxa. Detta gäller även vid upphävande av detaljplan.
Timtaxan är 1073 kr per timme och indexuppräknas årligen, efter beslut av Samhällsbyggnadsnämnden, med en procentsats som motsvarar de tolv senaste månadernas förändring i prisindex för kommunal verksamhet (PKV).
Det underliggande beslutsförslaget kommer även att förtydligas så att det ännu tydligare framkommer att tidsersättning debiteras i ärenden som understiger 800 m² BTA + OPA tillämpas tidsersättning, undantaget om planavgiften tas ut i efterhand i samband med bygglov.
Avgift för geografisk information och mätning
Timtaxa för tjänster inom geografisk information och mätning, inom ramen för PBL, är 1200 kr per timme.
Timtaxan är 1073 indexuppräknas årligen, efter beslut av Samhällsbyggnadsnämnden, med en procentsats som motsvarar de tolv senaste månadernas förändring i prisindex för kommunal verksamhet (PKV).
Sammanfattningsvis, bland de jämförda kommunerna kommer taxan efter höjning att ligga i ungefärliga samma nivå som Örebro kommun, lägre än Västerås och Värmdö men högre än Nacka, Sundsvall och Linköping.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
634kb Ladda ner dokument
-
312kb Ladda ner dokument
-
-
Detaljplanens syfte är att säkerställa riksintresset för kulturmiljövården genom att befintliga kulturhistoriska värden i byggnader och bebyggelsemiljön säkerställs genom planbestämmelser. Hit hör områdets karaktär som fiskebebyggelse där byggnadernas placering, material, färg, takutformning och närhet till vattnet är tongivande. Detaljplanen ska fungera styrande i frågor om lov och lantmäteriförrättningar.
I enlighet med den fördjupade översiktsplanen för Norrlandet och baserat på gestaltningsprogram Norrlandet tillåts nya mindre byggrätter i den kulturhistoriskt viktiga miljön samt möjlighet att uppföra tre nya tomter vid Fiskare Normans väg. Huvudmannaskapet för allmän platsmark ska följa tidigare antagna principer och vara unison med övrig närtida planläggning i närområdet. Kommunen är huvudman för allmän plats som är planlagd som natur samt Utvalnäsvägen planlagd som väg.
Detaljplanen ska säkerställa del av vandringsleden Norrlandets kustled och en av de anlagda målpunkterna längs leden, Utvalnäs udde. Den ska även verka för att bevara ett naturstråk mellan Tångbergets naturreservat och havet för att säkerställa allmänhetens tillgänglighet och del av befintlig spridningskorridor.
Planförslaget följer intentionerna i gällande fördjupad översiktsplan (FÖP). Placeringen för nya bostäder avviker dock från det utpekade området i FÖP, därför växlas förfarande och planen handläggs enligt reglerna för utökat förfarande, plan- och bygglagen 5 kap. 7 §.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
250kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde 2022-03-30, under §24, väckte Maud Liljekvist (V), Seppo Laine (V), Kristina Sjöström (V), Lotta Lagnander (V), Isabella Bexell (V) och Owe Hellberg (V) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Utbildningsnämnden.
I motionen föreslås att kommunen ska agera i enlighet med de satta miljömålen avseende klimatpåverkande växthusgaser, genom att på försök införa en helvegetarisk lunch i förskolan och grundskolan under 2023.
I det yttrande som antagits av Utbildningsnämnden beskrivs att det miljöstrategiska programmetBilagor
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde 2022-02-21, under § 18, väckte Maud Liljeqvist (V) och Isabella Bexell (V) rubricerad motion. Yttranden över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden och Kultur- och Fritidsnämnden.
Motionärerna föreslår att Gävle kommun ska skapa en naturlig samlingsplats som inspirerar till möten och aktivitet i form av en multiarena för barn och ungdomar vid Siriusplan i Bomhus eller i dess närhet.
I det yttrande som antagits av Samhällsbyggnadsnämnden beskrivs att Tekniska verksamheten på Livsmiljö Gävle under 2022 genomför ett större strategiskt utredningsarbete med en översyn av kommunens alla lek- och aktivitetsplatser med ambitionen att ta fram en ny lek- och aktivitetsstrategi för Gävle kommun som främjar just spontan lek och aktivitet. De anser att förslaget om ny multiarena vid Siriusplan i Bokhus ska inkluderas och utredas i arbetet med kommunens lek- och aktivitetsstrategi.
