Möte 2022-09-26
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Bilagor
-
354kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
390kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med beslut om kommunstyrelsens uppsiktsplikt har även frågan om Gästrike räddningstjänst årsredovisning och ansvarsfrihet bedömts enligt 9 kap. 13 § kommunallagen.
Från revisionsberättelsen för årsredovisningen framkommer det att deras bedömning är att sammantaget att direktionen i räddningstjänsten inte fullt ut bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt sätt och från ekonomisk synpunkt tillfredställande sätt. Brister noteras kring uppfyllelse av verksamhetsmålen. Vidare bedömer de att räkenskaperna är i allt väsentligt rättvisande, de bedömer att den interna kontrollen i stort har varit tillräckligt, brister noteras i direktionens vidtagande av åtgärder för att nå mål i verksamheten. Vidare bedömer de att utfallet är förenligt med direktionens mål för god ekonomisk hushållning i det finansiella perspektivet. Samtliga tre finansiella är uppfyllda för år 2021.
Revisorerna tillstyrker att årsredovisningen godkänns och att förbundsdirektionen beviljas ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Den 20 juni 2022 beslutade kommunfullmäktige att ärendet om bestämmelser om ersättning för förtroendevalda ska återremitteras.
De förslag som finns är
- Arvodeskommitténs förslag (21KS530-15)
- Kommunstyrelsens förslag från den 7 juni 2022
Förslaget är det samma som arvodeskommitténs förslag med förändringen att fasta grundbidraget för kommunalråd är 20% och att den för politiska sekreterare är 40%.
- Owe Hellbergs (V) förslag i kommunfullmäktige den 20 juni 2022
Förslaget är det samma som arvodeskommitténs förslag med förändringen att skrivningen om att kommunstyrelsens ordförande och vice ordförande ska arvoderas med 125% respektive 115% av ett riksdagsarvode ska strykas.
- Förslag efter återremiss
Förslaget är det samma som arvodeskommitténs förslag med förändringen att en 2:e vice ordförande i revisorskollegiet ska arvoderas samt att 1:e och 2:e vice ordförande revisorskollegiet har arvodesnivå D 10% samt att ledamöter i revisorskollegiet har E 6,5%.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
Administrativa avdelningen tillsammans med revisionskontoret har tagit fram ett nytt förslag på reglemente. Förslaget bygger på SKR:s standardreglemente, tidigare reglemente och vissa formuleringar från andra kommuner och regioners revisorsreglemente.
Efter att förslaget tagits fram har revisorskollegiet tillstyrkt förslaget i sin helhet (se beslutsbilaga).
Det nya reglementet tar även fasta på att antalet revisorer ska ändras. Förslag på ny formulering är att ”kommunen har så många revisorer att samtliga partier, som finns representerade i fullmäktige, har en revisor och att antalet revisorer blir udda”. Det innebär att det nya reglementet inte är enhetligt med företagspolicyn när det gäller antalet lekmannarevisorer, och av den anledningen är förslaget att reglementets bestämmelse ersätter företagspolicyns bestämmelse.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
334kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
305kb Ladda ner dokument
-
-
Bestämmelser för utdelning av minnesgåva antogs av KF 1995-03-27 (§ 26), dnr 1995:003.
Delegationen för utdelning av minnesgåva till förtroendevalda har vid sammanträde 2022-06-09 som anpassning till de ändrade bestämmelserna om uppvaktning av anställd även föreslagit ändring av bestämmelserna för utdelning av minnesgåva.
Alternativet dam- och herrguldklocka samt alternativet presentkort för inköp av smycke, resa eller cykel för ett värde av 3000kr tas bort som minnesgåva och ersätts med en gåva/blomma där värdet är fastställt till 300 kr.
Utdelning av gåvan/blomman ska ske i samband med att tid för mandatperiod för förtroendevald utgår. Gåvan/blomman ges endast till de ledamöter och ersättare i kommunfullmäktige som avslutar sitt fullmäktigeuppdrag och som har fullgjort en hel mandatperiod. Gåvan/blomman överlämnas vid kommunfullmäktiges avslutningsceremoni av kommunfullmäktiges ordförande eller vice ordförande.
