Möte 2021-06-21
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Bilagor
-
283kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
20kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
322kb Ladda ner dokument
-
-
3
Godkännande av kommunens Årsredovisning år 2020 för Gävle kommun och ansvarsfrihet för styrelsen, övriga nämnder och de förtroendevalda i dessa, samt revisionsberättelse och granskningsrapport avseende revisorskollegiet
Kommunstyrelsen har upprättat en årsredovisning för Gävle kommun för år 2020 samt överlämnat denna till Kommunfullmäktige för godkännande. I samband med behandlingen av årsredovisningen tar Kommunfullmäktige också ställning till frågan om ansvarsfrihet och eventuella anmärkningar.
Som underlag för Kommunfullmäktiges ställningstagande i frågan finns, utöver årsredovisningen, även revisorernas revisionsberättelse och de granskningar som revisionen har genomfört under året.
Revisorerna konstaterar i revisionsberättelsen att balansräkningen innehåller väsentliga klassificeringsfel gällande finansiell leasing och anser att Kommunstyrelsen behöver utveckla sin modell för klassificering av hyresavtal. Med anledning av ovanstående avstyrker revisorerna att Kommunfullmäktige godkänner årsredovisningen. Revisorerna tillstyrker dock att Kommunstyrelsen, övriga nämnder, gemensamma nämnder samt de förtroendevalda i dessa organ beviljas ansvarsfrihet.
Mot bakgrund av vad som framkommit i årsredovisningen och i revisionens granskningar föreslår presidiet att Kommunfullmäktige beviljar ansvarsfrihet till styrelsen, övriga nämnder, gemensamma nämnder och de förtroendevalda i dessa organ.
I samband med behandlingen av kommunens årsredovisning behandlas även granskningen av revisionskollegiets förvaltning. Kommunfullmäktiges utsedda granskare har funnit Revisionskollegiets räkenskaper och förvaltning i god ordning. Presidiet föreslår att Kommunfullmäktige godkänner granskningen av Revisionskollegiets förvaltning.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
360kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
4
Investerings- och exploateringsbudget 2022- 2025 och ombudgetering av investeringsanslag och Exploateringsbudget 2021
Beslut om Kommunplan med årsbudget 2022 och utblick 2023–2025 tas i år av Kommunfullmäktige i november månad. För att säkerställa en bra framförhållning för planering av investeringsverksamheten kommer exploaterings- och investeringsbudgeten för 2022 med plan för 2023-2025 samt ombudgetering av 2021 att beslutas i kommunfullmäktige i juni.
I beslut av kommunplan med årsbudget som beslutas i kommunfullmäktige i november kommer den beslutade investeringsbudgeten att justeras utifrån uppdaterade exploateringskalkyler och tidsplaner avseende byggnation.Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd har sammanställt delårsrapport 1 2021.
Delårsrapporten redovisar nämnderna, kommunens och de helägda bolagens ekonomiska resultat och resultatprognos, investeringar och prognos för helåret samt återredovisning av verksamheten i relation till kommunfullmäktiges mål och uppdrag. Sammanställd redovisning utförs inte vid delår 1.
På en övergripande kommunnivå prognostiseras ett ekonomiskt överskott som överstiger budget. Nämnderna prognostiserar ett underskott (exklusive exploateringsresultat och realisationsvinster) på 127 mnkr. Skatteintäkter, utjämning, pensionskostnader och bidrag från staten med anledning av pandemin prognostiseras ge intäkter på 156 mnkr mer än budgeterat.
I och med beslut om Kommunplan 2021 fattades beslut gällande Gavlia-koncernen vilket innebär att prognostiserat resultat behöver justeras jämfört med det resultatkrav som angavs i kommunplan. Resultatet för 2021 skall uppgå till minst 6,1 mnkr.
Under 2021 finns möjligheten att söka bidrag för nedsättning av lokalhyra. Detta är ett av statens stöd med anledning av Covid-pandemin. För att få bidraget skall hyresvärd göra en nedsättning som motsvarar stödbeloppet från staten. Därmed kommer Gävle kommunfastigheter AB (GFAB) att få en negativ ekonomisk resultatkonsekvens motsvarande hälften av det bidrag som verksamheten kommer att få. Detta ekonomiska utfall för GFAB accepteras utöver resultatkravet på bolaget.
