Möte 2020-02-24
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Gävle Hamn har sedan 2018 ansvaret för drift och skötsel av Gävle kommuns befintliga fritidsfarleder. Uppdraget innebär att Gävle Hamn AB står som sägare av anläggningar gentemot Transportstyrelsen som är tillsynsmyndighet.
Ansvaret för drift, underhåll och liknande behöver övergå från Gävle Hamn AB till Gävle kommun. Samhällsbyggnadsnämnden får därför i uppdrag att sköta kommunens angelägenheter vad gäller frågor om fritidsbåtsfarleder. Anledningen till denna förändring är de kostnader som är förenliga med ägandet av farlederna. Gävle Hamn AB har ingen möjlighet att göra avdrag av mervärdeskatt eller kostnaden som sådan i sin inkomstdeklaration. Uppdraget kring farlederna får anses vara en sådan angelägenhet att den ska handhas av kommunen som sådan och därmed bekostas av skattekollektivet.
Förslag på ny lydelse i samhällsbyggnadsnämndens reglemente (1 §, avsnitt 1.2, 16 p.)
drift och underhåll av fritidsbåtsfarleder samt inrättande, ändring, förflyttning eller indragning av sjösäkerhetsanordningar för sådana farleder
Förslag på strykning i Gävle Hamns ägardirektiv (4 §)
Bolaget ansvarar för utprickning och skötsel av befintliga fritidsbåtsfarleder inom Gävle kommunBilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden har väckt ett ärende i fullmäktige jämlikt 5 kap. 22 § 1 p. kommunallagen. Nämnden föreslår fullmäktige att höja felparkeringsavgifterna i kommunen enligt vad som föreskrivs i nämndens protokoll.
Förslaget innebär att den som parkerat för länge eller parkerat utan att erlägga avgift får betala 500 kr i felparkeringsavgift. Den som parkerat mot gällande parkeringsförbud får betala 700 kr i felparkeringsavgift. Om någon parkerat på en reserverad parkeringsplats för rörelsehindrade eller på en plats där det finns förbud att stanna gäller att denne får betala en felparkeringsavgift motsvarande 900 kr.
De nya avgifterna börjar gälla från och med den 1 april 2020.Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
352kb Ladda ner dokument
-
-
Verksamhetsområde för VA är ett geografiskt avgränsat område inom vilket Lagen om allmänna vattentjänster gäller (LAV). Det innebär såväl rättigheter som skyldigheter för VA-huvudman och fastighetsägare. VA-huvudmannen är skyldig att skyndsamt och så länge behov finns ordna med den vattentjänst eller de vattentjänster som verksamhetsområdet avser. Fastighetsägaren har motsvarande rätt att försörjas av den allmänna VA-anläggningen och är avgiftsskyldig för vattentjänsterna inom verksamhetsområdet där fastigheten ligger.
Byggnads- och miljönämnden beslutade 2014-01-29 att kriterierna i §6 LAV är uppfyllda för området Heliga Landet och att området därmed har ett behov av allmän försörjning av vatten och spillvatten. (se bilagor Behovsbeslut §6 Heliga Landet och utredning enligt § 6 LAV)
Gävle Vatten är VA-huvudman i Gävle och ansvarar för den allmänna VA-försörjningen inom verksamhetsområdet för VA.
I Gävle Vattens uppdrag ingår att bereda förslag på ändringar av verksamhetsområdet för VA i de områden där Gävle kommun fattat beslut om att kriterierna enligt §6 LAV är uppfyllda.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade 1998-11-23 om regler för konstnärlig utsmyckning och gestaltning vid nybyggnad, om- och tillbyggnad samt riktlinjer för handläggning av sådana ärenden. Det fastställde bl.a. att Gävle kommun ska tillämpa 1 %-regeln och att dåvarande Kulturnämnd ansvarar för den konstnärliga utsmyckningen kommer till stånd i enskilda projekt i samråd med berörda parter. Det har uppstått ett behov av ett förtydligande för den offentliga konsten och därav är förslaget att en policy för den offentliga konsten upprättas för att hänsyn till fler aspekter tas än investering av ny konst.
Policyn fastställer syftet med den fasta offentliga konsten, vilka aspekter som ska beaktas vid anskaffning av ny konst samt vem som initierar och verkställer att den nya konsten kommer på plats. Nytt förslag är att 1 %-regeln ska tillämpas när byggkostnaderna överstiger 10 000 000 kr då tidigare belopp om 5 000 000 kr innebär ett begränsat utrymme för konstinköp.
