Möte 2023-10-30
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Sektor styrning och stöd har sammanställt delårsrapport 2 2023.
Delårsrapporten redovisar nämnderna, kommunens och de helägda bolagens ekonomiska resultat för perioden januari tom augusti och resultatprognos, genomförda investeringar och investeringsprognos för helåret samt återredovisning av verksamheten i relation till kommunfullmäktiges mål och uppdrag.
Intressebolag och kommunalförbund ingår i den sammanställda redovisningen för kommunkoncernen, men de upprättar ej separata verksamhetsrapporter.
Vidare kommenteras de finansiella målen, kommunkoncernens skuldportfölj samt balanskravet.
Gävle Kommun redovisar ett ekonomiskt överskott per 31 augusti på 66,9 mnkr samt prognos för helåret på -338,8 mnkr, en försämring med -43 mnkr i jämförelse med justerad budget. Nämnderna prognostiserar ett underskott (exklusive exploateringsresultat och realisationsvinster) på -377,7 mnkr.
Gävle Stadshuskoncern redovisar ett överskott på 327,1 mnkr, samt en prognos för helåret på 426,6 mnkr.
Gävle Vatten redovisar ett underskott på -0,1 mnkr och en prognos på ett underskott på -5,8 mnkr.
I delårsrapporten prognostiserar Samhällsbyggnadsnämnden en prognos med negativt utfall om -20 mnkr. Nämndens prognostiserade underskott förklaras med förväntat höga kostnader inom vinterväghållning. Även Socialnämnden och Omvårdnadsnämnden prognostiserar negativa resultat om -32 mnkr respektive- 25 mnkr. Underskotten förklaras med ökade externa placeringar och kostnader för bemanning.
Övriga nämnder redovisar prognoser i princip enligt med budget. Kommunstyrelsen prognostiserar ett överskott, men om realisations- och exploateringsresultat exkluderas redovisas ett prognostiserat negativt utfall på -8,4 mnkr.
Inför 2024 hanteras alla nämnders ekonomiska förutsättningar genom beslut om ramar i kommunplan 2024.
I och med tidigare fördelning av centrala reserver för lönerevision fördelades felaktiga summor mellan nämnderna i sektor välfärd. Därmed är detta beslut endast en omfördelning av ram mellan nämnder.
I och med beslut i kommunfullmäktige 19 juni om investeringsbudget för åren 2024-2027 reviderades omfattningen för Gavlefastigheter, främst beroende på att Omsorgsboendet i Hemlingborg skall ägas av bolaget. Därmed krävs höjd låneram för bolaget. Detta beslutades inte i samband med beslut om budget.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige i Gävle har beslutat att ärendet om avfallstaxa för år 2024 ska minoritetsåterremitteras med nedanstående motivering. Gästrike återvinnare har ombetts inkomma med underlag för kommunstyrelsen i Gävles hantering.
Motivering:
I 2 kap 6 § i kommunallagen fastställs självkostnadsprincipen, den gäller även kommunalförbund som Gästrike Återvinnare. I förslag till beslut i detta ärende finns flera kraftiga höjningar, däribland på vissa grundavgifter. Det behövs en redogörelse och beskrivning för hur självkostnadsprincipen bejakats i detta ärende. Däribland, hur kommer det sig att bara vissa grundavgifter höjs så kraftigt, medan andra bara höjs väsentligt mindre. Samt om Gästrike Återvinnare tidigare, i strid mot kommunallagen, subventionerat taxor och avgifter.
Svar från förbundet:
Avfall Sverige, förbundets branschorganisation, har tagit fram guider och stöd till kommunerna och sammanfattar enligt följande:
· Avgifterna som tas ut får inte vara högre än de nödvändiga kostnaderna för infrastruktur samt planerings-, kapital- och driftkostnader för renhållningen (motsvarar kommunallagens självkostnadsprincip) Självkostnaden avser inte kostnaden för den enskilda prestationen utan de samlade kostnaderna för hela avfallsverksamheten.
Självkostnadsprincipen gäller således för de samlade kostnaderna för avfallsverksamheten inom det taxefinansierade området och förbundet har möjlighet att kunna styra inom de ramarna. Då förslaget till avfallstaxa utgår från nödvändiga kostnader för renhållningen uppfyller förslaget självkostnadsprincipen, vilket också redovisas i den ekonomiska uppföljningen (årsredovisningen, delårsrapporten) Det är dock inte detsamma som att olika verksamhetsområden kan behöva täcka sina egna kostnader, ex. hanteringen av slam från enskilda avlopp eller fettavskiljare, där vi anser att de taxorna bör vara självfinansierade.
Förbundet anser det rimligt att höja grundavgifterna för fritidshus och verksamheter relativt sätt mer jämfört med småhus och flerbostadshus. Grundavgifterna för dessa kategorier är bland de lägsta i Sverige, medan grundavgifterna för småhus och flerbostad ligger över medel. Numera bor allt fler allt längre tid under året i sina fritidshus, vilket motiverar en högre avgift för den
boendeformen. Förbundets avgifter för fritidshus och verksamheter ligger efter höjningen fortfarande under medel jämfört med övriga kommuner i Sverige.
