Möte 2020-03-30
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Bilagor
-
630kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
340kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutade 180828 att genomföra en revidering av det miljöstrategiska programmet. Det reviderade programmet ska börja gälla år 2020.
Projektplan för genomförandet av revidering Miljöstrategiskt program antogs i Samhällsbyggnadsutskottet 12 december 2018.
Revideringen har pågått under 2019.
Under våren 2019 har politiker och tjänstepersoner inom Gävle kommunkoncern och programmets målgrupper, det vill säga medarbetare inom Gävle kommunkoncern, invånare och näringsliv, involverats. Det har funnits möjlighet att lämna förslag och synpunkter om innehåll och ambitioner i det reviderade programmet vid dialogmöten och digitalt via gavle.se.
Utifrån de förslag och synpunkter som inkommit under våren 2019 och de årliga miljöbokslut som genomförts, samt slutrapporten av det tidigare miljöstrategiska programmet, togs ett förslag till reviderat miljöstrategiskt program fram.
Förslag till reviderat program har varit ute på remiss under tiden 191022-191231.
Remissen har skickats ut till Gävle kommuns politiska nämnder och styrelser samt till samtliga kommuner i Gävleborg, Region Gävleborg, Länsstyrelsen Gävleborg och Högskolan i Gävle.
Synpunkter har även varit möjliga lämnas digitalt på gavle.se och under dialogmöten med samtliga målgrupper.
Efter remisstidens slut har de cirka 1000 synpunkter sammanställts och tagits i beaktande. Synpunkterna har bidragit till att utveckla det förslag som varit ute på remiss.
Kommunens förmåga att genomföra det miljöstrategiska programmet bygger på den kraft kommunkoncernen tillsammans kan skapa. För att vi ska kunna skapa den kraften krävs en gemensam förståelse för de styrprinciper som ligger till grund. De flesta av våra kommunala verksamheter styrs via lagstiftning. Lagstiftningen kan ange såväl ramar för verksamheten, som detaljstyrning som talar om vad vi ska göra och hur vi ska göra. Om kommunala styrdokument säger emot lagstiftningen så följer vi lagstiftningen.
Kommunplan gäller för ett år i taget. I Kommunplan avsätts pengar för det vi ska göra och den bestämmer också i tid att en viss åtgärd ska genomföras under ett visst år. Kommunplan sätter budgetramar för hur lagstiftningen ska genomföras.
Strategiska program (Miljöstrategiska / Social hållbarhet / Näringsliv) pekar ut inriktning och mål som kommunen vill nå över tid. I programmen finns inga pengar avsatta och inga specifika årtal när åtgärder ska vara genomföra eller resultat uppnådda. Sektorer och bolag har i uppdrag att genomföra de mål som finns i programmen inom egna ramar och egen planering. Om sektor eller bolag inte kan genomföra åtgärden utan ytterligare medel så äskas det i ordinarie budgetprocess. Därmed får politiken möjlighet att döma av de mål- eller resurskonflikter som kan uppstå. Om kommunplan och ett strategiskt program säger emot varandra så följer vi Kommunplan.
Under år 2020 har kommunstyrelsen i uppdrag att utveckla hur vi arbetar med styrningen av program i kommunkoncernen.Bilagor
-
176kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
1014kb Ladda ner dokument
-
715kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
403kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
340kb Ladda ner dokument
-
329kb Ladda ner dokument
-
455kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
462kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
929kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun arbetar sedan flera år med att avsätta Limön som naturreservat. Förslaget har varit ute på samråd och därefter genomgått revidering. Hela området ägs av Gävle kommun och ingår i riksintresse för naturvård, nr X90 Limön – Orarna. Området har högsta värdeklass i länsstyrelsens sammanställning av naturvårdsobjekt i länet (Värdefull natur i Gävleborg) och omfattar natur som ingår i det europeiska nätverket Natura 2000. Ett långsiktigt skydd av Limön som naturreservat har stöd i det av kommunstyrelsen antagna dokumentet Strategi för bildande av naturreservat i Gävle kommun (2007), i Miljöstrategiska programmet (2013) och i Översiktsplan Gävle kommun år 2030. Syftet med Limöns naturreservat är att bevara den biologiska mångfalden, att vårda och bevara den värdefulla natur- och kulturmiljön i området och att tillgodose friluftslivets behov av områden. De värdefulla livsmiljöerna kalkrika gräsmarker, kalkrika barrskogar, landhöjningsskogar, rikkärr, strandängar och grunda vattenområden, samt de typiska växt- och djursamhällen som är karaktäristiska för dessa livsmiljöer ska ha gynnsamt tillstånd. Det ska finnas möjlighet för besökare att uppleva naturen i området.
