Möte 2019-09-23
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Bilagor
-
803kb Ladda ner dokument
-
489kb Ladda ner dokument
-
855kb Ladda ner dokument
-
514kb Ladda ner dokument
-
-
Omvårdnadsnämnden beslutade den 22 november 2018 (§148) att föreslå fullmäktige besluta att införa avgift för mat vid helinackordering, enligt gällande taxa, för ungdomar som fyllt 19 år och upprätthåller hel aktivitetsersättning, hel sjukersättning eller hel allmän ålderspension och som bor i bostad med särskild service för barn och ungdomar enligt LSS.
Styrning och stöd har utrett frågan. Bedömningen är att det är rättsligt möjligt att, med stöd av 2 kap. 5 § 1 men. KL och 19 § LSS, införa avgift för mat enligt det förslag som omvårdnadsnämnden fattat beslut om.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
887kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Gästrike Återvinnare har lämnat ett förslag till avfallstaxa för 2020 för beslut i respektive kommuns fullmäktige.
De förändringar som gör i avfallstaxan för år 2020 kan sammanfattas följande:
Höjer de rörliga kostnaderna som kunderna kan vara med och påverka – det ska löna sig att öka sorteringen och minska avfallet både ekonomiskt och miljömässigt
En fortsatt miljöstyrning mot att sortera mera och minska avfallet.
Avgifterna för restavfall ökar kraftigt medan avgifterna för matavfall sänks rejält. De kunder som har mycket restavfall får betala mera, medan de som har mycket utsortering av matavfall, tidningar och förpackningar gynnas.
Abonnemang med hemkompost jämställs med abonnemang som sorterar ut sitt matavfall i ett brunt kärl och det finns inte längre något ekonomiskt incitament att ha hemkompost. Våra mål styr mot att ta tillvara på energin och näringsämnena i matavfallet och tillverka fordonsgas och biogödsel.
I snitt ökar avgiften för en villa/radhus/lägenhet som sorterar med 5-13 kr/månaden/hushåll
Verksamhetsmässigt utmanas förbundet av att kostnaderna för behandling, främst förbränning, ökar kraftigt och omvärldsfaktorer som tex. avfallsindex och ökade drivmedelspriser ökar mer än budget. Det gör att förbundet visar ett kraftigt underskott i verksamheten. Även den ekonomiska planen för 2020 visar på fortsatt ökade underskott. Förslaget till avfallstaxa för 2020 beräknas ge förbundet en ökad intäkt på ca 17 miljoner kronor och ska därmed täcka förbundets kostnader.Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
248kb Ladda ner dokument
-
-
Förslaget har initierats från kultur- och fritidsnämnden som menar att det uppstått ett behov att uppdatera den tidigare policyn som tar hänsyn till fler aspekter än investering av ny konst. Nytt förslag är att 1%-regeln ska tillämpas när byggkostnaderna överstiger 10 000 000 kronor då tidigare belopp om 5 000 000 kronor innebär ett begränsat utrymme för konstinköp. Nytt är också att miljömässig hållbarhet läggs in som en aspekt i policyn.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
-
Omvårdnadsnämnden har den 13 december 2018, § 167, väckt ett ärende i fullmäktige om förändrade rutiner vid nyanställning inom omvårdnadsnämndens ansvarsområde. Innebörden av rutinen är att utdrag ur belastningsregistret ska uppvisas i samband med nyanställning till befattningar inom kundnära arbeten.
Den lagstiftning som idag möjliggör eller tvingar en arbetsgivare att genomföra registerkontroller har tillkommit genom noggranna överväganden. I den mån en arbetsgivare kräver att en arbetssökande visar upp ett utdrag ur belastningsregistret sker detta genom att den enskilde utnyttjar sin egen insynsrätt jämlikt 9 § i lag om belastningsregister. Syftet med denna insynsrätt har aldrig varit uppgifterna ska lämnas till potentiella arbetsgivare.
Regeringen presenterade nyligen betänkandet Belastningsregisterkontroll i arbetslivet – behov av utökat författningsstöd (SOU 2019:19). Såsom det anförs i yttrandet från sektor Styrning och stöd är förslaget riksdagen ska anta en ny lag om registerkontroller i kundnära arbeten inom vård- och omsorgsområdet. Utöver detta föreslås att registerkontroller utan stöd i lag förses med ett skadeståndsreglerat förbud.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
-
Detaljplanen syftar till att möjliggöra byggandet av ett storskaligt datacenter i direkt anslutning till ställverket i Stackbo.