Policyn innefattar även regler för vården av den offentliga konsten och hur ansvar ska fördelas mellan parter, detta för att möjliggöra tydligare ansvar för att den offentliga konsten underhålls. Donationer, försäljning och ändring av konst fastställs utifrån tidigare förhållningssätt.
Ärendet har återremitterats och Kulturavdelningen har efter återremitteringen utrett möjligheten att använda den mellanskillnad som höjningen från 5 000 000 till 10 000 000 innebär, till vård av konsten. Utredningen visar:
Det går ej att använda investeringsmedel till driftskostnader såsom underhåll. Det finns en viss möjlighet att använda investeringsmedel till konsultkostnader men dessa bör då vara knutna i största möjliga mån till det objekt som genererar medlen och innebär på grund av detta ingen egentlig garanti för att t ex översyn av andra objekt kan genomföras. Vi har dock ett väl upparbetat samarbete med GFAB, där också de största investeringarna ligger, med viss flexibilitet inom projekten som möjliggör omprioriteringar vid behov mellan olika projekt. Dock kan ej vård av konsten ingå i detta. Nämnas bör att GFAB har egna vårdplaner och underhållsansvar för nya investeringar och således ansvar för detta. Det stora behovet av vård kring konst ligger just nu inom den samling som kommunen redan innehar, merparten i form av gåvor från GDJ-fonden.
Antal projekt som landar under 10 000 000 är, trots att de är få till antalet, ofta lika omfattande arbetsmässigt som projekt med investeringsmedel över 10 000 000, dvs samma arbete behöver genomföras men till mycket mindre budget. Det är med anledning av detta som Kulturavdelningen önskar höja det nedre beloppet. Vi ser det inte som en ambitionssänkning för konsten utan snarare som en kvalitetssäkring av vårt arbete då vi med en högre summa kan arbeta mycket bättre och med en säkerställd kvalitet i utförandet av konstinventeringar.Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
405kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Den 25 november 2019 beslutade kommunfullmäktige att anta den av samhällsbyggnadsnämnden föreslagna och reviderade plantaxan för år 2020. Nämnden fick också delegation från fullmäktige att för varje år justera timavgifterna för geografisk information och mätningsavgifter på ett sådant sätt att avgifterna följer prisindex för kommunal verksamhet (PKV). Den nya plantaxan började gälla den 1 januari 2020.
Samhällsbyggnadsnämnden har, via tjänstemän, påpekat att ”Plantaxa 2020” inte avser året 2020 utan ska gälla tills vidare. Fullmäktiges beslut per den 25 november 2019 § 8 innebär att fullmäktige antagit plantaxan enbart för året 2020. Nämnden har också meddelat basmånaden, avseende geografisk information och mätningsavgifter, i dokumentet Plan 2020 rätteligen är oktober 2018 och inte oktober 2019.
I anledning av nu anförda skäl ska den av fullmäktige tidigare antagna plantaxan (Plantaxa 2020) anses gälla tills vidare och inte enbart för år 2020 samt att basmånaden i dokumentet Plan 2020 rätteligen ska vara oktober 2018 och inte oktober 2019.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd, ekonomiavdelningen har stämt av nämnder och styrelses upprättade internbudgetar för år 2020 mot förutsättningarna i den av Kommunfullmäktige fastställda Kommunplanen för år 2020.
Ärendet innehåller en beskrivning kring förändrade kommunbidrag samt förslag på finansiering.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
636kb Ladda ner dokument
-
-
Svenska Kommun Försäkrings AB (SKFAB) har berett och utarbetat förslag till nytt aktieägaravtal och reviderad bolagsordning. Utgångspunkten har varit att skapa ett aktieägaravtal som till fullo harmonierar med det strikta regelverk som gäller för försäkringsbolag vilket skärptes ytterligare 2016 med nya solvensregler. Aktieägaravtalet har således förändrats avseende vilket kapital respektive delägare ska täcka i bolaget. I denna del är förslaget att kapitalet ska baseras på vardera ägares aktieandel vilken i sin tur ska motsvara den omfattning av risk som varje ägare försäkrar i bolaget inom det som vanligen benämnes ”kommunförsäkring” d.v.s. egendom i kommunal verksamhet samt ansvar inom denna verksamhet.
