Möte 2018-12-10
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
Future Position X, organisationsnummer 802421-4242, är en ideell förening som utifrån sina medlemmars intresse och förmåga agerar motor i ett nationellt kompetenscenter inom området Geografisk Informations teknik.
För att säkerställa föreningens löpande verksamhet behöver föreningen, i avvaktan på att beviljade medel utbetalas, likviditetsgarantier. Regelverket för EU och Region Gävleborg innebär att kostnaderna måste upparbetas innan rekvisition och utbetalning av bidragsmedel kan göras.
För att likviditetsgarantin ska kunna hanteras med FPX och berörda banker före årsskiftet föreslås kommunfullmäktige besluta att liksom tidigare år delegera till kommunens Ekonomidirektör eller dess ställföreträdare att fatta beslut om likviditetsgaranti inom kommunfullmäktiges beslutade ram.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen fattade i juni 2015 beslut om att utarbeta ett samlat och strategiskt socialt hållbarhetsprogram (SHP) för Gävle kommunkoncern.
Syftet med programmet är att skapa en helhetssyn och en gemensam viljeinriktning för att på ett tydligt sätt styra arbetet i en riktning som lever upp till de åtaganden som finns i lagar och konventioner för att bygga ett långsiktigt och dynamiskt samhälle i Gävle där vi strävar efter att det goda livet uppfylls för alla.
Det sociala hållbarhetsprogrammet kommer i samband med dess antagande att integrera; folkhälso-, tillgänglighets-, barn och ungdoms-, drogpolitiskt- samt nationellt minoritetsstrategiskt program. Även handlingsplan för integration och jämställdhetsplanen integreras in i programmet. Genom att skapa ett gemensamt program som ersätter de tidigare programmen och handlingsplanerna finns möjlighet att minska totala antalet mål, men även att målen ska ge god effekt, gynna flera målgrupper och ange en gemensam riktning för det arbete som har inverkan på den sociala hållbarheten.
Programmet har utarbetats vid enheten för social hållbarhet och det har funnits en politisk styrgrupp kopplat till arbetet.
Programmet har remitterats till ett antal interna och externa remissinstanser.
Det är viktigt att det sociala hållbarhetsprogrammet kan genomsyra styrning och ledning av Gävle kommun. Därför måste programmet få ett tydligt genomslag i kommunplanen med såväl mål som ekonomiska förutsättningar för dess genomförande. Detta kan åstadkommas genom att social hållbarhet även fortsatt tas med som ett strategiskt mål i den balanserade styrningen och att alla nämnder och bolag åläggs att bryta ned de fyra målområdena i programmet. Kommunstyrelsens ansvar för styrning och uppföljning av programmets mål och delmål kan delegeras till ett utskott, exempelvis ett välfärdsutskott, för det fall kommunstyrelsen inte anser ordinarie styrnings- och ledningsprocess tillräcklig.Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
899kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
295kb Ladda ner dokument
-
-
Riktlinjer för markanvisning ska hjälpa till att tydliggöra Gävle kommuns synsätt och hantering av markanvisning och därmed underlätta utveckling och byggande i ett växande Gävle.
Riktlinjerna är en revidering av tidigare antaget styrdokument 15KS505 som i och med detta beslut upphör gälla.Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Riktlinjer för exploateringsavtal ska hjälpa till att tydliggöra Gävle kommuns synsätt och hantering av exploateringsavtal och därmed underlätta utveckling och byggande i ett växande Gävle.
Riktlinjerna är en revidering av tidigare antaget styrdokument 15KS506 som i och med detta beslut upphör gälla.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige i Gävle kommun beslutade den 11 december 2017 i enlighet med kommunstyrelsens förslag att fullmäktiges sammanträden ska sluta sändas i närradiosändningarna från 2018. Beslutet överklagades, och förvaltningsrätten upphävde beslutet i den del det gäller att närradiosändningarna av fullmäktiges sammanträden upphör 2018. Efter det att beslutet har tagits har kritik riktats mot att de webbsändningar som erbjuds idag inte är tillräckligt lyssnarvänliga och tillgängliga som radioforumet en gång var.
Den tekniska utvecklingen gjort att de analoga radioutsändningarna inte ska behövas för att göra fullmäktiges möten tillgängliga för den allmänhet som i person inte är närvarande på mötena. Samtidigt kan den tillgänglighets kritik som finns öka ett demokratiskt underskott. Därför finns det behov att ge i uppdrag till kommunledningskontoret att utreda vilka kanaler med ljud, bild och vid behov realtidsinteraktion som på sikt ska användas. Detta för att erbjuda största möjliga delaktighet och inflytande i fullmäktiges och nämnders arbete. Innan detta arbete är färdigt ska närradiosändningarna återupptas från 2019
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
438kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
-
15
Gästrike Räddningstjänstförbund - Taxa för tillsyn och tillstånd enligt lagen om skydd mot olyckor (LSO) och lagen om brandfarliga och explosiva varor (LBE)
Gästrike Räddningstjänstförbund har tagit fram en reviderad taxa för tillsyn och tillstånd enligt lagen om skydd mot olyckor och lagen om brandfarliga och
explosiva varor för beslut i kommunfullmäktige. De ändringar som har skett är att några nya begrepp har införts som exempelvis ”Samlingslokal ≤ 30 personer” samt ”Mindre hotell m.m. ≤ 4 rum eller ≤8 bäddar" som innebär sänkta kostnader för mindre verksamheter. Detta ska på ett tydligare sätt visa på självkostnadsprincipen. Kommunledningskontoret har inga invändningar mot förslaget. Taxan föreslås träda i kraft 2019-01-01.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
549kb Ladda ner dokument
-
-
Region Gävleborg har inkommit med förslag till nytt samverkansavtal och nytt reglemente för gemensam nämnd för Hjälpmedel och FOU Välfärd.