Detaljplanen föreslår en markanvändning med yt- och energikrävande verksamheter. Detaljplanens bestämmelser säkerställer ett gott helhetsintryck och att eventuella störningar och visuell påverkan minskas.
Detaljplanen har varit på samråd mellan 21 mars och 18 april 2019. Inkomna synpunkter från närboende handlade främst om att Laggarbovägen genom Stackbo inte skulle klara den trafikökning som planen innebär. Även Trafikverket påpekade att det inte var lämpligt att använda Laggarbovägen för tillkommande trafik, då vägen är för smal.
Kommunen slöt efter samrådet ett exploateringsavtal med exploatören som förbinder exploatören att bygga en ny anslutningsväg mellan planområdets södra delar och riksväg 56.
Detaljplanen ställdes ut för granskning mellan 19 juni och 12 augusti 2019 och presenterade där ett nytt förslag med en ny anslutningsväg för trafik till/från planområdet. Under granskningen inkom inga synpunkter mot förslaget.
Kommunen bedömer att de synpunkter som inkommit under samråd och granskning bemötts och tillgodosetts.
Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan.
Planen handläggs enligt reglerna för utökat förfarande, Plan- och bygglagen 5 kap 7§.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
20mb Ladda ner dokument
-
48mb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 9 kap. 3 § KL gäller som huvudregel bestämmelserna om kommuner och landsting i kommunallagen även för kommunalförbund. Av 8 kap. 9 § KL följer att kommunalförbundet på sin webbplats ska ha en anslagstavla. Anslagstavlan ska vara lättillgänglig och kunna särskiljas från övrigt innehåll på webbplatsen. Vad anslagstavlan ska innehålla följer av 8 kap. 10-12 §§ KL.
Enligt 9 kap. 6 § 10 p. KL ska förbundsordningen uttryckligen innehålla uppgift om på vilken webbplats förbundets anslagstavla återfinns. Så som förbundsordningen är utformad idag brister det i detta avseende. Gästrike Återvinnare har därför, i sin förbundsstyrelse den 29 augusti, föreslagit förbundsmedlemmarna att anta ett förslag som reviderar § 13 i förbundsordningen.
Enligt § 21 i förbundsordningen ska ändring eller tillägg till förbundsordningen ske genom samstämmiga beslut i förbundsmedlemmarnas fullmäktige. Kommunfullmäktige i Gävle kommun bedömer att förslaget på revidering av förbundsordningen uppfyller de i kommunallagen angivna kraven och lämnar därför förslaget utan erinran och antar det som sitt eget.
Förslag till ny lydelse av Gästrike återvinnares förbundsordning:
§ 13. Förbundets kungörelser och andra tillkännagivanden
Kommunalförbundets kungörelser, tillkännagivanden av protokollsjusteringar och övriga tillkännagivanden sker på kommunalförbundets digitala anslagstavla på webbplatsen www.gastrikeatervinnare.se.
Kungörelse om sammanträde vid vilket budget fastställs ska anslås på förbundets digitala anslagstavla och på varje medlems anslagstavla.
Protokoll från förbundsfullmäktige och förbundsstyrelse ska tillställas medlemskommunerna i elektronisk form.
Allmänhet kan också ta del av anslagstavlans innehåll på Gästrike återvinnares kontor i Gävle.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
539kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Styrning och stöd har lämnat ett förslag till sammanträdesdagar för år 2020. Efter presidiets beredning föreslås följande sammanträdesdagar
24 februari, 30 mars, 18 maj, 15 juni, 28 september, 26 oktober, 30 november och 14 december.
Kommunfullmäktiges sammanträden börjar kl. 09:00 och pågår som längst till 17:00. Sammanträdena i juni och december kommer att vid behov ej ha sluttid kl 17.00.Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2018-06-18, §26, väckte Sandra Söderqvist (V) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Ekonomiavdelningen, Styrning och stöd samt från Gävle Energi AB.
Motionären föreslår att GEAB ska behålla och inte sälja de tilldelade utsläppsrätter som bolaget genom framgångsrika investeringar i miljövänlig produktion inte har behov av att använda på grund av minskade fossila utsläpp. Handeln med utsläppsrätter inom EU är det största i världen och omkring 40 procent av de fossila utsläpp som företag i EU står för beräknas att omfattas av handeln med utsläppsrätter.
