Möte 2021-02-22
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Bilagor
-
588kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
56kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
299kb Ladda ner dokument
-
299kb Ladda ner dokument
-
-
3
Fyllnadsval av revisor
-
Sektor styrning och stöd, ekonomiavdelningen har stämt av nämnder och styrelses upprättade internbudgetar för år 2021 mot förutsättningarna i den av Kommunfullmäktige fastställda Kommunplanen för år 2021.
Ärendet innehåller en beskrivning kring förändrade kommunbidrag samt förslag på finansiering.
Enligt beslut om Kommunplan dnr 20ks223 är ekonomidirektören bemyndigad att inom ram omfördela centrala anslag till nämnderna avseende kompensation för ökade hyres- och kapitaltjänstkostnader till följd av färdigställda investeringar.
Informationen avser fattade beslut på delegation 1/1–9/2 2021.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-05-27, §23, väckte Jan Myléus (KD) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Socialnämnden.
I motionen föreslås att en kommunövergripande plan ska inrättas för arbetet med kontaktfamiljer. I såväl Socialnämndens yttrande som i motionen konstateras att det råder brist på kontaktfamiljer. Glädjande nog så är det idag inte brist på kontaktpersoner. Den största orsaken till bristen på kontaktfamiljer bedöms vara att det många gånger kan vara svårt att hitta kontaktfamiljer som kan matcha omfattande vårdbehov utöver social problematik. Men även bristen på tid som människor upplever i dagens samhälle, när tid, stöd och någon som lyssnar är just det som dessa personer behöver.
Socialnämnden beskriver i sitt yttrande att det sker ett samordnat arbete och samverkan inom Sektor Välfärd med att hitta och utreda kontaktfamiljer och att det är en uppgift som inte kan överföras till någon annan myndighet eller organisation. I Socialnämndens yttrande beskrivs även att det sker ett samarbete inom kommunkoncernen sedan ett flertal år där Gävle kommuns kommunikationsavdelning ger stöd i arbetet med att marknadsföra möjligheten att bli kontaktfamilj eller kontaktperson. Marknadsföringsplanen är därför redan att betrakta som kommunövergripande och kommunikationen uppdateras löpande för att formera budskap och se över metoder och val av kanaler för att hitta nya kontaktfamiljer.
Väntetiden från ett gynnande biståndsbeslut till verkställande ska enligt Socialtjänstlagen inte överstiga tre månader. Lagstiftningen anger därför redan idag en begränsning för hur lång väntetiden ska behöva vara och ambitionen är självklart att alla i behov av en kontaktfamilj ska matchas med en kontaktfamilj så fort som möjligt.
Sammanfattningsvis så säger redan lagstiftningen att väntetiden ska vara så minimal som möjligt och ett befintligt samarbete finns inom kommunkoncernen i att ge stöd med att marknadsföra den här viktiga insatsen och ständigt utveckla marknadsföringsplanen. Mot denna bakgrund och eftersom Socialnämnden heller inte kan överföra uppgiften att hitta och utreda nya kontaktfamiljer till någon annan myndighet så föreslås att motionen besvaras.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-02-24, §24, väckte Patrik Stenvard (M) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från näringslivsavdelningen, Styrning och stöd.
I sitt yttrande över motionen beskriver näringslivsavdelningen att Gävle kommun bedriver ett aktivt etableringsarbete som möter upp olika typer av förfrågningar med vad Gävle kan erbjuda som kommun och som affärsplats. Hittills har olika typer av insatser genomförts, till exempel har kommunen tillsammans med företag ordnat arrangemang för att locka kompetens till Gävle eller insatser för att få studenter att efter avslutad utbildning stanna kvar för att bo och arbeta i Gävle.
Näringslivsavdelningen konstaterar att det fram till nu enbart varit statliga myndigheter och inte privata bolag som efterfrågat den typen av service som föreslås i motionen. Just nu så pågår ett övergripande utvecklingsarbete kring just kommunens arbetssätt med etableringsprocessen där det i arbetet med att stärka och förtydliga inriktningen ingår att bedöma vilken typ av inflyttarservice vi som kommun ska erbjuda personer som fått anställning i Gävle. Näringslivsavdelningen poängterar att den service som erbjuds inte kan gå utanför sådant som regleras i andra lagar, som till exempel förtur till bostad eller skola.
Motionen pekar specifikt ut att en funktion som etableringscoach/medflyttarservice ska inrättas och återrapporteras till kommunfullmäktige. Majoriteten ser positivt på intentionen som motionen har. Men eftersom den egna genomlysningen fortfarande pågår så vill vi inte redan nu låsa fast oss vid exakt lösning. Det är idag också för tidigt att slå fast vad servicen ska heta och hur den ska avgränsas, vilket gör att motionen inte kan bifallas. Frågan kommer däremot att bli aktuell i kommunstyrelsens näringslivs- och upphandlingsutskott inom ramen för det pågående utvecklingsarbetet med kommunens etableringsprocess där inriktningen och prioriteringar mellan insatser ska bedömas.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
57kb Ladda ner dokument
-
16kb Ladda ner dokument
-
51kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
72kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-