Möte 2022-10-31
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
2
Val av ordförande, förste vice ordförande och andre vice ordförande i Kommunfullmäktige för tiden 31.10.2022– 14.10.2026
-
3
Val av valberedning för tiden 31.10.2022– 14.10.2026, Samt val av ordförande och viceordförande i valberedningen för denna tid
-
Bilagor
-
241kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
307kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
356kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
622kb Ladda ner dokument
-
622kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
13kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Sektor styrning och stöd har sammanställt delårsrapport 2 2022. Delårsrapporten redovisar nämnderna, kommunens och de helägda bolagens ekonomiska resultat för perioden januari tom augusti och resultatprognos, genomförda investeringar och investeringsprognos för helåret samt återredovisning av verksamheten i relation till kommunfullmäktiges mål och uppdrag.
Intressebolag och kommunalförbund ingår i den sammanställda redovisningen för kommunkoncernen, men de upprättar ej separata verksamhetsrapporter.
Vidare kommenteras de finansiella målen, kommunkoncernens skuldportfölj samt balanskravet.
Gävle Kommun redovisar ett ekonomiskt överskott per 31 augusti på 582,4 mnkr samt prognos för helåret på 257,3 mnkr, i paritet med budget. Nämnderna prognostiserar ett underskott (exklusive exploateringsresultat och realisationsvinster) på 11,3 mnkr. Dock har beslut om medfinansiering av Spängersleden belastat resultatet med 48 mnkr, vilket inte var budgeterat.
Gävle Stadshuskoncern redovisar ett överskott på 371,2 mnkr, samt en prognos för helåret på 407,9 mnkr.
Gävle Vatten redovisar ett överskott på 23,8 mnkr och en prognos på ett överskott på 29,7 mnkr.
Kommunfullmäktige beslutade 20210620 (22ks§201) att en medfinansiering till Trafikverket skulle ges avseende Spängersleden. Beslutet angav kostnadsbelastningen (inom kommunstyrelsen) till år 2023 samt 2025 på sammantaget 48 mnkr. Redovisningsmässigt krävs att kostnaden belastar kommunen vid avtalstecknande, vilket har skett, varför kostnaden till sin helhet har belastat Kommunstyrelsen i och med delårsbokslutet.
I delårsrapporten prognostiserar Samhällsbyggnadsnämnden en prognos med negativa utfall. Nämndens prognostiserade underskott förklaras med förväntat höga kostnader inom vinterväghållning. Även Överförmyndarnämnden redovisa relativt sett mindre negativ avvikelse.
Övriga nämnder redovisar överskott, med Utbildningsnämnden som redovisar högst positiv avvikelse. Kommunstyrelsen prognostiserar ett överskott, men om realisations- och exploateringsresultat exkluderas redovisas ett prognostiserat negativt utfall på 33,7 mnkr. Detta förklaras av kostnadsbelastningen med anledning av Spängersleden.
Inför 2023 hanteras alla nämnders ekonomiska förutsättningar genom beslut om ramar i kommunplan 2023.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunplan med årsbudget 2023 och utblick 2024 – 2026 med ekonomiska ramar, avkastningskrav, kommunövergripande mål, ägardirektiv och uppdrag kommer att beslutas av Kommunfullmäktige i november 2022. När beslut om Kommunplan tas före november månad innehåller beslutet även beslut om skattesats för kommande år. Med anledning av detta, 11 kap, 8 §, KL, föreslår kommunstyrelsen om beslut av skattesats för år 2023 i ett eget ärende.
Skattesatsen föreslås oförändrad från år 2022.
Med anledning av oklart politiskt läge har frågan om senarelagt eller nytt beslut om skattesats kommit. Om beslut om skattesats kommer in senare än 30/11 till Skatteverket så kan det bli problem för kommuninvånarna. Det betyder att kommunen formellt kan fatta ett senare beslut och Skatteverket kan ändra i sina tabeller, samt att invånarna kommer att slutligen betala ny/rätt skatt. Problemet är att vissa företag kanske inte själva ändrar i sina egna system för skatteavdrag, om kommunen kommer in med beslut efter 30/11. Vilket då leder till att felaktigt preliminärt skatteavdrag görs. Därmed kan ett ytterligare beslut fattas, men med fördel så att Skatteverket kan få informationen före 30/11.
