Möte 2021-05-10
-
1
Upprop, val av justerare/justeringstid
-
Bilagor
-
1021kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
277kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
410kb Ladda ner dokument
-
416kb Ladda ner dokument
-
-
Följande uppdrag gavs till Sektor styrning och stöd i Kommunplan med årsbudget 2021 och utblick 2022–2024:
Kommunstyrelsen ges i uppdrag att bibehålla acceptabla resultatnivåer framöver, att möjliggöra långsiktighet och ett förebyggande förhållningssätt i våra verksamheter och att säkerställa finansieringen av våra verksamheter trots osäkra krav och statliga finansieringsmöjligheter och osäkert skatteunderlag framåt. Detta genom att undersöka förutsättningar för olika fonderingsmöjligheter där vi kan dra framtida nytta av det höga ekonomiska resultatet 2020.
Med anledning av situationen år 2020 och kommande år utreds möjligheten att införa RUR.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
-
Socialt hållbarhetsprogram antogs av Kommunfullmäktige i december 2018. Det sammantagna arbetet redovisas årligen i socialt hållbarhetsbokslut. Under 2020 har former och strukturer för programmets genomförande fortsatt utvecklats och implementerats. De fyra övergripande programområdena i Socialt hållbarhetsprogram är trygghet, jämställda och jämlika villkor, delaktighet och inflytande samt icke-diskriminering.
I bilagan till bokslutet presenteras Gävle kommunkoncerns inrapporterade åtgärder och analys i Stratsys kopplat till det kommunövergripande målet Trygghet, sammanhållning och en välfärd att lita på i hela kommunen.Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommuns första Miljöstrategiska program beslutades i juni 2013. Det har följts upp årligen under 2013-2019 genom ett så kallat Miljöbokslut.
Under 2019 reviderades det miljöstrategiska programmet. Det reviderade programmet antogs 20200330 av Kommunfullmäktige och kommer även i fortsättningen följas upp årligen.
Miljöbokslutet innehåller:- indikatorer som följs för att visa om målen är på väg att nås
- en beskrivning av åtgärder som genomförts under året för att bidra till måluppfyllelse
- en målanalys
Åtgärder har samlats in genom så kallade Storytelling-möten då representanter från kommunens verksamheter berättat för varandra om genomförda åtgärder. Det här är det första miljöbokslutet efter revideringen och gäller för år 2020.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
Gävle kommuns förslag till Inköp-Upphandlingspolicy har nu varit på remiss och yttranden har inkommit från berörda nämnder, bolag samt företag enligt bilagor. Policyn blev beslutad att revideras med ovanstående tillägg under förslag till beslut.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
Remissyttrande från AB Gavlegårdarna gällande Inköps- och Upphandlingspolicy Gävle Kommunkoncern.pdf342kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade i 2018 att:
”Nämnder och bolag ska i möjligaste mån tillgodose sina behov av nya möbler och inventarier från kommunens möbelpool”.
För att ge än bättre förutsättningar att verkställa uppdraget i Kommunplan 2018, kommunstyrelsens uppdrag 1 i kommunplan 2021 samt uppnå kommunövergripande och ekonomiska mål i kommunplan 2021 föreslås att en möbelpolicy antas för Gävle kommunkoncern. En policy ger tydliga riktlinjer för hur inköp och avrop av möbler och inventarier ska ske. Den beskriver också hur möbler och inventarier som inte längre erfordras ska hanteras och reglerar också ansvarsfördelning för drift och utförande mellan nämnder och bolag.
I förlängningen medverkar också en tydlig möbelpolicy till verkställande av lokalfunktionsprogram och målen kring nämnders ökade möjlighet att fokusera på respektive kärnverksamhet och en bättre fördelning av chefers och medarbetares tid.
En möbelpolicy arbetar främst mot det kommunövergripande målet ”En ekologiskt hållbar och klimatneutral kommun” samt de finansiella målen.
Detta möjliggörs genom att policyn beskriver och reglerar:- att det alltid är obligatoriskt att använda möbelpoolen
- en samordning av inköp, återbruk, lagerhållning och reparation
- en stärkt, samlad, inköpsfunktion för möbler och inventarier
- samordning vid ombyggnation, omflyttning och omorganisering
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
13kb Ladda ner dokument
-
Den 11 mars 2021 trädde en bestämmelse i förordningen (2021:8) om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 (begränsningsförordningen) i kraft, som ger kommuner rätt att utfärda föreskrifter som förbjuder vistelse i en park, på en badplats eller på någon annan liknande särskilt angiven plats, om det på platsen finns en påtaglig risk för trängsel.
Det är kommunen som bemyndigas att utfärda föreskrifter om förbud enligt förordningen. Lagstiftningen i sig inte säger inget om på vilken nivå beslut om förbud med stöd av bemyndigandet ska fattas. Beslutanderätten utgår därmed från fullmäktige. Behov av korta beslutsvägar och snabb beredningsprocess talar för att det i förevarande fall kan vara angeläget att överlåta beslutanderätt om föreskrifter till samhällsbyggnadsnämnden. Förslaget om delegation till samhällsbyggnadsnämnden har därför begränsats på så sätt att förbud endast får gälla under korta perioder och på vissa angivna och begränsade områden.
