Möte 2020-09-28
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Bilagor
-
376kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
395kb Ladda ner dokument
-
Att arbeta med informationssäkerhet innebär att säkerställa att informationen är tillgänglig och kan användas efter behov i förväntad utsträckning av rätt person med rätt behörighet samt att informationen är tillförlitlig, korrekt och fullständig oavsett hur den hanteras.
Informationssäkerhet avser all information som hanteras oavsett om den är förmedlad muntligt, pappersbundet eller digitalt.
Nuvarande informationssäkerhetspolicy antogs av kommunfullmäktige i februari 2017.
En revidering av nuvarande informationssäkerhetspolicy har gjorts med anledning av att ny lagstiftning har tillkommit som ställer högre krav på kommunerna gällande informationssäkerhet, införandet av EU:s dataskyddsförordning (GDPR) som trädde i kraft i maj 2018 samt införandet av Lag om informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala tjänster (2018:1174) som trädde i kraft i augusti 2018.
Policyn fastställer Gävle kommunkoncerns viljeinriktning och övergripande mål för arbetet med informationssäkerhet i kommunkoncernen och ska utgöra ett övergripande styrdokument som anger ramarna för informationssäkerhetsarbetet i koncernen.
Förslaget till reviderad informationssäkerhetspolicy har skickats ut på remiss till samtliga nämnder och bolag.
I den reviderade policyn har innehållet omstrukturerats och omformulerats för att göras mera lättläst;
Förtydligat policyns syfte.
Kompletterat med en definition av informationssäkerhet.
Målen med informationssäkerhetsarbetet är omformulerade samt kompletterat med strategier för att nå målen.
Uppdaterat roller och ansvar.
Uppdaterat avseende uppföljning och rapportering till ledningen.Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle växer, mycket byggs, behovet och intresset för att bygga i Gävle är fortsatt stort. Byggande handlar idag mycket om att effektivt (snabbt) producera många bostäder. Hur vi för framtiden planerar, skapar och bygger en långsiktigt god bebyggd miljö i Gävle, är centralt för hur väl stadsmiljön kommer att fungera och hur uppskattad den blir.
Arkitekturpolicy för Gävle är ett övergripande dokument främst riktat till Gävle kommun och dess bolag som stöd i uppdraget att implementera ett nytt nationellt mål för arkitektur-, form- och designpolitiken. Vilket innebär att flera politikområden ska bidra till goda livsmiljöer och att nya krav ställs på hur våra samhällen formas. Där arkitektur, form- och design är värdeskapande redskap för att möta samhällsutmaningar med människan i centrum.
För att lyckas krävs att alla samarbetar, politiker, tjänstemän, byggherrar, företagare, arkitekter och invånare med flera. Arkitekturpolicyn kan fungera som en dialogplattform för definitioner av arkitektonisk kvalitet samt stimulera till diskussion om staden och arkitektur.
Ärendet beslutades i Samhällsbyggnadsnämnden 2020-04-22 § 128. Styrning och stöd har inget ytterligare att tillägga och föreslår därför kommunstyrelsen föreslå kommunfullmäktige att anta Arkitekturpolicy - gestaltad livsmiljö för Gävle kommun.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
52mb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden har beslutat att godkänna detaljplan för Gavlehov Västra etapp 1 samt att överlämna ärendet till kommunfullmäktige för antagandebeslut.
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra en utveckling av den nya stadsdelen Gavlehov. De tillkommande byggnaderna avser att främst innehålla bostäder men även lokaler för centrumändamål, vård, förskola och ett parkeringshus. Ett annat syfte är att bevara befintliga grönområden med värdefulla träd samt anlägga en ny allmän park i anslutning till de nya bostäderna. Ytterligare ett syfte är att säkerställa att planen inte påverkar Gävles grundvattentäkt negativt.
Granskning har genomförts under perioden 22 maj 2019 - 15 maj 2020. Under granskningsperioden har totalt 6 yttranden inkommit, där det framkommer att Länsstyrelsen inte har för avsikt att överpröva detaljplanen. Kommentarer och åtgärder går att läsa i antagandehandlingen. I övrigt har Styrning och stöd inget att tillägga.Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
31mb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
-
Sveriges Kommuner och Regioners styrelse har den 14 september 2018 antagit förslag till bestämmelser om omställningsstöd och pension till förtroendevalda (OPF-KL-18) och ersätter tidigare OPF-KL.