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun antog 2019 ett Socialt hållbarhetsprogram (SHP) som gäller 2019-2023. Syftet med programmet är att säkerställa att Gävle kommunkoncern arbetar tillsammans för en hållbar framtid för alla som bor och vistas i Gävle kommun idag och i framtiden.
SHP är indelat i fyra målområden; trygghet, jämställda och jämlika villkor, delaktighet och inflytande samt icke diskriminering. Till målområdena finns totalt 68 delmål.
Programmet följs upp varje år i ett socialt hållbarhetsbokslut.
I 2021 års bokslut har uppföljning av programmets 68 delmål legat i fokus.
Bokslutet 2021 för SHP har utförts av ett externt konsultföretag, Tyréns, och baseras på intervjuer och dialoger med medarbetarna på enheten för social hållbarhet i Gävle kommun samt tjänstepersoner från olika kommunala bolag och sektorer i Gävle kommun.
Konsulterna från Tyréns har sammanställt det insamlade materialet i det aktuella bokslutet samt samlat in aktuella indikatorer.
Tyréns har också tagit fram en strukturerad uppföljningsexcelfil för att underlätta uppföljning/analys av SHP i framtiden.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
605kb Ladda ner dokument
-
517kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunplan 2022 med utblick 2025 har kommunstyrelsen fått i uppdrag (uppdrag 12) att ta fram en kompetensförsörjningsanalys, tillsammans med offentliga aktörer och näringslivet. Analysen ska omfatta kommunens geografiska område, vara på kort och lång sikt, samt ligga till grund för dimensionering av platser i såväl gymnasieskolan som vuxenutbildningen. Analysen har arbetats fram under våren-sommaren 2022.
För att ta fram analysen har representanter från kommunens olika verksamheter, Region Gävleborg och Arbetsförmedlingen varit involverade. Näringslivets syn har inhämtats genom branschernas egna rapporter, svar på olika enkäter samt statistik som bygger på företagen rapportering till olika sökmotorer. Information har också inhämtats vid kommunens företagsbesök.
I analysen har ansatsen varit att gruppera yrken utifrån de branscher och områden som pekas ut i Färdplanen för Gävle kommuns näringslivsarbete (Antagen av KS den 12 april 2022). Aktuell analys innehåller även ett avsnitt där kompetensbehovet inom vård, skola och omsorg estimeras.
Analysen visar att det år 2035 kommer finnas stora över- och underskott på arbetsmarknaden i det fall man fortsätter utifrån samma dimensionering av gymnasieutbildningar som idag. Den största bristen prognostiseras råda inom Vård- och omsorg följt av industritekniska. Stort överskott råder av personer med högst högskoleförberedande utbildning.
För några utbildningsprogram visar statistik (från 2019) att fler än hälften inte arbetar med det man utbildar sig till.I kommunplan 2022 med utblick 2025 har kommunstyrelsen fått i uppdrag (uppdrag 12) att ta fram en kompetensförsörjningsanalys, tillsammans med offentliga aktörer och näringslivet. Analysen ska omfatta kommunens geografiska område, vara på kort och lång sikt, samt ligga till grund för dimensionering av platser i såväl gymnasieskolan som vuxenutbildningen. Analysen har arbetats fram under våren-sommaren 2022.
För att ta fram analysen har representanter från kommunens olika verksamheter, Region Gävleborg och Arbetsförmedlingen varit involverade. Näringslivets syn har inhämtats genom branschernas egna rapporter, svar på olika enkäter samt statistik som bygger på företagen rapportering till olika sökmotorer. Information har också inhämtats vid kommunens företagsbesök.
I analysen har ansatsen varit att gruppera yrken utifrån de branscher och områden som pekas ut i Färdplanen för Gävle kommuns näringslivsarbete (Antagen av KS den 12 april 2022). Aktuell analys innehåller även ett avsnitt där kompetensbehovet inom vård, skola och omsorg estimeras.
Analysen visar att det år 2035 kommer finnas stora över- och underskott på arbetsmarknaden i det fall man fortsätter utifrån samma dimensionering av gymnasieutbildningar som idag. Den största bristen prognostiseras råda inom Vård- och omsorg följt av industritekniska. Stort överskott råder av personer med högst högskoleförberedande utbildning.
