Möte 2022-03-28
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunens investeringar år 2021 uppgår till 164,6. Detta ger en positiv budgetavvikelse med 221,5 mnkr. Totalt föreslås ombudgeteringar och omdisponeringar som ökar 2022 års investeringsanslag med 97,4 mnkr. Därutöver ombudgeteras 94,7 mnkr av budgetöverskotten till år 2023 eller senare.
För fastighetsbolaget Gavlefastigheter i Gävle kommun AB redovisas investeringar, riktade mot kommunal verksamhet, med 487,1 mnkr år 2021. Det innebär en positiv budgetavvikelse med 179 mnkr. Investeringsanslagen för år 2022 föreslås utökas med 26,4 mnkr genom ombudgeteringar/omdisponeringar. Därutöver ombudgeteras 152,6 mnkr till år 2022 eller senare. Därmed måste den totala investeringsbudgeten utökas med 18,4 mnkr för planperioden för att finansiera ökade investeringskostnader för bland annat Vasaskolan.
Gavlefastigheter i Gävle kommun AB har, utöver investeringar riktade mot kommunal verksamhet, under år 2021 investerat för 4,4 mnkr, vilket innebär en positiv budgetavvikelse med 48 mnkr. Investeringsanslagen för planperioden 2022-2025 föreslås utökas med 17,1 mnkr genom ombudgeteringar/omdisponeringar.
Gävle Vatten AB har under år 2021 investerat för 122,6 mnkr, vilket innebär en positiv budgetavvikelse med 35,9 mnkr. Investeringsanslagen för år 2022 föreslås utökas med 8,3 mnkr genom ombudgeteringar/omdisponeringar.
Gävle Parkeringsservice AB har under år 2021 investerat för 72 mnkr, vilket innebär en positiv budgetavvikelse med 48,7 mnkr. Investeringsanslagen för planperioden 2022-2025 föreslås utökas med 13 mnkr genom ombudgeteringar/omdisponeringar.
Gävle Energi AB har under år 2021 investerat för 221,1 mnkr, vilket innebär en positiv budgetavvikelse med 3,2 mnkr. Investeringsanslagen för år 2022 föreslås utökas med 38 mnkr.
Exploateringsbudgeten i sin helhet kommer att revideras i och med fastställandet av investeringsbudget i juni. Det behövs dock antas en reviderad investeringsbudget för de två pågående exploateringsprojekten Godisfabriken och Ersbo etapp 4.
Projektet Godisfabriken har som följd av förseningar ökade investeringsutgifter för bland annat provisoriska åtgärder. Investeringsbudgeten föreslås öka med 29 mnkr.
Beslut gällande Exploateringsprojektet Ersbo etapp 4 utgår men kommer att tas upp igen för vidare beredning i Samhällsbyggnadsutskottet, före beslut i kommunstyrelsen.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
6
Omfördelning av kommunbidrag mellan arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden, socialnämnden samt Omvårdnadsnämnden
Efter tidigare genomförd POG har vissa justeringar av ansvaret för fastighetskostnader förflyttats från socialnämnden till att fördelas på alla nämnder inom Välfärd Gävle. Även omsättningen inom omvårdnadsnämnden och socialnämnden har ökat mer än arbets-marknads- och funktionsrättsnämnden under 2021, vilket även föranleder att en omfördelning av kommunbidrag för att täcka de gemensamma kostnaderna.
I omorganisationen i och med POG användes en princip om att verksamhets- och enhetschefsnivåerna skulle läggas mot den nämnd som är störst (till omsättning) inom chefernas respektive ansvarsområden. Dessa kostnader fördelas nu till de nämnder respektive chef arbetar mot.
Sektorsledningen, kontorscheferna och resurserna under kontor Utveckling och stöd lades alla tidigare mot omvårdnadsnämnden.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
7
Ändring av allmänna lokala ordningsföreskrifter samt införande av avgift (taxa) för uthyrning av enpersonsfordon på offentlig plats
Samhällsbyggnadsnämnden har beslutade den 23 februari 2022 att väcka ett ärende om ändring av allmänna lokala ordningsföreskrifter samt att införa en avgift (taxa) för uthyrning av enpersonsfordon på offentlig plats.
