Möte 2023-02-20
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Med stöd av kommunstyrelsens reglemente att tillvarata kommunens intressen vid bolags- och föreningsstämmor och andra liknande sammanträden i de företag som kommunen helt eller delvis äger eller annars har intresse i, föreligger förslag att utse kommunens ombud till bolagsstämmor.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd, ekonomiavdelningen stämmer av nämnder och styrelses upprättade internbudgetar för år 2023 mot förutsättningarna i den av Kommunfullmäktige fastställda Kommunplanen för år 2023.
Ärendet innehåller en beskrivning kring förändrade kommunbidrag samt förslag på finansiering.
Enligt beslut om Kommunplan dnr 22ks39 är ekonomidirektören bemyndigad att inom ram omfördela centrala anslag till nämnderna avseende kompensation för ökade hyres- och kapitaltjänstkostnader till följd av färdigställda investeringar.
Informationen avser fattade beslut på delegation.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Ombudgetering av investeringsmedel 2022 som ej upparbetats till 2023 eller senare.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
304kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunplan med årsbudget 2023 och utblick 2024–2026 beslutades i
kommunfullmäktige 2022-12-12. Enligt Lag om kommunal bokföring
och redovisning (11 kap och 12 kap) skall budget upprättas inklusive en koncern-budget. Sammanställd koncernbudget avseende resultaträkning och
balansräkning krävs även för att ta fram indikatorer till beslutade
finansiella mål. Koncernbudget och indikatorer för finansiella mål, vilka
även utgör grunden för av kommunfullmäktige beskrivande av god
ekonomisk hushållning, ingick inte i beslutet om kommunplan med
årsbudget, varför komplettering sker.
Förvaltningsberättelsen i årsredovisningen ska även för den kommunala koncernen innehålla upplysning om total budgetavvikelse och förklaring till denna.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike räddningstjänst har väckt ett ärendegällande nya taxor för rengöring (sotning) och brandskyddskontroll enligt lag om skydd mot olyckor. Kommunstyrelsen har inget att erinra om förslaget som sådant då det ska följa självkostnadsprincipen.
Kommunstyrelsen ser heller inga problem att kommande taxor kan utgå utifrån ett sotningsindex. Däremot för att säkerställa politiskt ansvarstagande, ser kommunstyrelsen det som att alla förändringar av taxan ska beslutas i kommunfullmäktige. Av den anledningen medges inte Gästrike räddningstjänst att självständigt räkna upp avgifter från sotningsindex.Bilagor
-
§14 KS Nya taxor för rengöring (sotning) och brandskyddskontroll enligt lag om skydd mot olyckor.pdf115kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
Bilaga 1 - Taxor enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO) avseende rengöring (sotning).pdf295kb Ladda ner dokument
-
Bilaga 2 - Taxor enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO) avseende brandskyddskontroll.pdf270kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
Det är kommunens skyldighet enligt 6 § vattentjänstlagen att snarast se till att ett blivande eller befintligt bebyggelseområde i ett större sammanhang får vatten eller avlopp (vattentjänster) om det finns behov med hänsyn till hälsa eller miljö. Kommunen ska bestämma det verksamhetsområde inom vilket vattentjänsten eller vattentjänsterna behöver ordnas.
Verksamhetsområde för VA är ett geografiskt avgränsat område. VA-huvudmannen är skyldig att skyndsamt och så länge behov finns ordna med den vattentjänst eller de vattentjänster som verksamhetsområdet avser. Fastighetsägaren har motsvarande rätt att försörjas av den allmänna VA-anläggningen och är avgiftsskyldig för vattentjänsterna inom verksamhetsområdet där fastigheten ligger.
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
655kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
Det är kommunens skyldighet enligt 6 § vattentjänstlagen att snarast se till att ett blivande eller befintligt bebyggelseområde i ett större sammanhang får vatten eller avlopp (vattentjänster) om det finns behov med hänsyn till hälsa eller miljö. Kommunen ska bestämma det verksamhetsområde inom vilket vattentjänsten eller vattentjänsterna behöver ordnas.
