Möte 2024-06-17
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
2
Hemställan till Transportstyrelsen om att avinrätta fastigheten Gävle Överhärde 63:1 såsom flygplats
För att bringa klarhet i vilka faktiska förutsättningar som råder, vilka krav och handlingsvägar som finns för Gävle flygplats, så har WSP som oberoende part, på uppdrag av Gävle kommun utrett flygplatsens tekniska utformning och befintliga förhållanden, nödvändig organisation, kompetens och ekonomiska resurser och möjligheten till samexistens mellan andra verksamheter och flygverksamhet inom området.
Utredningen är nu klar och den konstaterar att flygverksamhet inte kan samexistera med flera befintliga utvecklingsplaner. Vattenfall arbetar med en koncessionsansökan för en elledningsdragning över del av flygplatsområdet och flera solcellsföretag har visat intresse för etablering inom flygplatsområdet. Inget av detta går, enligt utredningen, att kombinera med flygverksamhet i någon del av området. Gävle kommun behöver därför välja väg mellan att fortsätta tillåta flygverksamhet eller att arbeta vidare med befintliga planer för att förstärka elförsörjningen och möta företagens behov av mer el.
Med anledning av detta föreslår kommunstyrelsen att föreslå kommunfullmäktige att hos Transportstyrelsen hemställa om att avinrätta flygplatsen inom markområdet på fastigheten Gävle Överhärde 63:1
Kommunstyrelsens beslutade den 12 mars 2024 (§ 64) att föreslå fullmäktige att hos Transportstyrelsen hemställa om att fastigheten Gävle Överhärde 63:1 ska avinrättas såsom flygplats. Efter styrelsens beslut fick Försvarsmakten möjlighet att lämna synpunkter senast den 22 mars 2024. Den 21 mars bad Försvarsmakten om anstånd till och med den 29 mars. Anstånd beviljades. I anledning av anståendets beviljande beslutade fullmäktige på sitt sammanträde den 25 mars 2024 att, i avvaktan på Försvarsmaktens remissvar, inte behandla ärendet. Försvarsmakten har nu lämnat sitt remissvar. Myndigheten har uppgett att den inte har några nya synpunkter avseende ärendet. Försvarsmaktens remissvar medför ingen annan bedömning än den som styrelsen gjorde den 12 mars 2024 (§ 64). Remissvaret överlämnas därför såsom beslutsunderlag till kommunfullmäktige.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
691kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd har sammanställt delårsrapport 1 2024.
Delårsrapporten redovisar nämnderna, kommunens och de helägda bolagens ekonomiska resultat och resultatprognos, investeringar och prognos för helåret samt. Verksamhetsuppföljning sker på nämnds och bolagsnivå. Sammanställd redovisning samt beskrivning av verksamhet och måluppfyllelse på kommun och kommunkoncernnivå kommer att återrapporteras i delårsrapport 2.
Gävle kommun redovisar per 30 april ett resultat på minus -432,4 mnkr. Gävle Stadshus-koncernen ett överskott på 210,9 mnkr och Gävle Vatten AB ett underskott på minus 6,9 mnkr.
Gävle kommunkoncern prognostiserar ett negativt årsresultat på minus 47,1 mnkr, då Gävle kommun redovisar negativa resultat för perioden som är högre än bolagens positiva resultat.
Preliminärt balanskravsresultat för kommunen för helåret visar på ett underskott på minus 396,6 mnkr. Med användande av kvarstående reserver i resultatutjämningsreserv på 208,8 mnkr och att finansiering av investeringar i Trafikverkets anläggningar exkluderas kvarstår ett underskott på minus 108,1 mnkr. Detta är ett underskott som därmed skall återställas under kommande tre år.
Alla nämnder utom Kultur- och Fritidsnämnden har prognostiserat negativa utfall. Dessutom beräknas realisations- och exploateringsresultatet bli 62 mnkr lägre än budget. Centralt beräknas resultatet blir 150 mnkr bättre än budget, främst beroende på att finansieringsavtal med Trafikverket prognostiseras till nära 80 mnkr mot budgeterat 150 mnkr och att centrala reserver på drygt 70 mnkr inte kommer att tas i anspråk.