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden har under 2021 högre volymer inom boende motsvarande 16 helårsplatser. Därmed har nämnden tilldelats för låg ram i relation till verksamhetens volym. Årskostnaden för dessa platser kalkyleras till en kostnad av 15 mnkr.
Inför beslut om delårsrapport I har det gällande Covid-reserv fattats beslut om stöd till näringsidkare motsvarande 4,1 mnkr samt beslut om återhämtningsdagar för kommunens medarbetare, prognostiserat till en kostnad av 16 mnkr. Eventuellt beslut om omfördelning av ram sker i samband med delårsrapport II. Per sista april har 4322 återhämtningsdagar tagits ut, motsvarande 23% av det totala möjliga uttaget. Kostnaden för vikarier uppgår per sista april till 2,4 mnkr.Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har gett sektor Styrning och stöd uppdrag att ta fram ett nytt Näringslivsprogram.
Näringslivsprogrammet ska visa vad näringslivet i Gävle kommun behöver. Programmets målområden är vad som krävs för att Gävle ska vara en företagsplats där företag kan växa och utvecklas, dit företag lockas och där nya företag startas. Näringslivsprogrammets mål är ett påtagligt förbättrat företagsklimat i Gävle kommun.
Gävle kommuns har tre kommunövergripande strategiska program: Sociala hållbarhetsprogrammet, Näringslivsprogrammet och Miljöstrategiska programmet. Programmen utgår ifrån de sociala, ekonomiska och ekologiska dimensionerna för hållbar utveckling och ska styra kommunen mot FN:s 17 globala mål.Ambitionen med det nya programmet är att möta behovet och önskemålen om ett tydligt, kortfattat och lättförståeligt program med målområden framtagna i samverkan mellan kommunen, näringslivet och andra aktörer. Programmet är framtaget av kommunen och näringslivet tillsammans. Kommunen tar en ledande roll och krokar arm med företagen för att hitta rätt i vad som behöver förbättras.
Näringslivsprogrammets sträcker sig över fem år och pekar ut fyra strategiska målområden. Under programmets genomförandetid ska målområdena brytas ned i aktiviteter av kommunkoncernen och andra berörda. I Gävle kommun har alla sektorer och bolag inom kommunkoncernen ansvar för att bryta ned programmet i sina verksamhetsplaner och ta fram aktiviteter som bidrar till målet om ett förbättrat företagsklimat. Arbetet koordineras genom kommundirektörens ledningsgrupp. För att uppnå programmets mål behöver också näringslivet och andra berörda aktörer bidra i de delar som kommunen inte kan påverka.
För att skapa förutsättningar för ett framgångsrikt program bildas ett näringslivsråd, som består av representanter från näringslivet, politiker och kommundirektör. De kommer följa näringslivsprogrammet, på en strategisk nivå, för att se om de uppställda målen uppfylls. Det tillsätts också en referensgrupp, med representanter från näringslivet, kommunen och andra samhällsaktörer. De träffas regelbundet för att diskutera arbetet med programmet. På Näringslivsenheten finns en programledare som leder arbetet med näringslivsprogrammet. Programledaren planerar möten, arrangerar dialoger, träffar referensgruppen och följer upp programmets mätetal.
Näringslivsprogrammet följs upp genom de mätetal som anges under respektive målområde. Uppföljningen sker i samband med kommunens årsredovisning och presenteras för kommundirektörens ledningsgrupp och näringslivet. Mätetalen visar framgången av programmet och utgår från 2021 års siffror, vilket möjliggör att följa den positionsförflyttning som förväntas ske under programperioden. För att synliggöra utvecklingen ska mätetalens resultat visualiseras och vara tillgängliga.