Finansiering avseende gåvan och arrangemanget vid överlämnandet av gåvan finns idag hos kommunfullmäktige fördelat till Administrativa avdelningen/kansli.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade i december 2021 att anta ny förbundsordning för kommunalförbundet Gästrike Räddningstjänst med bland annat en ny kostnadsfördelning mellan medlemskommunerna baserad på folkmängd. Det har för Gävle kommuns del resulterat i stora kostnadsökningar och utökad kommunbidrag.
Det generella statsbidraget per invånare har från Gävle kommunssida varit inbakat i det beviljade kommunbidraget till Räddningstjänsten, men här har Räddningstjänsten gjort en annan tolkning och fakturerat sina medlemskommuner för år 2021 om 445 800 kronor.
Diskussion har genomförts med de andra medlemskommunerna och där har det framkommit att de har betalat sina fakturor för 2021, Gävle kommun förväntas följa de andra kommunerna.
Statsbidraget kommer från 2023 att vara inbakat kommunbidraget för alla medlemskommuner.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
358kb Ladda ner dokument
-
356kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommun och Region Gävleborg utser tillsammans ledamöter till styrelsen för Stiftelsen Länsmuseet Gävleborg och utövar därmed ett rättsligt bestämmande inflytande över stiftelsen. Det innebär att stiftelsens arkiv omfattas av arkivlagen och att en kommunal arkivmyndighet genom tillsyn ska se till att stiftelsen fullgör sina skyldigheter enligt denna lag. Kommunen och regionen ska enligt 8 § arkivlagen komma överens om vilken arkivmyndighet som ska fullgöra uppgiften.
Eftersom Region Gävleborg är huvudman för stiftelsen föreslås, efter samråd med företrädare för regionens arkivmyndighet, att denne svarar för tillsynen. Beslutet gäller under förutsättning att regionfullmäktige i Region Gävleborg fattar motsvarande beslut.Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnadsutskottet beslutade den 15/4–2020 att starta arbetet med program för detaljplan för ett nytt logistik och verksamhetsområde i Tolvforsskogen. Samhällsbyggnadsutskottet beslutade 20/1-2022 att ställa ut programmet på samråd.
Program för detaljplan är en del av förstudien för Tolvforsskogen som presenteras under 20ks162.
Planprogrammet visar kommunens politiska vilja för fortsatt planläggning och gestaltning av området. Syftet är även att tidigt i planeringsprocessen samla olika aktörer: Myndigheter, Gävle kommunkoncern, markägare, närboende, företagare och en bredare allmänhet för möjlighet till insyn i-, och påverkan på förslaget. Programmet visar hur Tolvforsskogen ska utvecklas till ett hållbart, innovativt och attraktivt logistik- och verksamhetsområde. Planprogrammet ska fungera som utgångspunkt för kommande exploaterings- och detaljplaneprojekt.
Det behövs fler arbetstillfällen i ett växande Gävle. Kommunen behöver planlagd mark(planreserv) för att företag ska kunna utvecklas och växa i Gävle, att nya företag kan starta och att företag vill flytta till Gävle.
Program för detaljplan för Tolvforsskogen möjliggör ett tillskapande av en stor planreserv för logistik och verksamheter vid E16 och E4, och Norrlands största hamn. De stora infrastruktursatsningar som görs i Gävle stärker läget för Tolvforsskogen ytterligare. Ostkustbanan och Bergslagsbanan får en ny sträckning genom Tolvforsskogen. På sikt kan även Gävles godsbangård komma att flyttas hit. Tolvforsskogen kommer att erbjuda näringslivet verksamhetsmark med ett unikt logistiskt läge.
Kostnaden för genomförandet av planprogrammet presenteras översiktligt i förstudien(20ks162) och kommer att beräknas mer detaljerat i kommande exploateringsprojekt.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
78mb Ladda ner dokument
-
57mb Ladda ner dokument
-
-
Region Gävleborg har inkommit med förslag till nytt samverkansavtal samt nytt reglemente avseende den gemensamma nämnden för hjälpmedelsfrågor. Ett nytt avtal med kommunerna har tagits fram för att koppla FoU Välfärds arbete till Nätverk Välfärd, i stället för till gemensamma nämnden. Samtidigt har en översyn skett av gemensamma
nämndens uppdrag, som framöver kommer att kunna fokusera på hjälpmedelsfrågorna.