Utöver denna förändring så har även reglerna för in- respektive utträde ur bolaget förtydligats.
I samband med översynen av aktieägaravtalet har även bolagsordningen justerats så den inte ska vara motstridig det nya aktieägaravtalet. I denna justering ingår även uppdatering av hembudsreglerna så de motsvarar nu gällande process för hembudsförfarande.
En utförlig beskrivning av de förändringar som gjorts i såväl aktieägaravtal som bolagsordning finns beskrivet i missivskrivelsen till styrelsen för SKFAB med rubriken ”förslag till reviderat aktieägaravtal”. I den skrivelsen finns också ett avsnitt som beskriver ekonomiska konsekvenser av förslaget eftersom avtalsförslaget innehåller en rad regleringar kopplat till krav på solvenskapital och fördelning av aktier mellan ägarna. För Gävle kommuns del innebär förändringarna inget behov av tillskott av kapital.
Bolagsordningen fastställs på bolagsstämman medan aktieägaravtalet blir gällande när samtliga delägares beslutande församlingar godkänt och undertecknat avtalet. Tidsplanen är att kunna fastställa bolagsordningen på bolagsstämma den 14 maj 2020 samt att ett nytt aktieägaravtal kan gälla from juli 2020.Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
808kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-02-18, §15, väckte Wanja Delén (SD) och Mattias Eriksson Falk (SD) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Utbildningsnämnden.
I motionen föreslås att Gävle kommun aktivt rekryterar dagbarnvårdare och utreder hur kommunen kan få fler att vilja bedriva pedagogisk omsorg. En skillnad mellan förskola och pedagogisk omsorg är att förskolan styrs av läroplanen, medan den är vägledande, men inte bindande för pedagogisk omsorg. Idag bedriver kommunen vid sidan om förskoleverksamhet både egen pedagogisk omsorg liksom att det finns flertalet fristående enheter som godkänts av Utbildningsnämnden. Kommunens utbud av pedagogisk omsorg styrs av hur efterfrågan på pedagogisk omsorg utvecklas från vårdnadshavare. Verksamheten anpassas därför redan idag kring hur behovet av pedagogisk omsorg ser ut. Det betyder att den befintliga fördelningen som finns mellan platser inom pedagogisk omsorg i förhållande till platser på förskola speglar denna efterfrågan. Utifrån detta föreslås att motionen besvaras.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-03-25, §16, väckte Gin Akgul Hajo (V), Tord Fredriksen (V), Isabella Bexell (V), Kristina Sjöström (V), Owe Hellberg (V) och Charlotta Lagnander (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från enheten för Social hållbarhet, Styrning och stöd.
Motionärerna föreslår att Gävle kommun inleder ett arbete utifrån SKL:s, Sveriges kommuner och Landstings plattform för att bli en så kallad MR-kommun. Enheten för Social Hållbarhet hänvisar i sitt yttrande över motionen till SKL som har konstaterat att det idag pågår många olika insatser och ett bra arbete inom flera kommuner och regioner för att förverkliga mänskliga rättigheter i praktiken. Arbete som inte alltid benämns som arbete för mänskliga rättigheter, men som sker inom ramen för till exempel förverkligandet av FN:s Agenda 2030.
Gävle kommun har tidigare deltagit i delprojekt inom ramen för SKL:s plattform som handlade om mänskliga rättigheter i styrning och ledning. Detta är nu integrerat i Gävle kommuns Sociala Hållbarhetsprogram. Enheten för Social Hållbarhet gör bedömningen att mänskliga rättigheter är väl integrerat i det Sociala Hållbarhetsprogrammet i både mål och indikatorer enligt SKL:s plattform. Skillnaden är därmed att Gävle kommun valt att benämna arbetet övergripande med termen Social Hållbarhet, där mänskliga rättigheter ingår som en del av programmet. Arbetet med att strategiskt och långsiktigt säkerställa de mänskliga rättigheterna kommer därav att fortsätta inom ramen för det Sociala Hållbarhetsprogrammet. Motionen föreslås utifrån detta att besvaras.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-02-18, §15, väckte Wanja Delén (SD) och Mattias Eriksson Falk (SD) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden.