Gävle Vatten prognostiserar ett resultat som är 2,9 mnkr lägre än budget vilket innebär ett prognostiserad resultat på +0,2 mnkr.
Gävle Stadshus-koncernen Bolagen i Gävle Stadshus-koncern prognostiserar ett årsresultat som är i nivå med budget. Gävle Parkeringsservice och Gavlia-koncernen beräknas inte uppfylla budgeterad avkastning.
Förslag till kompensation för ökade lönekostnader, utifrån avslutad lönerevision, avser den del som överstiger de 3,3 % som tidigare har kompenserats. Förslaget till kompensation inkluderar inte de som ingår i Vårdförbundets avtalsområde, då avtalen ej är klara.
Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
603kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut om Kommunplan med årsbudget 2025 och plan 2026–2028 fattas i år av Kommunfullmäktige i november månad. För att säkerställa en god framförhållning för planering av investeringsverksamheten kommer investerings- och exploateringsbudgeten för 2025 med plan för 2026–2028 att beslutas i Kommunfullmäktige i juni. Underlaget till investeringsbudget har beretts i Finansutskottet under mars och april.
I beslut av kommunplan med årsbudget, som fattas av Kommunfullmäktige i november, kommer den beslutade investeringsbudgeten att justeras utifrån uppdaterade exploateringskalkyler och tidsplaner avseende byggnation.
Exploatering- och investeringsverksamheten i Gävle kommun har en omfattande investeringsredovisning. För exploatering ingår också driftredovisning samt intäktsredovisning. Nettoexploateringen påvisar om exploateringsverksamheten är finansierad av skattekollektivet, eller till fullo av exploateringsintäkter från tomtförsäljning, eller exploateringsersättning och medfinansieringsersättning.
För att utveckla kommunens investeringsredovisning och möjliggöra redovisning enligt 10 kap.2§ LKBR, samt skapa bättre möjlighet för Kommunfullmäktige att få överskådlig information om avvikelser, behövs ett retroaktivt beslut och dokumentation för varje enskilt pågående exploateringsprojekts ursprunglig totalbudget.
För investeringsredovisning under Samhällsbyggnadsnämnden (SBN) behöver budgeten fattas på en mer detaljerad nivå än föregående år. Här har budgeten fördelats mellan olika kategorier som ger nämnden en ram per kategori. Inom denna ram fattar sedan SBN budgetbeslut per projekt.Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
589kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med Gävle kommuns sponsring är främst att stärka varumärket Gävle i omvärlden genom positiv exponering. Målet är att stärka gemenskapen och stoltheten för Gävle bland kommuninvånarna, attrahera nya kommuninvånare, besökare och företag genom att påvisa Gävles styrkor.
All sponsring som Gävle kommun bedriver ska vara affärsmässig med en tydlig vinst för kommunen utifrån uppdrag och uppsatta mål. Sponsringen ska ha en lokal förankring och den sponsrade aktiviteten ska vända sig till allmänheten och besökare i det geografiska området Gävle kommun.
Gävle kommuns sponsringspolicy är ett övergripande dokument som beskriver Gävle kommuns principer rörande sponsringsfrågor. I Riktlinje för Sponsringspolicy beskrivs hur handläggning av sponsringsfrågor går till.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
-
Hantering av registreringslotterier ligger numera under Livsmedel och tillståndgruppen, och för att hanteringen ska kunna utföras på ett kostnadseffektivt och regelrätt sätt behöver taxan ses över.