I yttrandena från Ekonomiavdelningen och från Gävle Energi framhålls att syftet med handeln av utsläppsrätter är att skapa incitament för företag att ställa om och investera i utsläppssnål teknik. Handeln med utsläppsrätter infördes som ett styrmedel för att minska utsläppen av växthusgasen koldioxid. Den som inte behöver använda alla tilldelade utsläppsrätter genom att göra sin verksamhet bättre för miljön kan sälja utsläppsrätter till andra företag som är sämre på miljöförbättringar och behöver fler utsläppsrätter än de tilldelats. Systemet belönar alltså den som är duktig på miljöförbättringar och bestraffar den som är sämre.
Genom att minska sina fossila utsläpp kan företag därmed sälja de utsläppsrätter som företaget inte har behov av och det blir dyrare att släppa ut fossil energi för de företag som inte minskar sin klimatpåverkan. Gävle Energi har gjort stora investeringar i mer miljöeffektiv produktion som gjort bolagskoncernens produktion av el och värme nära klimatneutral. Det har delvis finansierats av omsättning av tilldelade utsläppsrätter. Att behålla utsläppsrätterna istället för att föra tillbaka dessa till systemet medför därmed ekonomiska konsekvenser för bolaget och riskerar framtida möjligheter för fortsatta klimatinvesteringar. I samband med beslut om budget- och ekonomisk plan för kommunen antas ägardirektiv och avkastningskrav för de kommunala bolagen. Då detta förslag har ekonomiska effekter för GEAB bör frågan inte hanteras genom en enskild motion utan i samband med kommunens budgetprocess.
2017 fattade EU beslut om att reformera systemet för handel med utsläppsrätter då det hittills ansetts finnas alltför många utsläppsrätter i systemet, vilket gjort att priset per utsläppsrätt blivit väldigt lågt. Nytt är att mängden tillgängliga utsläppsrätter i systemet som helhet kommer att minska i en snabbare takt. Genom att i högre takt än tidigare minska antalet tillgängliga utsläppsrätter i systemet och automatiskt annullera en del av utsläppsrätterna i den reservfond dit icke-använda utsläppsrätter samlas beräknas priset per utsläppsrätt pressas upp. Därmed stärks också systemets effekt och grundtanke, att skapa incitament och göra det lönsamt för verksamheter att ställa om i hållbar riktning och därmed minska klimatutsläppen. Reformeringen vars förändringar träder i kraft 2020 bör därför också leda till att de lokala klimatinsatser vi gör för utsläppsminskningar får en större effekt globalt.
Den automatiska annulleringen av en andel av de icke-använda utsläppsrätterna i reservfonden innebär också att en effekt av att behålla istället för att sälja utsläppsrätter blir att färre utsläppsrätter kommer till reservfonden. Det i sin tur gör att färre utsläppsrätter annulleras och då försvinner från systemet. Att klimatkompensera genom att behålla utsläppsrätter istället för att sälja dem blir därmed en åtgärd som inte längre tycks ge den klimatnytta som motionen argumenterar för.
Sammantaget gör Majoriteten bedömningen att ett reformerat och mer välfungerande system för handel med utsläppsrätter kommer att bidra till att det lokala klimat- och miljöarbete som kommunkoncernen gör, kommer att få en större effekt. EU:s insatser för att möta systemets grundproblematik med alltför många tillgängliga utsläppsrätter och därmed ett alltför lågt pris för skadliga klimatutsläpp gör dessutom att klimatnyttan minskat betydligt av att GEAB behåller istället för att sälja sina överblivna utsläppsrätter.Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2018-09-24, §20, väckte Isabella Bexell (V) och Stefan Pettersson (V) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
Motionärerna vill att en inventering och översyn ska göras utav trafiksäkerheten för barn- och unga gällande övergångsställen i kommunen och avstigningsplatser för bussar. Med syfte att åtgärda eventuella brister på övergångsställen i stadsdelar och ytterområden.
Livsmiljö Gävle gör bedömningen att detta är en aktivitet som ingår i ett övergripande arbete med en ny form av trafiksäkerhetsprogram. Majoriteten prioriterar trafikfrågorna och kommer att göra det fortsatt under mandatperioden. I det ingår trafiksäkerhetsfrågorna för trygga och barnsäkra miljöer i hela kommunen och program samt insatser för detta. Den nya cykelplanen som är under framtagande är också en del där säkrare skolvägar och förbättringar av cykelvägar vid skolor ingår. Utifrån detta föreslås motionen besvarad.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
13
Motion Sverigedemokraterna (SD) - Utred hur befintlig förskolepersonal kompetens kan komma barnen och förskoleverksamheten till godo så effektivt som möjligt
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-02-18, §15, väckte Wanja Delén (SD) och Mattias Eriksson Falk (SD) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Utbildningsnämnden.