Samhällsbyggnadsnämnden har föreslagit en ny paragraf i de allmänna lokala föreskrifterna med följande lydelse:
”Tillstånd krävs av Polismyndigheten för att bedriva uthyrning av enpersonsfordon (sparkcyklar, elsparkcyklar, cyklar, mopeder och liknande), oberoende av om de har ett eller flera hjul, en sitt- eller ståplats för föraren och om de är försedda med motor eller inte.”
Det förtydligas även i de allmänna ordningsföreskrifterna att även denna lydelse innefattas den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot denna lydelse kan dömas till penningböter enligt 3 kap. 22 § andra stycket ordningslagen. Vissa redaktionella och följdändringar förslås i 4 § föreskrifterna.
Om tillstånd har lämnats får kommunen ta ut ersättning för användningen enligt Lag (1957:259) om rätt för kommun att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats, m.m.
Ersättning utgår i form av en avgift med belopp, som kan anses skäligt med hänsyn till ändamålet med upplåtelsen, nyttjarens fördel av denna, kommunens kostnader med anledning av upplåtelsen och övriga omständigheter. Grunder för beräkning av avgiften beslutas av kommunfullmäktige.
Samhällsbyggnadsnämnden föreslår därför att taxa för upplåtelse av offentlig plats med polistillstånd revideras så att det tillförs en avgiftskategori med följande lydelse:
”Avser enpersonsfordon (sparkcyklar, elsparkcyklar, cyklar, mopeder och liknande), oberoende av om de har ett eller flera hjul, en sitt- eller ståplats för föraren och om de är försedda med motor eller inte.
- 1 200 kr år/fordon, alla lägen.”
Kommunstyrelsen har inget att erinra om förslaget annat än att samhällsbyggnadsnämnden bör inkomma med uppdaterad taxa för upplåtelse av offentlig plats som ska publiceras på den kommunala författningssamlingen.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
699kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
8
Revidering av riktlinje för arbetet mot riskbruk och skadligt bruk i Gävle kommunkoncern - hantering efter återremiss
Riktlinje för riskbruk och skadligt bruk har reviderats i avseende att få tydligare struktur med separat utformad tillämpningsanvisning i form av rutin. Det tidigare beslutet om Rökfri arbetstid i Gävle kommunkoncern 2010-04-06 (dnr 10KS142) lyfts även in i denna riktlinje.
Rutinen för tillämpning inom området ansvarar Gävle kommuns respektive bolag för att beskriva utifrån sina organisationers förutsättningar och genomförande.
Arbetet med revidering av riktlinje har genomförts genom beredning i koncernens HR-grupp, samt genom remissrunda till kommunens helägda bolag.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen har inkommit och uppnått 50 röster. Yttranden över e-petition har inkommit från enheten övergripande planering, Styrning och stöd.
I e-petitionen föreslås att ett medborgarråd ska införas där ett slumpmässigt urval av personer med samma demografi som befolkningen i stort ska ta fram förslag för hur Gävle kan uppnå målet om att bli klimatneutralt. Modellen har använts i Frankrike för att engagera befolkningen i klimatomställningen och skapa legitimitet för de förslag som rådet lägger fram.
I Gävle kommuns miljöstrategiska program fastställs målet att Gävle ska vara klimatneutral som plats år 2035 och till 2030 ska alla medborgare ha en handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling. När det miljöstrategiska programmet reviderades under innevarande mandatperiod skedde det i bred dialog och alla förslag i programmet var föremål för extern remiss till invånare, föreningar och företag. En avgörande del för att skapa en framgångsrik klimatomställning bygger på att skapa en folklig förankring och uppslutning.