Enligt uppgift från livsmiljö Gävle är nuvarande taxan/avgiften för lotteritillstånd är idag kontrollarvode 3% (av lotteriets insatsbelopp/omsättning) och en tillståndsavgift på 300 kr
En översyn av timavgiftens storlek för registreringslotterier har därmed gjorts. I bilaga 1 förslag till taxa, redovisas betänkande. Taxan förslås följa livsmedelskontrollens avgifter och därmed även uppräknas årligen med prisindex för kommunal verksamhet, PKV.För att säkerställa att taxan hinner vinna laga kraft föreslås det att taxan börja gälla från den 1 augusti, i övrigt har kommunstyrelsen inga andra tillägg till förslaget. I kommande förslag till reglemente framgår även förändringen att uppdraget föreslås överflytta från kultur- och fritidsnämnden till samhällsbyggnadsnämnden.
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
7
Reviderad projektbeställning exploateringsprojekt för nytt logistik- och verksamhetsområde i Tolvforsskogen, Etapp 1
Exploateringsprojekt Tolvforsskogen avser utvecklandet av ett nytt verksamhetsområde väster om E4:an i höjd med Sätra i Gävle. Verksamhetsområdet ska utvecklas till innovativt och hållbart logistik- och verksamhetsområde som skapar nya arbetstillfällen för Gävle kommun. Projektet beställdes första gången av kommunstyrelsen 2022-11-29 (22KS372) och i takt med att projektet har pågått har ny kunskap erhållits och förutsättningarna förändrats, vilket gör att beställningen behöver revideras.
Revideringarna omfattar främst:
- Genomförandet av ett kundprogram i syfte att säkerställa ett bra samarbete mellan exploateringsprojektet och det privata näringslivet.
- Reviderad nettoexploateringskalkyl.
- Reviderad tidplan för första etableringarna i området.
- Tydliggjort Gävle Energi AB:s och Gävle Vatten AB:s ansvar och delaktighet i projektet.
- Tydliggjort vilka leveranser och utredningar som förväntas från projektet.
- Tydliggjort projektets ramar och organisation.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Trafikverket, Region Gävleborg och Gävle kommun utvecklar gemensamt den nya regionala järnvägsstationen Gävle Västra. Region Gävleborg finansierar själva stationen med perronger och plattformsanslutning, Trafikverket järnvägsinfrastrukturen samt ersättandet av befintliga passager av järnvägen och Gävle kommun utvecklar stationsområdet. Detta avtal reglerar respektive parts åtagande och finansiering av åtgärder med Gävle kommuns viljeriktning att utveckla ett attraktivt stationsområde, vilket innebär ett medfinansierings-åtagande i passager i området för att höja standarden från Trafikverkets grundutförande. Vidare medfinansierar Gävle kommun en förbättring av trafikplats Sätra för att skapa god tillgänglighet med buss och bil till området.
Detta avtal har föregåtts av Näringenavtalet (17KS102), avsiktsförklaring (21KS115), medfinansieringsavtal för utredning av passage under järnvägen (22KS332) samt Överenskommelse om Mottagningsstation ÄT411 (20KS490). Efter detta avtal följer senare medfinansierings/-samverkansavtal för Skånbergsbron, genomförandeavtal, eventuellt markavtal samt drift- och underhållsavtal.
Finansiering
Avtalets finansiering ingår i Exploateringsprojekt Gävle Västra (enligt beställning 22KS332).
Gävle kommuns medfinansierings- åtagande uppgår enligt avtalet till 18,3 MSEK. Detta ska justeras för index och nuvärde vilket gör att resultateffekten prognostiseras till totalt 23,3 MSEK, varav 18,0 MSEK faller ut 2024.
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun utvecklar ett nytt logistik- och verksamhetsområde i Tolvforsskogen samtidigt som Trafikverket planerar utförandet av nya Ostkustbanan, Bergslagsbanan och Norra stambanan samt Trafikplats Gävle Norra i enlighet med deras projekt Gävle- Kringlan, som passerar Tolvforsskogen. För att skapa goda passager i verksamhetsområdet föreslås att Gävle kommun finansierar en passage under järnvägarna i verksamhetsområdet samt samverka med Trafikverket i enlighet med avtalet.