Motionärerna vill att Utbildning Gävle ska utreda hur legitimerade förskollärares kompetens kan komma barn och den pedagogiska verksamheten till godo på ett så effektivt sätt som möjligt, hur planeringstiden kan säkerställas i förskolan samt om behov finns av fler medarbetare inom förskolan som kan utföra ”kringuppgifter” och ett kostnadsunderlag för en sådan insats.
Utbildningsnämnden konstaterar i sitt yttrande att ett arbete redan pågår eller har genomförts av de förslag som finns i motionen. Under två år har ett pilotprojekt pågått inom Utbildning Gävles förskolor med en översyn av förskollärares och barnskötares arbete och därefter har en renodling skett av deras uppdrag utifrån skollag och läroplan. I detta har även säkerställts att förskollärarna får den planeringstid de ska ha.
För Majoriteten är fler vuxna i förskola och skola som kan avlasta legitimerade lärare och förskollärare med arbetsuppgifter som kan utföras av andra yrkesgrupper en mycket prioriterad fråga. Detta för att frigöra tid för lärare och pedagoger att kunna fokusera på sitt uppdrag, stärka kvalitén ytterligare för barnen i förskolan och samtidigt förbättra arbetsmiljön för medarbetarna. Under 2019 har ett pilotprojekt startats upp där det på några förskolor anställts förskolestöd som bistår med praktiska kringuppgifter. Majoritetens mål är att samtliga förskolor och skolor ska göra motsvarande om pilotprojektet faller väl ut.
Då det som föreslås i motionen genomförts eller redan pågår inom Utbildning Gävle föreslås motionen besvarad.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-02-18, §15, väckte Richard Carlsson (SD) och Mattias Eriksson Falk (SD) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från enheten Social hållbarhet, Styrning och stöd.
I motionen föreslås att Gävle kommun ska intensifiera informationen om möjligheterna till återvandring och att Gävle kommun ska utreda möjligheten att inrätta funktionen återvandringshandläggare.
I Yttrandet från enheten Social hållbarhet redogörs för Migrationsverkets arbete och befintliga uppdrag att underlätta och stödja flyktingar och andra skyddsbehövande med uppehållstillstånd som frivilligt vill återvandra till sina hemländer. Detta görs konkret genom operativt arbete och hantering av projektstöd. I yttrandet görs bedömningen efter dialog med Migrationsverket och verksamheter inom Välfärd Gävle att det inte är motiverat att Gävle kommun ska utöka arbetet med återvandring. Migrationsverket innehar redan det statliga uppdraget att arbeta med olika insatser för återvandring.
Majoriteten delar bedömningen i yttrandet. Gävle kommun bör inte överta statliga uppgifter utan fortsatt prioritera det kommunala arbetet med en stärkt integration och etablering. Mot denna bakgrund föreslås avslag på motionen.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen inkom 2019-04-28. Yttrande över E-petitionen har inkommit från Enheten Övergripande planering, Styrning och stöd.
Förslagsställaren föreslår att kommunens egna verksamheter ska uppmanas att använda muggar istället för engångspappersmuggar för att minska belastningen på klimat- och miljö.
I yttrandet över motionen beskriver enheten för Övergripande planering att förslaget går i linje med Gävle kommuns miljöstrategiska program med miljömål för att minska förbrukningen av engångsartiklar. Till exempel uppmanas medarbetare att använda en checklista på kommunens intranät för att inventera produkter som kan tas bort eller bytas ut på sin arbetsplats. I kommunens upphandlingar läggs fokus på att välja bort och minska inköp av produkter som inte är miljömässigt hållbara. Tillsammans med Högskolan i Gävle, Region Gävleborg och näringslivet deltar Gävle kommun också i projekt för att fasa ut plastartiklar.
Att ställa om till ett miljömässigt hållbart samhälle kräver ständiga förbättringar och just nu pågår en revidering av det miljöstrategiska programmet. I det arbetet är förslag från kommunens medarbetare både välkommet och positivt. Förslaget i E-petitionen kommer att tas med och beaktas under denna revidering. Utifrån detta föreslås E-petitionen besvarad.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
58kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-