En revidering av kommunkoncerns riktlinje avseende bestämmelser om omställningsstöd och pensioner till förtroendevalda har med anledning av ovanstående genomförts.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Riktlinje för rehabilitering har reviderats utifrån uppdateringar i lagstiftningen, en separat utformad tillämpningsanvisning i form av rutin samt att dokumentet fått en tydligare layout. Rutinen för tillämpning inom området ansvarar Gävle kommun respektive bolag för att beskriva utifrån sina respektive organisationers förutsättningar och genomförande.
Arbetet med revidering av riktlinje har genomförts genom beredning i koncernens HR-grupp, samt genom remissrunda till kommunens helägda bolag.Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
327kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med att nuvarande Medarbetarpolicy arbetades fram under 2018 inleddes ett arbete att revidera tillhörande riktlinjer.
Ett område i policyn är medarbetarskap inklusive chef- och ledarskap och syftet med att revidera dagens riktlinje för området är att beskriva hur vi förverkligar medarbetarskapet, chefskapet och ledarskapet inom Gävle kommunkoncern, med tillitsbaserad styrning och ledning samt arbetssätt som grund.
Arbetet med revidering av riktlinjen har genomförts genom beredning i koncernens HR-chefsnätverksgrupp och genom remissrunda till kommunens helägda bolag.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
-
Styrning och stöd har lämnat ett förslag till sammanträdesdagar för år 2021. Efter presidiets beredning föreslås följande sammanträdesdagar
22 februari, 29 mars, 10 maj, 21 juni, 27 september, 25 oktober, 22 november och 13 december
Kommunfullmäktiges sammanträden börjar kl. 09:00 och pågår som längst till 17:00. Sammanträdena i juni och december kommer att vid behov ej ha sluttid kl 17.00.
Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen har inkommit och uppnått 50 röster. Yttrande över e-petitionen har inkommit från Avdelningen övergripande planering, Styrning och stöd.
I E-petitionen föreslås att Gävle kommun ska uppvakta regering och riksdag för att införa en komplettering i miljöbalken som innebär att en kommunal vetorätt införs vid tillståndsprocessen för gruvdrift eller gruvanläggning för brytning av malm, mineraler och kol. Det ska också gälla för bearbetning och provbrytning. I E-petitionen föreslås också att Gävle kommun kontaktar Sandvikens kommun för ett gemensamt arbete i frågan.
I yttrandet från Avdelningen för övergripande planering beskrivs att processen vid gruvetablering har en egen relation till miljöbalken via minerallagen. Därav skulle en ändring utav miljöbalken när det gäller att införa ett kommunalt veto också kräva att det sker ändringar i minerallagen för att inte skapa dubbelarbete och parallella spår. I grunden är Majoriteten positiva till att ett kommunalt veto införs vid ansökan om gruvbrytning. I och med det kommunala planmonopolet och det kommunala självstyret bör ett kommunalt veto införas för att dessa ska gälla fullt ut även vid ansökan om gruvbrytning. I underlaget till E-petitionen delges också, i Naturvårdsverkets rapport ”Förhållandet mellan minerallagen och miljöbalken” från 2017, att det råder en relativt stor samsyn om att nuvarande process kring gruvbrytning har brister utifrån flera perspektiv, till exempel prövningstider, transparens och förutsägbarhet.Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
788kb Ladda ner dokument
-
733kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-04-29, §27, väckte Jan Myléus rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från enheten för Social Hållbarhet, styrning och stöd.
I motionen föreslås att Gävle kommun inrättar ett interreligiöst kollegium som ska samla företrädare för olika trossamfund som verkar i Gävle. Detta med syfte att verka för förståelse och dialog för och mellan företrädare för olika religioner, arbeta med mänskliga rättigheter och öka kommunens dialog med civilsamhället. 2016 behandlades en motion i kommunfullmäktige med samma förslag. Motionen besvarades med hänvisning till arbetet med framtagandet det Sociala hållbarhetsprogrammet.