Detta medfinansieringsavtal har föregåtts av Näringenavtalet (17KS102) två avsiktsförklaringar (20KS162, 23KS208) och ett medfinansieringsavtal avseende förprojektering (22KS372) samt kommer efterföljas av ytterligare genomförande-, drift- och underhåll och markavtal. Medfinansieringsavtal har även tecknats för planläggning av ny Trafikplats Tolvforsskogen (20KS162). Efter detta avtal följer senare genomförandeavtal, eventuellt markavtal samt drift- och underhållsavtal.
Finansiering
Avtalets finansiering ingår i Exploateringsprojekt Tolvforsskogen (enligt beställning 22KS372).
Avtalsbeloppet enligt avtalet är 62,1 MSEK vilket ska justeras för index och nuvärde vilket gör att resultateffekten prognostiseras till 73,0 MSEK varav 61,7 MSEK faller ut 2024.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Sammanfattning
I kommunallagen finns ett regelverk för hur kommuner och regioner ska sköta sin ekonomiska förvaltning. Där beskrivs bland annat att kommuner och regioner ska ha en god ekonomisk hushållning i sin verksamhet. För verksamheten ska mål och riktlinjer som har betydelse för god ekonomisk hushållning beslutas av fullmäktige.
Från och med 2013 finns det i kommunallagen en möjlighet, att under vissa förutsättningar, reservera delar av ett positivt resultat i en resultatutjämningsreserv (RUR). Hur kommunen eller regionen avsåg att reservera och disponera medel till eller från RUR skulle framgå av de riktlinjer för god ekonomisk hushållning som fullmäktige fastställt.
Riksdagen har därefter fattade ett beslut den 25 oktober 2023 om ändrade regler i kommunlagen gällande RUR. De nya reglerna träder i kraft den 1 januari 2024, det vill säga från och med räkenskapsåret 2024.Om kommunen eller regionen har en resultatreserv (RER) eller resultatutjämningsreserv (RUR) ska riktlinjerna för god ekonomisk hushållning även omfatta hanteringen av den.
Bedömning ur ekonomisk dimension
Riktlinjen för god ekonomisk hushållning i Gävle Kommun avser den politiska styrningen över ekonomin främst på lång sikt. Syftet med riktlinjen är att ange ramar för vad som är god ekonomisk hushållning i Gävle kommun samt vilka grundantaganden som utgör basen för god ekonomisk hushållning som man politiskt måste beakta i samband med varje årsbudgetprocess.
God ekonomisk hushållning i Gävle kommun, enligt föreslagna riktlinjer bygger på fyra grundantaganden:
1. Generationsperspektivet
2. Verksamhetsfokus
3. Finansiella mål är en politisk bedömning
4. Transparens och medborgarperspektiv
För att förstärka Gävles kommuns ekonomistyrning föreslås i riktlinjen ett nytt nyckeltal för kommunens ekonomi: stark finansiell ställning. Syftet med det valda nyckeltalet är att bland annat att undvika att kommunens egna kapital förändras på ett sådant sätt att generationsperspektivet sätts ur spel. Gävle kommuns definition av stark finansiell ställning är om justerat eget kapital som andel av skatter och bidrag överstiger 50 procent.
Förslaget till Riktlinjen för god ekonomisk hushållning i Gävle Kommun har varit utskickat på remiss till berörda nämnder som fick lämna sitt yttrande under perioden 2024/01/15-2024/05/14.
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Gavlefastigheter Gävle kommun AB, fortsättningsvis benämnt GFAB, är ett helt dotterbolag till Gävle Stadshus AB.
Med anledning av fusionen mellan GFAB och dotterbolaget Gavle Drift och Service AB behöver bolagsordningen i GFAB kompletteras med den verksamhet som bedrivits i Gavle Drift och Service AB. Det avser verksamhet såsom fastighetsservice, uthyrning av fordon och cyklar samt att ansvara över kommunkoncernens möbelpool.
