Möte 2022-02-21
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
572kb Ladda ner dokument
-
2021-12-09 § 48 Anmälningsärende - Status ärenden skadekrav Gävle Vatten AB per 30 november 2021.pdf216kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
769kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
393kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
412kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Med stöd av kommunstyrelsens reglemente att tillvarata kommunens intressen vid bolags- och föreningsstämmor och andra liknande sammanträden i de företag som kommunen helt eller delvis äger eller annars har intresse i, föreligger förslag att utse kommunens ombud till bolagsstämmor.
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd, ekonomiavdelningen har stämt av nämnder och styrelses upprättade internbudgetar för år 2022 mot förutsättningarna i den av Kommunfullmäktige fastställda Kommunplanen för år 2022.
Ärendet innehåller en beskrivning kring förändrade kommunbidrag samt förslag på finansiering.
Enligt beslut om Kommunplan dnr 21ks22 är ekonomidirektören bemyndigad att inom ram omfördela centrala anslag till nämnderna avseende kompensation för ökade hyres- och kapitaltjänstkostnader till följd av färdigställda investeringar.
Informationen avser fattade beslut på delegation 1/1–8/2 2022.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
2017 upprättades ett förslag på detaljplan för området Järvsta 16:20 Skogslundshöjden. Dnr 16SBN575 Detta arbete pausades eftersom det blev ändring i huvudmannaskapet. Projektet behöver nu startas upp så snart som möjligt. Dock finns inte projektet med i den exploateringsbudgeten som antogs i samband med kommunplan 2022. Projektet innebär utbyggnad av allmän platsmark där projektet kommer att få 100% finansiering av exploatören genom exploateringsavtal. Gästrike Vatten ansvarar och bekostar utbyggnad av VA. Projektet är en viktig del i översiktsplanen Gävle Stad 2025.
Kommunen är huvudman vilket innebär ansvar för framtida drifts-och underhållskostnader. Projektet innebär en positiv resultatpåverkan 2024 när exploateringsersättningen inkommer. Se bilaga 1 för mer detaljerad ekonomisk information.Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade i december 2021 att anta ny förbundsordning för kommunalförbundet Gästrike Räddningstjänst.
Den nya förbundsordningen innebär bl a att en ny kostnadsfördelning för mellan medlemskommunerna baserad på folkmängd. Det innebär att Gävle kommun ska stå för 61,6 % av kostnaderna för förbundets verksamhet mot tidigare 54,41 % av kostnaderna. Det innebär att kommunbidraget för 2022 ökar från 69 482 000 kr till 87 508 960 kr. Kommunbidraget för 2022 är fastställt i den kommunplan som antagits av kommunfullmäktige och finns upptaget i kommunstyrelsens internbudget (där kommunbidraget till Gästrike Räddningstjänst redovisas även om kommunalförbundet är en egen juridisk person).
Det kan också här anmärkas att Gävle kommuns avsatta medel till kommunalförbundet år 2022 även omfattar det generella statsbidrag som tilldelats kommuner från och med 2021 för vissa utökade lagkrav, ca 500 000 kr.
Gästrike Räddningstjänst har de tre senaste åren gått med underskott och räddningstjänsten har is skrivelse till kommunerna den 14 januari 2022 (bilaga) redovisat underskottet per år och fördelningen av återställande av underskottet per medlemskommun eftersom kommunalförbundet inte själva klarat av att uppfylla kommunallagens balanskravsresultat.
Fördelningen av underskottet är fördelat enligt den förbundsordning som gällde de år underskotten avser.
För Gävle kommun innebär det ett sammanlagt tillskott till Gästrike Räddningstjänst för de aktuella åren på 9 205 628 kr. Den aktuella summan har – i enlighet med försiktighetsprincipen – bokats upp i redovisningen för 2021 – men för att kunna reglera skulden behöver kommunfullmäktige godkänna att underskottet ska täckas.
För det fall inte samtliga kommuner beslutar att täcka de tre årens underskott under 2022 är det viktigt att underskottstäckningen särredovisas och inte påverkar år 2022 års uppföljning av lämnat totalt kommunbidrag till Gästrike Räddningstjänst på sammanlagt 142 060 000 kr.Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
35kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden beslutade den 26 januari 2022 väcka rubricerat ärende i fullmäktige. I 2022 års kommunplan fick samhällsbyggnadsnämnden i uppdrag att revidera riktlinjer för att möjliggöra elevresor för gymnasieungdomar med funktionsnedsättningar.
Ändringen av riktlinjerna innebär att gymnasieelever kan få elevresa med taxi om de kan påvisa att de har en funktionsnedsättning som innebär att de inte kan ta sig till skolan på egen hand även fast de har kortare än 6 km till skolan samt om de inte kan resa till skolan med linjetrafik på grund av sin funktionsnedsättning.