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
529kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommunfullmäktige beslutade 2016-06-20, § 9, (dnr 16KS189) att tillstyrka socialnämndens förslag att genomföra upphandling av konsulentstödda jour- och familjehem enligt lagen om valfrihetssystem (LOV).
Ett initiativärende från socialnämnden har inkommit där socialnämnden beslutat att föreslå kommunfullmäktige att gällande valfrihetssystem för konsulentsstödd jour- och familjehemsvård avslutas när pågående ramavtal enligt lagen om valfrihetssystem (LOV) upphör 2020-09-30.
Vi på Enheten för inköp- och upphandling har haft dialog med Sektor ang LOV för konsulentstödda familjehem. Behovet av familjehemsplaceringar via LOV har under de senaste åren varit låg. Många företag ansluter sig fortfarande till kommunens LOV för konsulentstödda familjehem, det resulterar dock sällan i någon placering beroende på att antalet avtal överstiger antalet placeringar. Det ger att företag lägger ner arbete på sin ansökan som riskerar att inte leda till någon placering. Vi ser ur ett upphandlingsperspektiv att upphandling enligt LOU skulle kunna vara ett ändamålsenligt alternativ för att möta kommunens behov.Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och fritidsnämnden har väckt ett ärende i fullmäktige enligt 5 kap. 22 § 1 p. kommunallagen. Programmet har arbetats fram av tjänstemän och kontaktpolitiker inom kultur- och fritidsnämnden under 2019. Det kulturpolitiska programmet är styrande för Kultur- och fritidsnämnden samt vägledande för kommunens övriga nämnder och bolag.
Den 4 februari 2020 beslutade kommunstyrelsen att återremittera ärendet för att yttra sig om kommunstyrelsens förslag till namnändring till Inriktningsprogram för kulturpolitik samt att tillföra programmet perspektiv under stycket ”Lokala traditioner och globala influenser” med texten ”Gävle kommun berikas av en närhet till havet och kulturen det för med sig. När Gävle kommun omvandlas samt miljö och klimat förändras är det viktigt att fortsatt värna vår rika havshistoria”.
Den 18 februari 2020 beslutade kultur- och fritidsnämnden att anta ett yttrande där nämnden anser att namnet på programmet bör fortsatt vara Kulturpolitiskt program. Det är under det begreppet alla dialoger med medborgare och kulturaktörer ägt rum. Namnet går dessutom i linje med liggande idrottspolitiskt program. Innan kommunövergripande riktlinjer för nomenklatur är helt fastlagda anser nämnden att liggande namn ska gälla. Vid eventuella förändringar framöver kan namnfrågan väckas igen. Förslaget att tillföra programmet ytterligare perspektiv anser nämnden vara positivt men däremot bör man behålla de generella beskrivningarna av hur viktigt det är med kulturmiljö, för att inte riskera att utesluta andra viktiga områden.
Kommunstyrelsen delar den bedömning som inkommit från kultur- och fritidsnämnden och har i övrigt inga ytterligare synpunkter.Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
391kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
250kb Ladda ner dokument
-
31kb Ladda ner dokument
-
370kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden beslutade den 20 februari 2019 (§ 47) att jämlikt 5 kap. 22 § kommunallagen (KL) väcka rubricerat ärende i fullmäktige. Efter nämndens beslut har ärendet remitterats till utbildningsnämnden samt arbetsmarknad- och funktionsrättsnämnden. Båda nämnderna har yttrat sig över den föreslagna riktlinjen (AFN 2019-12-11 § 153 och UN 2019-12-11 § 108). I anledning av nämndernas yttranden har samhällsbyggnadsnämnden reviderat riktlinjen och gjort vissa förtydliganden. Dessa förtydliganden framgår av handlingarna i ärendet.
