Möte 2025-05-12
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
3
Godkännande av kommunens Årsredovisning år 2024 för Gävle kommun och ansvarsfrihet för styrelsen, övriga nämnder och de förtroendevalda i dessa, samt revisionsberättelse
Kommunstyrelsen har upprättat en årsredovisning för Gävle kommun för år 2024 samt överlämnat denna till Kommunfullmäktige för godkännande. I samband med behandlingen av årsredovisningen tar Kommunfullmäktige också ställning till frågan om ansvarsfrihet och eventuella anmärkningar.
Som underlag för Kommunfullmäktiges ställningstagande i frågan finns, utöver årsredovisningen, även revisorernas revisionsberättelse och de granskningar som revisionen har genomfört under året.
Revisorerna konstaterar att årsredovisningen är upprättad i enlighet med Lag om kommunal bokföring och redovisning samt i övrigt god revisionssed. Kommunrevisionen tillstyrker att Kommunfullmäktige godkänner årsredovisningen för 2024 samt att styrelsen, övriga nämnder, gemensamma nämnder och de förtroendevalda i dessa organ beviljas ansvarsfrihet.
Mot bakgrund av vad som framkommit i årsredovisningen och i revisionens granskningar föreslår presidiet att Kommunfullmäktige beviljar ansvarsfrihet till styrelsen, övriga nämnder, gemensamma nämnder och de förtroendevalda i dessa organ.
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
650kb Ladda ner dokument
-
-
Omvårdnadsnämnden har väckt ett ärende i fullmäktige i enlighet med 5 kap. 22§ kommunallagen.
Ett nytt sätt för hantering av inköp av dagligvaror införs för Välfärd Gävles hemtjänstkunder med fördelad tid för inköp i sitt biståndsbeslut. Bakgrunden för den nya hanteringen av stöd vid inköp innebär att inköp av dagligvaror sker digitalt och ersätter det fysiska besöket i butik. Digitala inköp ökar både den enskildes självständighet, aktivitet och delaktighet i samhällslivet men även medarbetarnas arbetsmiljö, då de tunga arbetsmomenten minskar. Hanteringen är en del i att möta framtidens utmaningar. Det innebär att den enskilde hemtjänstkunden väljer en leverantör som erbjuder digitala inköp av dagligvaror.
Den som har hemtjänst eller bor på ett vård- och omsorgsboende betalar en omvårdnadsavgift för den omvårdnad som ges. Avgiften uppgår till 53,92 % av prisbasbeloppet dividerat med 12, vilket också är taket för det lagstadgade högkostnadsskyddet – den så kallade maxtaxan. För 2025 motsvarar det 2 642 kr och är alltså de samlade avgifterna för boende, hjälp i hemmet, service, omvårdnad och kommunal hälso- och sjukvård. De samlade avgifterna får inte uppgå till så stort belopp att kunden inte har tillräckliga medel för sina personliga behov (minimibelopp). Det får heller inte uppgå till ett större belopp än det lagstadgade högkostnadsskyddet (maxtaxan).
Avgiftsutrymmet visar hur mycket som kan tas ut i avgift av kunden så att minimibelopp tillgodoses. Kundens avgiftsutrymme beräknas genom att kundens minimibelopp, faktisk bostadskostnad och bostadsbidrag/bostadstillägg avräknas från kundens nettoinkomster. Om avgiftsutrymmet är högre än högkostnadsskyddet tas maxtaxa ut. Om kundens avgiftsutrymme är lägre än minimibeloppet tas ingen omvårdnadsavgift ut.
Förslaget
Välfärd Gävle har inte tagit ut en avgift för arbetsinsatsen inköp och/eller hemtransport av livsmedlen tidigare och bör därför åtgärda detta. Detta för att kommunala tjänster via subventioner inte får konkurrera med privat bedriven verksamhet.
