Möte 2025-11-24
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Enligt 4 kap. 29 § KL får kommuner ge politiska partier ekonomiskt bidrag och annat stöd (partistöd). Syftet är att stärka deras ställning i den kommunala demokratin. Stödet får endast ges till politiska partier som är representerade i fullmäktige och som är juridiska personer. Huruvida partiet är representerat i fullmäktige regleras i 14 kap. vallagen. Partiet är representerat om man fått ett mandat för vilket en vald ledamot är fastställd.
Vidare föreskriver 4 kap. 30 § KL att kommunen ska besluta om omfattningen och formerna för partistödet (ett s.k. partistödsreglemente). Fullmäktige har tidigare antagit regler om kommunalt partistöd.
Det ankommer på fullmäktige att minst en gång per år besluta om att partistöd ska betalas ut. Beslut om partistöd ska, enligt 4 kap. 31 § 1 st. KL, innehålla krav på att mottagaren av partistödet årligen lämnar in en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin.
Redovisningen ska avse perioden 1 januari till och med 31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång. Utöver redovisningen ska partiet utse en särskild granskare med uppdrag att upprätta en granskningsrapport. Av granskningsrapporten ska följa om partiets redovisning ger en rättvisande bild av hur partistödet har använts. Om redovisning och granskningsrapport enligt 4 kap. 31 § 2 st. KL inte lämnas in inom föreskriven tid utbetalas inget stöd för nästkommande år.
Samtliga partier har lämnat in sin redovisning och granskningsrapport avseende partistöd för år 2025 i rätt tid. Något hinder mot utbetalning av nytt partistöd för år 2026 föreligger därför inte.
Partistödets storlek år 2026
Partistödet består av 2 delar. Beräkningar som avser prisbasbelopp beräknas på beloppet före det år stödet avser (för 2025: 58 800). Del 1 är ett fast stöd som är lika stort som prisbasbeloppet. Del 2 är ett mandatstyrt stöd. Det mandatstyrda beloppet fås fram genom att multiplicera antalet ordinarie mandat i fullmäktige med 1,1 prisbasbelopp (för 2025 är 1,1 prisbasbelopp 64 680).
Formeln för att räkna ut partistödets storlek är då
Prisbasbelopp + (1,1 prisbasbelopp * antalet mandat i fullmäktige)
Totalt partistöd kommer då att fördelas enligt följande:
- Arbetarpartiet-Socialdemokraterna 1 358 280 kr (21 mandat).
- Centerpartiet 194 040 kr (3 mandat).
- Liberalerna 194 040 kr (3 mandat)
- Kristdemokraterna 194 040 kr (3 mandat)
- Miljöpartiet de gröna 194 040 kr (3 mandat)
- Moderaterna 905 520 kr (14 mandat)
- Sverigedemokraterna 840 840 kr (13 mandat)
- Vänsterpartiet 323 400 kr (5 mandat)
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
I Gävle kommuns Miljöstrategiska program finns målet ”Stärkt biologisk mångfald och fler värdefulla rekreationsområden” med bl.a. indikatorerna ”1.) Total andel skyddad natur i % ska öka” och ”4.) Antal och areal kommunalt bildade naturreservat enligt Strategi för bildande av naturreservat i Gävle kommun”.
Syftet med inrättande av ytterligare naturreservat är att skydda mark som är av stort värde för rekreation, grönstruktur och ekologi.
I kommunplan med årsbudget för 2023, Dnr 22KS39, står följande skrivelse ”Uppdrag 5: Samhällsbyggnadsnämnden uppdras att förbereda och planlägga för 3 nya naturreservat”.
I uppdraget anges; Plan för genomförande: Vid årsskiftet 2022/23 levereras del 1 av Strategi för skydd av naturmark. Den förväntas vägleda hur kommunen kan arbeta med olika typer av skydd för att bevara naturvärden och säkerställa tätortsnära rekreation. Efter denna leverans föreslås att vidare utreda förslag till lämpliga platser för att inrätta naturreservat baserat på värden, nytta, kostnader och övriga konsekvenser. I denna utredning ska även en analys göras av redan inrättade naturreservat och deras standard och driftskonsekvenser. Förslag på lämpliga naturreservat med dess sammantagna nytta och effekter presenteras för samhällsbyggnadsnämnden kvartal 4 2023.
Ett arbete påbörjades 2023, men pausades under 2023 pga. resursbrist.
Arbetet återupptogs i februari 2025 och har lett till tre nya förslag till lämplig mark att bilda naturreservat på.
