Möte 2022-06-20
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Bilagor
-
324kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
285kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd har sammanställt delårsrapport 1 2022.
Delårsrapporten redovisar nämnderna, kommunens och de helägda bolagens ekonomiska resultat och resultatprognos, investeringar och prognos för helåret samt återredovisning av verksamheten i relation till kommunfullmäktiges mål och uppdrag. Sammanställd redovisning utförs inte vid delår 1.
På en övergripande kommunnivå prognostiseras ett ekonomiskt överskott som understiger budget med 17 mnkr. Nämnderna prognostiserar ett mindre underskott (exklusive exploateringsresultat och realisationsvinster) på 5 mnkr. Skatteintäkter, utjämning, pensionskostnader och bidrag från staten med anledning av pandemin prognostiseras ge finansförvaltningen ett resultat på 52 mnkr mer än budgeterat. Exploateringsresultat och realisationsvinster prognostiseras ge ett överskott på 134 mnkr mot budgeterat 199 mnkr.
Bolagen inom GSAB redovisar en prognos på ett samlat resultat på 389 mnkr, mot budgeterat 347 mnkr. Endast GSAB och GPAB prognostiserar resultat under budgeterad nivå.
I och med beslut om Kommunplan 2022 fastställdes kreditramen för Gavlefastigheter till 2 100 mnkr för år 2022. Bolaget prognostiserar i delårsrapporten att ramen inte är tillräcklig i relation till bolagets resultat och investeringsnivå. Därmed krävs beslut om höjd kreditram till 2 400 mnkr. Gävle kommunkoncerns upplåning påverkas av beslutet men inte övergripande soliditet då investeringsnivån understiger beslutad budget.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
970kb Ladda ner dokument
-
-
7
Investerings- exploateringsbudget 2023- 2026 och ombudgetering av investeringsanslag och Exploateringsbudget 2022
Beslut om Kommunplan med årsbudget 2023 och utblick 2024–2026 tas i år av Kommunfullmäktige i november månad. För att säkerställa en bra framförhållning för planering av investeringsverksamheten kommer exploaterings- och investeringsbudgeten för 2023 med plan för 2024-2026 samt ombudgetering av 2022 att beslutas i kommunfullmäktige i juni.
I beslut av kommunplan med årsbudget som beslutas i kommunfullmäktige i november kommer den beslutade investeringsbudgeten att justeras utifrån uppdaterade exploateringskalkyler och tidsplaner avseende byggnation. Med anledning av den osäkra prisutvecklingen inom investeringsverksamheten kommer underlagen att genomgå politisk beredning likt beredningen inför detta beslut.
Föreslagen investeringsplan innehåller justeringar vilka föranleder till ombudgetering av investeringsanslag för 2022.
Detta till följd av att hos Kultur och Fritidsnämnden budgeterade investeringar av Inventarier till Agnes kulturhus om 25 mnkr samt Investeringar ny pistmaskin i Hemlingby, 2 mnkr, flyttas till 2023. Investeringsbudgeten för omklädningsrum på Kastvallen utökas med 2 mnkr till totalt 6 mnkr 2022.
Förändringar hos Gavlefastigheter Gävle kommun AB riktade mot Kommunal verksamhet beror främst på att investering gällande teknisk upprustning av Sjömanskyrkan (29,8 mnkr) tagits bort samt att planerad investering i Kök och lastkaj vid Konserthuset flyttats fram till 2023-2024.Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
452kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
8
Godkännande av Samordningsförbund Gävleborg årsredovisning 2021 samt beviljande av styrelsens ansvarsfrihet
Enligt lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser 26 § framkommer det att en revisionsberättelse ska lämnas till förbundsmedlemmarna samt att de ska var för sig pröva om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet och om skadeståndstalan ska väckas.
Samordningsförbund Gävleborg (Finsam) har upprättat en årsredovisning för år 2021 samt överlämnat denna till förbundsmedlemmarna för godkännande. I samband med behandlingen av årsredovisningen tar Kommunfullmäktige också ställning till frågan om ansvarsfrihet och eventuella anmärkningar.