Sverigedemokraterna föreslår i motionen att Svenska för invandrare (SFI) och utbildning i samhällskunskap görs obligatoriskt för nyanlända invandrare och att krav införs på deltagande och på framsteg i utbildningen för att få ta del av etableringsstöd, försörjningsstöd och bostadsbidrag. Eftersom det är staten genom Försäkringskassan som beslutar om etableringsersättning och bostadsbidrag för olika individer så fokuserar inte yttrandet eller detta utlåtande i så stor del på de förslag i motionen som gäller just statens ansvar utan de delar som gäller kommunen. Gävle kommunfullmäktige har heller inte rådighet över statliga frågor.
I yttrandet över motionen konstateras att enligt Socialtjänstlagen får och ställer Socialnämnden krav på att den som behöver försörjningsstöd under en viss tid också måste delta i anvisad insats som syftar till att kunna komma i egen försörjning. Utbildningsplikt råder i Gävle för alla sökanden. Det gäller alla sökanden att denne behöver delta i praktik, kompetenshöjande insatser eller en annan arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Om den enskilde sedan upprepat avböjer att delta i dessa insatser så får också ersättningen minskas eller helt tas bort. Detta framgår också och tillämpas enligt den lokala riktlinjen inom Välfärd Gävle för försörjningsstöd i de fall där sökande vid upprepande tillfällen uteblir och inte aktivt deltar. Välfärd Gävle betonar att alla ansökningar av bistånd bedöms och utreds individuellt eftersom behoven varierar och en personlig plan görs och följs upp för varje individ. Detta gör att bedömningen är att inga nya beslut eller tillägg krävs för att ställa krav på den enskildes deltagande då det redan sker idag. I motionen föreslås även att obligatorisk undervisning i samhällsorientering ska införas. Samhällsorientering ingår redan idag som en del i undervisningen på Svenska för invandrare, SFI och enligt skollagen ska alla kommuner aktivt verka för att nå vuxna i kommunen för att motivera dem att studera och ge dem de kunskaper de behöver för att delta i arbetslivet.
Sammanfattningsvis görs bedömningen från Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden att utifrån gällande lagstiftning och lokala riktlinjer som följer denna så agerar kommunen redan inom lagens ramar och ställer idag krav på den som erhåller försörjningsstöd.
När det gäller förslagen i motionen som handlar om etableringsersättning och bostadsbidrag åligger det inte kommunen att besluta om, men en relevant kommentar är att regeringen har skärpt kraven när nytt regelverk för nyanlända med utbildningsplikt infördes 1 januari 2018. Det innebär att alla nyanlända som tar del av Arbetsförmedlingens etableringsinsatser och som bedöms vara i behov av utbildning för att komma i arbete anvisas till att söka och ta del av utbildning, annars kan ersättningen dras in.Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2017-11-27, §22, väckte Isabella Bexell (V) rubricerad motion.
Yttranden över motionen har inkommit från Enheten för social hållbarhet och kommunikationsavdelningen samt Kommunala tillgänglighetsrådet.
Motionären föreslår att kommunen i högre grad tillgängliggör mer av sin information på teckenspråk på kommunens webbsida och erbjuder information för att öka möjligheterna att vara med och påverka för alla medborgare. Enheten för Social hållbarhet och kommunikationsavdelningen beskriver i sitt gemensamma yttrande att kommunen idag via till exempel kommunens Sociala hållbarhetsprogram och kommunikationsstrategi har fastställt att kommunikationen på kommunens olika kanaler ska vara tillgänglig utifrån flera aspekter. Teckenspråk är också enligt språklagen ett språk som ska skyddas och främjas. Det kräver följsamhet i organisationen till redan fastställda strategier och program för att detta ska säkerställas i alla led.
Det finns behov av att utveckla Gävle kommuns hemsida och att utvalda delar också finns på teckenspråk bör vara en del av en sådan utveckling. Utifrån detta föreslås bifall på motionen.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-02-18, §15, väckte Martina Kyngäs (KD) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
Motionären föreslår att Samhällsbyggnadsnämnden ska få i uppdrag att genomföra sandning på en del, och inte hela gång- och cykelvägarnas bredd på möjliga sträckor utanför kommunens stadskärna. Detta med syfte att underlätta för till exempel användning av spark eller pulka.