Förslaget innebär att från och med 15 juni 2025 införa avgift för leverans av dagligvaror. Förslaget är en taxa som är lätt att administrera men ändå följer samma indexökning som omvårdnadsavgiften. Utifrån omvärldsbevakning i närområdet föreslås avgiften uppgå till 1,33 % av en tolftedel av prisbasbeloppet, per leveranstillfälle. För 2025 är detta 65 kr per leveranstillfälle. Avgiften ingår i omvårdnadsavgiften (maxtaxa).
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
320kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen har den 16 januari 2025 beslutat om Proposition 2024/25:86 Bättre förutsättningar för besöksnäringen i fråga om småskalig produktion av alkoholdrycker. Regeringen föreslår där att det ska införas en möjlighet till småskalig gårdsförsäljning
av alkoholdrycker och att lagen ska träda i kraft den 1 juni 2025. Försäljningen ska vara tillståndspliktig. Lagen föreslås gälla under en försöksperiod om sex år, vilket innebär att tillstånd enligt lagen ska medges under viss tid, längst till och med den 31 maj 2031, det datum då lagen föreslås upphöra.
Gårdsförsäljning av alkoholdrycker kan förväntas bli en verksamhet med stort fokus på turism, vars högsäsong i Gävle kommun är sommarmånaderna. Det är därför angeläget att kommunens arbetsuppgifter enligt den nya lagen kan finansieras från och med första dag som ansökan kan göras, liksom att avgiften för ansökningar under år 2025 kan debiteras på samma sätt för alla sökande oavsett när respektive ansökan görs.
Förslaget
Proposition 2024/25:86 Bättre förutsättningar för besöksnäringen i fråga om småskalig produktion av alkoholdrycker, som rör så kallad gårdsförsäljning, kommer enligt planen att behandlas i riksdagen den 23 april 2025 varefter lagen förväntas träda i kraft den 1 juni 2025.
Ansvaret för tillståndsgivning och tillsyn över lagens efterlevnad ligger på kommunerna. I Gävle kommun kommer den nya lagen att falla under Socialnämndens ansvarsområde.
Kommunen ges rätt att ta ut en avgift för sitt arbete kopplat till gårdsförsäljning. Socialnämnden behöver därför besluta att hemställa till Kommunfullmäktige att besluta om taxa för tillstånd och tillsyn avseende gårdsförsäljning av alkoholdrycker i Gävle kommun.
För att kunna debitera för arbetet med de ansökningar som kommer in under sommaren 2025, behöver taxan för gårdsförsäljning vara beslutad när lagen förväntas träda i kraft, den 1 juni 2025. Taxeförslaget nedan är harmoniserat med kommunens övriga taxor på alkohol- och tobaksområdet.
Kommunfullmäktige föreslås även att bemyndiga Socialnämnden att årligen revidera taxan för gårdsförsäljning utifrån SCB:s Prisindex kommunal verksamhet (PKV).
Bilagor
-
Bionär Närvärme AB är ett kommunalt delägt bolag som ägs tillsammans med kommunerna Älvkarleby och Ockelbo. I Gävle kommunkoncern ingår bolaget i Gävle Energi-koncern som ett delägt bolag till 59 procent. I Älvkarleby och Ockelbo ägs bolaget direkt av kommunerna.
Styrelsen i Bionär Närvärme AB har föreslagit ändringar i bolagets ägardirektiv vilka är att betrakta som redaktionella ändringar. Se bifogade handlingarDet är kommunfullmäktige som har det yttersta ansvaret för kommunens bolag och ägardirektiv är ett direkt styrdokument som kommunfullmäktige ska besluta om. Det innebär att förelsagna ändringar ska beslutas av samtliga ägarkommuner.
Styrelsen i Gävle Energi AB godkände dessa den 20 februari 2025 och Gävle Stadshus godkände dessa den 18 mars 2025.
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
350kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike återvinnare har enligt förbundsordningen ett uppdrag att ta fram förslag till Kretsloppsplan (avfallsplan) för Gävle, Hofors, Ockelbo, Sandviken och Älvkarleby kommuner. Kretsloppsplanen ska beslutas av kommunfullmäktige.