Näringslivsprogrammet har under våren varit ute på remiss och politiska partier, nämnder och styrelser inom kommunen, näringslivsorganisationer samt andra aktörer har inkommit med yttranden och synpunkter. Ett antal förtydliganden och förändringar har genomförts efter remisstiden med anledning av inkomna synpunkter.Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
645kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
447kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
15kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
23kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
263kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
884kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
261kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
321kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
991kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
52kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade 2020-12-14 att ansvaret för skötsel av allmän mark, dnr 20KS419, skall flyttas från Gavlia-koncernen till Samhällsbyggnadsnämnden och övergången är verkställd per 2021-05-01.
Med anledning att Gavlefastigheter inte längre skall ansvara över gata/park behöver bolagets ägardirektiv ändras. Förslag till nytt ägardirektiv är beslutat av Gävle Stadshus styrelse den 26 maj.Bilagor
-
Kommunfullmäktige beslutade 2020-12-14 att ansvaret för skötsel av allmän mark, dnr 20KS419, skall flyttas från Gavlia-koncernen till Samhällsbyggnadsnämnden och övergången är verkställd per 2021-05-01.
Med anledning att Gavlefastigheter inte längre skall ansvara över gata/park behöver bolagets bolagsordning ändras. Förslag till ny bolagsordning är beslutat av Gävle Stadshus styrelse den 26 maj.
Gavle Drift och Service är ett helägt kommunalt dotterbolag till Gavlefastigheter Gävle kommun AB.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
490kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade i november 2017 om att möjligheten att lämna medborgarförslag skulle upphöra för att istället ersättas med möjlighet att ge digitala förslag, s.k. e-petitioner. I samband med beslutet tog fullmäktige också beslut om riktlinjer för hantering av e-petitioner.
Då nuvarande riktlinjer beskriver hur tidigare medborgarförslag hanterades finns det anledning att uppdatera innehållet. Förutom språkliga förtydliganden så beskrivs i förslaget till reviderade riktlinjer att återkoppling ska ges till samtliga förslagsställare vars e-petitioner avvisas. Vidare förtydligas även vad e-petitioner inte får innehålla samt att förslag som inte får tillräckligt många röster ska finnas tillgängliga och kunna läsas under ett års tid.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden har väckt ärendet om Mobilitetsnorm till fullmäktige. Mobilitetsnorm för Gävle kommun har tagits fram i syfte att ersätta Parkeringstal för cykel och bil, som är kommunens gällande parkeringsnorm. Gällande parkeringstal togs fram i samband med Gävle kommuns Parkeringspolicy, båda dokumenten är antagna av Kommunfullmäktige 23 februari 2015. Mobilitetsnormen innehåller riktlinjer för parkering och andra mobilitetslösningar i detaljplaner och bygglov. Mobilitetsnormen kommer att gälla tillsammans med parkeringspolicy från 2015.
I mobilitetsnormen har även parkeringstalen och standardkrav på parkeringar reviderats och kompletterats.
Efter att ärendet har behandlats i samhällsbyggnadsnämnden har antagandehandlingen förtydligats med skrivning gällande Boverkets byggregler (BBR) i avsnitt 3.1.Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-02-24, §24, väckte Tord Fredriksen (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Omvårdnadsnämnden och HR-avdelningen, Styrning och stöd.
I motionen föreslås en modell där ersättning ges med upp till 70% av lön eller i tid för håltimmarna i schemat till den som väljer att arbeta delad tur, så länge delad tur används i verksamheten.
Utgångspunkten för schemaläggning är att brukare/kunders behov av stöd och insatser ska kunna tillgodoses på ett kvalitativt sätt där bemanning, ekonomiska förutsättningar och gällande kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter. Det lokala avtalet mellan kommunen och Kommunal om flexibla arbetstidsmodeller för att möjliggöra lokala anpassningar och större möjlighet att möta olika medarbetares önskemål är ett sådant exempel. Andra viktiga grundförutsättningar i schemaläggningen är Gävle kommuns beslut om rätt till heltid och arbetstidslagstiftningen. Dessa olika ramar beskrivs i både Omvårdnadsnämndens och HR-avdelningens yttrande över motionen.