Kommunstyrelsen föreslår fullmäktige besluta att anta de av samhällsbyggnadsnämnden reviderade riktlinjerna. Riktlinjerna börjar gälla från och med läsåret 2020/2021 (dvs. höstterminen år 2020).Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
568kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
52kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike Vatten AB har berett och utarbetat förslag till reviderade bolagsordningar för såväl moderbolaget som de fem dotterbolagen. Utgångspunkten har varit att skapa enhetliga bolagsordningar för samtliga dotterbolag till Gästrike Vatten AB, att uppdatera bolagsordningarna i förhållande till gällande lagstiftning samt att förtydliga begrepp och språket i övrigt för ökad läsförståelse.
Moderbolagets uppdrag och syfte har förtydligats men inte förändrats.
En utförlig beskrivning av de förändringar som gjorts i bolagsordningen finns beskrivet i missivskrivelsen till styrelsen för Gästrike Vatten AB samt i bilaga 2 till missivet där ändringarna redovisas i tabellform.
Bolagsordningen fastställs på bolagsstämman. På bolagsstämman kommer också nytt förslag till arvodesbestämmelser att presenteras. En översyn pågår också av övriga styrdokument i form av aktieägaravtal, ägardirektiv och samarbetsavtal.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
384kb Ladda ner dokument
-
450kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle Vatten AB har berett och utarbetat förslag till reviderad bolagsordning. Utgångspunkten har varit att skapa likartade bolagsordningar för samtliga dotterbolag till Gästrike Vatten AB, att uppdatera bolagsordningen i förhållande till gällande lagstiftning samt att förtydliga begrepp och språket i övrigt för ökad läsförståelse. Bolagets uppdrag och syfte har förtydligats och ett tillägg har gjorts som anger att det är möjligt för dotterbolag att äga och förvalta anläggning i en annan kommun om så krävs för att fullgöra sitt uppdrag som VA-huvudman.
En utförlig beskrivning av samtliga förändringar som gjorts i bolagsordningen finns beskrivet i missivskrivelsen till styrelsen för Gävle Vatten AB samt i bilaga 2 till missivet där ändringarna redovisas i tabellform.
Bolagsordningen fastställs på bolagsstämman. På bolagsstämman kommer också nytt förslag till arvodesbestämmelser att presenteras. En översyn pågår också av övriga styrdokument i form av aktieägaravtal, ägardirektiv och samarbetsavtal.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
271kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
594kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Svea Vind Offshore AB har hos Östersunds tingsrätt, mark- och miljödomstolen, ansökt om tillstånd att uppföra, driva och efter uttjänad verksamhet nedmontera en havsbaserad gruppstation för vindkraft, benämnd Vindpark Utposten.
Beskrivning
Ansökan om tillstånd enligt Miljöbalkens 9 och 11 kapitel, avser anläggande av max 40 vindkraftverk med en totalhöjd om maximalt 290 meter över havet. Sammanvägd effekt 250MW. Miljökonsekvensbeskrivning har getts in med ansökan. Bolaget har kompletterat sin ansökan efter synpunkter från Havs- och vatten myndigheten samt Länsstyrelsen. Synpunkterna avsåg frågor om miljöpåverkan och buller.
Domstolen har kungjort ansökan. För att domstolen ska kunna pröva ansökan och därifrån lämna tillstånd eller avslå den måste kommunen enligt Miljöbalken kap.16 § 4 tillstyrka eller avstyrka föreslagen etablering. Domstolen ger kommunen möjlighet att yttra sig över ansökan.
Kommunens ställningstagande i samrådsyttrandet
Vi är i vårt samrådsyttrande från 2016 positivt till etableringen. Yttrandet hänvisar till etableringens bidrag till kommunens miljömål då den innebär en fossilfri, förnyelsebar energikälla. Vidare hänvisar yttrandet till att etableringen går i linje med både gällande översiktsplan och miljöstrategiskt program. I samrådsyttrandet lyfter vi också vikten av att i miljökonsekvensbeskrivning genomlysa påverkan på miljön. Vi har betonat vikten av att företaget utreder påverkan på Natura 2000-omården, farleder och synbarhet från land. Företaget har mött detta i miljökonsekvensbeskrivningen. Fotomontage med beskrivning av etableringens visuella intryck från land är redovisat.
Kommunens yttrande till aktuell ansökan
Kommunkoncernens bolag och förvaltningar inom sektor Livsmiljö är delgivna ansökan. Synpunkter är sammanställda i yttrande till domstolen.Kommunens ställningstagande enligt Miljöbalken 16§4
Domstolen beslutar i frågan om tillstånd för etablering av Vindpark Utposten. Enligt gällande lagstiftning är kommunens tillstyrkan nödvändig för att domstolen ska pröva ansökan.Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
918kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen har inkommit och uppnått 50 röster. Yttrande över e-petitionen har inkommit från Avdelningen Övergripande planering, Styrning och stöd.