Nuvarande Kretsloppsplan för Gävle gäller för åren 2021-2025. Enligt gällande lagstiftning ska kommunala avfallsplaner (kretsloppslaner) ses över minst vart fjärde år och uppdateras vid behov.
Gästrike återvinnares förslag är att förlänga samtliga kommuners kretsloppsplaner med tre år så att de gäller även för 2026-2028. Skälen för förslaget att förlänga planerna är framför allt att innehållet i planerna fortfarande är relevanta och att det är bättre att ägna resurser åt arbete som bidrar till att nå målen i Kretsloppsplanerna, än revidera de i nuläget. Det har sedan planerna togs fram skett en del förändringar i lagstiftning och omvärld som bör redovisas i planerna, men det kan göras som tillägg i en bilaga och behöver inte medföra en revidering.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
777kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden har väckt ett ärende i kommunfullmäktige i enlighet med 5 kap. 22§ kommunallagen där nämnden begär att kommunfullmäktige ska anta detaljplan för del av Eskön 1:2, Esköhamn.
Syftet med detaljplanen är att skapa byggrätt för en sjökrog med konferens- och övernattningsmöjligheter med utsikt ut mot havet. Platsen är utpekat som ett område för landsbygdsutveckling i strandnära lägen, ett så kallat LIS-område, för verksamhetsändamål i Översiktsplan Gävle kommun 2030. Syftet med LIS-områden är att skapa landsbygdsutveckling i strandnära lägen och själva utpekandet innebär en möjlighet att använda ytterligare ett särskilt skäl för att ge dispens från strandskyddet.
Länsstyrelsen framför att ett antagande av detaljplanen kan komma att prövas av Länsstyrelsen då den strider mot strandskyddsbestämmelserna. Orsaken till detta är att kommunen och Länsstyrelsen har olika uppfattningar om LIS-området i översiktsplanen.Då Länsstyrelsen anser att detaljplanen inte överensstämmer med översiktsplanen och eventuellt kommer att överpröva detaljplanen så anser nämnden att detaljplanen är av principiell beskaffenhet och ska därför antas av Kommunfullmäktige.
Detaljplanen är förenlig med en från allmän synpunkt lämplig markanvändning enligt 3 och 4 kap. Miljöbalken, samt för området antagen översiktsplan (enligt kommunen).
Kommunstyrelsen har inget erinra gällande förslag till beslut.
Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
22mb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
49kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
226kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
-
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 19 februari 2024, §25a, väckte
Fredrik Åberg Jönsson (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har
inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
Motionären föreslår att Gävle kommun skyndsamt tar fram en modell för
avgiftsfri kollektivtrafik för barn och ungdomar under sommarlovet och att
även de barn och ungdomar som behöver resa med färdtjänst ska omfattas av
modellen. Motionären argumenterar för att det skulle ge större möjlighet till
en aktiv fritid till kommunens barn och unga oavsett familjens sociala och
ekonomiska ställning.Sommaren 2018 erbjöds alla ungdomar 12 – 18 år i länets kommuner en
sommarlovsbiljett som var giltig 16 juni – 19 augusti. Det var staten som
finanseriade satsningen som från början var tänkt att erbjudas åren 2018 –
2020, men det avbröts efter sommaren 2018. Totalt genomfördes drygt
415 000 resor i länet under sommaren 2018 och Gävle kommun stod för 56
procent av dessa.Om Gävle kommun vill erbjuda barn och ungdomar fria resor under
sommarlovet behöver kommunen betala X-trafik för detta. X-trafik tar betalt
för 30-dagarsbiljetter för de individer som omfattas av erbjudandet under den
period erbjudandet gäller. Alla i en viss åldersgrupp måste omfattas av
erbjudandet, för att det inte ska strida mot likställighetsprincipen.