Delade turer och dess olika alternativ har under lång tid varit en aktuell politisk fråga och ambitioner liksom försök att få bort användningen av delade turer har inte lyckats. Ett alternativ till delad tur är till exempel fler arbetspass på helger för medarbetarna för att nå heltidschema. I Söderhamns kommun som infört den modell som motionären föreslår har en stor majoritet valt att fortsätta arbeta delad tur när en sk. uppehållsersättning införts. Frågan är därmed om det kan finnas andra metoder och resursanvändning för att i grunden faktiskt få bort de ofrivilliga delade turerna helt.
Sundsvalls kommun har valt en annan väg utifrån ingången att istället för att riskera att upprätthålla användningen av delade turer, ta steg för att kunna avskaffa dessa helt över tid. Grundfrågan handlar inte minst om kompetensförsörjningen och att både säkerställa tillgången till kompetensutveckling för befintliga medarbetare och framförallt, fler och utbildade kollegor. Där är äldreomsorgslyftet och arbetet för färre vikarier och fler fasta tjänster några viktiga exempel.
Ett annat viktigt och påbörjat uppdrag i kommunplanen som kan kopplas till detta område, men som inte är slutredovisat är att se över hur medarbetarnas inflytande över arbetstid och arbetstidsplanering kan öka. I det är frågan om delade turer en aspekt som ingår och där alternativ framåt ska övervägas med målet att förbättra arbetsvillkor och möta behov för en stärkt kompetensförsörjning inom äldreomsorgen. Majoriteten har inlett samtal med fackförbundet Kommunal vars medlemmar är en nyckel för att se vilka insatser som bör vara högst prioriterade och vilka lösningar vi ska välja lokalt gällande användningen av delade turer.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
287kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-09-28, §23, väckte Owe Hellberg (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Utbildningsnämnden.
I motionen föreslås att alla kommunens grundskolor ska vara mobilfria under skoltid.
I skollagen slås fast att ordningsregler ska finnas på varje skolenhet och att rektor beslutar om ordningsreglerna. I samband med det går det redan idag att reglera användandet av mobiltelefoner om det stör och skapar problem i skolsituationen. Lärare får även omhänderta föremål om de är störande för undervisningen. Däremot finns inte stöd i skollagen att helt förbjuda användning eller medtagande av mobiltelefoner till skolans område.
I Gävle kommuns skolor är frågan aktuell i samtliga skolområden och åtgärder tillämpas redan idag genom olika lösningar som till exempel helt mobilfritt under skoltid, inlåsning av telefoner i numrerade ställ eller förbud under lektioner för att minska risken att användningen av mobiltelefoner stör undervisningen för såväl elever som lärare. Det finns också en del svårigheter som uppstår på skolorna kopplat till detta som frågeställningar kring förvaring, stöldrisk och hantering av insamlade mobiltelefoner.
Nyligen presenterade regeringen efter överenskommelse med Centerpartiet och Liberalerna en ny nationell plan för trygghet och studiero i skolan. En rad förslag föreslås där för att stärka möjligheten och mandatet för skolans medarbetare att upprätthålla ordning och studiero. Ett av förslagen innebär att grundregeln ska vara att mobiltelefoner enbart kan användas när lärare ger sin tillåtelse. Det skulle betyda en förstärkning i skollagen med mobilfritt som grundregel istället för dagens möjlighet att ingripa om mobilanvändningen stör undervisningen. I den nationella planen som lagts fram ingår även kopplat till detta att elevernas delaktighet i arbetet med skolans ordningsregler ska säkerställas och följas upp, liksom att vårdnadshavarna ska få kännedom om skolans ordningsregler. Gävle kommun är en av kommunerna som kommer vara remissinsats för förslaget till nationell plan.