Styrning och stöd, i samråd med Välfärd Gävle, inget ytterligare att tillägga gällande förslag till beslutBilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade den 9 december 2019 § 5 att betala ut partistöd till samtliga partier som finns representerade i fullmäktige för år 2020. Enligt 4 kap. 31 § KL ska beslut om partistöd innehålla krav på att mottagaren av partistödet årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att stödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin (Jfr. 4 kap. 29 § 1 st KL). Redovisningen ska avse perioden 1 januari-31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång. Redovisning av partistöd för år 2021 ska därmed ha inkommit till fullmäktige senast den 30 juni 2022. Samtliga partier som finns representerade i fullmäktige har lämnat in sin redovisning i rätt tid.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
595kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
286kb Ladda ner dokument
-
475kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
432kb Ladda ner dokument
-
432kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
-
Ett förslag till ny förbundsordning för Gästrike återvinnare arbetades fram under 2021/2022 i samverkan på tjänstemannanivå mellan Gästrike återvinnare och medlemskommunerna. Sammanhållande för detta initiativ var Gästrikerådet och dess kommundirektörsgrupp. Förslaget, som bland annat innehåller en ändring av förbundets politiska styrning från förbundsfullmäktige och förbundsstyrelse till förbundsdirektion, har under perioden mars-april varit ute hos medlemskommunerna på remiss. Remissförslaget hanterades av Gävle kommuns kommunstyrelse den 12 april (§73). Därefter har kommunstyrelseordförandena och kommundirektörerna tillsammans gått igenom inkomna synpunkter varefter ett slutgiltigt förslag till ny förbundsordning skrivits fram.
Det som skiljer det slutgiltiga förslaget från remissversionen är bland annat:
Antalet ledamöter och ersättare i den nya förbundsdirektionen föreslås bli 12+12 i stället för 7+7 (§ 6).
Det skrivs in att en gemensam avfallstaxa tas fram och bereds av direktionen (§ 13).
Bestämmelse om förbundets rätt att disponera viss angiven kontokredit ersätts med skrivning om lägsta nivå för förbundets soliditet (§ 14).
Vissa preciseringar och ändringar av datum i förbundets budget- och boksluts-processer samt medlemskommunernas styrning och insyn i förbundets ekonomi (§ 15). Begreppet ”i princip” läggs till avsnittet om ersättning för förtroendeuppdrag (§ 19).
Beslutet gäller under förutsättning att motsvarande beslut fattas i kommunfullmäktige i övriga medlemskommuner.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
I Gävle kommun har det sedan 2015 funnits ett politiskt uppdrag om att kommunens fordonsflotta ska administreras och hanteras av Gavle Drift & Service AB, där fordonen kontinuerligt ska bytas ut till fossilfria fordon. Sedan 2020 innefattas även cyklar i fordonsansvaret.
Fordonspolicyn ska vara ett stöd i arbetet för att intensifiera utbytestakten och snabbare nå målet om att stadens och dess helägda kommunala bolags fordon ska vara fossilfria 2025.
Fordonspolicyn omfattar samtliga fordon som ägs, hyrs eller leasas inom Gävle kommunkoncern. Denna policy gäller för hela Gävle kommunkoncern (sektorer och bolag). Gemensamma förbund omfattas inte av Gävle kommuns fordonspolicy då de har flera kommuner att ta hänsyn till, men policyn bör vara vägledande.Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
En ny lag, lag (2022:1257) om tobaksfria nikotinprodukter har tillkommit, där ansvaret för kontroll av lagens efterlevnad ligger på kommunerna. För tillsynen av efterlevnad av lagen har kommunen rätt att ta ut en avgift.
I Gävle kommun ligger ansvaret för den större delen av den närbesläktade Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter på Socialnämnden. Det praktiska arbetet utförs av handläggarna på enheten Livsmedel och tillstånd, Livsmiljö Gävle. Därför föreslås att ansvaret för den nya lagen om tobaksfria nikotinprodukter placeras på samma nämnd och enhet.
Styrning och stöd har tagit fram ett förslag till ändrat reglemente i enlighet med socialnämndens förslag för kommunfullmäktige att besluta om. Gällande bedömningen av taxor så ska taxorna enligt uppgift från livsmedel och tillstånd vara bedömda enligt självkostnadsprincipen vilket innebär att taxan inte ska vara högre än de kostnader som tillkommer vid tillsynen. Slutligen föreslås även för tydlighetens skull att en sammanställd och uppdaterad taxa ska tillhandahållas så att den kan publiceras på kommunens författningssamling.Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
450kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
17
Politikers frågor
-
23
Nya interpellationer