Möte 2020-03-11
-
Resultatuppföljning grundskolan och gymnasiet
Budget 2021
-
2
Upprop och val av justerare
-
3
Fastställande av föredragningslistan
-
Sektorn informerar:
- samverkan på sektornivå
- aktuella chefsrekryteringar
- läget efter skolval och gymnasieval 15 febMuntlig ekonomisk uppföljning per februari
Rapport från förtroendeuppdrag
Kurser och konferenser
- SSA-konferensen 11-13 maj -
I verksamhetsrapporten redovisar Utbildning Gävle måluppfyllelsen gentemot Utbildningsnämnden verksamhetsplan 2019. I verksamhetsrapporten finns även en ekonomisk redovisning och uppföljning av de uppdrag som Kommunfullmäktige givit Utbildningsnämnden.
Av tolv uppsatta mål inom perspektiven har två uppfyllts helt, nio uppfyllts delvis och ett har ej nåtts. Skolinspektionen har under våren 2019 genomfört regelbunden tillsyn och kvalitetsgranskning i Gävle kommuns skolverksamheter. Tillsynen på huvudmannanivå är mycket positiv, då alla verksamheter bedöms uppfylla författningarnas krav. Skolinspektionen lyfte fram att huvudmannen Gävle kommun kännetecknas av att vara aktiv och drivande, verkar för likvärdighet samt har mod att förändra. Analyser av verksamheten visar att förskolan behöver fokusera på lärandeuppdraget och utveckla uppföljningen av barnens lärande. I grundskole- och gymnasieutbildningen är resultaten fortsatt lägre än i riket trots att förutsättningarna är goda. Analyserna visar att särskilt ämnena matematik, engelska och svenska som andraspråk fortsatt behöver fokuseras. Som underlag för fortsatt utveckling av verksamheten har omfattande kartläggningar genomförts i hela grundskolan och påbörjats i gymnasieskolan. Barn och elever är trygga i verksamheterna. Arbetet med Gävlemodellen ger goda förutsättningar för arbetet med trygghet och studiero, andelen utsatta elever är betydligt lägre jämfört med riket. Gymnasieskolan har gått in i Gävlemodellen under året.
Det är allt svårare att rekrytera legitimerade lärare till förskola och skola, dock är andelen inom förskolan och fritidshemmet betydligt högre än i riket. I grund- och gymnasieskolan är andelen legitimerade i paritet med riket. Ett särskilt rekryteringsprojekt har startat som bygger på att attrahera och behålla lärare samt att undersöka vilka arbetsuppgifter som kan utföras av andra (breddad rekrytering). I ett par förskolor har förskolestöd anställts för att avlasta förskollärare och barnskötare.
En större genomlysning har skett av resursfördelningsmodellen under 2019 enligt uppdrag i Kommunplanen. Genomlysningen har lett till förändringar av strukturbidraget inför 2020. Andelen som sätts av till strukturbidraget göras om. Det kommer fortfarande vara samma parametrar men procentsatserna för förskoleklass och grundskolan ändras från 14 till 12 procent och fritidshem ändras från 11 till 4,5 procent.
Personaltätheten i verksamheterna är i de flesta fall i paritet med riket och har ökat i förskola, fritidshem, förskoleklass och grundskola. Bedömningen är att kvaliteten i verksamheten är god, vilket också bekräftas av Skolinspektionens tillsyn och kvalitetsgranskning.
Utbildningsnämndens resultat för 2019 blev -0,1 mnkr. Årets investeringar uppgick till 16,2 mnkr. En avvikelse med 15,7 mnkr mot budgeterat. Detta beror dels på de förseningarna som varit under året vad gäller rust och nybyggnationer. Men även inköpsrestriktioner under hösten har bidragit till en minskning av investeringar.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsnämnden har i enlighet med fullmäktiges reglemente upprättat en internkontrollplan för 2019. Uppföljningen av internkontrollplanen har skett integrerat med verksamhetsuppföljningen i delårsrapporter under året. Efter årets slut har uppföljningen sammanställts i en slutrapport, en internkontrollrapport, som sammanfattar resultaten från årets kontroller och vidtagna åtgärder.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
514kb Ladda ner dokument
-
-
En remiss avseende ett förslag till revidering av policy för informationssäkerhet i Gävle inkom till utbildningsnämnden 2019-12-03. Synpunkter ska vara kommunstyrelsen tillhanda senast 2020-03-31.
YttrandeFörslaget till revidering av informationssäkerhetspolicyn tydliggör en del centrala frågeställningar som saknas i den nuvarande informationssäkerhetspolicyn. Det är positivt att målen förtydligas, att roller och ansvars nämns samt att det konstateras att en uppföljning bör ske. Helt centralt är att uppföljningen av implementeringen av den nuvarande informationssäkerhetspolicyn finns med som ett underlag till remissen. I vilken uträckning den nuvarande policyn efterlevs samt hur resurserna används är avgörande för att förstå policyns omfattning.