För det ändamålet tillförs 1,5 miljoner kronor årligen vilket tillförs budgeten från och med 2022.
I samband med att en revidering föreslås har en justering gjort gällande att även elever i autismspektrumgrupper (anvisade av Utbildning Gävle) har rätt att kostnadsfritt åka till och från fritidsverksamheten. En ändring som skulle tagits vid den förra revideringen men som inte kom med av administrativa orsaker. Ändringen är redan inräknat i befintlig budget.
Efter beslutet från samhällsbyggnadsnämnden har det uppmärksammats om en felaktig formulering i riktlinjerna där det står att vårdnadshavare kan ansöka om assistans/ledsagning under skolskjutsen som LSS-insats. Då det inte är möjligt att få ledsagning enligt LSS enligt denna omständighet (se Kammarrätten i Göteborg, mål nr 1136-21) så bör denna formulering tas bort.Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
299kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike Vatten AB har tagit fram förslag till gemensam taxekonstruktion. I arbetet med förslag till reviderad taxekonstruktion har också en genomlysning av befintliga dokument skett. Syftet med revideringen är att uppdatera befintlig konstruktion inför att även Östhammar ska tillämpa samma taxekonstruktion. I samband med genomlysningen har även texterna i Allmänna bestämmelser för användandet av vatten- och avloppsanläggning (ABVA) setts över för att på samma sätt kunna få enhetlighet i arbetssätten inom koncernen. I arbetet har hänsyn tagits till arbetet som branschorganisationen Svenskt vatten bedrivit för att ta fram ett nytt basförslag för taxa.
Allmänna bestämmelser för användandet av vatten- och avloppsanläggning (ABVA) reglerar VA-huvudmannens och VA-abonnentens (fastighetsägare) rättigheter och skyldigheter gentemot varandra. Gävle, Hofors, Ockelbo och Älvkarleby kommuner har bestämmelser (ABVA) per kommun, texterna är likalydande och är den text som förslås bli den gemensamma. Östhammar kommun har en egen ABVA som nästan är identiskt med den som övriga kommuner har, vilket gör att de nya bestämmelserna innebär små justeringar och inte några förändringar för kunderna.
Då taxekonstruktion är en justering av nuvarande konstruktion för Gävle, Hofors, Ockelbo och Älvkarleby kommuner innebär det marginella förändringar för kunderna. För Östhammar kommun innebär förslaget en helt ny konstruktion och förslaget är därmed att införa de gemensamma dokumenten ett år senare för att kunna göra förberedelser och genomföra kommunikationsinsatser med kunderna.
Taxekonstruktionen anger hur de olika tjänsternas avgift ska beräknas och ska vara lika inom koncernen. Däremot är avgiftsnivån för VA olika i varje kommun utifrån de förutsättningar som finns i just den kommunen. Beslut om nivåer tas separat och berörs inte av detta beslut.Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
948kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
408kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-12-14, §32, väckte William Elofsson (M) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från styrning och stöd.
I motionen föreslås att en förtätningsplan ska upprättas för centrala Gävle. Gävle behöver fler bostäder i både centrala delar och i kommunens ytterområden för att råda bot på bostadsbristen. Byggnadstakten i Gävle har under de senaste åren varit hög och stadsplaneringen är inriktad på att möta behoven av fler bostäder när Gävle växer. Både när det gäller nya bostäder i befintliga stadsdelar eller helt nya bostadsområden som planeras och växer fram i olika delar av kommunen.
I yttrandet över motionen konstateras att det redan finns ett flertal politiska ställningstaganden kring förtätning i centrala Gävle i en rad olika styrdokument. Översiktsplan för Gävle stad, Gävle centrumplan, Planeringsriktlinjer för Gävle växer, Arkitekturpolicyn och Översiktsplan Norra Brynäs. Sammanfattningsvis genomsyras styrdokumenten av en strategisk inriktning där omvandling och förtätning inom 5 km-staden i redan bebyggda miljöer och noder är utpekade. Några exempel på centrumnära nybyggnation i större skala som planeras i både närtid och på längre sikt är Norra Brynäs, Kungsbäck, Gävle Strand och Näringen. I Centrumplanen lyfts även möjligheten att bygga till och bygga på befintliga hus samt på lucktomter. Utöver det finns också möjlighet att bygga inom ramen för befintliga detaljplaner och byggrätter i centrala Gävle.
