Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Upprop, val av justerare/justeringstid
Mark- och miljödomstolen har kungjort tillståndsansökan för havsbaserad vindkraft med tillhörande kabelanslutning vid Utposten II i mål M1686-23. Remissyttrandet på tillståndsansökan hanteras i ett separat ärende med DNR 24KS467. Detta ärende (24KS500) handlar enbart om beslut av kommunal tillstyrkan för vindkraft vid Utposten II med tillhörande kabelanslutning till land.
Beslut om tillstånd att få anlägga vindkraft åligger domstol att fatta. Tillstånd till en anläggning för vindkraft får endast ges om kommunen där anläggningen avses att uppföras har tillstyrkt det, enligt 16 kap. 4 § Miljöbalken.
I en tidigare separat ansökan har Gävle kommun redan beslutat om att tillstyrka den föreslagna användningen i området (21KS452). Men eftersom detta gäller en ny ansökan så behöver Gävle kommun fatta ett nytt beslut avseende kommunal tillstyrkan. Därefter kan Mark- och miljödomstolen besluta om tillståndet.
Styrande dokument och vindkraft
I Översiktsplan för Gävle kommun år 2030 framkommer att förnyelsebara energikällor ska främjas och i processen att bli ett klimatneutralt Gävle behöver förutsättningar för hållbar utveckling skapas. I översiktsplanen framgår en positiv inställning till havsbaserad vindkraft inom riksintresseområden för vindkraft som är Storgrundet och Finngrundet. Detta med förutsättning att bland annat farleder och viktiga naturvärden eller arter inte påtagligt skadas.
Enligt Gävle kommun kommunplan år 2022 ska Gävle kommun vara klimatneutral till år 2030 och enligt kommunens Miljöstrategiska program så är utbyggnaden av vindkraft viktig.
Utposten II utgör 1 av ungefär 11 pågående tillståndsansökningar för havsbaserad vindkraft i Bottenhavet mellan Gävle och Hudiksvall.
Minoritetsåterremiss från kommunfullmäktige
På kommunfullmäktiges sammanträde 2024-12-16 beslutades att minoritetsåterremittera Beslut om kommunal tillstyrkan gällande föreslagen användning för vindkraft och överföringskabel vid Utposten II, Mål m1686-23.
Återremissen motiverades enligt följande två formuleringar:
Dels: Beslut om Utposten 2 kan inte fattas utan att kommunfullmäktige har fått klarhet i hur eventuella nedmonteringskostnader ska fördelas om de fonderade medlen visar sig vara otillräckliga. Detta är avgörande för att säkerställa att kommunen och dess invånare inte riskerar att bära ekonomiska konsekvenserna vid en eventuell konkurs. Dessutom krävs en oberoende granskning av det presenterade materialet för att klargöra hur andra näringar, såsom besöksnäringen och fiskenäringen, påverkas av vindkraftsetableringen. Moderaterna kräver därmed en återremiss och att det som ovan efterlyses tilläggs handlingarna. Därtill bör Försvarsmaktens utlåtande uppdateras baserat på ansökningens omfattning.
Dels: Förslaget om att tillstyrka att en prövning av den avgränsande geografiska platsen för den ansökta verksamheten görs av Mark- och miljödomstolen återremitteras till kommunstyrelsen för beslut om en folkomröstning ska genomföras, för att ge ett demokratiskt beslutsunderlag i ett ärende med stora konsekvenser för medborgare och näringsliv, innan kommunstyrelsen fattar beslut.
Svar på minoritetsåterremissen
Bilagor
Kommunfullmäktige antog 2018 ett socialt hållbarhetsprogram 2018-2023 (SHP) för Gävle kommunkoncern. Programmet har under 2024 reviderats och förslaget till Socialt hållbarhetsprogram 2025 ersätter det program som antogs 2018.
Syftet med programmet är att skapa en helhetssyn och en gemensam viljeinriktning för att på ett tydligt sätt styra arbetet i en riktning som lever upp till de åtaganden som finns i lagar och konventioner för att bygga ett långsiktigt och dynamiskt samhälle i Gävle där vi strävar efter att det goda livet uppfylls för alla.
Styrning och stöd Gävle har i förslaget till reviderat Socialt hållbarhetsprogram genomfört en aktualisering av programmets beskrivningar, indikatorer och definitioner av begrepp.
På grund av ett fel i tidigare version av förslaget till Socialt hållbarhetsprogram 2025 har en uppdaterad och korrekt version bifogats ärendet.