Den lokala demokratin i stort behöver stärkas där fler engagerar sig i de politiska partierna, medborgardialogen utökas, tydligare återkoppling sker till de invånare som engagerat sig i kommunala frågor och fler verktyg tas fram som ger möjlighet till inflytande. I årets kommunplan finns ett uppdrag till kommunstyrelsen om att utreda och ta fram metoder som kan förstärka medborgarnas insyn och delaktighet i de kommunala processerna. E-petitionens intentioner och förslag ska inkluderas i detta bredare uppdrag som syftar till att bygga den lokala demokratin starkare och bedöma vilka modeller eller ytterligare verktyg som behöver införas samt vilka resurser som då krävs. Då det finns ett särskilt värde att alla politiska partier kommer överens i frågor som rör spelregler och principer för demokratin föreslår Majoriteten att E-petitionens förslag också behandlas i ett särskilt riktat uppdrag om stärkt lokal demokrati som ges till kommunfullmäktiges kommande presidium och de politiska partiernas gruppledare i kommunfullmäktige.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-12-14, §32, väckte Birgittha Bjerkén (M) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Styrning och stöd.
I motionen föreslås att Gävle kommun ska redovisa alla skatter och avgifter kopplat till en persons anställning på medarbetarnas lönespecifikation. Den information som står med på lönespecifikationen ska vara tydlig och lättförståelig. För att uppnå det så konstateras i yttrandet över motionen att det på lönespecifikationen framgår information om lön (bruttolön inklusive tillägg) och eventuella avdrag för frånvaro. På lönespecifikationerna framgår även avdragen skatt.
Intentionen att öka kunskapen om skattesystemets utformning hos kommunens medarbetare är god. Likaså att visa hur såväl offentliga som privata arbetsgivare totalt bidrar till den gemensamma statskassan. Att lägga till ytterligare information på just lönespecifikationen kopplat till de avgifter Gävle kommun som arbetsgivare betalar till staten för sina anställda bedöms dock inte vara den mest ändamålsenliga metoden. Däremot kan information om detta med fördel delges via kommunens intranät för att bidra till att öka kunskapen och medvetenhet om hur skattesystemet är uppbyggt.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-11-30, §20, väckte Seppo Laine (V) och Charlotta Lagnander (V) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Gävle Energi AB.
I motionen föreslås att kommunstyrelsen ges i uppdrag att ta initiativ till en samägd solcellspark och att i utformandet särskilt beakta att privatpersoner, företag, kommunala bolag och förvaltningar ska kunna köpa och äga andelar i solcellsparken. Att kommunala bolag och förvaltningar erbjuds möjlighet till klimatkompensation för investeringar i solceller, att parken placeras väl synligt för allmänheten och att den ska kunna vara öppen för visningar och kunskapsförmedling.
Omställningen till ett samhälle oberoende av fossil energi kräver olika former av produktion av lokal fossilfri energi. Solenergi är en av flera lösningar för att bidra till en klimatsmart energianvändning när nyttjandet av fossil energi fasas ut. I det Miljöstrategiska programmet är målsättningen att av Gävle kommuns energianvändning 2035 så ska minst 10% produceras från solceller. Ett pågående arbete som bidrar till att nå målet är Gävle Energi och Gavlefastigheters gemensamma arbete med en modell som implementerats där solceller placeras på de kommunala byggnaders vars tak har bäst förutsättningar för solceller.
Kommunens inriktning genom det miljöstrategiska programmet anger redan att mer solel ska installeras, vilket kan inkludera båda takbaserade och markbaserade solceller. Hos både Gävle Energi och Gavlefastigheter pågår det även utredningar om hur användningen av solceller kan öka. Det är dock för tidigt att säga om de utredningar som pågår kommer förordna en samägd solcellspark enligt de olika detaljförslag som lyfts fram i motionen. Däremot bedöms både målsättningar och pågående utvecklingsarbete gå i linje med motionens intentioner att kommunens ska öka andelen solceller där både tak- och markbaserade lösningar är aktuella.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
783kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
21
Interpellation från Kristdemokraterna (KD) - Hur förbereder sig Gävle kommun på Högskolan i Gävles förändringsarbete
-
22
Interpellation från Kristdemokraterna (KD) - Hur förbereder sig Gästrike räddningstjänst för etableringen av vindkraftsindustrier
-
Bilagor
-
48kb Ladda ner dokument
-
15kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-