I E-petitionen finns tre förslag kopplat till att ansökan inkommit hos Mark- och Miljödomstolen om att få anlägga en havsbaserad vindkraftspark vid läget Utposten, Gävlekusten. I E-petitionen föreslås att Gävle kommun ska utreda konsekvenser av att anlägga en vindkraftspark i det område som ansökan avser, att Gävle kommun ytterligare ska yttra sig i hur kommunen ställer sig i frågan samt att kommunen ska ta ställning mot att en vindkraftspark anläggs.
I yttrandet över E-petitionen från avdelningen Övergripande planering konstateras att Gävle kommun i sitt svar på de samrådsunderlag som presenterades 2016 av SveaVind Offshore betonade vikten av att en heltäckande miljökonsekvensbeskrivning tas fram över projektet. Kommunen betonade också i sitt svar att Gävle kommun genom det Miljöstrategiska programmet och Översiktsplan 2030 ställer sig positivt till havsbaserad vindkraft. I Översiktsplanen pekas Utposten ut som ett möjligt lämpligt område att utreda för just vindkraft. Samtidigt betonas att vindkraftsutbyggnad i området först bör bli studerat och redovisat genom ett fotomontage.
I ansökan som sedan inkommit till Mark- och miljödomstolen om att få bygga en vindkraftspark vid nämnda plats ingår en omfattande miljökonsekvensbeskrivning och ett fotomontage som visar påverkad landskapsbild från fyra lägen. E-petitionens andra förslag att Gävle kommun ska ta tydligare ställning i frågan kommer också att mötas då kommunfullmäktige kommer att besluta om att antingen tillstyrka den ansökan som inkommit, eller att avstyrka den. Då avgörs också motionens tredje förslag.
Gävle kommun, liksom resten av Sverige och världen står inför en klimatomställning där fossil energi behöver fasas ut till förmån för förnybara energikällor. Samtidigt elektrifieras samhället i allt högre grad som en del av denna omställning och även om det samtidigt sker en energieffektivisering så kommer behovet av energi att öka. Ska vi klara denna omställning behöver utbyggnaden av vindkraft fortsätta på platser där det bedöms mest lämpligt utifrån där det utgör minst påverkan på närmiljö, fågellivet och för fisken. Den Miljökonsekvensbeskrivning som ingår i bedömningen visar att läget Utposten är en sådan plats.Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-05-27, §23, väckte Pekka Seitola rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Ekogas AB.
Motionären föreslår att en snabbutredning genomförs om vad en ombyggnad av produktionsanläggningen för biogas till ett kombikraftverk skulle innebära för bolaget och i form av nya investeringar samt ekonomiska konsekvenser.
I yttrandet över motionen beskrivs svar på de frågor som motionen önskar svar på.
Sammanfattningsvis konstateras att en ombyggnation enligt motionens resonemang skulle bli mycket olönsamt jämfört med dagens biogasproduktion. Den totala försäljningen av biogas motsvarar idag den produktionskapacitet som bolaget har. Vid en ombyggnation till kombikraftverk skulle intäkterna minska kraftigt. En situation där Ekogas AB slutar tillverka fordonsbränsle enligt dagens volymer innebär också att ingångna avtal bryts, till exempel det 10-åriga leveransavtalet med VY buss AB för att förse stadsbussarna i Gävle med fordonsgas. Motionens förslag att snabbutreda vad en ombyggnation till kombikraftverk skulle innebära gällande investeringar och ekonomiskt för bolaget, besvaras således av yttrandet.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
15
Motion från Moderaterna (M) - Projektkatalog där man kan se pågående och genomförda projekt som genomförts och dess konsekvenser i Gävle
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-05-27, §23, väckte William Elofsson (M) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Ekonomiavdelningen, Styrning och stöd.
Motionären föreslår att Gävle kommun ska upprätta en projektkatalog där alla pågående och avslutade projekt samlas. I redovisningen föreslås att syfte, kostnad, när projekt avslutas samt förväntad samhällsekonomisk och ekonomisk effekt framgår.