Fusionen beslutades av kommunfullmäktige den 11 december 2023 med diarienummer 23KS451.Enligt gällande bolagsordning ska kommunfullmäktige i Gävle godkänna ändringar i bolagsordningen för GFAB.Detett kommunala bolagen.
Gävle Stadshus styrelse kommer den 29 maj föreslås besluta att godkänna ändringen och besluta att föreslå kommunstyrelsen att föreslå kommunfullmäktige att godkänna den föreslagna ändringen.
GFAB kommer på extra bolagsstämma den 29 maj att besluta om den föreslagna ändringen i bolagsordningen.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
23kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 5 kap 44 § kommunallagen ska fullmäktige anta reglementen om nämndernas verksamhet och arbetsformer. Reglementet är det viktigast styrdokumentet för den interkommunala kompetensfördelningen. Genom detta dokument fördelar fullmäktige uppgifterna mellan nämnderna, föreskriver om deras befogenheter och tydliggör kommunens organisation.
Nu gällande reglementen i Gävle kommun har reviderats vid flera olika tillfällen. Inte sällan regleras väldigt konkreta arbetsuppgifter samtidigt som sådan som måste regleras inte framgår. Ett exempel på detta är att det framgår av Samhällsbyggnadsnämndens reglemente att den ansvarar för kommunala affischtavlor men inte att det är kommunens byggnadsnämnd. De nya reglementena beskriver på ett tydligare sätt nämndernas formella uppdrag med tyngdpunkt på de uppgifter som följer av lag.
Ett annat förtydligande som görs i reglementena är Gävle kommuns organisation. Begreppet ”en förvaltning” har inte sällan vållat missförstånd. Detta kom också till uttryck i revisorernas granskning av förvaltningsorganisationen år 2023. Sedan omorganisationen 2019, FOG, har Gävle kommun ”en förvaltning” och kommundirektören är förvaltningschef för denna enda förvaltning. Förvaltningen ligger direkt under kommunstyrelsen och är indelad i sektorer. Styrelsen är anställande myndighet för samtliga anställda och ska förse nämnderna med personella resurser. Nämnderna har därmed ingen egen tjänstemannaorganisation i form av en egen förvaltning.
I de nya reglementena förtydligas Gävle kommuns organisation. Syftet är att beskriva hur vi egentligen jobbar – oaktat vad som står i dagens reglementen. Sektorerna är i mycket hög grad nämndernas gemensamma förvaltningsorganisationer. Sektorerna uppträder självständigt i förhållande till varandra och arbetar i princip uteslutande mot en eller flera specifika nämnder. Det blir därför missvisande att påstå att kommunen har en förvaltning och att denna förvaltning tillhör kommunstyrelsen. En sådan organisationsmodell är också svår att förena med gällande lag. En nämnd, som är en egen förvaltningsmyndighet, är självständig (12 kap. 2 § regeringsformen; jfr. JO 2009/10 s. 384, JO 2014/15 s. 667) och det framgår direkt av 6 kap. 3 § kommunallagen att nämnderna beslutar i frågor som rör förvaltningen. Begreppet ”förvaltning” i nyss nämnda bestämmelse ger uttryck för nämndens faktiska verksamhet – dvs. nämnden beslutar i frågor om den egna förvaltande verksamheten.
Bakgrunden till FOG 2019 var bland annat en idé om s.k. ”superförvaltningar”. Kommunstyrelsen har enligt lag uppsiktsplikt över nämndernas verksamhet och ska leda och samordna förvaltningen av kommunens angelägenheter. I lagstiftningsprocessen med en ny kommunallag framkom att kommunstyrelserna runtom i landet saknade mer eller mindre formell makt och att styrning därför blev informell – vilket kan bli ett konstitutionellt problem (Jfr. prop. 2016/17:171 s. 158–164). Detta slutade med att vissa kommuner avvecklade alla nämnder förutom de obligatoriska eller att man organiserade sig som ”en förvaltning”. När den nya kommunallagen trädde i kraft hade lagstiftaren i princip åtgärdat detta genom en ny bestämmelse i kommunallagen. I 6 kap. 8 § KL föreskrivs numera att fullmäktige får besluta om att styrelsen får fatta beslut om särskilt angivna förhållanden rörande andra nämnders verksamhet. Bestämmelse innebär till exempel att fullmäktige kan ge styrelsen i uppdrag att fatta beslut om inköpsstopp, anställningsstopp, rekryteringsprocess eller interna föreskrifter exempelvis på fastighetsområdet.
