Möte 2018-09-12
-
a) Gymnasieantagning
Föredragande: Therese Sarenbrant, verksamhetschef gymnasieskolanb) Betygsresultat
Föredragande:
Bo-Erik Simonsson, kvalitetsutvecklare
Maria Rickardsson, rektor Borgarskolan
Michael Andersson, rektor Polhemsskolan
Niklas Hedqvist, rektor Sofiedals ro
Anna-Karin Eriksson, biträdande rektor Vallbackskolan
Ulla Hägglund, biträdande rektor Stora Sätraskolanc) Verksamhetsplan 2019-2022 för Utbildningsnämnden till Kommunplan 2019 med utblick 2020-2022
Föredragande: Sinikka Pisilä, chef för verksamhetsstöd och Tomas Hartikainen, förvaltningschef
d) Referat från tillitsdelegationenBilagor
-
54kb Ladda ner dokument
-
360kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag på justerare: Ann-Charlotte Nyberg (V)
Justeringsdatum: 19 september 2018 -
3
Fastställande av föredragningslistan
-
a) Förvaltningen informerar
Övergripande
- Samverkan på förvaltningsnivå
- Medarbetarundersökning 2018
- Rekryteringar
- Skolstart grund- och gymnasieskolanGrundskola
- Nya Kastets skola
- Tillgång till enskilda duschrum - fråga ställd av Ahmed Amin (S)b) Ekonomisk månadsrapport (Dnr 18UN68)
Skriftlig ekonomisk uppföljning per maj, juni och juli
Muntlig ekonomisk uppföljning för augusti 2018
Föredragande: Sara Marklund, ekonomistrategc) Rapport från förtroendeuppdrag
d) Kurser/konferenserBilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
5
Redovisning av anmälningsärenden
-
6
Anmälan av delegationsbeslut
-
7
Beslutsärende - Remiss: Förslag till reviderade allmänna råd om mottagande i grundsärskola och gymnasiesärskola samt urval till gymnasiesärskolans nationella program
Skolverket ger ett antal remissinstanser möjlighet att yttra sig över förslaget till reviderade allmänna råd om mottagande i grundsärskola och gymnasiesärskola med nytt avsnitt om urval till gymnasiesärskolans nationella program.
Utbildning Gävle ställer sig positiv till att skrivningen i de allmänna råden tydliggjorts i avsnitt 1, 2 och 3.
Utbildning Gävle ställer sig även positiv till skrivningen i det nya avsnittet, avsnitt 5, men menar att det hade varit önskvärt med en tydligare vägledning avseende urvalskriterierna.-
89kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
610kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommuns revisorer har beslutat granska hur styrkedjan fungerar i Gävle kommun. Utbildningsnämnden är en av två piloter i granskningen. Kommunfullmäktiges styrning granskas hela vägen via nämnd och genom ledningsnivåerna till verksamheterna. Metoden är dokumentstudier och djupintervjuer med några få utvalda representanter från nämnd och förvaltningens nivåer. Avgränsningar har gjorts av mål och uppdrag samt urval av några verksamheter. Slutsatser kan dras för dessa verksamheter men inte för helheten.
Revisorerna konstaterar bland annat vissa brister i styrkedjan samt målkonflikter mellan statlig och kommunal styrning vad gäller uppdraget att minska barngrupperna i förskolan, framför allt mellan extra anslag från Kommunfullmäktige och hantering av statsbidrag.Eftersom nämnd och förvaltning haft synpunkter både på hur granskningen har genomförts och på slutsatser som dragit i rapporten har också dialog förts mellan representanter för revisorerna och för Utbildningsnämnden.
Utbildningsnämnden konstaterar att de rekommendationer som revisionskontorets rapport lämnar är givna förbättringsområden i alla organisationer. Nämndens viktigaste fokus är att skapa förutsättningar för att lärare och ledare ska kunna nå uppsatta mål, vilket är ett långsiktigt arbete som bygger på tillit till medarbetarna. Samma ambition bör råda i hela styrkedjan.