Kultur- och Fritidsnämnden ser i sitt yttrande positivt på att Gävle kommun anlägger en multisportarena i Bomhus och föreslår att önskemålet ska fångas upp inom tidigare nämnda lek- och aktivitetsstrategi.Bilagor
-
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 2021-09-27, § 29, väckte Charlotta Lagnander, Maud Liljeqvist, Owe Hellberg och Kristina Sjöström (samtliga V) rubricerad motion. Ett yttrande har inkommit från Socialnämnden.
I motionen föreslås att kommunen i enlighet med barnkonventionen och barnrättslagen gör sitt yttersta för att den våldsutsatta och dennes barn ska bo kvar i hemmet/närmiljön. Att kommunen gör sitt yttersta för att se över och åtgärda de praktiska och juridiska hindren med att förövaren flyttar när det kommer till våld i nära relationer, och att våldsutövaren bereds en möjlighet till frivilligt boende och behandling i samverkan med berörda myndigheter och organisationer. Att kommunen använder de avsatta medlen från regeringen för att aktivt arbeta med behandling av våldsutövare.
Kommunen behöver vara reaktiv i relation till ny lagstiftning, så även för lagen om barnfridsbrott. Denna lag innebär ett stärkt straffrättsligt skydd för barn i och med att det blir straffbart att utsätta ett barn för att bevittna vissa brottsliga gärningar, som vålds- och sexualbrott, i nära relation. Den våldsutsatta partnern och barnet betraktas numer båda som målsägande i brottsmål.
Det går i socialtjänstlagen dock inte att finna stöd för att våldsutövaren ska flytta från hemmet. Det finns ingen tvångslagstiftning med detta ändamål och flytt och/eller behandling behöver således ske på frivillig basis. Däremot kan kommunen erbjuda stöd både till våldsutsatta och våldsutövare. Detta gör Gävle kommun idag genom bland annat den enhet som arbetar specifikt gentemot vuxna våldsutsatta, barn som bevittnat våld samt våldsutövare. Sex personer inom enheten är speciellt utbildade för att möta den senare gruppen. Socialtjänsten har även ett avtal med mansjouren Stickan.
Lagen om barnfridsbrott har inte inneburit några ytterligare medel till kommuner. De tidigare medlen som finns till godo nyttjas dock fortsatt, så även gentemot gruppen våldsutövare.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 21 juni 2021 , §39c, väckte Isabella Bexell (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från sektor SG Övergripande planering.
I motionen önskas inrätta ett eller flera vattenråd, en organisation/forum, som arbetar med våra vatten, hjälper till att öka medvetenheten om vattenfrågor och ger bättre förutsättningar för en helhetssyn på vattenresurserna inom kommunen. Motionären önskar också att kommunen ska agera drivande i frågorna.
I dagsläget finns ett vattenråd vid namn Gästriklands vattenråd där Gävle Kommun innehar ordförandeskapet och deltar med fler personer utefter möjlighet. Gästriklands vattenråd bildades 2007 och är ett lokalt forum som fungerar som diskussionsforum och remissinstans i arbetet med vattenförvaltning.
I Gävle Kommuns Miljöstrategiska program finns målen stärkt biologisk mångfald och fler värdefulla rekreationsområden samt god status i alla vattenförekomster, ett steg för att komma närmare målen skulle kunna vara fler resursförstärkta vattenråd.
I dagsläget är absoluta merparten av arbetet i Gästriklands vattenråd diskussioner. För att nå ett mer uthålligt arbete mot kommunens miljömål är det inte troligt att endast bildandet av fler vattenråd skulle räcka. Det är viktigt att arbetet resurssätts för att få driv i frågorna och nå framgång. Men om fler resurser tillsätts skulle fler vattenråd eller motsvarande organisering kunna ge bättre resultat ifall man arbetade i mindre områden än hela Gästrikland. För stora områden kan göra det svårt att skapa driv lokalt. Fler vattenråd kräver även fler engagerade deltagare. Kommunens uppgift är att stödja och stötta de krafter som finns och vill verka i frågan. Huruvida ett eller flera vattenråd kommer att inrättas är därför beroende på det lokala engagemang och de drivkrafter som finns.Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Motionärerna föreslår att kulturskolan ska göras avgiftsfri under nästa mandatperiod.
