Möte 2022-05-23
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
300kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
358kb Ladda ner dokument
-
368kb Ladda ner dokument
-
367kb Ladda ner dokument
-
380kb Ladda ner dokument
-
-
5
Godkännande av kommunens Årsredovisning år 2021 för Gävle kommun och ansvarsfrihet för styrelsen, övriga nämnder och de förtroendevalda i dessa, samt revisionsberättelse och granskningsrapport avseende revisorskollegiet
Kommunstyrelsen har upprättat en årsredovisning för Gävle kommun för år 2021 samt överlämnat denna till Kommunfullmäktige för godkännande. I samband med behandlingen av årsredovisningen tar Kommunfullmäktige också ställning till frågan om ansvarsfrihet och eventuella anmärkningar.
Som underlag för Kommunfullmäktiges ställningstagande i frågan finns, utöver årsredovisningen, även revisorernas revisionsberättelse och de granskningar som revisionen har genomfört under året.
Revisorerna konstaterar att årsredovisningen är upprättad i enlighet med Lag om kommunal bokföring och redovisning samt i övrigt god revisionssed. Kommunrevisionen tillstyrker att Kommunfullmäktige godkänner årsredovisningen för 2021 samt att styrelsen, övriga nämnder, gemensamma nämnder och de förtroendevalda i dessa organ beviljas ansvarsfrihet.
Mot bakgrund av vad som framkommit i årsredovisningen och i revisionens granskningar föreslår presidiet att Kommunfullmäktige beviljar ansvarsfrihet till styrelsen, övriga nämnder, gemensamma nämnder och de förtroendevalda i dessa organ.
I samband med behandlingen av kommunens årsredovisning behandlas även granskningen av revisionskollegiets förvaltning. Kommunfullmäktiges utsedda granskare har funnit Revisionskollegiets räkenskaper och förvaltning i god ordning och utan anmärkning. Presidiet föreslår att Kommunfullmäktige godkänner granskningen av Revisionskollegiets förvaltning.
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
548kb Ladda ner dokument
-
335kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Den 8 juni 2021 var den första gången som ett kommunstyrelseprotokoll justerades digitalt. Kommunallagen säger inget om att detta bestyrkande måste ske genom undertecknande med en penna. Det föreligger därför inget hinder enligt kommunallagen för att justera kommunala sammanträdesprotokoll med elektronisk signatur. Frågan har även prövats av förvaltningsrätten och kammarrätten i Göteborg där man också konstaterat att inga hinder föreligger.
Kommunstyrelsen och kommunfullmäktige har redan haft digitalt justerade protokoll. Men för att förtydliga just möjligheten för respektive nämnd så föreslås ett tillägg i det gemensamma reglementet för samtliga nämnder samt i kommunfullmäktiges arbetsordning.
Justerarna kommer nu att kunna justera protokollet från den plats där de befinner sig, de behöver inte längre åka in till kommunens lokaler för att justera ett protokoll, vilket särskilt är en fördel för de som bor en bit bort från centrala Gävle. Förhoppningsvis kan detta också underlätta något för den som exempelvis vill kombinera ett förtroendeuppdrag med arbete, fritid och familj. Detta medför också att protokoll inte behöver bli liggande i flera dagar i väntan på justering. En nedkortning av dessa tider medför att medborgarna också kan få ta del av beslut närmare inpå nämndernas sammanträden.
Sammanfattningsvis så har utvärderingar visat att den faktiska hanteringen gått mycket bra samt att det har varit relativt smidigt att hantera de justerade protokollen. I samband med att en justering görs skapas två justerade dokument, en med personnummer och fulla signeringsdata och en utan personnummer som inte håller innehåller någon signeringsdata som sparas i ärendehanteringssystemet.
Även om datan i dagsläget inte sparas på ett arkivbeständigt format så har det gjorts omfattande utredningar med nuvarande leverantör att skapa självständiga underskriftstjänster som går att koppla via nuvarande e-tjänsteportal som ska följa eIDAS förordningen med PAdES som standard och PDF-A1 som arkivbeständigt format. Detta skulle även följa kommunarkivets anvisningar för e-arkivet.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Sedan kommunstyrelsen hanterat aktuellt ärende och föreslagit kommunfullmäktige att besluta om aktuella ombudgeteringar beslutade kommunfullmäktige den 28 mars 2022 att återremittera ärendet. Som skäl för minoritetsåterremissen angavs följande: ”Att förslaget på ombudgetering och omdisponering av investeringsanslag för 2022 omarbetas till nästa kommunfullmäktige genom att omprioritera investeringsanslag och rikta det till att stärka Gävles civilförsvar. Exempel på detta kan vara att se över, rusta och bygga skyddsrum eller förstärka tillförlitligheten av vatten- och elförsörjning i kris.”
Inför kommunfullmäktiges förnyade ställningstagande hänvisas ånyo till de handlingar som redovisades inför förra beslutstillfället. Det är av största vikt att de avsedda ombudgeteringarna/omdisponeringarna av investeringsanslag blir beslutade så att nödvändiga investeringar kan slutföras. Det ska särskilt noteras att kommunstyrelsens protokoll av misstag inte återger de 4 första att-satser som anges i upprättad tjänsteskrivelse av ekonomidirektören. Det kan bero på att övriga att- satser justerades under kommunstyrelsens sammanträde i förhållande till förslaget. Inför kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges förnyade ställningstagande finns dessa att- satser med annars blir beslutet inte komplett.