Kostnaden för en 30-dagars ungdomsbiljett är 494 kronor för två zoner och
935 kr för en hela länet. Det bodde ca 15 600 individer i åldern 7 – 19 i Gävle
under 2024. Åldersfördelningen i gruppen var relativt jämn. Att t.ex. erbjuda
dessa avgiftsfri kollektivtrafik i 60 dagar skulle därmed kosta cirka 15 mnkr för
två zoner. Med rådande ekonomiska besparingskrav så är bedömning att det inte är
möjligt att erbjuda barn och ungdomar fria resor under sommarlovet.Bilagor
-
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 25 mars 2024, §17, väckte Jan-Olov Andersson (V) och Maritha Johansson (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Utbildningsnämnden.
Motionärerna argumenterar för att Utbildningsnämnden behöver göra jämförelser av hur eleverna klarar övergången från grundskolan till gymnasiet. Om vissa skolor sätter ”glädjebetyg” borde det kunna upptäckas genom en jämförelse mellan grundskolebetyg och betyg på de första kurserna i gymnasieskolan. Några kurser är gemensamma för alla elever inom gymnasieskolan och ger ett bra underlag för en jämförelse.
I motionen yrkar motionärerna att Utbildningsnämnden ges i uppdrag att jämföra betyg i åk 9, från samtliga grundskolor i kommunen, med betyg från första året på gymnasiet.
Utbildningsnämnden har inkommit med ett yttrande med anledning av motionen, där de redovisar att Utbildning Gävle regelbundet har genomfört betygsuppföljningar för programgemensamma kurser på gymnasieskolan sedan 2002. Den senaste av dessa rapporter gjordes 2020. Uppföljningarna 2002–2020 visar att den genomsnittliga betygspoängen sjunker mellan grundskolan och gymnasieskolan för de jämförda ämnena, utom för svenska som andraspråk där betygspoängen ökar. Betygspoängen sjunker mest i matematik. Det har funnits betydande skillnader mellan olika grundskolor hur elevernas betyg har utvecklats vid övergången till gymnasieskolan.
För att skapa ett bra underlag för en jämförelse har Utbildningsnämnden utfört en ny uppföljning som baserats på 3 läsår (2021/22, 2022/23 samt 2023/24). Urvalet gäller elever som går eller har gått på Borgarskolan, Polhemsskolan och Vasaskolan och erhållit gymnasiebetyg på någon av skolenheterna. Uppföljning av betygen sker på individnivå där betyget från grundskolan jämförs med betyget på första kursen i engelska, matematik och svenska/svenska som andraspråk. Statistiken har sammanställts totalt (3050 elever) samt för tre urvalsgrupper; Elever från kommunala grundskolor i Gävle kommun (1800 elever), Elever från fristående grundskolor i Gävle kommun (950 elever), Elever från övriga grundskolor utanför Gävle kommun (300 elever).
Uppföljningen, vars metod likväl som resultat redovisas grundligt i Utbildningsnämndens yttrande över denna motion, visar att fristående grundskolor som grupp har en något mindre nettoavvikelse i engelska jämfört med kommunala grundskolor i Gävle kommun. I svenska är det kommunala grundskolor som visar en mindre nettoavvikelse. Svenska som andraspråk som är det ämne som avviker genom att en betydande andel elever höjer betyget på gymnasieskolan, där ligger nettoavvikelsen på samma nivå vid en jämförelse mellan kommunala och fristående grundskolor. För de tre olika kurserna i matematik har de kommunala grundskolorna en betydligt större nettoavvikelse jämfört med de fristående grundskolorna.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 19 februari 2024, §31f, väckte Maritha Johansson (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
Motionären föreslår att Gävle Kommun undersöker möjligheten att på olika lämpliga platser installera bänkar uppvärmda av returvatten från fjärrvärme likt de som finns vid Gävle Sjukhus.