Naturreservaten ligger inom Gävle kommun och utgörs av dessa förslag;
- Sanatorieskogen
- Almkärret
- Bönan
Totalt är det cirka 100 hektar som tas i anspråk för bildandet av de tre naturreservaten. De tre områdena har valts ut för att de kan genomföras snabbt till låg kostnad, och kostnaden är direkt kopplad till storlek. Därav blir storleken på naturreservaten inte så stor.
Ett delresultat förväntas kunna levereras under t2 2026 och samtliga reservaten ska vara bildande under år 2027.
Finansiering:
I inledningen av arbetet fanns, utöver förslag på kommunal mark, även flera förslag på områden med privat mark med skyddsvärd natur. En budget om 25 miljoner lyftes därför för inköp av naturmark.
Arbetet har nu lett fram till ett förslag på tre områden för bildande av naturreservat - Norrlandet (har avgränsats till det mindre området Bönan) och Almkärret, som omfattar kommunal mark, samt Sanatorieskogen som omfattar både kommunal och privatägd mark. Markförvärvskostnaden beräknas bli mindre än vid tidigare budgetering, då merparten av marken i förslaget redan är kommunägd. Utöver kostnaden för markförvärv uppstår även kostnader för bildandet av naturreservaten samt investeringar för rekreation, så som rastplatser för besökare.
Budgeten för bildande av naturreservat är redan beslutad i investeringsram för KS och SBN, diarienummer: 25KS23.
Total budget uppgår till 6 000 000 kr, sedan tillkommer kostnader för markköp och drift.
För Sanatorieskogen behövs en ny detaljplan upprättas, till en kostnad om 0,4 miljoner kronor 2026. Efter att naturreservaten har bildats beräknas Samhällsbyggnadsnämndens driftkostnader öka med 0,1 miljoner kronor årligen.
Investeringskostnaden är fördelad på tre år, 2025-2027 och är fördelade enligt;
- År 2025: 1 miljon kronor,
- År 2026: 2,5 miljoner kronor,
- År 2027: 2,5 miljoner kronor.
Den totala driftkostnaden per år är en schablon baserat på genomsnittligt driftpris per kvadratmeter befintligt naturreservat. Den årliga riktiga driftskostnaden tas fram i projektet och förväntas kunna avvika med upp till 50 %. Små områden förväntas vara undervärderade och stora områden övervärderade. Det går därför i nuläget inte att särredovisa driftkostnaden för respektive naturreservat och inte heller investeringskostnaden.
Bilagor
-
199kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
Kommunfullmäktige antog år 2020 det miljöstrategiska programmet 2.0 för Gävle kommunkoncern.
De övergripande ambitionerna med det miljöstrategiska programmet är att:
- Gävle kommun ska vara klimatneutralt senast 2035 för att säkra kommande generationers rätt till livsmiljöer och välfärd
- Alla invånare ska ha rätt till rent vatten, ren luft och välkomnande områden med hög biologisk mångfald
- Gävle kommunkoncern ska möjliggöra för invånare och näringsliv att leva miljömässigt hållbart i Gävle
Aktualiseringen har genomförts av Miljöstrategiska enheten (SGÖP) i samråd med andra avdelningar/bolag/förbund i de fall mål och/eller indikatorer har uppdaterats
Aktualiseringen av det Sociala hållbarhetsprogrammet och Näringslivsprogrammet har varit modell
Miljöstrategiskt program 2025 ersätter miljöstrategiskt program 2.0 som antogs 2020.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden har väckt ett ärende enligt 5 kap. 22§ kommunallagen till fullmäktige gällande översyn kring mat på gruppbostad enligt SoL.
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom sektor Välfärds olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
Den föreslagna taxan kommer att räknas ut genom att beräkna den genomsnittliga kostnaden för åldersgrupperna 18–30 år, 31-60 år samt 61-74 år från konsumentverkets tabell för Livsmedelskostnader. Taxan är den genomsnittliga kostnaden för utifrån en 30-dagarsmatsedel för normalkost där all mat lagas hemma. För år 2025 är kostnaden 3680 kronor. Idag betalar kunder på korttidsplats 76,46 % av prisbasbeloppet per månad för matabonnemang, vilket för 2025 motsvarar 3 747 kronor per månad.
Genom att anta det här beslutet så möjliggörs det också för nämnden att fastställa taxan utifrån konsumentverkets publikation för kommande år. Kommunstyrelsen har inget att erinra om förslaget.
Bilagor
-
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom Välfärd Gävles olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
En omvärldsbevakning har gjorts kring hur andra kommuner hanterar avgiften för anhöriga som vill äta i samband med besök på vård- och omsorgsboende. I Uppsala kostar det för anhörig 70 kronor per måltid, och i Örebro hänvisar man till lunchrestauranger för seniorer där det kostar 79 kronor per lunch eller 10 kuponger för 690 kronor.
