Möte 2018-05-28
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
a Anmälan om ny ersättare i kommunfullmäktige,
b Anmälan om avsägelse som ersättare i kommunfullmäktige
Bilagor
-
636kb Ladda ner dokument
-
-
3
Godkännande av kommunens Årsredovisning år 2017 för Gävle kommun och ansvarsfrihet för styrelsen, övriga nämnder och de förtroendevalda i dessa, samt revisionsberättelse och granskningsrapport avseende revisorskollegiet
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
833kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
427kb Ladda ner dokument
-
339kb Ladda ner dokument
-
610kb Ladda ner dokument
-
31kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
-
Resultatreglering år 2017 påverkas av beslut angående ”Riktlinjer för resultatfonder”.
Riktlinjerna innebär att nämnd i samband med bokslut ska redovisa hur resultat uppstått. Utifrån denna redovisning och analys föreslår kommunstyrelsen vilket belopp som ska tillföras respektive nämnds resultatfond. Nämnd med negativ resultatfond ska redovisa hur underskottet ska åtgärdas inom en tid av två år.Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Det nuvarande attestreglementet är uppbyggt för att stödja de rutiner som fanns i slutet av 90-talet då all utbetalningshantering var manuell. I dag görs elektroniska attester i verksamhetssystem, personalsystem och i ekonomisystemet.
Attestreglementet bidrar till en rättvisande redovisning och motverkar oegentligheter.
Kommunstyrelsen ansvarar för övergripande uppföljning och utvärdering av attestreglemente samt utfärdar för kommunens gemensamma tillämpningsanvisningar.Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Miljöstrategiska programmet antogs av Kommunfullmäktige i juni 2013. Arbetet med implementering och genomförande har nu pågått i drygt fyra år. I detta miljöbokslut är det 2017 års arbete som följs upp. Uppföljningen av programmet är uppdelad efter de sju målområdena i miljöstrategiska programmet. Det övergripande visionen med miljöstrategiska programmet är att Gävle ska bli en av Sveriges bästa miljökommuner. Under 2017 rankades Gävle kommun som tvåa av tidskriften Aktuell hållbarhet. (fd Miljöaktuellt och Miljörapporten)
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
-
Den av kommunfullmäktige tillsatta POG kommittén har under november/januari 2017/2018 haft fem sammanträden med övergripande diskussion av frågan om politisk styrning och ledning av framtidens välfärd i Gävle kommun. POG kommittén har även haft ett sammanfattande möte efter den remissomgång som genomförts.
POG kommittén har följande parlamentariska sammansättning: Ordförande Patrik Stenvard (M), Jörgen Edsvik (S), Mattias Eriksson Falk (SD), Ove Vestin(V), Evelyn Klöverstedt (L), Inger Schörling (MP), Roland Ericsson (C) och Jan-Eric Andersson (KD).
POG kommittén har gjort ett antal övergripande överväganden och förslag vilka framgår av bilaga. Kommittén har bl a konstaterat att dagens politiska organisation vad gäller antalet nämnder och bolag i stort sett är funktionell för att möte framtidens utmaningar och som både förmår främja helheten och samtidigt få en politisk verksamhetsförståelse i de enskilda nämnderna/bolagen. Vissa förändringar av ansvarsområden mellan nämnderna föreslås för att tydliggöra och stärka styrningen av vissa frågor. Det gäller främst att ansvar för beslut och verkställighet av LSS frågor som idag är fördelat på fyra olika nämnder skall hållas amman och fördelas till en nämnd och likaså att ansvaret för försörjningsstöd och arbetsmarknadsåtgärder bör hanteras av en och samma nämnd. Vidare är kommitténs förslag att ansvaret för näringslivsfrågor och strategiskt samarbete med universitet och högskolor flyttas till kommunstyrelsen. Bland de allmänna övervägandena förs bl a resonemang om arbetsbelastning för förtroendevalda, utskott i nämnder och förstärkta politiska stödresurser.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
Yttrande med protokollsutdrag 2018-03-28 från Samhällsbyggnadsnämnden - gällande POG-utredningen.pdf537kb Ladda ner dokument
-
518kb Ladda ner dokument
-
278kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
320kb Ladda ner dokument
-
673kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Den 25 maj träder en ny dataskyddsförordning i kraft som ersätter nuvarande personuppgiftslag. Dataskyddslagstiftningen innehåller en mängd bestämmelser som syftar till att stärka skyddet för enskildas personuppgifter. För företag och myndigheter som hanterar personuppgifter innebär bestämmelserna att en översyn behöver göras av såväl styrande dokument, interna rutiner och den egna organisationen.