De föreslagna förändringarna innebär en renodling av verksamhetsomfånget och att verksamheterna Regnet och HelGe biblioteken lyfts ur ansvaret.
Nytt samverkansavtal och nytt reglemente föreslås gälla från den 1 januari 2019.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
308kb Ladda ner dokument
-
386kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
17
Tjänsteskrivelse -avveckling av tomt och småhuskön från årsskiftet 2021/2022 samt att försäljning av kommunala tomter sker via upphandlad mäklare
Samhällsbyggnad Gävle har utrett funktionen Gävle kommuns tomt- och småhuskö. Utredningen har kommit fram till följande slutsats.
Tomt- och småhuskön som bildades under 1960-talet har idag inte samma roll eller syfte och funktion som då den bildades. Som köhanteringen ser ut idag är den ineffektiv, kostsam, inte kvalitetssäker, inte transparant och personbunden. Att förmedla tomter via en kö innebär stor administration som är tidskrävande och försäljningsprocessen är ineffektiv. Det ger ingen bra marknadsföring för kommunen då det bara är de som står i kön som får vetskap om nya tomter. Gävle kommuns tomt- och småhuskö möter idag varken samhällsbyggnadsförvaltningen eller invånarnas behov och förväntningar. Den tid och arbetsresurser som idag läggs på köhantering skulle kunna läggas på att ta fram fler tomter.
Kommunledningskontoret har inget att i sak att invända mot Samhällsbyggnads Gävles utredning. Däremot behöver ärendet bevakas så att reglementet ska ändras i samband med att detta sker.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
514kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Av kommunfullmäktiges arbetsordning § 11 framgår att kommunfullmäktige årligen ska besluta om i vilka ortstidningar som fullmäktiges sammanträden ska kungöras. Kommunfullmäktigs sammanträden har under 2017 kungjorts i Arbetarbladet och Gävle Dagblad. Fullmäktiges sammanträden föreslås att kungöras i dessa tidningar även under 2018.
Bestämmelsen i fullmäktiges arbetsordning härstammar från kommunallagens 5 kap § 10 som gäller fram till sista december 2017. I den kommunallag som börjar gälla den 1 januari har bestämmelsen tagits bort. Varje kommun är därmed fri att välja om de vill annonsera och i så fall vilka kommunikationskanaler de finner lämpliga. Så länge bestämmelsen i arbetsordningen kvarstår ska dock fullmäktige i Gävle även fortsättningsvis besluta om vilka ortstidningar kungörelsen ska ske.Däremot bör man se över hur annonseringen sker i respektive tidning. Då det finns ett sparbeting även på den politiska verksamheten bör man även i större utsträckning använda sig av mindre annonser än föregående år för att få ner kostnaderna för den politiska verksamheten.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
19
Taxehöjning för timavgifter i Plan och Bygglagen PBL för den del som avser geografisk information samt mätningsavgifter från 2019-01-01
Samhällsbyggnadsnämnden har tagit fram förslag till taxehöjning för timavgifter i Plan och Bygglagen PBL för den del som avser geografisk information samt mätningsavgifter. Ny timavgift och därmed ny taxa föreslås att gälla från 2019-01-01.
Bakgrund, motiv och en beskrivning av hur taxan är beräknad återfinns i underlaget från Samhällsbyggnadsnämnden.
Bestämning av avgifter skall utgå från självkostnadsprincipen och likställighetsprincipen. Enligt underlaget beräknas endast kostnader för den personal som utför dess tjänster, inte overhead i form av övrig organisation. Med kostnader menas lön, lönebikostnader, lokaler, utbildning mm. Kostnaderna är fördelad på produktiv tid för medarbetarna. Taxan utgår från ett timpris, vilket innebär att det är nedlagda timmar per ärende som kommer att ligga till grund för priset mot kund. Förslaget innehåller inget förslag om maxtaxa.
Samhällsbyggnadsnämnden redovisar ett kalkylunderlag som är tydligt och går att redovisa mot faktiska kostnader.
Förändringen innebär att timpriset ökar från nuvarande 900 kr/timme till 1 116 kr/timme.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
568kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 20181030 § 469 väckte Tord Fredriksen, Vänsterpartiet rubricerad motion. Motionären vill att kommunfullmäktige ska fastställa ett normtal för första linjens chefer på mest 25 medarbetare per chef.
