Möte 2020-10-26
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Sektor styrning och stöd har sammanställt Delårsrapport 2 2020.
Gävle Kommun redovisar ett ekonomiskt överskott per 31 augusti på 580,3 mnkr samt prognos för helåret på 395,8mnkr, 188,3 mnkr högre än budget. Verksamheten och kommunens ekonomi är starkt påverkad av Covid-19. Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden, Socialnämnden och Omvårdnadsnämnden prognostiserar underskott för 2020 samtidigt som den statliga finansieringen av kommunsektorn har stärkts.
Gävle Stadshuskoncern redovisar ett överskott på 317,2 mnkr, samt en prognos för helåret på 383,0 mnkr. Alla bolag prognostiserar ett årsresultat bättre eller lika med budgeterat.
Delårsrapport 2 omfattar perioden januari - augusti samt helårsprognos för kommunens nämnder, helägda bolag och Gävle Vatten. Intressebolag och kommunalförbund ingår i den sammanställda redovisningen för kommunkoncernen, men de upprättar ej separata verksamhetsrapporter. Delårsrapporten innehåller uppföljning av kommunövergripande mål, indikatorer, nämnds- och bolagsmål, uppdrag till nämnderna och bolagen, uppföljning av resultat och finansiell ställning, driftbudget, investeringsbudget samt årsprognos för kommunen, nämnder och bolag. Vidare kommenteras de finansiella målen, kommunkoncernens skuldportfölj samt balanskravet.
Kommunstyrelsens ordförande lämnar i och med delårsrapporten följande ställningstagande; Samtliga nämnders verksamhet och ekonomi är påverkad av covid-19. Det gäller tex behov av extra åtgärder, minskade försäljningsinkomster, minskade möjligheter att kunna arbeta med effektiviseringar. Men Gävle kommun har även fått ökade statsbidrag, sökt särskilda statsbidrag för merkostnader i och med covid, fått reducerade hyreskostnader samt haft lägre driftskostnader pga utebliven verksamhet. Sammantaget innebär detta att vissa nämnder inte kommer att kunna hålla sina ekonomiska ramar men Gävle kommun som helhet kommer att redovisa ett bättre resultat än budgeterat.
Konsekvenser av covid-19 under 2020 hanteras väl av nämnderna och underskott därmed kan bli en effekt. Dessa underskott utgör dock inte grund för att långsiktigt inte bedriva verksamheten inom ram.
Med anledning av konsekvenser av Covid-19 föreslås Kommunfullmäktige besluta att godkänna att Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden lämnar ett underskott på 14 mnkr för 2020 och Omvårdnadsnämnden ett underskott på 43 mnkr för 2020.
Socialnämnden tillförs 15 mnkr kommunbidrag för år 2020 varav 8 mnkr i från Kommunstyrelsens reserver för obalanser och 7 mnkr i från reserver för oförutsett/politiska prioriteringar. Detta med anledning av oförutsedda och höga kostnader för placeringar under 2020, vilka inte betraktas som strukturellt bestående
Övriga nämnder redovisar positiva prognoser eller prognos i princip enligt ram. Dessa nämnder uppmanas att bedriva verksamheten så att dessa prognoser kvarstår.Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade den 18 februari 2019 § 6 att betala ut partistöd till samtliga partier som finns representerade i fullmäktige. Enligt 4 kap. 31 § KL ska beslut om partistöd innehålla krav på att mottagaren av partistödet årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att stödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin (Jfr. 4 kap. 29 § 1 st KL). Redovisningen ska avse perioden 1 januari-31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång. Erhållet partistöd för år 2019 ska därmed ha inkommit till fullmäktige senast den 30 juni 2020. Samtliga partier som finns representerade i fullmäktige har lämnat in sin redovisning i rätt tid.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
676kb Ladda ner dokument
-
561kb Ladda ner dokument
-
322kb Ladda ner dokument
-
516kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
788kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Gästrike Återvinnare har lämnat in ett förslag på avfallstaxa för år 2021. I arbetet med den nya taxan har man utgått ifrån 2020 års taxa. 2021 års taxa motsvarar 2020 års taxa men med en höjning motsvarande 2,5 % av avfallsindex. Höjningen om 2,5 % av avfallsindex motsvarar förbundets kostnadsutveckling vad gäller inflation, indexeringar och lönerevision. Totalt medför höjningen om 2,5 % att förbundet får en ökad intäkt på 4,5 mnkr.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
275kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-09-23, §20, väckte Jan Myléus (KD) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
Motionären föreslår att en cykelväg mellan Bomhus och Furuvik planläggs och prioriteras i kommande investeringar i nya cykelvägar. Samhällsbyggnadsnämnden konstaterar att sträckan som föreslås redan är utpekad i Gävle kommuns cykelplan som ett investeringsbehov och är prioriterad enligt Livsmiljö Gävles ordinarie investeringsprocess. En ny cykelväg mellan Bomhus och Furuvik möter både målen om ökad trafiksäkerhet och ökad cykling. I och med att sträckan delvis ligger på statlig väg krävs också en dialog under förstudiearbetet med Trafikverket och Region Gävleborg kring ansvar, genomförbarhet, prioritering och finansiering.Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
338kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-12-09, §30, väckte Isabella Bexell (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
I motionen föreslås att Gävle kommun arbetar för att en cykelväg mellan Bomhus och Furuvik byggs utmed Furuviksvägen mellan Bomhus och riksväg 76 samt för fram behovet i samråd om den regionala cykelplanen.