En ambition i Majoritetens politiska inriktning och kommunplanen är uppdraget att skapa en tydlig och samlad överblick över föreningsstöd och projektmedel som tillhandahålls inom kommunkoncernens olika delar. Motionens förslag har viss likhet med det pågående arbetet men berör just delen om hur alla olika typer av projekt sedan ska redovisas i detalj. I yttrandet från ekonomiavdelningen beskrivs att arbete i projektform sker i olika delar av kommunorganisationen, med olika syften och vad som räknas som ett projekt eller inte är i vissa fall en definitionsfråga. Det är heller inte så att projektstyrning utgör en central del av kommunens styrningsprinciper.
Bedömningen är att motionens grundtanke i vissa delar liknar arbetet som redan pågår, men med skillnaden att motionens genomförande är så pass omfattande att det skulle kräva ökad administration och ökade administrativa kostnader i ett läge när kommunens kärnverksamheter har behov som ökar. Att genomföra motionen i sin helhet bedöms därför inte som prioriterat i förhållandet mellan nytta och kostnad.Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-03-25, §16, väckte Martina Kyngäs (KD) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Kultur- och fritidsnämnden.
I motionen föreslås att Gävle kommun ska upprätta riktlinjer för konstgräsplaner där syftet är att minska spridning av mikroplast i naturen.
I yttrandet som antagits av Kultur- och fritidsnämnden så konstateras att granulat som används på konstgräsplaner kan spridas på flera sätt till närmiljö eller vidare via dagvatten och avlopp. Spridning kan ske till exempel via snöröjning, regnvatten eller idrottsutövarnas skor eller kläder. Naturvårdsverket rekommenderar att alla verksamhetsutövare som sköter skötsel och underhåll av konstgräsplaner ska ha en plan för att minska miljöpåverkan från sin anläggning.
Tillsammans med Gavlefastigheter AB har fritidsavdelningen påbörjat en inventering av kommunens konstgräsplaner för att göra åtgärder som minskar spridning av granulat. Gavlefastigheter utreder också användningen av plastgranulat i stort med syfte att förtydliga och förbättra arbetet med konstgräsplaners miljöpåverkan. Utredningen kommer att utmynna i riktlinjer för användning och skötsel av granulat på kommunala fotbollsplaner. Informationen ska också öka till föreningar, idrottsutövare och driftspersonal hur spridning av granulat kan minska. De riktlinjer som efterfrågas i motionen kommer därmed att komma på plats i och med det arbete i frågan som redan pågår inom kommunkoncernen. Minskad plastanvändning är en prioriterad åtgärd i det Miljöstrategiska programmet. Alla verksamheter kommer att ses över utifrån hur användningen av plast kan minska och ersättas av mer hållbara material.Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
322kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
-
17
Motion från Kristdemokraterna (KD) - Revidering av riktlinjer för konkurrensprövning i Gävle kommun
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-05-27, §23, väckte Jan Myléus (KD) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Näringslivsavdelningen, Styrning och stöd.
I motionen föreslås att Gävle kommun ska revidera riktlinjer för konkurrensprövning och att en webbtjänst ska införas där det går att anmäla osund konkurrens. Arbete kring det som motionen efterfrågar har redan initierats och pågår i Näringslivsutskottet och av näringslivsavdelningen. Motionen anses därför besvarad.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
19
Interpellation från Moderaterna (M) - Konsekvensanalys för Microsofts etablering i Gävle
-
20
Interpellation från Sverigedemokraterna (SD) - Har Gävle kommuns insatser för tidig återgång till arbetet givit resultat?
-
21
Interpellation Sverigedemokraterna (SD) - Vilken beredskap har Gävle kommuns skolor att säkerställa att elever med läs- och skrivsvårigheter får adekvat stöd i frånvaron av en dyslexidiagnos?
-
22
Interpellation Kristdemokraterna (KD) - Dyslexiutredningar för barn
-
23
Interpellation Moderaterna (M) - Elevhälsan och psykisk ohälsa bland barn och ungdomar
-
24
Interpellation Moderaterna (M) - Utökad samhällsorientering
-
25
Interpellation Moderaterna (M) - Sänkta ersättningar till pedagogisk omsorg
-
26
Interpellation Moderaterna (M) - Extratjänster
-
27
Interpellation Moderaterna (M) - Blir det någon ny väg mellan E4 och väg 76?
-
28
Interpellation Moderaterna (M) - Varför vill majoriteten försvåra för turister och båtlivet i Gävle?
-
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-