Bedömningen är att det som motionen föreslår redan behandlas i flertalet styrdokument och att en särskild förtätningsplan inte är den typen av dokument eller insats som behövs för att öka nybyggnationen i centrala Gävle ytterligare. När det gäller de strategiska styrdokumenten är behovet snarare större att prioritera uppdateringar och revideringar av befintliga styrdokument som till exempel Centrumplanen, vilket inkluderats i årets kommunplan. Arbetet med fördjupad översiktsplan för Norra Brynäs har också gett goda erfarenheter och lärdomar i att ta ett helhetsgrepp genom en kommunal viljeinriktning för utvecklingen av en särskild stadsdel som ska omvandlas eller förtätas. För framtiden bedöms därför fördjupade översiktsplaner vara en bättre typ av dokument och process att använda sig av i arbetet med att utveckla befintliga och nya stadsdelar med attraktiva bostäder och offentliga miljöer.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-12-14, §32, väckte Birgittha Bjerkén (M) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Styrning och stöd.
I motionen föreslås att Gävle kommun ska redovisa alla skatter och avgifter kopplat till en persons anställning på medarbetarnas lönespecifikation. Den information som står med på lönespecifikationen ska vara tydlig och lättförståelig. För att uppnå det så konstateras i yttrandet över motionen att det på lönespecifikationen framgår information om lön (bruttolön inklusive tillägg) och eventuella avdrag för frånvaro. På lönespecifikationerna framgår även avdragen skatt.
Intentionen att öka kunskapen om skattesystemets utformning hos kommunens medarbetare är god. Likaså att visa hur såväl offentliga som privata arbetsgivare totalt bidrar till den gemensamma statskassan. Att lägga till ytterligare information på just lönespecifikationen kopplat till de avgifter Gävle kommun som arbetsgivare betalar till staten för sina anställda bedöms dock inte vara den mest ändamålsenliga metoden. Däremot kan information om detta med fördel delges via kommunens intranät för att bidra till att öka kunskapen och medvetenhet om hur skattesystemet är uppbyggt.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2021-02-22, §18, väckte Jan Myléus (KD) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Omvårdnadsnämnden.
I motionen föreslås att uppsökande samtal riktade till ensamstående seniorer 80 år eller äldre skulle genomföras under 2021. I yttrandet över motionen beskriver Omvårdnadsnämnden hur uppsökande insatser eller samtal genomförts gentemot målgruppen 2019, 2020 och 2021.
Under 2019 kontaktades alla seniorer över 80 år utan biståndsbeslut eller insats med information om samhällsservice och inbjudan till träffpunkterna för seniorer. Under 2020 när arbetet med Äldrevänlig kommun startat upp genomfördes uppsökande samtal via telefon i samarbete med Välfärd Gävles uppsökande verksamhet för att förhindra ohälsa och oro. Vid dessa tillfällen gavs både information om aktiviteter som erbjuds av kommunen och av civilsamhället, om Stödlinje Corona och möjlighet att tycka till kopplat till Äldrevänlig kommun. Under samtalen kom kommunen i kontakt med personer i ofrivillig ensamhet och tillsammans med individen identifierades och erbjöds insatser och stöd för att förbättra hälsa och välmående.
Då majoriteten av seniorerna uppgett att de föredrar att kontaktas via telefon och bedömningen är att flest seniorer nås via denna metod så genomfördes nya uppsökande samtal under 2021. Målgruppen var då de seniorer som fyllde 80 år under året. Utöver riktade samtal anordnar kommunens Anhörigcenter aktiviteter, stöd och informationstillfällen. Samarbete sker också med civilsamhället. Två exempel är rörelsesatsning för seniorer i samarbete med Gävleborgs innebandyförbund, KF Heros och Hedvigslundshallen AB samt projektet Digivän som PRO och Microsoft står bakom för att öka digital kunskap och möjlighet att hålla kontakt med anhöriga via digitala former.
Sammantaget bedöms att de uppsökande samtalen som genomförts varit mycket uppskattade och att erfarenheterna ligger till grund för att fortsatt utveckla det förebyggande arbetet riktat till seniorer. Ofrivillig ensamhet är ett stort samhällsproblem som ökat under pandemin, särskilt för de äldre. Att genomföra uppsökande insatser under pandemin har därför varit en viktig prioritering. Under 2022 ska handlingsplanen för Äldrevänlig kommun beslutas efter remiss till kommunala pensionärsrådet och pensionärsorganisationerna. Tillsammans med Välfärd Gävles uppsökande verksamhet kommer därmed utvecklingsarbetet fortsätta för att bryta ofrivillig ensamhet och möjliggöra ett hälsosamt, oberoende och delaktigt liv som senior i Gävle.
Motionen anses mot denna bakgrund besvarad.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
-
16
Interpellation från Vänsterpartiet (V) - Könsneutralt språkbruk
-
Bilagor
-
346kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
35kb Ladda ner dokument
-
52kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
27kb Ladda ner dokument
-
26kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-