Utbildningsnämnden påtalar i sitt yttrande över motionen att en viktig grundläggande princip i styrningen av skolan är att kommunen som skolhuvudman inte bör fatta beslut som skollagen fastställer att rektor eller i förekommande fall läraren får fatta beslut om. Det är en princip som fortsatt bör gälla även i denna fråga. Det är upp till varje skola att via rektor bestämma sina ordningsregler med stöd i skollagen. När de nya förslagen till nationell plan för trygghet och studiero i skolan genomförs så kommer skolans mandat och möjlighet att genomföra och upprätthålla en mobilfri skola att stärkas ytterligare.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-02-24, §24, väckte William Elofsson (M) rubricerad motion. Yttranden över motionen har inkommit från Socialnämnden och Polismyndigheten.
I motionen föreslås att Gävle kommun ska utreda införandet av metoden allvarssamtal liknande den modell som används i Stockholms stad.
Sammanfattningsvis lyfter yttrandet från Socialnämnden fram att i den utvärdering som skett av metoden allvarssamtal i Stockholms stad så har inget forskningsstöd med dokumenterad effekt på minskad brottslighet för unga i riskzon kunnat uppvisas. Metoden kräver även att mycket resurser avsätts från socialtjänsten för att kunna implementera allvarssamtal, samtidigt som andra ännu mer prioriterade eller liknande uppgifter kan riskera att åsidosättas, som också riktar sig till unga i riskzon eller utsatthet. I Socialnämndens yttrande lyfts till exempel att omfattande familjebaserade insatser är en framgångsfaktor för att motverka risken för fortsatt brottslighet.
Metoden allvarssamtal innebär att unga när de för första gången misstänks för brott genomgår ett allvarssamtal inom 48 timmar där både socialtjänst och polis deltar med vårdnadshavare. Metoden bygger därmed i sig på att Polismyndigheten deltar som en av parterna. I yttrandet över motionen som begärts in från Polismyndigheten så lyfter polisen fram att de inte anser att Gävle kommun bör införa metoden allvarssamtal. Detta med hänvisning till den saknade evidensen och att tidig inblandning från Polisen tvärtom även kan ha en negativ effekt. Det kan även vara problematiskt i de fall där det råder förundersökningssekretess. Därför bör den typen av insats användas efter noga överväganden i enskilda fall, snarare än generellt.
I såväl Socialnämndens som Polismyndighetens yttranden finns en stor samsyn att det är av stor vikt att i ett tidigt skede från Socialtjänsten och samhällets sida fånga upp unga i riskmiljöer och i riskzon, inte minst kopplat till vårdnadshavare. Det är tydligt att utvecklade och fler förebyggande och tidiga insatser som vi vet fungerar, tillsammans med en fungerande skolgång är allra viktigaste för att bryta grogrunden för kriminalitet i unga år. Det är ännu idag inte fastställt om allvarssamtal är en sådan metod och det finns såväl positiva erfarenheter som invändningar.
Eftersom allvarssamtal bygger på att Polismyndigheten aktivt deltar och att polisen avråder Gävle kommun från att införa metoden så är det i dagsläget inte aktuellt att införa den. En framgångsfaktor är att det finns en samsyn mellan alla aktörer för att en insats ska fungera.
Motionens förslag, att utreda införandet av allvarssamtal är dock att betrakta som genomfört, i och med de yttranden och redogörelser som inkommit från Socialnämnden och Polismyndigheten i denna fråga.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2021-05-10, §23, väckte Pekka Seitola (M) rubricerad motion.
I motionen föreslås att antalet ledamöter i Gävle kommunfullmäktige ska minskas från 65 till 61 ledamöter.
Inför varje ny mandatperiod genomförs ett gemensamt parlamentariskt arbete där alla politiska partier i kommunfullmäktige är representerade i POG, översyn av politisk organisation Gävle kommun och i en arvodeskommitté. Där kan förslag och politisk samsyn skapas kring kommunens politiska organisation och även eventuella förändringar. En bred politisk överenskommelse mellan kommunfullmäktiges partier i dessa frågor är av stor vikt för vår lokala demokrati och dess förutsättningar.
Förslaget i motionen bör därav diskuteras och hanteras inom ramen för kommande POG och Arvodeskommitténs arbete och inte separat från övriga frågor kring den politiska organisationen inom Gävle kommun.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
47kb Ladda ner dokument
-
29kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-