Mer utförlig information och överväganden hittas i Samhällsbyggnadsnämndens bifogade handling 21KS178-1.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
-
9
Ändring av allmänna lokala ordningsföreskrifter - Tillgänglighetsspåret i Sätraskogens naturreservat
Kultur- och fritidsnämnden (KFN) har väckt rubricerat ärende i kommunfullmäktige. KFN hemställer om att fullmäktige, genom ett tillägg i de lokala allmänna ordningsföreskrifterna, ska införa ett förbud mot att framföra cykel i det s.k. tillgänglighetsspåret i Sätraskogens naturreservat. Det bärande skälet till förbudet är att tillgänglighetsspåret är särskilt anpassat för personer med olika typer av funktionsnedsättningar. Spåret är därmed olämpligt att användas för just framförande av cykel eftersom det skapar risk för olyckor.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
-
11
Motion från Vänsterpartiet (V) - Planera med krav på lägre energiförbrukning och möjlighet till självförsörjning
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2019-12-09, §30, väckte Tord Fredriksen (V) rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Samhällsbyggnadsnämnden.
I motionen föreslås att Gävle kommun detaljplanerar områden med krav på en maximal nettoenergiförbrukning på 50 procent av energikravet enligt BBR 29 och möjliggör för dessa områden att vara självförsörjande i fråga om uppvärmning, el och VA.
Ambitionen i motionen, att bidra till minskad energianvändning och hållbar byggnation är god. Dock konstaterar Samhällsbyggnadsnämnden att förslaget i motionen inte är förenligt med Plan- och bygglagen. Kommunen får inte i detaljplan ställa krav på byggnadens tekniska utformning utöver det som anges i PBL 4 kap 12 och 16 §. Det gör att det inte är möjligt att ställa hårdare energikrav än Boverkets byggregler anger eller reglera val av teknisk lösning för egenförsörjning av el, värme, vatten och avlopp.Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
353kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-09- 28, §23, väckte William Elofsson rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden.
I motionen föreslås att Gävle kommun undersöker utformningen av ett lån för att ersätta de kommunala stöd som finns i glapp mellan statliga system för nyanlända, med målet att ersätta de kommunala stöd som finns i form av ett etableringslån.
Flera kommuner i landet har valt att inte införa etableringslån och flera av de kommuner som valt att prova ett införande av formen har antingen valt att upphöra med etableringslån eller att snarare konstatera att återkrav kan komma ifråga i avvaktan på etableringsersättning.
I yttrandet som är antaget av Arbetsmarknads- och funktionsrättsnämnden bedömer Välfärd Gävle, liksom flertalet andra kommuner att lån inte är förenligt med Socialtjänstlagen. Det är också högst tveksamt att kommunen ska agera som en bank. Däremot tillämpas redan idag, utifrån den lagstiftning som finns, bistånd mot återbetalning i tillämpliga fall utifrån en individuell behovsprövning.
De kommuner som har utvärderat och upphört med etableringslån såg att den administrativa kostnaden är omotiverad och hög. Särskilt med tanke på att de sökande i grunden saknar betalningsförmåga. Utvärderingar visar också att etableringslån inte minskat ansökningar om försörjningsstöd.
Sammanfattningsvis menar Välfärd Gävle att ett införande skulle kräva en betydande administration som inte motsvarar intäkter för eventuella återkrav och att det i realiteten är så att majoriteten som får ersättning inte har betalningsförmågan att betala tillbaka lånet. Etableringslån har prövats och utifrån de erfarenheter som finns hos andra kommuner leder det inte till ett minskat behov av försörjningsstöd eller minskade kostnader för kommunen.
Med denna bakgrund föreslås att motionen avslås.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Kommunfullmäktiges sammanträde den 2020-03-30, §29, väckte Jan Myléus rubricerad motion. Ett yttrande över motionen har inkommit från Socialnämnden.
I motionen föreslås att en haverikommission inrättas för upprättande av händelseanalys vid suicid och plötsliga dödsfall samt att denna haverikommission även innefattar akut första hjälp och stöd till anhöriga och närstående.
I Socialnämndens yttrande avråder Välfärd Gävle från att införa förslaget i motionen i form av en formell organisation eftersom det idag saknas lagstöd vilket skapar otydlighet när det gäller syfte, målgrupp och vilka fall som ska omfattas. Det föreligger däremot inget hinder att redan idag arbeta i verksamheten med metoden händelseanalys för att identifiera och åtgärda fel och brister så de inte upprepas. Det finns även lagstadgade verktyg som används för att utreda felhändelser, både inom kommunens egen verksamhet och i samverkan med andra. I yttrandet bedöms även att kommunen idag kan möta behov av krisstöd till anhöriga och närstående.
Majoriteten ser att arbetet för suicidprevention alltid kan och behöver utvecklas, liksom stöd till anhöriga. Suicid är ett samhällsproblem som kan förebyggas och som har omfattande mänskliga kostnader, både för den drabbade och efterlevande. I det gällande nationella handlingsprogrammet för suicidprevention är ett identifierat område att till exempel göra händelseanalyser av Lex Maria-anmälningar. Som tidigare nämnt är det ett exempel på hur metoden händelseanalys redan idag kan användas med befintliga verktyg i lagstiftningen.
En ny nationell strategi för suicidprevention är under framtagande där Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen, tillsammans med ett stort antal myndigheter ska ta fram underlag för förstärkta och utvecklade insatser inom suicidprevention. Uppdraget ska redovisas senast under 2023 och den nya strategin kommer vara viktig för vägledning och prioriteringar för såväl kommuner som regioner samt den nationella nivån, då det nuvarande handlingsprogrammet antogs 2008.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
248kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument