Möte 2019-11-25
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Beslut om Kommunplan med årsbudget 2020 och utblick 2021 – 2023 med ekonomiska ramar, avkastningskrav, kommunövergripande mål, ägardirektiv och uppdrag kommer att fattas av Kommunfullmäktige i november 2019. När beslut om kommunplan fattas före november månad innehåller beslutet om Kommunplan även beslut om skattesats för kommande år. Med anledning av detta, 11 kap, 8 §, KL, föreslår kommunstyrelsen om beslut av skattesats för år 2020.
Skattesatsen föreslås oförändrad från år 2019.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
960kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
543kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
909kb Ladda ner dokument
-
48mb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommuns nuvarande säkerhetspolicy beslutades 1993 och är därav i behov av revidering. Förutom säkerhetspolicyn så finns även en beslutad brandskyddspolicy. I det upprättade förslaget till reviderad säkerhetspolicy finns brandskyddspolicyn inkluderad i ett särskilt kapitel och blir på så sätt en del av den allmänna säkerhetspolicyn.
Gävle kommuns säkerhetspolicy ska utgöra ett övergripande styrdokument som anger ramar för säkerhetsarbetet i kommunkoncernen.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
450kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen och kommunens nämnder ska enligt kommunfullmäktiges arbetsordning redovisa två gånger varje år redovisa de motioner och e-petitioner som ännu inte har avgjorts. I den ena bilagan finns samtliga e-petitioner som har fått mer än 50 röster men som ännu inte är avgjorda ännu fram till den 29 september 2019 med. Den andra bilagan tar upp samtliga motioner som ännu inte är avgjorda fram till den 29 september 2019.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsnämnden beslutade den 23 oktober § 289 att föreslå fullmäktige att anta en reviderad bygglovstaxa. Taxan föreslås börja gälla från och med den 1 januari 2020.
Dagens bygglovstaxa antogs av kommunfullmäktige 2016 och började gälla den 1 januari 2018. Enligt samhällsbyggnadsnämnden behöver taxan revideras och indexuppräknas. Den föreslagna revideringen innebär att den genomsnittliga handläggningstiden justeras för att bättre motsvara den faktiska handläggningstiden inom vissa ärendetyper samt att avgifterna och handläggningskostnad per timme indexuppräknas enligt PKV.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Plantaxan
Den 23 oktober 2019 § 281 beslutade samhällsbyggnadsnämnden föreslå fullmäktige att revidera den nuvarande plantaxan. Revideringen innebär att plantaxan höjs med 40 % vad gäller plankostnader.
Enligt samhällsbyggnadsnämnden behöver plantaxan höjas med 40 % för att 75 % av kostnadstäckningsgraden ska vara användarfinansierad, vilket beslutades av kommunfullmäktige år 1995. Planavgiften ska med andra ord täcka 75 % av nedlagda kostnader.
Geografisk information och mätningsavgifter
Kommunfullmäktige beslutade den 10 december 2019 § 19 att timavgiften för tjänster inom geografisk information skulle höjas till 1 116 kronor. Samhällsbyggnadsnämnden föreslår att fullmäktige delegerar till nämnden att för varje år besluta att justera timavgifterna med en procentsats som motsvarar de tolv senaste månadernas förändring i prisindex för kommunal verksamhet (PKV).Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
För att säkerställa att kommuner har möjlighet att kunna utföra och ta betalt för sin livsmedelskontroll efter årsskiftet behöver de kommunala dokument (taxebestämmelserna och delegeringsordning) anpassas till den nya EU-förordningen om offentlig kontroll inom livsmedelskedjan som träder i kraft 14 december 2019.
Om kommunens taxa för offentlig livsmedelskontroll inte justeras efter den nya kontrollförordningen kommer kommunens taxa efter den 14 december delvis bygga på ett regelverk som inte längre gäller.
Den nya taxan bygger underlag från SKL (Sveriges kommuner och landsting) som publicerades den 1 oktober 2019.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
285kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-03-25, §16, väckte William Elofsson (M) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Administrativa enheten, Styrning och stöd.
I den rättsutredning som har genomförts av den administrativa avdelningen så framgår att det finns vissa rättsliga hinder att införa ett förbud i de allmänna lokala ordningsföreskrifterna av passiv insamling av pengar enligt förslaget i motionen. I motionen så framhålls att tiggeri inte är lösningen för att minska fattigdom och att den fria rörligheten i EU inte ska missbrukas av utsatta EU-medborgare. Enligt ordningslagen så kan enbart skälen till inskränkningar genom de lokala ordningsföreskrifterna vara att förebygga eller upprätthålla den allmänna ordningen. Motivet att förhindra fattigdom är därför i sig inte ett tillräckligt skäl för att ändra i de allmänna lokala ordningsföreskrifterna.
I rättsutredningen framgår också att det geografiska tillämpningsområdet inte får vara större än vad som är påkallat i det enskilda fallet och måste begränsas till platser där passiv pengainsamling utgör eller kan tänkas utgöra ett problem. Vid jämförelse med det fall som avgjordes i Högsta förvaltningsdomstolen hade Vellinge kommun punktmarkerat vissa områden särskilt. Det är inte fallet i Moderaternas motion där förbud mot passiv pengainsamling ska gälla offentlig plats generellt. Även om Moderaternas motion är för generell för att kunna bifallas av rättsliga skäl så kan dock frågan om ett så kallat ”tiggeriförbud” diskuteras och bemötas utifrån fler perspektiv.
Motionären lyfter fram att tiggeri inte är en lösning för att minska fattigdom. Där är Majoriteten helt överens med Moderaterna. Samtidigt är ett förbud mot att utsatta människor inte ska kunna be om pengar i Gävle kommun heller någon lösning för att minska fattigdom. Sedan 2018 är det olagligt att utnyttja människor genom tvångsarbete, som till exempel tiggeri och straffen skärptes för människohandel och koppleri. Det är viktigt för att Polisen ska kunna lagföra de som utnyttjar utsatta människors desperation. Att införa ett förbud mot passiv pengainsamling gör att polisens resurser i högre grad går till att avhysa fattiga EU-medborgare från vissa platser snarare än ren brottsbekämpning.
Andra EU-länder behöver ta ett större ansvar för välfärden och livsvillkoren för sina egna medborgare. De hemländer som utsatta EU-medborgare kommer ifrån tar inte sitt fulla ansvar och det påverkar också Sverige. Därför behöver kraften läggas på ett aktivt arbete i EU för att trycka på länder att ta sitt ansvar och förbättra situationen i sina länder för sina medborgare. Ett förbud mot passivt pengainsamlande på offentlig plats i Gävle kommer inte att kunna ändra detta, hur gärna vi än skulle vilja att det var en avgörande faktor för att minska fattigdom och få utsatta människor i arbete i Europa. Däremot kanske dessa personer skulle söka sig någon annanstans, men grundproblemet skulle kvarstå.Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
253kb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-02-18, §15, väckte Wanja Delén (SD) och Mattias Eriksson Falk (SD) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från HR-avdelningen, Styrning och stöd.
Motionärerna föreslår att Gävle kommun likt Region Gävleborg ska införa frivillig och kostnadsfri säsongsinfluensavaccinering för alla anställda inom vård- och omsorg. De föreslår också att Sektor Välfärd ska se över vilka ytterligare personalkategorier som bör erbjudas detta.
Att minska smittorisken, sjukskrivningar bland medarbetare och antalet som insjuknar i säsongsinfluensa är önskvärt och skulle med stor sannolikhet ge goda effekter för både medarbetare och brukare i riskgruppen. Därför pågår det redan en översyn tillsammans med företagshälsovården av vilka behov av vaccinering som finns för kommunens medarbetare. I yttrandet från HR-avdelningen framgår att en riskbedömning nu görs för ett vaccinationsprogram. Förslaget är därför att besvara motionen då arbete redan pågår, och invänta resultatet av översynen och riskbedömningen inför ett eventuellt införande.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-02-18, §15, väckte Kristina Sjöström (V) rubricerad motion.
Ett yttrande över motionen har inkommit från IT- och utvecklingsavdelningen, Styrning och stöd.
Motionären föreslår att möjligheten att införa ett så kallat porrfilter på alla datorer som används i den kommunala verksamheten. I motionen föreslås också att medarbetare i verksamheter som riktar sig till barn ska erbjudas fortbildning om samtycke samt om sexuellt våld och trakasserier.