Ett yttrande har inkommit från HR-avdelningen vid kommunledningskontoret.
I yttrandet framkommer det att HR-avdelning har sedan en längre tid arbetat med chefers utvecklings- och stödstruktur. Idag varierar antalet anställda per chef mellan 11 medarbetare till 28 stycken och snittalet i Gävle kommun är 23 anställda per chef. Att i detta skede under pågående utredningsarbete slå fast ett normtal för första linjens chefer som endast omfattar en förvaltning vore olyckligt. Frågan om normtal för första linjens chefer i hela Gävle kommun kommer att diskuteras då utredningen om chefers förutsättningar presenteras.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 180528 , § 25 , väckte Richard Carlsson och Mattias Eriksson Falk, Sverigedemokraterna rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från HR-avdelningen på Kommunledningskontoret.
I yttrandet framgår det hur Gävle kommun idag arbetar med att ge verktyg för vår personal att förebygga och hantera stress. I Gävle kommunkoncerns medarbetarpolicy, med tillhörande riktlinjer, beskrivs förutsättningar för arbetsmiljön och förutsättningar på arbetsplatsen. Gävle kommun genomför varje år en medarbetarundersökning för att utreda och analysera arbetsmiljö, varav stress är ett område som undersöks.
Gävle kommuns företagshälsa har i uppdrag att stödja medarbetare och arbetsgivare i arbetsmiljöfrågor, däribland stressrelaterade frågor. Gävle kommun har utöver sin företagshälsa även upphandlat psykologtjänster, för att erbjuda stöd och utveckling för medarbetare och organisation. Enskild medarbetare kan själv ta första kontakt med företagshälsan och vid längre kontakt planeras det tillsammans med chef.
För den medarbetare som önskar stöd att hantera och förebygga stress finns det att få idag genom företagshälsan och upphandlade psykologtjänster. Arbetsgivaren arbetar även för att tydliggöra insatser för att säkerställa en arbetsmiljö, som främjar hälsa och motverkar ohälsa
och stress på arbetsplatsen.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
383kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 170925 , § 28D , väckte Tord Fredriksson, Vänsterpartiet rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Omvårdnadsnämnden och Kommunala pensionärsrådet .
Grunden för schemaläggning är kundernas behov = bemanningsbehov och de ekonomiska förutsättningar som föreligger i respektive verksamhet. Som arbetsgivare har vi att förhålla oss till och följa de regler som finns rörande arbetstidsförläggning i arbetstidslagen och vårt kollektivavtal som slutits mellan arbetsmarknadens parter. Till det tillkommer även de förutsättningar som gäller utifrån heltidsbeslutet som gäller inom Gävle Kommun.
Det lokala avtalet om flexibla arbetstidsmodeller mellan Kommunal och Gävle Kommun, Omvårdnad Gävle möjliggör att man som medarbetare kan önska förändringar över tid i sin arbetstidsförläggning, förutsatt att bemanningsbehovet tillgodoses.
Det förslag som motionären anger skulle innebära inskränkningar i medarbetarnas önskemål i samband med arbetstidsförläggning.
Omvårdnad Gävle anser att det vore olyckligt att, förutom de regler som finns för arbetstidsförläggning, ytterligare begränsa det ansvar som ansvariga chefer har gällande arbetstidsförläggning och därmed även medarbetarnas möjlighet att vara med och önska och påverka sin arbetstidsförläggning.
Avtalet om flexibla arbetstidsmodeller har som huvudsyfte att skapa förutsättningar för en så flexibel arbetstidsförläggning som är möjligt utifrån de lokala förutsättningar som finns i varje verksamhet.
Det är upp till respektive ansvarig chef att tillsammans med medarbetarna förlägga arbetstiden med hänsyn tagen till kundernas behov och medarbetarnas önskemål samtidigt som man förhåller sig till arbetstidslagen samt avtalet om flexibla arbetstidsmodeller.
Kommunala Pensionärsrådet har tagit del av motionen och ställer sig bakom Omvårdnadsnämndens yttrande och har inget ytterligare att tillägga.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
-
23
Motion – Vänsterpartiet (V) Att den vegetariska rätten ska presenteras som huvudalternativ vid lunchservering
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 20180219 § 15 väckte Tord Fredriksen, Vänsterpartiet rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från utbildningsnämnden och omvårdnadsnämnden.
I yttrandet från Utbildningsnämnden framkommer det att den vegetariska rätten redan idag ska vara den rätt som presenteras först på skolrestaurangerna i tagningslinjen och på menytavlor. I de tryckta matsedlarna presenteras det vegetariska alternativet först.
Omvårdnadsnämnden skriver i sitt yttrande att de upprättat strategier för att öka andelen vegetarisk kost. Idag läggs stor vikt på att de äldre ges ett stort självbestämmande i valet av kost. Det finns idag sex rätter att välja på dagligen vara av två är vegetariska.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
445kb Ladda ner dokument
-
-
24
Allmänhetens och politikers frågor
-
25
Nya motioner
-
26
Nya interpellationer
-
27
Övrigt: Gävle kommuns medverkan i val av ombud till Sveriges Kommuner och Landstings kongress 2019