Som underlag för Kommunfullmäktiges ställningstagande i frågan finns, utöver årsredovisningen, även den förtroendevalda revisorns revisionsberättelse, revisionsberättelse utförd av KPMG, samt granskningsrapport samt av god ekonomisk hushållning av årsredovisningen utförd av PwC på uppdrag av den förtroendevalde revisorn.Båda revisorsparter tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för räkenskapsåret samt att årsredovisningen har upprättats i enlighet med lagen om kommunal bokföring. Styrning och stöd har i övrigt inget att tillägga.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade den 25 oktober 2021 att tillsätta en beredning för politisk organisationsöversyn mm inför kommande mandatperiod och samtidigt ge direktiv till beredningen. Beredningen kallas nedan POG kommittén.
POG kommittén valdes av kommunfullmäktige med följande parlamentariska sammansättning: Ordförande Daniel Olsson (S), Per-Åke Fredriksson (L), Erik Holmestig (C), Therése Metz (MP), Pekka Seitola (M), Maritha Johansson (V), Jan Myléus (KD) och Mattias Eriksson Falk (SD).
POG kommittén har under perioden november/februari 2021/2022 haft sex sammanträden med övergripande diskussion av frågan om politisk organisation och dess styrning och ledning av framtidens välfärd i Gävle kommun. Diskussionerna har följt direktiven och inriktats på de utmaningar för välfärden som i huvudsak ekonomiska förutsättningar och demografi ger för framtiden, utveckling av styrmodell, nuvarande arbetsbelastning i den befintliga nämndstrukturen, kommunfullmäktiges sammansättning och stödet till förtroendevalda.
I april månad presenterade kommittén sitt förslag till övergripande överväganden och förslag inför kommande mandatperiod. Förslaget remitterades till samtliga partier representerade i kommunfullmäktige för synpunkter.
Utöver de konkreta beslutsförslag som presenteras redovisar kommittén övergripande överväganden kopplade till kommunfullmäktiges direktiv.
En fråga som inte angavs i direktiven är frågan om revisionens reglemente och antalet kommunala revisorer. Frågan har diskuterats och lett till förslag.
Kommittén har också tagit upp frågan om tjänstemannastödet – särskilt vad gäller stödet till de tre välfärdsnämnderna inom omsorgsområdet. Kommittén ger här ett medskick om behovet av översyn av förvaltningsorganisationen.
Kommittén presenterar även ett förslag att kommunfullmäktiges arbetsordning bör kompletteras med möjlighet att tillsätta fullmäktigeberedningar samt att precisera gruppledarnas ansvar såväl individuellt som i grupp. Frågan bör beredas i samråd mellan kommunfullmäktiges presidium och kommunstyrelsen.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
-
Den 8 februari 2022 beslutade kommunstyrelsen att tillsätta en kommitté för översyn av de arvodesbestämmelser som finns inom Gävle kommun.
Arvodeskommittén valdes av kommunstyrelsen med följande sammansättning:
Ordförande Lars Öberg (S), Per-Åke Fredriksson (L), Elisabeth Carlson Cederholm (C), Anders Fogéus (M), Lili André (KD) Mattias Eriksson Falk (SD), Inger Schörling (MP), samt Owe Hellberg (V).
Översynen har vägt samman det arbete som framkommit från POG-kommittén och de olika erfarenheter som framkommit från bestämmelsernas tillämpning.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
-
Bestämmelser om uppvaktning av anställd antogs av KF 2000-04-25 (§ 70), dnr 1999:498 och har under åren förändrats i två omgångar, dnr 2004:248 och 10KS203.
Det finns även nu behov av förändringar
Jubileumsgåva efter 25 års sammanlagd anställningstid
Alternativet dam- och herrguldklocka samt alternativet presentkort för inköp av smycke, resa eller cykel för ett värde av 3000kr tas bort som jubileumsgåva och ersätts med ett presentkort där värdet är fastställt till 5000kr.
(Finansiering avseende jubileumsgåvan och arrangemanget vid överlämnandet av gåvan finns idag hos kommunstyrelsen fördelat till HR-avdelningen)
Uppvaktning i samband med medarbetares 50-årsdag
Värdet på 700kr för uppvaktning ersätts med ett värde på 800kr.
(Finansiering finns idag inte utan sker inom tilldelad ram)
Uppvaktning i samband med pensionering/SAP-Ö
Den anställde måste ha haft en sammanlagd anställningstid om minst tio år ersätts med minst sex år.
(Finansiering finns idag inte utan sker inom tilldelad ram)Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle Vatten AB:s uppdrag som VA-huvudman ingår att bereda och lämna förslag på ändringar av VA-taxans nivå. De har nu inkommit med förslag om att höja nivån för VA-taxan. Ärendet omfattar enbart brukningsavgiften och inte förändring av Gävle kommuns nivå för anläggningsavgift.