För några utbildningsprogram visar statistik (från 2019) att fler än hälften inte arbetar med det man utbildar sig till. Av de som gått ett yrkesprogram jobbar i snitt 85 procent jämfört med 75 procent av de som gått ett studieförberedande program och inte läst vidare.Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Gästrike återvinnare har enligt förbundsordningen ett uppdrag att ta fram förslag till avfallstaxa för Gävle, Hofors, Ockelbo, Sandviken och Älvkarleby kommuner. Avfallstaxan ska beslutas av medlemskommunernas kommunfullmäktige.
Inför 2023 har merparten av alla taxor och avgifter setts över. Tydlig miljöstyrning av taxorna och kostnadstäckning är grunden. Det ska löna sig att sortera bra och minska på avfallet. I snitt höjs avfallstaxorna med 8 %, men det är stora variationer.
Inga höjningar gjordes av avfallstaxan till 2022. Senaste höjning var inför år 2021 och var 2,5 % i snitt. Förslag till Avfallstaxa 2023 bifogas samt beskrivs och förklaras i bifogade handlingar.
Gästrike återvinnares förbundsstyrelse tog beslut i ärendet 2022-09-15 och förbundsfullmäktige tog beslut i ärendet 2022-09-29. Beskrivningarna går att hitta i bifogad beslutshandling. Styrning och stöd har inget att erinra om förslaget.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
-
I och med den nya Ellagen trädde i kraft 2022-07-01 står det klart att kraven på åtskillnad av den elnätsreglerade verksamheten från den övriga verksamheten ökat.
När elnätsverksamheten skall vara avskild från övrig verksamhet är ännu inte definierat i föreskrift, men 2023-12-31 är ett förväntat datum.
I juridiska personer som bedriver elnätsverksamhet är verksamheten begränsad till att bedriva elnäts- och nätverksamhet med undantag för vissa specificerade tjänster till andra elnätsbolag.
Beslut om bildande av bolaget är fattat av styrelsen för Gävle Energi AB och har föreslagits av styrelsen i Gävle stadshus AB att godkännas av Kommunfullmäktige.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
795kb Ladda ner dokument
-
-
Med anledning av de höga energipriserna behöver nivån på lämnad säkerhet avseende Gävle Energisystem AB korrigeras. Styrelsen i Gävle Energi beslutade den 23 september att ställa en garanti för Gävle Energisystems räkning om 150 mnkr för den fysiska leveranser till förmån för Axpo Sverige AB samt att Gävle Energi har möjlighet att ställa en bankgaranti till 150 mnkr för finansiell prissäkring till förmån för Axpo Nordic AS.
Gävle Energis styrelse beslutade ovanstånde på styrelsemötet den 23 september.
Den lämnade säkerheten är en förutsättning för att erbjuda leverantören säkerhet för gjorda leveranser av el till Gävle Energisystem AB.
Gävle Energi har enligt gällande kommunplan en beviljad kreditram på 925 mnkr och 527 mnkr kvar att nyttja av den, vilket innebär att lämnade garantier ryms inom beviljad kreditram. Om garantierna behöver lämnas återstår 227 mnkr av den beviljade kreditramen.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
969kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om arbetslöshetsnämnd (1944:475) framkommer det att varje kommun ska ha en särskild arbetslöshetsnämnd eller uppdra en annan nämnd vara arbetslöshetsnämnd. Har inte kommunen tydliggjort detta är kommunstyrelsen arbetslöshetsnämnd.
Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden ansvarar enligt nuvarande reglemente
”för genomförandet av åtgärder som förebygger arbetslöshet eller minskar verkningarna av arbetslöshet, vilket är en uppgift som ligger under arbetslöshetsnämndens ansvar”.Det är inte kommunens intention att dela upp arbetslöshetsnämndens arbetsuppgifter och för att tydliggöra detta förtydligas reglementet genom att ersätta ovanstående skrivning med
” vara kommunens arbetslöshetsnämnd och svara för kommunens samtliga uppgifter enligt lagen om arbetslöshetsnämnd (1944:475)”
I övrigt föreslås inga andra ändringar av reglementet.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Styrning och stöd har tagit förslag till sammanträdesdagar för Kommunfullmäktige år 2023:
20 februari, 27 mars, 29 maj, 19 juni, 25 september, 30 oktober, 27 november och 11 december.
Kommunfullmäktiges sammanträden börjar kl. 09:00 och pågår som längst till kl. 17:00 på sammanträdesdagen. Sammanträdena 20 juni och 12 december kommer vid behov ej ha sluttid kl. 17:00.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
14
Avsägelser samt fyllnadsval 2022
-
17
Nya motioner
-
18
Nya interpellationer