Motionen lyfter ett mycket angeläget och viktigt ämne, pornografins roll för att sexualisera framförallt mäns våld mot kvinnor, normalisera bilden av sex utan samtycke och att barn inte ska riskera att utsättas för pornografiskt material. IT- och utvecklingsavdelningen beskriver i sitt yttrande att det redan idag vidtagits åtgärder för att begränsa tillgången till av olika skäl olämpliga webbsidor i kommunens nätverk.
Det filter som idag tillämpas begränsar tillgång till innehåll som spel, pornografi, droger med mera. Det som är positivt med detta är att ingen vid användningen av kommunens nätverk ska kunna nå den typen av sidor på internet av misstag eller aktivt. Men som det beskrivs i yttrandet är det omöjligt att göra ett tekniskt filter som garanterat är heltäckande eftersom den eller de som vill sprida den typen av olämpligt material har ett intresse av att ”maskera” sidor för att inte stoppas av filtret. En annan utmaning som gör det svårt med ett helt heltäckande filter är att medarbetare och elever via sina privata telefoner och andra enheter kan besöka dessa sidor vilket kommunen inte kan påverka genom det befintliga filtret. Utifrån detta går det att konstatera att Gävle kommun genom det filter som finns i dagsläget gör de tekniska insatser som är möjliga och som efterfrågas i motionen.
I motionen lyfts också behovet av utbildning och värdegrundsarbete i verksamheter som riktar sig till barn och unga, skolverksamheten särskilt. Det sker idag på flera olika sätt. Flera grundskolor i Gävle arbetar inom konceptet Agera tillsammans som ger elever och lärare ökade kunskaper kring hur de tillsammans kan förebygga våld och utmana begränsande och stereotypa genusnormer. I gymnasieskolan används också MVP som är en lektionsserie som riktar sig till både lärare och elever och som syftar till att stoppa, minska och förebygga våld. Elever och lärare lär sig att ta ansvar för varandra och säga ifrån om de ser eller hör våld och kränkningar.
Inom Gävlemodellen finns frågor till eleverna om sexuella trakasserier och hot och våld. I utbildningen som sker regelbundet kring Gävlemodellen diskuteras hur lärarna ska arbeta med och agera kring de olika fokusområdena för enkäten. Varje rektor beslutar om kompetensutveckling för sina medarbetare. Insatser sker även inom områdena sex och samlevnad och mer specifikt kring hot och våld.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
-
E-petitionen inkom 2019-04-17. Yttrande över E-petitionen har inkommit från IT- och utvecklingsavdelningen, Styrning och stöd.
Förslagsställaren föreslår att ett så kallat porrfilter ska införas på datorer som används i den kommunala verksamheten. IT- och utvecklingsavdelningen beskriver i sitt yttrande att det redan idag vidtagits åtgärder för att begränsa tillgången till av olika skäl olämpliga webbsidor i kommunens nätverk.
Det filter som idag tillämpas begränsar tillgång till innehåll som spel, pornografi, droger med mera. Det som är positivt med detta är att ingen vid användningen av kommunens nätverk ska kunna nå den typen av sidor på internet av misstag eller aktivt. Men som det beskrivs i yttrandet är det omöjligt att göra ett tekniskt filter som garanterat är heltäckande eftersom den eller de som vill sprida den typen av olämpligt material har ett intresse av att ”maskera” sidor för att inte stoppas av filtret. En annan utmaning som gör det svårt med ett helt heltäckande filter är att medarbetare och elever via sina privata telefoner och andra enheter kan besöka dessa sidor vilket kommunen inte kan påverka genom det befintliga filtret. Utifrån detta går det att konstatera att Gävle kommun genom det filter som finns i dagsläget gör de tekniska insatser som är möjliga och som efterfrågas i E-petitionen för att begränsa tillgång till pornografiskt material.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
Enkel fråga från Kristdemokraterna (KD) - Finns det ett politiskt beslut att stänga familjestöd?.pdf66kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
25
Interpellation från Kristdemokraterna (KD) - Stöd till brottsoffer
-
27
Nya motioner
-
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-