Förordningen innehåller bland annat bestämmelser som ska tillämpas när en personuppgiftsansvarig verksamhet låter andra verksamheter behandla personuppgifter på den personuppgiftsansvarigas vägnar. När det sker ska hanteringen regleras genom ”ett avtal eller en annan rättsakt” (artikel 28.3). Av förordningen framgår att biträdet i ett sådant avtal eller rättsakt ska bindas av ett antal villkor som säkerställer att den personuppgiftsansvariga bibehåller kontrollen över hanteringen. Villkoren framgår av artikel 28.3 a-h i förordningen.
Inom den kommunala verksamheten förekommer det att personuppgifter hanteras av flera verksamheter som tillhör olika nämnder, t ex i form av ett ärende- och dokumenthanteringssystem eller ett gemensamt system för personaladministration. I dessa fall är det viktigt att klargöra hur ansvarsförhållandena ser ut för hanteringen av personuppgifter. Ibland innebär hanteringen att båda nämnderna är gemensamt personuppgiftsansvariga. Ibland innebär hanteringen att en nämnd är personuppgiftsansvarig och den andra nämnden är personuppgiftsbiträde.
I det senare fallet vore det naturliga förfarandet att teckna ett personuppgiftsbiträdesavtal. Det är dock inte möjligt för nämnder att teckna civilrättsligt bindande avtal med andra nämnder inom samma kommun. Förhållandet måste därmed regleras i en rättsakt. Nämndernas reglementen är den rättsakt där en sådan reglering är lämplig att göra.
Kommunledningskontoret föreslår därför att ett tillägg görs i reglementena som klargör att förhållandet mellan en personuppgiftsansvarig nämnd och en nämnd som är personuppgiftsbiträde ska regleras i en instruktion samt att en nämnd som agerar i form av personuppgiftsbiträde ska hantera uppgifterna enligt de i förordningen uppställda kraven.
I verksamhetssystem och register där flera nämnder behandlar uppgifter för egna ändamål ska de istället vara gemensamt personuppgiftsansvariga (Artikel 26). Av förordningen framgår följande om personuppgiftshantering vid gemensamt personuppgiftsansvar:
Gemensamt personuppgiftsansvariga ska under öppna former fastställa sitt respektive ansvar för att fullgöra skyldigheterna enligt denna förordning, särskilt vad gäller utövandet av den registrerades rättigheter och sina respektive skyldigheter att tillhandahålla den information som avses i artiklarna 13 och 14, genom ett inbördes arrangemang, såvida inte de personuppgiftsansvarigas respektive skyldigheter fastställs genom unionsrätten eller en medlemsstats nationella rätt som de personuppgiftsansvariga omfattas av.
Genom tillägget reglementet klargörs att nämnderna i dessa fall ska uppfylla bestämmelsen genom en skriftlig överenskommelse.
Ändringen innebär ett tillägg i förhållande till nuvarande reglering enligt nedan:
Nämnden är personuppgiftsansvarig för de register och andra behandlingar av personuppgifter som sker i nämndens verksamhet.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
11
Allmänhetens och politikers frågor
-
17
Interpellation Socialdemokraterna (S)- Skillnaden mellan pojkar och flickors skolresultat
-
26
Nya interpellationer