Självkostnadsprincipen
Det har funnits en risk att företagens möjlighet att nyttja återvinningscentralerna för sitt verksamhetsavfall har genererat större kostnader än intäkter. För att säkerställa att så inte sker har förbundet under våren 2023 ändrat debiteringen av företagsbesök vid återvinningscentraler, framför allt för att inte snedvridna den lokala marknaden för återvinningsbranschen.
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
637kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
366kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
”Riktlinjer för markanvisning Gävle kommun – revidering av riktlinjer för markanvisning 2023, dnr 23ks123” syftar till att beskriva hur kommunen arbetar med markanvisning. Riktlinjer för markanvisning ska vara beslutade för de kommuner som tillämpar markanvisning (Lag 2014:899)
Revidering avser förtydligande av;
- utvärderingskriterier - där hållbarhet i byggandet är förtydligat som ett tydligt fokus i kommunens bedömning av anbud
- tilldelningsmetoder – bättre beskrivning av tillfällen då direktanvisning kan vara aktuellt men också förtydligat att kommunen kan tillämpa prekvalificering vid markanvisningserbjudanden, främst tävlingar
- verksamhetsmark – förtydligat att mark för det användandet kan markanvisas men även direkt försäljas
- principer för prissättning av mark – hänvisar till kommunens sätt att säkerställa att marken säljs för ett marknadsmässigt värde
- handläggningsrutiner – processen beskriven med aktiviteter och ungefärlig tid/aktivitet
Näringslivskonsekvensanalys, för beslutet, finns upprättad.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
Gavlegårdarna förvärvade den 7 juli fastigheterna Storhagen 57:8 och Hille 2:144 via köp av två bolag som endast innehöll dessa fastigheter.
För en rationell fastighetsförvaltning önskar nu AB Gavlegårdarna införliva dessa fastigheter med sitt övriga fastighetsbestånd och sedan avveckla den köpta bolagen.
Gavlegårdarna föreslår att avveckling av bolagen ska ske genom fusion mellan dotterbolagen och moderbolaget Gavlegårdarna. Vid en fusion gäller skattemässig och redovisningsmässig kontinuitet vilket innebär att bolagens balansräkning övergår till moderbolaget Gavlegårdarna utan att kapitalvinstbeskattning eller stämpelskatt uppstår.
Målsättningen är att fusionen ska vara genomförd senast 31 december 2023.
Till att granska upprättad fusionsplan har aktoriserad revisor Camilla Edelbrink, KPMG valts.
Gävle Stadshus Abs styrelse godkände på styrelsemötet den 27 september att bolagen fusioneras.
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
573kb Ladda ner dokument
-
1008kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun antog 2019 ett socialt hållbarhetsprogram (SHP) som gäller 2019–2023. Syftet med programmet är att säkerställa att Gävle kommunkoncern arbetar tillsammans för en hållbar framtid för alla som bor och vistas i Gävle kommun idag och i framtiden.
SHP är indelat i fyra målområden; trygghet, jämställda och jämlika villkor, delaktighet och inflytande samt icke diskriminering. Till målområdena finns totalt 68 delmål.
Programmet följs varje år upp i ett socialt hållbarhetsbokslut.
Syftet med bokslutet är att bidra med kunskap till förtroendevalda och tjänstepersoner om var kommunen befinner sig och vad som har skett under 2022, utifrån programmets olika delar.
2022 års bokslut har fokuserat på de fyra målområden som ingår i SHP, med tillhörande programmål och delmål.
Bokslutet 2022 har utförts av ett externt konsultföretag, Ramboll Management Consulting (Ramboll), och utgår från en kombination av kvantitativa och kvalitativa metoder. Datainsamlingen har inkluderat dels en kvantitativ sammanställning av indikatorer, dels kvalitativa fokusintervjuer med medarbetarna på enheten för social hållbarhet samt tjänstepersoner från olika kommunala bolag och sektorer i Gävle kommun. Arbetet med bokslutet har också inkluderat dokumentstudier.
Bokslutet innefattar ett urval av både genomförda insatser och indikatorer som illustrerar kommunens status i förhållande till de fyra målområdena. Det avslutas med slutsatser och rekommendationer för Gävle kommuns fortsatta arbete med det sociala hållbarhetsprogrammet.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
750kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Styrning och stöd har tagit fram ett förslag till sammanträdesdagar för år 2024 för kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.
För kommunfullmäktige: 19 februari, 25 mars, 27 maj, 17 juni, 23 september, 28 oktober, 25 november och den 16 december.
Kommunfullmäktiges sammanträden börjar kl. 09:00 och pågår som längst till kl. 17:00 på sammanträdesdagen. Sammanträdena 17 juni och 16 december kommer vid behov ej ha sluttid kl. 17:00.
-
Bilagor
-
400kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
280kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
26kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-