Förutom att anpassa reglementena till hur vi arbetar idag blir det tydligare att det är kommunfullmäktige som beslutar om kommunens inre organisation (HFD 2016 ref. 28). För nämnderna blir det också tydligare att sektorerna är deras egna förvaltningsorganisationer och att de själva beslutar i frågor som rör förvaltningen.
Genom införandet av den nya bestämmelsen i KL finns numera de formella förutsättningar för en kommunstyrelse att leda och samordna förvaltningen av kommunens angelägenheter på ett bättre sätt.
Bilagor
-
182kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Alla Sveriges kommuner ska enligt lagen om kommunal energiplanering (1977:439) ha en aktuell Energiplan som beskriver tillförsel, distribution och användning av energi. Gävle kommuns Energiplan kompletterar även kommunens miljöstrategiska program. Planen utgår från de mål i miljöstrategiska programmet som berör energiområdet och planen beskriver hur dessa mål ska uppnås.
I Energiplanen ingår frågor om effektivare energianvändning, ökad andel fossilfri energi och ökad produktion av förnybar energi. Energiplanen hanterar de delar av transportområdet som berör förnybar drivmedelsproduktion och infrastruktur för tankställen och laddningsplatser för förnybara drivmedel.
Energiplanen fokuserar på följande områden:
· Framtidens elbehov
· Förnybar energiproduktion
· Fjärrvärme för uppvärming
· Effektkapacitet
· Elnät och effektuttag
· Energilagring
· Effektiv användning av energi
· Reduktion av fossila bränslen och el för uppvärmning
· Reduktion av fossila bränslen för transporter
· Risk och sårbarhet
· Miljökrav i upphandling
Sektorer, bolag och förbund erbjöds att delta i framtagandet av Energiplanen. Styrgruppen bildades med representanter från Livsmiljö Gävle, Styrning och stöd Övergripande planering, Gävle drift och service, Gavlegårdarna och Gävle Energi.
Energiplanen hanteras inom ekonomisk ram för respektive bolag och sektor men där vissa innovativa åtgärder kan finansieras med externa medel.
Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
636kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser 26 § framkommer det att en revisionsberättelse ska lämnas till förbundsmedlemmarna samt att de ska var för sig pröva om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet och om skadeståndstalan ska väckas.
Som underlag för Kommunfullmäktiges ställningstagande i frågan finns, utöver årsredovisningen, även den förtroendevalda revisorns revisionsberättelse, revisionsberättelse utförd av KPMG, grundläggande granskning samt granskningsrapport av god ekonomisk hushållning samt av årsredovisningen utförd av PwC och på uppdrag av den förtroendevalde revisorn.Båda revisorsparter tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för räkenskapsåret samt att årsredovisningen har upprättats i enlighet med lagen om kommunal bokföring.
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
343kb Ladda ner dokument
-
467kb Ladda ner dokument
-
376kb Ladda ner dokument
-
356kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike Återvinnare är ett kommunalförbund med direktion. I enlighet med 9 kap. 13§ kommunallagen ska revisorerna lämna en revisionsberättelse till var och en av förbundsmedlemmarnas fullmäktige. Av det följer också att fullmäktige ska senast utgången av juni månad beslut om ansvarsfrihet kan beviljas eller inte.