En självklar del i arbetet för ett socialt hållbart Gävle är en välutvecklad samverkan och dialog med olika delar av civilsamhället. Civilsamhällets organisationer har en betydelsefull roll för en socialt hållbar samhällsutveckling där vi gemensamt kan möta olika samhällsutmaningar bättre. För Gävle kommuns del betyder det att dialogen och samverkan med de trossamfund som finns lokalt är viktigt, vilket också motionen beskriver. Kommunens arbete med samverkan, delaktighet och inflytande för både medborgare och civilsamhälle är en nyckelfråga. Särskilt finns behov av att fortsätta utveckla arbetssätt, former och metoder för detta. Majoriteten ser i dagsläget därför att lokal samverkan och dialog med trossamfunden med fördel ska och bör ske i andra former än att inrätta ett nytt kommunalt råd som motionären föreslår.Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-09-23, §20, väckte Gin Akgul Hajo (V), Charlotta Lagnander (V), Owe Hellberg (V), Tord Fredriksen (V), Kristina Sjöström (V) och Isabella Bexell (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Enheten för social hållbarhet, Styrning och Stöd.
I motionen föreslås att Gävle kommun ska införa ett HBTQ-råd under kommunstyrelsen som ska bevaka och tillvarata HBTQ-perspektivet i samtliga delar av kommunen och att en särskild HBTQ-plan tas fram.
Motionen lyfter ett mycket viktigt område och berör i grunden Gävle kommuns arbete för mänskliga rättigheter och ett socialt hållbart samhälle. Ett syfte med det nu styrande Sociala hållbarhetsprogrammet där icke-diskriminering är ett målområde är att säkerställa ett arbete som är både konkret och systematiskt. Det sociala hållbarhetsprogrammet med tillhörande aktivitetsplaner ska implementeras i hela kommunkoncernens arbete för att förverkliga de mänskliga rättigheterna. I yttrandet över motionen från Enheten för social hållbarhet lyfts att programmet fastslår att kommunens verksamheter ska ha ett normkritiskt förhållningssätt och ha kunskap om och agera för att detta omsätts i faktisk handling. I yttrandet beskrivs också en rad insatser som genomförs för att säkerställa att detta också sker i praktiken på alla arbetsplatser, verksamheter och i mötet med Gävle kommun. HBTQI-perspektivet finns inarbetat i det sociala hållbarhetsprogrammet och Majoriteten ser därmed inte att framtagandet av en särskild HBTQ-plan krävs för att kunna arbeta kraftfullt inom kommunkoncernen.
Motionens andra förslag berör inrättandet av ett särskilt kommunalt HBTQ-råd under kommunstyrelsen. En viktig del av arbetet inom det Sociala hållbarhetsprogrammet är delaktighet och inflytande. Arbetssätt som i sig är framgångsfaktorer för att skapa ett öppet Gävle utan diskriminering. Att stärka arbetet för inkludering och bättre ta tillvara HBTQI-personers upplevelser och kunskaper och därigenom förbättra Gävle kommuns arbete är angeläget och viktigt. Majoriteten ser dock att ett annat arbetssätt med fördel användas för att skapa ökat inflytande istället för att inrätta ett kommunalt råd. Avsikten är att redan under 2020 starta arbetet med kontinuerliga workshops som plattformar för inflytande. Förhoppningen är att kunna erbjuda ett mer direkt sätt att påverka där det krävs förbättringar, med kortare ledtider och utan växande kommunal administration.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-10-28, §26, väckte Jan Myléus (KD) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Kultur- och fritidsnämnden.
I motionen föreslås att en ny uthyrningspolicy skyndsamt ska tas fram för Gasklockorna. Motionären hänvisar till att gällande uthyrningspolicy för Gasklockorna inte är politiskt förankrad, vilket stämmer. Enligt Kultur och fritidsnämnden yttrande över motionen har nämnden beslutat att tills vidare fortsätta med den gällande uthyrningspolicyn.
Ett arbete gällande kommunal konkurrens är initierat av Kommunstyrelsens Näringslivs- och upphandlingsutskott och i Gävle kommuns kommunplan för 2020 finns ett politiskt uppdrag som lyder enligt nedan: ”Kommunstyrelsen uppdras att beställa en utredning som belyser om kommunen har affärsmässiga relationer med näringslivet och om osund konkurrens förekommer.”
Frågan om en övergripande policy ska tas fram för samtlig kommunal verksamhet eller om endast en särskild uthyrningspolicy för Gasklockorna ska utarbetas och antas politiskt kommer därför an på slutsatserna i utredningen som ska genomföras under hösten 2020. Det slutliga förslaget kommer även ta hänsyn till Konkurrensverkets rekommendationer för att skapa goda affärsmässiga relationer med näringslivet, där konkurrensstörningar på grund av offentlig säljverksamhet inte förekommer.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
463kb Ladda ner dokument
-
332kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-