Samhällsbyggnadsnämnden konstaterar att sträckan som föreslås redan är utpekad i Gävle kommuns cykelplan som ett investeringsbehov och är prioriterad enligt Livsmiljö Gävles ordinarie investeringsprocess. En ny cykelväg mellan Bomhus och Furuvik möter både målen om ökad trafiksäkerhet och ökad cykling. I och med att sträckan delvis ligger på statlig väg krävs också en dialog under förstudiearbetet med Trafikverket och Region Gävleborg kring ansvar, genomförbarhet, prioritering och finansiering.Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
327kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
-
9
Motion från Vänsterpartiet (V) - Inför fria mensskydd för flickor och unga på kommunala grundskolor och gymnasieskolor, Gävle kommun
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-02-24, §24, väckte Lotta Lagnander (V), Gin Akgul Hajo (V), Tord Fredriksen (V), Isabella Bexell (V), Owe Hellberg (V) och Kristina Sjöström (V) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Utbildningsnämnden.
I motionen föreslås att Gävle kommun ska införa fria mensskydd för flickor och unga kvinnor på kommunala grundskolor och gymnasieskolor. Motionen liknar tidigare motioner i ämnet som behandlats i kommunfullmäktige. I yttrandet över motionen lyfter Utbildningsnämnden att det idag erbjuds mensskydd vid behov för elever i kommunala grundskolor och gymnasieskolor. Detta just för att skapa trygghet och i praktiken möjliggöra för alla elevers lärande, hälsa och utveckling i skolan. Mot denna bakgrund föreslås att motionen anses besvarad.Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
389kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen har inkommit och uppnått 50 röster. Yttrande över e-petition har inkommit från Näringslivsavdelningen, Styrning och stöd.
I E-petitionen föreslås att kommunen fattar beslut om att inte upphandla eller köpa in burägg, varken när det gäller hela ägg, skalägg eller andra äggprodukter och istället övergår till ägg från frigående hönor eller ekologiska system. I yttrandet från Näringslivsavdelningen framgår att Gävle kommun är en buräggsfri kommun och redan idag agerar enligt förslaget och varken upphandlar eller köper in burägg.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen har inkommit och uppnått 50 röster. Yttrande över e-petition har inkommit från Övergripande planering, Styrning och stöd.
I E-petitionen föreslås att Gävle kommun ska vara huvudman för och inrätta Gävle fiskeforum som ska hantera frågor relaterade till fiske och fiskevårdsfrågor i kommunen. I E-petitionen föreslås också former för arbetet med ett programråd och regelbundna möten.
Majoriteten delar uppfattningen i E-petitionen att det är viktigt med ett samordnat arbete inom såväl kommunen som länet tillsammans med alla intressenter i arbetet med fiskevårdsfrågorna. Länsstyrelsen har fått ett statligt uppdrag att arbeta med ekosystembaserad fiskförvaltning av fiskbestånden längs kusten och har därför tagit initiativ till en ny förvaltningsorganisation där alla länets kommuner bjudits in för att delta. Avsikten är att i arbetet samla kommuner, yrkesfiskare, representanter för sportfisket, fiskevattenägare och Länsstyrelsen. Då Länsstyrelsen kommer att bilda och hålla i det forum som föreslås i E-petitionen ser vi inte skäl till att i dagsläget bilda ytterligare ett forum som riktar sig till en likartad målgrupp och med samma syfte. Gävle kommuns engagemang i det nya forumet som kommer ledas av Länsstyrelsen är viktigt och arbetet behöver löpande följas upp för att lokalt kunna möta upp det gemensamma arbetet i forumet med det egna lokala fiskevårdsarbetet i kommunen. Utifrån denna bakgrund föreslås att motionen besvaras.Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
12
Politikers frågor
-
16
Interpellation Moderaterna (M) - 15 timmars vecka
-
23
Nya motioner
-
24
Nya Interpellationer