Revisorerna för Gästrike Återvinnare har bedömt att direktionen för Gästrike återvinnare
- har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredställande sätt,
- att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande,
- att den interna kontrollen är tillräcklig
- att resultatet enligt årsredovisningen delvis är förenligt med de fastställda finansiella målen och verksamhetsmålen för gor ekonomisk hushållning.
Av den anledningen tillstyrker revisorerna att ansvarsfrihet beviljas för direktionen och de enskilda ledamöterna i revisionen.
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
555kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
589kb Ladda ner dokument
-
Allmänt
Varje kommun ansvarar för sin bostadsförsörjning (2000:1383). Enheten för Strategisk samhällsplanering [SGÖP] har tilldelats uppdraget att arbeta fram riktlinjer för bostadsförsörjning för Gävle kommun. En arbetsgrupp med representanter från enheten för Strategisk samhällsplanering, enheten för Social hållbarhet samt Livsmiljö har tillsammans arbetat fram riktlinjer för bostadsförsörjning med stöd av konsultbolaget WSP.
Två interna workshops har samordnats under år 2022 samt en extern workshop med näringslivet i mars 2024. Flera internremisser har skett under framtagandet av riktlinjerna samt ett formellt samråd till hela kommunkoncernen samt till flera externa aktörer såsom; Länsstyrelsen Gävleborg, Region Gävleborg, grannkommuner, kvinnojouren, rädda barnen etc.
Gävle kommuns riktlinjer för bostadsförsörjning består av tre delar:
- Del 1 – Riktlinjer för bostadsförsörjning 2024. Detta är huvuddokumentet som föreslår:
o Ett riktvärde om att cirka 350 bostäder årligen bör tillföras bostadsbeståndet
o Planberedskap om minst 1400 bostäder
Allmänt
Varje kommun ansvarar för sin bostadsförsörjning (2000:1383). Enheten för Strategisk samhällsplanering [SGÖP] har tilldelats uppdraget att arbeta fram riktlinjer för bostadsförsörjning för Gävle kommun. En arbetsgrupp med representanter från enheten för Strategisk samhällsplanering, enheten för Social hållbarhet samt Livsmiljö har tillsammans arbetat fram riktlinjer för bostadsförsörjning med stöd av konsultbolaget WSP.
Två interna workshops har samordnats under år 2022 samt en extern workshop med näringslivet i mars 2024. Flera internremisser har skett under framtagandet av riktlinjerna samt ett formellt samråd till hela kommunkoncernen samt till flera externa aktörer såsom; Länsstyrelsen Gävleborg, Region Gävleborg, grannkommuner, kvinnojouren, rädda barnen etc.
Gävle kommuns riktlinjer för bostadsförsörjning består av tre delar:
- Del 1 – Riktlinjer för bostadsförsörjning 2024. Detta är huvuddokumentet som föreslår:
o Ett riktvärde om att cirka 350 bostäder årligen bör tillföras bostadsbeståndet
o Planberedskap om minst 1400 bostäder
o Fem övergripande mål för bostadsförsörjningen
- Del 2 – Handlingsplan för bostadsförsörjning. Denna handlingsplan föreslår:
o Aktiviteter, ansvarsfördelning samt tidplan
- Del 3 – Bostadsförsörjningsanalys. Denna analys ligger till grund för Del 1 och Del 2 och grundas framförallt på:
o WSP - Bostadsförsörjningsanalys 2022.
o Evidens – Tillväxt, bostadsbyggande och mark för verksamhetslokaler 2022.
o Evidens – Bostadsmarknaden i Gävle 2022.
o Evidens – Bostadspriser, markpris och marknadsdjup 2023.
Nästa steg
Vid ett antagande av riktlinjerna kommer Enheten för Strategisk samhällsplanering [SGÖP] att bilda en arbetsgrupp samt en styrgrupp med representanter från berörda delar av kommunkoncernen. Genom arbetsgruppen kommer det fortsatta arbetet att samordnas, aktualiseras och följas upp, för att därefter synkroniseras med styrgruppen.