Kommande år ses behov av fortsatt omfattande arbete för att möta ökade krav samt möjliggöra kunders behov och kommunens tillväxt. Till redan pågående stora nyinvesteringar för nytt reningsverk och vattenverk samt utbyggnader av det kommunala VA-nätet kan särskilt lyftas förstärkt arbete inom klimatanpassning mot bakgrund av skyfallet under 2021 samt ökade krav genom införandet av dricksvattendirektivet vilket genererar både utrednings- och utvecklingsarbete samt ytterligare investeringar.
Sedan tidigare har kostnaderna på material och elektronik ökat bland annat på grund av internationell komponent- respektive plastråvarubrist. I nuläget ser vi även aviseringar om ökade kostnader för bland annat utförande, kemikalier och el samt en ökad inflation. Enbart ökade kostnader för el beräknas till 3-4 miljoner kr/år från och med 2023.
För att spegla de ökade kostnaderna och därmed ett utökat intäktsbehovet föreslås en höjning av brukningstaxan från 1 januari 2023. Med ett mycket osäkert omvärldsläge föreslår Gävle Vatten att beslut enbart fattas för år 2023.
Styrning och stöd har inget att invända om gällande Gävle vattens förslag till beslut.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen ska tillhandahålla både information om vad som gäller enligt alkohollagen och anslutande föreskrifter samt riktlinjer för hur dessa tillämpas i kommunen. Riktlinjerna bör redogöra för:
Vad som gäller enligt alkohollagen (2010:1622), alkoholförordningen (2010:1636) och anslutande föreskrifter.
Hur kommunen tar hänsyn till olika förhållanden som kan finnas på lokal nivå när de prövar ansökningar om serveringstillstånd och utövar tillsyn.
En kommun bör regelbundet se över och revidera sina riktlinjer. Gävle kommuns nuvarande riktlinjer är antagna den 16 juni 2018. Den 15 maj 2020 kom en ny vägledning från Folkhälsomyndigheten gällande kommunala riktlinjer för serveringstillstånd. Förslaget på nya riktlinjer för Gävle kommun utgår från Folkhälsomyndighetens nya vägledning. Förslaget på nya riktlinjer har skickats på remiss till samtliga krögare i kommunen. Riktlinjerna har reviderats ytterligare efter det att remissvaren kommit in.Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
752kb Ladda ner dokument
-
360kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Handlingsplanen för äldrevänlig kommun baseras på enkätundersökning, intervjustudie och dialoger på bred front med seniorer i Gävle kommun. Till hjälp har också funnits referenspersoner från olika sektorer i Gävle kommun.
Målsättningen är att nämnder och styrelser aktivt ska samverka med varandra och involvera seniorer i arbete. Genom remittering har möjlighet givits till delaktighet och gemensamt ägande.
Nämnder, styrelser, Kommunala Pensionärsrådet, Funktionsrättsrådet, Finskt samråd, Ungdomsrådet och flera pensionärsföreningar har nu inkommit med remissvar och ändringar har gjorts utifrån dem.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
626kb Ladda ner dokument
-
576kb Ladda ner dokument
-
11kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har tidigare (2019) beslutat om kommunal medfinansiering av kapacitetsåtgärder på Väg 76 – Spängersleden. Samarbetet mellan Gävle kommun och Trafikverket har nu mynnat i ett konkret avtalsförslag, samtidigt som åtgärdernas utformning har justerats i vissa delar, och en ny kostnadsbedömning är gjord.
Avtalet omfattar åtgärder i tre befintliga cirkulationsplatser längs Spängersleden (Söderbågen, Ingenjörsgatan och Geodetgatan). Åtgärdernas totala kostnad beräknas till 40 mnkr. Med tillägg av indexreglering och kalkylosäkerhet fastställs den totala summan i beslutet till 48 mnkr. Av totalsumman är den större delen av kostnaden för statlig anläggning (väg 76), och den mindre delen kommunala anslutningsgator. Avtalet bygger på 100% kommunal medfinansiering även av åtgärderna i statlig anläggning.
Den del av kostnaden som rör anslutande kommunala vägar är sedan tidigare beslut intecknade i exploateringsprojekt för bostäder i Hemlingby-södra. Den samlade kostnaden för vägplan och byggnation, både för statlig anläggning och kommunal anläggning kommer faktureras av Trafikverket som utförande organisation. I den kommunala redovisningen kommer sedan investeringsmedel i pågående exploater-ingsprojekt att minskas med 13 mnkr.