Utbildning Gävle anser att i samband med att Kommunfullmäktige antar policyn behöver Kommunfullmäktige anslå lämpliga resurser för dess genomförande. Resurserna bör vara såväl personella som finansiella och kommer vara avgörande för att policyn kommer kunna genomföras.
Kommunstyrelsen kommer fastställa kommunkoncernens övergripande riktlinjer för informationssäkerhet. Utbildning Gävle anser att det i dessa riktlinjer behöver vara tydligt hur strategierna i policyn ska uppnås, med vilka resurser och med vilken tidsram.
Utbildning Gävle vill särskilt lyfta fram samtliga chefers roll och deras förutsättningar att genomföra policyn, uppnå strategierna och ta ansvar för informationssäkerheten i det dagliga arbetet. Det kommer krävas en fördjupad utbildningsinsats till cheferna. Utbildning Gävle föreslår att det i kommunstyrelsens riktlinjer för informationssäkerhet särskilt tas upp den tid och den utbildning som samtliga chefer ska få då det framstår som helt centralt för implementeringen av policyn.
Utbildning Gävle anser att omfattningen av implementeringen av informationssäkerhetspolicyn är klart större än dataskyddsarbetet. Utbildning Gävle tolkar policyn som en ambition att samordna arbetet med dataskydd och informationssäkerhet. Erfarenheterna av det kommungemensamma dataskyddsarbetet är att det är tids- och resurskrävande samt fodrar ett tydligt mandat ifrån sektorsledningen.
Utbildning Gävle anser att implementeringen av policyn kräver att tillräckliga resurser avsätts.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
281kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
10
Beslutsärende: Remiss från kommunstyrelsen – Översyn av reglementen för kommunstyrelsen och övriga nämnder
Kommunstyrelsen har sänt ut reglementena för kommunstyrelsen och övriga nämnder på remiss för en översyn. Syftet med översynen är att ta reda på vad som kan förtydligas och vad som behöver förändras. Sista dag att svara på remissen är 31 mars 2020.
Förslagen ska lämnas i form av bilagor – dels en bilaga med förslag till skrivningar i reglementet med ändringarna markerade – dels en bilaga med beskrivning och motivering till de föreslagna ändringarna.
Utbildning Gävles yttrande
Utbildning Gävle har granskat reglementena för kommunstyrelsen och utbildningsnämnden samt det gemensamma reglementet för kommunstyrelse och nämnder i Gävle kommun.
Förslag på skrivningar återfinns i bilaga ett. Beskrivningar och motiveringar till de föreslagna ändringarna återfinns i bilaga två.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
487kb Ladda ner dokument
-
434kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
Näringslivsutskottet i kommunstyrelsen har för avsikt att revidera programmet med mål och riktlinjer för privata utförare. Remissen inkom 2020-02-11 från sektor styrning & stöd och har som sista svarsdatum 2020-03-31. Generellt sett är det en för kort tid att besvara en remiss. Utbildning Gävle har begärt anstånd med svaret och fått möjligheten att svara senast 2020-04-10, bägge alternativen innebär dock att remissen måste besvaras vid utbildningsnämndens sammanträde 2020-03-11.
Yttrandet
Förslaget till revidering av program för mål och riktlinjer för privata utförare innebär generellt sätt ett förtydligande av den kontroll och uppföljning som ska genomföras.
När det gäller uppföljningen så är förslaget att den sker inom ramen för nämndernas internkontroll. Utbildning Gävle har inget att invända emot att det fastslås i programmet.
Utbildning Gävle vill poängtera att programmet inte omfattar verksamheter som bedrivs av en enskild huvudman i enlighet med skollagen (2010:800). Den informationen finns till viss del med i det nuvarande programmet. Utbildning Gävle anser att det för tydlighets skull är bra att det framgår även av det reviderade programmet. Förslagsvis läggs den informationen till under rubriken som är markerad med siffran 1.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
-
12
Kommande beslut: Remiss från kommunstyrelsen - Förslag till ny Fastighetsstrategi för Gävle växer samt uppdaterad Hyresmodell och lokalpolicy
-
13
Kommande beslut: E-petition - Ändra sportlovsvecka
-
14
Kommande beslut: E-petition - Var tog husmanskosten vägen på Lillhagsskolan?
-
15
Kommande beslut: Riktlinjer utlandsstudier
-
16
Kommande beslut: Remiss från Utbildningsdepartementet - Nya regler för skolor med konfessionell inriktning (SOU 2019:64)
-
17
Kommande beslut: Remiss från Skolinspektionen - Ansökan från Thoréngruppen AB
-
18
Kommande beslut: Remiss från Skolinspektionen - Ansökan från Plusgymnasiet AB
-
19
Kommande beslut: Remiss från Skolinspektionen - Ansökan från Nordens Teknikerinstitut AB
-
20
Beslutsärende: Ansökan om rätt till bidrag för att bedriva enskild pedagogisk omsorg, Lek & Lär
-
21
Kommande beslut: Avslut av enskild pedagogisk omsorg, Lekupptäckarna
-
22
Kommande beslut: Avslut av enskild pedagogisk omsorg, The Learning Tree