I Gävle betalar anhöriga 45 kr för lunch och 50 kr för middag när de vill äta i samband med besök på vård och omsorgsboende. Utifrån den översikt som har gjorts har det framgått att det är motiverat att anhörig betalar motsvarande vad en matportion i ordinärt boende kostar.
Eftersom det i översynen även finns ett förslag om att justera kostnaden för matportion i ordinärt boende är förslaget att justera avgiften till 0,115% av prisbasbeloppet* (avrundat till närmaste heltal). För år 2025 motsvarar detta 68 kronor och är samma avgift som hemmatlådorna för dem med matdistribution. För år 2026 kommer avgiften vara den samma.
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
931kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Omvårdnadsnämnden har väckt ett ärende enligt 5 kap. 22§ kommunallagen till fullmäktige gällande en översyn gällande översyn kring mat på gruppbostad enligt SoL.
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom sektor Välfärds olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
Den föreslagna taxan kommer att räknas ut genom att beräkna den genomsnittliga kostnaden för åldersgrupperna 18–30 år, 31-60 år samt 61-74 år från konsumentverkets tabell för Livsmedelskostnader. Taxan är den genomsnittliga kostnaden för utifrån en 30-dagarsmatsedel för normalkost där all mat lagas hemma. För år 2025 är kostnaden 3680 kronor. Idag betalar kunder på korttidsplats 76,46 % av prisbasbeloppet per månad för matabonnemang, vilket för 2025 motsvarar 3 747 kronor per månad.
Genom att anta det här beslutet så möjliggörs det också för nämnden att fastställa taxan utifrån konsumentverkets publikation för kommande år. Kommunstyrelsen har inget att erinra om förslaget.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
333kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Omvårdnadsnämnden har väckt ett ärende enligt 5 kap. 22§ kommunallagen till fullmäktige gällande en översyn gällande taxa kring borttappat larm och borttappad eller skadad larmenhet.
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom sektor Välfärds olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut. Enheten för natt och larm har noterat att det förekommer att larmknappar tappas bort, ofta i samband med att kund har varit inskriven på sjukhuset. Vidare har enheten noterat att det förekommer att larmapparater skadas eller att utrustningen inte återlämnas efter att biståndsbeslut om trygghetslarm har avslutats. Kommunstyrelsen har inget att erinra i beslutet.
Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Omvårdnadsnämnden har väckt ett ärende enligt 5 kap. 22§ kommunallagen till fullmäktige gällande taxa för matabonnemang per månad på vård- och omsorgsboende.
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom sektor Välfärds olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
Den föreslagna taxan kommer att räknas ut genom att beräkna den genomsnittliga kostnaden för åldersgrupperna 18–30 år, 31-60 år samt 61-74 år från konsumentverkets tabell för Livsmedelskostnader. Taxan är den genomsnittliga kostnaden för utifrån en 30-dagarsmatsedel för normalkost där all mat lagas hemma. För år 2025 är kostnaden 3680 kronor. Idag betalar kunder på korttidsplats 76,46 % av prisbasbeloppet per månad för matabonnemang, vilket för 2025 motsvarar 3 747 kronor per månad.
Genom att anta det här beslutet så möjliggörs det också för nämnden att fastställa taxan utifrån konsumentverkets publikation för kommande år. Kommunstyrelsen har inget att erinra om förslaget.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
363kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Omvårdnadsnämnden har väckt ett ärende enligt 5 kap. 22§ kommunallagen till fullmäktige gällande taxa för matabonnemang per månad på vård- och omsorgsboende.
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom sektor Välfärds olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
Den föreslagna taxan kommer att räknas ut genom att beräkna den genomsnittliga kostnaden för åldersgrupperna 18–30 år, 31-60 år samt 61-74 år från konsumentverkets tabell för Livsmedelskostnader. Taxan är den genomsnittliga kostnaden för utifrån en 30-dagarsmatsedel för normalkost där all mat lagas hemma. För år 2025 är kostnaden 3680 kronor. Idag betalar kunder på korttidsplats 76,46 % av prisbasbeloppet per månad för matabonnemang, vilket för 2025 motsvarar 3 747 kronor per månad.
Genom att anta det här beslutet så möjliggörs det också för nämnden att fastställa taxan utifrån konsumentverkets publikation för kommande år. Kommunstyrelsen har inget att erinra om förslaget.
Den genomförda översynen visar att det är rimligt att kund och anhörig betalar samma kostnad för motsvarande typ av matabonnemang. Mot bakgrund av detta bör kostnaden för anhörigas matabonnemang justeras årligen utifrån Konsumentverkets beräkningar för livsmedelskostnader, vilket även ligger till grund för kundernas matabonnemang.