Avtalet omfattar såväl planläggning (vägplan) som byggnation.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
546kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2021-02-22, §18, väckte Jan Myléus rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
I motionen föreslås att nya parkeringszoner ska arbetas fram i samråd med stadens handlare, fastighetsägare och andra verksamma. I samhällsbyggnadsnämndens yttrande över motionen beskrivs att de nuvarande zonerna bygger på underlag från ett brett arbete med en ny parkeringspolicy som antogs 2017. Samverkan med stadens aktörer är viktigt kopplat till såväl utveckling av stadskärnan i stort som frågor om parkering och tillgänglighet. Främst sker samverkan och avstämning kring parkering via parkeringsrådet där representanter finns för handeln via Gävle City samverkan, fastighetsägare, parkeringsbolag, politiker och sektor Livsmiljö. I diskussioner som förts finns både idéer om att utöka röd zon och via denna motion tankar om att minska röd zon.
Kommunens parkeringsbolag har tidigare föreslagit att se över reglering av områden som idag ligger utanför befintliga zoner med tanke på hur nya parkeringshus påverkar utbudet av parkeringar och nya stadsdelar som växer fram. Arbetet med att ta fram riktlinjer för laddinfrastruktur om var och hur laddplatser ska möjliggöras både publikt och vid bostäder är nu i sin slutfas. Därefter planeras att arbeta vidare med att även se över och uppdatera de befintliga parkeringszonerna. Det behöver ske kontinuerligt och särskilt när Gävle är i en historisk utvecklingsfas med hög takt i framväxten av nya bostäder och bostadsområden.Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen har inkommit och uppnått 50 röster. Yttranden över e-petition har inkommit från enheten övergripande planering, Styrning och stöd.
I E-petitionen föreslås att Gävle kommun ska åtgärda förekomst av PFAS kemikalier i dricksvattnet. PFAS är ett samlingsnamn för perfluorerade och polyfluorerade ämnen som under lång tid använts i ett stort antal produkter som till exempel impregneringsmedel, rengöringsmedel, bekämpningsmedel mot insekter, brandsläckningsskum och inom industrin för ytbehandling av förpackningar. Förekomsten av PFAS är ett tydligt exempel på hur konsumtionen i vårt samhälle också påverkar naturen och i sin tur kan påverka oss själva.
Främst får de flesta svenskar i sig PFAS via sin inomhusmiljö eller mat, men om dricksvatten är förorenat kan också dricksvattnet påverka intaget. Gästrike Vatten ansvarar för kontroll av det kommunala dricksvattnet och följer Livsmedelsverkets krav och rekommendationer i sitt program för egenkontroll. Dricksvattnet i kommunen är godkänt och samtliga prover som regelbundet tas i Gästrike Vattens vattentäkter visar att förekomsten av PFAS-ämnen ligger under Livsmedelsverkets åtgärdsgräns.
Det väntas ett beslut om en sänkning av den nationella åtgärdsgränsen och Gästrike Vatten arbetar aktivt för att reducera halter av PFAS-ämnen ytterligare. I yttrandet över motionen nämns exempelvis utredning och förstudie av vilken reningsteknik som är den mest effektiva för att reducera halterna av PFAS-ämnen och investering i en ny reningsanläggning vid vattenverket i Valbo.
I Majoritetens förslag till kommunplan med budget 2022 med utblick 2023–2025 utökas resurserna med 12 miljoner kronor årligen till stärkt planerings-, vatten-, miljö- och klimatarbete. I uppdraget ingår att Kommunstyrelsen och Samhällsbyggnadsnämnden tillsammans med Gästrike Vatten ska kartlägga och identifiera de behov som finns inom vattenfrågorna som att stärka tillgång till dricksvatten och tekniskt vatten, identifiera och minska antalet förorenade vattendrag, förstärka arbetet med effektiv och klimatsäker dagvattenhantering och kartlägga behov av fiskevandringsvägar och andra biologiska mångfaldsfrågor. Syftet med uppdraget är att stärka samordning och åtgärder när det gäller både vatten och grönytor, oavsett vilket aktör som är ansvarig i Gävle kommunkoncern.
Utifrån denna bakgrund om de åtgärder som vidtagits och det arbete som pågår samt de ökade resurser som nu tillförs föreslås att E-petitionen anses besvarad.Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
-
18
Politikers frågor
-
31
Nya interpellationer