Möte 2022-09-28
-
Rapport sommarskola 2022.
Rapport betyg grundskolan och gymnasiet (prel).
-
2
Upprop och val av justerare
-
3
Fastställande av föredragningslistan
-
a) Sektorn informerar
- samverkan på sektornivå
- aktuella chefsrekryteringar
- situationen med anledning av kriget i Ukraina
- skolstart
- gymnasieantagning
b) Rapport från förtroendeuppdrag
c) Kurser och konferenser
-
I delårsrapporten redovisar Utbildning Gävle måluppfyllelsen gentemot utbildningsnämnden verksamhetsplan för 2022. Delårsrapporten redovisar de åtgärder, insatser och måluppfyllelse som Utbildning Gävles verksamheter genomfört och uppfyllt under andra tertialen 2022. I delårsrapporten finns även en ekonomisk redovisning med en årsprognos och uppföljning för andra tertialen av de uppdrag som kommunfullmäktige givit utbildningsnämnden. I delårsrapporten ingår internkontrollrapport andra tertialen för utbildningsnämnden.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
-
Utbildningsnämnden fastställer gymnasieskolornas och gymnasiesärskolans utbud av program och inriktningar inför varje läsår. Inför beslutet föreslår Utbildning Gävle förändringar utifrån tidigare års sökbild och antagning. En förutsättning för att starta utbildningarna är att eleverna söker de utbildningar som erbjuds. Arbetet med program- och inriktningsutbudet har följts av antagningsutskottet under året.
Inför läsåret 2023/2024 föreslås inga förändringar i program- och inriktningsutbudet.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
En e-petition gällande logoped till Gävle kommuns elevhälsa har lyfts fram för behandling av utbildningsnämnden. E-petitionären anser att Gävle kommun måste se behovet av att anställa logopeder.
Det finns inte reglerat i skollagen att logopeder ska ingå i elevhälsan. Utbildning Gävle har ändå valt att ha logoped anställd inom särskolan och inom ett förskoleområde.
Professionerna inom Utbildning Gävle har utbildning och kunskap kring läs-skriv, tal-språk, grav språkstörning med mera. Utbildning Gävle har specialpedagoger, tal-språkpedagoger och speciallärare som har god kunskap om att kartlägga och anpassa för elever med behov av anpassningar/särskilt stöd. Kompetensen finns både inom förskola och grundskola. Utbildning Gävle arbetar för att alla elever ska få det stöd som de behöver i skolan, oavsett om de har fått en diagnos eller inte. En diagnos är inte ett kriterium för att få det stöd man har rätt till.
Samarbetet med Region Gävleborg och Sektor Välfärd (socialtjänsten) är väl utvecklat och ständigt pågående. Att samverkan ska ske är reglerat i skollagen och även i hälso- och sjukvårdslagen. Det innebär att om en utredning påvisar att en elev har andra behov än det som åligger skolan ska en remiss skickas eller samverkan ske med de aktörer som utför dessa uppdrag.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
-
Bakgrund
Yrkesrevisorerna har genomfört grundläggande granskning av utbildningsnämnden. Rapporten är överlämnad till utbildningsnämnden för kännedom och möjlighet att yttra sig.
Yrkesrevisorerna gör sammanfattande ställningstaganden och konstaterar att verksamhetens målstyrning av ändamålsenlig och att ekonomistyrningen är tillfredställande.
För målstyrningen rekommenderas nämnden se över indikatorerna så att de är relevanta, konkreta, mätbara och att utfall presenteras.
Den interna kontrollen ska anses vara tillräcklig om nämnden ser över en mer lätthanterlig riskanalys innehållande en mer nyanserad bedömning av risknivåer; att nämnden ska fatta beslut om riskanalysen samt att riskanalysen kopplar till de kommunövergripande målen.
Förslag till yttrande
Utbildningsnämnden fattar beslut om verksamhetsplan årligen och en översyn görs även av indikatorerna. Målsättningen med indikatorerna är att de ska vara relevanta, konkreta, mätbara och ha utfall. I Utbildningsnämndens målsättning ingår även att indikatorerna ska vara jämförbara med andra kommuner och över tid. Därför används exempelvis Skolinspektionens enkäter som grund. Skolinspektionen genomför sina enkäter vart annat år, varför utfall enbart kan fås vart annat år. Nämnden anser indikatorerna som värdefulla och väljer därför att använda dessa ändå. Inför varje mandatperiod görs ett större arbete med verksamhetsplan och indikatorer. Inför 2023 kommer därför alla indikatorer ses över och i största mån ensas med förslagen på nationella indikatorer, som tas fram av Skolverket. De nationella indikatorerna kommer bland annat att användas som underlag för de nya kvalitetsdialoger som ska ske mellan Skolverket, Specialpedagogiska skolmyndigheten och kommunerna.
Yrkesrevisorernas bedömning av den interna kontrollen berör 2021. Inför beslut om intern kontrollplan 2022 för utbildningsnämnden sågs risknivåerna över och blev mer nyanserade, bland annat utifrån påpekanden från revisionen. Riskanalysen kopplar till de kommunövergripande och nämndspecifika målen i enlighet med den mall som används av utbildningsnämnden och övriga nämnder. I övrigt ska ett nytt reglemente och nya riktlinjer för intern kontroll implementeras inför 2023. Utbildningsnämnden kommer att svara på den remiss som skickats ut. Efter beslut är fattat kommer utbildningsnämnden genomföra intern kontroll i enlighet med nytt reglemente och nya riktlinjer.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
267kb Ladda ner dokument
-
-
Bakgrund
Utbildningsnämnden har fått möjlighet att yttra sig över Energiplan för Gävle kommun 2022–2026.
Alla kommuner ska enligt lagen om kommunal energiplanering ha en aktuell energiplan. Gävle kommuns energiplan kompletterar kommunens miljöstrategiska program och utgår från de mål som berör energiområdet.
Förslag till yttrande:
Utbildningsnämnden yttrar sig enbart inom sitt kompetensområde, när det gäller fastighetsfrågor yttrar sig Gavlefastigheter å nämndens vägnar.
Utbildningsnämnden anser att i åtgärdsplanen, under området Energi, punkten Utbildning, bör ordet anställda ersättas med medarbetare. Nämnden anser också att punkten ska utökas, så att den även omfattar barn och elever.
Förslag att lägga till under beskrivning: Arbeta för att barn och elever ska utveckla handlingskompetens för en hållbar samhällsutveckling, vilket inkluderar beteendeförändringar som leder till minskad energianvändning.
Förslag att lägga till under miljöpåverkan: Utvecklad handlingskompetens hos barn och elever kan på sikt leda till beteendeförändringar både hos barn/elever och deras närstående med lägre energianvändning som följd.
Förslag ansvar: Utbildning Gävle; Medverkande: Alla nämnder och bolag; Klart: Fortlöpande.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-