Av nämndens yttrande framgår att uppvärmda puffar idag finns på Börsplan och östra Drottninggatan, men inte på Gävles busshållplatser. Livsmiljö Gävle byter ut befintliga bänkar vid busshållplatser i samband med att dessa byggs om och kan i samband med det även titta på möjligheten att koppla in uppvärmda bänkar.
Det framgår dock även att installation av uppvärmda bänkar innebär en relativt stor investeringskostnad då bänkarna kräver en annan temperatur än den som är i nätet vilket medför behov av fjärrvärmeväxlare. Vid användning av returvatten krävs att ledningssystemet har rätt temperaturförutsättningar precis där bänken ska stå och det därför ej är möjligt att använda på alla platser utan kompletteringar av tekniken.
Sammantaget är därmed uppvärmda bänkar något som kan utredas vid ombyggnation av busshållplatser. Det kan inte garanteras att tekniken är lämplig på någon av de busshållplatser som kommer att byggas om inom närtid. Några separata investeringsprojekt enkom för att byta ut bänkar planeras inte.
Bilagor
-
På Kommunfullmäktige 210927 inkom Mattias Eriksson Falk (SD) med motionen – Förändrad datumparkering i Gävle kommun, med förslag att ge Samhällsbyggnadsnämnden i uppdrag att justera datumparkeringen på så sätt att gator får en bestämd dag måndag-söndag där parkeringsförbud gäller klockslagen 00–08 under perioden 1 oktober – 15 maj. Förslaget skulle alltså innebära att så kallad städnatt (parkeringsförbud en natt per vecka) införs i stället för nuvarande system med datumparkering (parkeringsförbud varannan natt).
Denna fråga har hanterats tidigare på flera olika sätt och kommer upp med jämna mellanrum till exempel via motioner. Frågan finns även behandlad i gällande Parkeringspolicy för Gävle kommun.
Städnatt är ett bra system för städer och områden med en mindre mängd snö. Utifrån Gävles förutsättningar där större snömängder kan komma och ofta kommer flera dagar i rad, så skulle städnatt innebära stora olägenheter för framkomligheten för såväl fotgängare, cyklister, förbipasserande bilar, skapa otillgängliga parkeringar samt resultera i insnöade bilar. Tekniska har inlett arbetet med att se över gällande parkeringspolicy och i det arbetet kommer tiderna på dygnet 00-08 för datumparkering ses över så att pendling in till arbete underlättas. I övrigt har
Tekniska också testat att avbryta övervakningen av datumparkering innan 15 maj då sandupptagningen redan genomförts samt meddelat allmänheten via pressmeddelande. Detta utvärderas också i arbete med policyn. Sektor Livsmiljö och Tekniska förordar fortsatt därför ingen förändring av nuvarande system med datumparkering (parkeringsförbud varannan natt).
Förslaget blir därmed att avslå motionen i sin helhet.
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Vid kommunfullmäktiges sammanträde den 25 mars 2024, §17b, väckte Richard Carlsson, Elizabeth Puhls och Wanja Delén (SD) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från utbildningsnämnden. Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige ska uppdra åt utbildningsnämnden att utreda kommuninvånares behov av, och förutsättningarna för ett tillskapande av ”nattisplatser” i Gävle kommuns ytterområden. Motionärerna argumenterar för att detta skulle underlätta för vårdnadshavare som jobbar utanför traditionella kontorstider i kommunens ytterområden. I utbildningsnämndens yttrande framgår att Nattis Gävle är belägen i centrala Gävle för att möjliggöra tillgång till verksamheten med olika trafikslag oavsett var i kommunen bostadsadressen är. Vidare framgår att information finns och dialog sker med vårdnadshavare i behov av omsorg under obekväm arbetstid. Till detta konstateras att ur ett ekonomiskt hänseende att verksamhetsformen är konstnadskrävande och att mindre enheter skulle vara än mer kostnadskrävande med anledning av exempelvis schematekniska åtgärder relaterat till bland annat regler om dygnsvila. Under de rådande ekonomiska förutsättningarna bedömer därmed nämnden att det saknas möjlighet att, utöver den redan planerade förändringen av Nattis Gävle, tillskapa ytterligare enheter i kommunens ytterområden
