Möte 2019-02-18
-
2
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
3
Anmälningar för kännedom
-
Arbetsgivaren är skyldig att varje år upprätta en Likabehandlingsplan, som omfattar samtliga diskrimineringsgrunder. Planen är koncernövergripande med övergripande aktiva åtgärder. Varje förvaltning och bolag utformar lokala planer.
Gävle kommunkoncerns gemensamma värdegrund är vägledande för hur alla medarbetare ska utföra sina respektive uppdrag. Ett jämlikt perspektiv ska genomsyra Gävle kommunkoncerns arbete, i alla sammanhang och på alla nivåer.
Medarbetarpolicyn, där likabehandlingsperspektivet beskrivs, ger stöd för hur värdegrunden kan förverkligas i vardagen och beskriver samspelet mellan chefer och medarbetare.
Målet med Gävle kommunkoncerns arbete med likabehandling är att ingen medarbetare ska utsättas för någon form av trakasserier. Alla ska ha samma möjligheter och rättigheter utifrån sina individuella förutsättningar oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Gävle kommunkoncern ska dessutom främja en jämn könsfördelning i skilda typer av arbeten, inom olika kategorier av medarbetare och på ledande positioner.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
357kb Ladda ner dokument
-
-
Med stöd av kommunstyrelsens reglemente att tillvarata kommunens intressen vid bolags- och föreningsstämmor och andra liknande sammanträden i de företag som kommunen helt eller delvis äger eller annars har intresse i, föreligger förslag att utse kommunens ombud till bolagsstämmor.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 4 kap. 29 § KL får kommuner ge politiska partier ekonomiskt bidrag och annat stöd (partistöd). Syftet är att stärka deras ställning i den kommunala demokratin. Stödet får endast ges till politiska partier som är representerade i fullmäktige och som är juridiska personer. Huruvida partiet är representerat i fullmäktige regleras i 14 kap. vallagen. Partiet är representerat om man fått ett mandat för vilket en vald ledamot är fastställd.
Vidare föreskriver 4 kap. 30 § KL att kommunen ska besluta om omfattningen och formerna för partistödet (ett s.k. partistödsreglemente). Fullmäktige har tidigare antagit regler om kommunalt partistöd.
Det ankommer på fullmäktige att minst en gång per år besluta om att partistöd ska betalas ut. Beslut om partistöd ska, enligt 4 kap. 31 § 1 st. KL, innehålla krav på att mottagaren av partistödet årligen lämnar in en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin.
Redovisningen ska avse perioden 1 januari till och med 31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång. Utöver redovisningen ska partiet utse en särskild granskare med uppdrag att upprätta en granskningsrapport. Av granskningsrapporten ska följa om partiets redovisning ger en rättvisande bild av hur partistödet har använts. Om redovisning och granskningsrapport enligt 4 kap. 31 § 2 st. KL inte lämnas in inom föreskriven tid utbetalas inget stöd för nästkommande år
Fullmäktige har tidigare behandlat de redovisningar som inkommit i anledning av partistödet för år 2017 (KF 2018-09-24 § 12). Det föreligger därför inget hinder att partistöd på nytt betalas ut till samtliga partier i fullmäktige.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Personalutskottet har under 2018 arbetat med förutsättningar för ett gemensamt arbetsgivarerbjudande. Som en del av detta har ett borttagande av medfinansieringen i samband med uttag av friskvårdsbidrag diskuterats. Värdet av detta skulle vara att skapa möjlighet för fler att utnyttja erbjudandet skapa mer likvärdiga villkor för alla medarbetare i Gävle kommun.
Att samordna verksamhets- och kostnadsansvar till kommunstyrelsen ger administrativa fördelar och ger högre kvalitet i redovisning och uppföljning.