Bilagor
Samhällsbyggnadsnämnden har väckt ett ärende om ändrad avgift för boendeparkering i enlighet med 5 kap. 22§ kommunallagen
För att genomföra en justering av boendeparkeringsavgiften som är ändamålsenlig utifrån de nya parkeringsavgifterna som beslutats i vit, blå och gul zon behöver högsta möjliga avgift för boendeparkering justeras. Samhällsbyggnadsnämnden föreslår kommunfullmäktige att högsta möjliga avgift för boendeparkeringstillstånd justeras från dagens 750 kr per 30 dagar till 1200 kr per 30 dagar. Observera att en justering av högsta möjliga avgift per automatik inte innebär att avgiften måste höjas till 1200 kr. En justering av högsta avgift innebär att det skapas ett bättre handlingsutrymme för samhällsbyggnadsnämnden över tid för reglering av boendeparkeringsavgiften.
Föreslagen avgift för boendeparkering i gul zon är 900 kr per 30 dagar. Att avgiften föreslås justeras till 1200 kr per 30 dagar innebär att det skapas utrymme för framtida höjningar utan nytt beslut i kommunfullmäktige.
Vid beräkningen av den föreslagna nivån har den genomsnittliga inflationstakten per år legat till grund. Inflationstakten har de senaste 10 åren (2013–2023) i genomsnitt varit 2,19%. Med utgångspunkt i den inflationstakten innebär det att föreslagen avgift (900 kr) skulle kunna indexregleras årligen i 10 år utan att föreslagen högsta avgift (1200 kr) uppnås.
Bilagor
Sektor styrning och stöd, ekonomiavdelningen, stämmer av nämnder och styrelses upprättande internbudgetar för år 2025 mot förutsättningarna i den av Kommunfullmäktige fastställda Kommunplan för 2025.
Ärendet innehåller en beskrivning av förändrade kommunbidrag samt förslag till finansiering.
Bilagor
Beslut om Kommunplan med årsbudget 2025 och plan 2026-2028 fattades av Kommunfullmäktige den 25 november. I det här ärendet kompletteras kommunkoncernens budget vilka ej var färdiga vid beslutstillfället den 25 november.
Gävle Parkeringsservice AB har lämnat en ny budget då den budget som ingick i beslutet den 25 november i Kommunfullmäktige inte var upprättad enligt kommande ägardirektiv för år 2025.
Följdändringar har gjorts i sammanställningen för Gävle Stadshus AB som ingick i beslutet den 25 november i Kommunfullmäktige avseende Gävle Parkeringsservice AB samt att mindre justeringar är gjorda i investeringsprognosen för 2025 för Gävle Energi AB och Gavlefastigheter som ändrat kassaflöde för åren 2025-2028 avseende AB Gavlegårdarna.
Bilagor
Sedan 2023 är kommuner enligt Lag (2023:196) om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete ålagda att arbeta brottsförebyggande på ett strukturerat sätt. Som en grund för detta arbetssätt ska en strategi för det brottsförebyggande arbetet tas fram och beslutas.
Strategin syftar till att dels definiera brottsförebyggande arbete i Gävle kommun, dels anslå riktningen för kommunens brottsförebyggande arbete på ett övergripande plan.
Strategin har skickats på remiss till nämnderna samt Gavlegårdarna AB och Gavlefastigheter AB vilkas svar finns i bifogad sammanfattning.
Bilagor
Kommunstyrelsen beslutade den 4 juni 2024 att i samarbete med Gävle Stadshus AB geomföra en analys av de ekonomiska förutsättningarna för och lämna förslag på vägval för hur Gävle Parkeringsservice AB ska kunna få en hållbar ekonomisk ställning.
Utredningen skulle även lämna förslag på hur uppdrag och samverkan med och mellan kommunen och bolagen i kommunkoncernen ska utvecklas framåt avseende parkering och parkeringsverksamhet.
Utredningen är avrapporterad till styrelsen i Gävle Stadshus AB den 25 september 2024 och den 18 december 2024 samt till Gävle Parkeringsservice AB den 18 december 2024.
Utredningens slutsatser är bland annat att:
Kommunstyrelsens beslutsförslag föreslås att gälla från den 1 januari 2026 men förändringarna ska vara planlagda och ingå i kommunplanen och budget för 2026 både för kommunen och bolaget.
Bilagor
Bilagor
Bilagor
Bilagor