Bilagor
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde 2023-09-25 väckte Emelie Taimi (M) och Julia Söderström (M) rubricerad motion med följande yrkande: - Att riktlinjerna för serveringstillstånd justeras så att restauranger och serveringsställen kan beviljas serveringstillstånd fram till 04.00 samt - Att serveringstid på uteservering kan beviljas fram till 02.00
Riktlinjerna anger idag serveringstid fram till som längst kl. 03.00 och då bara tidsbegränsat ett år i taget. Tillstånd för stadigvarande servering, det vill säga utan slutdatum, medges i dagens riktlinjer till kl. 02.00. Rent formellt finns inget hinder för att redan idag medge serveringstid till klockan 04.00 i ett enskilt ärende. De kommunala riktlinjerna begränsar inte nämndens beslut på samma sätt som lagregler gör. Men eftersom riktlinjernas syfte bland annat är att göra det lättare att förutse om en ansökan kan bifallas och att kommunen ska behandla ansökningar om serveringstillstånd på ett likvärdigt sätt, är det inte önskvärt att nämnden gör avsteg från riktlinjerna annat än i undantagsfall. Motionen rör just ändring i riktlinjerna, och inte i linje med rådande inriktning.
Kroglivet och utskänkningen är ett sådant område vilket inbegriper ordning och säkerhet där Polisen agerar både genom tillsyn enligt Alkohollagen och genom direkta ingripanden. Inte sällan nyttjas också ordningsvakter i syfte att upprätthålla ordningen och säkerheten på uppdrag av ägaren och som förordnas av Polisen. När det gäller frågan om längre öppettider, anser Lokalpolisområde Gästrikland att enbart förlängda öppettider inte bedöms gynna ordningen och säkerheten i kroglivet. Polisen har därför fortsatt uppfattningen att det allmänt sett får anses vara klarlagt att sen servering av alkohol på restaurang leder till förhållandevis högre berusningsgrad hos gästerna än vad servering under tidigare öppethållande ger. De tta ökar risken för konflikter mellan personer på och i omedelbar anslutning till serveringsstället (SOU 2009:22 s. 208). Det torde även genom utredningar och myndighetsrapporter vara klarlagt att det finns ett samband mellan sena serveringstider och ökade risker för berusningsskador, våldshandlingar och störande av ordning på allmänna platser (SOU 2009:22 s. 206 ff.). Sammantaget är det Lokalpolisområde Gästriklands uppfattning att nuvarande tillämpning för serveringstider i Gävle kommun bör bibehållas.
Kommunen måste som tillståndsmyndighet i varje enskilt fall bedöma riskerna för olägenheter i samband med en utsträckning av serveringstiden. Polismyndighets och miljöförvaltnings yttranden och inställning skall alltid tillmätas stor betydelse vid bestämmande av serveringstider. Detta gäller inte minst vid prövning av ansökningar om tillstånd till servering efter klockan 01.00."
I Gävle kommun beviljas som regel serveringstid utomhus inom normaltiden för serveringstillstånd, det vill säga mellan 11.00-01.00. Kommunen gör dock en individuell prövning i alla ansökningsärenden. Serveringstiden för uteservering kan komma att begränsas i förhållande till serveringstid inomhus. Detta sker främst i de fall där verksamhet på uteserveringen riskerar att störa närboende. Således kan serveringstid på uteservering redan idag beviljas fram till 02:00 utan att det utgör en konflikt med riktlinjerna.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
838kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
27
Interpellation från Sverigedemokraterna (SD) - Motverka gäng i skolan
-
29
Interpellation från Sverigedemokraterna (SD) - Är Socialnämndens insatser effektiva
-
30
Interpellation från Sverigedemokraterna (SD) Utveckling av öppenvård i egen regi
-
Bilagor
-
73kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
52kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-