I beslutad Kommunplan för 2019 anges under Finansförvaltningen ett utrymme på 4 mnkr för attraktiv arbetsgivare. Detta utrymme skall till del finansiera eventuella merkostnader med anledning av borttaget av egenfinansiering för medarbetaren vid utnyttjande av friskvårdsbidrag.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Varje myndighet ska enligt arkivlagen (1990:782) ansvara för vården av sitt arkiv om inte arkivmyndigheten har övertagit detta ansvar. Enligt arkivlagen kan en kommunal myndighet avhända sig allmänna handlingar endast genom ett överlämnande som sker med stöd av lag eller ett särskilt beslut av kommunfullmäktige.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen i Bionär Närvärme AB, ett delägt dotterbolag till 59% inom Gävle Energikoncernen, önskar ändring i bolagets styrdokument. Förändringarna är föranledda av att bolagets verksamhet fortsatt kommer ha en prägel av konsolidering av verksamheten, varför justering av aktieägaravtal, bolagsordning och ägardirektiv föreslås.
-Aktieägaravtalets avsnitt 7 justeras avseende antal ledamöter, avsnitt 9 avseende prisgaranti samt avsnitt 15 avseende uppdatering av avtalets giltighetstid.
- Bolagsordningen justeras i avsnitt 7 avseende antal ledamöter samt några mindre redaktionella förändringar
-Ägardirektivet justeras i avsnitt 3 avseende borttag av lydelsen om tillväxtinriktning, avsnitt 4 avseende uppdatering av de fyra perspektiven i verksamhetens mål.
Se beslutsunderlag från Bionär Närvärme ABBilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
357kb Ladda ner dokument
-
-
10
Kommuninvest Borgensförbindelse, regressavtal och avtal om medlemmarnas ansvar för Kommuninvests motpartsexponeringar avseende derivat
Kommuninvest har uppmärksammat Styrning och stöd på vissa brister i anledning av anslaget av kommunfullmäktiges tidigare beslut (2018-10-29 § 6). Det har också uppmärksammats att det tidigare beslutet utsett Patrik Stenvard (M) att för kommunens räkning underteckna alla handlingar i anledning av detta beslut. Fullmäktige behöver därför ta ett nytt beslut med samma innebörd som tidigare och där kommunstyrelsens nya ordförande får rätt att för kommunens räkning underteckna alla handlingar i anledning av detta beslut. Det nya beslutet kommer att anslås på kommunens anslagstavla och de aktuella handlingarna som avses i ärendet kan undertecknas när beslutet vunnit laga kraft.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
-
12
Motion Socialdemokraterna (S) - Tillhandahålla menskoppar till de av Gävles skolelever som så önskar
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 20180219 § 15b väckte Elin Lundgren, Socialdemokraterna rubricerad motion.
Yttrande har inkommit från Kommunledningskontoret.
I yttrandet framgår att bedömningen är att det inte är ett allmänt intresse för kommunen att tillhandahålla menskoppar till de av Gävles skolelever som så önskar. Det finns heller inte sakligt skäl att skolflickors behov av mensskydd i form av menskoppar är annorlunda än andra skolelevers behov av anpassade hygienartiklar.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Ovanstående förslag inkom via en E-petition #17751 2018-08-13.
Efter 60 dagar hade förslaget fått fler än 50 röster och e-petitionen
delegerades då av Kommunstyrelsens ordförande för yttrande till
kommunledningskontoret.
E-petitionen handlar om bevarandet av de två hamnkranar som står på
Alderholmen, där nu Gävle strand byggs. Förslaget är att de flyttas närmare
staden och görs till en portal/entré till Gävle strand alternativt integreras i
framtida bebyggelse.
Yttrande
Bostadsområdet Gävle strand på Alderholmen är under byggnation. Etapp 1 är
färdigställt och etapp 2 är under byggnation. Ett program för den fortsatta
utbyggnationen av ”Gävle strand etapp 3” har tagits fram. Där beskrivs det att
etapp 3 ska bli en bostadsetapp där det historiska arvet och områdets tidigare
funktion som hamn ska synas i stadsmiljön. I förslaget och i projektets budget
finns bevarandet av en hamnkran med. I det förslag som utarbetats finns även
en plats där hamnkranen är tänkt att stå som benämns som ”Krantorget”.
Gävle kommun kommer i närtid att detaljerat planera och återkomma till placering av hamnkranarna och ekonomiska förutsättningar kring bevarandet av dessa. Intentionerna i e-petitionen ligger därav i linje med arbetet för fortsatt utveckling och byggnation av bostadsområdet Gävle strand med bevarande av Gävles marina historia i åtanke.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
16kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
49kb Ladda ner dokument
-
50kb Ladda ner dokument
-
52kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-