Vid ett antagande ersätts nu gällande riktlinjer för bostadsförsörjning med DNR 17KS258.
Finansiering
I den mån finansiering behövs för förverkligande av riktlinjer för bostadsförsörjning, eller för förverkligande av aktiviteter i handlingsplan, så fattas beslut om detta inom respektive ansvarig nämnd eller styrelse.
Reviderat efter SBU 2024-05-14
Efter SBU har följande åtgärder skett:
- Text om kvinnojouren Blåklockan har reviderats
- Text om befintligt bostadsbestånd, utbud och efterfrågan har kompletterats
- Redaktionella ändringar
Bilagor
-
222kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
852kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Plan- och bygglagen, kap 3 § 23, ska alla Sveriges kommuner anta en planeringsstrategi senast två år efter valdagen. För denna mandatperiod innebär det senast den 11 september 2024. Om planeringsstrategin inte är antagen innan dess gäller inte längre kommunens översiktsplan, inklusive dess fördjupningar och tematiska tillägg. Detta skulle få stora negativa konsekvenser för kommunen inom ett flertal verksamheter som är beroende av översiktsplanen.
I planeringsstrategin ska kommunen ta ställning till nya eller ändrade planeringsförutsättningar samt bedöma översiktsplanens aktualitet. Den ska också redovisa hur översiktsplaneringen ska bedrivas framöver, det vill säga vad kommunen ska fokusera på. Syftet med planeringsstrategin är att den ska främja en kontinuerlig översiktsplanering för att hålla översiktsplanen aktuell. Kommuninvånare, näringsliv, intresseorganisationer med flera ska kunna förlita sig på att översiktsplanen uttrycker den aktuella politiska inställningen till bebyggelseutvecklingen eller om ställningstaganden kan komma att ändras.
Efter antagande av planeringsstrategin är nästa steg att inleda arbetet med en uppdaterad digital översiktsplan. Därefter kommer arbetet att struktureras och organiseras både på politisk- och tjänstemannanivå. Kostnaden för det kontinuerliga översiktsplanearbetet finansieras enligt befintlig budgetram.
Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
En aktiv markpolitik möjliggör för Gävle kommun att kunna möta framtidens utmaningar med att tillgodose behovet av mark för framtida bebyggelse såsom för bostäder, arbetsplatser, verksamheter, infrastruktur, skolor, omsorg och andra samhällsviktiga funktioner. Näringslivets behov av att växa och att nyetablera i Gävle kommun ställer krav på att kommunen kan möta behoven med ett medvetet markinnehav.
Markinnehavet är också en förutsättning för utveckling till förmån för kultur och idrott såsom för grönstruktur och rekreationsområden.
Syftet med ”Markstrategi Gävle kommun” är att tydliggöra inriktning för hantering av kommunens befintliga markinnehav, förvaltning och upplåtelser, men även för hantering och prioritering kopplat till markförvärv och marköverlåtelse.
Markstrategin ska utgöra ett stöd för tjänstepersonsorganisationen avseende hanteringen av mark.
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Det nordiska vänortssamarbetet mellan Gjövik (Norge), Gävle, Naestved (Danmark) och Raumo (Finland) har pågått sedan 1950, med deltagande av Alftanaes (tidigare Bessastadahreppur, numera Gardabaer) under åren 1988-2013.
Då Naestved meddelat att de avslutar sitt deltagande i vänortssamarbetet och förutsättningar för samarbete förändrats, så har Gjövik, Gävle och Raumo gemensamt kommit överens om att avsluta det nordiska vänortssamarbetet i dess nuvarande form.
Fortsättningsvis föreslås samarbete utgå från kommunernas intresse och behov inom ramen för hållbar stadsutveckling.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
333kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
295kb Ladda ner dokument
-
226kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
51kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
-
36
Interpellation från Moderaterna (M) - Beställaransvar
-
44
Interpellation från Moderaterna (M) - Gävles framtida beredskap och uppbyggnad av skyddsrum