I det yttrande som antagits av Kultur- och Fritidsnämnden beskrivs att Kulturskolan får återkommande information från elever, vårdnadshavare och andra intressenter att kursavgifter kan vara ett reellt hinder för deltagande (650 kr respektive 850 kr/termin beroende på val av kurs). Det av Gävle kommun antagna Sociala hållbarhetsprogrammet (2019 – 2023), påtalar jämlika villkor för en aktiv och meningsfull fritid som ett målområde, samt utmaningar i att överbrygga social och ekonomisk utsatthet. Även ”Kartläggning av ojämlika villkor inom kultur och fritid” (Gävle kommun, Sektor Livsmiljö, mars 2022), omnämner att Kulturskolan i Gävle har ett utvecklingsarbete vad gäller att säkerställa jämlika villkor för målgruppen. Elevavgifter uttrycks i intervjuer vara ett hinder för breddat deltagande. I kartläggning om ojämlika villkor omtalas att det ”inte finns entydiga forskningsresultat om avgifternas påverkan för deltagande i kulturskolan, men att det för de mest ekonomiskt utsatta hushållen kan utgöra ett hinder för deltagande”.
Kulturskolans kursavgifter och instrumenthyra ger dock årligen intäkter på ca 2 600 TKR, vilka verksamheten är beroende av. Att ta bort kursavgifterna ställer krav på ökad budget för bibehållen volym av kulturskoleverksamhet. Det är heller inte säkert att avgiftsfria kurser innebär fler elever, då platserna är begränsade till antal och verksamheten redan nu har köer. För att fler elever ska få kunna ta del av verksamheten behöver Kulturskolan därmed ytterligare förstärkt budget.
Samtidigt har regeringen meddelat att de vill inför ett fritidskort. De anger i budgetpropositionen för 2023 bl.a. ”Särskilt barn och unga från socioekonomiskt utsatta hushåll ska med fritidskortet få förbättrade möjligheter att delta i
fritidsaktiviteter. Regeringen föreslår att 50 miljoner kronor avsätts under 2023 för att ta fram nödvändig infrastruktur för införandet av ett fritidskort till barn och unga.” Fritidskortet kommer att börja gälla 2024 och utformas just nu.
Kommunstyrelsen delar den bedömning som Kultur- och fritidsnämnden gör. I det nuvarande ekonomiska läget är det inte möjligt att ge nämnden den ekonomiska förstärkning som ett avskaffande av kursavgifterna skulle innebära. Samtidigt är det rimligt att nämnden framöver arbetar för att hålla avgifterna så låga som möjligt. I framtiden, när kommunens ekonomi så tillåter, bör möjligheterna att ta bort kursavgifterna utvärderas.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 22 november 2021, §41b, väckte Maud Liljeqvist (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från sektor Livsmiljö och är antaget av Samhällsbyggnadsnämnden och Kultur- och fritidsnämnden.
Förslagsställaren föreslår att Gävle kommun ska anlägga en inomhushall för boule i anslutning till det nybyggda allaktivitetshuset i Hedesunda så att sporten ska kunna pågå året runt. Argumentet understöds med att satsningen särskilt skulle beakta de äldre i Gävles ytterområden. I yttrandet nämnderna antagit lyfts att förutsättningar för boule inomhus redan finns i kommunen, via Gävle boulecenter, och att denna hall regelbundet används av ett 20-tal föreningar under vintersäsongen. Däribland PRO Sätra, PRO Bomhus och PRO Skutskär.
Utöver detta har även Hedesunda genom ytterområdessatsningen ansökt och beviljats medel till anläggande av inomhusboulebana i befintlig lokal i centrala Hedesunda. Samt att PRO beviljats medel för införskaffandet av mjuka bouleklot och påbörjat användning av dessa i Allaktivitetshusets lokaler.
Med detta som grund föreslås därför avslag på motionen.Bilagor
-
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-