Livsmiljö Gävle gör bedömningen att genomförande av motionens förslag skulle innebära att Gävle kommun brister i sitt väghållaransvar. Att minska sandning- och grusning av gång- och cykelvägar på vissa sträckor riskerar väghållaransvaret då risken ökar för personskador eller olyckor på grund av halka som inte avhjälpts. De entreprenörer som idag sköter sandning- och grusning på kommunens uppdrag har inte den utrustning som krävs för att kunna sanda enbart en del av vägbredden. Utifrån ett tillgänglighetsperspektiv finns också problem med att sanda enbart halva bredden av vägen och en minskning av sandning på vissa sträckor är därför inte önskvärt.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-04-29, §27, väckte William Elofsson rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden.
Motionären föreslår att krav införs på att söka arbete hos andra arbetsgivare än Gävle kommun och att skicka in CV och personligt brev för att få möjlighet att få arbetslivserfarenhet via Gävle kommuns feriepraktik i årskurs två på gymnasiet.
Gävle kommun erbjuder idag alla ungdomar efter årskurs två i gymnasiet två veckors feriepraktik i kommunens olika verksamheter. Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden konstaterar i sitt yttrande att det huvudsakliga syftet med att erbjuda två veckors feriepraktik under sommarlovet inom kommunala verksamheter är att ge värdefull arbetslivserfarenhet och rusta den enskilde för framtida arbete. Det är också utifrån detta positivt, och inte negativt att kunna ge erfarenhet och väcka intresse för till exempel välfärdsyrken som finns inom Gävle kommun, där rekryteringsbehoven växer. Att införa ett krav på att skicka in cv och personligt brev till sin ansökan om feriepraktik skulle också betyda en stor ökning av administration för Välfärd Gävle. Detta då det skulle innebära att ta emot hundratals CV:n och personliga brev samt att kontrollera att den sökande har sökt arbete hos en annan arbetsgivare. Utifrån detta finns inte anledning att ändra dagens ordning och försvåra för unga att få arbetslivserfarenhet och prova yrken inom Gävle kommunkoncern.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
50kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-05-27, §23, väckte Pekka Seitola rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från Ekogas AB.
Motionären föreslår att en snabbutredning genomförs om vad en ombyggnad av produktionsanläggningen för biogas till ett kombikraftverk skulle innebära för bolaget och i form av nya investeringar samt ekonomiska konsekvenser.
I yttrandet över motionen beskrivs svar på de frågor som motionen önskar svar på.
Sammanfattningsvis konstateras att en ombyggnation enligt motionens resonemang skulle bli mycket olönsamt jämfört med dagens biogasproduktion. Den totala försäljningen av biogas motsvarar idag den produktionskapacitet som bolaget har. Vid en ombyggnation till kombikraftverk skulle intäkterna minska kraftigt. En situation där Ekogas AB slutar tillverka fordonsbränsle enligt dagens volymer innebär också att ingångna avtal bryts, till exempel det 10-åriga leveransavtalet med VY buss AB för att förse stadsbussarna i Gävle med fordonsgas. Motionens förslag att snabbutreda vad en ombyggnation till kombikraftverk skulle innebära gällande investeringar och ekonomiskt för bolaget, besvaras således av yttrandet.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-09-23, §20, väckte Owe Hellberg (V), Gin Akgul Hajo (V), Isabella Bexell (V), Tord Fredriksen (V), Kristina Sjöström (V), Charlotta Lagnander (V) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från avdelningen för övergripande planering, Styrning och stöd.
Motionärerna föreslår att AB Gavlegårdarna ges i uppdrag att bygga ett trygghetsboende eller hyresrätter i Hamrångebygden samt att hyresnivåerna ska vara lägre än nybyggnation i centrala Gävle vid likvärdiga eller lägre produktionskostnader.
I den politiska plattform med de 100 första insatserna Majoriteten vill genomföra tillsammans är en viktig del att möjliggöra för byggnation av fler bostäder på landsbygden och att fler trygghetsboenden ska byggas i vår kommun. Du ska kunna bo och leva i hela kommunen oavsett vilket skede du är i livet. Därför har AB Gavlegårdarna under 2020 i Majoritetens kommunplan fått i uppdrag att bygga ett trygghetsboende i Hamrångebygden. Den andra delen i motionen avser hyresnivåerna vid byggnation och även där pågår ett aktivt arbete, den är dock mer komplicerad rent juridiskt.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-