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
382kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom Välfärd Gävles olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
Mot bakgrund av detta har en omvärldsbevakning gjorts kring hur andra kommuner hanterar avgiften gällande resor till och från dagverksamhet för äldre.
Uppsala sticker ut och tar inte ut någon avgift alls medan Västerås tar ut 40 kronor för enkel resa och Falun tar ut 30 kronor för tur- och returresa. Högst avgift tar Sandviken tar en avgift på 57 kronor för tur- och returresa men då ingår även resan i kundens maxtaxa.
Välfärd Gävle tar idag ut en avgift på 26 kronor för enkel resa (ingår inte i maxtaxan), en avgift som inte har justerats på flertalet år. För en vuxen person kostar det idag 33 kronor att åka 1 zon med kollektiv busstrafik. Med tanke på att biljettpriser för seniorer brukar rabatteras är det rimligt att priset är lägre än 33 kronor. Välfärd Gävle anser därför det vara möjligt att höja avgiften för resor till och från dagverksamhet. Ett förslag är därför att justera avgiften till 0,05% av prisbasbeloppet, vilket för 2025 motsvarar 29 kronor (avrundat till heltal).
En förutsättning för att ha rätt tillrabatterade taxiresor är att personen har ett biståndsbeslut enligt Socialtjänstlagen i grunden.
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
916kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom Välfärd Gävles olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
De kommuner som tar ut lägst avgift per matlåda är Sundsvall med 65,70 kr och Uppsala som tar ut 69 kronor för en standardlåda. Emellertid finns dock också möjligheten att välja premiumlådor som kostar 79 kr respektive 105 kronor per låda. En dessert kostar i Uppsala 9 kronor. I övriga kommuner ligger lådorna i ett prisspann mellan 74 kronor och 86 kronor. I Sandviken och Örebro kan kund välja på att få lunchlåda hemlevererad tre, fem eller sju dagar i veckan. I Örebro kostar en dessert 18 kronor.
Förslaget till revidering av avgiften för matportion är att avgiften fastställs till andel av prisbasbeloppet* för att det årligen skall kunna ske en uppräkning. Vidare justerar även leverantören sina priser årligen enligt indexering i avtal och att hamna exakt rätt för att matcha avgift för kund med leverantörens faktiska pris är därför inte möjligt, men med varje års höjning av prisbasbeloppet förväntas priset för matportionen ligga på ungefär samma nivå som det leverantören tar i avgift. Förslaget är att besluta en avgift på 0,115% av prisbasbelopp för matportioner samt 0,024% för dessert (avrundat till närmaste heltal). För 2025 innebär det 68 kr för matportion och 14 kr för dessert. Vid stora skillnader i prisnivåer vid framtida upphandlingar kan avgiften komma att ses över igen.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden har väckt ett ärende enligt 5 kap. 22§ kommunallagen till fullmäktige gällande taxa kring mat på korttidshem för vuxna inom LSS.
Under 2025 pågår en översyn kring flertalet avgifter som finns inom sektor Välfärds olika verksamheter. Syftet är att skapa en tydligare struktur för att göra arbetet kring avgifterna mer överblickbar, samt att säkerställa så att respektive avgift justeras utifrån dess beslut.
Den föreslagna taxan kommer att räknas ut genom att beräkna den genomsnittliga kostnaden för åldersgrupperna 18–30 år, 31–60 år samt 31–60 år från konsumentverkets tabell för Livsmedelskostnader. Taxan är den genomsnittliga kostnaden för utifrån en 30-dagarsmatsedel för normalkost där all mat lagas hemma. För år 2025 är kostnaden 3680 kronor. Idag betalar kunder på korttidsplats 76,46 % av prisbasbeloppet per månad för matabonnemang, vilket för 2025 motsvarar 3 747 kronor per månad.
Genom att anta det här beslutet så möjliggörs det också för nämnden att fastställa taxan utifrån konsumentverkets publikation för kommande år. Kommunstyrelsen har inget att erinra om förslaget.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
-
14
Avsägelser samt fyllnadsval 2025
-
Bilagor
-
226kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
285kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
16
Politikers frågor
-
22
Interpellation från Vänsterpartiet (V) - Boende och omvårdnad
-
29
Interpellation från Vänsterpartiet (V) - Segregation och trångboddhet
-
30
Interpellation från Sverigedemokraterna (SD) - Utdrag ur belastningsregistret vid arbete med barn, äldre och funktionsnedsatta
-
31
Interpellation från Sverigedemokraterna (SD) - Tryggheten efter skjutningen
-
32
Interpellation från Vänsterpartiet (V) - Cykelöverfarter
-
34
Nya motioner
-
35
Nya interpellationer