Utbildningsnämnden kan konstatera att omsättningen av chefer inte är så stor som det anges i rapporterna, men delar revisorernas uppfattning att det är väsentligt för nämnden att bibehålla och utveckla chefer och medarbetare för att stärka kontinuiteten. Nämnden instämmer också i revisionens förslag att tillsammans med Kommunstyrelsen fortsätta att återkommande följa upp resultatutvecklingen inom förskola och skola.
Bilagor
-
73kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Gävle kommuns revisorer har beslutat att granska rektors förutsättningar att vara pedagogisk ledare inom grund- och gymnasieskolan. Revisorernas fokus är vad som görs på skolorna för att nå de mål och indikatorer som finns på nämndnivå. Granskningen har genomförts av EY.
EY´s bedömning är att rektorer/biträdande rektorer i varierande grad har möjlighet att vara pedagogiska ledare. Det systematiska kvalitetsarbetet varierar och det är oftast de biträdande rektorerna som ansvarar för att driva arbetet närmast pedagogerna. Brister i kontinuiteten kan påverka långsiktigt utvecklingsarbete och enligt EY är rörligheten stor, framför allt bland de biträdande rektorerna.
Eftersom nämnd och förvaltning haft synpunkter både på hur granskningen har genomförts och på slutsatser som dragit i rapporten har också dialog förts mellan representanter för revisorerna och för Utbildningsnämnden.
Revisorerna konstaterar att ett systematiskt sätt att följa upp kvaliteten är ett viktigt verktyg för att förbättra resultaten i grund- och gymnasieskolan. I detta är rektors och biträdande rektorers roller väsentliga. Enligt revisorerna är det viktigt att skapa tillräcklig kontinuitet för ett långsiktigt utvecklingsarbete, vilket försvåras av hög omsättning av biträdande rektorer.
Utbildningsnämnden kan konstatera att omsättningen av chefer inte är så stor som det anges i rapporten, men delar dock revisorernas uppfattning att det är väsentligt för nämnden att bibehålla och utveckla chefer och medarbetare. Med tillitsskapande åtgärder och rätt förutsättningar skapas trygghet och stabilitet i organisationen, vilket bidrar till kontinuitet i ledarskapet och ger goda förutsättningar för utvecklingsarbeten.
Utbildningsnämnden är kommunens största verksamhet och processerna inom skolan är många och ganska komplexa. Det innebär att variationerna ofta blir större, vilket i sin tur innebär att det inte finns enkla och snabba lösningar som löser alla problem. Långsiktigt utvecklingsarbete och tilltro till organisationens förmåga bör finnas på alla nivåer inom kommunen.Bilagor
-
76kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Inför läsåret 2019/2020 föreslås att det samlade utbudet av program och inriktningar i gymnasieskolan är detsamma som för läsåret 2018/2019.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
62kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildning Gävle har tagit fram en utbildningsplan för Introduktionsprogrammen, detta enligt direktiv från Skolverket att alla huvudmän är skyldiga att ha en.
Planen har arbetats fram av berörda skolledningar och verksamhetschef för gymnasieutbildningarna. Den plan som har framtagits säkerställer att Utbildning Gävle följer Skolverkets råd och rekommendationer angående introduktionsprogrammen.-
90kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
228kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
12
Beslutsärende - Val av representant till samverkansgrupp med Socialtjänst Gävle och socialnämnden
Carolina Fredsdotter Nilsson (M) har lämnat sina uppdrag i utbildningsnämnden och därmed också sitt uppdrag som representant i Samverkansgruppen med Socialtjänsten. Fyllnadsval kommer att genomföras.
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
13
Beslutsärende - Ansökan om rätt till bidrag för att bedriva enskild pedagogisk omsorg
-
14
Beslutsärende - Ansökan om rätt till bidrag för att bedriva enskild pedagogisk omsorg
-
Huvudmannen för Junibackens familjedaghem ansöker om rätt till bidrag för att bedriva enskild pedagogisk omsorg. Ansökan gäller rätt till bidrag för maxantalet sju barn.
Utbildning Gävle har efter handläggning av ansökan bedömt att huvudmannen för Junibackens familjedaghem har förutsättningarna att uppfylla de krav som följer av lagar och andra föreskrifter utefter vilka verksamheten har att förhålla sig till.
-
16
Beslutsärende - Ansökan om bidrag för att bedriva annan pedagogisk verksamhet