Kommunens arbete med krisberedskap och civilt försvar är oerhört viktiga frågor. Där följer kommunen bl a de överenskommelser som finns mellan MSB, SKR och kommunerna som finns i dessa frågor – och som också delvis finansieras av MSB. Kommunstyrelsen avsätter också egna resurser för arbete med frågorna. Här kan också särskilt anmärkas att det i kommunstyrelsens investeringsplan finns avsatta medel för klimatanpassningar för att användas bla för att stärka tillförlitligheten av vatten mm vid kris. Sammanlagt finns 100 mnkr avsatta under perioden 2022 – 2025 i kommunstyrelsens investeringsbudget. Det pågår också beredning av ärenden kopplade till bl a informations- och cybersäkerhet, förnyade risk- och sårbarhetsanalyser mm.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommuns ambition är att Gävle ska vara en av de bästa miljökommunerna i landet att leva, verka och vistas i.
2013 tog därför kommunen fram ett miljöstrategiskt program för att styra och samordna kommunorganisationens miljöarbete samt bidra till att möjliggöra för invånare och näringsliv att vara miljömässigt hållbara.Sedan 2015 har Gävle kommun enligt Aktuell Hållbarhets kommunrankning varit bland den 10 bästa miljökommunerna i Sverige (år 2013 var Gävle på plats 69).
Gävle kommuns Miljöstrategiska program reviderades under 2019 och det reviderade programmet antogs 20200330 av Kommunfullmäktige.
Det miljöstrategiska programmet följs upp årligen genom ett så kallat Miljöbokslut. Miljöbokslutet ska användas som diskussionsunderlag för fortsatt planering för måluppfyllelse och genomförande av program.
- indikatorer som följs för att visa om målen är på väg att nås
- en beskrivning av åtgärder som genomförts under året för att bidra till måluppfyllelse
- en målanalys
Det här är det andra miljöbokslutet efter revideringen och gäller för år 2021.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
Det kommunala uppdraget är omfattande och komplext. Av den anledningen blir våra styrdokument viktiga stöd för verksamhets- och kvalitetsledningen. För att få allra största tydlighet i hanteringen behöver vi få ett mer enhetligt sätt som vi adresserar med hur vi arbetar med dokumentstyrning i Gävle kommun. Målet med den här policyn och riktlinjen är inte bara att få en god dokumentstyrning utan som ett ytterst mål är att skapa en god förvaltningskultur. Det ska vara lätt att hitta styrdokumentet, man ska kunna lita på att dokumentet är det korrekta, man ska förstå deras förhållande till varandra samt man ska kunna veta vem som ansvarar för dokumentet.
Styrdokumenten är uppdelade i två delar, dels en policy som beskriver de generella principerna för styrdokument, samt dels en definition att ansvaret att fastställa riktlinjer ligger hos kommunstyrelsen. Riktlinjen i sin tur definierar närmare de huvudregler som styrdokumenten har att följa.
Avsaknaden av en sådana riktlinjer har även inneburit brist på enhetliga styrdokument samt att det inte heller funnits en gemensam kultur kring hur dessa dokument ska se ut. Av den anledningen så har avsnittet om nomenklaturen medvetet undantagits skarpare formuleringar då arbetet med att skapa en gemensam styrdokumentskultur behöver utarbetas vidare. Det utesluter inte heller att revidering av riktlinje kan ske, inom kort, i samband med att en mer enhetlig kultur uppnås. De här dokumenten ska ses som ett steg att gemensamt nå dit.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
346kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun antog en kommunal bredbandsstrategi för 2014-2020 i kommunstyrelsen 2014-05-20. I december 2019 tog sedan Region Gävleborg tillsammans med Länsstyrelsen i Gävleborg fram en ny regional plan för bredbandsutbyggnad 2019-2025. I denna uppmanas kommunerna att revidera sina kommunala bredbandsstrategier.
Föreliggande dokument utgår ifrån den kommunala bredbandsstrategi som antogs 2014, men uppdateras till dagens verklighet, höjer den kommunala ambitionsnivån och väver in nya regionala ambitioner.Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
261kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2021-02-22, §18, väckte Jan Myléus rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
I motionen föreslås att nya parkeringszoner ska arbetas fram i samråd med stadens handlare, fastighetsägare och andra verksamma. I samhällsbyggnadsnämndens yttrande över motionen beskrivs att de nuvarande zonerna bygger på underlag från ett brett arbete med en ny parkeringspolicy som antogs 2017. Samverkan med stadens aktörer är viktigt kopplat till såväl utveckling av stadskärnan i stort som frågor om parkering och tillgänglighet. Främst sker samverkan och avstämning kring parkering via parkeringsrådet där representanter finns för handeln via Gävle City samverkan, fastighetsägare, parkeringsbolag, politiker och sektor Livsmiljö. I diskussioner som förts finns både idéer om att utöka röd zon och via denna motion tankar om att minska röd zon.
Kommunens parkeringsbolag har tidigare föreslagit att se över reglering av områden som idag ligger utanför befintliga zoner med tanke på hur nya parkeringshus påverkar utbudet av parkeringar och nya stadsdelar som växer fram. Arbetet med att ta fram riktlinjer för laddinfrastruktur om var och hur laddplatser ska möjliggöras både publikt och vid bostäder är nu i sin slutfas. Därefter planeras att arbeta vidare med att även se över och uppdatera de befintliga parkeringszonerna. Det behöver ske kontinuerligt och särskilt när Gävle är i en historisk utvecklingsfas med hög takt i framväxten av nya bostäder och bostadsområden.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
12
Politikers frågor
-
17
Interpellation från Kristdemokraterna (KD) - Statligt stöd till föräldrastöd
-
20
Nya motioner
-
Bilagor
-
59kb Ladda ner dokument
-
50kb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-