Verksamhetsområde för VA är ett geografiskt avgränsat område. VA-huvudmannen är skyldig att skyndsamt och så länge behov finns ordna med den vattentjänst eller de vattentjänster som verksamhetsområdet avser. Fastighetsägaren har motsvarande rätt att försörjas av den allmänna VA-anläggningen och är avgiftsskyldig för vattentjänsterna inom verksamhetsområdet där fastigheten ligger.
I Gävle Vatten AB:s uppdrag som VA-huvudman ingår att bereda förslag på ändringar av verksamhetsområdet för VA inom Gävle kommun för beslut i Kommunfullmäktige. Det är av stor vikt att verksamhetsområde för VA i enlighet med Lagen om allmänna vattentjänster (LAV) är beslutat och uppdaterat. Avstämning av nytillkomna bostäder som underlag för utökning av verksamhetsområdet görs löpande och minst en gång per år.
Beslutsförslaget omfattar fastigheter som i samband med förhandsbesked och/eller bygglov bedömts ha behov av kommunalt vatten och spillvatten och som fram tom 20221101 blivit ansluten till kommunalt VA eller där anslutning är påbörjad.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
693kb Ladda ner dokument
-
707kb Ladda ner dokument
-
686kb Ladda ner dokument
-
655kb Ladda ner dokument
-
777kb Ladda ner dokument
-
676kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
Ett område på fastigheten Skogmur 4:1 utreds som möjlig plats för ett arrende för verksamhetsmark. Området ligger inom projektet Ersbo syd etapp 4 som planläggs för verksamhetsmark. Detaljplanen är ännu inte antagen men har passerat samrådet. Området ska ersätta arrenden för verksamhetsmark som kommunen har sagt upp. För att kunna avverka skogen och bereda området innan detaljplanen vunnit laga kraft behövs ett beslut att frångå Skogspolicyn som anger en maxgräns för avverkning om 4 hektar utom planlagt område. Större områden inom det tänkta detaljplaneområde som berör kommunägda Skogmur 3:1, Skogmur 4:1, Hemlingby 19:1 och Andersberg 14:1 kan behöva avverkas för att möjliggöra arrenden samt upplagsplatser. En avverkningsanmälan för detaljplaneområdet har skickats till Skogsstyrelsen som handlagt ärendet utan några invändningar. I detaljplanen skyddas naturmark i planområdets mellersta del där Almkärret ingår samt en buffertzon mot kommande verksamhetsmark. Även längs planområdets gränser sparas naturmark. Sammanlagt bevaras ca 72,5 hektar naturmark inom planområdet och ca 90 hektar exploateras. Kommunens ambition är att bilda naturreservat vid Almkärret.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
420kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden beslutade, efter initiativ från Moderaterna, att de lokala ordningsföreskrifterna för torghandel ska ändras för att på så sätt möjliggöra för s.k. food trucks att bedriva försäljning på Stortorget.
Kommunstyrelsen konstaterar att nuvarande bestämmelser den berörda föreskriften både kan och bör tolkas på ett sådant sätt som innebär att det med Samhällsbyggnadsnämndens tillåtelse är tillåtet att nyttja så kallade food trucks vid torghandel.
Innan det med säkerhet går att lägga fast hur och på vilket sätt food trucks kan nyttjas vid torghandel är det emellertid nödvändigt att se över kommunens lokala trafikföreskrifter. I avvaktan på detta arbete, och då något akut behov av att ändra torghandelsföreskrifterna inte föreligger, ska initiativärendet avslås.
Samhällsbyggnadsnämnden får av fullmäktige i uppdrag att snarast möjligt vidta eller föreslå för fullmäktige de föreskriftsändringar som kan behövas för att göra det möjligt att tillåta food truck vid torghandel i allmänhet och vid Stortorget i synnerhet
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
60kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
49kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-